lönlöst Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hej! Jag har nyss gjort en hälsoenkät på mitt jobb. De frågade om jag höll igen med mättat fett och åt nyttigt fett såsom olivolja. Jag svarade nej, jag äter mättat fett. Nu har jag fått bottenbetyg i resultat på kost. Vad bör jag göra? Skall jag lyda deras råd och sluta med smör och ägg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Vad är konsekvenserna av denna enkäts resultat - på vilket sätt drabbar det dej annat än att du får råd som de tycker är lämpliga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Du måste ju ta ställning, såvida du inte redan gjort det. Att äta nyckelhålsmärkt, dödskallemärkt eller naturlig hälsosam mat. Att få bottenbetyg på den enkäten är ju högsta betyg för den som äter naturlig mat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lönlöst Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Vet inte konsekvensen. De tycker det är illa. Verkar bestämt sig att det är farligt med mättat fett... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 I höstas någon gång så pratade man på nyheterna om det onödiga med att göra hälsokontroller på friska människor, man skapar oro och det kostar pengar och resurser. http://annikadahlqvist.com/2012/10/17/halsokontroller-okade-inte-overlevnaden/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Eftersom det står var och en fritt att tycka vad man vill så behöver du inte bry dej om det mer, tycker jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Max Mustermann Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hej! Jag har nyss gjort en hälsoenkät på mitt jobb. De frågade om jag höll igen med mättat fett och åt nyttigt fett såsom olivolja. Jag svarade nej, jag äter mättat fett. Nu har jag fått bottenbetyg i resultat på kost. Vad bör jag göra? Skall jag lyda deras råd och sluta med smör och ägg? Det är inte det minsta konstigt att du får dåliga betyg på en hälsoenkät kring kost. Dessa måste ju grunda sig på de allmänna rekommendationerna kring kost. Om du äter LCHF för hälsans skull så gör du väl det för att du inte håller med om de kostråd som nu ges är bra för hälsan? (att man skall äta en ansenlig mängd kolhydrater och hålla nere på framförallt det mättade fettet) Och i så fall bör du ju inte bry dig (eller i alla fall inte bry dig mer än du gjorde innan du gjorde hälsoundersökningen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Dom tog alltså inga prover och kan inte bevisa ett skvatt.. Bara löjligt.Gå och ta ett sånt här test om du vill ha något att väga upp med dvs prov resultat. http://www.apoteket.se/privatpersoner/halsotjanster/common/hkkampanj.aspxFöretaget jag jobbar för kör Apotekets hälsokontroll, sure dom mäter inte hdl vs ldl men man får en någon form översikt iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Suborg Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Arbetsgivarna tycks ta sig mer och mer friheter! Här ska alla som varit sjuka 6 ggr eller mer under ett år tvingas till läkare och ta diverse prover. Bla kolesterol och sedan en hälsodeklaration ovanpå det. När dom sedan utvärderat hälsotillståndet så ska man följa deras råd och återkomma med lägre vikt, lägre kolesterol osv. (och förmodligen någon sjukdom till!) Det är ganska lätt att vara sjuk 6 ggr på ett år. Jag har redan hunnit med tre detta året! Tappade rösten helt och kunde inte jobba eftersom det krävs att jag kan prata. Bonnförkylning någon vecka senare och nu senast svininfluensa. Får jag bara i hop till kräksjuka och ett eller två ryggskott så.....Allt detta är lätt att få på mitt jobb i kontakt med smittsamma barn och många ryggdödande rörelser. Jag tycker att det skulle vara skillnad på sjukdomar och sjukdomar. Om man alltid sjukskriver sig för axelvärk så borde axlarna kollas och inget annat. Skit i alla råd. Säg att du följer dom. Vem kan kolla? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts