HelgeK

Är läkemedelsbolagens lobbyism OK??

Recommended Posts

Ju mer jag fördjupar mig i mediciner - ALLA moderna kemiskt framställda mediciner - desto mer övertygad jag blir om att det egentligen handlar om legala droger. Att kunna inneha och sälja legala droger är ett ofelbart sätt att bli rik. Jag menar tänk dig in i en situation då du funderar på att starta ett företag och sälja en produkt. Om produkten är beroendeframkallande så kommer den att köpas i framtiden. Din framtid är säkrad. Det är klart som korvspad att du använder lobbyister, fan och fans moster för att säkra en sådan fantastiskt inkomstkälla och se till att den behåller sin legala status.

De flesta mediciner kan ha en god effekt i början, sedan försämras effekten och man måste öka dosen ... och öka dosen ... och öka dosen medan kroppen blir beroende av drogen.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Katerina sade:

De flesta mediciner kan ha en god effekt i början, sedan försämras effekten och man måste öka dosen ... och öka dosen ... och öka dosen medan kroppen blir beroende av drogen.

En utmärkt sammanfattning av grundläggande, centrala principer för uppbyggnaden av maximalt lönsamma företag.

Har du haft tillgång till läkemedelsföretagens instruktionsböcker för sin personal eller rör det sig bara om utdrag av de grövsta riktlinjerna? :fun:

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Nils Engström sade:

En utmärkt sammanfattning av grundläggande, centrala principer för uppbyggnaden av maximalt lönsamma företag.

Har du haft tillgång till läkemedelsföretagens instruktionsböcker för sin personal eller rör det sig bara om utdrag av de grövsta riktlinjerna? :fun:

Ha ha ha, tack Nils. Nix, jag har ingen aning vilka instruktionsböcker som florerar inom läkemedelsbolagens väggar. Antagligen något i still med att man ska rädda världen och göra alla människor friska ett kemipreparat åt gången.

Jag tror inte att alla kemiskt framställda läkemedel är av ondo. Om du behöver något smärtstillande akut eller något som stoppar blodflödet eller något annat du tar bara då det är en akut situation för att överleva är det ju något som har räddat ditt liv. Vi har en mycket bra akutvård. Bryter du benet eller krossar handled kommer kirurgen att lappa ihop dig på ett humant och säkert sätt.

Däremot blir det helt fel när någon försöker övertyga oss om att piller ska göra kroniskt sjuka friska, när det är egentligen vår mat och livsstil som är boven. När läkaren är utbildat att slå i läkemedelslistor för att behandla symptom och inte kan, hinner eller vill se helheten - då blir läkaren en knarklangare. I en sådan situation frodas legala droger och de som kan utnyttja situationen (eller kanske jobbat hårt för att skapa en sådan situation) tjänar grova pengar.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Katerina sade:

1. rädda världen och göra alla människor friska ett kemipreparat åt gången.

2.helt fel när någon försöker övertyga oss om att piller ska göra kroniskt sjuka friska, när det är egentligen vår mat och livsstil som är boven.

1. Fast det gäller då att det finns preparat som motverkar biverkningar hos huvudmedicinen - det blir dubbla gager på det sättet!💰

2. Med undantag för antibiotika, som ibland kan rädda livet eller sköldkörtelhormon som ersätter det kroppen normalt producerar, finns anledning att studera själva orsaken till flertalet sjukdomstillstånd. Vår gemensamma känsla på forumet säger oss att flertalet kemikalier som tillförs dagens födoämnen sannolikt utgör huvudproblemet till de sjukdomar som nu florerar. I själva verket anses inom forskarvärlden att huvuddelen av det som skadar oss är det vi får i oss via munnen. Medicinska preparat utgör i hög grad en viktig del av riskorsakerna bakom förtida död. I USA anses läkemedel vara en av de viktigaste orsakerna eller möjligen den främsta.

Bedrövligt att livsmedelsverket, kemikalieinspektionen och socialstyrelsen i så hög grad styrs av personer med fel ålder, kunskap och ambition. Personer som därför saknar kraft till att sätta sig ner och personligen studera den moderna forskningen, innan viktiga beslut för befolkningens bästa fattas.

Mina erfarenheter, genom resultatet via LCHF-kosten med min egen kropp som testobjekt, har tydligt visat samtliga förutsägelser vara korrekta enligt befintlig, modern forskning på lågkolhydratområdet och tipsen från forumet. Mitt och övriga fall av tidigare diabetesdrabbade, som blivit helt friska, är inte undantag - snarare regel.

Övriga forummedlemmar har, på liknande sätt som jag, inlett sin LCHF-bana med egen informationsinhämtning och därigenom i väsentliga avseenden fått sin förståelse för kroppens metabolism. Med stor sannolikhet kan antas att forummedlemmarnas genomsnittliga kunskap på området kost, med råge överträffar såväl centrala kostrådgivares, dietisters (klimatalarmisters/veganers) och läkares.

Varför skulle vi inte gemensamt kunna utnyttja vår gemensamma kunskapsbas bättre än hittills till ren informationsförmedling för en bredare församling än den inre kretsen. Bara de forskare (personal oräknad) som kostdoktorn samlat i sin krets sitter inne med 500 - 1000 års forskarerfarenhet. Det är denna vi utgår från - en fantastisk informationskälla som inte får förspillas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2020‎-‎01‎-‎07 at 03:17, HelgeK sade:

För några år sedan kritiserade tre riksrevisorer läkemedelsbolagens inflytande. De tre fick sparken! Är det någon som känner till de närmare  omständigheterna. De borde fått medalj. Tänk så  mycket pengar vården slösar bort på statiner. Miljarder skulle kunna användas till vård i stället för statiner som orsakar mer skada än nytta.

Här kan man ladda ned Riksrevisionens rapport i sin helhet: https://www.riksrevisionen.se/sv/rapporter/Rapporter/EFF/2016/Sakra-och-effektiva-lakemedel--hur-hanterar-staten-lakemedelsindustrins-inflytande/

Vi får inte glömma att Dagens Nyheter bara dagar efter att Riksrevisionen släppte sin rapport började släppa artiklar om “oegentligheter” inom myndigheten. Tillfället var förmodligen mycket väl valt i syfte att överskugga rapporten. Regeringen fick därmed en kris att hantera och den fick direkt större nyhetsvärde än rapporten i media. Redan då var det ju högst populärt bland läsarna att avslöja myndigheter med brallorna nere. Något som här utnyttjades till max.

August 5, 2016. Detta har avslöjats i DN:s artiklar om Riksrevisionen (betallänk)
http://www.dn.se/nyheter/sverige/detta-har-avslojats-i-dns-artiklar-om-riksrevisionen/

http://www.dagensarena.se/innehall/riksrevisionen-vinstjagande-lakemedelsjattar-har-for-stort-inflytande/

Kanske kan det vara relevant för denna diskussion att Dagens Nyheter ingick i en koncern med intressen inom läkemedelsindustrin.

• Gilla 4
  • Tack! 2
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Kahavia sade:

Kanske kan det vara relevant för denna diskussion att Dagens Nyheter ingick i en koncern med intressen inom läkemedelsindustrin.

Du menar väl inte att samband med lönsamheten kan påverka den fria pressens förmåga till öppenhet! 😇

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg