Kahavia

Livsmedelsverket får i uppdrag att utreda vad vi behöver äta under höjd beredskap

Recommended Posts

Livsmedelsverket får i uppdrag att utreda vad vi behöver äta under höjd beredskap - Regeringen.se

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2019/12/livsmedelsverket-far-i-uppdrag-att-utreda-vad-vi-behover-ata-under-hojd-beredskap/

——————————————————————

Vad är oddsen att de väljer en lågkolhydratkost? Vad är oddsen att de vill lägga upp lager av rött kött och smör? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Sätter en peng på ärtor och bönor...

Gissar att det blir dålig avkastning på den investeringen. Snacka om helgardering! :D

• Gilla 1
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I händelse av krig eller annan kris kan jag nog överlägga om att fuska lite med kolisarna. Kanske korv och skinka på burk kan funka i nöd.

Bönor är faktiskt ett ganska bra alternativ! 😚

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo bönor är ett antagligen ett bra alternativ. Och ärtsoppa är inte lika uselt som spannmål det heller. 

För bara en generation sedan fanns det matlager i Sverige. Det var under kalla kriget. Och för ett par generationer sedan så var det 'sunt förnuft' att ha lite extra mat hemma. Den generationen hushållsföräldrar hade till viss del vuxit upp under kriget. Nu kallas sådan krismedvetenhet för 'prepping' och betraktas som extremt 🤔

Jag ska se till att ha bullens, picknickbog, bönor, bönpasta, cocosgrädde och smörpulver hemma, för säkerhets skull. För två veckor extra minst 😀

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Kahavia sade:

Jo bönor är ett antagligen ett bra alternativ. Och ärtsoppa är inte lika uselt som spannmål det heller. 

För bara en generation sedan fanns det matlager i Sverige. Det var under kalla kriget. Och för ett par generationer sedan så var det 'sunt förnuft' att ha lite extra mat hemma. Den generationen hushållsföräldrar hade till viss del vuxit upp under kriget. Nu kallas sådan krismedvetenhet för 'prepping' och betraktas som extremt 🤔

Jag ska se till att ha bullens, picknickbog, bönor, bönpasta, cocosgrädde och smörpulver hemma, för säkerhets skull. För två veckor extra minst 😀

Frysta animalier funkar också några veckor särskilt om det är kyligt ute, eller om du har annan kylmöjlighet, och framförallt om du har strömmen kvar.

Man kan också tillaga det före detta frysta och få utökad tid att äta det.

Pratar man i perspektiv ett par veckor funkar detta helt tillräckligt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant frågeställning! I mitt tycke är det nog fett-delen som blir svår med en lågkolhydratkost i händelse av kris. Lagra protein och grönsaker är inga större bekymmer, men fett? Bör man bunkra olivolja, kokosolja, rapsolja som klarar rumstemperatur? Har man möjlighet att ha några hönor kan man nog äta äggröra, majonäs, kyckling m.m.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, morgonsol sade:

Intressant frågeställning! I mitt tycke är det nog fett-delen som blir svår med en lågkolhydratkost i händelse av kris. Lagra protein och grönsaker är inga större bekymmer, men fett? Bör man bunkra olivolja, kokosolja, rapsolja som klarar rumstemperatur? Har man möjlighet att ha några hönor kan man nog äta äggröra, majonäs, kyckling m.m.

Om man kan dra slutsatser från tidigare ransoneringar (1:a och 2:a världskrigen) så var det väl fett och kött som ransonerades hårdast. Under 1:a var livsmedelssituationen allvarlig i Sverige och det förekom hungerkravaller på sina håll. Och vi deltog inte ens i kriget! Vissa säger att vår beredskap idag är ännu sämre. 

Om nu Livsmedelsverket tar sig an frågan med sin redan ökända syn på rött kött och mättade fetter så kan det vara läge att hålla sig med ett eget litet lager. 

I Tyskland finns det en del återförsäljare som kanske kan vara till hjälp:

https://shop.conserva.de/en/90-canned-butter

Undrar hur det smöret smakar? Förmodligen köper jag och testar. 

