morgonsol Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 Förstår att du blir förvirrad @Mig. I sammanhanget är det viktigt att inte glömma bort att My gör sånt som passar henne och det är inte en garanti att det passar dig, även om ni båda är sockerberoende. Om jag blev hungrig av att snåla på proteinet skulle jag sluta med det. Ät protein så du blir mätt och fett i den mängd som din kropp klarar av. Det viktigaste är väl att lyssna på din egen kropp eller hur? Hitta något som passar dig? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 6, 2020 Author Share Posted February 6, 2020 Ja, det måste ju vara det bästa. Men jag blir ju inte bättre av det heller. Huvva. Vet inte vad. Det som dock är bra, iaf som det ser ut nu, är att lägga till grönsaker har fått diareen att upphöra. Iaf tillfälligt. Detsamma skedde när jag började med fasta, då blev diareen oxå borta, men så kom den tillbaka. Tyckte oavsett om att fasta, men det är nog inte det bästa nu som jag är så stressad. Då passar väl inte fasta? Nu försöker jag fylla på med näring, som jag kanske inte fick i mig med alla år av daglig lös avföring? Men blodprovet visade, enligt läkaren, inte på näringsbrister. Så vet inte om det är bra att äta mer som jag gör nu. Bläää allt känns så... Omöjligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 10 timmar sedan, Mig sade: mer fett klarar inte min kropp att ta upp. Kommer ut som gul avföring Tyder på problem med gallan, att kroppen inte kan bryta ner fett. Du kan tillhöra de som kanske inte ska äta keto... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 12 timmar sedan, Mig sade: Blir mer hungrig av att dra ner på proteinet, och mer fett klarar inte min kropp att ta upp. Kommer ut som gul avföring. Är hungrig oavsett, men ser att jag måste göra nått med proteinet. Blir iaf förvirrad, då lchfingenjören (idag) skriver att man borde äta MINDRE mängd fett/och inte äta fett till alla måltider om man över tid har ätit mycket fett. Också kopplat till ökad hunger. Vet inte ut eller in. Mer eller mindre fett? Vet att jag inte kan lyssna på alla, men det är ju otroligt svårt att veta vad som passar bäst till en själv och ut ifrån vad en själv behöver. Hur mycket äter du av fett och protein nu då, i gram? Är ju lättare att komma med tips och råd om man vet vad och hur du äter... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 @MariaF hur vet man det, att man är en av de som inte borde äta LCHF? Har liksom aldrig hört att det finns grupper som inte ska det. Vill gärna ha mer info om det för att läsa på. Trodde alla tålde det, och att det var artegen föda. Ska, enligt läkare (ifm utredning för konstant lös avföring) inte ha nått problem med gallan, som du föreslår. Det var en av punkterna som blev utrett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 1 timme sedan, Mig sade: @MariaF hur vet man det, att man är en av de som inte borde äta LCHF? Har liksom aldrig hört att det finns grupper som inte ska det. Vill gärna ha mer info om det för att läsa på. Trodde alla tålde det, och att det var artegen föda. Ska, enligt läkare (ifm utredning för konstant lös avföring) inte ha nått problem med gallan, som du föreslår. Det var en av punkterna som blev utrett. Ja, hur vet man det...? Jag tror man måste prova sig fram. LCHF i sig kan man alltid äta men man kanske inte kan äta mer fett, fasta mer, bara äta ovanjordgrönsaker eller vad man nu stöter på för råd. LCHF är ett ramverk att utgå från men inom det ramverket finns utrymme för stora variationer. Man får pö om pö försöka lära mer om sina symptom och försöka utgå från det istället för att begå våld på sig själv för att äta på ett visst sätt. Du har ju själv märkt att det kanske inte blev helt bra att utesluta det gröna för din del, dags för en ny variant. Just detta om avföringen har Anna Hallén skrivit en del om. Martina Johansson likaså. Jag har delat denna bild förut men den tål att delas igen: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 @MariaF Ops, du skrev att inte äta "keto". När jag svarade skrev jag "LCHF", menade keto. Är det folk som inte borde äta keto? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 7 minuter sedan, Mig sade: @MariaF Ops, du skrev att inte äta "keto". När jag svarade skrev jag "LCHF", menade keto. Är det folk som inte borde äta keto? Jag är övertygad om att det finns folk som inte ska äta ketogent, ja. Problemet är att klura ut om man själv tillhör den skaran. Om jag förstått det hela rätt har du ätit ketogent en längre period och aktat dig väldigt för allt vad grönsaker heter och du mår inte bra. Sedan kommer du sannolikt inte må bra av hög kolhydratinnehåll och lågt fettinnehåll heller men du kanske ska upp i 30-50g grönsakskolhydrater/dag? Kanske rentav lite rotfrukter? Potatis är i princip rent socker men kålrot, rödbeta mm kan det finnas visst utrymme för bland sallad, broccoli, rädisor och sådant. Nämnda Anna Hallén skrev något jag uppfattade som klokt för ett par veckor sedan. Hon skrev om för- och nackdelar med både karnivor- och vegankost. Koiperar in det om karnivore här: Varför mår de som går över till carnevore så bra? Jo, de slipper de belastande oxalaterna och alla lektiner (växtgifter). Och inflammationerna minskar. De fylls av ketonkroppar som skapar värkfrihet, ohunger & eufori. De äter rätt omega 3, kollagen och massa nyttiga fetter. MEN! De överbelastar kroppen med homosytein. De saknar vitamin C, B9 och den så viktiga bakterimaten. Vad kommer då sen? Inflammation, hjärndimma och blodproppar. Tyvärr är människan ett av de tåligaste djuren på jorden så det tar tid innan kroppen inte orkar kompensera för detta. Kanske kan hennes tankar om matsmältningen också vara av intresse? https://www.annahallen.se/lathund-matsmaltning/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 Tack, detta är riktigt intressant. Måste tänka ordentligt nu. Undrar bara varför några mår bra utan grönsaker och andra inte (om det nu är detta spåret som är riktigt för mig). Så, i teorin, borde jag inte vara i ketos, men vara kolhydratsdriven (via grönsaker)? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 4 minuter sedan, MariaF sade: Jag är övertygad om att det finns folk som inte ska äta ketogent, ja. Problemet är att klura ut om man själv tillhör den skaran. Om jag förstått det hela rätt har du ätit ketogent en längre period och aktat dig väldigt för allt vad grönsaker heter och du mår inte bra. Sedan kommer du sannolikt inte må bra av hög kolhydratinnehåll och lågt fettinnehåll heller men du kanske ska upp i 30-50g grönsakskolhydrater/dag? Kanske rentav lite rotfrukter? Potatis är i princip rent socker men kålrot, rödbeta mm kan det finnas visst utrymme för bland sallad, broccoli, rädisor och sådant. Nämnda Anna Hallén skrev något jag uppfattade som klokt för ett par veckor sedan. Hon skrev om för- och nackdelar med både karnivor- och vegankost. Koiperar in det om karnivore här: Varför mår de som går över till carnevore så bra? Jo, de slipper de belastande oxalaterna och alla lektiner (växtgifter). Och inflammationerna minskar. De fylls av ketonkroppar som skapar värkfrihet, ohunger & eufori. De äter rätt omega 3, kollagen och massa nyttiga fetter. MEN! De överbelastar kroppen med homosytein. De saknar vitamin C, B9 och den så viktiga bakterimaten. Vad kommer då sen? Inflammation, hjärndimma och blodproppar. Tyvärr är människan ett av de tåligaste djuren på jorden så det tar tid innan kroppen inte orkar kompensera för detta. Kanske kan hennes tankar om matsmältningen också vara av intresse? https://www.annahallen.se/lathund-matsmaltning/ Du menar homocystein. Right? Definition Normalvärden för P-homocystein 8–16 mikromol/l. Fertila kvinnor något lägre och äldre något högre. Homocystein är en betydelsefull aminosyra i cellernas (bl.a. hjärnans) fundamentala metyleringsprocesser. Orsak Vanligaste orsaken till förhöjt homocystein är funktionell vitaminbrist (folsyra och/eller B-12 och/eller B6). Detta oftast till följd av malnutrition eller malabsorbtion. Förhöjda värden även vid njursvikt, vid inverkan av läkemedel (ex. syrasekretionshämmare, metformin, antiepileptika, statiner), vid malignitet, psoriasis, hypotyreos, vid låga Zn- resp. Mg-nivåer. Höjda nivåer kan även bero på livsstilsfaktorer som dålig kost (fet mat, brist på fisk och grönsaker, mycket kaffe/the), alkohol, stress, rökning. Höjda värden vanligt hos äldre. Sätt då dett i samband med enorm, alltså enorm träningsfixering, (raka motsatsen till träningsglädje/lust) så , inte "att träna" utan till sådana grader att det föbytts till rena rama ortorexi (denna svåra term, som ännu sägs vara ett *luddigt begrepp.. men likväl, finns fler ortorektiker än vad som erkänns, eller iaf att man kan undra hur det är fatt..) Kombinationn carnivore-DIET och träningsFIXERING , verkar inte vara lyckosam när det kommer till hälsa, men folk går ner i vikt, och vissa av dem i den nästan "sekten" .... jag är fördomsfull nu, kanske på felaktiga grunder, men annan diskussion! ursäkta passagen. De blir konstigt euforiska - jag har kollat in Kelly Hogan , my zero carb life , som gjort en imponerande viktresa och gjort sig kvitt med sitt förra ohälsosamma tillstånd, men profeterar ganska ihärdigt om hur fantaKelly Hogan, stiskt hon mår och får många med sig, som egentligen skulle behöva hålla sig långt ifrån "zero carbs". Kelly Hogan, är oförblommerat ärlig, berättar öppet om hur hon tappade kontrollen och skenade iväg.. joggade morgon middag kväll och studsade runt med ständig rörelseångest, fick INTE fart på metabolismen alls! Nota bene. Dt tog henne lång tid.. att ändra sin livsstil.. åratal. Att hon (fortfarande?) förespråkar carnevore , bland andra, bl. a en annan kvinna med lite annan liksom balans, som hållt föredrag om sitt matval.. och att det backas upp av vetenskapsinriktade forskare att fungera.. men som du säger, inte för alla. Själv skulle jag bli tokig att inte få i mig, nötter bär ost grönsaker och ibland något sött.. verkligen betoning, ibland! Alltså, att börja bli rädd för kolhydrater, kan ta över och få en annars sansad vilja att leva hälsosammare i sak att vilja och behöva bli v med överflödiga kilon, men därifrån att rata kolhydrater t.ex ekologiska inte stärkelserika.. men vitaminrika.. är annan sak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 12 minuter sedan, Mig sade: Tack, detta är riktigt intressant. Måste tänka ordentligt nu. Undrar bara varför några mår bra utan grönsaker och andra inte (om det nu är detta spåret som är riktigt för mig). Så, i teorin, borde jag inte vara i ketos, men vara kolhydratsdriven (via grönsaker)? Nej man är inte DRIVEN av kolhydrater utifrån att äta lite kolhydrater. Lika lite som att du är fettdrive bara för att du steker en biff i smör i pannan. Det är flera samverkande faktorer och göranden ÖVER TID, en process.. ett skifte... innan en person blir fettadapterad. För enkelhetens skull är Martina Johansson superbra på att förklara detta. I hennes t.ex bok, kan ses recept med grönsaker , i en annan LCHF-specialst som heter Annika Dahlquist, ses också i hennes böcker riktigt fina recept med grönsaker inkluderade. Som ketoadapterad, kan du äta massor åter massor av grönsaker, dagligen.. spenat, broccoli blomkål, zucchini, isbergssallad, ruccola, gurka, t.o.m morötter, så mkt mer. Men... visst kan man "go zero" , jag kan tänka mig att måttlig lchf skulle kunna vara en idé för dig. Gillar du inte grönsaker? Alltså är grönsaker något du alltid typ inte haft smak för? Eller inte varit van att äta mer ofta? Ekologiska är bäst. Äter man ej ekologiskt odlade, är det rekommendabelt att tvätta dem noga. Som också @Maria nämner, så kan det handla om att du behöver mer mat, aatt äta kimchi eller surkål dagligen är möjligtvis en god idé, men om man avskyr smaken av ren ovana eller annat, så blir det ju lite svårt att svälja... (jag har en son, som var och är fortf. helt omöjlig med grönsaker , och jag som mamma verkligen älskar grönsaker , kan äta kilovis i alla former kokt stekt, råkost.. med eller utan dressing) , men jag personligen känner påtagligt av att exkludera grönsaker, jag hade en veckas tid i början då jag "försökte nå keto" , total flopp... mådde dåligt, lade sedan till min skål grönsaker/sallad, och rätade upp mig på enbart timmar. Så jag MÅSTE ha "kolhydrater" Men vi är olika. Svårt att råda! Men jag tror faktiskt inte att du "bromsar viktnedgång eller svullnad i kropp, utifrån att rata grönsakerna eftersom det är kolisar. Svårt att ta till mig det resonemanget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 15 minuter sedan, Gemma sade: Du menar homocystein. Right? Anna Hallén menar homocystein, ja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 28 minuter sedan, Mig sade: Så, i teorin, borde jag inte vara i ketos, men vara kolhydratsdriven (via grönsaker)? Nja, kanske snarare ha förmågan att växla, inte antingen eller. 30g kolhydrater är inte mycket, det är medelmåttig LCHF enligt Kostdoktorns definition. Du får inte sockerdrivet men en väldig massa fördelar av det som finns i grönsakerna, som fibrer, antioxidanter, vitaminer osv. Sedan hur fördelningen ska se ut får du prova lite, t ex med avföringen som en markör (färg, form och lukt) men också hur du mår i övrigt, t ex hur pigg du är, om du har värk mm. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 23 minuter sedan, Gemma sade: Alltså, att börja bli rädd för kolhydrater, kan ta över och få en annars sansad vilja att leva hälsosammare i sak att vilja och behöva bli v med överflödiga kilon, men därifrån att rata kolhydrater t.ex ekologiska inte stärkelserika.. men vitaminrika.. är annan sak. 12 minuter sedan, Gemma sade: Nej man är inte DRIVEN av kolhydrater utifrån att äta lite kolhydrater. Lika lite som att du är fettdrive bara för att du steker en biff i smör i pannan. Bra summerat, Gemma! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 1 minut sedan, MariaF sade: Bra summerat, Gemma! Tack hjärtat! Jag börja kolla in Anna Halén lite mer framöver, hennes alster börjar bli intressant faktiskt.. ska bara bli färdig med de andra 3, 4, 5 böckerna först.. mot våren till. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 Päänick ovva heer ;). Hängde inte helt med här. Måste nog läsa inläggen en gång till. Men varför skulle carnivor-folk lida av homocysteinproblem? Jag hade inte det. ok, ska läsa inläggen ordentligt efter maten jag nu står och steker;) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 @gemma, när du slutade med grönsaker så mådde du dåligt? Hur länge innan du åt grönsaker igen? Kanske du bara hade övergångsbesvär och eg hade mått bra utan grönsaker på sikt? Du nämner att Martina Johansson har mkt bra att säga om grönsaker, men hon är ju carnivor-ätare. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 19 minuter sedan, Mig sade: @gemma, när du slutade med grönsaker så mådde du dåligt? Hur länge innan du åt grönsaker igen? Kanske du bara hade övergångsbesvär och eg hade mått bra utan grönsaker på sikt? Du nämner att Martina Johansson har mkt bra att säga om grönsaker, men hon är ju carnivor-ätare. Kan inte uttala mig om vad M.johansson äter. Jag slutade inte i egentlige bemärkelse, med grönsaker, jag trodde att jag skulle kunna "snabba upp/speeda/optimera" ett läge in i "ketos" , ack som jag bedrog mig, då hade jag redan en väldigt funktionsduglig mathållning som inkluderade alltså minst 100 g. grönsaker per dag, men så blev jag lite FÖR BLINT STIRRANDE på ketos och gjorde misstaget att försöka äta-så-få-kh som möjligt, och DET var ödesdigert i mitt fall , jag hamnade absolut inte i varken ketos eller vad jag kallar för "keto-flu" , glöm det... det där var ren och skär vitaminbrist.. som kunnat gå illa, men eftersom jag mådde så fruktansvärt dåligt av att ta bort dessa krispiga grönsaker och äta , ca 2,5 dagar... inget av det, insåg jag att jag kommer bli sjuk och mentalt rubbad, när man känner att något är fel för en.. då sk man försöka samla ihop sitt förnuft för att komma ifrån den IRRATIONELLA mycket fåfänga okunskapens följa-john-lek att tro sig kunna JÄMFÖRA sig med en kalkyl/en TEORETISK uträkning, det är samma som att om Diet Doctor skrev att "du ska äta max!!! 700 kalorier per dag, för det är konceptet, men du mår dåligt av max 700 kalorier per dag, men vill följa vad du tror är konceptet, efter att inte ha ens upparbetat självaste fettadapteringen, som tager sin lilla tid., ibland månader.. då är man illa ute. Du måste lyssna på dinkropp!! Bara du själv kan känna, men du måste också veta och det du inte vet MÅSTE du lära dig, läsa in dig på. lyssna in andras erfarenheter , ta redan på vad är vitaminer, varför vitaminer - men om du nu tror att kh är något illa som inte är bra för din kropp, då TROR jag att du bedrar dig, fast jag inte har en aning om vem du är. Min dagliga kost, måste bestå av en viss beskärd del av grönsaker, ibland frukt t.ex citron, grapefrukt, blåbär, hallon , ibland jordgubbar, ibland Önos lågkalori-äpplemos, ibland gojibär, mullbär, tranbär, i små små mängder någon gng/v. Jag känner min kropp. Jag kan inte förespråka att zero carbs är dåligt för andra, det jag skrev om var att dem som prakticerat zero carbs, och tänkt sig att bli profesionella sprinterlöpare eller högpresterande utifrån tron att zero carbs är ÄNNU mer "keto" än light carbs, lite kh... det är inte rakbladsvasst vetande om detta - däremot illämpar jag, för min del common sense... det sunda förnuftet, iom att jag faktiskt vet skillnaden på vitaminbrist och ketoflu.. den där s.k keto-flu... hade jag när jag kände mig seg som sirap i benen.. vadade i lite motstånd och kände liksom friktion i stegen och allmänt småtrög.. det tog 3 dagar ca.. men jag har alltid lagat mat med rikligt fett. Zero carbss, eller minimalistiskt intag av kh, är inget för mig, jag kan säga samma med sockret.. mycket socker är inget för mig! men socker och kolhydrater är två vitt skilda ting. Jag förstår inte vad som fått dig eller att vara så rädd för kolhydrater? Jag frågar mig fortfarande varenda gång jag träffar min son och vi ska äta något, hemma eller ute : men tyst för mig själv då hans grönsaksskräck är kommen från yttre rymden, vad i herrans namn hur kan man vara så imbecill.. det finns inte en grön sal på hans tallrikar, även när vi är på kalas och bjudningar, så sitter han där med vit tallrik och vit mat, med kött på (men han åt inte heller kött som liten och åt han ärtor.. så var det TVÅ ärtor, på sin höjd!!! 1/2 gurk-skiva, aldrig sallad.. ingenting, och det är mig en gåta. Detta : jag är uppfostrad i att sitta vid bordet och äta upp det som mamma lagt på tallriken, med pappa som pådrivande - var det fylld paprika sladdrig efter ugnen eller "sliskiga stekta tomater" eller annat som simmade runt, om så persilja.. så skulle man äta upp, med tiden.. i tonåren hade jag vant mig. Sedan när jag flyttat hemifrån, var det inte något konstigt längre , efter 18 år hemma och morsan har kokat benmärgsbuljong så länge jag kan minnas, bröd och sallad var ett obligatorium, sedan jag fick tänder att äta med. Tror inte jag är ensam om att grönsaker på tallriken är lika viktigt som köttet, brödet och såsen och skyn. Så jag betraktar mig att ha grönsakerna i ryggmärgen, men skulle jag som barn få nestämma, då hade jag ätit kakor från morgon till kväll. Då jag råkar vara etemt glad för sött. Det söta finns i paprikan, i tomaten, i sellerin, osv. Har du inte haft grönsaker i ditt liv innan, kanske fått burkmat som liten? Isf, kan det vara en delförklaring till din grönsaksaversion, men jag enbart gissar.... å andra sidan, lagade jag enbart "ren mat" åt mina söner när de var små, den ene är en fullständig Yoda från ytte rymden och äter kanske 200 gam grönsaker under 1 år. Han har aldrig fått en barnmatsburk i hels sitt liv. Det kan vara genetiskt. Jag fick själv trugas med mat som liten, morsan åkte med mig till doktorn flera ggr/år, för att jag inte åt - läkarna sa att det var inget att bekymra sig för, sådant regleras av sig själv.. men istället började hon klema och fjäska och gav mig chokladtoppad mannagröt och annat smått o gott för att få i mig NÅGOT, innan de där bordssittningarna alltså, när man blev lite större barn. Jag tror att det kan ha med social adaptering att göra, att man "socialiserar in ett beteende" att man socialiserar in smakpreferenser, att man tränar in, för barnen, olika smaker. Väckr lusten, även om ungen ojar sig.. att man inte ger upp (för min son, hjälpte INGET, idag fullvuxen och fortf. sitter han där med en tallrik som ser fattig ut.. och tar tillskott istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 På frågan om grönsaksmotstånd skulle jag vilja svara så här (varning långt inlägg, men kanske nån får aha-opplevelse): Har, helt sidan jag var litet barn, favoriserat ting med söt smak. Grönsaker har liksom alltid varit för "blaha". Tråkigt och blend. Föräldrarna försökte ju att få mig till att äta lite grönsaker, men det blev ju inte några supermängder. Det gällde väl hela barndomen och tonåren. Konstant förstoppad. Ofta mycket svårt. Åt mkt dåliga kolhydrater och lite fett (var ju tiden då man varnade befolkningen för fett). Utvecklade ett starkare och starkare sockerberoende. Ju äldre jag blev ju mer socker krävde beroendet. Var allaredan tydligt som barn. Flyttade hemifrån ganska tidigt, pga jobb och utbildning. När jag flyttade blev det socker varje dag till alla måltider. Då kunde jag styra själv (läs beroendet). Godis, glass, bullar, och kakor/tårtor. Inte någonting annat. Hade bra och normal energinivå, tränade osv. Detta höll i sig i många år. Fina blodprov hela vägen. Och normal mättnadskänsla. Åt socker till jag var mätt och då var det nog med "mat" till jag blev hungrig nästa gång. Så började energinivån att sjunka. Kanske pga kosten, kanske pga nått annat (det är ju det jag inte vet, men man kan ju starkt misstänka kosten och näring), men blodproven var fortfarande lika fina. Klarade inte att sluta med socker till trots för att jag sa att "jag slutar med socker i morgon" varje dag. Så började jag med LCHF. "På den tiden" var det nollvision ift kolhydrater, och grönsaker blev stämplade som onödvändiga och till och med skadliga. När jag började med LCHF åt jag fett, protein, och mejerier. Då var jag konstant hungrig. Åt middag många gånger