Jump to content

Tarmflora

Mig

Recommended Posts

Oh, jo. Jag frågar om det är riktigt att LCHF blir så "torftigt" för oss som bara "får" äta så lite protein. När "dagsdosen" är uppäten, är det riktigt att man då bara ska äta fett/kolh till resterande måltider? Det måste existera fler personer som inte är "stora" och kan äta större mängder protein. 

Kanske det är överskottet av protein som gör att hungern ökar, tex via dopamin teorin? 

10 minuter sedan, Mig sade:

Oh, jo. Jag frågar om det är riktigt att LCHF blir så "torftigt" för oss som bara "får" äta så lite protein. När "dagsdosen" är uppäten, är det riktigt att man då bara ska äta fett/kolh till resterande måltider? Det måste existera fler personer som inte är "stora" och kan äta större mängder protein. 

Kanske det är överskottet av protein som gör att hungern ökar, tex via dopamin teorin? 

Om du frågar mig ska du naturligtvis,  äta mer fett och lite mer kolhydrater.  Men om jag inte minns fel så tål du inte fett så bra. Jag blir mer mätt om jag äter lite mer kolhydrater. Nu har har jag inget mer att säga. 

Edited by Cederulla
Lite fel
  • Like 2

59 minuter sedan, Mig sade:

@zepp tack för inlägg. Ja, jag gör det du skriver allaredan. "Problemet" är att alla inte är lika stora/tunga. Det betyder att några av oss får väldigt lite protein att rutta med än andra som väger mer. Det är helt logiskt. Därför blir det måltider med inget protein för mig om jag ska följa "regeln". Därav fråga här om det kan vara riktigt att äta så. Så nej, jag är inte okunnig, är inte sjuk, bantar inte, försöker inte gå ned i vikt, har inte ätstörningar, etc. Äter som er, men kan alltså inte rå för att jag måste förhålla mig till mindre mängd protein. Några vuxna är oxå "små. Vi existerar! 

Altså det får mig att tänka och då vill jag ha lite svar!

Hur gammal är du, hur lång är du, hur mycket väger du?

Du kan få fler regler av mig att följa om du bara svarar på frågorna ovan!

Iallafall i förväg, ät hur mycket protein du vill, ät även hur mycket fett du vill.

För det reglerar sig om du är frisk för övrigt.. kroppen gör inte mer glukos än vad den behöver av glycerol, laktat eller glukoida aminosyror!

Om du gillar och äter mycket protein/samt fett, anlägg rabatter, där kommer eventuellt övskott att tas upp av dina rosor.

En regel till, dra inte ner på protein!

Okej, det finns även högproteindieter.. LCHF är en högfettdiet/normalproteindiet, dvs det är först när man äter fettsnålt som större andelar glukoida proteiner omvandlas till glukos!

Iallafall om du är vuxen, dvs över 25 så får du lov att äta vuxenportioner av kött/fisk/annat protein.. överskottet kissar du ut, då återstår således kolhydrater och fett som dina främst kalorikällor, jag rekommenderar fett och grönsaker!

Nu så om jag/vi får fler förklaraingar så kan vi även ge dig råd om hur många steg du bör ta per dag/hur många timmar du bör sova. litta andra grejer.. inse att allt handlar om statistik!

Dvs om jag kommer att ge dig rådet att gå 3000-5000 steg om dagen.. kommer du då bli livrädd och skriva här om att du överskridit 5000 steg om dagen?

36 minuter sedan, Zepp sade:

Dvs om jag kommer att ge dig rådet att gå 3000-5000 steg om dagen.. kommer du då bli livrädd och skriva här om att du överskridit 5000 steg om dagen?

Absolut inte. Låter som om ni inte har förstått vad jag frågar om. Låter som att jag tar allt för god fisk och inte tänker själv. Låter som att jag följer alla råd och inte förstår att vi alla är olika. Skriver igen och igen i flera inlägg att jag frågade specifikt om protein, för att det var ett problem för mig, och så blev det ett stort fokus runt min vikt. Uträkningen av proteinmängden hänger ihop med vikt, ja, men fokuset låg plötsligt på att jag säkert försöker gå ned i vikt, nån kommentar om att vara fotomodell (trodde LCHF var för alla...) och tidigare felaktigt press om att jag skulle ha ätstörning. Det är faktiskt kränkande. Ingen av er vet vem jag är! Och att köra över en, när man skriver att det är fel och att man inte har ätstörningar, är bara fräckt. Vet inte om jag vill skriva här mer, eller dela mer. Förstår att du frågar, Zepp, och du menar säkert väl, men mtp div andra kommentarer vet jag inte vad jag vill delge. Jag har allergier, ja, och jag är smal, ja. Inte f att det är nått fel med det. Och nej, jag kommer inte bli livrädd (även om jag förstår ironien i ditt statement) om jag går fler "steg" än du rekommenderar. Jag har förståelse för att sömn, träning etc oxå har nått att säga, men här denna gången frågade jag speciellt om protein kan via glukos leda till extra hunger. Ingenting annat. Du svarade nu på att man egentligen kan skita i proteinmängden så länge fettet är högt och att glukosen då inte ökar oavsett. Tack, då fick jag svar på det! Undrar nu bara hur andra m lågt proteinnivå äter (om de äter flera mål om dagen). Det har jag inte fått svar på. Men så länge jag inte får för hög glukosnivå är det bra. 

• Like 1

24 minuter sedan, Mig sade:

MEN om kroppen inte omvandlar mer glukos av protein än vad den behöver och resten kissas ut, VARFÖR då rekommendationen om proteinbegränsning??

Hoppas någon kan svara på det för även jag undrar det.

2 timmar sedan, Mig sade:

När "dagsdosen" är uppäten, är det riktigt att man då bara ska äta fett/kolh till resterande måltider?

Hur äter du om du tittar på makrofördelningen? Blir det 5% kolh, 15% protein och 80% fett? Och/eller max 20g kolh/dag, 1-1,5g/kg kroppsvikt och en hel hög fett? Alla de här sifforna är ju riktlinjer, hjälp att uppskatta hur mycket kroppen behöver men sedan måste man ju se på sin egen situation och justera därefter. Så att äta mycket protein behöver inte vara ett problem, det är det ju bara om du inte får önskade resultat, oavsett om det är vikt eller ork eller fungerande mage eller...

• Like 1

Om det är viktnedgång (eller inte gå upp) som är målet så bör man nog inte kombinera fett och kolhydrater... 
Som jag uppfattat frågan om protein kommer rådet om begränsning snarare för att spara på resurser (inte döda fler djur än nödvändigt, typ) utöver att överätning förr eller senare lägger sig på kroppen. Man kan dock komma undan med att överäta vissa saker om den hormonella statusen hålls rätt.

• Like 1

Om det är det som är orsaken (inte döda onödigt många djur) till proteinbegränsning då tycker jag det är oerhört obegripligt att hänvisa till i min situation när jag frågar om det jag frågar! Det måste ligga nått annat bakom, nämligen det som har hävdats hela tiden tidigare - både här och andra ställen - att det omvandlas till glukos! 

Jag har försökt läsa i din tråd, men har väldigt svårt att få en hel bild av din situation. Det du skriver blir fragment som de som försöker besvara dina frågar ska försöka sätta ihop till en helhetsbild. Mycket svårt.

Det du fokuserar på nu verkar vara att minska din hunger. Vad jag förstår äter du fett enligt det som rekommenderas inom LCHF: Ja, jag vet att du frågar om protein, men eftersom sammansättningen av makronutrienterna har betydelse för hungern går det inte att svara på frågor om proteinmängd utan att veta hela bilden.

Eftersom forskning visar att det är just proteinet som är viktigt för att man ska känna sig mätt funderar jag om du har någon typ av hormonell störning när det gäller mättnadshormonet. Är det något som du har undersökt? (jag själv tycker att fett är bra för mättnadskänslor)

Nu vill jag starkt betona att jag (och många andra här) inte är experter på de här frågorna. Många av oss är vanliga människor som har läst om råd någonstans och kanske har märkt att det fungerar bra på oss själva. Några är vetgiriga lekmän (och kvinnor) som på fritiden fördjupar sig genom att läsa forskning om olika områden. Och ibland vet de mer om just det de fördjupat sig i än vissa läkare.

Du verkar irriterad på "de som ger råd" eftersom du inte verkar tycka att råden är bra. Och då kommer jag med ett råd (!) nämligen att du själv letar forskning om det du vill fördjupa dig i. Så tror jag att många här resonerar. Själv har jag läst ganska mycket om kolesterol eftersom jag har ett värde som läkare tycker är alarmerande högt.

Ett sista råd för i kväll: om du mår bra på det du äter så tycker jag att du ska äta så och strunta i de här "goda råden" du kritiserar.

• Like 4
  • Confused 1

@sgk Hej, blir inte irriterad på de som ger råd, tvärt om. Jag har heller inte kritiserat goda råd, som du påstår. Blir irriterad på de på de som diagnostiserar, "du är ätstörd" etc och påstår att jag har sagt nått som jag aldrig har sagt, typ "du äter massa pulver". Eller bortser från vad jag skriver och vrider tråden till nått annat. Hade inte du blivit irriterad på det? 

Jag vet att det är långt flera saker än protein som har med mättnad att göra. Men iom att jag är påläst så behöver jag bara tips om det jag behöver tips om. I detta tillfälle protein. Jag har inte påstått att man ska gå igenom hela tråden. Jag frågar ju, som alla andra om det jag undrar över just nu. Klart att alla kanske inte vet att  jag bara frågar om det jag frågar om,och vill då tipsa om annat oxå. Helt ok, men det är självklart en tanke bakom varför jag frågar spesifikt om en spesiell sak. Det gör ju alla andra här oxå. Därför försöker jag påminna om vad jag faktiskt frågar om. Jättekul om någon som vill väl önskar att svara. Det har jag skrivit flera gånger att jag sätter pris på. Förstår inte att när jag säger ifrån ift nått som inte är ok, så är jag automatiskt den som är irriterad på alla snälla som ger goda råd. Varför skulle jag vara irriterad på dem fantastiska maskor som vill hjälpa? Och varför skriver du att jag blir irriterad för att de ger "fel råd"? Vad har du det ifrån? Då har du inte läst det jag skriver.

Jag har nu, flera gånger, frågat om någon kunnig i temat vet om man blir hungrig av hög mängd protein för att kroppen omvandlar överskottet till glukos som i sin tur ger dopaminutsöndring. Det har varit det jag har undrat över (så har Zepp svarat på det tillslut). Då förstår jag inte viktfokuseringen, med mer eller mindre otrevliga svar, som sattes på pränt. Hade inte du blivit irriterad på det?? 

Jag förstår att inte alla har svaren klara ifm allt som frågas om här, men det är väl tanken att man kan bolla idéer och kanske komma i kontakt med nån som faktiskt vet...

Och självklart undersöker jag ting på egen hand oxå...

Förstår helt ärligt inte varför det är fel att säga ifrån. Och att det blir omtalat som att jag automatiskt då är otrevlig mot alla andra. 

1 timme sedan, Mig sade:

@sgk Hej, blir inte irriterad på de som ger råd, tvärt om. Jag har heller inte kritiserat goda råd, som du påstår. Blir irriterad på de på de som diagnostiserar, "du är ätstörd" etc och påstår att jag har sagt nått som jag aldrig har sagt, typ "du äter massa pulver". Eller bortser från vad jag skriver och vrider tråden till nått annat. Hade inte du blivit irriterad på det? 

Jag vet att det är långt flera saker än protein som har med mättnad att göra. Men iom att jag är påläst så behöver jag bara tips om det jag behöver tips om. I detta tillfälle protein. Jag har inte påstått att man ska gå igenom hela tråden. Jag frågar ju, som alla andra om det jag undrar över just nu. Klart att alla kanske inte vet att  jag bara frågar om det jag frågar om,och vill då tipsa om annat oxå. Helt ok, men det är självklart en tanke bakom varför jag frågar spesifikt om en spesiell sak. Det gör ju alla andra här oxå. Därför försöker jag påminna om vad jag faktiskt frågar om. Jättekul om någon som vill väl önskar att svara. Det har jag skrivit flera gånger att jag sätter pris på. Förstår inte att när jag säger ifrån ift nått som inte är ok, så är jag automatiskt den som är irriterad på alla snälla som ger goda råd. Varför skulle jag vara irriterad på dem fantastiska maskor som vill hjälpa? Och varför skriver du att jag blir irriterad för att de ger "fel råd"? Vad har du det ifrån? Då har du inte läst det jag skriver.

Jag har nu, flera gånger, frågat om någon kunnig i temat vet om man blir hungrig av hög mängd protein för att kroppen omvandlar överskottet till glukos som i sin tur ger dopaminutsöndring. Det har varit det jag har undrat över (så har Zepp svarat på det tillslut). Då förstår jag inte viktfokuseringen, med mer eller mindre otrevliga svar, som sattes på pränt. Hade inte du blivit irriterad på det?? 

Jag förstår att inte alla har svaren klara ifm allt som frågas om här, men det är väl tanken att man kan bolla idéer och kanske komma i kontakt med nån som faktiskt vet...

Och självklart undersöker jag ting på egen hand oxå...

Förstår helt ärligt inte varför det är fel att säga ifrån. Och att det blir omtalat som att jag automatiskt då är otrevlig mot alla andra. 

Vore jag dig skulle jag läsa igenom hela tråden igen. Då kanske du skulle förstå att vi som följt dig och svarat i denna tråd känner oss konfunderade. 

1 timme sedan, Mig sade:

Och självklart undersöker jag ting på egen hand 

• Like 2

Jag har svarat på detta, och det får vara nog. Tycker det är riktigt illa att det blir kommenterat på det här sättet, när jag i tillägg har förklarat! Blir uppriktigt ledsen, och har aldrig varit ofin mot någon. Om folk inte har läst hela tråden, vad har det med dagens fråga att göra? Tycker att det går att släppa detta nu. Jag har bara ställt frågor, och tycker att några har svarat ganska otrevligt. Det har jag rätt att kommentera. Det är ingen poäng att vara på detta forumet märker jag. 

9 timmar sedan, Mig sade:

Om det är det som är orsaken (inte döda onödigt många djur) till proteinbegränsning då tycker jag det är oerhört obegripligt att hänvisa till i min situation när jag frågar om det jag frågar!

Nu är ju det MIN tolkning av de generella råden som florerar på nätet, inte svaret på din specifika situation.

9 timmar sedan, Mig sade:

och påstår att jag har sagt nått som jag aldrig har sagt, typ "du äter massa pulver"

Så uppfattade jag det tidigare för väldigt många idéer vi hade om att du ev. kan sakna nån komponent bemötte du med "Finns det det som tillskott?" och när vi pratade om vad man kan äta utan tillskott svarade du "Det finns inte att köpa här!", och därmed var ju det spåret slutdiskuterat. Men det är ju jättebra om det inte är så! 
Det är lite svårt att få ihop dina frågor, i synnerhet som flera av oss fokuserat på tarmens problem och att läka den eftersom du utan den inte kommer kunna bli frisk, medan du tycks mer intresserad av enstaka detaljer. I alla får jag det intrycket, att du vill hitta den där enda enskilda komponenten som ska fixa alltihop. Det är säkert inte så men som resonemanget går uppfattar jag det så.

7 timmar sedan, Mig sade:

Jag har bara ställt frågor, och tycker att några har svarat ganska otrevligt. Det har jag rätt att kommentera. Det är ingen poäng att vara på detta forumet märker jag. 

Tråkigt om du tycker att det inte är nån mening att hänga här. Men precis som du har rätt att säga ifrån så har vi övriga det, trist om det ska ta över diskussionen bara. Vi som hänger här är lekmän och vill försöka stötta och hjälpa varandra. Självklart blir det en del tips och råd man inte bett om (så är det på alla forum) men att hjälpa är de flestas önskan. Har man hängt här ett tag med tidigare frågor så är det väl inte så konstigt om andra försöker pussla ihop helheten? 
Fortsatt lycka till i ditt sökande efter svaret på dina frågor!

• Like 4

Jo, så är det, man vill ju bolla idéer och så, inte tjafsa om hur man uttrycker sig. Det är lätt att bli missförstådd i text, både när man frågar men även när man kommer med tips eller motfrågor för att förstå.

• Like 1

On 2020-04-13 at 19:31, Mig sade:

MEN om kroppen inte omvandlar mer glukos av protein än vad den behöver och resten kissas ut, VARFÖR då rekommendationen om proteinbegränsning??

Jag har aldrig rekommenderat proteinbegränsning.. inte typ LCHF-anhängare heller, så länge du äter rätt mycket fett E% dvs i form av ditt energibehov!

Det emanerar mest troligen från kostråd där man skall minska på fettet iomed att det är så kaloririkt.. altså inte LCHF!

Utan det är snarare som så att man inte behöver äta mer protein än vad man behöver.. utan man äter fullvärdiga protein för att täcka behovet för spillet mellan proteolys och proteinsyntesen!

Vi tar det från början.. det finns macronutrienter, dessa är fyra, dvs kolhydrater, fett, protein och alkohol.. endast protein (aminosyror) är essentiella.. (oså finns det nödvändiga fettsyror oxå, dvs omega-3/6 i form av EPA/DHA, GLA/DGLA) iomed att de egenteligen inte är där för att tillföra kalorier, utan essentiella aminosyror/nödvändiga fettsyror, de är byggstenar i din kropp, resten är i princip kalorier!

"VARFÖR då rekommendationen om proteinbegränsning??".. beror på var du läst det.. mest troligt för att du inte skall kutta kolisar och fett och leva av till stora delar fettfria kycklingfileer, dvs LCHF är ingen högproteindiet det är och förblir en högfettdiet, och därmed en normalproteindiet!

Då kommer vi lite osökt in på behovet av essentiella aminosyror, det finns gott om vetenskap bakom detta, i olika länder och världsdelar, dvs den främsta frågan handlar om minimum behov, iomed att man i fattigare länder inte har råd att äta så mycket kött/fisk/fågel/skaldjur.. då inräknas även där att de har problem att uppfylla sin befolknings behov av kalorier.. per dag.. per kilo!

Oså var hamnar man då jo på cirka 0,6/0,8 gram högvärdigt protein per dag/per kilo kroppsvikt för att inte få problem/bli svaga och sjuka, kunna arbeta och försörja sig själva och sin familj!

Iallafall minibehov är lixom sällan det samma som optimalt behov!

Så jag sätter 1-1,5 gram per kilo som mer adekvat, i en svensk kontext, är du ung och fysiskt aktiv kan det rasa upp till 2 gram per kilo!

Jag har även noterat att du trots mina spydiga kommentarer till stora dela tagit till dig vad jag egentligen menar/försöker att förklara?

Oså får du ta det att alla andra kommentarer kommer från folk som kör LCHF, en del äldre, några lika smala som i sin ungdom, vi är lixom vanare med folk som är äldre/överviktiga/har drösar av mediciner/diagnoser!

Iallafall så undviker du att svara på mina kontrollfrågor, det är din rättighet, därför kommer en till, vad är anledningen till att du börjat med LCHF/vad vill du uppnå med det?

• Like 2

@helgek Tack för det! Ska absolut kolla upp tråden. Låter ju som nått som passar in symptommässigt ift kortisol, stress och sömn. Tror dock inte jag har för lite natrium, ska kolla om det blev mätt på sist blodprov, men samtidigt älskar jag ju havssalt och saltar maten dagligen. Men det är klart, kanske det blir för små mängder iaf? Kanske man i en period måste toksalta? Kanske kroppen känner av att jag får i mig mindre (?) salt nu än när jag inte åt LCHF? Tar ju tillskott av kalium för att jag inte får nog vis mat, troligen. Kan det påverka? De har ju en påverkan på varandra...

@helgek Har nu tagit mig tid till att läsa artikeln. Otroligt intressant! Detta är nog en viktig nyckel. Har alltid trott att jag har ätit ganska mkt salt, men kanske jag inte gör det? Problemet är ju hur jag ska veta hur mkt sodium jag får från maten och hur mkt jag måste tillsätta. Finns det nått "generellt" mått på hur mkt sodium som kommer från maten från en "genomsnitts lchfare" pr dag? För att säga så ;)

• Like 1

@helgek Helt fabulous! Så ca 2 teskedar salt om dagen, och den 3.e via kosten, så ska man vara mer eller mindre safe? Jag har aldrig trott på de låga råden ift salt och saltat på, men det har nog inte varit nog. Inte när jag ser på detta. Undrar nu hur lång tid det tar innan det börjar å ge resultat? För när det evt ger resultat måste jag absolut ta ett nytt kortison test. TUSEN, TUSEN tack!

Men å andra sidan är mina natriumnivåer innanför referensvärde på blodprov. Men hur mkt man kan lita på de sk referensvärdena är ju inte säkert. Ref.nivåerna är ju utarbetade mtp låga rekommendationer för natrium. Men låter ju på artikeln som att man borde ligga ganska lågt om man har binj.trötthet. Gick igenom blodprov när jag här blev tipsad om att lågt kalium kan ge utmattning. Trodde då att jag låg på en bra nivå av iaf natrium och har inte tagit xtra av det. 

Vill egentligen inte, men måste skriva av mig. Allt är skit, tufft, ledsamt och jävligt. Ingenting funkar liksom. Trodde jag skulle få energi efter att ha tagit bort allergenerna. Avföringen blev bättre, fick behålla maten. Men ingen energi kom. Ok, kanske det tar längre tid än den månaden jag fick behålla maten, men en månad är ju länge. Tycker jag iaf. Men så fick jag, mest sannolikt, korona. Självklart som fan den varianten som ger diaree. Får inte behålla maten. Men hej och hå, allt annat är ju jävligt så varför inte detta också? 

• Sad 2

Om nån vet nått om defekter i fettsyreomsättning fungerer önskar jag gärna veta.

Oxå, om man är insulinresistent, ska man köra med kalorirestriktion då? Träning och kost ska ju hjälpa, men på nätet står det också kalorirestriktion. 

• Like 1

On 2020-04-27 at 02:32, Mig sade:

Om nån vet nått om defekter i fettsyreomsättning fungerer önskar jag gärna veta.

Oxå, om man är insulinresistent, ska man köra med kalorirestriktion då? Träning och kost ska ju hjälpa, men på nätet står det också kalorirestriktion. 

Vanligast är Gallan/gallsten, på det levern/fettlever.. iallafall dessa lite vanligare åkommor leder till steatoree, dvs fettig avföring.. dvs malabsorbation/maldigestion!

Finns en "vanlig" till och det är Celiaki.. dvs nedbrutet tarmvilli.. dvs malabsorbation!

På det så finns det uppsjöer av väldans ovanliga defekter, typ brist på vissa ensymer/allergier/annat!

Angående insulinresistens och kalorireduktion så handlar det främst om överviktiga med metabolt syndrom/diabetes, de skall fasta och kalorireducera, samt oxå motionera/styrketräna!

Jag vet att det finns smala som är både insulinresistenta och diabetiker typ 2, det handlar mer om livsstil samt till viss del oxå om gener.

Hur som helst så finns kalorierna där iallafall.

Och det är lite vanskligt att mäta dem.. tex om man är överviktig så bör man även räkna in de som man tar ut ur lagren.

För på något sätt bör de överenstämma med sin kroppsvikt/längd/ålder.

Iallafall, angående insulinresistens, det handlar iallafall till 90% om hyperinsulinemi.

"Banting Lecture 2011

Hyperinsulinemia: Cause or Consequence?

"In this conceptual model, insulin resistance is caused

by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes"

http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf

• Like 1

Började äta ghee igen efter ett längre uppehåll, iom att jag inte tål koprodukter, men blev bett att testa iom att mjölkproteinet är borttaget från smöret i ghee. Och cheeezeees vad halsbränna jag fick! Har ätit ghee i två dagar nu, och halsbrännan är ett helvete, med halsont och illamående. Tog bikarbonat, hjälpte lite men inte helt, och rapade relativt fort, iaf på dag två (följde inte helt med på responsen på dag ett) och det sägs ju att man då ska ha nog magsyra iaf, och då är det ju inte nån underfunktion som spökar. Har ätit ghee så att jag har kommit upp i 80E% fett. Tycker detta är lite konstigt iom att jag inte har haft halsbränna tidigare, iaf inte av ghee eller i de här dimensionerna. Vad kan orsaka det här? Har inte ätit kolhydrater, bara protein till ghee. Får inte halsbränna av annan mat än ghee, och alltså aldrig tidigare v intag av ghee... Och med ghee följde ett enormt illamående, typ när man började med LCHF och var ovan med fett. Underligt...

Halsbränna är ett mysterium. Oftast orsakad av för dålig magsyra inte av för bra magsyra. Prova vänja magen sakta, ta lite gee i taget. Öka långsamt. 

Men vad gäller fett är magsyran inte relevant för omhändertagandet. Fett tas omhand av galla och lipasenzymer. 

• Like 1

@Erik 2 ja, men det är det som är så underligt. Jag har ju aldrig halsbränna och iaf inte så stark som de två dagarna i rad här ny. Och det endaste nya är ghee. Kanske det är nått trubbel med fettprosessen som orsakar halsbränna? 

On 2020-05-05 at 12:21, Mig sade:

@Erik 2 ja, men det är det som är så underligt. Jag har ju aldrig halsbränna och iaf inte så stark som de två dagarna i rad här ny. Och det endaste nya är ghee. Kanske det är nått trubbel med fettprosessen som orsakar halsbränna? 

Kan det vara att du börjat dricka mer vatten/kaffe etc.? Det späder magsyran och öppnar övre magmunnen när pH-nivån stiger - då kommer halsbrännan!

Dricker inte kaffe, men dricker vatten. Tror inte jag har druckit mer än vanligt, men kan ju experimentera med det. Tack. 

PS tror du det har nått att säga när på dygnet man dricker? Halsbrännan har ju kommit på kvällen två kvällar på rad? (Dricker ofta inte till måltid)

13 minuter sedan, Mig sade:

Dricker inte kaffe, men dricker vatten. Tror inte jag har druckit mer än vanligt, men kan ju experimentera med det. Tack. 

PS tror du det har nått att säga när på dygnet man dricker? Halsbrännan har ju kommit på kvällen två kvällar på rad? (Dricker ofta inte till måltid)

Om du dricker mest på kvällen, kan orsaken ligga där. Om du även känner halsbränna i liggande läge, är en väg att mildra problemet att ligga i vänsterläge. Ligger du i högerläge, kan du räkna med maximalt obehag, så länge det varar.    

attachment.php?id=823

Det beror just på att vätskenivån i magen ligger över svalget,

• Like 2

4 timmar sedan, Mig sade:

Ja, låg på vänster sida. Det hjälpte lite, och höger sida var som att be om trubbel.

OK, skulle problemen kvarstå ett tag, kör hårt på vänsterläge - palla upp med kuddar eller köp en motordriven säng! En skön upplevelse kan jag försäkra!💰😇

2128642160_ScreenHunter_2088May_0513_52.jpg.d76c1633adb18bbde58d189178bda1d1.jpg

P.S.

Något jag fortfarande njuter av, trots att jag efter LCHF-start sedan snart tre år tillbaka aldrig mer behövt uppleva halsbränna!

• Like 3

• 6 months later...

Hej!

Jag tror inte att detta har att göra med LCHF alls utan att din energinivå i cellernas kärnkraftverk, dvs mitokondrierna, är helt uttömda.

Jag har varit i ett sånt tillstånd för länge sedan, tillsammans med kronisk huvudvär o ryggsmärta efter en ridolycka i flera år. Läkarna sa att det var kroniskt o det var bara att lära sig leva med detta. Sen fick jag tips o hjälp av en naturläkare som tog prover på helblod samt gav mig massor av olika preparat, bl a Q10 som boostar energinivån i just mitokondrierna för att bli av med den kroniska inflammationen o få balans på mineraler, vitaminer o bakterier. Det tog några år, men sen ca 20 år tillbaka är jag nästan smärtfri, ryggen är helt bra o tröttheten är borta.

När jag upptäckte LCHF blev det pricken över i. Ledproblem o en massa andra problem samt övervikten har förbättras. Dessutom har diabetesen reverserats. Läs in dig på DDs fakta o videos. De sitter på den senaste vetenskapen. Lycka till!