Edit: Jag slog just till på 2x500 gr 😲

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pressmeddelandet hänvisar till Försvarsberedningens rapport från 2017. Enligt denna handlar det om att bygga upp ett lager av livsmedel som ska räcka för att folk inte ska bli undernärda på tre månaders avspärrning av importen. Citat: " En analys behöver göras för att fastställa mängden livsmedel som måste finnas tillgänglig för att en tillräcklig nivå av livsmedelsförsörjning ska kunna upprätthållas under en allvarlig säkerhetspolitisk kris som pågår upp till tre månader." https://www.regeringen.se/4b02db/globalassets/regeringen/dokument/forsvarsdepartementet/forsvarsberedningen/ds-2017-66-motstandskraft-inriktningen-av-totalforsvaret-och-utformningen-av-det-civila-forsvaret-2021-20252.pdf

Och nu ska alltså Livsmedelsverket ta reda på vad vad som måste lagras.

Jag har grubblat och funderat, men jag kan inte komma på något importerat livsmedel som vi inte skulle klara oss utan i tre månader. Kaffe skulle kunna vara ett sådant, men jag tror att kafferosterierna har buffertlager som räcker ganska länge. Skulle jag göra utredningen skulle den således bli mycket kort. Men nu har Livsmedelsverket fått två år på sig, så de kanske kommer med några fler förslag till vad som behövs för att klara folkhälsan. Någon på detta forum kanske redan har kommit på nåt?

Jag deltar gärna i en diskussion om vad samhället bör lagra för att vara förberedd på en längre kris, eller vad  man som enskild LCHF:are bör ha i lager (s.k. prepping). Men blanda inte ihop dessa diskussioner med Livsmedelsverkets utredningsuppddrag!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, Borje sade:

Jag har grubblat och funderat, men jag kan inte komma på något importerat livsmedel som vi inte skulle klara oss utan i tre månader. Kaffe skulle kunna vara ett sådant, men jag tror att kafferosterierna har buffertlager som räcker ganska länge.

Kaffe kan vara ett exempel. Och tyvärr även snus (tobak) för somliga förtappade, undertecknad inräknad ☹️

Men räcker vår egen produktion till för andra livsmedel idag, t ex kött och grönsaker, eller är vi delvis beroende av import?

Läste någonstans nyligen att vi enbart var självförsörjande på spannmål och socker och kanske någon mer gröda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Borje sade:

Jag deltar gärna i en diskussion om vad samhället bör lagra för att vara förberedd på en längre kris, eller vad  man som enskild LCHF:are bör ha i lager (s.k. prepping). Men blanda inte ihop dessa diskussioner med Livsmedelsverkets utredningsuppddrag!

Håller med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 hours ago, Kahavia said:

Läste någonstans nyligen att vi enbart var självförsörjande på spannmål och socker och kanske någon mer gröda. 

Räknar man på energiinnehållet i maten, kalorierna, så är vi självförsörjande. Om vi däremot tittar på t.ex. kött, så är vi bara självförsörjande till ca 65 procent. Om vi åt mera inälvsmat skulle självförsörjningsgraden vara högre. Sedan har vi frågan hur Livsmedelsverket tolkar instruktionen "att utreda vilken kost som tillgodoser näringsfysiologiska krav i händelse av höjd beredskap", som Näringsdepartementet skriver i sin instruktion. Ska vi gissa att verket tycker att vi kan minska köttkonsumtionen till 65% av den normala?Och snuskonsumtionen kanske något mer😉

Vad kan vi då ha i lager för att ersätta kött i tre månader? Sojamjöl? Nä, man kan inte säga att soja "tillgodoser näringsfysiologiska krav". Kom med ett annat förslag!

Jag grubblar på vad Näringsdepartementet egentligen menar. Bara för att de heter Näringsdepartementet behöver de inte veta något om näringsinnehåll i olika livsmedel. Det luddiga "tillgodoser näringsfysiologiska krav" tyder på det🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Borje sade:

1 timme sedan, morgonsol sade:

Håller med.

Ok, 

Vad man som enskild LCHF:are bör ha i lager ligger mig nog närmast om hjärtat. I synnerhet då jag inte tror att Livsmedelsverket kommer att ta någon större hänsyn till LCHF:ares behov I händelse av kris 🤔 (Det kanske inte är rimligt att de ska det heller?). 