om dagen, gärna varannan timme. Ingen energi. Pendlade in och ut av sockerträsket iom starkt beroende. Så tog beroendet överhand helt igen och flera år med enbart socker-ätande fortsatte. Då hade jag inte problem med mättnadskänsla längre. Energilös som bara den. Energin kom inte tillbaka då heller. För snart fyra år sedan kom jag helt ut av sockerträsket. Åt LCHF. Uteslöt mejerier och åt carnivor. Fick konstant lös avföring. Vattenfall. I alla år. Fortfarande ingen energi. Fortsatte att sjunka. Fortfarande bra blodprov. Nu, efter de två sista blodproven (2017 och december 2019) la jag dock märke till att nivåerna på markörerna har gått ner. Har nu lagt till grönsaker. Fortfarande ingen energi, men diarrén ser ut till att ha upphört ifm. Grönsaker har tagit emot för att när jag åt socker var de inte söta nog, när jag började på LCHF varnades det mot grönsaker, jag har varit orolig ift hur många kolisar som kan trigga sockerberoendet, den skadliga besprutningen, vissa grönsaker som innehåller mer gifter än andra, samt den extra belastningen (som det faktiskt är) att tillaga (rå eller inte) grönsaker när man nästan inte har energi nog till att stå på benen. Då var det enklast att steka kött och slänga på nått fett. Energinivån er nämligen så låg. Det är inte bara lite "tomhet" och "slapphet/deppighet" som alla kan känna på till och från. Det är som om man inte har muskler och inte kan röra sig. Det är liksom inte bara att släppa av på soffan i fem minuter och så är allt bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Mitt råd till dig @Mig , är : ät åtminstonde bär!!! om du nu inte kan fördra ens vattenrika grönsaker. Eller så får du väl komplettera med ett kilo vitamintabletter istället. Eller, i ditt läge hade jag absolut lagt mina sista pengar att uppsöka funktionsmedicinare/homeopat, det är dyrt som attan, men eftersom du uttryckt dig må så dåligt och berättat att du ogillar grönsaker, så behöver det inte handla om det, däremot någon brist och som du redan mer starkt medveten om. Allt som kan få en att må dåligt, behöver inte anknytas till just maten man äter, så jag reserverar mig! Vill egentligen mest propsa och rekommendera , att äta gott om grönt : krispiga sallader tomater och gurkor, kan man må dåligt av det? kanske det... jag är snnerligen inte specialist, kör bara mitt gamla uttjänta common sense, men varje person är barn av sin tid. Min mamma präglade mig, mer än jag trott någonsin, kanske du också präglats av dina föräldrar, omedvetet så? Hennes förtjänst , egentligen.. Skillnaden mellan en blomkål och en ärta. Det är inte givet, mn kan bunta ihop båda att vara "enbart kolhydrater" , då är man isf grundlurad och får börja om. Man får ju intressera sig lite, svaren står inte färdigt skrivna i skyn. Experimentera , det gjorde M.Johansson - hon föddes inte heller som "carnivorian" , men du går nog inte snabbare ner i vikt och blir kvitt infektioner av att gå zero carbs, men om du gör det.. meddela isf här!!! och meddela då också att din hälsa rusade i höjden av att äta bara kött.. Ingen är färdiglärd, inte ens Bret Scher. (kardiolog, väldigt duktig.. vass på lchf, men han erkände att han saknade förmåga att laga ihop grönsaksrätter.. det var lite salladsblad i pannan och det var allt, då är han ändå specialist på området... ur vetenskaplig synvinkel. Om du har möjlighet, så kolla in här på DietDoctor BILDERNA över kolydrater, skriv kolhydrater i sökrutan här på D.D, så ger de visuell guidline. D.D skriver det bättre än någon annanstans. Du kan lita på D.D ! mer än you-tube, så länge du tror att zero carbs is the thing to get keto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 Äter ju grönsaker nu... Hoppas på förbättringar, men det tar väl lite tid... Hoppas bara att det händer NÅTT. Nej, föräldrarna har ingenting att säga ift detta, i MIN situation. Har hört på många, mer eller mindre, experter som har klagat ner grönsaker. Och när man är sockerberoende, så illa som jag har det, önskar du inte att enda upp där igjen, så när du blir varnad då hör du på det när det gäller ditt liv. Ett felsteg, och jag äter socker igen i flera år innan jag klarar att sluta. Det är ingen lek. Till och med hon som för första gången började föreläsa om, skriva böcker om, och utbilda terapeuter i sockerberoende äter carnivor. Nu har ju pendeln vänt, och grönsaker har liksom fått friskmelding. Jag har gjort min undersökning och har lagt till grönsaker (oavsett motstridiga råd) men måste passa mig nått j....t ift kolhydratsnivå iom att jag triggar på kolhydrater. Det behöver inte andra tänka på (som inte är sockerberoende) och då låter det ju helt tossigt att vara "rädd" för grönsaker/kolhydrater. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 32 minuter sedan, Mig sade: På frågan om grönsaksmotstånd skulle jag vilja svara så här (varning långt inlägg, men kanske nån får aha-opplevelse): Har, helt sidan jag var litet barn, favoriserat ting med söt smak. Grönsaker har liksom alltid varit för "blaha". Tråkigt och blend. Föräldrarna försökte ju att få mig till att äta lite grönsaker, men det blev ju inte några supermängder. Det gällde väl hela barndomen och tonåren. Konstant förstoppad. Ofta mycket svårt. Åt mkt dåliga kolhydrater och lite fett (var ju tiden då man varnade befolkningen för fett). Utvecklade ett starkare och starkare sockerberoende. Ju äldre jag blev ju mer socker krävde beroendet. Var allaredan tydligt som barn. Flyttade hemifrån ganska tidigt, pga jobb och utbildning. När jag flyttade blev det socker varje dag till alla måltider. Då kunde jag styra själv (läs beroendet). Godis, glass, bullar, och kakor/tårtor. Inte någonting annat. Hade bra och normal energinivå, tränade osv. Detta höll i sig i många år. Fina blodprov hela vägen. Och normal mättnadskänsla. Åt socker till jag var mätt och då var det nog med "mat" till jag blev hungrig nästa gång. Så började energinivån att sjunka. Kanske pga kosten, kanske pga nått annat (det är ju det jag inte vet, men man kan ju starkt misstänka kosten och näring), men blodproven var fortfarande lika fina. Klarade inte att sluta med socker till trots för att jag sa att "jag slutar med socker i morgon" varje dag. Så började jag med LCHF. "På den tiden" var det nollvision ift kolhydrater, och grönsaker blev stämplade som onödvändiga och till och med skadliga. När jag började med LCHF åt jag fett, protein, och mejerier. Då var jag konstant hungrig. Åt middag många gånger om dagen, gärna varannan timme. Ingen energi. Pendlade in och ut av sockerträsket iom starkt beroende. Så tog beroendet överhand helt igen och flera år med enbart socker-ätande fortsatte. Då hade jag inte problem med mättnadskänsla längre. Energilös som bara den. Energin kom inte tillbaka då heller. För snart fyra år sedan kom jag helt ut av sockerträsket. Åt LCHF. Uteslöt mejerier och åt carnivor. Fick konstant lös avföring. Vattenfall. I alla år. Fortfarande ingen energi. Fortsatte att sjunka. Fortfarande bra blodprov. Nu, efter de två sista blodproven (2017 och december 2019) la jag dock märke till att nivåerna på markörerna har gått ner. Har nu lagt till grönsaker. Fortfarande ingen energi, men diarrén ser ut till att ha upphört ifm. Grönsaker har tagit emot för att när jag åt socker var de inte söta nog, när jag började på LCHF varnades det mot grönsaker, jag har varit orolig ift hur många kolisar som kan trigga sockerberoendet, den skadliga besprutningen, vissa grönsaker som innehåller mer gifter än andra, samt den extra belastningen (som det faktiskt är) att tillaga (rå eller inte) grönsaker när man nästan inte har energi nog till att stå på benen. Då var det enklast att steka kött och slänga på nått fett. Energinivån er nämligen så låg. Det är inte bara lite "tomhet" och "slapphet/deppighet" som alla kan känna på till och från. Det är som om man inte har muskler och inte kan röra sig. Det är liksom inte bara att släppa av på soffan i fem minuter och så är allt bra. Ok jag hann med ett inlägg innan jag läste detta av dig. Förstår faktiskt lite mer på ett annat sätt när du säger att "på den tiden stod grönsakerna inte högt i kurs. Jag har också noterat denna skiftning, sedan jag var medlem innan kostdoktorn blev DietDoctor, en AVSEVÄRT förändrad kurs. Så jag förstår din sits nu, betydligt bättre!! Bra inlägg, och jag respekterar din orkeslöshet, det är precis som du säger, inget man slappar av sig i soffan en kvart bara. Låt oss se hur du kan förändras.. så sakteligen, när du ändå har väl kontaterat att LCHF fortfarande har en mycket stabil och mycket fullgod näringsfysiologisk uppfattning om vad är mat och varför vi äter. Ska dra en klyscha nu... men GE DET TID, naturligtvis kan vi inte jämföra varandra eller banka varandra i huvudet om att si och så många kolisar ska in men den mängden där är felfelfel.. ödmjukhet krävs, och jag erkänner också att på den tiden när forumet bestod av "helfrälsta själar" som öste beasås och fullfjädrat förbannade alla kh, den tiden är FÖLRBI. Hoppas innerligt att du kommer på vilken mat som ger dig den ENERGIN du måste ha, som minimum - att jag ser grönsaker som livsviktiga för mig, behöver inte betyda att du också ska äta mängder med sallad, men ta dig en titt på D.D:s visuella guidlines.. du kanske gjort det, annars.. en klyscha till :precis allt, tar sin tid.. emellanåt får man stå ut med skitliv, det känns jobbigt, men det BRUKAR vara övergående.. och har du ev. kontakt med Bitten Johansson eller dem som är utbildade av henne? Jag funderade ett tag på det, men sedan löste sig mina problem.. råd, i all välmening! Förstår att det är skitjobbigt och motigt på alla fronter, många stöttar dig närhelst du behöver, jag också med det lilla som går - så du vet. Skriv så mycket du vill, du behöver aldrig "varna" mig för många ord och många meningar, jag är snabbläsande ändå. *** (och bokmal) , det du skrev, gör sin skillnad. Det kan finnas så mycket i bakgrunden som gör att man eller vi , du eller jag, inte kommer vidare, som ett garnnystan med flera lösa ändar, inte lätt alls. Jag tror dig, fast jag bara hoppat in här i tråden, men jag är inte speialist på något sätt vad gäller varken lchf eller så, men däremot finns toppenfina råd, och länkar härifrån D.D, och de andra tålmodiga medlemmarna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 3 timmar sedan, Mig sade: Du nämner att Martina Johansson har mkt bra att säga om grönsaker, men hon är ju carnivor-ätare. Hon är nog periodare för att testa olika upplägg men så här skrev hon 13/1-20: Vi är halvvägs igenom “World Carnivore Month” där vi testar uteslutningsdieten Carnivore. Hur går det för er? Jag märker ingen större skillnad mellan 80% carnivore och 100% carnivore. Möjligen att det är lättare att få i sig kalorier med mer grönsaker som “fettbärare”, och lite lättare att göra grytor, så jag återgår nog till min vanliga 80/20-kost i februari igen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 Tusen tack för alla svar och stötta! Det betyder mycket! Är på randen av att ge upp, men ska försöka plåga mig lite till. Toppen att ha ett forum där folk är på, och försöker hjälpa. Och snabba är ni;). Helt supert!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Det besvärliga är just att du är så enormt ur balans! Det tar nog åratal att läka ihop dig helt och då ska du testa dig fram vilket sannolikt försenar tillfrisknandet. När du nu lägger till grönsaker så håll dig till att börja med borta från de sötaste, typ tomater, röd paprika och liknande. Det är många som triggar på det. 2 timmar sedan, Mig sade: Så började jag med LCHF. "På den tiden" var det nollvision ift kolhydrater, och grönsaker blev stämplade som onödvändiga och till och med skadliga. Nu minns jag inte hur länge du ätit LCHF men jag kan inte låta bli att undra vilka du lyssnat på..? Måste varit de jag missat. Åh, vad jag önskar att jag kunde skicka dig till min kinesiolog för att prova ut i vilken ända du borde börja! (Hon har förresten fått sin utbildning här: https://www.kilmaninstitutet.se/?language=sv) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 7, 2020 Author Share Posted February 7, 2020 Kanske din kinesolog kan anbefalla någon i Norge? De som jag googlade på nätet verkade... lite... speciella... För att säga så... Så jag som inte har erfarenhet med alternativa behandlingar tycker att det är svårt att plocka ut en som verkar seriös. Fjärrhealing och så upplevs lite... svävande. Hade varit kul att höra vad din kinesolog hade tänkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 39 minuter sedan, Mig sade: De som jag googlade på nätet verkade... lite... speciella... För att säga så... Jo, det är svårt att hitta rätt. Och ibland är det svårt att acceptera att sådant som verkar "udda" kan fungera. Men du kan förstås ställa dig frågan hur mycket hjälp du fått av en vanlig läkare? Funktionsmedicinare vore förstås en bra variant av läkare men de växer inte på träd, tyvärr. Du kanske har en sådan på närmare håll? De är vanliga läkare med tilläggsutbildning så de har lärt sig ställa frågan "Varför?". 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Detta skrev @Erik 2 i en annan tråd. Kan kanske vara intressant för dig, @Mig? 1 timme sedan, Erik 2 sade: K2 och D3 är fettlösliga vitaminer. För att vi ska kunna ta upp dem krävs fungerande galla. Galla förutsätter ordentligt med sur magsyra. Dålig syra, dålig galla. Bra kost, bra syra och bra galla då behövs inga tillskott. Bra syra kräver bla salt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 Tack för tips. Enligt utredningen är det inte nått problem med galla, och laborerade tidigare med magsyretabletter. Ingen bättring då. Tror jag har bra magsyra. Kan ju evt pröva med tabletter igjen, men kombinere ihåg vilken dos jag använde... Salt äter jag:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 Hade oxå väldigt höga dvitamin nivåer när jag åt tillskott av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Hur testar de för att säga att det inte är nåt problem med gallan ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 8, 2020 Author Share Posted February 8, 2020 Fick flera undersökelser på samma dag, var 1-2 år sedan, så kommer inte helt ihåg vilken undersökning som genomgicks för vad. Blev iaf informerad om att jag inte behövde bekymra mig för galla, x eller y. Kan se om jag kan hitta några gamla inkallelser iom att sjukhuset skrev rutinerna i de. Har inte möjlighet att göra det ikväll dock, går igenom nått ganska ledsamt på privaten nu, så är ganska nummen. Eller så finner man kanske rutinerna för undersökelser på nätet om man er intresserad? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Jag har sett en dokumentär om en norsk man som hade konsekvent diarre. Han testade transplantation av tarmbakterier. Fekal transplant. Har du testat ditt dricksvatten, är det rent? Har du provat den här produkten. https://www.svenskhalsokost.se/probioform Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Har inte prövat precis den varianten av probiotika, men många andra märken. Både pre- och probiotika. Har inte märkt ett skvatt. Fekal transplantation är inte på marknaden. Det är fortfarande på forskningsnivå. Har oxå sett en dok ang det. Mannen i dok ordnade transplantation på egen hand, med hjälp av köksblender... och grannens "avfall"... Men oavsett så vet jag inte om detta som jag sliter med har direkt koppling till tarmbakterierna att göra. Har ju lagt till grönsaker (tror de binder vätska i tarmen) och då har den lösa avföringen försvunnit. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 9, 2020 Share Posted February 9, 2020 Hur länge har du tagit probiotika? Gör du det nu? Det är jättebra om du kombinerar det med att du äter grönsaker nu om du inte gör det. Bara probiotika utan grönt gör inte så mycket nytta. Sedan är det bra med många bakteriesorter. De flesta tillskott har runt 5 stammar. Jag köper en sort med 12 stammar tillmin son fast den är ju dyrare förstås. (Holistic) Det tar lång tid att läka tarmen men det är ju jättebra att du fått hejd på diarrén! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Tog probiotika m 15 stammar. Men så fick jag höra att det är osäkert m nyttan av probiotika. Förpackade köpebakterier för ganska fort när de väl har satt sig i tarmen. De tränger bort andra bakterier och koloniserar sig själv. Så dör de efter relativt kort tid. Lämnar tomrummet efter sig, där det tidigare var andra bakterier, och tomrum ger dåliga bakterier bättre fotfäste. Spesielt om du har problem med tarmen m dåliga bakterier tilstede. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 För=dör Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Vad tror ni om c-vitamin brist? Kan det ge så enorma låga nivåer av energi? Det kan ju ge upphov till att lätt få blåmärken (jag får det), ge trötthet (jag har det), dålig sårläkning (jag har det. Och nej, jag har inte diabetes). Ska läsa lite mer för att se vad som passar in och inte ift evt c-vitamin brist. Jag har ju inte ätit c-vitamin alls när jag åt carnivor i typ fyra år. Och i förkant av det åt jag ju bara socker i 100 år. Lite c-vitamin i det... Och c-vitamin nivå har läkarna inte kollat, med tanke på att det idag är typ ingen som lider av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 9, 2020 Author Share Posted February 9, 2020 Några tips på bra c-vitamin tillskott? Om jag har brist räcker det inte att fylla på med bara grönsaker. Då måste jag boosta i starten, och vill ha tillskott som är bäst anpassat för upptag och anpassat för människor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 9 timmar sedan, Mig sade: Tog probiotika m 15 stammar. Men så fick jag höra att det är osäkert m nyttan av probiotika. Förpackade köpebakterier för ganska fort när de väl har satt sig i tarmen. De tränger bort andra bakterier och koloniserar sig själv. Så dör de efter relativt kort tid. Jag undrar fortfarande var i all sin dar du fått information ifrån? Du tillför ju stammar du VILL ha i tarmen men äter du inget de i sin tur kan äta så är klart att de dör. Vi tipsar om sånt vi lärt eller testat men uppriktigt sagt är jag rätt övertygad om att du bara rör till det än mer av att testa lite här och testa lite där. Vill du ändå fortsätta testa tillskott har Greatlife.se bra produkter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Mitt bästa förslag till dej är att äta surkål varje dag. Finns att köpa färdig i mataffärer(ej pastöriserad!). Brukar finnas i grönsaksdisken eller annat svalt ställe. Då får du i dej tarmgodis och massvis med c-vitamin på en och samma gång!!! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Det går bara att köpa pastöriserad här, bortsett på hälsokost (men de kostar fläsk). Annars är det ett bra förslag! Ska ta en titt på linjen du sände. Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DanielH Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Livsmedel med mest c-vitamin enligt fineli: https://fineli.fi/fineli/sv/elintarvikkeet?component=2270&sortByColumn=component&sortOrder=desc&offset=0 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Så många symptom. Om dina sår inte läker eller läker långsamt (slow wound healing) kan du ha en dåligt fungerande NOS3 gen. Om du har barn, var dina graviditeter normala? Får du lätt förkylningsastma, annan astma, hosta som aldrig går över? Har du nån autoimmun sjukdom? Har du kalla händer och fötter? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 @Erik 2 har aldrig tidigare haft problem med sårläkning, aldri haft astma, inte nån autoimmun sjukdom, etc. Räknar med att sårläkning kan ha en enklare förklaring. Hoppas iaf. Planlägger att köpa in c-vitamin så att jag kan boosta; mkt lättare med tillskott än mat, men inta c-vitamin via kosten samtidigt och så trappa ned kosttillskottet allteftersom. Men vad är bäst? Askorbinsyra eller citronsyra? Nått annat? Askorbinsyra kan ju vara gjort på majs. Det är jag ju inte intresserad av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 Ok, då har vi klarat ut det också. Citronsyra är inte c-vitamin, undvik det. Ta det försiktigt med ren askorbinsyra den är laxernade och kan förvärra dina problem. Satsa istället på c-vitamin som är whole food eller mineralaskorbater. Se tex: https://www.greatlife.se/produkter/vitaminer/c-vitamin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Tack. Företaget skickar inte till Norge, men jag kan ju jakta på liknende produkter här:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Det är inte tipp topp produkter att välja mellom. Mest askorbatprodukter. Det som såg mest ok ut (inte whole food) har följande ingredienser. Ni som vet, låter det här ok: Kalsium L-askorbat, fyllstoff (mikrokrystallinsk cellulose, methylfettsyrer), acerolaekstrakt (Malpighia Glabra), gojibærpulver (Lycium Barbarum L.), blåbærjuicepulver (Vaccinium Myrtillus L.), acaiekstrakt (Euterpe Oleracea), overflatebehandlingsmiddel (Hydroxypropylmethylcellulose, glyserol). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 10, 2020 Share Posted February 10, 2020 iHerb säljer på Norge: https://no.iherb.com/c/Innate-Response-Formulas Customs Information Effective January 1st 2020, the Norwegian government will remove the 350NOK Value Added Tax (VAT) and duty exemption for food items. All orders containing consumable products may be subject to VAT, duties, and other customs clearance fees. The customer is responsible for paying the taxes, duties, and any clearance fees. These taxes, duties, and fees are imposed upon imports, so goods ordered before January 1st can also be levied if they are cleared after January 1st 2020. Examples of food items are foods, sweets, soft drinks, supplements, and anything else that can be consumed by humans. VAT rate ranges from 15% to 25% on most iHerb products. Custom duties and special taxes vary depending on the product. For example, supplements are subject to VAT at the rate of 15% and customs duties of 31.71 NOK/kg. There may also be additional special taxes. Examples of products subject to special taxes are chocolates and soft drinks. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 10, 2020 Author Share Posted February 10, 2020 Ja, det är sant. Kan ju använda dem. Dyrt å importere hit, men det får gå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts