Jump to content

Hur mycket fett?

Elin Bergenheim

Recommended Posts

Ja du kan nog äta för mycket fett...men det vanligaste om du äter strikt LCHF och inte småäter mellan dina huvudmål (2-3 ggr per dag) och äter tills du är mätt (inte mer) är att du går ner i vikt (om du är överviktig).

Sen kan det finnas massor av orsaker till att man inte går ner i vikt som önskat Det brukar det skrivas spaltkilometer om här på forumet. 😉 Men det blir först intressant att undersöka om man känner att man följer det som jag skrev i första stycket. Väldigt många råd runt detta finns sammanfattade här: https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt 

• Like 3

7 timmar sedan, Elin Bergenheim sade:

Hej. Jag har kört lchf i snart 2 månader och det händer ingenting. Kan det vara att man äter för mycket fett? Eller för lite fett ? 

Min sambo säger att man ska akta att äta för mycket fett, kalorier in, o kalorier ut. Stämmer det på lchf?

Frågan vilket "ingenting" det är som inte händer? Den som t.ex. vill gå ner i vikt, får ju svårt för det med kolhydratrik kost, eftersom den ständig skapar hunger och driver fram mellanmål av olika slag.  LCHF-kosten som istället för socker, bygger på fett som energimedium, ger nästan från start mättnadskänslor som håller halvdygnsvis eller mer.

Kaloriintaget som din sambo talar om blir automatiskt mindre allteftersom förhållandet mellan fettintaget och kolhydraterna ökar. I varje fall bör din kost vara sammansatt så, att du åtminstone befinner dig i ketos under morgontimmarna.

Se bara till att du äter tills du blir lagom mätt, så löser sig problemen. vad äter du av LCHF och hur många måltider per dag?

P.S.

"För mycket eller för lite fett" bör istället uttryckas som lagom för att relateras till kolhydraterna. Observera att andelen fett etc. rör sig om E% dvs. energiprocent. Det kan t.ex. innebära att de 75 - 80 procenten fett kan betyda 40-50 viktsprocent i fett. Kostdoktorns LCHF-rätter är väl beräknade. Gör du egna kombinationer, kolla av någon gång då och då vilket det verkliga energiinnehållet är, så lär du dig snart.

• Like 4

On 2019-12-11 at 16:53, Elin Bergenheim sade:

Hej. Jag har kört lchf i snart 2 månader och det händer ingenting. Kan det vara att man äter för mycket fett? Eller för lite fett ? 

Min sambo säger att man ska akta att äta för mycket fett, kalorier in, o kalorier ut. Stämmer det på lchf?

Du avslöjar inte mycket om din anledning till att äta LCHF/Keto?

Din sambo har i princip rätt.. kalorier in och ut påverkar på LCHF oxå!

En av tankarna med LCHF är att man uppreglerar sin fettförbräningsförmåga.. dvs om man har några kilon i onödan så minskar aptiten, man äter färre kalorier/ofta då genom att man äter färre gånger per dag/typ bara 1-3 gånger.. inga mellanmål/man tackar nej till gratis lussebullar/tårta/semla på jobbet iomed att man inte är hungrig/sugen alls!

Iallafall vi pratar om fett.. cirka 9 kalorier per gram, det är en macronutrient med högt energi innehåll, grejen är att vi oxå talar om E%, låt fett vara en hög andel av ditt kaloriintag.. varför skall man äta mer än vad man behöver?

I värsta fall så blir man en sådan som tackar nej till mat som erbjuds, för man äter typ bara 1-2-3 gånger per dag!

Såå din sambo har i princip rätt.. man skall inte äta för mycket fett eller något annat heller för den delen.. man skall ha en hög E% av sitt kaloribehov från fett för att upprätthålla sin fettförbräningsförmåga/kunna leva en massa timmar på sin senaste måltid!

Jamenaltså, varför äta som en fluga, om man inte står sig många timmar, då kunde det ju lika gärna kvittat?

Såå det är en mental omställning och en anpassning till en social kontext till stora delar.. men altså, folk äter ju hela tiden, de mumsar på något så fort de får tid/rast.. hur hinner de med allt annat?

Barn äter som flugor och var fjärde timme.. om de inte sover, men är man iallafall 20-30, så räcker det som regel att äta 1-2-3 måltider per dag iomed att vi då inte växer längre!

Nu fick jag äntligen en bra länk till Martina Johansson (trovärdig, kunnig och intressant expert på det mesta inom biohacking, keto mm) där hon förklarar varför kalorier inte spelar nån roll. Jag håller dock med henne, ofta håller man med lite grann i att kalorierna spelar nån roll men det är nog mest för artighetens skull. Min omgivning upplever mig nog som rätt besserwissrig mellan varven... :P

https://martinajohansson.se/en-till-framgangsrik-kalori-normbrytare/

• Like 3
  • Thanks 2

3 timmar sedan, MariaF sade:

Nu fick jag äntligen en bra länk till Martina Johansson (trovärdig, kunnig och intressant expert på det mesta inom biohacking, keto mm) där hon förklarar varför kalorier inte spelar nån roll. Jag håller dock med henne, ofta håller man med lite grann i att kalorierna spelar nån roll men det är nog mest för artighetens skull. Min omgivning upplever mig nog som rätt besserwissrig mellan varven... :P

https://martinajohansson.se/en-till-framgangsrik-kalori-normbrytare/

Martina Johannson är en stjärna! 

Jag har både Ketoguiden och hennes senaste "KETO". Bättre guide än Martina kan man enl. mig inte få!

Men jag håller inte heller med om allt,  jag tar i beakting hennes vitalitet som står i relation till dels åldern, men ovkså hennes väldigt höga ambition tillsammans med hennes järnhårda disciplinära livvstil, dvs "fen HÅRT tränande människan" .

Ses detta visavi , den inte så hårt tränande människan, då spelar kalorierna sin roll, på ett eller annat sätt, förr eller senare. Inte räkna, men räkna med att överkonsumtion av t.ex fettkaffe eller övrdrivna intag av mct-olja.. får sin konsekvens, över tid. 

Annars är Martina Johansson, nuförtiden, också en av mina få ledstjärnor, en fruktansvärt fin människa, som jag beundrar.. för sin vaksamhet och intelligens, och som vrkar ha ett stort hjärta mest av allt, på rätta stället.. och med tanke på vilket tyränngsproffs hon är (hennes livsstil) ändå så moget har en naturlig empati för resterande ickehårt-tränande folk. Hon är nog bäst i Sverige tror jag. 

Sedan finns tungviktarnJason Fung, som rekommenderar intermittent fasta för insulinresistenta, eller 2 meals a day-style. (men det är mer viktminsking och insulinpåslags-metod, nog inte absoluta fokus på max-prestanda inom sport) 

Martina betonar frukostens roll ,  kan jag förstå utifrån att leva hårt tränande (sporten i fokus) människa med någon annan emellanåt nichad aproach eller mål med keto. 

Sedan finns holistiska läkare, vilka betonar aerobisk träning för dem som inte befinner sig mitt i vitalitetens höjdpunkt, Martina med flera betonar tung träning, vilket för många i behov av livsstilsomläggning kan bli tjatigt och inte det primära intill maten är grundad ovh väl inkörd å enbart det kan ta sina mpnader, kanske år , så Martinas målgrupp är kanske de "redan frälsta" , dit hör också jag. Allt som är relaterat DietDoctorn ser jag som något automatiskt, superviktigt att ta in, eller bekanta sig med, i mån av tid.

Oavsett är hon en riktig pärla - kommer att ha stor glädje av hennes böcker under många år framöver, att bli ett led mot ett betydligt hälsosammare liv än vad som varit. (Ketoguiden är det finaste jag läst, den är så komplett , skriven med hjärtat, det märks) 

Att man själv kan komma att stå där med vikter igen en dag, ja man ska adlrig säga aldrig - så länge kunskapen och det vetenskapliga belägget träffar rätt, rätt dag ovh rätt tid, finns inget som är omöjligt, hinder lär vara till för att besegras. Hon är högpresterande person, över genomsnittet om jagfår gissa, som sådan också en sjutusans igångsättare med enorm kapacitet att mobilisera oss övriga dallerkärringar. Nej inte ni, men jag.. behöver spark i arslet och kommer att behöva genomborra hennes alster, vad tiden går. Gör jag gärna! När det är dags, tills dess.. håller jag till godo med hennes ord om det viktiga t.ex E% som hon skriver om, proteinerna som inte alls , ens behöver räknas, så länge man hittar rätt proteiner! viket för mig var en enorm lättnad och glädje att läsa!!  

• Annika Rane changed the title to Hur mycket fett?