Dessutom har jag sedan en tid samlat på mig en del. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omfånget av mitt underhudsfett skulle nog klara tre månader av ransonering.

I skafferiet finns bönor och ärtor, nu främst för groddning men går ju att koka vid behov. Alltid ett gott lager av kokosolja, smör och kött för minst en månads förbrukning, plus fiskkonserver. Däremot är jag dålig på att bunkra vatten.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Omfånget av mitt underhudsfett skulle nog klara tre månader av ransonering.

Om man ska tänka på riktigt dåliga tider så håller jag med Tureborgaren. Jag skulle lätt kunna leva av enbart underhudsfettet i minst tre månader. Fastaträningen har gett mig den insikten. Man behöver vatten men den kan man hitta om man bunkrar vattenfilter. Salt bör man också bunkra, vilket inte är så svårt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Tureborgaren, @Katerina:

5- eller 10-litersdunkar är att föredra. De är lätta att bära även för barn. En vattenreningstablett i varje dunk vid vattenbyte förlänger hållbarheten. Jag kan ha dunkarna stående i tre månader utan påverkan på smak, färg eller doft. 

Underhudsfett räcker ju ett tag även för de smärtaste av oss 😉 men det är kanske behagligast med lite mat. Om ett strömavbrott varar länge och det är sommartid. Har ni då någon ersättning för smör, kött och fisk i kyl och frys? Typ konserver. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om strömmen går och inte beräknas komma tillbaks i rimlig tid är det dags att laga till det som finns där för att sedan konservera i burkar.

Har man inga riktiga konserveringsburkar med gummiring (finns att köpa i olika storlekar men är ganska dyra), då går det bra med sparade glasburkar med skruvade plåtlock.

Hmmm... ovanstående är lätt för mig att säga - som har vedspis... svårare annars förstås när man är strömlös.

Steg ett är alltså - installera en vedspis 😀

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kita 202 sade:

Steg ett är alltså - installera en vedspis

Kräver också ved 🙂

Ett alternativ kan vara några gasoltuber.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din Säkerhets checklista för "mattförråd" att ha hemma i fall det blir kris (Man kan bli mörkrädd för mindre...):

https://www.dinsakerhet.se/checklistor/?category=122

• potatis, kål, morötter, ägg
  • bröd med lång hållbarhet, till exempel tortilla, hårt bröd, kex, skorpor
  • mjukost, messmör och andra pålägg på tub
  • havredryck, sojadryck, torrmjölkspulver
  • matolja, hårdost
  • snabbpasta, ris, gryn, potatismospulver
  • färdigkokta linser, bönor, grönsaker, hummus på burk
  • krossade tomater att till exempel koka pasta i
  • konserver med köttfärssås, makrill, sardiner, ravioli, laxbullar, kokt kött, soppor
  • fruktkräm, sylt, marmelad
  • färdig blåbärs- och nyponsoppa, juice eller annan dryck som håller i rumstemperatur
  • kaffe, te, choklad, energibars, honung, mandlar, nötter, nötsmör, frön

Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Din Säkerhets checklista för "mattförråd" att ha hemma i fall det blir kris (Man kan bli mörkrädd för mindre...):

Haha.. Det var inte så många saker i listan man vill äta.

Varför inte en del torkat kött, salami etc, istället för alla de sockerdrypande processade kolhydraterna.

MIn lista skulle se väsentligt annorlunda ut 🙂

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Tureborgaren sade:

Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen

Manuell laddare! Kan du dela ut länken till produkten? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 hours ago, Tureborgaren said:

Den här tråden förde i alla fall med sig att jag äntligen fått tummen ur och beställt en manuell laddare till mobilen.

Själv nöjer jag mig med att ha en s.k. powerbank för att ladda mobilen vid strömavbrott. Mobilnätet, alltså sändarna i mobilmasterna, har nämligen bara batteribackupp för några timmar. Vilket för övrigt också gäller telefonstationerna i det fasta telefonnätet. Men telefon via fiber då? Ja, hos oss lägger fibernätet av samtidigt som strömmen går.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Enkel lösning.

Pemmican. Men med en tvist:

100 gram torkat kött

100 gram torkat Lever

200 gram fett

Vi har i 100 gram lever i Pemmican mixen för att få i oss viktiga vitaminer och mineraler som inte finns i köttet.

Och lever är det ultimata organet du kan äta på ett djur, sen hjärta och sen hjärna och sen resten. Vi får t.o.m lite vitamin C av levern även om den är torkad.

Pemmican kan lätt hålla upp till 1 år i rumstempratur och flera flera år därtill vid special förvaring.

Det är lätt den ultimata förvaringsmetoden. För en befolkning på 10 000 000 människor så går det åt 

1 000 000 kg torkat kött. 1000 ton

1 000 000 kg torkad lever. 1000 ton

2 000 000 kg fett. 2000 ton.

Per dag. 

Kanske inte så realistiskt när man tänker på det. Men om man supplementerar så att man får äta den där mängden pemmican var 4 dag eller 91 dagar. 364 000 ton totalt. Resterande dagar får man äta billigare spannmål och dylikt. Detta är alltså under ett år.

Den där mängden, även om det saknas drygt 300 kcal, om det är gräsbetat så täcker det precis allting som behövs.

Men ni får gärna komma med egna ideér.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pemmikan är genialt. Förmodligen den bästa nödproviant/krismat som finns, med eller utan lever. Täcker behovet av fett och protein och kan kompletteras med säsongens grönsaker/rotfrukter. Eller spannmål, för den som vill. Men det kan ta tid innan Livsmedelsverket har övertygats om fördelarna med en kost baserad på torkat nötkött och talg🤔

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har för mig att inuiter blandade in torkade bär i sin pemikan. Skulle det också gå att blanda in salt eller kryddor? 

Hur är hållbarheten på korrekt tillverkad pemikan i rumstemperatur? En kris kan ju föra med sig långvariga strömavbrott. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-02 at 18:48, Kahavia sade:

Manuell laddare! Kan du dela ut länken till produkten? 

Jag vill inte rekommendera en produkt som jag inte testat än. Men du kan googla manuell laddare mobiltelefon.

Det finns även vevradioapparater som man kan använda för att ladda mobilen.

Jag beställde även en powerbank som laddas via solcell.

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste lite i den här skriften Livsmedelsproduktion ur ett beredskapsperspektiv - Sårbarheter och lösningar för ökad resiliens från SLU och MSB.

"Betesdjur är alltså den minst sårbara formen av köttproduktion, flera av mjölkproducenterna nämnde detta som ett alternativt sätt att producera mat om det inte går att upprätthålla mjölkproduktionen – det vill säga låta dem beta och hålla dem som köttdjur istället. ... Sådan produktion skulle kunna utökas snarare än dras ner under en längre kris, eftersom det är ett rationellt sätt att producera kött på marker som inte konkurrerar med odling för mat till människor."

"Vare sig traktorer, reservdelar till dem, handelsgödsel eller kemiska växtskyddsmedel tillverkas i Sverige. Det konventionella lantbruket är alltså beroende av ständiga leveranser av insatsmedel som i många fall är importerade produkter." - Sorgligt!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Tureborgaren sade:

Jag vill inte rekommendera en produkt som jag inte testat än. Men du kan googla manuell laddare mobiltelefon.

Det finns även vevradioapparater som man kan använda för att ladda mobilen.

Jag beställde även en powerbank som laddas via solcell.

Ok, jag hittade några dynamoladdare som verkade intressanta. Tack för tipset. Bra att ha när inte solen skiner (bildligt och bokstavligt). 

Jag har annars både vevradio och ett par powerbanks. Dessutom en hopfällbar solcellspanel som laddar min mobil förvånansvärt snabbt en solig dag. Till panelen köpte jag också en USB-laddare för AA-och AAA-batterier. Med den kan jag ladda även sådana batterier via solcellspanelen.

Från Kjell & Co köpte jag dessutom lite prylar för att kunna ladda USB-grejer direkt från ett bilbatteri! 

Några off grid-tips från en prepper i vardande. 

🦊

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"– Vad och hur mycket vi behöver äta i händelse av en säkerhetspolitisk kris är ett viktigt ingångsvärde för den fortsatta planeringen av totalförsvaret och livsmedelsberedskapen, säger landsbygdsminister Jennie Nilsson."

Eller så kan man börja i andra änden, genom att ta reda på vilka råvaror kan vi producera i Sverige.

Vi är självförsörjande på spannmål, socker och morötter. För 30 år sedan var vi det även på kött och ägg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 minuter sedan, iAnna sade:

"Vare sig traktorer, reservdelar till dem, handelsgödsel eller kemiska växtskyddsmedel tillverkas i Sverige. Det konventionella lantbruket är alltså beroende av ständiga leveranser av insatsmedel som i många fall är importerade produkter." - Sorgligt!

Ja, sorgligt var ordet 😐 Fast vi kan kanske klara en hel del utan växtskyddsmedel. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på att samtal om krisberedskap gör Sverige till ett bättre och säkrare land och det kanske kan få fler att ta tag i saken själva.

Det är bra om det blir mainstream att ha lite extra resurser hemma som en försäkring. Då kanske samhällets skrala resurser räcker till de gamla, sjuka och handikappade. De som verkligen behöver hjälpen i händelse av kris. 

Därför tänkte jag lägga ut en lista på vad vi har i vårt lilla förråd just nu (ett extra förråd utanför det som normalt finns i vår kyl, frys och skafferi). Sammantaget bör vi kunna äta riktigt bra i minst en månad. Kanske kan det inspirera eller tipsa och jag vill gärna ha förslag på annat att komplettera med 

Bönpasta (sojabönor innehåller minst kolisar)
Grönsakskonserver
Bönor
Ärtsoppa
Linser
Bullens pilsnerkorv
Picknikbog
Corned beef
Konserverad köttfärssås
Olivolja
Oliver
Cocosgrädde 
Cocosfett 
Smörpulver
Senap (Dijon) 
Tomatpuré
Krossade tomater 
Kryddor
Honung
Salt (mycket salt!)
Såsmix som inte kräver annat än tillsatt vatten
Mörk choklad
Nötter
Kaffe
The
(Tobak) 

Fröer för odling

Mat till husdjuren

Det finns även ett mindre förråd av Socker, Quinoa, Fruktkonserver, Knäckebröd och kex för säkerhets skull. 

Tips: Studera gärna vilka ätliga växter ni har i naturen och trädgården hemmavid. Det finns ganska många. 

Edit: lista uppdaterad efter påminnelser från Gemma. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ovan enbart listat mat. Givetvis finns det mycket annat som är viktigt att ha tillgång till. T ex mediciner, kosttillskott, rikligt med 1:a förbandsutrustning, kläder, filtar, fordonsbränsle, värmeljus, ved, kolloidalt silver 😲, verktyg, tändare och tändstickor, batterier, spritkök, T-sprit, tejp, buntband, nål-och-tråd, kontanter, radio (batteri eller vev) etc etc. Men detta är ju ett LCHF-forum så vi stannar där 😉

Dock ett sista tips: tänk om krisen kommer när du är på jobbet eller någon annanstans. Överväg en sk get home bag att ha i bilen och lite prep i en bag på jobbet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Kahavia sade:

Jag tror på att samtal om krisberedskap gör Sverige till ett bättre och säkrare land och det kanske kan få fler att ta tag i saken själva.

Det är bra om det blir mainstream att ha lite extra resurser hemma som en försäkring. Då kanske samhällets skrala resurser räcker till de gamla, sjuka och handikappade. De som verkligen behöver hjälpen i händelse av kris. 

Därför tänkte jag lägga ut en lista på vad vi har i vårt lilla förråd just nu (ett extra förråd utanför det som normalt finns i vår kyl, frys och skafferi). Sammantaget bör vi kunna äta riktigt bra i minst en månad. Kanske kan det inspirera eller tipsa och jag vill gärna ha förslag på annat att komplettera med 

Bönpasta (sojabönor innehåller minst kolisar)
Grönsakskonserver
Bönor
Ärtsoppa
Linser
Bullens pilsnerkorv
Picknikbog
Corned beef
Konserverad köttfärssås
Olivolja
Oliver
Cocosgrädde 
Cocosfett 
Smörpulver
Senap (Dijon) 
Tomatpuré
Krossade tomater 
Kryddor
Salt (mycket salt!)
Såsmix som inte kräver annat än tillsatt vatten
Mörk choklad
Nötter

Fröer för odling

Mat till husdjuren

Det finns även ett mindre förråd av Socker, Quinoa, Fruktkonserver, Knäckebröd och kex för säkerhets skull. 

Tips: Studera gärna vilka ätliga växter ni har i naturen och trädgården hemmavid. Det finns ganska många. 

Spontant, i det lilla förrådet måste finnas honung och vaselin, dels antibakteriellt syfte särskilt om man i lådorna och skrymslena inte kan få med både medicinartiklarna samtidigt kh-förrådet och/eller  kaffet , som tyvärr kan öppa vilket sinne som helst UR begynnande mental desorientering, till nystart i skallen, därmed beslutsfattandet.

Glöm inte tobak. FörDet finns många förmågor, vilka måste ha tobaken.. utan den, kan det bli förödande felbeslut, just saying. 😉 

För fler än man tror, kommer den nämligen på första plats, om det sedan är i susform eller rökform. (socialstyrelsen håller inte med, men den styrelsen vet inte vad basalt behov innebär för civiliserat betingat system. En kris är alltså inget hälsoläge, så man kan skippa tanken på farligheten, men beror på vad slags kris oc hvad slags hot. (hemska tanke) 

Du får inte heller glömma brännvin, (inte sjukhussprit, utan den som ska förtäras, vid behov!) som också är livsnödvändig vid längre kris, om någonstans så i beredskapslistan ja konjak går bra, gin också, dessutom som absolut prio, långt före fruktkonserverna. 

Kaffe mot bakgrund att vi är högciviliserade individer som i princip "går på kaffe" , iaf en stor merpart av befolkningen, har man av nöd varit utan kaffe några dagar så vet man vad en enda kopp kaffe gör med tankens dimma under desorienterande påverkan, från diffust orienterad till klarvaken.  Jag väljer ju hellre en rejäl skopa honung i munnen toppat med konc. kaffe för överlevnaden, än fruktkonserv - alltså om man har limited area att helt enkelt lagra allt , det finns dem som inte bor i hus utan i lägenheter, som redan är proppfulla med allsköns skit, alltså måste steg 1 vara att lära sig rensa ut skit, och säga hejdå till alla snuttefiltarna som belamrar alla utrymmen i husen.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
29 minuter sedan, Gemma sade:

honung, vaselin, kaffet, tobak

Bra, du är ett proffs! Dessa finns i förrådet men jag glömde skriva upp dem. Tack! Tobaken är i råform för snustillverkning. Jag uppdaterar lite... 

29 minuter sedan, Gemma sade:

brännvin

Just det, spriten! Jag har funderat över dess plats i krisberedskapen. Jag kan läsa i Jim Cobbs preppingbok att han nämner det som en bra "bytesvara". Själv tror jag att jag vill lagra några flaskor rött vin. Viner som tjänar på lagring i sådant fall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu när anden s a s verkar vara ur flaskan och coronaviruset sprids utanför Kina, senaste exemplen är Japan, Sydkorea och Italien, så bör man kanske ta lite LCHF-prepping på allvar?

Det blir nog annars svårt att sätta sig i en meningsfull "frivillig" karantän i händelse av att viruset sprids till Sverige. Jag är ganska säker på att det bara är en tidsfråga innan det händer. 

En butik innebär en folksamling, allt annat än karantän alltså. 

Även om vi själva inte tillhör en riskgrupp kanske vi har familjemedlemmar eller vänner som är i farozonen. Vi vill inte utsätta dem för onödiga risker. 

Edit: Jag var lite otydlig ovan. I begreppet karantän inbegriper jag även en frivillig isolering för att själv slippa bli smittad och riskera att föra smittan vidare. 

Redigerad av Kahavia
Förtydligande
  • Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg