Mig Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Otroligt tråkigt att äta som jag gör nu. Jättesvårt att komma upp i bra nivåer av fett i maten när köttet är fettfritt. Blir verkligen sötsugen, sockerberoendet gör dig gällande. Mkt protein och mindre fett. Tror också att smöret irriterar. Blir svårt att byta ut det, iom att det är ett basfett (enligt martina j.). Tydligen bäst att äta animaliskt fett och cykla med tex kokos, olivolja, etc; men att inte ha nått av det som huvudkälla. Tråkigt, tråkigt, tråkigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 41 minuter sedan, Mig sade: Otroligt tråkigt att äta som jag gör nu. Jättesvårt att komma upp i bra nivåer av fett i maten när köttet är fettfritt. Blir verkligen sötsugen, sockerberoendet gör dig gällande. Mkt protein och mindre fett. Tror också att smöret irriterar. Blir svårt att byta ut det, iom att det är ett basfett (enligt martina j.). Tydligen bäst att äta animaliskt fett och cykla med tex kokos, olivolja, etc; men att inte ha nått av det som huvudkälla. Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Kämpa på med uteslutningsdiet.. innan du uppsöker läkare! Coccosfett är riktigt gott! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 @Zepp Men är cocosolja likvärdigt smör? Enligt det jag har hört är det fint att cykla med och att det är ketogent, men ger inte energi som basfett. Åt mkt kokosolja tidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 8 minuter sedan, Mig sade: @Zepp Men är cocosolja likvärdigt smör? Enligt det jag har hört är det fint att cykla med och att det är ketogent, men ger inte energi som basfett. Åt mkt kokosolja tidigare. Ja altså det är inte likvärdigt, det kanske tillomed är bättre.. testa! Iallafall så är det lixom så här.. fett och kolhydrater bidrar främst med Kalorier! Cykla dina kalorier, det finns regioner i världen där de baserar kalorierna på cocosfett.. främst i regioner där smör inte är lika vanligt! Det finns även regioner där man av någon underlig anledning får stora delar av sina kalorier från olivolja.. fick iallafall! Dvs fettet bidrar med kalorier! Sååå, vi börjar från början.. dels måste man få i sig tillräckligt med kalorier, nästa grej är den de essentiella mängden aminosyror, dvs protein, resten handlar om alla andra vitaminer och mineraler.. spårämnen! Så nu hoppar jag vidare till MCT, en huvudbeståndsdel av Cocosfett, främst i form utav Laurinsyra och Kaprylsyra, bägge triglycerier, dvs tre fettsyror sammanbundet med en glycerolmolekyl! Grejen är att kroppen inte gärna lagrar MCT, utan föredrar att lagra längre fettsyror.. typ Palmitinsyra! 'Dvs det här är väl lite "over the cliff" dvs testa lite olika fettsyror,, typ MCT, extra virgin olivolja, Cocosfett, smör, fiskfett, avoocadolja/andra extra prenium extra dyra fetter, se bara till att din handlare personligen garanterar att det är extyra premium råvaror, där lär du kanske få ett litet problem? Dvs nr 2, vi har ett problem! Summa summarum, man får bli klok själv och sortera ut det ena från det andra! O andra sidan utifall man har barn.. hur j*vla extrem kan man då tänkas bli, bara äta sådant man/skjutit/odlat/uppfött själv? Inte nog med det, jag åt i veckan en måltid på BK, där fans inga som helst alternativ, dvs angus var det bästa och vatten, till burgaren och minimorötter, så jag tog det! Nu är det ett sådant där långt inlägg från mig igen, som ingen läser, dvs glöm allt vad som förekommer i dag och gå direkt mot gammal hederlig hushållslära, laga all mat själv från färska råvaror, det är bästa hälsotipset! Och glöm alla Hemköpspåsar med mat.. de är alla fejk, för de skickar inte med någon kock som lagar till all maten! WTF.. påsar med mat, det är den billiga grejen, det är kocken som skall laga till allt för alla som är det dyra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Tycker det är svårt. Martina verkar ju ha koll, så fattar då inte varför hon säger att man inte borde ha cocosfett som basfett, att det kommer att tömma en på energi om man har det. Och att det ska vara dåligt för tarmarna. Oavsett får jag, och många med mig, munsår av höga kokoshalter. Läste också en blogg (hur mycket det nu är värt) på kolhydrater.ifokus som länkade mct olja till demens. Tror jag börjar med choklad igen, något måste man ju dö av. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 2 timmar sedan, Mig sade: Otroligt tråkigt att äta som jag gör nu. Jättesvårt att komma upp i bra nivåer av fett i maten när köttet är fettfritt. Blir verkligen sötsugen, sockerberoendet gör dig gällande. Mkt protein och mindre fett. Tror också att smöret irriterar. Blir svårt att byta ut det, iom att det är ett basfett (enligt martina j.). Tydligen bäst att äta animaliskt fett och cykla med tex kokos, olivolja, etc; men att inte ha nått av det som huvudkälla. Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Jag har själv kört superstrikt elimineringsdiet, typ sönderkokt zucchini och kokt kyckling i en vecka med en skvätt olivolja på haha, så jag vet hur jobbigt det är Sen lägger man till något var tredje dag eller så och testar vad som triggar igång, allt från en ny grönsak till en ny typ av fett. Jag har aldrig träffat på någon som har så mycket magproblem som jag har och haft, både dyspepsi och IBS på samma gång med periodvis svåra smärtor, där inget hjälper överhuvudtaget, så för mig var det något jag gjorde i ren desperation och därför var jag motiverad att äta så torftigt. Dock är jag inte sockerberoende, vilket gjorde proceduren riskfri för mig, för man blir förbannat sugen på skräp och socker när man inte får äta ordentligt. Men jag upplevde det extremt informativt och verkligen värt det, hur tråkigt det än var. Insåg bland annat att jag är känslig mot kokosfett och många är ju det. Både kokosolja och MCT kan vara laxerande, så var försiktig med det tills du vet att det inte har den effekten på dig. Sen kan man liksom inte göra 2 saker samtidigt tyvärr. Det går inte att få koll och ordning på mage/tarm samt nå djupketos a la Martina samtidigt. Inte om man har svåra/diffusa magproblem som inte blivit bättre av att äta keto/lchf. Man måste välja vad man vill prioritera. Så använd det fett du och magen bäst tolererar skulle jag säga, för målet är ju att inte behöva bli galet hungrig. För som du äter nu är ju inte permanent liksom och då spelar det inte jätteroll om du äter bästa fettet utifrån ett biokemisk perspektiv. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 4, 2020 Author Share Posted March 4, 2020 Nä det är sant. Bara frustrerande att inte kunna äta smör, och riskera munsår med kokos... Och det jag hänvisade till vad gäller Martina är att hon menar att man får en utarmad tarmflora av kokos, som basfett då alltså. Och om jag inte kan äta smör och inte kokos, då blir det mao inte lchf-kost för mig längre. Då vet jag inte helt hur man ska äta. Inte för mig som sockerberoende iaf. På lågfett/högcarb är det problemen med sockersug kommer tillbaka. Shitty situation som jag inte kommer mig ut av. Det blev ganska klart för mig nu. hoppas du fick ordning på din tarm med din eliminering Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tr0llet Posted March 5, 2020 Share Posted March 5, 2020 Hej Mig! Jag har inte kunnat läsa igenom precis allt som skrivits i den här tråden, det är för mycket. Jag läste dock någonstans att du oroar dig, grubblar och åtminstone tidigare har varit den "duktiga flickan" som velat göra allt rätt? Hur mycket tid av dagen tar grubblerier och oro för tillfället, kan du säga? Har du många tankar om vad du måste, borde, tänk om och varför? /Trollet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 5, 2020 Author Share Posted March 5, 2020 @trollet Hej, Har varit tvungen att släppa allt nu. När jag mår dåligt fysisk pga kosten finns det inte plats till nått mer. Kostsituationen blir bara mer och mer invecklad och ser att jag måste strunta i allt som heter LCHF, iom att jag (iaf pr idag) inte tål det. Det är jobbigt nog iom att fettet i maten har räddat mig från allvarligt sockerberoende. Nu måste jag äta magert kött och grönsaker. Ger det kort tid innan det börjar att strula. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 6, 2020 Share Posted March 6, 2020 18 timmar sedan, Mig sade: Nu måste jag äta magert kött och grönsaker. Tror det är bra, just nu. Magen behöver vila från diarréerna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Det behövs, ja. Men då kommer jag att få enormt sockersug. Det kommer jag inte hålla ut med. Och det som sker då är ivartfall inte bra för tarmen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 6, 2020 Share Posted March 6, 2020 7 timmar sedan, Mig sade: Och det som sker då är ivartfall inte bra för tarmen. Kan du hitta mindre dåliga alternativ? Istället för kakor, smågodis och läsk kanske du kan snacksa frökex och ost eller ölkorv eller likande...? Eller morot, det är rätt sött. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Hade det endå varit så lätt;) Satt med vita knogar bara av att äta grönsaker när jag inte visste vad som förorsakade avföringen. Hade Pepsi max, glass, kola, och choklad aktivt i pannloben. Hade jag börjat äta det du skriver hade det varit over and out. Det har ju enda mer kolisar än grönsaker. Jag kan tom bli triggad av tandkräm med smak. Lukter kan vara nog, om jag inte äter fett i maten. Det blev skrivet här tidigare att man inte kunde tänka sig att en "liten tomat" kunde skada mig, men det visar att det är lätt att lägga egna meningar om ting man kanske själv inte vet så mycket om över på andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 6, 2020 Share Posted March 6, 2020 Tomat, röd parpika, morot och liknande är väldigt sött så det är klart att du ska hålla dig till grönsaker som är låga i kolhydrater men om suget triggas av det också tror jag morot är bättre än glass. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Förstår hur du resonerar, men det hjälper inte en sockerberoende som reagerar väldigt lätt. Vi är, också gruppen sockerberoende, olika. Morötter skapar sötsug, det släcker inte sötsug. Ska inte äta sådant som tillslut gör att jag äter godis för flera hundra kronor om dagen. Det kan ta månader och år innan man klarar att bryta det igen. Och det är inte en morot värd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 6, 2020 Share Posted March 6, 2020 Jag sa inte att du ska äta morot, jag frågade om du inte kunde hitta bättre alternativ OM sötsuget kommer tillbaka på magert kött och grönsaker. Och OM suget kommer och du faller på det sätt du beskrev: 7 timmar sedan, Mig sade: Det behövs, ja. Men då kommer jag att få enormt sockersug. Det kommer jag inte hålla ut med. Och det som sker då är ivartfall inte bra för tarmen. ...så kanske morot är bättre än "det som sker då"... Bäst är förstås om du hittar ett sätt att stoppa diarréerna OCH slipper falla för sockersuget. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Sockersug kommer garanterat om jag äter grönsaker, annat i form av kolhydrater, ivf utan fett i maten. Desvärre finns det ingenting annat jag kan stoppa sötsuget med, nej. Det är det som är problematiskt. Därför är jag orolig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 6, 2020 Share Posted March 6, 2020 Just nu, Mig sade: Sockersug kommer garanterat om jag äter grönsaker, annat i form av kolhydrater, ivf utan fett i maten. Desvärre finns det ingenting annat jag kan stoppa sötsuget med, nej. Det är det som är problematiskt. Därför är jag orolig. Så vad är senaste planen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 6, 2020 Author Share Posted March 6, 2020 Jag hoppar inte runt vad gäller planer. Planerna utvecklar sig i takt med att jag får mer information från kroppen. Normalt sätt att gå. Måste ju testa köttpåret. Testar det spåret ila så kort tid som möjligt så att jag, om jag tål det, kan börja med smör igen för att hålla sötsuget borta. Pågår lågfett kosten för länge får jag problem där oxå. Är i en pest eller kolera situation just nu. Hur det går kommer an på vad jag tål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 7, 2020 Author Share Posted March 7, 2020 Intressant detta med eliminationskost. Har tagit bort rött kött och smör. Har inte diarré längre. Men inte "normal" avföring heller, men räknar med att det kan ta längre tid då eliminationskosten inte har varit pågående ila så lång tid. Har förstått att ämnena man inte tål i köttet kan sitta i i flera dygn efter sista tuggan. Har ont i tarmarna (på nått sätt) men det tycker jag inte är onormalt heller efter att ha hatt daglig diarré i fyra år. De är nog ordentligt irriterade. Har nått mer liknande förstoppning nu. Nu gäller det att bygga upp och läka. Har hört att L-glutamin ska läka tarmar, men har oxå hört att det inte ska va bra att ta xtra av för att det ska kunna gynna candida och cancer. Jag äter mkt protein så jag borde nog ta xtra magsyrapreparat iaf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 Vilka aminosyror riskerar jag att inte få i mig om jag bara äter kyckling, ägg, och div fiskar när det gäller proteiner? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 9, 2020 Share Posted March 9, 2020 Inga, så vitt jag vet. De finns där allihop. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 9, 2020 Author Share Posted March 9, 2020 Men då måste jag få energi från grönsaker, på nått sätt, iom att jag inte kan äta fett. Inte van att äta så här märker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Eller är det bra nog, ila några månader, att bara äta protein? Tror nog inte det... Men vad sker om man gör det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 On 2020-03-09 at 19:04, Mig sade: Men då måste jag få energi från grönsaker, på nått sätt, iom att jag inte kan äta fett. Inte van att äta så här märker jag Vadå, du kan väll fortfarande äta Cocosfett, olivolja, andra bra oljor? Skulle du inte testa en (1) grej åt gången.. som jag föreslog Alfa-Gal? Du kan då äta all fågel, all fisk, alla skaldjur, samt fettet från dessa typ sill, makrill, lax, avocado, oliver! Det handlar då om Alfa-Gal! Lika bra att kutta ut de flesta grönsaker oxå under en kortare tid.. utifall det inte alls handlar om Alfa-Gal! Handlar det om grönsaker så handlar det som regel allergi mot vissa sorter, dvs mot proteiner som förekommer i dem! Hjälper det inte med att kutta ut alla däggdjur med Alfa-Gal samt grönsaker, så är det allvarligt! Det första man då kikar på är gallan/levern.. för det är där alla enzymer/dispergeringsämnen tillverkas och pytsas ut i tolvfingertarmen! Nästa grej är Celiaki, dvs allergi mot veteprotein vilket tenderar att bryta ner tarmvilli,, då kan man ha hur frisk lever/galla som helst.. väldigt lite tas upp iallafall, och det är typiskt med viktndédgång, ständigt lösa avföringar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Olika fetter är, som du vet, inte nödvändigtvis lika bra. Animaliska källor är bättre än plantbasserat. Jag tål inte, tydligen, animalier, iaf inte däggdjur. Har blivit informerad om att, speciellt om man har magproblemen, inte borde ha kokos som basfett. Olivolja är oxå neg i för stora doser. Det samma med oliver. Dvs omega 6; problem om du i utgangspunktet har inflammasjon. Lax, så länge det inte är vildlax, samma sak. Avokado triggar jag som sockerberoende på. Då har jag blivit tipsad om att, medans jag inte äter däggdjur - hur lång tid det nu kan tänkas bli och om jag överhuvudtaget kan introducera det i kosten igen, det är bättre med grönsaker och att inte äta HF. Därav frågan om var energin skal komma från, och vad som evt sker om man bara äter magert kött ila några månader utan fett och grönt. Nej, har inte problem med grönsaker. Heller inte galla, lever och inte gluten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 42 minuter sedan, Mig sade: Olika fetter är, som du vet, inte nödvändigtvis lika bra. Animaliska källor är bättre än plantbasserat. Jag tål inte, tydligen, animalier, iaf inte däggdjur. Har blivit informerad om att, speciellt om man har magproblemen, inte borde ha kokos som basfett. Olivolja är oxå neg i för stora doser. Det samma med oliver. Dvs omega 6; problem om du i utgangspunktet har inflammasjon. Lax, så länge det inte är vildlax, samma sak. Avokado triggar jag som sockerberoende på. Då har jag blivit tipsad om att, medans jag inte äter däggdjur - hur lång tid det nu kan tänkas bli och om jag överhuvudtaget kan introducera det i kosten igen, det är bättre med grönsaker och att inte äta HF. Därav frågan om var energin skal komma från, och vad som evt sker om man bara äter magert kött ila några månader utan fett och grönt. Nej, har inte problem med grönsaker. Heller inte galla, lever och inte gluten. Man får nog sortera bland olika råd för olika situationer/olika besvär! Dvs olika personer utgår från olika råd, dvs cocosfett är mättat fett, sådant skall man då undvika, olivolja är främst fleromättade fetter, animaliska fetter är oftast mättade fetter, smör är främst mättade fetter, margarin skall man undvika på grund av att det består främst utav Palmitinsyra! Iallafall.. som jag sagt förut.. allergi mot fett är så sällsynt att det troligen inte finns.. däremot så kan smör och grädde innehålla en del Alfa-Gal, det är detta du skall testa först! Hur som helst, din kropp består till stora delar av Palmitinsyra, iallafall i dina fettdepåer, vore väldans ovanlig allergi utifall man är allergisk mot sina egna fettdepåer! Hur som helst cocosfett består främst utav MCT, dvs Laurinsyra och Kaprylsyra.. kaprylsyra kan du köpa på hälsokosten för att bota diverse tarmrelaterade besvär! Och olivolja består främst utav enkelomättade fetter typ Oljesyra! https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljesyra Animaliska fetter är inte nödvändigtvis bättre än vegetabiliska.. det är ofta samma fettsyror i lite olika förpackning! Vet du vad, du har samma problem som vetenskapliga studier, för de kan inte sortera ut olika enskilda fettsyror/aminosyror/kolhydrater från varandra.. för det visar sig att folk äter mat, där allt ingår och alla äter olika! Men iallafall.. du kan köra en icke däggdjursdiet/high protein/low fat/low grönsaker.. iallafall en tid! Aså hela grejen med animaliska livsmedel är att de består av samma molekyler som oss! Däremot så är vi inga äkta Carniovorer, så vi behöver även en del växter på lite längre sikt för en del vitaminer.. men under tiden du kör din uteslutningsdiet, så får du då ta någon multivitamin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted March 10, 2020 Author Share Posted March 10, 2020 Har inte allergi mot fet... Det endaste fettet jag inte ser ut att tåla är smör. Har inte prövat mjölkprodukter iom att jag inte äter de. Säger inte att jag inte tål de andra nämnda fetterna. Kokosolja kan man fint cykla med om man har en bra bas. Och vill inte ha onödigt mkt PUFA. Det är inte det att jag VILL äta high protein low everything else, men I en tråkig övergångsperiod är det nog det jag måste Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2020 Share Posted March 10, 2020 38 minuter sedan, Mig sade: Har inte allergi mot fet... Det endaste fettet jag inte ser ut att tåla är smör. Har inte prövat mjölkprodukter iom att jag inte äter de. Säger inte att jag inte tål de andra nämnda fetterna. Kokosolja kan man fint cykla med om man har en bra bas. Och vill inte ha onödigt mkt PUFA. Det är inte det att jag VILL äta high protein low everything else, men I en tråkig övergångsperiod är det nog det jag måste Cocosfett är MCT, dvs mättade fettsyror,, nästan inga PUFA alls, ovanligt lite PUFA! Dvs det är ett växtbaserat fett, med främst MCT.. Midell Chain faty Triglycerides! Köp en burk dyr kallpressad cocosolja på hälsokosten av bästa kvalitet.. testa, det går som regel lika bra med billigare! Och det samma gäller olivolja, det är mest enkelomättade triglycerider..främst oljesyra (omega-9) köp iallafall inget som kostar under 100 kr litern för då är det fejk! Oså till det här med PUFA, det är främst Omgea-6 man skall hålla koll på.. och det har ett samband med andra PUFA som man oxå skall hålla koll på dvs Omega-3! Hur som helst så kan man använda bägge som energi.. utan problemet brukar stavas Eikosanoider, det är intracellulära hormoner, som handlar om så triviala ting som inflationsproponenter/antiinflamationsproponenter/hur lätt blodkroppar klibbar ihop/lite andra sådan grejer. https://en.wikipedia.org/wiki/Eicosanoid Och hela kitteriet handlar i förstone om att äta riktig mat och helst undvika junkfood med en massa PUFA! Och det går inte att kompensera genom att äta Omega-3 kapslar! Iallafall så är det främst DHA och även EPA, som vi behöver få från födan i rimlig proportion från bra livsmedel.. och de är, fisk, skaldjur, gräsbetade djur, vilt, alger! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 9, 2020 Author Share Posted April 9, 2020 Hej, Har hört att vid övergång till LCHF, eller efter långvarig sjukdom, etc, så blir många otroligt hungriga. Det blir då ofta sagt att kroppen skriker efter mat/näring för att man har så mycket som ska repareras. Kan den teorin stämma, eller är det taget från "luften" och antagelser? Jag är nu jättehungrig, konstant. Precis som när jag började med LCHF. Åt och så gav det sig efter en tid. Kan det vara reparation och påfyll av näringsämnen som sker nu? Åt, tex, en mega stor tallrik mat för en timme sedan, och nu är jag ashungrig igen. Så håller det på. Ja, jag äter stor mängd fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 Ingen som har kunskap om detta? Hoppas någon har nått att säga på det temat. Behöver oxå lite hjälp med att dra ner på proteinerna. Äter för mycket protein. Tycker det är svårt att dra ner. Förblir liksom hungrig om det inte är nog kött på tallriken. Ja, då måste man öka fettet. Men om man bara kan äta ca 50 g protein per dygn så är det ju ganska lite. Mindre än 200 g kött till tre måltider. Är jag bara van till att äta mycket och att det är därför jag tycker 150-200 g protein i en sitting är lite? Är 150-200 lagom?? Förstår liksom inte alla som säger "ät feta köttbitar", och så ska man äta 150-200 g feta köttbitar (för att inte få i sig för mkt protein). Då får du ju inte i dig nog fett heller. Och hungrig lär du ju bli på så lite mat. Förstår inte... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 jag tycker du ska ligga på ca 1.5 gram protein per önskat kilo i målvikt. så om du vill väga 70 kilo så borde du äta 105 gram protein om dagen... Detta om du är aktiv om dagarna. Om du mest sitter still så räcker det nog med 1 gram protein per kilo önskad målvikt. Sedan behöver du ju energi... och det är meningen att du ska få det från fettet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 On 2020-04-09 at 16:17, Mig sade: Hej, Har hört att vid övergång till LCHF, eller efter långvarig sjukdom, etc, så blir många otroligt hungriga. Det blir då ofta sagt att kroppen skriker efter mat/näring för att man har så mycket som ska repareras. Kan den teorin stämma, eller är det taget från "luften" och antagelser? Jag är nu jättehungrig, konstant. Precis som när jag började med LCHF. Åt och så gav det sig efter en tid. Kan det vara reparation och påfyll av näringsämnen som sker nu? Åt, tex, en mega stor tallrik mat för en timme sedan, och nu är jag ashungrig igen. Så håller det på. Ja, jag äter stor mängd fett... Nej jag är ingen anhängare av den teorin.. utan mest av en annan, dvs mest den om hur belöningssytemet/Dopamin fungerar! "Belöningssystem är de nätverk i centrala nervsystemet som reglerar och styr beteendet genom att påverka känslor av njutning.[1] En psykologisk belöning är en process som förstärker ett beteende, och verkar på en biokemisk nivå via signalsubstanser, främst dopamin, samt involverar flera anatomiska strukturer i hjärnan, framför allt limbiska systemet." https://sv.wikipedia.org/wiki/Belöningssystem Oså på det, du kan få lite liknade symtptom på övergång till LCHF, dvs det handlar om brist på glukos via munnen, det tar en tid innan framförallt hjärnan ställt om till att ta stora delar ketoner, de ersätter glukos för stora delar av hjärnan! Och hur ser då våra råd ut för folk som har problem med dropp i Dopamin.. ät LCHF, ät igen om du blir sugen, ät fler kalorier än du egentligen behöver om det är nödvändigt, det går över! https://www.bokus.com/bok/9789127130012/hjarnkoll-pa-maten/ Inte nog med det.. ett förslag från mig, Bacon och ägg stekt i smör/cocosfett dvs både protein, vitaminer och fett! Sååå, jag vill ha reda på hur mycket Baconochägg du äter per dag, under omställningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @cleppa Så då är det alltså 50g protein om dagen. Då måste jag börja snåla med maten. Dra ner rejält. Äter väldigt mycket protein, och det omvandlas väl till mycket som inte är så bra när det är överskott av protein. Blir ju bara vrålhungrig, men det är väl för att jag har vant mig till att äta mer protein då? Men tycker ju att så lite kött är svältdiet, men det är väl inte det då... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @zepp Ja, jag kan köpa den teorin ift dopamin i övergång till LCHF och plötslig brist på glukos, men jag har ätit LCHF i många år och inte ätit kolhydrater mer än några gram här eller där från grönsaker eller ägg eller kokosmjölk, osv. Det är väl kanske överskottet av protein som har omvandlats till glukos och därav behov av att få mkt protein för att upprätthålla glukosen därifrån? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 38 minuter sedan, Mig sade: Ingen som har kunskap om detta? Hoppas någon har nått att säga på det temat. Behöver oxå lite hjälp med att dra ner på proteinerna. Äter för mycket protein. Tycker det är svårt att dra ner. Förblir liksom hungrig om det inte är nog kött på tallriken. Ja, då måste man öka fettet. Men om man bara kan äta ca 50 g protein per dygn så är det ju ganska lite. Mindre än 200 g kött till tre måltider. Är jag bara van till att äta mycket och att det är därför jag tycker 150-200 g protein i en sitting är lite? Är 150-200 lagom?? Förstår liksom inte alla som säger "ät feta köttbitar", och så ska man äta 150-200 g feta köttbitar (för att inte få i sig för mkt protein). Då får du ju inte i dig nog fett heller. Och hungrig lär du ju bli på så lite mat. Förstår inte... Det är som Cleppa säger.. och jag upprepar, var inte rädd för proteinet, det är i princip din konstant i födan beroende på vikt för din längd och aktivitetsnivå! Lägg dig hellre på 1-1,5 gram protein per dag för din vikt och aktivitetsnivå! Därmed får du av mig lov att mickla med både kolhydarter och fett till ditt kaloribehov! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @zepp Bacon och ägg är ifs gott, men om jag ska dra ner på proteinmängden blir det ju inte många skivor bacon och inte många ägg. Och du skriver att jag ska äta flera gånger, då blir ju proteingränsen väldigt fort nådd och så måste jag bara äta fett med sked resten av dygnet? I don't understand. Det kan ju inte vara riktigt? Eller så kan jag skita i det och bara äta. LCHF. Men då hjälper ju inte det med glukos överskottet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 Ja, men 150-200 (om jag har räknat rätt) pr måltid * 3, om man äter 3 måltider är ju ingenting. Det är det jag försöker säga. Får det inte till att gå ihop. Det är ju inte nog mat!! Inte ens om man lägger till asmycket grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 6 minuter sedan, Zepp sade: och jag upprepar, var inte rädd för proteinet, Det är ju det som är problemet. Jag är INTE rädd för proteinet :). Löv protein och kött. Men det blir för mycket, och då för mycket glukos, som gör att jag inte mår bra, blir extra hungrig, äter igen och därav för mycket. Ska pröva att drastiskt dra ner på proteinet, men är rädd att det blir svält nivå isf. Kan vara jag som bara är van till att ha mkt kött på tallriken... Men förstår inte att det att "äta smör med sked" är en middag... Blir ju i princip det när "gränsen" för protein är nådd på tidigare måltider. Vet inte om jag gör mig förstådd? Kanske man inte ska äta protein till alla måltider? Kanske ni med låg proteinnivå äter grönsaker och sås till några måltider, utan fisk/kött? Jag vet inte. Don't get it... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 Ät tills du blir mätt! Är det inte vad Lchf handlar om. Tycker jag känner igen den här diskussionen sen tidigare... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 2 minuter sedan, Mig sade: @zepp Ja, jag kan köpa den teorin ift dopamin i övergång till LCHF och plötslig brist på glukos, men jag har ätit LCHF i många år och inte ätit kolhydrater mer än några gram här eller där från grönsaker eller ägg eller kokosmjölk, osv. Det är väl kanske överskottet av protein som har omvandlats till glukos och därav behov av att få mkt protein för att upprätthålla glukosen därifrån? Mnjaeä.. överskott av protein kissar vi som regel ut i form av ammoniak/kväveoxider.. därav rådet att kissa i rabatten! Och hur i h*lvete kommer du fram till 50 gram protein per dag.. är du en ung tonåring cirka 1.5 meter lång? Du behöver inte vara rädd för protein, kissa i rabatten i värsta fall, glöm det med 50 gram per dag utifall du är vuxen. Iallafall när jag ändå är på G.. på ketogen diet (fettbaserad diet) så triggar dels glykogenolys och glukogenes in, samt ketos! Tre krongliga grejer att hålla reda på, jag kan hur som helst lugna dig med att de hänger ihop, de funkar nästan som Autopilot! Iallafall, när inte tillräckliga mängder glukos kommer in så droppar insulin, glukagon ökar, fria fettsyror frigörs från fettväven, de när levern, där de delvis bryts ner, på grund av att glukoneogenesen ökat, då fattas det ensymer, så de paserar ut i blodet där de kan användas av celler med ketolysensymer. Och hur ser då glugogenesen ut, den använder då glycerol från fettet, laktat från dina andra celler/din kroppsansträngning och i viss mån om det behövs även glukoida aminosyror från det protein du äter,, men främst från spillet mellan proteolysen och proteinsyntesen! Dvs det är främst andelar av det spillet som du äter protein för, för att kompensera! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 33 minuter sedan, Mig sade: Så då är det alltså 50g protein om dagen. Vill du väga 50kg? Är du väldigt kort eller möjligen fotomodell...? Och visst vet du att kött innehåller mer än protein så 50g/dygn är "råproteinet", inte mängden kött. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @Cederulla nej, att äta fel och/eller för mkt är inte vad LCHF handlar om. Och det är helt riktigt att du har hört denna fråga tidigare, just för att jag inte har fått skick på saken och inte fått svar på det jag undrar över. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 13 minuter sedan, Mig sade: Det är ju det som är problemet. Jag är INTE rädd för proteinet :). Löv protein och kött. Men det blir för mycket, och då för mycket glukos, som gör att jag inte mår bra, blir extra hungrig, äter igen och därav för mycket. Ska pröva att drastiskt dra ner på proteinet, men är rädd att det blir svält nivå isf. Kan vara jag som bara är van till att ha mkt kött på tallriken... Men förstår inte att det att "äta smör med sked" är en middag... Blir ju i princip det när "gränsen" för protein är nådd på tidigare måltider. Vet inte om jag gör mig förstådd? Kanske man inte ska äta protein till alla måltider? Kanske ni med låg proteinnivå äter grönsaker och sås till några måltider, utan fisk/kött? Jag vet inte. Don't get it... Aså det är tvärt om, det finns inget som är så mättande som protein! Så nu kommer således en kontrollfråga, för att kolla om du har koll på macronutrieneter! Räkna cirka 20% protein i kött, fisk, fågel, skaldjur, lite andra grejer i genomsnitt! Iallafall kom inte och säg att du vill väga 50 kilo eller under??? Såå, jag drar det igen, protein är konstanten i din föda, lägg dig gärna på 1-1.5 gram per kilo och dag för din längd! I övrigt så kan du minimera kolisar, de är rätt svåra att utesluta, ät fett upp till ditt kaloribehov! Ta huvudsaken av dina kolisar från grönsaker/gröna blad.. iomed att dessa kommer med lite vattenlösliga vitaminer, går även bra med en del fukt, någon rotfrukt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @mariaf. Vet att 50 g protein inte är 50 g kött. Därav "uträkning" några inlägg längre upp. "Alla" här skriver 1-1,5 g pr kroppsvikt är riktigt att utgå från, och när jag gör det blir det 50. Iom att det är "rådet" så måste det ju gälla alla och inte bara folk som vill ner i vikt. Jag har inte behov för det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 3 minuter sedan, Mig sade: @Cederulla nej, att äta fel och/eller för mkt är inte vad LCHF handlar om. Och det är helt riktigt att du har hört denna fråga tidigare, just för att jag inte har fått skick på saken och inte fått svar på det jag undrar över. Jag har inte sagt du ska äta fel. Men LCHF förespråkar att vi äter när vi är hungriga och att vi äter oss mätta. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @cederulla, tack för svar. Jag försöker säga att jag äter LCHF, gör allt "rätt" (för att säga så) bortsett från att jag äter för mkt protein. Och iom att det inte hjälper att äta till jag blir mätt, iom att jag inte blir mätt, måste jag se på vad som är "fel". Det kan mkt riktigt vara antalet proteiner som är för höga och som gör att jag inte blir mätt på fettet för att det kanske blir för lågt. Då prövar jag att bolla idéer här. Jag är nog för "blind" på att mat måste innehålla protein, så nu när jag måste dra ner på proteinmängden så tycker jag att det blir konstigt. Ville bara få svar här om det är riktigt att måltider då blir fett och kolh. Om man ska följa regeln om 1-1,5 g pr kg så måste det ju innebära att (om man vill/behöver äta flera gånger om dagen) måste måltider bara består av fett och eller kolhydrater. Iaf om man är en "liten" person. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @zepp tack för inlägg. Ja, jag gör det du skriver allaredan. "Problemet" är att alla inte är lika stora/tunga. Det betyder att några av oss får väldigt lite protein att rutta med än andra som väger mer. Det är helt logiskt. Därför blir det måltider med inget protein för mig om jag ska följa "regeln". Därav fråga här om det kan vara riktigt att äta så. Så nej, jag är inte okunnig, är inte sjuk, bantar inte, försöker inte gå ned i vikt, har inte ätstörningar, etc. Äter som er, men kan alltså inte rå för att jag måste förhålla mig till mindre mängd protein. Några vuxna är oxå "små. Vi existerar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted April 13, 2020 Share Posted April 13, 2020 3 minuter sedan, Mig sade: @cederulla, tack för svar. Jag försöker säga att jag äter LCHF, gör allt "rätt" (för att säga så) bortsett från att jag äter för mkt protein. Och iom att det inte hjälper att äta till jag blir mätt, iom att jag inte blir mätt, måste jag se på vad som är "fel". Det kan mkt riktigt vara antalet proteiner som är för höga och som gör att jag inte blir mätt på fettet för att det kanske blir för lågt. Då prövar jag att bolla idéer här. Jag är nog för "blind" på att mat måste innehålla protein, så nu när jag måste dra ner på proteinmängden så tycker jag att det blir konstigt. Ville bara få svar här om det är riktigt att måltider då blir fett och kolh. Om man ska följa regeln om 1-1,5 g pr kg så måste det ju innebära att (om man vill/behöver äta flera gånger om dagen) måste måltider bara består av fett och eller kolhydrater. Iaf om man är en "liten" person. Vad jag också vill säga, man behöver inte göra allting "rätt" här i världen. Det viktiga är att lyssna till sin egen kropp, vi är alla individer. Har själv ätit Lchf sen början av 2009. Sista åren mer liberalt ca 35 till 75 gr per dag, då mår jag bra. Mina prover är bra trots mina 66 år om än jag har ngt kilo över, så är det faktiskt snyggare än när jag var för smal. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mig Posted April 13, 2020 Author Share Posted April 13, 2020 @Cederulla självklart behöver man inte göra allt rätt hela tiden. Det är inte det jag säger. Jag har bara ställt en fråga utifrån något som var som ett frågetecken för mig. Jag lyssnar till min kropp när den säger att något är fel. Därav frågan här. Det är inte riktigt att vara konstant hungrig, och jag kan inte bara äta mig mätt (oavsett kost) iom att jag inte blir mätt. Kram Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts