Jump to content

US News rankar 35 dieter - inklusive keto

Tomas Södergren

Recommended Posts

1 timme sedan, Tomas Södergren sade:

Medelhavsdieten rankades som #1 i en viktning av flera kriterier för hur bra respektive diet är.

35 olika dieter rankades. Gissa rankingen på Keto?

https://health.usnews.com/wellness/food/slideshows/best-diets-overall

God fortsättning hälsar Tomas, LCHF-ätare sen september 2019

Det vill säga, hur lojalt och tätt sammanflätat  "medelhavsdieten" är med livsmedelsproducenterna. Samma gamla visa...

Money is the ruler.

• Like 1

35 minuter sedan, Borje sade:

Samma galenskap som förra året. Den "expertpanel" som US News anlitar har tydligen fortfarande starka band till kemikalieindustrin.

Ja det är helt enkelt korrupt in på djupet. Medvetet.

Har själv sett hur sjukhusväsenden "beter sig" gällande medicinhantering, under åratal , under decennium - inifrån,  låt också mig säga.. att det är människovidrigt på flera plan. Förvånar inte men shockar ändå, varenda gång, hur våldsbenägen man faktiskt är och hur lätt spärrarna går upp så fort det hägrar lite "karriär".

Ett gränslöst människoförakt i komb. med stark okunskap men ovilja till kunskap , ja man är mentalt lat - och förståelse förändring försvinner snart ut i dimman. Stora vinstdrivande kvarnar som maler, äcklig rikedom intill patologiska nivåer - så det är alltid läge att hålla sig alert vid minsta kontakt med vården.

Den bäste kan duka under.. lätt hänt för alla så kallat, "utbrända" denna supermoderna attiralj, att vara.... för då kommer ju rasslandet och prasslandet och burkskramlande pillertrillandet som en riktig vakthund och jagar en som en skugga, m.h.a så kallat "utbiildad" "profession" , och visar upp sina nydesignade vetepyramider.

Vare sig det är dietära problem, eller annan medicinsk specialitet eftersom det är logaritmernas prime-time sedan ett bra tag, och länge till.....

Har man sovit dåligt ett par dagar i följd, då kan man seriöst metabol-rubbande tabletter, kan ta enbart 10 minuter. Så det är en riktigt grym värld att leva i! (och som extra present, en diagnos i kanten..om läkaren är snäll.. )

När doktorn säger ajabaja för att man äter kallops oftare än vad han själv tycker, i sin tyckarvärld på sin piedestal. (och hans jet-set-vänner... som  är doktorn allra kärast på skalan... )

Vem har definierat "medelhavsdieten"? Och vem vet vad den egentligen innehåller? Pratar vi Grekland, Egypten, Tunisien, Malta eller Libanon? 

Förlåt, jag är så trött på uttrycket... för ingen av de som slänger sig med det vet egentligen vilken mat de själva menar. 

• Like 6
  • Thanks 1

4 timmar sedan, MariaF sade:

Vem har definierat "medelhavsdieten"? Och vem vet vad den egentligen innehåller? Pratar vi Grekland, Egypten, Tunisien, Malta eller Libanon? 

Förlåt, jag är så trött på uttrycket... för ingen av de som slänger sig med det vet egentligen vilken mat de själva menar. 

De menar den diet som dominerade(bland enkelt folk) i Grekland och södra Italien för ca 50-70 år sedan, innan bigfoods storskaliga produktion av processat tog över Europas livsmedelsmarknad. Det är den officiella definitionen av med-diet som används av institutioner, forskare med mera när det görs studier gällande kost. Man äter grönsaker, rotfrukter, örter, baljväxter, fet fisk, nötter och olivolja samt lite mejerier från typ get/får och sparsamt med kött. Allt lagas från grunden.

Det finns ändå positiva aspekter av med-diet, t.ex att den är tveklöst bättre för hjärt- och kärl än den standardkost som SLV förespråkar. Du slipper ju elände som margarin, matoljor och sötade light produkter i alla fall. Det är heller inte en fettsnål diet. 

Sen håller jag absolut med om att folk och viktminskningstjänster gärna använder medelhavsdieten för egna agendor(kommersiella). De gör också helt fria tolkningar vad det är för diet. Förespråkar man en växtbaserad diet, så ska man liksom alltid lyfta fram att medelhavsdieten minsann också domineras av grönt, trots att dieten inte har något gemensamt med veganism öht. 

Förövrigt helt sinnessjuka svältdieter på den där topp 35 listan, som borde hamnat sist utifrån att det är direkt hälsovådligt. Känns som att de sk experterna utgår från att alla behöver gå ner ca 50 kilo i vikt, när de rangordnat. En av de knäppaste är nog Zone, där du likt LCHF inte får äta potatis, spannmål, majs osv, MEN du får heller inte äta fett 🙄Vad ska man få energin ifrån då liksom? 

• Like 4

I medelhavsländerna ses inte lösgodis-konsumtion. Redan innan lösgodis-introduktionen kom hade medelhavsländerna totalt annan relation till det rena sockret jämfört med t.ex Sverige med sin Marabou eller lakrits och annat godis i kondishyllornna - man kunde inte köpa salta bildäck eller sura citroner eller skumsockerbitar på kondis nere i medelhavsländerna, men det kunde men här under 60-talet och framåt, i ökad grad....  vilket stör metabolism, ganska allvarligt. (oavsett smal eller tjock kropp)

Medan här uppe har det blivit starkt inslag direkt (slapp)  livsstil, inkl chips eller tacos-trenden som är maximalt kemiskt förkastlig som regelbunden vana  som man inte heller äter, inkl, kondis-kulturen som i medelhavsländerna är betydligt mer sparsmakad med t.ex torra mandelbröd, och man dricker inte komjölk frå barnsben in i vuxenliv. Man har inte vare sig grädde el mjölk i matlagning, inte sirapslimpor med margarin el smör på, man hyvlar inte en massa ost på dessa obligatoriska frukostsittningar ja man har inte ens frukostsittning , det är en genuint i grunden totalt annat matbeteende eller förhållande till mat.

Man därefter, smälter maten i vilolägen. Men man har inte buken fylld med  processade mejerivaror i magen innan klockan är ens slagen tolv på dagen.

Man värderar också social gemenskap mer, vilket har stor betydelse för matsmältning.

Man ser inte vin som en fiende, utan som en berättigad vän - när vinet får en isolerad position som här uppe , då kan vinets fördelar inte införlivas kemiskt i kroppen utan man hanterar istället vinet som ett separat främmande element.

• Like 1

Hur medelhavsdieten och olivoljan fått sina respektive hälsostämpel har med marknadsföring att göra. Det finns mycket bra beskrivet i Ninas T. The Big Fat Surprise. Den dietens status är så djupt rotat hos så kallade hälsoexperterna i USA eftersom den nöttes in länge och träget av olika inflytelserika personer samt många sköna vistelser vid medelhavet.

Jag kan verkligen rekommendera att läsa boken. Den är välskriven, intressant och ger en bra bakgrund för dagens jorden-är-platt-aktiga myter inom hälsosektorn.

• Like 5
  • Thanks 1

32 minuter sedan, Katerina sade:

Hur medelhavsdieten och olivoljan fått sina respektive hälsostämpel har med marknadsföring att göra. Det finns mycket bra beskrivet i Ninas T. The Big Fat Surprise. Den dietens status är så djupt rotat hos så kallade hälsoexperterna i USA eftersom den nöttes in länge och träget av olika inflytelserika personer samt många sköna vistelser vid medelhavet.

Jag kan verkligen rekommendera att läsa boken. Den är välskriven, intressant och ger en bra bakgrund för dagens jorden-är-platt-aktiga myter inom hälsosektorn.

Verkligen, hennes föredrag om oljor är avslöjande & hyperintressant -  vill också läsa boken eftersom det sjunker in i psyket / medvetandet på ett ännu bättre sätt precis som att lyssna på Bitten Jonsson jämfört med att läsa faktan borrar sig djupare in i blodet, liksom , plus att säkert mer information finns i boken. Supertips! 

Att mat är så politiskt styrt, är nästan ofattbart , men bra att veta.  Att pengar = politk, osv.  Att "gurus" går osynliga omvägar, för egen vinnings skull, är ju bara förnuftsvidrigt och kallt som is.

• Like 1

On 2020-01-03 at 15:23, MariaF sade:

Det var hupp.. Ancel Keys som oppfann medelhavsdieten!

Han hade inte frågat dem som bodde i olika länder runt medelhavet innan!

"Ett hälsosamt urval av nordeuropeisk husmanskost ger ännu bättre hälsa än medelhavsdieten, visar en holländsk studie. Nu undersöker forskare om det är vår svenska husmanskost som gjort oss till ett av de mest långlivade folken på jorden."

https://www.svd.se/husmanskost-nyttigare-an-medelhavsdiet

• Like 1

Jo, JAG vet vem som hittade på medelhavsdieten, Mr Keys himself. Och ja, det var södra Italien som var modellen, inte Grekland. MEN, det jag menade var att de flesta som slänger sig med uttrycket inte har en aning om vad det är. 

Dr. Aseem Malholtra har hämtat sin Pioppi Diet från samma område som Ancel Keys hade sin sommarstuga, som förresten numera är museum: https://www.summerinitaly.com/guide/museum-of-the-mediterranean-diet

Men hur många vet det när man snackar "nyttiga vanor" på kafferasten på jobbet så här efter nyår?

• Like 3
  • Thanks 2

• Annika Rane changed the title to US News rankar 35 dieter - inklusive keto
On ‎2020‎-‎01‎-‎07 at 15:48, Little Redhead sade:

Intressant att vegankosten inte hamnade på första plats. Jag menar - alla veganer påstår ju att det är den absolut bästa dieten i alla kategorier. 🤩

Kanske inte tillräckligt med veganer bland dessa så kallade experter. Förresten har jag hört att för kristna finns det ingen annan tro än det kristna, för buddister finns det inte heller någon annan tro än Buddism och för muslimer finns det bara ... ja ni vet :) 

Tittade på en engelsk TV-debatt i början av januari med titeln "Has Veganuary Gone Too Far?"  där man bad en uttalad vegan och en köttätare att prata veganism och kampanjen Veganuary. Det var första gången jag har hört talas om den kampanjen. Det som man reagerar mest på i den videon är den killen som har varit vegan i 6 år och hans diskussionsteknik. De andra är lugna och sansade, försöker framföra argument och tala i sak. Han verkar inte ens tåla att en annan åsikt framförs, avbryter, talar i munnen på den andra debattören. Det intrycket man får är att "du ska icke hava andra g.. dieter ... jämte mig". Om man lägger irritationen åt sidan blir det rätt kul att analysera killens sätt att prata, inte sant? 😜

https://www.youtube.com/watch?v=9WOWD2Sy7YE

• Like 3
  • Sad 1

6 timmar sedan, Katerina sade:

Kanske inte tillräckligt med veganer bland dessa så kallade experter. Förresten har jag hört att för kristna finns det ingen annan tro än det kristna, för buddister finns det inte heller någon annan tro än Buddism och för muslimer finns det bara ... ja ni vet :) 

Tittade på en engelsk TV-debatt i början av januari med titeln "Has Veganuary Gone Too Far?"  där man bad en uttalad vegan och en köttätare att prata veganism och kampanjen Veganuary. Det var första gången jag har hört talas om den kampanjen. Det som man reagerar mest på i den videon är den killen som har varit vegan i 6 år och hans diskussionsteknik. De andra är lugna och sansade, försöker framföra argument och tala i sak. Han verkar inte ens tåla att en annan åsikt framförs, avbryter, talar i munnen på den andra debattören. Det intrycket man får är att "du ska icke hava andra g.. dieter ... jämte mig". Om man lägger irritationen åt sidan blir det rätt kul att analysera killens sätt att prata, inte sant? 😜

Jag har sett den där Joey Armstrong i nåt annat sammanhang och han är verkligen en sån där militant typ. Såg inslaget och han avbröt hela tiden. Tröttsamt.

• Like 6

On 2020-01-13 at 08:22, Katerina sade:

Dåligt av programledarna att inte styra upp diskussionen bättre. 🙄

• Like 2