Jump to content

Svårt att äta mig mätt efter träning


Valin
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har märkt att jag sällan blir mätt när jag äter middag efter träning, min kropp verkar skrika efter mer mat.

Själv har jag lite funderingar om vad det kan bero på men vet inte riktigt hur jag löser det på bästa sätt.

 

Jag ska enligt matdagboken äta 1742 kcal per dag. Jag gör inte periodisk fasta, för då mår jag så dåligt när jag försöker träna. Så jag äter en frukost bestående av 2ägg + smoothie med grädde, bär & turkisk yoghurt.

 

Sen till middag brukar jag äta ca 150-200 g kött/kyckling/fisk, göra en fet sås på t.ex. creme fraiché & ha lite grönsaker till (typ 1 tomat).

Det är här jag fortfarande är hungrig, men jag vill inte äta för mycket kalorier eftersom jag vet att resten av dagen kommer bli outhärdlig om jag inte kan ta något mer att äta senare. Så jag vill spara kalorier..

Enligt matdagboken ligger jag på 15%protein 80%fett & 5% kolhydrater.
Detta är väl så man ska ligga till på strikt/halvstrikt LCHF?

Jag vet inte om jag borde äta mindre till frukost, och mer till middag?  Ska man försöka göra middagen till sista målet på dagen istället, och inte "spara" kalorier för att kunna äta senare med? (fasar att svaret är "ja" här)

Min middag brukar ligga på ca 700- 800 kcal de dagar jag tränar.

 

Tips och råd uppskattas :)

Link to comment
Share on other sites

Det första jag kommer att tänka på är att sluta med att räkna kalorier och låta kroppen bestämma när/hur mycket mat som ska ätas. Vill dock tillägga att det i vissa fall kan vara nödvändigt att räkna. T ex om man har svårt att känna hunger/mättnad ordentligt. Om du nu har fungerande hunger/mättnassignaler finns det inget att oroa sig för. Ät när du är hungrig och sluta när du inte är hungrig längre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med.. Är du hungrig så ät tills du är mätt! Tänker att lchf är ju själva grejen att man inte ska behöva räkna kalorier. Så vidare du inte vill gå ner i vikt eller har väldigt svårt att gå ner. Men är man normal viktig så är det bara att äta tills man är mätt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Är det så alltså? Jag har aldrig förut behövt bry mig om sånt, för jag har inte gått upp i vikt. Men så började jag med en medicin (och LCHF samtidigt) och efter det har jag gått upp 4 kilo, det var därför jag blev lite besatt vid det här med kalorierna. Jag vet inte om det är för att jag mår bra, eller för medicinen, eller för kosten. Inte hela världen, men vill gärna inte att det fortsätter uppåt helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Ät på bara!!
Skit i vikten!!
Kolla måtten!!
 

Inte helt orelenvant hur många kcal du äter per dag men du bör inte ha någon form av nåja över det.
Bra att ha någorlunda koll på va man äter och inte äter.

PÅ tränings dagar äter jag tills jag är mätt och för det mesta helt utanför LCHF's rammar, litar så pass på min kropp idag.
Kanske inte fungerar för andra men fungerar för mig.

Link to comment
Share on other sites

Prova att inte räkna kalorier. Det skapar bara ångest och nojor. Vitsen med LCHF är ju att du lyssnar på kroppen och vad den behöver. Våga lita på att din kropp säger till när den är hungrig och att den säger till när den är mätt. Att du blir hungrig efter träning är ju inte konstigt. Nu ska jag berätta vad jag åt igår. Frukost: Mandelbröd med massor av smör, ost och skinka. Kaffe med mycket grädde. Lunch: 2 stekta laxfileer med broccolimos(grädde i), god ost, tre teskedar majonäs samt tre kokta ägg. Kvällsmat, kesoplättar med ost och extra majonäs samt 50 gram 96-procentig choklad. Samt blåbär med grädde. Kroppen sa att den var hungrig så då behövde den för mig mycket mat då jag sprungit 20 km på förmiddagen=träning ger hunger. Jag är inte överviktig utan får nästan trycka i mig mat för att inte bli för smal.  Hoppas att du hittar en bra jämnvikt just för dig. 

Link to comment
Share on other sites

Jag får nog testa mig fram som ni säger. Tack för svaren :) Jag har haft ett felaktigt ätbeetende i många år, pga att jag inte haft aptit. Så middag kunde jag nästan inte få i mig någon, åt mackor hela tiden istället. Så det känns konstigt att slänga i sig så mycket middag! Men gott.

Link to comment
Share on other sites

Är det din kropp som vet hur mycket kalorier den behöver efter träning eller är det någon teoretisk matdagbok??

 

En sak är då helt säkert.. vi behöver olika mycket mat varje dag, beroende en massa olika saker, tex fysisk aktivitet, stress, sjukdom osv!

 

Sådana matdagböcker kan var kul.. men då skall de användas på rätt sätt, dvs man skall äta som kroppen säger, och sen studera i dagboken hur, var o varför.. om det är bra eller dåligt, om olika mat ger mer sug/mindre mättnad!

 

Man skall altså inte följa någon matematiskt uträknad matplan.. man skall ha boken för att se vad som händer.. och lära sig något av det.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo jag förstår det nu. Är väldigt dåligt påläst om det där med kalorier, har ju som sagt aldrig brytt mig om det. Och det ska jag inte göra nu heller! Använder nu bara matdagboken för att se hur fett-, protein- & kolhydratsuppdelningen ligger i mina måltider.

Link to comment
Share on other sites

Är den riktig bara så håll koll på vitaminer och mineral, det är trots allt lurigare att få till än macronutrientkompositionen!

Så bra är den tyvärr inte. Finns det någon sida/app som gör det? Skulle vara väldigt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar mycket vanskligt för en ung normalviktigt tjej att låta bli att äta sig mätt pga att man räknat kalorier. Oroväckande! Skippa räknande, känn efter istället!

 

Ja jag har lagt ner kaloriräknandet helt. Nu kollar jag istället att jag får i mig alla mineraler & vitaminer jag behöver, och äter mig mätt :)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Jag har märkt att jag sällan blir mätt när jag äter middag efter träning, min kropp verkar skrika efter mer mat.

Själv har jag lite funderingar om vad det kan bero på men vet inte riktigt hur jag löser det på bästa sätt.

 

Jag ska enligt matdagboken äta 1742 kcal per dag. Jag gör inte periodisk fasta, för då mår jag så dåligt när jag försöker träna. Så jag äter en frukost bestående av 2ägg + smoothie med grädde, bär & turkisk yoghurt.

 

Sen till middag brukar jag äta ca 150-200 g kött/kyckling/fisk, göra en fet sås på t.ex. creme fraiché & ha lite grönsaker till (typ 1 tomat).

 

Det är här jag fortfarande är hungrig, men jag vill inte äta för mycket kalorier eftersom jag vet att resten av dagen kommer bli outhärdlig om jag inte kan ta något mer att äta senare. Så jag vill spara kalorier..

 

Enligt matdagboken ligger jag på 15%protein 80%fett & 5% kolhydrater.

Detta är väl så man ska ligga till på strikt/halvstrikt LCHF?

 

Jag vet inte om jag borde äta mindre till frukost, och mer till middag?  Ska man försöka göra middagen till sista målet på dagen istället, och inte "spara" kalorier för att kunna äta senare med? (fasar att svaret är "ja" här)

Min middag brukar ligga på ca 700- 800 kcal de dagar jag tränar.

 

Tips och råd uppskattas :)

 

Jag brukar alltid få stödäta på kvällen på träningsdagar för om jag inte gör det så blir jag vrålhungrig dagen efter. Om jag exempelvis kör ett gympass på morgonen så brukar jag äta en extra måltid på kvällen. Vad jag äter kan variera. Ibland så är det yoghurt, grädde, nötter, bär och ibland blir det ägg + bacon eller annat kött. Man får ju tänka också på att ett hårt pass på gymmet förbränner en hel del energi och hamna i svält är absolut inget man vill. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Finns det någon sida/app som gör det? Skulle vara väldigt intressant.

 

Jag använder Kostanalys Beta (finns iaf för Android) ibland, den är superbra. Visar mineraler, vitaminer, etc. Kanske lite störigt när man knappar in maten (inte så intuitiv enligt mig).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...