HelgeK

Om beroendeproblematik!

Recommended Posts

Om man med holhydratberoende tar t.ex rent socker, som i kakor bakelser likör godis choklad etc, då kan betoning mer fett i kosthållningen trumfa begäret efter socker, MEN tänker jag, förutsatt aatt det inte finns alkoholbegär i botten. 

 

Finns inget mer utpräglat begär efter alkohol införlivat , då kan lite vin som i mitt fall , utgöra en ytterligare krydda - men detta eftersom min sammantagna alkoholkonsumtion genom alla år varit väldigt nära noll. Jag var inte absolutist, inte heller nykterist, jag har bara inte smak för alkohol så för mig är det lite tvärtom på den punkten.

 

Så för mig fungerar några väl avvägda vinklunkar till maten, vissa dagar i veckan, när jag öht taget kommer ihåg att köpa hem, som jag glömt de senaste två månaderna (förutom likörerna) , som någonting nytt eller som en "annan dimension, annan upplevelse" , av att ha tagit bort mina innan dagliga intag av bröd pasta ris pottis chips + llt godiset alla kakorna all glassen, litervis per vecka... 

 

Jag har rödvinet enbart som en slags attiralj, tänk persilja som garnering ungefär, eller så som man användeer gräslök, behövs inte mycket för att förändra smakupplevelsen,  i sin HELHET. 

 

Jag skulle under inga omständigheter kunna göra detsamma med sockret, "bara lite miniportion pasta vid sidan om" , eller "bara en liten smörindränkt gyllenbrun naggande hasselbackspotatis" , det utgör isf en farligare inkörsport för min hälsa. 

 

Det är ju så fruktansvärt individuellt, och jag kan verkligen inte ta mig bara tre små bitar lösgodis... eller bara smaka på en punchkotte men jag kan ta mig 1/2 glas vin, om jag har det hemma, dock hinner det ofta surna , men det är gott i gryta!  Som omväxling alltså, men vid fest och bjudning  får jag vin i glaset eller om det är annat mest för den sociala samvarons skull, och det blir aldrig påfyllning, tvärtom sitter jag med ett halvt glas vin i timmavis och zippar men tillk maaten kan jg klunka men vill inte ha påfyllning  för jag tycker att rödvin mättar enormt. Ändå är vinet aptitretande, vad man läst överallt.

 

Dricker jag tre klunkar rödvin före maten, då somnar jag innan portionen blivit uppäten. Men godis, kan jag äta 24 h/ , gränslöst begär på den fronten. Gäller också fikon, marmelader honung hasselnötssmör, allt som associerar till sötma. Så när jag rostar hasselnötter då smakar det marabou schweizernöt, det handlar enbrt om timmar innan spärren är lossad och jag tvångsmässigt spårat in på choklad där. Men mandlar fungerar lite bättre, blir inte sugen på Amaretto bara för att jag tar mig några mandlar.

 

Det är så intrikat hur socker respektive alkohol fungerar i ens omedvetna och kan totalt förstöra , eller bygga upp. Med bygga upp, menar jag att om man är en crackhead där begäret paniklarmar dag efter dag, då är mörk choklad en bra antidot att ta till, för den med alkoholbesvären vet jag inte men alkoholismen är nog... osäker här, men tror att alkoholismen är sjufalt värre än sockermissbruket. Min ennfaldiga gissning.

 

Eftersom för hög halt av alkohol i blodet, ger större sidoeffekter än vad för hög halt av lösgodis i blodet ger. Det låter säkert nonchalant att säga för den med allvarligt sockermissbruk, men jag har varit extrem sockermissbrukare men alltid kunnat sköta jobbet, med alkoholmissbruket skulle jag inte kunna jobba om ens en vecka. Jag kan köra bil och cykla med 1 kg godis i blodet, men inte med 1 dl vin i blodet. 

 

Dock, är alla hemskt olika!! Vissa går och jobbar efter sina baginbox-heger... vilket är djupt anmärkningsvärt!

 

Blir trött/sömnig , alkohol generellt  ger mig vare sig stimulans eller kick, jag är ute efter sänkt blodtryck, sänkt blodsocker och ny smak dvs variation. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, Gemma sade:

Om man med holhydratberoende tar t.ex rent socker, som i kakor bakelser likör godis choklad etc, då kan betoning mer fett i kosthållningen trumfa begäret efter socker, MEN tänker jag, förutsatt aatt det inte finns alkoholbegär i botten. 

 

Finns inget mer utpräglat begär efter alkohol införlivat , då kan lite vin som i mitt fall , utgöra en ytterligare krydda - men detta eftersom min sammantagna alkoholkonsumtion genom alla år varit väldigt nära noll. Jag var inte absolutist, inte heller nykterist, jag har bara inte smak för alkohol så för mig är det lite tvärtom på den punkten.

 

Så för mig fungerar några väl avvägda vinklunkar till maten, vissa dagar i veckan, när jag öht taget kommer ihåg att köpa hem, som jag glömt de senaste två månaderna (förutom likörerna) , som någonting nytt eller som en "annan dimension, annan upplevelse" , av att ha tagit bort mina innan dagliga intag av bröd pasta ris pottis chips + llt godiset alla kakorna all glassen, litervis per vecka... 

 

Jag har rödvinet enbart som en slags attiralj, tänk persilja som garnering ungefär, eller så som man användeer gräslök, behövs inte mycket för att förändra smakupplevelsen,  i sin HELHET. 

 

Jag skulle under inga omständigheter kunna göra detsamma med sockret, "bara lite miniportion pasta vid sidan om" , eller "bara en liten smörindränkt gyllenbrun naggande hasselbackspotatis" , det utgör isf en farligare inkörsport för min hälsa. 

 

Det är ju så fruktansvärt individuellt, och jag kan verkligen inte ta mig bara tre små bitar lösgodis... eller bara smaka på en punchkotte men jag kan ta mig 1/2 glas vin, om jag har det hemma, dock hinner det ofta surna , men det är gott i gryta!  Som omväxling alltså, men vid fest och bjudning  får jag vin i glaset eller om det är annat mest för den sociala samvarons skull, och det blir aldrig påfyllning, tvärtom sitter jag med ett halvt glas vin i timmavis och zippar men tillk maaten kan jg klunka men vill inte ha påfyllning  för jag tycker att rödvin mättar enormt. Ändå är vinet aptitretande, vad man läst överallt.

 

Dricker jag tre klunkar rödvin före maten, då somnar jag innan portionen blivit uppäten. Men godis, kan jag äta 24 h/ , gränslöst begär på den fronten. Gäller också fikon, marmelader honung hasselnötssmör, allt som associerar till sötma. Så när jag rostar hasselnötter då smakar det marabou schweizernöt, det handlar enbrt om timmar innan spärren är lossad och jag tvångsmässigt spårat in på choklad där. Men mandlar fungerar lite bättre, blir inte sugen på Amaretto bara för att jag tar mig några mandlar.

 

Det är så intrikat hur socker respektive alkohol fungerar i ens omedvetna och kan totalt förstöra , eller bygga upp. Med bygga upp, menar jag att om man är en crackhead där begäret paniklarmar dag efter dag, då är mörk choklad en bra antidot att ta till, för den med alkoholbesvären vet jag inte men alkoholismen är nog... osäker här, men tror att alkoholismen är sjufalt värre än sockermissbruket. Min ennfaldiga gissning.

 

Eftersom för hög halt av alkohol i blodet, ger större sidoeffekter än vad för hög halt av lösgodis i blodet ger. Det låter säkert nonchalant att säga för den med allvarligt sockermissbruk, men jag har varit extrem sockermissbrukare men alltid kunnat sköta jobbet, med alkoholmissbruket skulle jag inte kunna jobba om ens en vecka. Jag kan köra bil och cykla med 1 kg godis i blodet, men inte med 1 dl vin i blodet. 

 

Dock, är alla hemskt olika!! Vissa går och jobbar efter sina baginbox-helger... vilket är djupt anmärkningsvärt!

 

Blir trött/sömnig , alkohol generellt  ger mig vare sig stimulans eller kick, jag är ute efter sänkt blodtryck, sänkt blodsocker och ny smak dvs variation. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, HelgeK sade:

 

Kan den här artikeln  https://www.dietdoctor.com/se/lchf/alkohol-och-lchf   sammanfattas :  En HÖGFETKOST  gör det lättare, att bli av med kolhydrat- eller alkoholberoende?

Nej, så läser inte jag artikeln. Det är en sammanfattning eller ett helhetsgrepp vad gäller alkohol när man äter LCHF och hur de experter(som samarbetar med Dietdoctor) ser på det.

Man blir inte av med ett alkoholberoende för att man äter "högfetkost" eller någon annan typ av kost. Man blir aldrig helt fri från ett alkoholberoende.  

Däremot kan kost- och livsstilsförändringar göra det lättare att avstå alkohol, vilket framgångshistorien är ett exempel på. När du går ner i vikt, får bättre värden, mer energi osv via lågkolhydratkost, träning med mera, så blir det också lättare att sluta med andra dåliga vanor som att dricka för mycket. Men är du alkoholist så kommer du fortsätta vara det resten av livet och det är avhållsamhet som gäller. Detsamma gäller även för folk med svårt sockerberoende, som inte heller blir av med det någonsin. Som inte kan unna sig en liten sötsak bara för att, utan att riskera att trilla dit och vara tillbaka i ett eländigt matmissbruk.  

Jag själv tål tyvärr inte alkohol, min kropp uppfattar det som gift ganska direkt och jag får smärtor i muskler, leder, huvudvärk. Så behöver inte ta ställning till hur mycket goda rödviner som är lämpligt när man kör LCHF. Min kropp bestämmer över mig på den fronten, men gränsen brukar gå vid 1/3 glas vin.  

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Elinor sade:

En HÖGFETKOST  gör det lättare, att bli av med kolhydrat- eller alkoholberoende?

Vad jag menar är, om man får lättare att motstå suget, när man slipper stora blodsocker svängningar .Vi vet alla att det är lättare att gå ner i vikt på LCHF än på HCLF. Jag funderar om de mindre blodsocker svängningarna på LCHF gör det lättare att motstå suget efter alkohol?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag funderar om de mindre blodsocker svängningarna på LCHF gör det lättare att motstå suget efter alkohol?

För väldigt många år sedan läste jag en bok av Bitten Jonsson (som hon tydligen aldrig skrev... lite ironi, jag hittar den inte när jag söker, det var 1990-tal). Hur som helst uppfattade jag då att alkoholism och sockerberoende är samma sak; dvs det händer samma sak i hjärnan. Idag vet jag att kroppen tar hand om gifterna på olika sätt (allt stänger ner när alkoholen kommer in, prio 1 att bli av med). Men ja, jag tror du är nåt på spåren där; När blodsockret ligger mer jämt så kan andra beroenden (oavsett sort) också lugna sig precis som de kan öka av att man slängt i sig nåt snabbt och kolhydratstinnt och stressat vidare. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne! Man har ju upptäckt att leverförförfettning som tidigare var en sjukdom bara alkoholister drabbades av drabbar numera barn och kallar det NAFLD - Non Alcoholic Fat Liver Disease. Då förklarar man det att kolhydraten fruktos omvandlas till fett i lever. Här har man ju en koppling då kroppen hanterar alkohol och kolhydrater på samma sätt.

Alkohol tillverkas av kolhydrater genom fermentering. Fermenteringen kan också ske i tarmarna vid en viss tarmbakteriesammansättning. Det har man sett. Om man blir full av en tallrik pasta eller ris kallar man det numera Auto-brewery Syndrome. Att påstå att de bakterier som lever på kolhydrater förökar sig i tarmarna av att folk vräker i sig bröd och socker är inte heller så långsökt. Bakterier som alla andra levande varelser blir fler när tillgången på mat ökar. Jag tror också att sockerberoende och alkoholberoende har starka kopplingar till varandra.

Börjar man tidigt att mata sina barn med socker (som det sker idag) och fortsätter med det barndomen igenom finns det stor risk att de blir alkoholister och även går över till starkare droger. 

  • Gilla 2
  • Förvånad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, MariaF sade:

För väldigt många år sedan läste jag en bok av Bitten Jonsson (som hon tydligen aldrig skrev... lite ironi, jag hittar den inte när jag söker, det var 1990-tal). Hur som helst uppfattade jag då att alkoholism och sockerberoende är samma sak; dvs det händer samma sak i hjärnan. Idag vet jag att kroppen tar hand om gifterna på olika sätt (allt stänger ner när alkoholen kommer in, prio 1 att bli av med). Men ja, jag tror du är nåt på spåren där; När blodsockret ligger mer jämt så kan andra beroenden (oavsett sort) också lugna sig precis som de kan öka av att man slängt i sig nåt snabbt och kolhydratstinnt och stressat vidare. 

Det är eye-opening ögonöppnande, hur både alkohol och socker stressar kroppen - kapar metabolismen. Stressar så mycket att många inte orkar längre varken läsa eller hämta information, ens för sitt eget bästa , utan man stänger av... ofrivilligt. m.a.o förlamande farligt att "bara slänga i sig lite snabbt, från hyllorna.." 

 

Har Bittens bok hemma nu, men det är ytterst svårbegripligt hur lite om ens något, hennes visdomar och kunskap trängt in i vårdapparaterna - känns nästan som att det fortfarande är medeltid. Det gäller apotekare , vårdpersonal, sköterskor läkare terapeuter, j all ansvarshavande personal gällande hälsoaspekter eller medicinalfrågor. 

 

Man blir så ofrivilligt kritisk, fast mycket funkar bra i vårdmaskinen så finns så fruktansvärt många blockerande element som jaag ser som utan överdrift : livsfarliga. Många patienter går på hal is, vid vårdkontakt det finns så många olyckshistorier att man baxnar! 

 

Så att sockersjukan är pandemisk, är ingen överdrift. Dr Lustig och de andra med full insikt, är inga sensationsmakare och inte vi heller. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.