Jump to content

[Tips] Tårthjälp

Flamman

Recommended Posts

Jag tänkte överraska med en lchf-tårta när min man fyller år i påsk. Problemet är att jag inte har någon som helst erfarenhet av lchf-bakning. Har ni några tips på vad jag kan hitta på? Tar gärna emot både förslag på recept och allmänna råd om bakning. Vad funkar och vad funkar absolut inte? Kan tillägga att han inte tål hasselnötter och inte tycker om kokos.

Tack på förhand!

/Flamman

Jag skulle gjort en frusen chokladmoussetårta (grädde, äggulor, vaniljpulver och mörk choklad)! Eller en pannkakstårta med chokladmousse, grädde och färska bär :) (Och så slipper man bakningsmomentet och känna att det inte blir lika bra som när man bakar på gluten som bindmedel och socker som sötning...)

Brukar baka tårta som vanlig sockerkaka, där jag byter ut vetemjöl mot mandel eller cocosmjöl och sötar med stevia. den blir ju inte lika hög och fin som med vetemjöl, men det duger. Fyller sedan med frysta jordgubbar och dekorerar med färska jordgubbar, kiwi, hallon eller vad man nu kommer på, plus massor med grädde förståss, både i fyllning och på. Tänk på att bara ta en tredjedel av cocosmjöl eller ca hälften av mandelmjöl när du byter ut vetemjöl.

• Like 1

Brukar baka tårta som vanlig sockerkaka, där jag byter ut vetemjöl mot mandel eller cocosmjöl och sötar med stevia. den blir ju inte lika hög och fin som med vetemjöl, men det duger. Fyller sedan med frysta jordgubbar och dekorerar med färska jordgubbar, kiwi, hallon eller vad man nu kommer på, plus massor med grädde förståss, både i fyllning och på. Tänk på att bara ta en tredjedel av cocosmjöl eller ca hälften av mandelmjöl när du byter ut vetemjöl.

Bra tipps .

Jag ska testa detta vid tillfälle,Men en klassisk gräddtårta är ju rätt söt .Har du tipps på god / annorlunda fyllning  ?(klassisk sylt och banan-creme går ju ej om man vill hålla hyfsat inom ramarna ). :unsure:

Bra tipps .

Jag ska testa detta vid tillfälle,Men en klassisk gräddtårta är ju rätt söt .Har du tipps på god / annorlunda fyllning  ?(klassisk sylt och banan-creme går ju ej om man vill hålla hyfsat inom ramarna ). :unsure:

Nja, det är ju det som är det knepiga, jag brukar göra egen vaniljkräm och sötar den då med lite vanligt socker eller stevia. Jag tänker som så att inte oftare man äter tårta så kan man använda vanligt socker, men i mycket mindre mängd. oftast gör jag sådana här tårtor när någon i familjen fyller år, jag äter ganska strikt LCHF medan barn och make är lite mera "fuskiga" :) Smaksatt mascarponeost med lime kan också funka.

Lycka Till

Gör en kladdkaka Lchf finns många recept på nätet sedan gör du egen mandelmassa och formar kycklingar servera med vispad grädde

Åh, älskar kladdkaka! Men det får bli en annan gång. Och jag ska definitivt inte ge mig på att göra mandelmassekycklingar. Med min (brist på) talang är jag rädd för att det mest skulle likna Wallace and Gromit goes Chainsaw massacre.