MariaF Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 3 minuter sedan, Mig sade: @MariaF men alla vitaminer etc som du nämner finns i vanligt kött. Bortsett från c vitamin. Nja, koncentrationerna skiljer sig rejält mellan muskelkött och inälvor. Anna Sparre pratar inälvsmat i sin pod: http://4health.se/158-lar-dig-ata-inalvsmat Anna har förresten många intressanta blogginlägg om man söker på olika ämnen, t ex inälvsmat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Tack, ska läsa det. Jag är inte så förtjust i inälvsmat, men kan äta det om det är från gräsbetande djur. Här är det bara industrikött och då är väl inälvsmat inte alls sunt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 Kanske ska tillägga att Anna Sparre är väldigt för grönsaker också, inte alls nån karnivor typ. Industrikött är aldrig sunt. Ett djur som inte levt på ett sätt det inte är skapt för kan aldrig anses näringsmässigt bra. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Nej, men har inga alternativ. Men inälvsmat från industridjur avstår jag från för jag tror det är speciellt negativt. Äter ni mkt gräsfodrade djur? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 25, 2020 Author Share Posted February 25, 2020 Har Sverige gräsfodrat smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 Kan man ha intolerans mot fett? Eller beror det alltid på inflammation (tex tarm, bukspottkörteln, gallblåsa)? Nån som föreslog högprotein och lågfett kost. Också: vad är det som er så bra med ketos, som du inte får när du inte är i ketos men oavsett äter LCHF/carnivor? 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 23 hours ago, Mig said: Har du förresten tips om hur stötta gallan? Visst har jag tips för att stötta gallan. Äppelcidervinäger. Citronvatten. Beska saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 @Erik 2 Aha, men då måste jag ligga bra till. Innan jag gick tillbaka till carnivor drack jag sånna beska ting. Tack för svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 10 timmar sedan, Mig sade: Kan man ha intolerans mot fett? Eller beror det alltid på inflammation (tex tarm, bukspottkörteln, gallblåsa)? Nån som föreslog högprotein och lågfett kost. Också: vad är det som er så bra med ketos, som du inte får när du inte är i ketos men oavsett äter LCHF/carnivor? Man kan säkert ha någon intolerans mot fett.. men rent praktiskt så handlar det om kalorier! Iallafall.. i värsta fall så har man svårt att ta upp olika fettsyror.. typiska symptom är Steatoree och kraftig viktminskning, går främst under beteckningningarna malabsorbation/maldigestion! Vanliga orsaker kan vara , Celiaki, inflamerad bukspottkörtel, gallsten! Det är inget särskild märkvärdigt med ketos, det betyder för det mesta att man använder fett som främst energikälla.. eller rättare sagt att man inte äter för mycket kolisar! Dvs ketoner ersätter en hel del glukos! Oså till högprotein och lågfettekost, kallas för Dukan diet, den blir hur som helst glukosbaserad! Dvs då omvandlas olika aminosyror till glukos i levern.. kallas för Glukoneogenes! Inte nog med det.. LCHF/Keto/Carniovor tendera iallafall få en något högre andel protein (aminosyror) i form av E%! Speciellt om man äter en strikt LCHF.. typ under 100 gram kolisar per dag.. och det är en stor av tanken, med kostupplägget! Såå vad händer då, dvs med lågt kolisintag, då regleras blodsockerhalten mer utav kroppens (leverns) förmåga att själv bilda den glukos som behövs för att hålla ett stabilt blodsocker för de celler som oftast bara kan använda glukos, ( främst röda blodkroppar och vissa delar utav hjärnan) resten avhjälps av ketoner för de celler med mer Ketolysensymer! Iallafall, som en parallel, vid bantning med kalorirestriktion/fasta/träning, så kan man få ketoner i urin/blod/utandningsluft! Såå, ketos är lite övereklamerat.. det antyder främst att man äter LCHF/Ketogen diet. Tex om man är obese, då är antagligen en del av tanken att man skall förbränna en del kroppsfett, då minskar intaget från munnen och ökar i stället från fettdepåerna, dvs kroppen tarvar som regel samma mängd kalorier per dygn i snitt! Då är protein (aminosyror) en konstant i födan och iomed att man drastiskt dragit ner på kolisar så ökar fett som E%.. däremot så kan totalt antal kalorier via munnen minska, vanligast är att antalet måltider minskar per dygn.. rätt vanligt bara två måltider inget däremellan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 @Zepp tack för svar. Det var en som sa at jag kanske inte tål fett och rekommenderade protein. Tycker det inte låter så smart att gå över till, men när man inte får behålla maten och näring på LCHF/carnivor så är det oxå svårt att förhålla sig till. Men så var det en annan som sa att det kanske är proteinet som står för den lösa avföringen. Jag vette f. Kanske jag ska testa fettfasta för att se om det är proteinet? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 22 hours ago, Mig said: Har Sverige gräsfodrat smör? Vet inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 @Erik 2, frågade om smöret för att det är nästan bara industrikött här, och det gäller ju oxå smöret. Gör ghee på det smöret och hoppas ju att det är gott nog. Vet ju att feta köttbitar från gräsuppväxta djur är bäst, men hur dåligt kan industrikött vara (när man inte har något val)? Hittade njurtalg, fryst, i affären i dag. Inte tillagat eller färdigt, men de butiksanställda visste inte hur man skulle behandla talgen. Så jag köpte det inte. Och är osäker på om det är direkt osunt iom att det är från industridjur. Hittade nörlever, men vågade inte köpa det heller. Suck. Hur ska talg behandlas? Smältas och kokas och så hålla det kylt i kylskåp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 23 minuter sedan, Mig sade: @Zepp tack för svar. Det var en som sa at jag kanske inte tål fett och rekommenderade protein. Tycker det inte låter så smart att gå över till, men när man inte får behålla maten och näring på LCHF/carnivor så är det oxå svårt att förhålla sig till. Men så var det en annan som sa att det kanske är proteinet som står för den lösa avföringen. Jag vette f. Kanske jag ska testa fettfasta för att se om det är proteinet? Det är så ovanligt så att det nästan inte finns, vanligaste orsakerna heter fortfarande malabsorbation/maldigestion och de mer vanliga orsakerna till det är då Celiaki, besvär med bukspottkörteln/gallstenar! Iallafall. det är så ovanligt att det nästan inte finns att man är känslig för fett, däremot så är nästan alla allergener proteiner, vad gäller Celiaki så handlar det om proteiner i Gluten! Och just den åkomman handlar om malabsorbation, dvs Celiaki leder till en autoimun reaktion som bryter ner tarmvilli, det är de som skall ta upp födan/fett/annat! Jag har haft en kollega, som alltid proppsat på att få sitt skrivbord vid närmaste toalett, för hon fick rusa i tid och otid! Vid cirka 63 års ålder fick hon diagnosen Celiaki, hon gjorde som alla gör, dvs drar ner på främst veteprotein, sen så fick hon som de flesta tänka på kalorierna för sin ålder! Iallafall till maldigestion, det är där bukspottkörtel och gallsten kommer in, dvs gallan skall tömmas ut till tarmen vid en måltid, dels för att spjälka födan och sen oxå för att tunntarmen skall kunna ta upp det man ätit! Fundera vidare på vilka problem du kan tänkas ha? Dvs Steatorre är lixom allvarligt antyder antingen maldigestion eller malabsorbation! IBS och andra lokala tarminfektioner/inflamationer kan oxå vara besvärande, men ger som regel lite andra besvär! Och då har jag inte ens nämnt tarmcancer! Du bör kolla upp det där, du har iallall fått några hintar från mig! Problemajset är att man helst bör vara läkare/professor själv innan man ens besöker en vårdcentral! Hur som helst.. litta bara för att visa på vad som normalt händer vid en LCHF/Keto diet, de flesta får problem med vad man kan kalla förstoppning, dvs de drar ner på alla kolisar, även grönsaker med lite fibrer, det är typiskt ett nybörjarfel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 26, 2020 Author Share Posted February 26, 2020 Jag ska få en ny runde med undersökning av matsmältningskanalen, men senast när jag kollade tarmen, bukspottkörteln, gallan, etc så fick jag veta att allt var bra. Ingen inflammation. Har inte problem med gluten, aldrig haft, och äter inte nått m gluten. Enligt läkaren återstår kosthållet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 27, 2020 Author Share Posted February 27, 2020 On 2020-02-23 at 23:25, Mig sade: Jag har aldrig helt fattat uppdelningen av måltid på ketogen kost. Har frågat på andra forum tidigare, men inte fått svar. Uppdelningen "ska" ju vara: Energiprocent: 80-90 e% fett, 10-15 e% protein, 0-5 e% kolhydrater. Mängd: 150-200 g fett, 50g protein, 20g kolhydrater. Kcal: 1600-2000 kcal. Gäller ovanstående för hela dygnet, eller pr gang du äter? Dvs om du äter frukost, lunch, middag, gäller det sammanlagt 150-200g fett, 50g protein, 20g kolhydrater för hela dagen? Eller är det 150-200g fett, 50g protein, och 20g kolhydrater till frukost, och samma mängd till lunch, och så till middag? Det kan ju inte stämma då fettmängden blir ENORM. Men proteinmängden (50g delat på 3 måltider) är ju ingenting! Det blir ca 100g kött. Hur får man i sig resterande fettmängd på så lite kött/fisk? Då måste man tillsätta fett? Hur blir man mätt på så lite? Om jag tex ska äta max 50 g protein I dygnet så blir det ju ganska lite kött pr måltid. Jag har drastiskt, försökt, dragit ner på proteinmängden men då blir det ju nästan fettfasta. Och det ska man väl inte hålla på med till vanligt? Läste oxå p martinas blogg att de med inflammation inte borde fettfasta. Då förstår jag absolut inte hur man ska äta. Jag som äter carnivor äter ju just fett och protein. Då måste jag öka mängden protein igen då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 27, 2020 Share Posted February 27, 2020 On 2020-02-26 at 19:39, Mig sade: @Zepp tack för svar. Det var en som sa at jag kanske inte tål fett och rekommenderade protein. Tycker det inte låter så smart att gå över till, men när man inte får behålla maten och näring på LCHF/carnivor så är det oxå svårt att förhålla sig till. Men så var det en annan som sa att det kanske är proteinet som står för den lösa avföringen. Jag vette f. Kanske jag ska testa fettfasta för att se om det är proteinet? Det är mer troligt att det är fettet du har problem med, för animaliskt protein är(tvärtemot vad folk ofta tror) rätt lättsmält. Mycket av det kommer från myter som att "kött ruttnar i tarmen" osv. Men det är växtdelar&fibrer, vegetabiliskt protein, socker samt fetter som kan ge problem, beroende på vart i mag- och tarm kanalen som en inflammation eller en dysfunktion sitter. Har du problem med tjocktarmen, t.ex vanligaste typen av IBD eller vissa typer av IBS, så är det generellt kolhydrater och fibrer som förvärrar. Då brukar fett gå bra och främst för att man då kan äta mindre kolhydrater. Har du däremot en strulande/inflammerad tunntarm, från t.ex obehandlad glutenintolerans, MB Crohn, annan inflammation eller IBS/funktionellt, så kan högfettkost förvärra situationen eftersom en skadad tunntarm inte kan ta upp allt fett du äter. Då får man väldiga diarréer. Vad man bör äta mer eller mindre av beror helt på vilken del av den 9 meter långa tarmen som bråkar alltså. Jag är tveksam till om du bör fortsätta med carnivor om det enbart leder till att maten/näringen går rätt igenom. Kanske äter du så för att vara fri från sockersug och triggers? Men tycker ändå du ska testa något mer specifikt för just magproblem som t.ex AIP Paleo eller SCD dieten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 5 timmar sedan, Mig sade: Om jag tex ska äta max 50 g protein I dygnet så blir det ju ganska lite kött pr måltid. Jag har drastiskt, försökt, dragit ner på proteinmängden men då blir det ju nästan fettfasta. Och det ska man väl inte hålla på med till vanligt? Läste oxå p martinas blogg att de med inflammation inte borde fettfasta. Då förstår jag absolut inte hur man ska äta. Jag som äter carnivor äter ju just fett och protein. Då måste jag öka mängden protein igen då? Jag kör en liten nybörjarguide! E%en handlar om en medelsnittsperson, på det så skall man äta de kalorier som kroppen behöver, ofta landar man cirka 2000 Kcal i snitt! Iallafall, är man obese och äter LCHF/Keto, så skall man även räkna med det fett som tas från kroppens fettdepåer, det sätts oftast till cirka 7 Kcal per gram.. i snitt! Dvs då behöver man inte äta det, det blir ändå upp emot 80E% fett.. räkna max att man tar ut cirka 400-500 Kcal kroppseget fett per dag.. därav de där cirka halva kilot i viktminskning per vecka.. utifall man är obes! Då kan det hampa sig att kroppen fortfarande drar cirka 2000 Kcal, men intaget sjunker till kanske 1500-1600 Kcal! Kolisar är ju det man främst reducerar, men är omöjliga att nolla och de skall då främst komma från olika lågkolhydratiga grönsaker för en del vattenlösliga vitaminer/andra näringsämnen/naturliga fibrer! Dvs kolisar och fett är främst kalorier, men protein (aminosyror) är essentiella byggstenar i kroppen, de utgör konstanten i födan, dvs minst 0.8 gram per kilo normalvikt för ens längd! Minimum är sällan det samma som optimalt, så räkna iallafall 1 gram per kilo normalvikt för din längd.. tränar man mer frekvent åker proteinet upp, kanske till 1,5 gram! Ingen är en medelsnittsperson, man får anpassa kosten till sig själv! Så får man skilja på fettdiareer samt vattniga diareer! Det vanligaste med fettdiareer är då maldigestion (bukspottkörteln; gallsten), det andra då malabsorbation, en vanlig åkomma då är celiaki (förstörda tarmvilli,Celiaki)! Vattnet tas främst upp i tjocktarmen, av coloncancer får man vattniga diareer! Dvs jag har bara nämnt några allvarliga sjukliga tillstånd, som man kan fundera på, det behöver inte vara just detta! De mindre allvarliga tillstånden.. som likväl kan vara allvarliga för de som lider utav dem är då olika inflamatoriska tillstånd typ IBS, eller infektoriska som magsjuka/virus/toxiner som irriterar tarmen.. som gör att maten passera rätt snabbt! En kort resume, det mesta du äter tas upp i tolvfingertarmen som är början på tunntarmen, för att det skall funka krävs även en fungerande bukspottkörtel som producerar galla med sina ensymer och dispergeringsämnen, gallan lagras och pytsas sen ut vid måltid via gallblåsan! Colon (tjocktarmen) tar främst upp vatten, samt lite en del väldans små korta fettsyror som bildats av tarmbakteriern och även lite K1.. utifall man ätit sin kål och andra fibriga grönsaker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 @ZeppJoda, förstår detta. Säger att 50g protein är mkt lite. När man inte äter mer protein än detta blir det nästan bara tillsatt fett i maten! Då blir det fettfasta. Det är väl inte bra i längden? Och enligt, som sagt, Martina ska man inte fettfasta om man har problem med autoimmuna sjukdomar. Men om man äter 50 g protein I dygnet för att hålla 1 g pr kilo rekommendationen så blir det ju fettfasta vare sig man vill etter inte. 50 g protein är ju inte många gram kött... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 @ZeppOckså: enligt läkare har jag inte gluten problem, inte cancer, inte problem med bukspottkörteln, inte problem med galla... Har en vattnig avföring som är fettig och gul. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 @Elinor hur kan man veta vilken del av tarmen som reagerar? Har tagit tarmundersökning, men det är väl bara tjocktarmen? Tycker att sjukhuset borde ha upptäckt om det var problem med tunn- eller tjocktarm efter utredning? Paleo är väl som LCHF men med grönsaker, frukt och bär? Får läsa på aip och scd. Vet inte helt vad det är. Men att äta nått som triggar sötsug är oavsett inte aktuellt. Orkar liksom inte att sitta med godis för flera flera hundra kronor per dag för att jag startade med grönsaker. Verkar hopplöst detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 28, 2020 Share Posted February 28, 2020 29 minuter sedan, Mig sade: Men att äta nått som triggar sötsug är oavsett inte aktuellt. Vilka sorters grönsaker testade du med nu när du provade det? Jag tänker att vitkål t ex, innehåller ju pyttelite kolhydrater jämfört med en solmogen tomat, eller röd paprika. Jag har nog lite svårt att tro/förstå att alla sorters grönsaker (för de är ju rätt många) triggar sötsug... Däremot kan jag i högsta grad förstå om de triggar ett tugg-sug, dvs längtan efter mat med tuggmotstånd... Fast då kanske tillagade grönsaker kan hjälpa...? Inte mycket tuggmotstånd i det. AIP (autoimmuna protokollet) som @Elinor är inne på kan absolut vara värt att testa. Det är väldigt begränsat (få saker man ska äta) en tid och sedan lägger man på en sak i taget. Kräver otroligt tålamod men säkert värt det om man har din typ av besvär. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 3 timmar sedan, MariaF sade: Vilka sorters grönsaker testade du med nu när du provade det? Jag tänker att vitkål t ex, innehåller ju pyttelite kolhydrater jämfört med en solmogen tomat, eller röd paprika. Jag har nog lite svårt att tro/förstå att alla sorters grönsaker (för de är ju rätt många) triggar sötsug... Däremot kan jag i högsta grad förstå om de triggar ett tugg-sug, dvs längtan efter mat med tuggmotstånd... Fast då kanske tillagade grönsaker kan hjälpa...? Inte mycket tuggmotstånd i det. AIP (autoimmuna protokollet) som @Elinor är inne på kan absolut vara värt att testa. Det är väldigt begränsat (få saker man ska äta) en tid och sedan lägger man på en sak i taget. Kräver otroligt tålamod men säkert värt det om man har din typ av besvär. @mariaf Ska svara dig när jag inte mår så dålig som just nu. Alltför "svag" för att skriva så mkt nu. Annars försöker jag experimentera lite. Har bara ätit fett i dag, för att se på reaktioner. Om en timme eller två ska jag bara äta enbart protein för att se på evt reaktioner. Efter det ska jag blanda fett och protein för att se evt reaktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 Nu är jag halvvägs i dagens experiment. Ingen avföring på fettet, men när jag åt enbart protein (kött) kom diarrén. Inte i lika stora mängder som vanligen är, men nu har jag ju inte ätit massa protein utöver dagen heller. Lite kort undersökning för att dra några slutliga slutsatser, men en intressant pusselbit. Har läst mig upp på reaktioner på evt köttallergi, och se där, det var en hel del som stämde in. Nästa gång jag äter i dag ska jag kombinera fett och protein, och se vad som sker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 28, 2020 Author Share Posted February 28, 2020 Proteinpulver från ko går heller inte bra. Kom ut på 20 minutter. Får väl gå till läkaren för att se om jag har antikroppar i blodet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 10 timmar sedan, Mig sade: Proteinpulver från ko går heller inte bra. Kom ut på 20 minutter. Pulver? Men det tas väl med större mängd vätska? Du har ju ingenting som stoppar då?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 @MariaF poängen var att testa protein från ko, från olika produkter, för att se om jag tål det. Ingen variant fick jag behålla. Och i tillägg är pulvret fettfritt... Om fettet är problemet, så hade jag ju i teorin inte haft nått problem med å behålla pulvret. 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Är helt jävligt faktiskt, om det nu är köttallergi som är problemet. Kött är ju mycket bättre än växtbaserade proteiner. Men det ser ut till att jag inte tål däggdjur och inte ägg. Har inte hunnit att testa bara fågel och bara fisk ännu, ska göra det idag. Enligt info tål de flesta med konstaterad köttallergi fågel, ägg, och fisk. Jag vet ju från tidigare att jag inte fick behålla det heller. Då var det ifs blandat med fett. Men fett verkar det ju som att jag får behålla. Vet att jag reagerade på modersmjölkersättning tillagad på komjölk som barn. Fick majsvälling isf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Många inlägg, men känner att jag måste skriva av mig. Om jag måste äta växtprotein så blir det tillslut många kolhydrater. Då blir det ju bara kolhydrater och fett. Det är ju inte en bra kombination. Fruktansvärt ledsen nu. Hoppas jag tål kyckling, ägg och fisk. Det verkar inte så, men får se hur det går. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Ska du testa kycklingbröst eller kycklingproteinpulver? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Begge, precis som jag gjorde med ko, lamm, ägg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Har ätit plain kyckling nu. Helt utan fett eller annat. Nu blir det waiting game för att se om allt kommer ut eller ej. Men nått annat inträffade (har hänt tidigare oxå, tror att det bara har hänt med kyckling), det var väldigt svårt att svälja maten (ja plain kyckling är torr och kan av den orsaken vara svårt att svälja) och det gjorde lite ont. Har, som sagt, upplevt det tidigare och då var det ordentligt trångt och maten stoppade liksom upp i halsen och blev pressat uppåt. Det gjorde ont. Det är ju en jättehint i sig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 1 timme sedan, Mig sade: då var det ordentligt trångt och maten stoppade liksom upp i halsen och blev pressat uppåt. Det gjorde ont. Det är ju en jättehint i sig... Inte nödvändigtvis. De flesta har problem med torr kyckling. Jag fortsätter tro att eftersom du är i fullkomlig obalans så kommer inget att funka av det du provar nu. Du behöver professionell hjälp. Du behöver "bara" hitta den... Kanske försöka hitta psykologisk hjälp, typ Arteget eller Bitten Jonsson så att du kan äta riktig mat utan att falla för suget...? Eftersom du inte hittar nån läkare som kan hjälpa dig och inte tror på komplementär-/alternativmedicin, tänker jag.https://arteget.se 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Har inte behov för psykologisk hjälp. Arteget lägger upp matplaner. Äter allaredan efter en sådan. Bitten coachar inte. Varför skulle jag inte se närmare på saken med möjlig köttallergi? Det är ju någonting jag reagerar på, och jag har ätit detsamma hela vägen. När jag äter enbart fett reagerar jag inte på det och läkarna säger att det inte är nått fel på det ena eller det andra i kroppen. Låter då som någonting jag stoppar i munnen. Och på carnivor är det ju inte svårt att pinpointa. Har säkert obalanser, men det kan man få av allergi. Det är iaf en pusselbit att pröva. Har reagerat på kyckling tidigare, då dränkt i kokosmjölk. Inte så torr då. Får ju problem av protein så det är ju logiskt att kolla upp. Om det är allergi, intolerans, eller kroppens önskemål om att tillfälligt utesluta det för att det irriterar en strulig tarm, det lär visa sig. Kan ju inte ignorera en så tydlig hint oavsett om det är (huvud)orsaken eller inte. Och det med att äta så att sug inte uppstår, det är ju det jag gör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Jo, men när du äter så att sug inte uppstår så får du diarré, vilken i sin tur gör att du är helt ur balans, eller har jag missuppfattat? Vi är uppe i sidan 6 på din tråd och har bollat många idéer och vinklingar. Du tycks vara inne på att tillskott är lösningen istället för att äta mat. Du har testat lite olika saker sedan du inledde tråden: Grönsaker triggar sug, kött ger diarré. Alltså vill du inte äta dessa. Tarmbakterier behöver fibrer. Fibrer kommer sällan av pulverlösningar. Du är ett knepigt fall och gör förstås som du vill, jag tänkte mer att det finns olika sätt att angripa problem på och tyvärr tycks din väg att gå inte ge så bra resultat. Åtminstone inte hittills. Hoppas du hittar rätt snart så du mår bättre. (Påminner om AIP om du inte hittat dit än; https://www.paleoteket.se/bibliotek/autoimmun-paleo-autoimmuna-protokollet-aip/) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Köttallergi, för de som har det, leder ofta till diaree. Långvarig diaree leder till fatigue. Då kan proteinet vara en möjlighet skurk, OM det är det jag har. Och, ja, grönsaker och en för hög (individuell) nivå av kolhydrater kan väcka sötsug hos en sockerberoende. Den ena saken utesluter inte den andra. Jag har inte sagt att jag inte vill äta grönsaker eller kött, jag måste äta på ett sätt som jag tål. Och OM det visar sig att jag inte kan äta det ena eller det andra så låste jag förhålla mig till det. Jag har heller aldrig sagt att kosttillskott eller pulver är bättre än vanlig mat, ift pulver så har jag nu, ved sidan av, kött har jag provocerat systemet för att se resultatet. Hade jag tålt proteinerna i pulvret så hade de inte kommit ut i form av diaree. Så jag har aldrig sagt att pulvret var till för tarmbakterierna. Klart jag måste försöka med olika ting om jag har lust att bli frisk. Det är oxå en av orsakerna till att jag har försökt många av de tipsen jag har fått då denna sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 55 minuter sedan, Mig sade: Köttallergi, för de som har det, leder ofta till diaree. Långvarig diaree leder till fatigue. Då kan proteinet vara en möjlighet skurk, OM det är det jag har. Och, ja, grönsaker och en för hög (individuell) nivå av kolhydrater kan väcka sötsug hos en sockerberoende. Den ena saken utesluter inte den andra. Jag har inte sagt att jag inte vill äta grönsaker eller kött, jag måste äta på ett sätt som jag tål. Och OM det visar sig att jag inte kan äta det ena eller det andra så låste jag förhålla mig till det. Jag har heller aldrig sagt att kosttillskott eller pulver är bättre än vanlig mat, ift pulver så har jag nu, ved sidan av, kött har jag provocerat systemet för att se resultatet. Hade jag tålt proteinerna i pulvret så hade de inte kommit ut i form av diaree. Så jag har aldrig sagt att pulvret var till för tarmbakterierna. Klart jag måste försöka med olika ting om jag har lust att bli frisk. Det är oxå en av orsakerna till att jag har försökt många av de tipsen jag har fått då denna sidan. Klart du ska försöka, det måste alla göra utmed livets gång och förändringar. Att inte ge upp är en central del i det hela. Dock skrev du initialt, att du ätit "extremt strikt lchf under flera år" eftersom du enligt egen utsago var hyperkänslig för kolhydrater och säger dig triggas av detta. Rena kolhydratsskräcken alltså.. nu undrar jag ju hur i all världen du levt under "alla dessa år med strikt lchf" , om de åren möjligtvis banat väg för det tillstånd du nu befinner dig i? Att du kan ha haft en rent bedrövlig kostvana.. som varit kanske direkt hälsofarlig och med tiden utvecklat det ena besväret efter det andra, man kan säga att en alltför fattig kost.. rent teoretiskt kan utlösa en hel massa brist-tillstånd.. och det kan ha gjort dig vimsig. Inget ont menat men hur äter man "strikt lchf-mat" när det leder till ständiga besvär.. och efter så många år.. med alla dessa prover , så undrar jag om kolhydrats-skräcken möjligtvis kan ha blivit ett slags latent hypokondriskt tillstånd , till slut? Jag vill på förhand be om ursäkt om detta kanske är förolämpande frågor, men ska man undersöka allt, så är det allt vilket inkluderar i ditt fall, frågetecken om hypokondri gentemot föda.. och/eller felaktig upptagning av de olika trender som kan snappas upp, lchf liksom framförallt keto, har liksom blivit ganska upphaussat eller hypat.. där många tyvärr "tänker och gör fel" , men det är du inte ensam om, att trassla in dig i beräkningsformlernas värld, över lite mat.. för överlevnadens skull, men nu har du istället blivit vimsig och vet varken ut eller in, över MAT.. som är så grundläggande. Över en liten tomat? ÖVer några salladsblad? Att trigga sockertrollet??? För mig, låter det så märkligt, att jag ofrivilligt, utan baktanke eller ondska i sinnet, undrar om du blivit rädd att äta , förstå vad makronutrienter är? Har du haft anorexia nervosa? Bulimi? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Nej, aldrig haft ätstörningar. Har inte det nu heller. Man behöver inte ha problem för att man har ett "osynligt" kostproblem. Jag säger inte att jag HAR köttallergi, men jag måste finna ut OM jag har det på samma sätt som alla andra som misstänker att de har det måste göra. Och jag misstänker att köttallergi inte är det första som dyker upp i huvudet på folk eller läkare när man har ont i magen. Klart att det kan ta lång tid att finna ut av. Tycker inte det är konstigt. Att äta carnivor är det många som gör, med goda resultat. Att jag har fått många goda resultat på carnivor vet jag allaredan, men jag har aldrig fått bukt på diarrén, men man måste ofta ta en ting av gången när man är sockerberoende. SJÄLVKLART har jag ett tröbbelsamt förhållande till kolhydrater när jag är mer sensitiv som sockerberoende OCH i tillägg, även i den gruppen, har mycket svängande blodsocker. Tycker inte att jag är överdrivet rädd när jag har behov för att vara rädd för den låga toleransen jag har för kolhydrater. Det är otroligt lite som ska till för jag äter socker och jag har inte lust att förstöra mitt liv. Jag la till grönsaker och reagerade extremt på det. Det är jag som får betala, och jag som känner när gränsen är nådd. Det är att lyssna på kroppen, inte att ha mentala problem ift mat. Och varifrån kommer det att jag inte äter mat? Att jag prioriterar kosttillskott och pulver? Det är lätt att misstolka varandra över några inlägg hit och dit, förstår det. Vet och att ingen här menar nått illa, inte jag heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Det er en fruktansvärt jobbig situation jag är i just nu; antingen (OM jag har kött allergi) måste jag utesluta animalier och äta växtbaserad lchf (som jag tror man får många brister på OCH blir beroende av kosttillskott på) eller så får jag fortsätta med animalskprotein och fortsätta med lös avföring som leder till fatigue. Det är som att välja mellan pest och kolera. Oavsett om jag har köttallergi eller inte kan det ju absolut vara andra ting (inflammation tex) som har uppstått under tiden jag har sökt efter problemkällan. Har aldrig sagt nått annat. Har varit fint att skriva av sig här, men kan förstå att andra blir förvirrade. Så jag ska nog vila skrivarfingret. Jag ska fortsätta se vad jag reagerar på, ta med tankarna till läkaren efter helgen, och se om jag har antikroppar i blodet. Tack för hjälp och inspel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 33 minuter sedan, Mig sade: Nej, aldrig haft ätstörningar. Har inte det nu heller. Man behöver inte ha problem för att man har ett "osynligt" kostproblem. Jag säger inte att jag HAR köttallergi, men jag måste finna ut OM jag har det på samma sätt som alla andra som misstänker att de har det måste göra. Och jag misstänker att köttallergi inte är det första som dyker upp i huvudet på folk eller läkare när man har ont i magen. Klart att det kan ta lång tid att finna ut av. Tycker inte det är konstigt. Att äta carnivor är det många som gör, med goda resultat. Att jag har fått många goda resultat på carnivor vet jag allaredan, men jag har aldrig fått bukt på diarrén, men man måste ofta ta en ting av gången när man är sockerberoende. SJÄLVKLART har jag ett tröbbelsamt förhållande till kolhydrater när jag är mer sensitiv som sockerberoende OCH i tillägg, även i den gruppen, har mycket svängande blodsocker. Tycker inte att jag är överdrivet rädd när jag har behov för att vara rädd för den låga toleransen jag har för kolhydrater. Det är otroligt lite som ska till för jag äter socker och jag har inte lust att förstöra mitt liv. Jag la till grönsaker och reagerade extremt på det. Det är jag som får betala, och jag som känner när gränsen är nådd. Det är att lyssna på kroppen, inte att ha mentala problem ift mat. Har du m.a.o uteslutit grönsaker eller "allt med kolhydrater" under alla dessa år med strikt lchf? Svårt att riktigt förstå, att du klarat "många år" med STRIKT lchf.. men nu ifrågasätter diarré.. och sätter det i förbindelse med kött, men sätter det inte i förbindelse med t.ex födo-stress, att din kost under alltför många år banat väg till en kass mage. Att du kanske behöver omvärdera dina "lchf-år" att ha grundlagt det bedrövliga tillståndet du befinner dig i, det är dina egna ord, att du säger dig vara så desperat att inte veta vad du ska ta dig till, det betyder ju att de där lchf-åren inte kan ha gjort någon nytta alls. Sedan säger jag att både anorexia nervosa, bulimi eller generell hypokondri mot mat, faktiskt är en option! Då är det bättre att se sanningen som den är, än att fäkta emot sanningen, för nu har du problem med BÅDE protein, fett och kolhydrater.. inte lätt att veta - och klart du ska fortsätta "felsöka" men söka fel i det som du nu säger gjort dig gott att samtidigt vara problemskapande.. låter ju så konstigt att du nog behöver FYSISKT möte med funktionsmedicinare, det vill säga, du får helt enkelt betala för att komma till skott och få bukt med problematiken eftersom tiden går.. och som du berättar att du mår, är det att bygga upp ebn högre och högre mur omkring sitt problem för varje månad och år som förflyter.. i jämförelse med vad ett fysiskt möte, där terapeuten kan lära känna dig, felsöka och med flera återbesök till slut hitta en kontinuitet. Som du har det nu, finns ingen kontinuitet över huvud taget, det är så spretigt och ett evigt lappande av rena riota gissa spring-lek.. som leder dig ingen vart. Bättre du lägger upp pengarna på bordet och gör slag i saken, eller sparar målmedvetet för att gå tikll botten och det kan inte låta sig göras på ett forum där du är anonym. Sedan detta med "mentalt" ; allting är psykosomatiskt, även det man äter.. ! Alla har olika grader av psykologisk/intellektuell känslorelation till maten, mat är inte bara nyttigt, är också emotionellt och man kan bygga upp barriärer mot olika slags mat, så man relaterar olika. Mentalt/emotionellt/psykologiskt i förnekelse eller i bejakande. Alla har sitt mentala sinne påkopplat vid mat, förutom när man är så utsvulten av hunger som man kan vara under krig eller under riktiga nödår, i fattigsverige.. vilket jag tror ingen av oss här i forumet är, och troligtvis aldrig befunnit sig i (förutom anorexia nervosa.. eller bulimi som är självsvält). Synd att det fortf. är så skambelagt att enbart nämna det mentala tillståndet el. relationen PER SE, så fort det pratas matvanor/livsstil. (man är inte dum i huvudet, bara för att man är rädd för viss mat!!!) Nej jag tänker inte predika nonsens, men det är lätt att "nörda in sig" , och till slut se kolhydrater som till slut äkta fiende, vissa klarar att fortsätta leva så, kanske om man haft grav fetma, och de ätit balanserad lchf.. därför lyckats.. kanske att man till mans får räkna med lite stundtals förstoppning, eller stundtals diarréer.. Vad säger superspecialisten Doktor Robert Lustig? en av världens främste vad gäller kolhydrater! Att socker är ett gift, men är kolhydrater därför ett gift? Men jag är itne ute efter nån slags filosofisk diskussion om bannande av kolhydrater som "giftet nr 1" Men har du genomgått vanlig läkarundersökning, nämnt att du lider av diarréer, så är diarré något som läkare rent allmänt alltid reagerar på.. men handlar också om att man är TYDLIG i mötet och kommunikationen vid läkarbesöket, om du har avföring i form av soppa som rinner ur dig hela tiden, så ser inte läkare förbi det!! (ja.. om inte läkaren är lite bakom flötet och ignorerar sådan rapportering) (det finns stolpskott.. ) Annars, detta med mat.. har blivit någonting superkrångligt och samtidigt lite i-landssjuke-problem, och det vill man helst inte höra i dessa kretsar! utan att man är en individ med sina alldeles egna behov... t.ex den som fiser tre ggr för mycket en dag,, kan få för sig att vara laktosintolerant och beskriver sina hemska hemska besvär och kräver laktosfritt.. tillspetsat!! även om du kanske inte har lust för någon humor i detta läget. annars är skratt en bra antidot för mycket ska jag få säga! Vad tror du om skrattyoga? Få in lite positiva vibbar i ditt liv.. inte för att förpassa magproblem till icke-problem, utan för att ge fler input.. under tiden.. som du nog behöver - få annat att tänka på. lixom. Avskärma dig litegrand , typ. Så inte hela livet fullständigt domineras av enbart bajs. (även om det är bra att ha koll på bajsets natur, absolut) Jag år själv t.ex diarré av läkemedlet Metformin, så kolla upp vad för läkemedel du har där hemma.. om det kanske är något annat förutom köttet, som är orsaken. Så, nu är det slut med min moralpredikan, inte meningen att trampa dig på tårna!!!! Mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Lätt att prata/skriva förbi varandra märker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 29, 2020 Share Posted February 29, 2020 Just nu, Mig sade: Lätt att prata/skriva förbi varandra märker jag. Tycker jag inte. Har man stora problem där man inte ser något ljus i tunneln.. och ingen mat längre gör nytta utan enbart ger problem, DÅ om inte förr, är det ganska god idé att lägga ut pengarna för professionell hjälp och konkret hjälp.. så tillståndet inte förvärras mot man blir kroniskt tillstånd.. och alltidng har sina grader. Eftersom det kostar att få ordning på ALLVARLIGA PROBLEM, nämligen. Men kontinuiteten är faktiskt helt nödvändig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted February 29, 2020 Author Share Posted February 29, 2020 Har mest sannolikt haft köttallergi hela tiden, men du får självklart ha din mening. Jag vet vad som stämmer in på mig och inte av det du skriver. Men tack för inspel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 12 timmar sedan, Mig sade: Många inlägg, men känner att jag måste skriva av mig. Om jag måste äta växtprotein så blir det tillslut många kolhydrater. Då blir det ju bara kolhydrater och fett. Det är ju inte en bra kombination. Fruktansvärt ledsen nu. Hoppas jag tål kyckling, ägg och fisk. Det verkar inte så, men får se hur det går. Pratar vi "köttallergi", så är det väldans ovanligt men det förekommer. Iallafall, då är det Alfa-Gal, det är faktiskt en kolhydrat. "Köttallergi, Alfa-gal-allergi, är en reaktion mot kolhydraten galaktos-alfa-1,3-galaktos, vanligen kallad alfa-gal." https://sv.wikipedia.org/wiki/Köttallergi Annars så är det i princip bara proteiner som är allergener, men då handlar om något man ätit. Alfa-Gal får man från fästningsbett. " SYMTOM Symtom uppstår 2-7 timmar efter intag av rött kött (nöt, fläsk, lamm, vilt; ej fågel): Klåda, ibland vid ställe för det senaste fästingbettet Urtikaria Angioödem Gastrointestinala symtom (magkramper, diarré) Hypotension Anafylaxi (svår systemisk överkänslighetsreaktion från flera organsystem, t ex kraftig allmänpåverkan, hypotension och symtom från hud, slemhinnor, magtarmkanalen)" https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=6404 Det går att testa innan du går till läkare och proppsar på utredning iomed att Alfa-Gal inte finns hos fåglar, fisk och skaldjur. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 Ja, det är det jag gör nu. Testar på förhand och så ska jag till läkaren när han har en ledig timme 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 On 2020-03-01 at 12:23, Mig sade: Ja, det är det jag gör nu. Testar på förhand och så ska jag till läkaren när han har en ledig timme Bra, testa tillobörja med en (1) sorts protein åt gången, dvs gå loss på det enklaste, antingen kyckling eller fisk! Inga hel eller halvfabrikat.. helst ekologiskt/från friska hav! Vi pratar uteslutningskost, för att få reda på om det är ett ämne man reagerar på! Dvs då får du äta lite ensidigt, så få födoämnen som möjligt, pågår det en längre tid får du kompletera med någon multivitamin! Iallafall har man uteslutit däggdjur och deras feta produkter, så har man Uteslutit Alfa-Gal! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 2, 2020 Author Share Posted March 2, 2020 Jobbar med saken . Bara lite rädd för att jag kanske inte ens tål smör. Då blir det väldigt svårt att upprätthålla en LCHF på magert kött. Men 1000 tack för inlägget 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 18 minuter sedan, Mig sade: Jobbar med saken . Bara lite rädd för att jag kanske inte ens tål smör. Då blir det väldigt svårt att upprätthålla en LCHF på magert kött. Men 1000 tack för inlägget Du skall bara gå vidare med din egen utvärdering, kör jävligt strikt.. dvs uteslutningsdiet! Aså då har du nog inte testat Cocosfett eller olivolja! Samma där.. gå till närmaste affär och kika efter cocosfett/olja, som regel säljs det på hälsokostavdelningen! Smör kan innehålla små mängder Alfa-Gal, så undvik detta under uteslutningsdieteten! Inte nog med det, Cocosolja är många LCHFares favorit, en i huvudsak MCT-fettsyra/extra ketogen! Såå köp en burk extra fin cocosolja/kallpressad, testa detta, det är svingott till fläskött och grytor! Iallafall testa,, undvik fläskkött tillobörjamed och grytor med allt möjligt i som gör dem goda! Stekt fet fisk i olivolja är oxå gott, testa lite olika grejer! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 31 minuter sedan, Zepp sade: Såå köp en burk extra fin cocosolja/kallpressad, testa detta, det är svingott till fläskött och grytor! Dagens eller kanske årets säkraste & godaste kostråd. Sannerligen så sant de var sagt en kombination som jag också kan intyga är nåt så in i bombens svingott de luxe! Och vad bättre? Jo att man dessutom blir slank av det + sänker HbA1c + blir mätt i timmavis på denna kombon! Helt enkelt gudomligt. (fast jag inte är religiös) Nu kanske det eventuellt inte ger samma metabolt gudomliga effekt på alla.. isf enbart att beklaga, men om.. isf ishal väg mot himmelriket. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Detta kanske är ett spår. http://4health.se/inflammatorisk-tarmsjukdom-ulceros-kolit-kopplad-till-laga-nivaer-av-specifika-bakterier Personer med ulcerös kolit har visat sig ha låga nivåer av särskilda mikrober som omvandlar galla till andra ämnen. Ulcerös kolit är ett tillstånd där tjocktarmen blir inflammerad. Det anses numera vara en autoimmun sjukdom och inkluderar symtom som sår i tjocktarmen, samt skov med diarré och blod i avföringen. Vissa bakterier i tarmen är kända för att konvertera gallsyror, producerade av levern, till andra ämnen, så kallade sekundära gallsyror. Dessa sekundära gallsyror har nyligen visat sig kunna ha en antiinflammatorisk roll. Och där finns en annan sjukdom omnämnd: "primary sclerosing cholangitis" du kan diskutera med din läkare. Jag vet inte om man kan köpa sekundär galla (secondary bile acids) eller de speciella bakterierna. ruminococcaceae The team is carrying out a clinical study to explore whether introducing secondary bile acids may help to treat patients who have had surgery for ulcerative colitis but who develop inflammation in their pouches. Dr Gwo-tzer Ho, a consultant gastroenterologist and expert on ulcerative colitis at the University of Edinburgh, welcomed the study and the ongoing clinical trial. He said that, if successful, the approach could be particularly helpful for those who also had a condition called primary sclerosing cholangitis – a disease of the bile ducts. But he said it was important to investigate further whether a dearth of similar bacteria, and the secondary bile acids they produce, was seen in the colons of those with ulcerative colitis who had not had surgery. Advertisement “This [study] provides further clues [about] the roles of bacteria and bile acids, potentially in the development of ulcerative colitis,” he said. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Enligt läkaren har jag inte ulcerative colitis, eller chrons. Ska iaf tipsa honom om det du skriver. Tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts