Jump to content

Bröd?

Hannah
 Share

Recommended Posts

31 minuter sedan, Hannah sade:

Åh tack 🙏

Varsågod ❤️ När jag för 10 år sen började med LCHF och slutade med gluten, som hade gett mig svåra magbesvär hela livet utan att jag visste att det var orsaken, så ville jag hitta på goda bröd utan mjöl och med minimalt med kolhydrater. Jag tillhör dem som kan nöja mig med en matig macka utan att överäta och som du ser på ingredienserna i mina brödrecept så är de rejält näringstäta, inget lätt glutenfluff fullspäckat med kolhydrater :)

• Like 7

Med risk att vara tråkig och tjatig...

Vill du bli frisk och må bra? Det tråkiga med substitut för gamla droger och att hålla fast vid gamla vanor är att det kommer att ta längre tid att skapa nya bättre vanor. För det handlar egentligen om vanor och om motivationen och förståelsen om vilka vanor är bra och vilka är dåliga. 

Visst kan du ha en skiva av Birgittas underbart goda bröd och fortfarande hålla dig till strikt LCHF. Frågan är snarare: kan du det? Bröd är ju inte min baneman. Jag kan till exempel inte äta frukt alls. Äter jag en liten bit slinker 3-4 frukter till innan jag har hunnit få stop på det och då är jag långt ifrån strikt LCHF där jag vill vara. Det är som med alkohol - total avhållsamhet gäller och man måste vara ärlig mot sig själv. Man måste rannsaka sig själv och förstå varför man vill äta strikt LCHF och vilka snubbeltråd man själv har på vägen till tillfrisknande och/eller hälsosammare vikt? Att bara ersätta spannmålsbaserade brödsorter med nötbröd kommer att göra vägen till hälsa krokig och lång.

• Like 6

18 timmar sedan, Hannah sade:

Finns det något bröd jag kan äta, baka vid strikt Lchf?

Som du kanske redan förstått så är "bröd" no-no på LCHF!

Iallafall, det finns grader i helvetet.. dvs det finns substitut och det finns mer eller mindre bra recept på LCHF-bröd!

Inte nog med det.. vi lever i ett brödberoende land.. skumt ioförsig iomed att vi är ett av världens rikaste länder och att de som lever i de fattigaste i princip är helt beroende utav spannmål för sin försörjning?

Hur som helst, du har redan fått recept, jag bakar inget själv, det händer att jag äter vanligt bröd.. väldigt sällan.. alldrig som kalorikälla utan då oftast under en räkmacka.. oftast lämnar jag själva brödskivan!

Hur som helst.. bröd är billigt, ger en hel del kalorier, men väldans lite näring. typ det är glukos i form av stärkelse!

Såå nu skruvar jag till det lite.. dvs finns det ingen potatis/pasta jag kan äta, baka, laga till vid strikt LCHF?

Jo det är samma där.. dvs LCHF handlar om att drastiskt dra ner på kolhydrater/höja fettet/hålla protein på normal nivå.. varvid bröd/säd/potatis/pasta/ris/socker, typ försvinner ur kosten.. iallafall så länge man är strikt!

• Like 4

Mina favoriter är Birgitta Höglunds zucchininbröd och fröknöcke samt kostdoktorns mjuk lchf limpa.

Sen har jag inte testat alla...

Jag ser inte brödet helt som ersättning för vanligt bröd. Beroende på livssituation så kan det vara ett smidigt alternativ. Jag ser det lite som om lchf-bröd sätts som nono, så ökar risken att ta sämre alternativ eftersom ”allt bröd ändå är skit”. Kokta ägg brukar ibland föreslås istället, och visst funkar det ibland, men det är gott med annat ibland.

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/23/limpa-lchf-med-zucchini-sesam-och-kanel-15-tips-pa-andra-glutenfria-brod/ (Jag läger till bakpulver, men jag orkar aldrig vispa så mycket som det står)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/22/medverkan-i-radio-krokomaredalen-med-prat-om-lchf-och-froknackebrod/

https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-mjuk-limpa

• Like 6

Tack, Tobias, roligt att du uppskattar mina brödrecept :) Vi är ju väldigt många inom LCHF-världen som inte kämpar med olika former av beroenden eller ätstörningar, så för oss fungerar ju ett glutenfritt lågkolhydratbröd mycket bra.

Men det glöms ofta bort av dem som absolut inte vill eller kan använda någon form av substitut. Lika väl som jag accepterar att många väljer bort olika livsmedel av olika anledningar, så vill även jag accepteras för mitt val av LCHF-bröd och annan typ av mat med få kolhydrater ❤️

• Like 6

• 7 months later...

Finns det inte LCHF-bröd att köpa?

Min man som fått alzheimersdiagnos borde äta ketogen kost enligt mig men han vill absolut ha bröd. Jag orkar inte sköta all denna matlagning och dessutom baka LCHF bröd jämt. Min man har aldrig lagat mat. Jag är själv inte frisk men vet att jag mår bättre av LCHF men orkar just nu inte hålla den varken för mig eller mannen. Ska vi orka dra igång igen behöver jag kunna köpa LCHF-bröd.  Jag har aldrig gillat att baka.

• Like 2

58 minuter sedan, morgonsol sade:

I värsta fall skulle man ev. kunna köpa hem glutenfritt bröd, då slipper man vete i alla fall.

Det brukar vara vanligt med tillsatt socker i glutenfria bröd och sen tycker jag det är helt sjukt att man kan döpa något till surdegsbröd när det bara är 4% surdeg.

• Sad 1

2 timmar sedan, morgonsol sade:

@Ing-Marie Behöver det vara något speciellt sorts bröd? Huså bröd har 2 st sorters frökex. Vet inte hur det är med finn crisp nu för tiden. I värsta fall skulle man ev. kunna köpa hem glutenfritt bröd, då slipper man vete i alla fall.

De allra flesta glutenfria bröd och bakverk är gjorda av vetestärkelse där man filtrerat bort det mesta av glutenet och därför får märka produkten "glutenfri". Innehåller fortfarande en pytteliten mängd gluten(+spår av andra allergena veteproteiner) och du slipper verkligen inte vetet när du köper glutenfritt, iom att all den onyttiga stärkelsen är kvar. 

Finns flera märken av frökex som funkar inom ramen för lchf. Mjuka bröd är svårare. Det enda mjuka low carb bröd jag vet(som finns i vanliga matbutiker) är Da Carlas Superbröd. Det är hyfsat lågkolhydrat ca 15% och består mest av frön, så äter man bara 1-2 skivor är det lugnt. Jag undviker eftersom det innehåller en mindre mängd spannmål i form av glutenfri havre, men vet folk som käkar liberal lchf/paleo som brukar ta sig en skiva och säger att det är helt okej. Är i alla fall ingenting i innehållsförteckningen som man inte känner igen och inget tillsatt socker.   

• Like 4

Vi har alltid Garant Proteinbröd hemma. Den har ungefär 3,5g kolhydrater per skiva och liknar typ en kompakt mörkt rågbröd. Den är tyvärr inte glutenfritt och ingredienserna kanske ganska processade. Jag äter inte den själv eftersom jag mår bäst utan bröd men i en familj med 4 andra personer där man försöker håller hela familjen till LCHF så måste man har någon typ av bröd hemma så att barnen kan ta en snabb macka den gången det behövs.

För mig är det viktigt att vardagen funkar och jag har inte tid att baka LCHF bröd mer än någon gång då och då.  Hoppas verkligen att du hittar något som funkar för dig i just din situation så att du orkar med🤗.

• Like 4

• 2 weeks later...

En kille jag följer mellan varven är Ben Greenfield. Tyvärr är det så frekvent med inlägg så oftast orkar jag inte kolla så noga även om det jag kollar är väldigt intressant. Jag menar, en händelse på facebook eller insta med 24kort...?! Nej, det orkar jag inte men nedanstående fick jag syn på och undrar om det stämmer:

Through the process of slow fermentation, sourdough lactobacilli and fungal enzymes called proteases can eliminate gluten and, as a bonus, reduce the bread’s glycemic index. Ordinary yeast does not break down gluten and other harmful proteins like gliadin. You can also use a supplement that contain “dipeptidyl peptidase” which breaks down gluten such as Gluten Guardian by @bioptimizers.

• Like 1

8 timmar sedan, MariaF sade:

Through the process of slow fermentation, sourdough lactobacilli and fungal enzymes called proteases can eliminate gluten and, as a bonus, reduce the bread’s glycemic index.

Jag har hört liknande, kanske inte att gluten försvinner helt ... men surdegsbröd bakat enligt konstens alla regler är betydligt mindre skadligt än vanligt bröd. Jag har dock inte vågat prova själv.

• Like 4

Ja, gluten bryts ner via fermentering/bakteriemat, varför många med glutenintolerans ändå tål vissa typer av soja trots att produkten innehåller vete. Men den typen av soja lagras liksom flera månader till ett år, så tror knappast att en längre surdegsprocess skulle komma i närheten av det vad gäller att minska glutenmängden. 

Tror heller inte att någon med glutenintolerans skulle vara villig att testa Ben Greenfield teori, ens om de fick betalt eller under pistolhot, med tanke på att immunförsvaret kan gå igång på så lite som en kvarts kryddmått gluten om man är mkt känslig. Även om sjukdomssymptom försvinner och tarmluddet växer ut igen på ca en vecka, så kan man fortfarande ha magproblem i uppåt ett halvår, bara för att man missbedömde gluten i ett livsmedel. 

Är man inte glutenintolerant(samt tål kolhydrater) så kan man ju testa att experimentera med olika typer av fermentering för att få ner glutenmängden i ett bröd dock. Ingen mår bra av gluten. Tänker om man har t.ex tjuriga familjemedlemmar som bara kräver och bråkar om bröd, så är det ju bättre med surdeg på t.ex råg än att servera vetegluten-toast. Dumt nog har både spannmålsindustri och livsmedelsproducenter de senaste 50+ åren gjort det totalt motsatta, alltså allt de kan för att få upp glutenmängden i bröd&bakverk för att det tydligen blir godare då. Att fler och fler får magproblem, IBD, IBS samt även utvecklar glutenintolerans/celiaki verkar de skita högaktningsfullt i.   

• Like 4

9 timmar sedan, Elinor sade:

Dumt nog har både spannmålsindustri och livsmedelsproducenter de senaste 50+ åren gjort det totalt motsatta, alltså allt de kan för att få upp glutenmängden i bröd&bakverk för att det tydligen blir godare då.

Jo, bönderna får bättre betalt för högre proteinhalt och "vetemjöl special" har just tillsatt gluten... :(

Var dock mest ute efter om det stämmer att glutenhalten minskar och det gör det alltså vid rätt process. Tack @iAnna och Elinor!

• Like 4

22 timmar sedan, MariaF sade:

En kille jag följer mellan varven är Ben Greenfield. Tyvärr är det så frekvent med inlägg så oftast orkar jag inte kolla så noga även om det jag kollar är väldigt intressant. Jag menar, en händelse på facebook eller insta med 24kort...?! Nej, det orkar jag inte men nedanstående fick jag syn på och undrar om det stämmer:

Through the process of slow fermentation, sourdough lactobacilli and fungal enzymes called proteases can eliminate gluten and, as a bonus, reduce the bread’s glycemic index. Ordinary yeast does not break down gluten and other harmful proteins like gliadin. You can also use a supplement that contain “dipeptidyl peptidase” which breaks down gluten such as Gluten Guardian by @bioptimizers.

Individuella skillnader i blodsocker. Jag gjorde en n=1 studie för några år sedan med surdegsbröd som jäst länge och annat bröd. Då fick jag samma blskrhöjning av båda. 

https://hjarnfysik.blogspot.com/2017/06/ibland-ar-vitt-brod-battre-surdegsbrod.html?m=1

• Like 3

11 timmar sedan, Elinor sade:

Dumt nog har både spannmålsindustri och livsmedelsproducenter de senaste 50+ åren gjort det totalt motsatta, alltså allt de kan för att få upp glutenmängden i bröd&bakverk för att det tydligen blir godare då.

Har nog mer att gör med att tillverkningsprocessen går fortare.

• Like 3

4 timmar sedan, Cederulla sade:

Individuella skillnader i blodsocker.

Personligen tänker jag inte äta bröd just pga kolhydratinnehållet men som @Elinor var inne på finns det fler medlemmar i familjen varav den med NPF-problematik bör hållas glutenfri för att hjärnan ska fungera optimalt. Men gillar man bröd är det svårt... Och extra svårt blir det om föräldrar inte är riktigt överens eller om skolan serverar bröd... Därav mitt intresse för huruvida det går att bli av med glutenet eller inte. 

• Like 2

Egentligen ska man  inte äta "bröd" och om man gör det ska man ju egentligen baka själv enligt till exempel recept av Birgitta H ovan... men om man bestämt sig för att äta lågkolhydrat "bröd" och inte har tid, ork eller lust att göra det själv så tycker jag att brödet på bilderna nedan är bland det bättre jag sett. Jag tycker att det smakar OK. Håller man konsumtionen till typ en skiva om dagen då och då så ryms det inom en relativt strikt LCHF-kost. Känner man att det är lätt att börja överäta ska man nog låta bli....

20200821_091814.jpg

20200821_091802.jpg

• Like 6

Halloj! Jag äter strikt LCHF och unnar mig med väldigt gott samvete en härlig smörgås ibland. Jag föredrar Tjockkockens ostplättar i länken nedan. Det görs av ost och ägg och är underbart gott. Jag måste säga att jag blir lite förvånad över de lite moralistiska kommentarerna ovan. Varför skulle inte bröd vara okej om innehållet är hälsosamt och bra? Min filosofi är att äta och njuta av god LCHF-mat. Om jag med ägg och ost gör en omelett,  eller om jag bakar ett bröd så har det ingen som helst betydelse ur näringssynvinkel. Väl? 

https://www.tjockkocken.se/ostplattar/

• Like 2

36 minuter sedan, Yvonne Sternberg Taubert sade:

Varför skulle inte bröd vara okej om innehållet är hälsosamt och bra?

Bröd är helt okej om innehållet är "bra" enligt ens egen definition och man inte börjar överäta för att mackor är så gott. Tror det är många här som tidigare ätit mackor istället för mat för att det är så enkelt och kanske ser en risk att trilla dit på ett, för den egna hälsan, sämre matintag.

• Like 3
  • Boom 1

16 timmar sedan, MariaF sade:

Tror det är många här som tidigare ätit mackor istället för mat för att det är så enkelt

Skriver under på detta!

Det är bekvämt/enkelt att ta en macka istället för att laga mat. Därför kan jag inte ha ens godkänt bröd så ofta. I helgen bakade jag mitt tunnbröd som finns på LCHF-arkivet. Jättegott och lättätet. Låg kh, bara 1,2 per bröd vill jag minnas... Men...egentligen för mycket fibrer för att min mage ska vara riktigt glad, så det ska jag nog inte baka på ett tag, trots att det är gott...

https://www.lchfarkivet.se/lchf-recept/susannes-tunnbrod/

• Like 3