Maja Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hur har ni det i plånboken ? Här är det inte så fett men alla får ju kämpa på olika vis.Nu har jag fört kassabok över mina inköp i en månad. Snudd på 2 000 kronor är jag uppe i .. jag behöver minska på utgiften men utan att köpa sämre råvaror. Tanken är snarare att krympa portionerna något kanske? Hur som helst - har ni tips, egna erfarenheter, recept att dela med er av?Kan tillägga att jag aldrig äter mat ute - det var länge sen budgeten tillät det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Hej! Om det gäller sovel kan jag rekommendera pinklax som är en billig, vild lax liksom strömming och sej. Köttfärs och kycklingklubbor tillhör också det billigare. Kan man dela på något "gårdsdjur" med riktigt juste uppfödning är det ju det bästa. Sen kan man ju också kolla sina proteinmängder. Vi behöver ju bara 0,5-1g per kilo kroppsvikt och dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Högrev och märgpipa är utmärkt kött att koka grytor och soppor på, gärna med benet kvar så får man en fin buljong. Ibland kan ju dessa bitar vara riktigt billiga, köp och frys in vid bra priser. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Labolina Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Försök få handla direkt från gård om du har möjlighet, dels vet du vad du köper (inget gömt olagligt hästkött eller så) och dels är det inga mellanhänder som ska ha betalt, både du och bonden gynnas. Samma sak om du känner jägare och kan få köpa viltkött, här i norr köper man utan problem älgkött för 50 kr/kg under hösten, finstycka och paketera får man göra själv men det är det ju värt. Det är visserligen mycket pengar att lägga ut just då, men över ett år blir det väldigt billigt. Vitkål ger mycket mat för pengarna. Nu när påsken är slut blir det säkert påskskinkor över som reas ut. Köp och frys in. Det är jättegott att göra broccoligratäng med tärnad skinka och äggstanning. Gillar du riven ost så köp vanlig ost som reas ut för att det är kort datum, riv och frys i lämpliga småpåsar. Har fått tag på sån ost för 29 kr/kg och väl i frysen håller de länge bara man använder det på en gång när man väl töar upp det. Omeletter med div överblivna rester är billig och bra mat. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Fett är billig mat per energi (och nyttig också), så om jag ville dra ner på kostnaderna för maten en månad skulle jag öka ännu mer på fettet för att få portionsstorleken mindre. Sen är ägg en billig och bra proteinkälla. Jag skulle också använda mer majonäsbaserade såser än sådana gjorda på grädde/cf, eftersom det är billigare. Välj grönsaker efter säsong så är de billigare också. Och som de andra redan sagt, köp kött när det är billigt och frys in. Hel kyckling brukar vara väldigt prisvärt jämfört med t. ex. kycklingfilé (och ofta godare också). Laga grytor och andra storkok. Och småhandla inte utan planera åtminstone en vecka i taget och håll dig till den planen. På det sättet brukar det bli mindre råvaror som ligger bortglömda i kyl/skafferi tills de är dåliga. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Vet inte hur du bor men försök att odla ärtskott solrosskott och roccolasallad i krukor i ett soligt fönster. Jag köpte en paket gula ärtor som jag lade i blöt sedan la dom i jord med gladpack över stick små lufthål i plasten när de grott lyfter jag bort plasten låter växa mågon dag sedan klipper jag ner till sallad. Solrosfrön köper jag fågelfrön och gör lika dant. Roccola köper jag en påse frö och sedan låter jag några plantor på sommaren gå i frö som jag torkar. Blir jätte billig festmat till kanske en grillad kötbit köpt på x-pri med kort datum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Ca 2000 kr/månad ligger nog jag på också. Men det är nog mindre än vad många lägger på mat (de som inte äter LCHF). Men då äter jag en del rena delikatesser, goda ostar och sådant. Så jag är nöjd med min låga kostnad. Ett bra tips är kanske att få tag på någon travhäst som aldrig blev någon guldgruva, en sådan kan du få för någon enstaka tusenlapp. Där får du flera hundra kilo kött ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Soppslev Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Högrev är billigt och kanon till soppa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marriz Posted March 20, 2013 Share Posted March 20, 2013 Jag tror nog det går mellan 2-3000:-/ månaden i mat här - men av någon anledning blir det ändå billigare innan lchf-perioden! Det slinker inte med några saker som, '4 American Muffins för 30:-, 2x chips för 35:- + dip och gräddfil...ja listan kan göras lång på det som inte åker med i vagnen! Däremot går det mycket ägg här eftersom det är basfödan för oss allihop Utöver det så handlar jag efter veckans extrapriser på COOP och ICA och planerar middagarna utifrån det - vissa veckor är det enkelt och vissa veckor svårare, men middag blir det alltid... Kylen innehåller alltid ägg, grädde, tonfisk och bacon - ja och Rysk Yoghurt också. Sonen äter Kvarg, han föredrar det av någon anledning? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted March 20, 2013 Author Share Posted March 20, 2013 Åh - va många bra tips redan, tack!! Jag ska nog kunna pressa mina kostnader lite till nu.Lite trist att jag inte tänkte på att köra en kassabok en månad innan jag började leva med lchf med, som jämförelse. Tror jag åt godis oftare än en rökare behöver rökpaus.... De blev många mellanmål från pressbyrån också. Och kaffebröd - ni vet köp 3 betala för 2... och som jag betalat, inte minst med min hälsa.... Tycker det vore bättre att det blev dyrare med allt kaffebröd, snacks, godis och inte minst läsk än skatt på till exempel kött..Mitt osaltade smör önskar jag att det gick att köpa större förpackning av å gärna lite billigare då... runt 20 kr för 250 g - det är inte prisvänligt.Tack alla, fortsätt gärna skriv om era tips och recept, jag återkommer och berättar hur jag går vidare.Och vad skönt att mina 2000 kr inte är någon ovanlig summa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 "Mitt osaltade smör önskar jag att det gick att köpa större förpackning av å gärna lite billigare då... runt 20 kr för 250 g - det är inte prisvänligt."Jag köpte på ICA Maxi 500g osaltat smör för 25:- i förra veckan. Mitt matkonto numera ligger på ca 500 - 700 kr i månaden. Det är nästan en halvering mot när jag åt "vanlig" mat. Jag äter strikt LCHF utan mejeriprodukter, mandelmjöl och annat onödigt. Köper köttet helst i gårdsbutiker och fisken fångar jag det mesta själv. Hel kyckling hellre än i filéer. Räkor köps oskalade. Äggen är från gård eller från utegående höns. Grönsaker egenodlade eller säsongs. Äter två gånger om dagen lagad mat och däremellan dricker jag äggmjölk och äppelcidervinägervatten. Portionerna är mindre än hälfen vad de var förr. Dricker inte kaffe/te mer än om det kommer gäster. Låter kanske lite som matkonto men jag äter mig mätt och nöjd. Får i mig alla näringsämnen utom salt som jag är dålig på att använda. Inget svinn blir det heller utan allt går åt och i princip hamnar endast äggskal och ben i matavfallspåsen. Har matlåda med till jobbet. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marriz Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Tänkte just tipsa om ICA's egna osaltade smör - det kostar under 25:- för 500g Och som sagt var; måndagarnas reklamblad är himla bra! Den här veckan har jag fyndat en laxsida för 59:-/kg Fläskfile för samma pengar/kg, brukar försöka lägga lite 'på lager' för vissa veckor har bladen 'ingenting'b eller så är inspirationen dålig Dyrast blir det om/när jag köper tonfisk i olja (ICA's) 16:-/ burk men idag ska vi till storstan så då kan jag handla sånt på Willy's t e x... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 http://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@gs/@corpaff/@pubaff/documents/article/fm_601129.pdf http://www.konsumentverket.se/Lattlast/Dina-pengar/Kostnader-for-att-bo1/ De säger alltså strax under 2000:-/månad. Men då är det nog bara det rent elementära. Jag äter mycket godare och lyxigare med LCHF, och betydligt billigare, än förut! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valin Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Jag vill prova så mycket nytt med LCHF så jag har nog ökat mina matkostnader. Men eftersom jag åt huvudsakligen vitt bröd förut är det inte konstigt att det var billigare. Om man vill hålla nere kostnaderna är det bara att kolla på erbjudanen på kött/fisk/fågel, köpa storpack & frysa in. Om man tillåter lite mjölkprodukter så är creme fraiché, grädde, turkisk yoghurt, philadelphia, keso ganska billiga produkter. ÄGG! Köp när det är extrapris Tror ganska mycket pengar går till ägg för min del faktiskt, gör av med mycket (tillsammans med pojkvännen som äter LCHF med). Om man bakar kan man köpa storpack sötmandlar och skålla + mala själv. Tillåter man lite kolhydrater så finns: morötter, vitkål, savoykål, rättika (lite dyrare men går att göra god gratäng på), blomkål m.m. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Jag tycker avokado och brocolli har ganska bra pris numera, ofta kan man köpa flera stycken billigare. Vitkål och rödkål är också väldigt dryga grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo 2.0 Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 För 2000kr ja du jag hade nog lagt ca 1200kr på att köpa in 10KG gräsbetes köttfärs här ifrån www.gronagardar.se det räcker i över en månad.Resten av pengarna går till ägg, smör och grönsaker. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pannaanna Posted March 21, 2013 Share Posted March 21, 2013 Bra inlägg! När jag tänker efter så planerar jag mycket mer nu sedan jag började med LCHF. Allt viktigt finns hemma och inga onödiga inköp gör jag längre. Handlar som många på extrapris och har alltid spenat, blomkål och broccoli hemma. Matkostnaden har minskat (märker det på ICA's bonus som ger mindre tillbaka nu ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 Sen jag började med LCHF har mina matkostnader gått upp rejält men det är det värt med tanke på hur mycket bättre jag mår nu i jämförelse med tiden då det serverades potatis, bröd, pommes, ris och annan billig skräpmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
matte_a Posted March 30, 2013 Share Posted March 30, 2013 För 2000kr ja du jag hade nog lagt ca 1200kr på att köpa in 10KG gräsbetes köttfärs här ifrån www.gronagardar.se det räcker i över en månad. Resten av pengarna går till ägg, smör och grönsaker. Tackar för tipset, det ska jag testa, är trött på ICA:s och COOP:s trötta köttfärs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Vi är 4 hos oss men vi har ungefär samma hushållskostnader som innan, mellan 7-8000kr/mån men då ingår blöjor (på utgång hoppas jag...), diskmedel och annat som man köper i dagligvaruhandeln. Ekologiskt har jag köpt länge. Maken ställde nyligen om till LCHF och klagar över att att det är dyrt eftersom han ännu äter med ögat och vill ha mycket mat. Jag hävdar att det blir skilsmässa om han kommer hem med frusen kyckling som innehåller mer vatten än kyckling. Han hade dock en kreativ lösning på att få bättre kött men komma undan min önskan om gräsbetesköttet - köpa kött av en bekant som driver gård. För mig är närproducerat en vettig kompromiss. Vi har också en mycket bra chark i stan också (en ren köttaffär). Att köpa billigare kött med kort datum och frysa in, att göra grytor/soppor, grodda, odla rädisor på fönsterbrädan osv är alla bra tips på att få bra och billig mat. Minns att jag hade mycket saker för mig medan jag pluggade även om jag då iofs även bakade bröd och kokade gröt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag lägger i genomsnitt på runt 500-1000 kr i månaden (och då äter jag MYCKET mat), dock har jag lyckats hitta billiga "dealar" eftersom jag bor ute på landet. Kött (nöt) köper jag grovstyckat från min granne för 50kr/kg och då innefattar det alla delar. Ofta blir det att jag köper en halv ko åt gången och fryser in, detta mot att jag hjälper till på gården när det behövs. Köper även kyckling (hel...) och ägg (om jag letar upp dem själv). Så på det sättet är jag lyckligt lottad. Smör köper jag i så stor förpackning som möjligt och gärna på extrapris. Vid säsong köper jag även viltkött för 65kr/kg. Jag tror att det som jag lägger mest pengar på egentligen är grönsaker som jag köper ekologiska efter säsong och så ofta som möjligt närproducerade. Så det går att komma undan billigt, man får bara jobba lite för det 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Vad duktiga ni är med matkostnaderna. Här tycker jag att vi ligger på samma kostnader, men vi har blivit bättre på att använda det som vi handlar. Våra kvitton är inte tillförligtliga då vi (läs jag) har en förkärlek för att bunkra och handla på mig vid extrapriser och gärna köper tidningar osv. Men jag är fortfarande prismedveten och tycker att det är ett nöje att jaga extrapriser i flera affärer. Jag har dessutom en del kostbara hobbies tex i min bakning, vilket gör att jag lägger en hel del på kolhydratsstinna produkter också bara för att det är sååååå kul. (funderar på att skaffa mig en ny hobby. Kanske typ virkning.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Mina mat kostnader har verkligen ökat. Men det är ju för att man bara vill köpa ekologiskt, gräsbetat och vilt! haha. Men tycker det är värt. MAn får bra råvaror och man får ju vad man betalar för.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag lägger i genomsnitt på runt 500-1000 kr i månaden (och då äter jag MYCKET mat), dock har jag lyckats hitta billiga "dealar" eftersom jag bor ute på landet. Kött (nöt) köper jag grovstyckat från min granne för 50kr/kg och då innefattar det alla delar. Ofta blir det att jag köper en halv ko åt gången och fryser in, detta mot att jag hjälper till på gården när det behövs. Köper även kyckling (hel...) och ägg (om jag letar upp dem själv). Så på det sättet är jag lyckligt lottad. Smör köper jag i så stor förpackning som möjligt och gärna på extrapris. Vid säsong köper jag även viltkött för 65kr/kg. Jag tror att det som jag lägger mest pengar på egentligen är grönsaker som jag köper ekologiska efter säsong och så ofta som möjligt närproducerade. Så det går att komma undan billigt, man får bara jobba lite för det Oj då billigt! jag ligger nog på över 1000 kr. kanske 1500... eller mer. vill inte veta ! hahahaha. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zara Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Oj då billigt! jag ligger nog på över 1000 kr. kanske 1500... eller mer. vill inte veta ! hahahaha. Jag får ofta stora utgifter på en gång då jag köper mycket och fryser in, men det jämnar ju ut sig efter att tag. Men dealar man lite så brukar inte bönder vara omöjliga att förhandla med Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag tycker att ni alla verkar ha låga matkostnader. Imponerande. Vi brukar lägga runt 5500 kr på mat inklusive förbrukningsvaror (bland annat blöjor) varje månad. Vi är två vuxna och en liten. Vi har för liten frys för att kunna bunkra vid extrapris, och så blir det en hel del småhandlingar. När vi tänker på vad vi handlar blir det lägre, men det är ganska bekvämt att alltid välja just det man vill ha utan att tänka så mycket mycket. Lathet kostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag ligger på ca 1200 kr i månaden. Någon månad lite mer men aldrig över 1500 kr.Nu är detta ENDAST mat - inte övriga "hushållssaker" som toapapper, diskmedel, tvål etc etc. Har sparat mina kvitton där jag i månadens slut räknar ihop endast livsmedel. Jag köper mest fläskkött såsom fläskfärs, fläskstek, karré etc. Passar på att köpa på mig när de annonserar - lagar till stora satser och fryser in.Smör köper jag på mitt lokala Lidl där de säljer märket Milbona för 19.90 för 500 gr. Köper även kabanosskorvar där som innehåller pyttelite kolhydrater.Köper storpack av frysta grönsaker som broccolimix, gröna bönor, blömkål etc.Älskar lever som inte är dyrt.Är stor köttälskare som överåt kött även med lchf till en början men vill här också påpeka som någon annan också gjorde att riktlinjerna är 0,8 - 1 gr protein per kilo kroppsvikt (obs, inte detsamma som 1 gr KÖTT per kilo kroppsvikt ) Köper kyckling när det är billigt - färsk alltså och steker eller grillar själv - där blir ett antal måltider. Jag äter två ggr dag - lagad mat till kvällen samt ofta någon sallad till lunch där jag har t ex tonfisk eller överblivna köttrester i tillsammans med majonäs eller någon annan fet sås.Färska grönsaker köper jag vid säsong och när priset är nedsatt.Jag har definitivt minskat mina matkostnader även om jag förr köpte billig pasta etc men då överåt jag allting och åt massor av bröd med diverse pålägg. Den totala kostnaden har ju också gått ner extremt mycket då jag inte längre köper godis, läsk, chips, kakor, saft etc. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Blaze Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Mitt hetaste tips, handla aldrig på fred-sön utan handla i storbutikerna på typ tis-ons. Då kommer allt kött som håller på att gå ut minska i pris typ 30-50% då STORhandlar jag och stoppar i frysen, då det förmodligen går ut samma dag eller dagen efter. Vi köper INGET kött till ordinarie pris. Har man koll på typ majskyckling eller annat fint kött så finns även detta kvar billigt dessa dagar. Grönsaker får köpas efter säsong. Vi sparar massa pengar på detta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted March 31, 2013 Share Posted March 31, 2013 Jag ligger på ca 1200 kr i månaden. Någon månad lite mer men aldrig över 1500 kr. Nu är detta ENDAST mat - inte övriga "hushållssaker" som toapapper, diskmedel, tvål etc etc. Har sparat mina kvitton där jag i månadens slut räknar ihop endast livsmedel. Jag köper mest fläskkött såsom fläskfärs, fläskstek, karré etc. Passar på att köpa på mig när de annonserar - lagar till stora satser och fryser in. Smör köper jag på mitt lokala Lidl där de säljer märket Milbona för 19.90 för 500 gr. Köper även kabanosskorvar där som innehåller pyttelite kolhydrater. Köper storpack av frysta grönsaker som broccolimix, gröna bönor, blömkål etc. Älskar lever som inte är dyrt. Är stor köttälskare som överåt kött även med lchf till en början men vill här också påpeka som någon annan också gjorde att riktlinjerna är 0,8 - 1 gr protein per kilo kroppsvikt (obs, inte detsamma som 1 gr KÖTT per kilo kroppsvikt ) Köper kyckling när det är billigt - färsk alltså och steker eller grillar själv - där blir ett antal måltider. Jag äter två ggr dag - lagad mat till kvällen samt ofta någon sallad till lunch där jag har t ex tonfisk eller överblivna köttrester i tillsammans med majonäs eller någon annan fet sås. Färska grönsaker köper jag vid säsong och när priset är nedsatt. Jag har definitivt minskat mina matkostnader även om jag förr köpte billig pasta etc men då överåt jag allting och åt massor av bröd med diverse pålägg. Den totala kostnaden har ju också gått ner extremt mycket då jag inte längre köper godis, läsk, chips, kakor, saft etc. Lever! Fegato alla veniziana: Stek bitar av lever i smör med massor av skivad gul lök. När löken nästan är mjuk så häll på en rejäl skvätt vitt vin och kasta i ett par lagerblad (ta ett glas vin själv också), när vinet kokat in och nästan dunstat bort så häll på en rejäl skvätt till (ta ett glas vin till). När detta nästan kokat och dunstat bort så smkar man av med salt och nymald svarpeppar. Servera genast. Så gott!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Ca 2000 kr/månad ligger nog jag på också. Men det är nog mindre än vad många lägger på mat (de som inte äter LCHF). Men då äter jag en del rena delikatesser, goda ostar och sådant. Så jag är nöjd med min låga kostnad. Ett bra tips är kanske att få tag på någon travhäst som aldrig blev någon guldgruva, en sådan kan du få för någon enstaka tusenlapp. Där får du flera hundra kilo kött ;-) Travhästar är väl fullsprutade med mediciner. Köp en ridhäst eller gårdshäst med ett fint namn. Det gjorde jag. Riktigt gott och fint kött. Häst kan jag verkligen rekommendera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maskros Posted April 1, 2013 Share Posted April 1, 2013 Hej! Om det gäller sovel kan jag rekommendera pinklax som är en billig, vild lax liksom strömming och sej. Köttfärs och kycklingklubbor tillhör också det billigare. Kan man dela på något "gårdsdjur" med riktigt juste uppfödning är det ju det bästa. Sen kan man ju också kolla sina proteinmängder. Vi behöver ju bara 0,5-1g per kilo kroppsvikt och dag. Pinklax är säkert en alldeles utmärkt fisk, men det är ingen lax! Lax heter på latin Salmon Salar, pinklax Onchorhynchus gorbuscha. Finns också chumlax eller hundlax, O. keta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted April 3, 2013 Author Share Posted April 3, 2013 Tack för alla bra råd och tips!Det är mycket jag inte tänkt på - t ex att köpa hel kyckling istället för lyxig kycklingfile!Och då är jag ändå rätt prismedveten... tror att jag lurat mej själv en aning, typ att "unna" mej att impulshandla nu när jag äter så bra.. *visslar* Det tillåter inte min ekonomi, jag måste ner till 1500 och det känns som att det kommer gå bra, det med.Idag gjorde jag ett bra köp, lagrad ost för 89 kr kilot. Den rev jag grovt och frös in i förpackningar om 2 dl ost i varje.På så vis knaprar jag inte för mycket ost från kylskåpet (kan hindra viktnedgång) och det blir lagom mycket till matlagning istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jag tycker att ni alla verkar ha låga matkostnader. Imponerande. Vi brukar lägga runt 5500 kr på mat inklusive förbrukningsvaror (bland annat blöjor) varje månad. Vi är två vuxna och en liten. Vi har för liten frys för att kunna bunkra vid extrapris, och så blir det en hel del småhandlingar. När vi tänker på vad vi handlar blir det lägre, men det är ganska bekvämt att alltid välja just det man vill ha utan att tänka så mycket mycket. Lathet kostar. Men förbrukningsvarorna har väl inte ökat för att du gått över till LCHF? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Efter att läst vad många skriver här så räknar en del in allt till hushållet och då blir det så klart inte samma summor som om man bara räknar maten som man köper hem per person. Bidragande till min låga kostnad är: >Jag är ensam och köper därför bara det jag själv gillar för stunden. Handlar alltså inte sådant som KANSKE de andra i hushållet vill ha. >Jag har långt till affären så jag handlar det mesta ca en gång i veckan så då blir det inga impulsköp. >Har en liten kyl/frys som rymmer ca 2 veckors mat därför kan jag köpa storpack som jag sen delar och antingen fryser in eller lagar till storkok och fryser in sen. >Förr skulle jag har LCHFersättningar för bröd och fikabröd samt efterrätter (massa dyra ersättningssocker, mandelmjöl, kokosmjöl mm) men i dag har jag slutat med allt sådant. Det gamla tänket lurade mig till att tänka i "kan/får inte äta, vad äta i stället" banor i stället för i "så mycket annat gott jag kan äta" banor. Med mina låga matkostnader har jag numera råd till en massa annat kul som gör livet härligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nessima Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Men förbrukningsvarorna har väl inte ökat för att du gått över till LCHF? Jag har inte sagt att kostnaden för förbrukningsvaror har ökat, men jag kan inte separera matkostnaderna från förbrukningsvarorna. Vi lägger dem i samma kolumn i hushållsbokföringen. Våra matkostnader har heller inte ökat sen vi gick över till lchf, vi äter mindre, köper mindre ute och så vidare. Jag har inte uppfattat frågan heller som om kostnaderna ökat. Bara som vilka kostnader man har. Och då svarade jag med vad jag kunde referera till. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Fast det kan ridhästar också vara. Det räcker att de fått smärtstillande av en ganska vanlig sort eller vissa insektsmedel etc sprayade över sig så får de inte gå som mänsklig föda.Inget konstigt alls med en massa mediciner på dagens "fina" ridhästar Travhästar är väl fullsprutade med mediciner. Köp en ridhäst eller gårdshäst med ett fint namn. Det gjorde jag. Riktigt gott och fint kött. Häst kan jag verkligen rekommendera. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Jag har inte sagt att kostnaden för förbrukningsvaror har ökat, men jag kan inte separera matkostnaderna från förbrukningsvarorna. Vi lägger dem i samma kolumn i hushållsbokföringen. Våra matkostnader har heller inte ökat sen vi gick över till lchf, vi äter mindre, köper mindre ute och så vidare. Jag har inte uppfattat frågan heller som om kostnaderna ökat. Bara som vilka kostnader man har. Och då svarade jag med vad jag kunde referera till. :-) Nej det skrev du inte. Bara jag som läste för snabbt. Jag läste det som att mat och förbrukningsvaror ökat för att du skrev först att du tyckte vi hade låga matkostnader. Så det kan bli när man läser många inlägg på kort tid. Men 5500:- på 3 personer tycker jag är hyfsat lågt ändå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 4, 2013 Share Posted April 4, 2013 Hittade igår en burk med 1300 ml cocosfett (Cocosa) för priset av lite mindre än två 500 ml-burkar, så det kan löna sig att köpa storpack av vissa varor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts