Mig

Serotonin

Recommended Posts

Hej,

Hur i världen ökar man serotoninnivåerna? Läkaren säger att det är skadligt, och oavsett inte hjälper, med tryptofan-pulver/tabletter och seroronin-pulver/tabletter vid IBS. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har skrivit mycket om det här, sök på serotonin. Vet du att du har serotoninbrist? Är du kvinna eller man? Hur ser du på kopplingen till IBS? Är det serotonin i tarmen eller hjärnan du är ute efter?

Problemet med serotonin i hjärnan är oftare att man bryter ner serotonin för fort än att man producerar för lite, men det är klart, bryter man ner det fort är en lösning att optimera produktionen. Nedbrytningseffektiviteten är genstyrd.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Erik2: Är kvinna. Jag ska erkänna att jag vet lite om detta ämne. Jag har fått besked från läkare, utan att han har gjort några tester på mig, att jag måste ha låg serotoninnivå. Han fastställer detta baserat på att jag ofta/alltid är uppblåst efter att ha ätit. Han säger att om man har IBS så har tarmarna inte nog serotonin till att förhindra att tarmarna "jäser"/blåser upp pga vätska. Detta ska tydligen ske vid IBS. Han menar oxå att roten till att jag har blivit diagnostiserad med IBS är ingenting annat än att jag har självpåförd dårlig tarmflora. Läkaren säger att jag måste "fixa" tarmfloran och då tillverkar de mer serotonin. 

Jag har fått en utredning av magen för att utesluta inflammation eller andra sjukdomar. Detta på bakgrund av konstant lös mage ila många år. Utredningen konkluderende att jag inte har någon sjukdom och att alla kroppens delar fungerar som de ska. Och då blev "förklaringen" IBS. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har precis kommenterat i din andra tråd om tarmfloran. Kan varmt föreslå att du gör som så många av oss andra, skapar en "egen tråd". Dels blir det då lättare att hitta tillbaka till frågor och svar, dels får du ett helhetsgrepp. Allt sitter ju ihop - i din andra tråd skrev jag att jag tror du är "messed up", dvs det är så många saker som kommit ur balans att du måste ta en sak i taget och hitta tillbaka till balansen. 

Hur är din hormonella status? Var i livet befinner du dig? Är du fertil eller runt klimakteriet eller kanske har du det bakom dig?
Stressnivåerna, hur har du det med dem? Och kanske ännu viktigare, återhämtningen från stress? Hur sover du?
Hur mår du på vintern? Många har det som kallas Seasonal Affective Disorder, dvs vinterdepression i någon grad. Här är låga serotoninnivåer inblandade.
Rör du på dig i vardagen?

Det är så ruskigt mycket som hör ihop.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Mig said:

Erik2: Är kvinna. Jag ska erkänna att jag vet lite om detta ämne. Jag har fått besked från läkare, utan att han har gjort några tester på mig, att jag måste ha låg serotoninnivå. Han fastställer detta baserat på att jag ofta/alltid är uppblåst efter att ha ätit. Han säger att om man har IBS så har tarmarna inte nog serotonin till att förhindra att tarmarna "jäser"/blåser upp pga vätska. Detta ska tydligen ske vid IBS. Han menar oxå att roten till att jag har blivit diagnostiserad med IBS är ingenting annat än att jag har självpåförd dårlig tarmflora. Läkaren säger att jag måste "fixa" tarmfloran och då tillverkar de mer serotonin. 

Jag har fått en utredning av magen för att utesluta inflammation eller andra sjukdomar. Detta på bakgrund av konstant lös mage ila många år. Utredningen konkluderende att jag inte har någon sjukdom och att alla kroppens delar fungerar som de ska. Och då blev "förklaringen" IBS. 

Intressant. Vad är detta för fantastisk läkare med koll på serotonin? Hade hen inget tips på hur du ska fixa tarmfloran? Hur har du själv förstört din tarmflora som läkaren säger? Har du uteslutit gluten och komejeri? 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@MariaF Hej igen:) Är helt ny på denna sida, så det tar nog lite tid att hitta fram bland alla trix och möjligheter, men att ha en egen tråd som du skriver är nog smart!

Startar med att svara på det enklaste i ditt inlägg, jag har inte problem med vinter och mörker. Tycker det kan vara ganska skönt. Ibland ivf.

Det du påpekar ang hormoner låter intressant. Ingen har tagit det upp tidigare. Jag har från jag var mycket liten varit sockerberoende (oavsett om inte alla tror att det existerar). Och när jag var liten var kolhydrater nått som blev sett på som sunt och bra, så brödmat och juice följde ju med oavsett. I takt med att jag växte upp blev det mer och mer socker, och mindre mat. När jag flyttade hemifrån som 17 åring blev det bara socker. Jag hade väl inte toppenergi då heller, men i 20- årene blev det mycket sämre. Från då, till nu, 40 är jag så tom på energi att jag nästan inte kan stå upprest. Har, fram till 30, inte varit så stressad, men så slog det till. Jobbade extremt mycket, och hade inte tid till att sova. Dygnade ofta. Var inte nog tid till att sova. Sabbade sömnen med skiftjobb oxå. I ca 10 år. Bytte jobb, men då hade stressen blivit permanent. Sover något bättre nu, men inte topp. Mest pga stress tror jag. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Erik 2 Ja, läkaren menar att det är bristen på grönsaker och för mkt socker som har skapat problemet. Har uteslutit mjölkprodukter och gluten sedan länge. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mig sade:

Sover något bättre nu, men inte topp. Mest pga stress tror jag.

Där tror jag att du har prio Nr.1... Sömnen.
Sedan näring, det du beskriver både i form av tidigare sockerknarkande och stress tyder på att det kan finnas näringsbrister. Även om du är tjock är näringsbrist vanlig. 
Eller sjutton vet om inte båda dessa kommer på en gång; nu är din info som alltid så här i början av forumtrådar, lite knapphändig. Sedan är du, vare sig du vill eller inte, påväg mot klimakteriet. Förklimakteriet börjar i 35års-åldern och varar i si så där 15år. De flesta märker inte så mycket förrän kanske först i 45årsåldern men är man tillräckligt ur balans kan ju det påverka också.

Vad tror du om ett sådant mer generellt grepp istället för punktinsatser? (Nu skrattar alla som hängt med mig här ett tag - det där med att leva som man lär, du vet... ;))
Avslappning/stressreducering/meditation
Basic LCHF men med gröna grönsaker och kål/broccoli. 
"Lagom" med motion, typ raska promenader eller styrketräning. Undvik tuff träning som värstingspinning om du är stressad på annat håll då det bidrar till stressreaktionerna i kroppen.
På det viset stärker du många av de processer som är allmänt hälsosamma. Efter en tid, ett halvår kanske, kan du titta på kvarvarande symptom och göra punktinsatserna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du testad potatismjöltricket? Potatismjöl i svalt vatten. Ger resistent stärkelse för bakterierna att äta på. Börja sakta kanske 1 tsk potatismjöl per dag. Öka sen om det känns bra. Min mage blev trög först. Det kanske vore bra för dig. Inte konstigt att du inte har energi, näringen åker väl bara rakt igenom. Har du provat silica gel? Använd inte mct olja eller kokosfett på ett tag. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@MariaF Tycker inte att jag driver med punktinsatser. Jobbar med helheten. Kost, sömn och stress. Det enda jag inte driver med, så mycket som jag kanske borde, är träningen. Finns inte energi eller tid nog till träning. Är inte tjock. Men undrar om jag får i mig så mycket näring iom att jag inte får behålla maten. Går rätt igenom. Men enligt blodprov är allt tipp topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Erik 2 tack för svar. Ja, har provat potatismjöl. Höjde blodsockret för mycket för mig, men har startat med annan RS. Silicea gel, eller vad det heter, har jag också prövat utan resultat. Maten har bara gått rätt ut, ja. Helt sedan kostomläggningen till LCHF. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Mig sade:

Men enligt blodprov är allt tipp topp.

Jo, ibland finns det där men kan inte tas upp av olika skäl. Tarmens status är mycket riktigt en stor del av det. :(
Det var nog jag som uppfattade att du försöker med punktinsatser eftersom du frågar i olika trådar. Som du sa är du ny här, inte lätt att veta hur man ska navigera bäst då. Du får ta våra inlägg och utvärdera själv vad som stämmer bäst på just dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men väldigt fint att få tips här! Helt supert. Ska tvinga läkaren till att mäta hormoner. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Mig sade:

Hej,

Hur i världen ökar man serotoninnivåerna? Läkaren säger att det är skadligt, och oavsett inte hjälper, med tryptofan-pulver/tabletter och seroronin-pulver/tabletter vid IBS. 

Stimulera serotoninproduktion kan göras naturligt, kanske att föredra innan man ger sig på de kemiskt avanccerade tillsatserna, tar sin lilla tid.. men oftast enormt effektivt när kroppen väl svarar.. !

Höj din serotonin NATURLIGT utan att behöva slösa en spänn på penningsstinna företag, med dessa förslag :

Träning, i behagligt rempo utan en enda tanke på prestation, viktigt... kravlöst och ska vara BEHAGLIGT, i uppstarten.

Med solen, försök komma ut och vistas ute även när solen inte skiner - året om. D-vitamin behövs och oftast mer än socialstyrelsens rekommendation.

Med meditation (nyckeln... till insikt)

Med yoga

Med massage

Med dans

Med kärlek, älska mer

Med maten (så klart)  , tryptofan ; ägg, lax, ost, kalkonkött.

Sedan det där med känlomässiga planet som inte går att läsa sig till, ens förhållning TILL SIG SJÄLV, var sätter du ditt egenvärde? Sätter andra eller du själv ditt egenvärde? Om andra gör det mer än du själv, går redan där viss volym endofriner helt åt skogen!! Därav... träna, öva.. träna.. kontinuerligt. 

DietDoctorns spanska sida har en medarbetare som heter Kim Gajraj, hennes varma julhälsningar till oss svenskar, enormt tänkvärt...

....som träffade hjärteroten! och som glöms så ofta (i vårt emellanåt)  jantelandskap, vi ska ju vara så himla duktiga och förträffansfullt "kunniga" och "vetenskapligt uppdaterade in i marginalerna ovh överkurserna - "veta nästan allt hela tiden"  ( ?? ) (not) :

Kim säger så här (min kursiv inom parenteserna  :

Socker och kolhydrater / huvudaktörerna (en bov i dramat, ang. fördärvad/ruckad serotonnbalans som hämmats, av något..)

(DRA NER REJÄLT) 

-----

Och ändå, trots allt detta, är jag glad och stolt över mig själv! (upphöj dina faktiska styrkor, (icke-kemi, livskvaliteten) så de inte glöms bort! som part i målet...) 

Det kanske låter konstigt, men det stämmer. Jag är stolt över mig själv, det fåtal gånger det hänt tidigare har jag bokstavligen varit paralyserad av skuldkänslor och skam.

Jag har avskytt mig själv, kritiserat mig själv och i huvudet kallat mig själv allt möjligt otrevligt för att jag tappade greppet om min kost. Jag har sedan fortsatt med bestraffningen genom tuff träning eller ett övernitiskt ätschema.

Under de senaste åren har jag jobbat mycket med detta.

Jag är inte läkare eller nutritionist, men jag anser att skuld och skam är mycket värre för min hälsa än socker eller kolhydrater. För mig är det så att de känslorna förflyttar mig till en mörk plats som inte bara får mig att må dåligt, utan ännu värre, jag förklarar krig mot mig själv.

Nu har jag kommit så långt att jag kan tappa greppet utan att känna skuld. Jag har givit mig själv en slags inre omfamning och påmint mig om att jag vill ta hand om mig för att jag älskar mig själv och för att jag förtjänar att må fantastiskt.

Jag har snabbt kommit tillbaka i goda vanor utan att känna stress.

Allt som allt har den här erfarenheten varit både en uppvisning i hur långt jag har kommit när det gäller att lära mig att älska mig själv och dessutom har jag fått en bra påminnelse:

att bara fokusera på nutrition på ett mycket objektivt sätt är inte nog. (jag bekräftar detta, att med  200% säkerhet, krävs mer och något existentiellt djupare,  för högre och fungerande serotoninhalt anpassat ens individuella BEHOV)

Livsstilsförändringarna vi gör behöver komma från en djup känsla av egenkärlek och att vilja det bästa för en själv.

***Även om LCHF är en hälsosam kosthållning blir den ohälsosam när vi använder den för att straffa och presssa oss själva att passa in i orättvisa normer kring hur vi ”borde” se ut.

-----

Det är en av anledningarna att jag älskar att jobba på Diet Doctor. En av våra grundläggande värderingar är ”godhet”, för oss själva och för andra. Och det fantastiska är att jag verkligen tror att godhet kännetecknar allt vi gör, från sättet vi skriver på sajterna till hur vi umgås med medarbetare och kunder till hur företaget behandlar sina anställda.

slut citat  //

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Gemma Tack för pepp och goda tips. Intressant att träning kan öka serotoninnivåerna! 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, Mig sade:

@Gemma Tack för pepp och goda tips. Intressant att träning kan öka serotoninnivåerna! 

Men också gammal vetskap , som lätt kan förträngas. 

Ska jag vara personlig, och ärligare ang. min personliga uppfattning, så tror jag nog att kärlek och beröring.. trumfar träning, när vi snackar serotonin.

Det är tämligen kärleksfattigt här och beröringsskräcken rätt avancerat utvecklad, det HÄMMAR faktiskt. 

Att enbart träning, modifierar serotonin, säkert... men utan kärlek, kommer du att dippa igen, och igen.

Krävs alltså något djupare  - eller kan man välja den biokemiska fixen (som jag tror är i förlängningen, värdelös) 

Men var och en träffar sina egna val,  kärlek går inte att köpas eller doktoreras i, det som är "kruxet" , men det smäller högst ang. serotonin.

En klyscha är : love conquers all, men klyschan är ändå ovanligt mitt i prick.  

Lycka till, det blir ljusare igen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Hoppas det blir ljusare. Nu är det relativt tungt med energinivå i botten...

:)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eric Berg har som vanligt ett antal intressanta tips att förmedla. Han pratar om gallan (bile) som är nödvändig för upptag av fettlösliga vitaminer som vid tarmsjukdom kan ge problem för den ger verkan på fel plats i tarmen och återupptaget uteblir. Här kommer den och en lista var man kan köpa några av de saker han rekommenderar. Buljong och gee kan man så klart göra själv. 

https://www.bodystore.com/beef-bone-broth-eko-350-ml

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått testat gallan. Var inte nått fel där. Det är ett mysterium det här...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte det är mystiskt alls. När vi inte får den näring vi behöver (antingen för att den inte finns eller för att vi av nån anledning inte kan ta upp den) stör vi så oerhört många processer att vi blir obalanserade. Been there, done that...  Det kommer inte hjälpa att ta ett tillskott eller sova mer eller... du måste ta ett helhetsgrepp med fokus på att minska stress, sova kvalitativt (djupsömn), äta näringsriktigt (inkl grönsaker)... Kort sagt balansera dig, näringsmässigt såväl som hormonellt och signalsubstansmässigt. Om jag förstått rätt har du genom mycket stress och rätt enkelspårig föda hamnat i denna tråkiga sits. Det går att ta sig ur men kanske borde du söka hjälp hos en person istället för i ett forum om du behöver hjälp med hela bilden? Det blir ju tyvärr inte samma sak som med en personlig konsultation. Framför allt blir det lite spretigt eftersom vi har erfarenheter av olika saker.
Tyvärr är min erfarenhet att de flesta av våra läkare kan inte hjälpa eftersom deras utbildning syftat till att lära sig dämpa symptom snarare än att hitta roten till det onda men de är väldigt bra att ha så man kan få tag i diverse prover. Om jag ska ta ett exempel på "kändisar" som skulle kunna hjälpa så är Anna Sparre (4health) eller Martina Johansson (Next Level Biohacking) den typ av personer jag tänker på. Vet inte hur du ställer dig till det men jag tror du skulle få ut mer av det betydligt snabbare än att prova dig fram utan proffstöd.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men de personerna du nämner tar väl inte mot "saker" som de jobbar med? De ger väl bara svar på enstaka saker, så som sker på forum? 

Tror på hormon-spåret, och det kan ju en läkare hjälpa med, iaf att få mätt nivåerna. Och det med signalsubstanser tror jag och på, men anar inte hur jag ska gå till vägs för att lösa det. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anna Sparre tror jag tar emot klienter, kolla 4health.se. Men det finns ju andra också, betydligt mindre kända. Jag ville bara förtydliga hur jag menar när jag "dissar" läkare lite grann. Själv vände jag mig till en jätteduktig kinesiolog jag fick tips om (caversus.se, borås) för jag trillar också dit på stressen titt som tätt och oron i mitt liv äter mig mellan varven och även om min mage står pall så faller energin.

Jag tror ALLA dina substanser är utom kontroll så för att komma åt det ena måste du nog börja med "allmänhälsa". Nu vet jag inte om det är så för dig men många tar i sin önskan att vara smala (du skrev om känslighet för kolisar och vikt i din tramfloratråd) till alla möjliga konstiga metoder med resultat att hälsan förstörs. Man måste vända på det, hur mycket motstånd man än har emot det, så att hälsan kommer först för då följer vikten. Jonas Bergqvist, sjukgymnasten/Paleo Institute, har en så bra bild på en hormonellt balaserad kropp vs en som inte är det. Hälsa och balans först, alltså.
post-876-0-92504700-1486545890_thumb.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-12-25 at 14:09, Mig sade:

Hej,

Hur i världen ökar man serotoninnivåerna? 

Hej!

Jag har skrivit lite om serotonin på min sida: Olssons universumSå visar sig brist på serotonin  utifrån böcker jag läst: 

Johansson, M. (2015). Beroendehjärnan: mekanismerna bakom socker- och matberoende. Sundbyberg: Pagina.
Keith, L. (2009). Vegomyten: maten, rättvisan och en hållbar framtid. Sundbyberg: Optimal.
  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack. Det ska jag kika på omgående! :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tureborgaren hej, jag är ganska ny här, så fick inte till att skriva på din sida 😏. Hur går det för dig med tillskotten du beställde? Tror du att man måste äta kosttillskott vad gäller tryptofan/serotonin? Det går nämligen inte att beställa där jag bor. Jag har nog lååååååååga nivåer, och försöker att höja nivåerna naturligt. Tror inte det helt går; iaf inte i starten innan man har fått nivåerna på bra nivå. Har hört att kosttillskott av serotonin/tryptofan kommer med många bieffekter. Vet du något om det?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som har erfarenhet med kosttillskott av tryptofan eller serotonin? Har hört att det kan ha läskiga biverkningar, stämmer det? Om man börjar med kosttillskott, kommer kroppen att kicka igång sin egen produktion eftersom eller är man dömd till kosttillskott för alltid? Något specifikt märke som kan rekommenderas? Något specifikt som man borde vara klar över när det gäller de hör kosttilskotten? Mvh

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte var du hört alla konstiga historier från? :) 
Använder 5-HTP (steget efter tryptofan) ibland när jag känner mig låg. I början kändes det som att jag hade lite hjärtklappning så jag började ta dem på morgonen för att slippa känslan innan jag skulle somna. Numera märker jag ingenting mer än att jag blir lite gladare.
Thorne är väl generellt ett bra märke.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det lagligt i Sverige? Är väl klassat som läkemedel och inte tillskott? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det säljs inte över disk i de vanliga hälsokostkedjorna men det är mycket som inte finns där men svenska nätbutiker har det.Helt lagligt. 

Var får du dina uppgifter ifrån? Du har lyckats försätta hela din kropp i kaos efter vad för mig låter som konstiga råd och idéer...? Som att sallad innehåller för mycket kolhydrater eller att probiotika skulle vara farligt. Det är bekymrande att det tycks sväva runt en massa desinformation. Eller ja, det vet jag ju att det gör iofs.

Kosttillskott (av bra kvalitet) stärker upp där kroppens egen produktion brister. När andra processer får vad de behöver kommer det att bli fler byggstenar över till annat, och det blir en god spiral. Det många inte förstår är att det kan ta tid, många veckor eller månader innan man får resultat och då bara om man använt rätt grej (man gissar/provar ju sig fram väldigt mycket när man försöker fixa själv). När nivån är lagom, när man mår som bäst, bör man lägga av med tillskotten. Efter ett tag kanske man behöver dem igen - som tillskott under en period av stress eller vad det kan vara.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland slinker det in lite annorlunda stavningar och uttryck i det du skriver @Mig, så jag har fått för mig att du kan vara norsk. Hittade ett norskt bolag (ingen aning om vad de är för några) som tycks sälja 5-htp. Själv handlar jag från moodmama.com: 
https://solgar.no/produkt/5-htp-l-5-hydroxytryptophan-complex/

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2019-12-26 at 18:59, Mig sade:

@Tureborgaren hej, jag är ganska ny här, så fick inte till att skriva på din sida 😏. Hur går det för dig med tillskotten du beställde? Tror du att man måste äta kosttillskott vad gäller tryptofan/serotonin? Det går nämligen inte att beställa där jag bor. Jag har nog lååååååååga nivåer, och försöker att höja nivåerna naturligt. Tror inte det helt går; iaf inte i starten innan man har fått nivåerna på bra nivå. Har hört att kosttillskott av serotonin/tryptofan kommer med många bieffekter. Vet du något om det?

Jag tänker att om man äter fullvärdig kost så ska väl egentligen inte kosttillskott vara nödvändiga.

Jag har tidvis ätit SSRI-preparat mot nedstämdhet, men upptäckt att tryptofan fungerar lika bra men utan de biverkningar som SSRi ger.

Jag började med tryptofan + melatonin pga dålig sömn i samband med en stressutmattningsreaktion. Jag har köpt via Mia Lundins webshop men ser nu att sidan inte finns kvar.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Tureborgaren sade:

Jag tänker att om man äter fullvärdig kost så ska väl egentligen inte kosttillskott vara nödvändiga.

Egentligen borde det vara så... men vi lever liv som tär på oss och skapar obalans av olika slag i kombination med jordar med sämre näring. :(

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Har inte hunnit svara på en stund då jag driver å flytta en massa saker från ett boende till ett annat. Puh så många ting man samlar upp över tid... 

@MariaF, he he, Bor i Norge, ja:). Interessant att du kanske har hittat aktuellt kosttilskott på norsk sida. Ska kolla upp länken så fort som möjligt. Är väldigt skeptisk dock, för i Norge är iiiiingentiiiing lov när det kommer till kosttillskott!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har köpt 5hpt nu. Väntar spänt på verkningar. Hoppas det inte tar alltför lång tid. Hur vet man vad som är riktig dos? Vad tar ni? När på dygnet är det bäst att poppa ett piller? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Mig sade:

Har köpt 5hpt nu. Väntar spänt på verkningar. Hoppas det inte tar alltför lång tid. Hur vet man vad som är riktig dos? Vad tar ni? När på dygnet är det bäst att poppa ett piller? 

Kolla vad det står på burken och börja med den lägre dosen om det t ex står 1-2 kapslar. Jag fick inledningsvis lite hjärtklappning som jag skrev tidigare vilket var olustigt på kvällen när jag skulle sova, det blir så tydligt då, därför rekommenderar jag att dem dem på morgonen men får du ingen reaktion kan du prova dig fram till när du får bäst verkning. Det kan stå nån rekommendation på burken också.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

A, står 1-2. Tog 1, men har självklart inte märkt nått ännu. Men tror du det kan ta dagar/veckor/månader eller så? Låter det smart att pröva 1 tablett i ca en vecka och om man inte märker nått då öka till 2, eller borde man gå på 1 tablett mycket längre?  :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
50 minuter sedan, Mig sade:

Jag tar en kapsel 100 mg på kvällen. Har aldrig märkt någon biverkning.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa en vecka och öka sen om du inte märker nåt. Tänk på att det är ett tillskott, inte bara istället för andra åtgärder. Hjälp att komma på banan. Målet är att slippa dem. Om du längre fram märker nåt kan du behöva hålla upp ett tag, som med alla andra tillskott. Man ska sluta när man står mitt i "klockkurvan" (bell curve). Känn efter. Hoppas du kommer må lite bättre av dem! :)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Hur lång tid, ca, borde det ta innan man känner större skillnad och depåerna är uppfyllda? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, det är inte så enkelt som att ta 5-htp och så fylls lagren och man är nöjd och glad, det hoppas jag att du förstått (hade det varit så enkelt hade "lyckopiller", SSRI, funkat på alla, nu ligger det på typ 50%). Det är ett stöd, en hjälp att vända en negativ spiral. Fortsätter du stressa eller på andra sätt köra dig i botten så kanske du inte märker nåt alls. Dopamin och serotonin kör en "dans" tillsammans med kortisol, adrenalin och noradrenalin. 
Som med alla tillskott kan det ta en del tid och du har precis börjat så känn efter när du tagit dem nån vecka, öka lite om du inte får några känningar du kan koppla till dem (jag fick som sagt lite hjärtklappning i början men Tureborgaren har inte märkt något alls). I övrigt jobbar du lämpligen vidare med tarmen och tarmfloran så att den kan ta upp allt (för du stoppar ju i dig tillskotten också oralt) och börja producera eget serotonin.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg