Mig Posted December 26, 2019 Author Share Posted December 26, 2019 @Peter B Hej och tack för inlägget! Sätter väldigt pris på alla innspill! Tycker det är knepigt att finna ut av vad det är som gör mig så enoooormt trött. Inte "sova trött" men utmattad trött. Har liksom varit duktig flicka och försökt att göra allt riktigt. Och så blev bara tröttheten värre och värre. Det du skriver om rätt mängd mat tänker jag är jätteviktigt. Jag är superosäker på om jag äter riktig mängd. När jag började på LCHF var jag enormt hungrig och åt stora mängder varannan timme nästan. Superhungern gick över eftervart, kommer inte ihåg hur länge det höll på. Nu fastar jag stora delar av dygnet, men äter nog med mat (enligt vad ett nätsök menar är riktigt). Men jag blir aldrig mätt... Misstänker att det kanske periodvis blir lite lite? Fortsätter att forska, och tror att det var smart att dyka upp på detta forumet Ha en super kväll! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted December 26, 2019 Author Share Posted December 26, 2019 Jeg tror att jeg: Har serotoninnivå i botten Har en kass tarmflora Har nått krux med hormoner Har fått för lite näring ift (o)variation av matvaror Har fått för lite näring via konstant diarré (men varför har jag konstant diarré??). Men div utredningar och blodprov är tipp topp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 8 timmar sedan, Mig sade: Har fått för lite näring via konstant diarré (men varför har jag konstant diarré??). Obalans i tarmfloran? Typ för mycket svamp, virus och patogena bakterier istället för de "goda" (som bli goda vid rätt mängd, inte vid obalans)? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eivor åbrandt Posted December 27, 2019 Share Posted December 27, 2019 om man dricker kombutcha fermenterad dryck, så får man goda bakterier i tarmen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted December 28, 2019 Share Posted December 28, 2019 On 2019-12-27 at 00:00, Mig sade: Jeg tror att jeg: Har serotoninnivå i botten Har en kass tarmflora Har nått krux med hormoner Har fått för lite näring ift (o)variation av matvaror Har fått för lite näring via konstant diarré (men varför har jag konstant diarré??). Men div utredningar och blodprov är tipp topp. Att du har konstant diarré kan bero på många grejer. Antar att du har slaskdiagnosen IBS och där vet man ju inte vad som orsakar och vad som är hönan eller ägget. Har man avvikande tarmflora pga IBS eller är det ens tarmflora som orsakat IBS. Du kan t.ex ha en låggradig inflammation/irritation som påverkar och stressar tarmens motorik rent funktionellt, vilket leder till att man måste rusa på toa. Du kan i värsta fall ha en inflammatoriskt tarmsjukdom, som kan vara svår att diagnostisera d.v.s räcker inte på långa vägar att ta de vanliga proverna på vårdcentral som blodbrist, inflammationsmarkör osv. Du kan också vara överkänslig mot något du äter. Tycker du ska testa ett elimineringsprotokoll som SCD eller AIP diet, för att kunna utesluta att det inte handlar överkänslighet mot livsmedel. Det är astråkigt att göra, men du får så mycket informationen att det är värt det. Börja med att bara äta saker som är hypoallergena och snälla mot magen i minst en vecka t.ex kokt kyckling, vit fisk, magrare kött, benbuljong, morotspuré, gurka, spenat. Uteslut socker och stärkelse för att svälta ut elaka bakterier. Uteslut saker som är jobbiga för mage/tarm generellt som baljväxter, fibrer, gasbildande grönsaker, laktos&mejerier och var även sparsam med fett. Har man irritation eller skada i tunntarmen specifikt så måste det läka innan man klarar den mängden fett som förekommer inom LCHF/keto. Sen introducerar du livsmedel en efter en och långsamt, vid sidan av att du trappar upp fettet, för att se vad som triggar igång. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 11, 2020 Share Posted January 11, 2020 Tänkte på dig, @Mig när jag läste detta om välmående, tarmflora, oxytocin (ett av de andra må-bra-ämnena typ serotonin): https://www.annahallen.se/har-du-alltid-lite-feber/?fbclid=IwAR3p14hglUToNA1dj7QrWoAZ9hrz7jpoj9C4mWjsQXOh6X1kxvKV0FDOE8g 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 11, 2020 Author Share Posted January 11, 2020 @MariaF tack för link. Mycket viktigt där. Känner bara att det är någonting som är "olöst"/fel och som är oupptäckt. Vet inte hur jag ska beskriva det, men mår så dåligt att det måste vara någonting helt galet. Jag gör liksom allt jag ska, men lite händer. När läkaren är tillbaka på kontoret ska jag kolla upp det där med hormoner. Vet inte om det är det, men måste ju kolla upp det också. Har mått så dåligt i så många år att man nästan ger upp. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 12, 2020 Share Posted January 12, 2020 On 2020-01-11 at 16:02, Mig sade: Har mått så dåligt i så många år att man nästan ger upp. Förstår att det är kämpigt och jättejobbigt, men SNÄLLA, GE INTE UPP! I händelse av att ett hormontest inte visar så mycket kanske Werlabs eller motsvarande kan vara ett ev. nästa steg? Hur ser resten av livet ut? Funkar sömnen, stresshantering, motion, vara social m.m? Kroppen är ju väldigt komplex och många olika saker påverkar varandra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 @morgonsol, tack för innlegg. Kämpar på, intill vidare. Har varit sockerberoende hela livet. Varit sockerfri i snart fyra år, men bara bytt ett helvete mot ett annat. Är så låg på energi, humör, motivation etc. Alla försök på att ändra situationen förändrar inte utfallet. Känner att jag jobbar sååååå hårt på alla kanter, och känner mig aldrig avslappnad och rofylld. Ser hur andra framställer sina liv, och tycker att det tynger enda mer iom att jag inte har ork. Jobbar med sömn och stress, men allt går ju i cirkel och in i varandra. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 12, 2020 Share Posted January 12, 2020 Dopamin kanske kan vara något att kika på? "Because eating sugar makes you feel good, you're likely to eat it often. As you consume excessive amounts of sugar on a regular basis, your body's dopamine signals become weaker and you develop tolerance, so you have to eat more sugar to get the same level of reward, eventually resulting in sugar addiction." [1]. Här finns en lista med några generella förslag hur du skulle kunna öka dopaminet, dock är listan inte speciellt djupgående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 @morgonsol Tror dopamin är ett jättebra förslag. Tror dock att naturlig väg inte ger höga nog doser. Måste nog försöka med tabletter. Men det är inte tillgängligt där jag bor. Vet heller inte vilka märken som är bra. Är oxå lite rädd för att experimentera med signalsubstanser. Då skrur man av kroppens egen tillverkning. Men tror absolut att du är inne på nått här... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 12, 2020 Author Share Posted January 12, 2020 Någon som har erfarenhet av dopamin-tillskott? Vilken form borde man använda? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 @Mig Vill be om ursäkt om jag ställer fler frågor än vad jag ger svar. Kan tyvärr inte svara på dina frågor om dopamintillskott. Lästips kanske? Tänkte även passa på och tipsa om Margareta Lundströms blogg. Vad jag har kunnat utläsa är hon också sockerberoende och äter lika lite kolhydrater som du. Ska tydligen även finnas 3 läkare i Norge som är välvilligt inställda till LCHF, kolla här. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Jonas Bergqvist har skrivit lite om dopamin: https://www.jonasbergqvist.se/blogg/kost--kosttillskott-vid-lagt-dopamin Axelssons har också en intressant artikel om dopamin: https://axelsons.se/dopamin/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Tack till alla svar. Jag har nu iaf fortsatt med ett kosttillskott, som jag (dock i kort tid) prövat förut men som inte gav resultat, som skal höja dopamin. Får se hur det går. Funderar också på en annan sak, som absolut är enda en pusselbit till allt detta: jag fastar, inbillar mig att jag mår bättre av det, äter ett-två måltider. Håller mig, som regel, innanför kaloribehovet/dag. Dock upplever jag aldrig att bli mätt. Äter nog rätt mängd fett. Tycker detta är konstigt, då "alla" rapporter om hur mätta och lugna de blir av LCHF. Jag blev mätt av kolhydrater, på ett sånt ont-i-magen-överdrivet-mätt mätt liksom. Men på LCHF skulle jag kunna vräka i mig mat utan att bli mätt. Alltså inte att jag tror att "kolhydrats-mätthets-känslan" är den som borde inträffa nu, på LCHF. Det är inte det. Det är att jag inte blir mätt. Inte efter stora mängder mat, och heller inte under fastan. Konstigt. Har precis ätit och är hungrig. Nån som känner sig igen och som har nått svar? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 * och det samma sker oavsett om jag fastar eller inte. Ingen mätthetskänsla. Och nej, jag har ingen sjukdom som gör att jag inte kan känna mätthet. Gick helt fint på kolhydratsdrift, men nu... Ingenting. Inte ens om jag väntar till en stund efter maten iom att mättheten kan komma i efterhand. Underligt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 @Mig Kalorirestriktion är inget jag tycker du ska ägna dig åt om du äter LCHF. Att du inte blir mätt kan ha flera orsaker. Om du äter inte tillräckligt med fett och protein, eller kanske inte tillräckligt överhuvudtaget? Näringsbrister? Hur mycket vatten dricker du per dag? Hur kan en vanlig dag se ut matmässigt, om du äter två måltider? Vad äter du? Vilka mängder? Hur förhåller sig proteindelen, fettdelen och grönsaksdelen till varandra? Ibland förekommer det att folk på forumet skriver t ex 75 E% fett , då åtsyftas att 75 % av energibehovet ska komma från fett. Finns även ett hormon som heter leptin, som kan vara bra och känna till, kanske läsa lite om. Leptin hjälper oss att känna mättnad när vi ätit. Det finns något som kallas leptinresistens. Leptinnivåer bör gå att mäta men jag vet inte hur. Vad hade hänt om du hade provat att låta bli att fasta i t ex en vecka, t ex inte fasta mer än 12 h i sträck eller bara nattfastan, och istället äta rejält vid frukost, lunch och middag? Vad hade hänt om du hade dubblat mängden fett på tallriken om du vill fortsätta äta på det sätt som du gör? Hade du blivit mätt då? Om du har ätit och fortfarande inte blir mätt, kan du äta fett som det är? T ex avocado eller kryddsmör utan några tillbehör? Dricker du fettkaffe eller fett-te? Min erfarenhet av LCHF och mättnad är att mättnaden blir annorlunda. Kanske inte att man blir mätt på samma sätt som om man hade ätit ett pastaberg, med tillhörande paltkoma. Jag kanske inte blir proppmätt, vilket jag kanske inte behöver, men jag är i alla fall inte längre hungrig. Och jag kan göra annat i flera timmar utan minsta tanke på mat. Magen är lugn och nöjd. Bäst resultat har jag fått bland annat när jag ätit stekfläsk med lök. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Ibland måste vi lyssna till kroppen mer än hur det borde vara...Vi är individer och viss kost passar oss bättre eller sämre. Jag har märkt senaste åren att jag blir mätt längre om jag äter lite mer kolhydrater. Ändå inte speciellt stora mängder när jag testat. LCHF sedan 2009. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @morgonsol Fastar som regel minimum 12 h, eller kör omad. Gör lite som passar utifrån hur dagen ser ut, så att jag vet att jag får i mig näringsrik mat. Fastan är inte problemet, är hungrig oavsett. Äter bara sjukt mkt mer om jag inte fastar. Dricker vatten utöver dagen. Det där med att inte kaloribegränsa har jag hört så mkt olika om. Det kan ju inte vara bra att överäta, inte ens på LCHF. Iaf inte om man inte orkar träna pga extrem trötthet. Hadde ätit mer om jag var mer aktiv. Det jag vet att jag gör "fel" är att jag äter för mkt protein. Men gör jag inte det blir jag superhungrig. 1 g pr kroppsvikt är i stort sett ingenting för mig. Ift E% är fettkällan alltid störst. Varierar mellan 60-70%. Kanske lite lite? Men har, iaf innan jag ökade grönsakerna, bara fått maten rätt ut igen om jag ökade fettet mer. Kan försöka att öka andelen nu och se vad som sker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @Cederulla hur går det med ketosen då när du lägger till dina kolhydrater? Eller är ketos inte så viktigt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 2 timmar sedan, Mig sade: Dock upplever jag aldrig att bli mätt. Hunger kan ofta vara ett tecken på näringsbrist... inte brist på energi, alltså utan brist på byggstenar och du är körd i botten. T o m så jag tror att du ev skulle må bättre av flera mindre måltider än få större. Justerar denna kommentar när jag hittar rätt youtubeföreläsning på det temat. Anna Hallén pratar skillnad mellan sug (önskan om glukos) och hunger (önskan om näring): https://www.annahallen.se/ar-du-alldeles-for-hungrig-tar-det-inte-stopp/ EDIT: Tror det är denna video där Dr Rostenberg pratar om att inte fasta vid vissa tillfällen: https://www.youtube.com/watch?v=2StyBEJkpOE 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 9 minuter sedan, Mig sade: @Cederulla hur går det med ketosen då när du lägger till dina kolhydrater? Eller är ketos inte så viktigt? För mig är den inte så viktig. Har aldrig mätt! Jag mår oftast bra på LCHF, men inte alltid. Man kan enl studier vara i ketos upp till 75 gr kolhydrater per dag. Senaste åren nog legat på 35 till 50 gr per dag. I början var jag mer strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 @Mig Jag hade försökt få upp fettandelen till 70-80 E%, kanske försöka hamna runt 70 E% i genomsnitt i ditt fall. Att du äter mer om du inte fastar kanske är en sund reaktion från kroppen? Om nu kroppen tror att den svälter och får dig att frossa när mat finns? Tillfälligt ta en paus från allt räknande och låta kroppen bestämma ett tag? Givetvis kan överätning inträffa på LCHF, men i mitt tycke handlar det då mer om att vara vaksam på eller avstå vissa livsmedel. Det kan vara t ex nötter, frökex eller bär med grädde. Men går det att överäta entrecôté med haricots verts och kryddsmör? Hur ser ditt förhållande till mat ut? Måste du vara aktiv för att 'få' äta? Räcker det inte med att äta för att du är hungrig? Att du äter mer än 1 g protein/kroppsvikt är bara bra, DD rekommenderar 1.2-1.7 g protein/kroppsvikt. Kan äta mer protein hjälpa? Sen spelar det nog roll varifrån proteinet kommer, om det är kött/fisk/fågel eller ost. Tror också det är sunt att du ökar fettmängden sakta, så att du får behålla maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 31 minuter sedan, Cederulla sade: För mig är den inte så viktig. Har aldrig mätt! Jag mår oftast bra på LCHF, men inte alltid. Man kan enl studier vara i ketos upp till 75 gr kolhydrater per dag. Senaste åren nog legat på 35 till 50 gr per dag. I början var jag mer strikt. Länk till studien jag syftade på: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2665902619300056#bib0020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 56 minuter sedan, Mig sade: Dricker vatten utöver dagen Skall det uppfattas som att du dricker en viss mängd fördelat på dagen eller bara då du är törstig? Efter att ha läst dina inlägg undrar jag hur du tillfredsställer behover av spårmetaller? Kan du kort beskriva (kalcium, magnesium , kalium/natrium)? D-vitamin? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @nils engström Vet att många påpekar att man måste dricka innan man blir törstig och att man, när man är törstig, allaredan har brist på vatten. Det tror jag inte på, och många med mig. Msket hadde inte överlevt om vi inte hadde kunnat lita på kroppens signaler. Jag dricker vatten när jag är törstig, och ibland bara för att dricka då jag vet att jag har druckit för lite den aktuella dagen, eller om det är väldigt varmt. Att dricka för mycket är inte bra. Ift spårmetaller försöker jag att ta det via mat, salt, etc. Där jag vet att det kan bli lite, tar jag tillskott. Det endaste som har varit problematisk har varit för höga värden av D-vitamin. Har styrt upp det nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 2 timmar sedan, Mig sade: @nils engström Vet att många påpekar att man måste dricka innan man blir törstig och att man, när man är törstig, allaredan har brist på vatten. Det tror jag inte på, och många med mig. Msket hadde inte överlevt om vi inte hadde kunnat lita på kroppens signaler. Jag dricker vatten när jag är törstig, och ibland bara för att dricka då jag vet att jag har druckit för lite den aktuella dagen, eller om det är väldigt varmt. Att dricka för mycket är inte bra. Ift spårmetaller försöker jag att ta det via mat, salt, etc. Där jag vet att det kan bli lite, tar jag tillskott. Det endaste som har varit problematisk har varit för höga värden av D-vitamin. Har styrt upp det nu. Då är du sannolikt rätt ute vad gäller vatten. Risken annars,om man följer alla goda råd på hälsosajterna, att man spolar ut för mycket av de viktiga elektrolyterna. Som många påpekat, finns många orsaker till att man kan vara trött - LCHF rätt använd skall inte behöva vara orsak. Tydligen har du bra sömn. Min misstanke till din trötthet är att du sannolikt lider brist på ett eller fler viktiga salter. Som du säkert känner till, bör balansen mellan kalium/natrium ligga på ca 4/1. Om tillgången på kalium (vanligaste bristproblemet) försämras, kan kroppens automatik få svårigheter, vilket innebär att den enskilda cellen, av kroppens 30 000 miljarder kroppsceller, får svårt att hålla varje pumpsystem i optimal funktion. Det innebär i sin tur att nyttoprodukter in och avfall ut från cellen sker mindre effektivt. Dessutom blir då energproduktionen via mitokondrierna (cellens energiverk) försvagad. Om något ger trötthet så är det här man skall söka - en trötthet som sammansätts av den oerhörda mängden celler som alla blir lite sömniga. I fallet brist på det andra paret kalcium och magnesium eller en av dessa två komponenter, finns ytterligare risk för trötthetssyndrom. Kalciet står för cellens kontraktion medan magnesium fungerar avslappande. Särskild vikt har dessa två funktioner för kroppens muskler. Av dessa är naturligtvis hjärtat särskilt viktigt. En fantastisk funktion som dessa kompisar tillsammans har. När hjärtat drar ihop sig vid pumpslaget är det kalciet som arbetar för att sekunden senare bli utsparkat av magnesiet. Om du skulle råka ha något av de två parens relation (kalium/natrium eller kalcium/magnesium) felaktig, blir du per automatik trött. Hur ser du på tillgången? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @nils engström Mycket intressant. Har som sagt haft för höga halter av Dvitamin, som jag tror har gått ut över kaliumnivån. Kalciumet har nog gått ut över magnesiumet. Har tagit blodprov, men inte fått svar ännu. Är det nått annat, utöver blodprov, som du tänker kan vara smart att sätta i gång? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 3 minuter sedan, Mig sade: @nils engström Mycket intressant. Har som sagt haft för höga halter av Dvitamin, som jag tror har gått ut över kaliumnivån. Kalciumet har nog gått ut över magnesiumet. Har tagit blodprov, men inte fått svar ännu. Är det nått annat, utöver blodprov, som du tänker kan vara smart att sätta i gång? Ja ditt D-vitamin har gjort sitt bästa för att utvinna kalcium och magnesium men för att ge optimalt utbyte måste din kost innehålla dessa. För att klara kalciumintaget finns alltid svårigheter, speciellt för kvinnor. Varför tror du speciellt kalciet vara ok`? Äter du särskilt mycket ost och yoghurt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Nej, men som tidigare "sockerknarkare" blev det mycket glass och sånt. När jag gick över till LCHF tog jag tillskott av kalcium. Vågar inte äta ost, då jag triggar på det och äter mängder. Äter inte mejerier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 1 timme sedan, Mig sade: Nej, men som tidigare "sockerknarkare" blev det mycket glass och sånt. När jag gick över till LCHF tog jag tillskott av kalcium. Vågar inte äta ost, då jag triggar på det och äter mängder. Äter inte mejerier. Aj då!! Kika gärna på: så kanske du får lite kött på benen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Tack för hjälpen! Ska följa upp detta spåret!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @Nils Engström har börjat läsa linken. Väldigt intressant. Men, kanske för att jag är trött, förstod inte helt tabellen m de röda talen. Hur mkt mejerier/dag rekommenderar du att man ska äta för att nå kalcium behovet/dag? Hur mkt k2, hur mkt d3, hur mkt magnesium, hur mkt kalium? Är ju väldigt skeptisk till mejerier. Det ska ju vara full av tillväxthormon, anpassad för annan art än mskan. Ska ju oxå vara mycket östrogen i mjölken från mammakon. Ska ju oxå öka inflammation. Är inte detta riktigt? Du skrev att "skräcken" för mejerier är ensidig. Vet att jag överväger ost, kan äta en hel ost utan problem om den smälts över ett köttstycke. Mejerier leder ofta till "slemmig" hals och oren hud. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 42 minuter sedan, Mig sade: @Nils Engström 1. förstod inte helt tabellen med de röda talen. Hur mkt mejerier/dag rekommenderar du att man ska äta för att nå kalcium behovet/dag? Hur mkt k2, hur mkt d3, hur mkt magnesium, hur mkt kalium? 2. Mejerier leder ofta till "slemmig" hals och oren hud. 1. De röda talen visar huvudsakligen det hopplösa i att dessa fall kunde tillfredsställa kalciumbehovet. Siffror i samma kolumn som inte är rödfärgade, visar födoämnen som ligger någorlunda nära rimliga möjligheter att tillfredsställa dagsbehovet (gäller ett normerat dagligt behov av 1000 mg). Kolumnvärdet motsvarar denna mängd. 2. Har jag aldrig märkt av. Själv är mina mejeriprodukter begränsade till smör, ost, vispgrädde och yoghurt. Mjölk var det två år och fyra månader sedan jag använde, huvudsakligen av det skälet att mjölken innehåller socker löst i vatten - den snabbaste formen för snabb ökning av socker i blodet. Vad gäller mängder på tillskott kan följande vara till viss ledning: - D3-vitamin 2000 ie (50 µg) - Magnesium 120- 360 mg - Kalium 250 - 500 mg - K2-vitamin 100-200 µg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 @Nils Engström ok, men kan mejerier vara sunt mtp att det är pastöriserat? Och innehåller mjölkprotein. Och att dela upp mängderna av feks kalcium betyder att man inte kan fasta. Hur ser du på detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 1 minut sedan, Mig sade: @Nils Engström ok, men kan mejerier vara sunt mtp att det är pastöriserat? Och innehåller mjölkprotein. Och att dela upp mängderna av feks kalcium betyder att man inte kan fasta. Hur ser du på detta? Som jag ser på saken är industrimjölken det stora problemet. Smör, vispgrädde och ost ser jag som "grädde på moset" dvs. i viss mån som renade mjölkprodukter. Vilka andra alternativ har vi som inte bor granne med en bonde? Man får väga alternativen mot varandra. Smör kommer vi aldrig ifrån - för min del är osten en nödvändighet. Kalciumcitrat kan du utan problem ta utan att behöva äta samtidigt. Dela upp under dagen - 300 mg per gång anses vara ok. Total behövlig mängd kalciumtillskott får du bedöma genom att kika på tabellerna efter vad du äter. För kvinnor anses problemen med detta tillskott inte så stora men för män bör ökad risk för prostatacancer tas hänsyn till dvs. 300 mg per stöt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Låter bra. Ska försöka mig på detta. Men det är bara kalcium som borde delas upp ila dagen. Inte d3, k2, eller magnesiumet? Trodde de borde tas tillsammans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Just kalcium bör man undvika att ta i större mängd än 300 mg per gång. Övriga tillskott bör tas ihop (D-vitamin, Magnesium, K2-vitamin). C-vitamin kan tas i omgångar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 När tog du Na, Kalium senast? Med tanke på din kost och dina tidigare diarréer vore det inte så konstigt att ditt Kalium skulle vara lågt. Därmed dina symtom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Ja, men det var lågt oxå innan maten började komma rätt ut. Avf.problemen började inte innan jag startade med LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Då borde det ju utredas varför det är lågt. Har man kaliumbrist blir man ju trött. Om än kaliumbrist inte är så vanligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Vet varför det är lågt. Har inte ätit mat med kalium, och har i tillägg ätit mat m innehåll som samtidigt minskar mängd av kalium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 2 minuter sedan, Mig sade: Vet varför det är lågt. Har inte ätit mat med kalium, och har i tillägg ätit mat m innehåll som samtidigt minskar mängd av kalium. Då låg mina misstankar rätt i tiden. För egen del låg jag tidigare lite lågt i kalium, dock inom gränserna - lätt åtgärdat - du börjar nu närma dig målet - lite av detektivarbete. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Spännande! Men är kosttillskott det bästa, eller borde jag pröva med enbart mat? Kalcium och dvitamin minskar ju nivåerna av kalium, så då borde jag kanske minska på kalcium och dvitamin, eller ivf se till att kalcium och dvitamin inte är för högt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Men samtidigt kommer detta inte upp efter blodprov. Läkaren nämner inte detta. Kommer inte i håg hur värdet var på senaste blodprov, men jag är helt säker på att kalcium och d var mycket högre. Kanske natrium var innanför ref värdet, men det betyder ju egentligen ingenting. När jag tog 2 andra prover, privat, visade det sig att värdet var bedrövligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 3 minuter sedan, Mig sade: Spännande! Men är kosttillskott det bästa, eller borde jag pröva med enbart mat? Kalcium och dvitamin minskar ju nivåerna av kalium, så då borde jag kanske minska på kalcium och dvitamin, eller ivf se till att kalcium och dvitamin inte är för högt? Om du kikar på grafen härunder, kan du få lite uppfattning om vad allt gäller. När du väl testat fram en vettig blandning (som du tror eller beräknat) kan du låta t.ex. Werlabs göra en testomgång. Kika på vertikalskalan (100 %) så vet du hur det dagliga behovet tillfredsställs per 100 gram födoämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 1 timme sedan, Mig sade: är kosttillskott det bästa, eller borde jag pröva med enbart mat Storätare kan möjligen klara behoven men då till nackdel för kroppen av andra skäl. Vissa tillskott måste vi alla ta t.ex. D-vitamin. I norra Sverige har nästan alla D-vitaminbrist och därmed med risk för brist på kalcium och magnesium. LCHF:are klarar sig bättre än rena växtätare (veganer) med tanke på den animaliska födans större täthet på viktiga födoämnen. Veganer tvingas vara högfrekventa kunder i hälsokostaffärerna tills de upphör med sin kost (vilket >80% gör) - med tiden gör 100 % det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Hoppas att du beskriver om din trötthet försvinner! (jag menar när). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Tack. Det hoppas jag också. Glädjer mig till blodprov från läkaren kommer för att se om det stämmer att mag/kalc är högre än kaliumnivån, och att det inte bara är i mitt huvud. Är detta riktigt spår så är det helt fantastiskt. Vill så gärna må bättre. Tusen, tusen tack för din kunskap! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 11 minuter sedan, Mig sade: 1.Är detta riktigt spår så är det helt fantastiskt. Vill så gärna må bättre. 2.Tusen, tusen tack för din kunskap! 1. Förr eller senare hamnar du i rätt balans. Man får använda sin kropp som medium för sina experiment- du är på god väg. 2. Själv har jag fått mycket tips genom kostdoktorn och inspirerats av alla kunniga forummedlemmar. Den stora glädjen ligger därför i att träffa på medlemmar som visar sådant intresse som du. Med all säkerhet kommer du med åren att vilja förmedla din kunskap och erfarenheter som övriga på forumet. Eftersom jag börjar närma 90-årsstrecket finns naturligtvis inga garantier för hur länge jag kommer att finnas på kvar här men det känns inte som om jag skulle släppa taget än på länge. Eftersom de tre mediciner som jag tidigare hade, är borta genom LCHF och att de senaste 45 blodtesterna före julhelgen visade sig perfekta, känns framtiden ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts