Gå till innehåll

diet eller livstil

Recommended Posts

Hej,

Ny inom LCHF och var på teater med tillhörande 3 rätters. Jag beställde LCHF och väl där fick jag besked att de inte kunde tillmötesgå dieter, om det varit allergi så hade det varit annorlunda. Nu gjorde de sitt bästa i alfafall och det löste sig den gången. Nu planerar jag en flygresa som tar nästan ett dygn. Är det någon som har några tips på vad jag ska/kan äta? Kan jag ange att jag är gluten- och kolhydrats- intolerant...?

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit Ulle!

Om jag var du hade jag satsat på att äta en rejäl måltid innan flygets avgång om det är möjligt, frukost, lunch eller middag beroende på avgångstid. När det gäller mat att ha med sig är det nog viktigt att läsa på vad du får ha med dig i handbagaget, så du slipper slänga något. Kokta ägg eller fisk på burk, typ tonfisk eller makrill, med majonäs, fröknäcke med smör, ostkuber, ölkorv, nötter, picnicbog finns nog också på burk, salami, avocado, kanske en vanlig matlåda rentav som du äter 2-3 timmar efter att planet lyft, småtomater, oliver. Skulle inte räkna med att maten du får på flyget är speciellt kolhydratssnål. För vissa kan en längre fasta vara ett alternativ, att man skippar maten på flyget helt enkelt. Hur länge har du hållt på med LCHF? Snarlika frågor dyker upp med jämna mellanrum, någon som kan hjälpa mig länka till äldre trådar där man kan botanisera bland gamla svar?

Edit: Detta inlägg är nog relevant, När man är fettdriven är det lätt att vara på resande fot

Edit2: Diet Doctor - Laga LCHF på resande fot

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Jag brukar ta med ägg, fröknäcke, majonäs och kaviar på längre flygningar. Tänk på att dela upp flytande i max 10 st 1 dl-förpackningar. Tar även med jordnötter men ibland får man inte äta det för någon passagerare är allergisk. Ofta går det äta en liten del av flygplansmaten. Makrillburkar är ofta över 1 dl så den blir du av med.

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
13 timmar sedan, Ulle sade:

Kan jag ange att jag är gluten- och kolhydrats- intolerant...?

Jag säger att jag är gluten- och sockerkänslig och ger ”förslaget” LCHF/paleo som service åt kocken. Brukar funka förvånandsvärt väl. Ok, visst får jag rotfrukt och vanlig frukt mellan varven men de börjar bli bra på begreppet. 
Om nån någon gång ifrågasatt har jag sagt att jag är pre-diabetiker eller att jag får magproblem.

• Gilla 5
  • Tack! 1
  • Haha 1
Länk till inlägg

Numera så måste man väl(för det mesta) betala extra om man vill ha mat på flyget? Absolut inte värt det. Men oavsett om det ingår i flygbiljetten eller ej, så är det sunkig mat och inget du kan göra åt saken. Min kusin beställde flygmat för diabetiker senast vi flög förövrigt. Han trodde att han skulle få mer fräscha grönsaker om han beställde diabetesmat. Istället fick han exakt samma mat som alla andra, bara att de tagit bort gräddsåsen och kakan från hans bricka haha. Förbeställer du för glutenintolerans eller spannmålsallergi på plan så får du potatis/ris istället för typ couscous/pasta. Det finns liksom inget trix att beställa okej mat tyvärr, utan du får äta det som känns okej och lämna resten. 

Vill minnas att jag köpte med mig ost- och skinksallad från flygplatsen som jag tog med på planet, senast jag flög. Serveringarna som ligger efter incheckning och säkerhetskontroll brukar ha en hel del inplastat man kan köpa med, även om priserna är värsta skämtet.

Bäst är väl att äta en ordentlig måltid innan man flyger och sen ta med sig något mindre att äta i handbagaget. Tror dock andra här har bättre fantasi än vad jag har, angående mat som inte räknas som "vätska".

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

De gånger jag själv betalar resan köper jag aldrig till mat men på tjänsteresor där det kan ingå så blir det vad det blir. Bäst var när Iberia klassade upp mig och frun till business på grund av platsbrist, då fick man välja på tre olika menyer och all sprit var fri. Så gott som allt gick äta och glada blev vi av spriten! Sprit är gott... Nu ska jag långflyga på natten så problemet är inte så akut då.

På konferens och såna gånger man blir bjuden på middag stödäter jag lite innan och tar bara det jag kan äta.

• Gilla 4
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Hej. De blir bättre och bättre på restauranger, en del flygbolag har faktiskt en del som fungerar också, som t ex tapastallriken på Norwegian. Jag brukar ta med  köttfärspaj eller bara köttfärssås med mycket fett i, den stelnar och går bra att ta igenom säkerhetskontrollen som dietmat.

Nu sist hade jag chaffles med varmrökt sidfläsk och några kokta ägg.

Här får du några recepttips. Trevlig resa :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/12/05/lucka-5-chaffles-ostvafflor-och-julmarknad-pa-jamtli/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/01/15/kottfarspaj-utan-pajskal/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/01/lucka-1-tomtens-efterlangtade-aterkomst-och-tips-pa-fardkost/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/05/28/lchf-wraps/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/14/lchf-paj-utan-skal/

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/01/kottfarspizza-och-muffins-lchf/

• Gilla 3
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Det beror på hur långt du ska flyga och hur van du är vid LCHF maten dvs hur fettanpassad du är. Jag brukar numera bara ta en kopp svart kaffe när jag flyger. Kaffet eller teet brukar inte kosta något extra på de flesta flygen. För att slippa äta under flygningen kan du starta med att äta en fett- och köttrik måltid hemma som du kan känna dig mätt under många timmar. För min del har jag upptäckt att det där med att låta bli att äta under några timmar är en mental grej sak pryl. Man måste veta varför man gör det och det är viktigt. Man kan fråga sig om man vill äta den maten som serveras på flyget? Hur näringsrik är den? Behöver jag den överhuvudtaget? Men vanor kan vara luriga också. Om man har för vana att se fram emot att köpa det som serveras på flyget så kan det krävas lite självomvärdering och självövertalning för att avstå. 

Jag har rest ganska mycket på sistone och man ser hur människornas vanor slår in. Man springer till exempel till Mc Donalds innan flygningen för att man "vet vad man får" och för att "det är dags för middag" och för att "man har gjort det förut i liknande situationer" och naturligtvis "för att det är billigt". Jag testade en hamburgare på flygplatsen i Zürich. Åt den utan bullen och pommes frites. Det var den torraste och mest smaklösa köttet jag har ätit på länge. Den liknade mest kartong, trotts alla såser och osten och baconet. När man har kört hemlagat ganska strikt LCHF ett tag märker man att smaklökarna förändras och insikterna hopas. Man börjar inse att man äter för att kroppen och knoppen ska må bra och inte för att maten finns tillgängligt eller för att det är billigt.

Sist men inte minst vill jag slå ett slag för fasta! Om man vill gå ner i vikt på LCHF så brukar de flesta i västvärlden ha någon form av metabol och inflammatorisk sjukdom eller störning ihop med övervikten. LCHF och ketogen kost hjälper till att komma till rätta med det men kanske inte hela vägen och kanske inte lika fort. Fastan kan göra underverk mot inflammation i olika kroppsdelar för då har kroppen äntligen fått tid för reparation och underhåll. Den kan man utöva om man reser mycket.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

När en restaurang inte kan servera det gästen vill äta vet jag inte vad den restaurangen har i branschen att göra? Vill de ha gäster? Är det restaurangpersonalen som ska bestämma vad gästen ska stoppa i munnen?

Ibland kan lösningen vara att kalla det något annat - lågkolhydratkost, naturligt glutenfri kost. Vill man ge sig in i långa förklaringar kan man säga att man är glutenallergisk diabetiker eller pre-diabetiker som @MariaF redan föreslagit och äter inget som innehåller spannmål eller socker samt undviker ris/pasta/rotfrukter pga för hög stärkelseinnehåll. Kroppen kan ju inte processa socker eller stärkelse på ett bra sätt längre. Så utan att krångla till det kan man be om en köttbit med lite grönt och en god smörbaserat sås eller kryddsmör till. En kul parantes här - i Tyskland kallar man den maten "fitness meal", på engelska för turister. De restaurangerna jag har besökt i Tyskland hade inga problem att skaka fram en sådan rätt åt mig. De envisades dock att dränka min sallad i någon suspekt dressing men man kan inte få allt 😀.

Ibland när man råkar ut för en extra besvärlig personal på en restaurang kan man säga: OK om ni inte har någon mat för mig så kan jag ta en kopp te istället eller ett glas vatten. DET är dem inte så vana vid och DET kommer garanterat att få snurr på kugghjulen. De vill ju inte att gå miste om försäljning. Därför kan fasta vara värt att träna på. Förutom en massa mycket goda hälsofördelar blir man inte lika beroende av att äta stup i kvarten. Genom fastan kan kroppen tränas att lätt ställa om och förbruka underhudsfettet om inget kommer in genom munnen och man upplever en oanad frihet.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Ni har så bra tips och idéer alla. Tusen tack för att ni delar med er :) Flygresan tar ca 17 timmar och lite extra tid att checka in och ut, så 23:1 funkar.

Jag har ätit strikt LCHF i 3 månader och jag tror att min kropp är anpassad till ketogent läge, ganska bra. Jag har gått ned 19 kg. :) Jag äter numera oftast två ggr om dagen, lunch och middag eller på helgerna frukost och middag. En till två ggr i veckan brukar jag fasta under ett dygn och det är inga problem. Jag tror att det kommer bli ett bra tillfälle för att fasta men jag vill ändå för säkerhetsskull ha med något ifall fasta inte funkar. Det brukar även rent psykologiskt fungera bättre för mig att fasta om jag inte måste göra det. 

• Gilla 6
Länk till inlägg