Gå till innehåll

Recommended Posts

Wow den länken är super!!! 

Bl.a denna felsökning ger mig en mycket relevant och potentiellt svar på "gåtan" 

The body is recovering from a temporary infection. (You probably want that too)

Japp, vad hände i relativ närtid.. jo jag hade ju blindtarmsinfektion, sprucken med excessiv var i hela buken, därför dubbelt så lång op.tid.. och jag levde ett hyperstressigt liv.. man kliver intebara av och vips är alla värden toppen efter sådan stress, som jag aldrig erfarit förut.. innan den startade, sedan slutade.. bromssträckan efter maxad stress, kan ta tid.. iland år.

Därpå intravenös antibiotikabehandling, det KAN TÄNKAS att kroppen haft fullt upp med den läkningsprocessen MITT UPPE I EN SAMTIDIG insulinresistent tillstånd.. med HbA1c över 80, där man i höstas hade blodsocker på 20, 22, ibland 24 - nu för tiden..sällan över 5. Så tja.... tack!!! jag är mycket nöjd med denna länk Peter, tusen tack!!!

.. och då har jag bara börjat,,  läsa in mig för bättre orientering så jag inte fortsätter få denna djupt olustiga paniska känslan, som är hemsk, och att jag tycks vara s.k Hyper Responder, som upp till 33% av lchf:are och ketonister är. 

Nu är det bara att fortsätta resan, trots att jag förstått att jag är en "riskpatient" , i nuläget. Men svidande sanning bättre än smickrande halvlögn, perfekt ska ju ingen vara. Men man vill för den skull inte dö i förtid!

Äntligen är lite klarhet bibringad!!! Känns så skönt, att vara närmare ett rimligt svar (samt, att man kan vara kaffe-sensitiv.. enormt spännande läsning, som aldrig intresserat mig för fem öre förr... haha. 

-----

Ni är fantastiska!

Hela D.D är en guldgruva. 

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan, Gemma sade:

Mer än lovligt komplicerat , ja jag har tagit in och lyssnat på Ivor Cummings, tror 3 gånger sedan i höstas, sedan 1 gng till efter att läkaren rekommenderar statiner. 

När Cummings går igång med mitokondrierna, blir jag ändå inte klok på om hans schema gäller mina, dina X eller Y , Z eller vems kolesterol, men det lutar åt att jag nog får lägga ut en inveestering på annat lab, där man mäter kvoter och sådant.

Markörerna du nämner, och kanske man gått och levt med höga fettvärden i hela sitt liv, utan att veta att man är en sådan som har 

Skumt ja, eftersom mitt HbA1c placerat sig på 35, en bra siffra , dessutom efter 17 kg viktnedgång, med ökad energi, god ovh jämn sömnrytm, drastisk nerdragning på stress.. och lite andra gynnsamma åtgärder.. + lchf-kost och att all mat lagas utelutande från grunden.. jag fattar i princip NOLL.

Men som du säger , så ökar de min villighet att läsa lite mer, luska och träna mer? Där har jag mina gränser, jag har energi och bra utrymme, eller låt säga potential att lägga i högre växel, å andra sidan har jag tillräcklig självkännedom att om jag nu i detta livsskedet startar upp en jävlar anamma nu skahär tränas som fan-strategi, typ ge-allt-du-har... så vet jag att det kommer att bli kortvarigt, så kort.. att jag på förhand vet att jag ger upp, och som följd.. istället mindre träning än den sunda motion jag redan kommit upp i, att ÖHT vilja... har varit en puckel att komma över. 

Så jag fattar ingenting om hur konkret tackla detta, läkaren kunde vara lite lite behjälplig här tycker jag, åtminstonde ta en liten liten dialog med den det gäller.. men jag tänker inte truga! när de har så bråttom att skriva ut tabl. , är det halstabletter eller vad tänker de?!!

Det enda jag kan utröna, med all nödvändig okunskap som förmörkar mitt nystande är att jag helt enkelt ätit för mycket mättat fett, att om jag prövar att en period hålla mig till ENBART avocdo-olja och olivolja över salladen, och inte 2 msk per portion utan 1 eller 1/2 , sluta steka i kokosolja, ingen kokosgrädde och ingen grädde creme fraiche eller ringla smör över äggen osv, så man kan se om det ev. är det externa fettintaget som är boven i dramat.. 

Det börjar spöka litegrand , tänker på att man överallt varnar för det mättade fettet, ofrivilligt känner man sig ju träffad, fast det inte alls behöver ha med det (kosten) att göra, inte ätit horribla mängder alls, dock mer än innan lchf, samt regelbundet så.

Ska läsa mer, det är aldrig fel - hade förstås föredragit att slippa bli fixerad vid detta, lyckas emellanåt men sedan börjar det spöka igen.. fan, att man inte ens kan bara äta det som gjort en så gott.. det är fan också! 

Nu ska jag inte klaga mer, får väl dö en för tidig kolesterol-död då, för helt ärligt.. så går det inte ihop någonstans, fixa sitt HbA1c som var helt horribelt över alla gränser, äta 2 ggr/dag utan socker , istället för skräp alla dar i veckan som innan , och så försämras kolesterol.. som sagt, läsa och gå promnader 1 gång om dagen.. suck vad  tråkigt!! 

Jag ska simma mer, det blir simning 5 á 6 dgr/veckan istället. Kan börja där så länge.. (att man aldrig kan få vara i fred , nä precis man har passerat både 20, 30 40 och 50-strecket... där har vi det kanske. Sägs det inte att medelålders och därefter pensionsålders, 70, 80-åringar.. har förhöjd kolesterol så där av naturen bara.. iaf , som alltid ett uttömmande svar på mitt specifika spökeri-problem, som faktiskt ger bättre klarhet Zepp, tack!

Det är komplicerat och det är därför som ingen ännu vet riktigt vad som gör vad.. oså gör du fortfarande felet att du blandar ihop olika saker, iallafall när du skriver!

Iallafall så är fett Triglycerider och ofta får man dem via födan, eller från Adipose vävnad.

Kolesterol är en alkohol.. därav -ol och det produceras av dina egna celler.. till minst 90%, resten kan man få via födan om man äter animalier, då minskar kroppens egen kolesteroproduktion. Det är livsviktigt iomed att det ingår i dina cellväggar och även i Mevalonsyntesen som producerar andra livsviktiga komponenter, dvs det finns inga som helst samband mellan fett (triglycerider) och kolesterol.. förutom att man kan ta upp några procent från feta animalier.

Hur som helst, det är jättekomplext, men Cummings förkalarar det pedagogiskt hur som helst så att vanligt folk begriper.

Men, vill du ha ännumera komplexa förklaringar så har jag mer att erbjuda;

"The activity of HMGR is additionally controlled by the cAMP signaling pathway. Increases in cAMP lead to activation of cAMP-dependent protein kinase, PKA. In the context of HMGR regulation, PKA phosphorylates a regulatory subunit of PP2A (PPP2R in Figure) leading to an increase in release of PP2A from HMGR. This prevents PP2A from removing phosphates from HMGR preventing its reactivation. The large family of protein phosphatase regulatory subunits regulate and/or inhibit the activity of numerous phosphatases including members of the PP1, PP2A, and PP2C families. In addition to PP2A phosphatases that remove phosphates from AMPK and HMGR, phosphatases of the protein phosphatase 2C (PP2C) family also remove phosphates from AMPK. When these regulatory subunits are phosphorylated by PKA the activity of the associated phosphatases is reduced which results in AMPK remaining in the phosphorylated and active state, and HMGR in the phosphorylated and inactive state. As the stimulus leading to increased cAMP production is removed, the level of phosphorylations decreases and that of dephosphorylations increases. The net result is a return to a higher level of HMGR activity. On the other hand, insulin leads to a decrease in cAMP, which in turn activates cholesterol synthesis."

"The ability of insulin to stimulate, and glucagon to inhibit, HMGR activity is consistent with the effects of these hormones on other metabolic pathways. The basic function of these two hormones is to control the availability and delivery of energy to all cells of the body.

Long-term control of HMGR activity is exerted primarily through control over the synthesis and degradation of the enzyme. When levels of cholesterol are high, the level of expression of the HMGR gene is reduced. Conversely, reduced levels of cholesterol activate expression of the gene. Insulin also brings about long-term regulation of cholesterol metabolism by increasing the level of HMGR synthesis."

https://themedicalbiochemistrypage.org/cholesterol.php#regulation

Kort slutsats.. det finns hur som helst en väldans stor påverkan från Insulin eller Glukagon på att Mevalonsynesen skall tillverka mer kolesterol och även på cAMP, som oxå har med vår energiomsättning att göra.. hur mitocondrierna funkar osv!

Dvs glöm detta om du inte är professor, nämn det inte ens för din läkare, för denne begriper ungefär lika lite som du och jag!

Iallafall när jag ändå är inne på det, dvs de där cirka/minst 90%.. så kommer en hel del från gallan.. dvs ditt eget kolesterol som din kropp redan producerat och som återupptas, det mesta kolesterol vi äter, har vi svårt att ta upp hur som helst!

Såå, ditt HBA1c antyder hur som helst inga som helst diabetiska eller metabola syndrom.. snarare lagom insulin och lagom Glukagon, speciellt iomed din viktnedgång.

Iallafall så fick du att läsa ytterligare någon dag?

Cummings förklarar det grundläggande och Mitocondrierna är dina energifabriker som framställer ATP, vilket är dina cellers energivaluta från fett eller glukos.

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

Wow den länken är super!!! 

Bl.a denna felsökning ger mig en mycket relevant och potentiellt svar på "gåtan" 

The body is recovering from a temporary infection. (You probably want that too)

Japp, vad hände i relativ närtid.. jo jag hade ju blindtarmsinfektion, sprucken med excessiv var i hela buken, därför dubbelt så lång op.tid.. och jag levde ett hyperstressigt liv.. man kliver intebara av och vips är alla värden toppen efter sådan stress, som jag aldrig erfarit förut.. innan den startade, sedan slutade.. bromssträckan efter maxad stress, kan ta tid.. iland år.

Därpå intravenös antibiotikabehandling, det KAN TÄNKAS att kroppen haft fullt upp med den läkningsprocessen MITT UPPE I EN SAMTIDIG insulinresistent tillstånd.. med HbA1c över 80, där man i höstas hade blodsocker på 20, 22, ibland 24 - nu för tiden..sällan över 5. Så tja.... tack!!! jag är mycket nöjd med denna länk Peter, tusen tack!!!

.. och då har jag bara börjat,,  läsa in mig för bättre orientering så jag inte fortsätter få denna djupt olustiga paniska känslan, som är hemsk, och att jag tycks vara s.k Hyper Responder, som upp till 33% av lchf:are och ketonister är. 

Nu är det bara att fortsätta resan, trots att jag förstått att jag är en "riskpatient" , i nuläget. Men svidande sanning bättre än smickrande halvlögn, perfekt ska ju ingen vara. Men man vill för den skull inte dö i förtid!

Äntligen är lite klarhet bibringad!!! Känns så skönt, att vara närmare ett rimligt svar (samt, att man kan vara kaffe-sensitiv.. enormt spännande läsning, som aldrig intresserat mig för fem öre förr... haha. 

-----

Ni är fantastiska!

Hela D.D är en guldgruva. 

Bra slutsats.. tillobörja med.. sen så har jag ytterligare några veckors läsning om du bara orkar!

Den här av Peter Attia handlar mest om APO-lipoproteiner.. typ Its a number game!

Tar iallafall inte mer än 14 dar att lusläsa, om du inte har helt obegränsat med tid!

https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i/

Här är Youtubegrejen med hans deal;

• Gilla 1
Länk till inlägg

Frågan är vilken reaktion jag själv kommer att få vid nästa kontrolltillfälle, med tanke på de "utfästelser" som representanter för sjukvården under årens lopp lämnat:

• diabetes är en kronisk sjukdom som finns under hela livet
  • diabetesmedicin måste intas livet ut
  • valet av födoämnen skall vara sådant att blodsockret inte höjs för mycket
  • sockret är dock nödvändigt då det är ett viktigt energimedium, som musklerna måste ha
  • medicin för högt blodtryck måste också tas livet ut, eftersom även det är en kronisk åkomma
  • statiner är absolut nödvändiga, då höga kolesterolvärden ökar risken för hjärtinfarkt

Frågan är hur en medicinare skall kunna hålla fast vid socialstyrelsens doktriner, när en vårdtagare på väg mot 90-strecket presenterar en anamnes efter att för mer än två år sedan ha bytt kost till LCHF och presenterar effekten av detta med all medicinering utsatt sedan två år tillbaka :

233914002_ScreenHunter_1958Feb_0614_20.thumb.jpg.f5f5fe5b4d45edae74f247d1abf4d2cb.jpg

1625667129_ScreenHunter_1956Feb_0611_05.thumb.jpg.3373cd44f0e9dbb53f18da982b80daaa.jpg

2015698549_ScreenHunter_1957Feb_0611_08.thumb.jpg.1edf8d67c1bdf85836fc698b9e21fc94.jpg

Min fråga är - om någon av forummedlemmarna skulle varit läkare med tidigare inställning, styrd av socialstyrelsen, som träffat på en vårdtagare på väg mot 90, som själv satt ut sin medicinering och bara genom en enkel kostväxling efter två år presenterar:

1.       HDL-värde  som ökat från 0,9 till 1,4 mmol/L (+56%)

2.       Triglycerider som minskat från 1,3 till 0,77 mmol/L

3.       Apo B/Apo A1-kvot som minskat från 1,4 till 0,6

4.    Så förstås utan spår av diabetes

Med perfekta värden för lever, njurar och bukspottkörtel!

dessutom med ett blodtrycksmedelvärde på 130/80 efter att ha satt ut blodtycksmedicinen efter 25 år.

Handen på hjärtat, skulle du kunna fortsätta medicinera dina vårdtagare som tidigare, eller blev du benägen att ta fasta på  Annika Dahlqvist, som ju blev friad av socialstyrelsen?  Skulle du alternativt anse den enskilda vårdtagaren som ett undantag? (För att med gott samvete kunna gå på som vanligt)

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2020-02-04 at 01:20, Zepp sade:

Bra slutsats.. tillobörja med.. sen så har jag ytterligare några veckors läsning om du bara orkar!

Den här av Peter Attia handlar mest om APO-lipoproteiner.. typ Its a number game!

Tar iallafall inte mer än 14 dar att lusläsa, om du inte har helt obegränsat med tid!

https://peterattiamd.com/the-straight-dope-on-cholesterol-part-i/

Här är Youtubegrejen med hans deal;

Deal! Kommer att gräva ner mig i kolesterol-föreläsningar ur alla vrår så jag går omkring med ett K i pannan... och som vanligt kommer jag efter försök till lusläsningar, somna.. och gå över till sockret igen.. (har Robert Lustigs bok att tröska igenom.. "din värsta, fiende" landa i den krassa verkligheten, att jag själv inte kan trolla med knäna, förutom att som jag nu gjort, medan min läkare inte knystat ett ord om socker, inte sjuksköterska heller, ack.. så styrda av algoritmerna.. men de missar målet, enl. mig genom att så blint ignorera det raffinerade sockret, som var en tung orsak till mitt totalfördärv och att öht nu vara patient och enligt dem, "kronisk" 

Tänkt tanken att nog dra ner på kaffet och därför beställt Cikoria, och enligt Feldmans protokoll, INTE DRICKA KAFFE MINST TVÅ DAGAR FÖRE NÄSTA BLODPROV, jag kommer för all del att FÖRSÖKA dricka enbart Cikoria dvs. ingen Zoegas, ingen Arvid Nordquists mustiga franskrost jösses vad jag kommer få abstinens... .

Men, så fort jag får hem Cikorian.. strax, och se om det handlar om kaffet. (oavsett så tror jag nästan jag får lite stresspuls av kaffet, lite stissighet/stirrighet.. vid för stora klunkar..  dricker alltid svart.

Samt, slutat med Kokosgrädde och slutat steka i generöst med smör.. dvs mer genomtänkt med fettet, försöker betona fettbärande kött istället när jag oavsett ändå måste öka min protein E% som varit alltför liten, proportionellt sett. 

Men mig gör det inget om det tar år att få ner kolesterolkvoten, eller aldrig.. då får de vara så -  jag håller enbart tummarna för att slippa åka in med hjärtinfarkt. En risk att leva med.

Klart jag lyssnar in mig på Attia.. lyssnat på den förut, men kolesterolet har varit mig helt blasé.

(men är åtmintonde!! inte febrilt orolig längre, dvs inget stresspåslag utifrån att ha förhöjt kolesterolvärde, enbart den oron, är i sig nog värre än att leva med förhöjt värde, jag fick faktiskt svårt att sova i ett par dgr efter läkarens rekommendation av statiner, men sluta med lchf och mättade fetter och kött fläsk ägg m.m ,  kommer inte på fråga.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Rödris kan sänka kolesterol .

Redasin är ett kosttillskott som innehåller rödris (1,2 g/tablett) samt vitaminerna B6, B12 och folsyra.

Rödris bildas genom jäsning av svampen Monascus purpureus, som växer på fuktigt vitt ris och innehåller HMG-CoA-reduktashämmare i form av monakolin K (lova­statin) och omättade fettsyror.

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Gemma sade:

slutat steka i generöst med smör.. dvs mer genomtänkt med fettet

Mina svar visar tvärtom - ju mer smör och vispgrädde, desto lägre kolesterol och triglycerider. 

Jag saxar lite från min något modifierade förklaringsmodell till min läkare, fast forumets medlemmar kan det mesta:

Dvs. att våra läkare lider av KLAR MISSUPPFATTNING, då en stor andel mättat fett, från fysiologisk synpunkt, ger oerhörda fördelar genom resulterande mindre Apo B/Apo A1- kvot - den man eftersträvar. Vidare visar analyser av ett stort antal studier att inga belägg finns för ökad andel hjärt/kärlsjukdomar vid användning av mättat fett i kosten. Som mina blodanalyser otvetydigt visar är i varje fall fördelarna med fettet i sin helhet till min fördel.

Den konventionella uppfattningen bygger dels på äldre omodern, epidemiologisk forskning, dels på ren missuppfattning om hur lipidprofilens riskparametrar skall bedömas. Därav uppkomsten av felaktiga rekommendationer, som fortfarande framgår av svensk sjukvård närmast omöjlig att rubba, trots alla vetenskapliga belägg som numera klargjort förhållandena. Förnekelsen av fakta förefaller närmast kunna förklaras genom påverkan från läkemedelsföretagen, vilkas oerhörda vinst på statiner i sin tur i flera steg påverkat ansvariga inom socialstyrelsen och därmed sjukvården.

Modern forskning visar mycket klart att begreppet farligt kolesterol (LDL) är direkt meningslöst som begrepp och riskfaktor. Problemet ligger inte på mängden kolesterol i LDL-formen, utan på andelen oxiderat (härsket) kolesterol i blodet, som i huvudsak står för kroppens interna inflammation - den verkliga problemfaktorn. Utifrån blodanalysen får man en god bild av kolesterolets kvalitet (andelen icke-oxiderat kolesterol) genom att utgå från andelen triglycerider i blodet. Värden på < 1,0 mmol/L anses tyda på att större andelen kolesterol i LDL-kapseln inte är oxiderad. Min triglyceriandel har drygt två år efter LCHF-starten reducerats från 1,3 till 0,77 mmol/L. För samma syfte används också kvoten mellan totalkolesterolet / HDL. Om den kvoten är < 5-6, utgår man också från att större andel av kolesterolet i LDL-kapseln inte är oxiderat. Min kvot har sedan LCHF-starten hållit sig kring 4.

Kvoten Apo B / Apo A1 anses utgöra den bästa parametern för direkt bedömning av risken för framtida hjärtinfarkt. Detta har bl.a. med bedömningen av storleken på LDL- kapslarna att göra (ju mindre kvot desto större LDL-kapslar med mindre risk för dessa att fästa sig på blodkärlens ytor). En kvot: > 0,9 anses då ange förhöjd risk. Kvoten 0,7-0,9  anger acceptabelt låg risk.  Min kvot har två år efter LCHF-start ändrats från 1,3 till 0,6. Med utgångspunkt från lipidprofilens förändringar för min del, inkl. HDL-andelens ökning från 0,9 till 1,4 mmol/L, har den till synes höga andelen LDL (4,6 mmol/L) enbart positiv betydelse. Tillräcklig mängd LDL (särskilt till fördel för äldre) kan därigenom effektivt förse kroppens celler med material för celluppbyggnad, förbättra immunförsvaret och medge effektivt utbyte av kolesterol i kroppen. LCHF-kosten gör dels att minimal mängd oxiderat material cirkulerar i blodbanorna, dels att detta sker under kort tid. Den högre andelen HDL-kapslar, som står för "städningen", rensar blodet snabbt och effektivt - en avgörande fördel.

Hur läkaren kommer att reagera på detta blir intressant!

• Gilla 1
Länk till inlägg
25 minuter sedan, Nils Engström sade:

Mina svar visar tvärtom - ju mer smör och vispgrädde, desto lägre kolesterol och triglycerider. 

Jag saxar lite från min något modifierade förklaringsmodell till min läkare, fast forumets medlemmar kan det mesta:

Dvs. att våra läkare lider av KLAR MISSUPPFATTNING, då en stor andel mättat fett, från fysiologisk synpunkt, ger oerhörda fördelar genom resulterande mindre Apo B/Apo A1- kvot - den man eftersträvar. Vidare visar analyser av ett stort antal studier att inga belägg finns för ökad andel hjärt/kärlsjukdomar vid användning av mättat fett i kosten. Som mina blodanalyser otvetydigt visar är i varje fall fördelarna med fettet i sin helhet till min fördel.

Den konventionella uppfattningen bygger dels på äldre omodern, epidemiologisk forskning, dels på ren missuppfattning om hur lipidprofilens riskparametrar skall bedömas. Därav uppkomsten av felaktiga rekommendationer, som fortfarande framgår av svensk sjukvård närmast omöjlig att rubba, trots alla vetenskapliga belägg som numera klargjort förhållandena. Förnekelsen av fakta förefaller närmast kunna förklaras genom påverkan från läkemedelsföretagen, vilkas oerhörda vinst på statiner i sin tur i flera steg påverkat ansvariga inom socialstyrelsen och därmed sjukvården.

Modern forskning visar mycket klart att begreppet farligt kolesterol (LDL) är direkt meningslöst som begrepp och riskfaktor. Problemet ligger inte på mängden kolesterol i LDL-formen, utan på andelen oxiderat (härsket) kolesterol i blodet, som i huvudsak står för kroppens interna inflammation - den verkliga problemfaktorn. Utifrån blodanalysen får man en god bild av kolesterolets kvalitet (andelen icke-oxiderat kolesterol) genom att utgå från andelen triglycerider i blodet. Värden på < 1,0 mmol/L anses tyda på att större andelen kolesterol i LDL-kapseln inte är oxiderad. Min triglyceriandel har drygt två år efter LCHF-starten reducerats från 1,3 till 0,77 mmol/L. För samma syfte används också kvoten mellan totalkolesterolet / HDL. Om den kvoten är < 5-6, utgår man också från att större andel av kolesterolet i LDL-kapseln inte är oxiderat. Min kvot har sedan LCHF-starten hållit sig kring 4.

Kvoten Apo B / Apo A1 anses utgöra den bästa parametern för direkt bedömning av risken för framtida hjärtinfarkt. Detta har bl.a. med bedömningen av storleken på LDL- kapslarna att göra (ju mindre kvot desto större LDL-kapslar med mindre risk för dessa att fästa sig på blodkärlens ytor). En kvot: > 0,9 anses då ange förhöjd risk. Kvoten 0,7-0,9  anger acceptabelt låg risk.  Min kvot har två år efter LCHF-start ändrats från 1,3 till 0,6. Med utgångspunkt från lipidprofilens förändringar för min del, inkl. HDL-andelens ökning från 0,9 till 1,4 mmol/L, har den till synes höga andelen LDL (4,6 mmol/L) enbart positiv betydelse. Tillräcklig mängd LDL (särskilt till fördel för äldre) kan därigenom effektivt förse kroppens celler med material för celluppbyggnad, förbättra immunförsvaret och medge effektivt utbyte av kolesterol i kroppen. LCHF-kosten gör dels att minimal mängd oxiderat material cirkulerar i blodbanorna, dels att detta sker under kort tid. Den högre andelen HDL-kapslar, som står för "städningen", rensar blodet snabbt och effektivt - en avgörande fördel.

Hur läkaren kommer att reagera på detta blir intressant!

Jag ser inget motsatsförhållande i användandet av mättat animaliskt fett samt mejerifett och farlig lipidrubbning.

Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att det möjligtvis är något individuellt.

En ytterligare frågeställning är hur pass "naturligt" det är att äta BÅDE grädde, olja, smör, fetyoughurt, ost, nötter kokosfett och kokosmjölk, låt säga dagligen eller varannan dag, vecka efter veka.. på sikt. 

Jag tycker personligen , inte det är särskilt narurligt alls att konsumera fett på det sättet i tron att fettet skulle vara något undergörande. 

Så detta med Fett E%, tror jag därför är högst individuellt, i hur tolerant man är för höga fettintag, betyder inte att plötsligt är smör farligt, men både smör och kokosgrädde kan för en individ bli för mycket. Protein ska ovkså in nämligen! Med protein kommer ofta fett, så länge animaliskt protein, annat om man lägger upp kostplan med proteinpulver eller dessa bars.. alla lagar inte mat,m utan tillgodoser sig protein med pulver.. och då är både smör i maten plus kokosmjölken/grädden inget som blir för mycket.

Somliga behöver ta bulletproof coffe, för de kanske inte lagar mat med tillräckligt fett, jag skulle aldrig kunna ta mig bulletproof coffee dagligen, skulle få i mig skyhögt med kalorier, alltför kraftigt kaloriöverskott kan bli avgörande och fullständigt sabotera en viktminskningsplan som är viktig, när det handlar om metabol störning.. t.ex måste jag som ansamlat fett i buken vara rätt observant på om systemet ska förbränna mitt kroppsfett eller det fett som kommer utifrån in först. 

Trots stor viktminskning, ser jag att det med stor säskerhet gömmer sig rejält med fett kvar i buken , alltså för mig framstår det lite konstigt att ha blivit insulinresistent med övervikt, samtidigt bara skaka av sig det snabbt, det tar ju tid.. vad gäller fettet inuti vävnader och organ, som jag är övertygad att det inte bara smälter bort så som underhudsfettet. 

Fett är nyttigt, det är vi eniga i. Men för mycket fett, kan ge kontraproduktiv effekt - beroende på vilken individ som tar in fettet, så mängderna är ju inget att bara vifta bort.. det jag menar. 

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Gemma sade:
  1. användandet av mättat animaliskt fett samt mejerifett... möjligtvis ... något individuellt.
  2. hur pass "naturligt" det är att äta BÅDE grädde, olja, smör, fetyoughurt, ost, nötter kokosfett och kokosmjölk
  3. Jag tycker personligen , inte det är särskilt narurligt alls att konsumera fett på det sättet i tron att fettet skulle vara något undergörande. 
  4. Så detta med Fett E%, tror jag därför är högst individuellt, i hur tolerant man är för höga fettintag, betyder inte att plötsligt är smör farligt, men både smör och kokosgrädde kan för en individ bli för mycket.
  5. alla lagar inte mat utan tillgodoser sig protein med pulver.
  6.  jag skulle aldrig kunna ta mig bulletproof coffee dagligen, skulle få i mig skyhögt med kalorier, alltför kraftigt kaloriöverskott kan bli avgörande och fullständigt sabotera en viktminskningsplan som är viktig, när det handlar om metabol störning.. t.ex måste jag som ansamlat fett i buken vara rätt observant på om systemet ska förbränna mitt kroppsfett eller det fett som kommer utifrån in först. 
  7. Trots stor viktminskning, ser jag att det med stor säskerhet gömmer sig rejält med fett kvar i buken , alltså för mig framstår det lite konstigt att ha blivit insulinresistent med övervikt, samtidigt bara skaka av sig det snabbt, det tar ju tid.. vad gäller fettet inuti vävnader och organ, som jag är övertygad att det inte bara smälter bort så som underhudsfettet. 
  8. Fett är nyttigt, det är vi eniga i. Men för mycket fett, kan ge kontraproduktiv effekt - beroende på vilken individ som tar in fettet, så mängderna är ju inget att bara vifta bort.. det jag menar. 

Som jag ser det, är talet om viktminskning med LCHF att se som positiv bieffekt inte den huvudsakliga finessen med att växla till den kosten. När jag för snart 2½ år sedan startade LCHF, gjorde jag ett snabbt lappkast i vilket ingick att få kroppen att växla över till ketos. Detta genom att maximalt dra ner på kolhydraterna. När väl den processen var igång kunde jag parera fett, kolhydrat och proteinintaget så länge som viktminskningen pågick (ca. ett kilo per månad). Med min KETONIX kunde jag kontrollera ketosnivån.

När viktminskningen gått ner till en den nivå som jag ville ha, kunde jag öka fettintaget till i storleksorningen 80 E%.  Sedan dess har vikten hållit sig konstant.

1-2. Grädde, smör, fetyoughurt, ost, nötter kokosfett är ok medan alla växtoljor i övrigt går bort.

3. Dock är alla de animaliska formerna i rätt andel de som tillsammans ger rätt andel E% ok, oavsett i vilken del av matlagningen de förekommer.

4. Inte om proportionen fett i kosten ligger inom normen 70-85 %. Däri ligger finessen i det metabola sammanhanget.

5. Fast matlagningen är nog en viktig detalj - svårt annars att klara LCHF

6. Gäller bara efter att man uppnått viktmålet.

7. Du fortsätter LCHF i moderat form innan du blåser på med fett - kroppseget fett få ingå i beräkningarna fram till punkten för rätt vikt

8. Nyttigt är väl inte rätt ord, när det gäller lågkolhydratkost - ungefär som att påpeka hur nyttig bensinen är för bilen! Fettet representerar ju energimediet i sig. Det som höll våra förfäder jägarna vid liv och byggde upp vår hjärna i den form vi nu kan uppleva. Det är att se som en naturlig bakgrund till lågkolhydratkosten. De andra koster som av religiösa-, djurvänlighets- eller klimatskäl etc. hävdas vara mer naturliga (stenålders, Paleo, medelhavs etc.) är mer tveksamma. Alla av de senare kan relateras till jordbrukets uppkomst för fem till tiotusen år tillbaka, då de kulturella sjukdomarna uppstod och medelåldern kraftigt sänktes. Egyptierna med sitt vetebröd och öl som sällan blev mer än 35 år gamla medan jägarna (fettätarna) kunde uppnå 70 års ålder (om de inte blivit uppätna eller skadat sig). Dåligt med apotek och välutrustade sjukhus på den tiden.😇

• Gilla 1
Länk till inlägg
31 minuter sedan, Nils Engström sade:

Som jag ser det, är talet om viktminskning med LCHF att se som positiv bieffekt inte den huvudsakliga finessen med att växla till den kosten. När jag för snart 2½ år sedan startade LCHF, gjorde jag ett snabbt lappkast i vilket ingick att få kroppen att växla över till ketos. Detta genom att maximalt dra ner på kolhydraterna. När väl den processen var igång kunde jag parera fett, kolhydrat och proteinintaget så länge som viktminskningen pågick (ca. ett kilo per månad). Med min KETONIX kunde jag kontrollera ketosnivån.

När viktminskningen gått ner till en den nivå som jag ville ha, kunde jag öka fettintaget till i storleksorningen 80 E%.  Sedan dess har vikten hållit sig konstant.

1-2. Grädde, smör, fetyoughurt, ost, nötter kokosfett är ok medan alla växtoljor i övrigt går bort.

3. Dock är alla de animaliska formerna i rätt andel de som tillsammans ger rätt andel E% ok, oavsett i vilken del av matlagningen de förekommer.

4. Inte om proportionen fett i kosten ligger inom normen 70-85 %. Däri ligger finessen i det metabola sammanhanget.

5. Fast matlagningen är nog en viktig detalj - svårt annars att klara LCHF

6. Gäller bara efter att man uppnått viktmålet.

7. Du fortsätter LCHF i moderat form innan du blåser på med fett - kroppseget fett få ingå i beräkningarna fram till punkten för rätt vikt

8. Nyttigt är väl inte rätt ord, när det gäller lågkolhydratkost - ungefär som att påpeka hur nyttig bensinen är för bilen! Fettet representerar ju energimediet i sig. Det som höll våra förfäder jägarna vid liv och byggde upp vår hjärna i den form vi nu kan uppleva. Det är att se som en naturlig bakgrund till lågkolhydratkosten. De andra koster som av religiösa-, djurvänlighets- eller klimatskäl etc. hävdas vara mer naturliga (stenålders, Paleo, medelhavs etc.) är mer tveksamma. Alla av de senare kan relateras till jordbrukets uppkomst för fem till tiotusen år tillbaka, då de kulturella sjukdomarna uppstod och medelåldern kraftigt sänktes. Egyptierna med sitt vetebröd och öl som sällan blev mer än 35 år gamla medan jägarna (fettätarna) kunde uppnå 70 års ålder (om de inte blivit uppätna eller skadat sig). Dåligt med apotek och välutrustade sjukhus på den tiden.😇

Sant, fett är inte nyttigt, det är essentiellt nödvändigt för flera bl.a neurologiska funktioner. 

Individuellt kanske, men jag startade med fritt flöde av fett, i alla de former , dock inte veg.oljor : var påläst och hyfsat erfaren.

Men nu måste jag se över fettprocenten, det lutar för min del mot 50% fett 50% protein, fick iofs i mig gott om protein första delsträckan, mot mitten minskade portionerna och därmed också proteinet, som sedan började komma lite på efterkälken i jakten på rätt % fett.. vilket jag därefter behövt justera så jag får mkt mer protein i mig av följande skäl

* min ålder

*både simmar och styrketränar

*behöver gå ner ytterligare ivikt, dvs jag kalorireducerar och det stressar kroppen något, varför gott om protein blir ett måste

*att snarare öka än minska proteinet, gynnar ämnesomsättningen , som omsätter lite bättre än med statens undermåliga rekommendation på 0,8 gram per kropps-kg

* för att jag nått en viktplatå, där överskottsfettet inte i samma grad kan bara "rasa" som när man har många överflödskilon.. utan som jag behöver komma åt med muskelarbete och som kan ta minst lika många månader att bli av med men strama åt - dvs mina sista kilon sitter verkligen inne i kroppen och skvalpar, inte på samma sätt  utanför som innan (t.ex när buken lede helt eget liv, likaså armfläsket och hakfläsket som är åtgärdat, men det är magen var fett annolikt är förenligt med insulinresistens.

Jag är lite i tvivel huruvida man kan "bli av eller bli kvitt en redan uppnådd insulinresistens" , jag tror snarare man kan hålla den i schack.

Men "botad" , jag betvivlar att man kan säga sig "vara fri" , när man alltid efter en gång väl abnorma värden, behöva änra kost, till den grad att inte längre äta vare sig bröd potatis ris eller pasta.. oavsett all historik om den sortens föda, nu vågar jag inte ecperimentera för mycket eftersom konsekenserna kan bli så tråkiga med skyhöga BS-värden, men jag testade ändå, fast med fikon vilket var osedvanligt korkat!! kunde ha tagit iaf fanskbröd och en tallrik pasta, och mina BS-värden efter fikon går icke att få tillbaka i normalvärde, värdet ligger skyhögt hela dagen efter..  trist. Men ska inte vara så säker, det kan ta ett helt år innan man kan klara en fest med olika godsaker i den traditionella stilen, men än sså länge är det alltför tidigt för mig att kalla mig för "botad" , oavsett mitt HbA1c är något att vara rädd om nu. Och andra vinster. 

Men sedan att många andra, , bl.a du, känner dig inte längre vara insulinresistent, det må vara. Men botad...  ?

Har du ens provat att leva med husmanskost och vad som hör till, gällande frukost middag kvällsmat ,  lite sött en å annan gång, under en månads tid eller två? Därefter kan du se om det handlar om att ha blivit fri från resistensen. 

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Gemma sade:

1. Men nu måste jag se över fettprocenten, det lutar för min del mot 50% fett 50% protein

2. jag därefter behövt justera så jag får mkt mer protein i mig av följande skäl

• min ålder
  • både simmar och styrketränar
  • behöver gå ner ytterligare ivikt, dvs jag kalorireducerar och det stressar kroppen något, varför gott om protein blir ett måste
  • att snarare öka än minska proteinet, gynnar ämnesomsättningen , som omsätter lite bättre än med statens undermåliga rekommendation på 0,8 gram per kropps-kg
  • för att jag nått en viktplatå, där överskottsfettet inte i samma grad kan bara "rasa" som när man har många överflödskilon.. utan som jag behöver komma åt med muskelarbete och som kan ta minst lika många månader att bli av med men strama åt - dvs mina sista kilon sitter verkligen inne i kroppen och skvalpar, inte på samma sätt  utanför som innan (t.ex när buken lede helt eget liv, likaså armfläsket och hakfläsket som är åtgärdat, men det är magen var fett annolikt är förenligt med insulinresistens.

3. Jag är lite i tvivel huruvida man kan "bli av eller bli kvitt en redan uppnådd insulinresistens" , jag tror snarare man kan hålla den i schack.

Men "botad" , jag betvivlar att man kan säga sig "vara fri" , när man alltid efter en gång väl abnorma värden, behöva änra kost, till den grad att inte längre äta vare sig bröd potatis ris eller pasta.. oavsett all historik om den sortens föda, nu vågar jag inte ecperimentera för mycket eftersom konsekenserna kan bli så tråkiga med skyhöga BS-värden, men jag testade ändå, fast med fikon vilket var osedvanligt korkat!! kunde ha tagit iaf fanskbröd och en tallrik pasta, och mina BS-värden efter fikon går icke att få tillbaka i normalvärde, värdet ligger skyhögt hela dagen efter..  trist. Men ska inte vara så säker, det kan ta ett helt år innan man kan klara en fest med olika godsaker i den traditionella stilen, men än sså länge är det alltför tidigt för mig att kalla mig för "botad" , oavsett mitt HbA1c är något att vara rädd om nu. Och andra vinster. 

Men sedan att många andra, , bl.a du, känner dig inte längre vara insulinresistent, det må vara. Men botad...  ?

4. Har du ens provat att leva med husmanskost och vad som hör till, gällande frukost middag kvällsmat ,  lite sött en å annan gång, under en månads tid eller två? Därefter kan du se om det handlar om att ha blivit fri från resistensen. 

1-2. Visserligen anses proteinbehovet ökas något med åldern men med det förhållandet kommer din viktreducering att kraftigt försvåras (leverns glukosproduktion ökar) och LCHF-effekten minskar.

3. Detta måste rimligen variera från person till person. Om det alltid vore så illa som du antyder, skulle insulinresistensen innebära en bestående skada i de kroppsceller som lagrar glykogenet. Det skulle betyda en allmän, allvarlig förändring av nämnda cellers funktion för resten av livet. Kravet skulle då kvarstå för mer insulin än normalt i cellerna att öppna sig för lagring av glykogen (dvs. att cellerna skulle vara kroniskt sjuka). Mycket talar mot detta!

Man kan jämföra problemet med dem som arbetar i miljöer med kraftig doft t.ex. hönserier. I början av arbetveckan kan det ta några dagar innan man vänjer sig, för att under kommande helg återfå normal förmåga att känna igen ren luft (vänja sig av med hönsdoften). Kommande måndag återkommer tillvänjningen som gör hönsdoften dräglig först under slutet av arbetsveckan. Samma principer för tillvänjning / avvänjning av tidigare insulinresistens och uttröttning av bukspottkörtdeln har jag känt av.

Visserligen avtar bukspottkörtelns förmåga att producera insulin med åldern eller tröttas tillfälligt ut genom insulinresisten som kräver mer insulin - men det är en annan sak än diabetes 2, så länge intaget av glukos utifrån inte blir alltför stort.

Jag vill i sammanhanget inte helt motsätta mig Tim Noakes (en av mina favoriter bland de ärliga forskarna), som antyder detsamma som du - han fick under de senare åren fram till pensionen uppleva insulinresistens. Å andra sidan, om du kikar på mina data:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15842-blodfetter/?do=findComment&comment=159552

ligger jag, trots min ålder så långt från typiska diabetes 2-data, som man kan komma. Eftersom jag närmar mig 90-årsstrecket, ser jag faktisk den äldre kroppen som ett bättre testobjekt än yngre kroppar.  Funktionen t.ex. i min bukspottkörtel är nu helt normal:

280451654_ScreenHunter_1959Feb_0700_36.thumb.jpg.7ba69e728cd8b1f88c2c97d2ba3bbcfd.jpg

4, De senaste tre månaderna för blodtestet prövade jag att fuska så mycket som var rimligt (frukt, en del potatis, hårt bröd, skorpor etc. till kaffet men ändå blev mina värden som de blev (helt normala). Observera också att jag haft blodtrycksmedicin av alla de slag under 25 år, Metformin under 12 år och statiner lika länge. Alla nu utsatta med lever, njurar, hjärta och lipidstatus helt normaliserade och de s.k. "normala" ålderssymtomen borta (myrkrypningar, gikt, sura uppstötningar, muskelkramper, ständiga förkylningar).

Mer och mer börjar jag tro flertalet ålderssymtom bero på onödigt förskrivna läkemedel, inte på åldern.  

• Gilla 1
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Nils Engström sade:

1-2. Visserligen anses proteinbehovet ökas något med åldern men med det förhållandet kommer din viktreducering att kraftigt försvåras (leverns glukosproduktion ökar) och LCHF-effekten minskar.

3. Detta måste rimligen variera från person till person. Om det alltid vore så illa som du antyder, skulle insulinresistensen innebära en bestående skada i de kroppsceller som lagrar glykogenet. Det skulle betyda en allmän, allvarlig förändring av nämnda cellers funktion för resten av livet. Kravet skulle då kvarstå för mer insulin än normalt i cellerna att öppna sig för lagring av glykogen (dvs. att cellerna skulle vara kroniskt sjuka). Mycket talar mot detta!

Man kan jämföra problemet med dem som arbetar i miljöer med kraftig doft t.ex. hönserier. I början av arbetveckan kan det ta några dagar innan man vänjer sig, för att under kommande helg återfå normal förmåga att känna igen ren luft (vänja sig av med hönsdoften). Kommande måndag återkommer tillvänjningen som gör hönsdoften dräglig först under slutet av arbetsveckan. Samma principer för tillvänjning / avvänjning av tidigare insulinresistens och uttröttning av bukspottkörtdeln har jag känt av.

Visserligen avtar bukspottkörtelns förmåga att producera insulin med åldern eller tröttas tillfälligt ut genom insulinresisten som kräver mer insulin - men det är en annan sak än diabetes 2, så länge intaget av glukos utifrån inte blir alltför stort.

Jag vill i sammanhanget inte helt motsätta mig Tim Noakes (en av mina favoriter bland de ärliga forskarna), som antyder detsamma som du - han fick under de senare åren fram till pensionen uppleva insulinresistens. Å andra sidan, om du kikar på mina data:

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15842-blodfetter/?do=findComment&comment=159552

ligger jag, trots min ålder så långt från typiska diabetes 2-data, som man kan komma. Eftersom jag närmar mig 90-årsstrecket, ser jag faktisk den äldre kroppen som ett bättre testobjekt än yngre kroppar.  Funktionen t.ex. i min bukspottkörtel är nu helt normal:

280451654_ScreenHunter_1959Feb_0700_36.thumb.jpg.7ba69e728cd8b1f88c2c97d2ba3bbcfd.jpg

4, De senaste tre månaderna för blodtestet prövade jag att fuska så mycket som var rimligt (frukt, en del potatis, hårt bröd, skorpor etc. till kaffet men ändå blev mina värden som de blev (helt normala). Observera också att jag haft blodtrycksmedicin av alla de slag under 25 år, Metformin under 12 år och statiner lika länge. Alla nu utsatta med lever, njurar, hjärta och lipidstatus helt normaliserade och de s.k. "normala" ålderssymtomen borta (myrkrypningar, gikt, sura uppstötningar, muskelkramper, ständiga förkylningar).

Mer och mer börjar jag tro flertalet ålderssymtom bero på onödigt förskrivna läkemedel, inte på åldern.  

Hävdar ganska bestämt att "viktreducering kraftigt reduceras" av att inte våga ta in mer protein utifrån rekommenderade dosen, helt enkelt är en TEORETISK KALKYL, som dessutom är debunkad, enbart att det är bevisat att högre protein-intag helt enkelt ÖKAR metabolimen och omsättning av överflödskilon, just exakt gällande viktminskning. 

Jag och min egen historia kan givetvis inte tjäna som undeerlag för att du sk förstå varför protein-normen är sorgligt överdriven, men jag har visats komma till en insulinresistens, jag har ökat protein-intaget senaste veckorna , min vikt fortsätter att minska.

Läs gärna lite av Naiman för att få en nyanserad aspekt på proteinhalten. Han är inte ensam om sin syn på proteinrestriktion eftersom han är en av flera, som möter insulinresistenta i sina patientgrupper.

Finns många fler som om inte debunkar så iaf reagerar över att 0.8 som regel, inte är raktigenom tillförlitlig (jag sällar mig till den skaran) Denna nästintill rädsla för protein medan fettet bara kan ösas in... nja... , att det höjer BS? Inte om du tränar eller är till vardags aktiv och inte mer stillasittande, som är så vanligt nu för tiden.

Sedan exakt som du säger, det viktigaste av allt!! Det är tveklöst INDIVIDUELLT, måste betonas, att somliga behöver 2 g protein/kg kropp - många har t.ex nedsatt tolerans för mejeriprodukter, tål inte ost , laktos och sådant, men alla har inte det. Bara en sån sak! Olika tarmflora, bara en sån sak, det skiftar enormt. Finns tyvärr inte en enda gyllene regel. 

Det vet också forumsmedlemmarna, mer än väl.. att en hälsoresa kan kräva andra tag än för annan, en behöver bullet proof coffee, annan kan få metabolismen att bromsas av dessa extra tillsatta fetter - vi lagar alla olika mat, vissa lagar inte ens mat i den utsträckningen som kan krävas, för det är ju mekkigt att göra långkok, pastejer och befatta sig med blod fett och tårar, lättare med proteinbars och sådant? Då behövs ju en massa tillsatt fett. Men äter man t.ex en riktigt stor bunke sallad om dagen, spritt eller inte, då vill jag ha olja på det, det kan gå åt 30-40 fram olivolja.. lägg då till smöret i pannan, fettet i köttet.. och lite annat (nötter, ostkuber) så är man snabbt uppe överflödskalorier, om man siktar på att tappa kroppsfett.

Hur levde man i barnaåren, i ungdomsåren, i sitt yngre vuxna liv innan kommen till 50? Det kan betyda en hel del för hur man behöver sammansätta en kropp som gått "i baklås" eller blivit isnulinresistent.

Min kropp har varit aktivt tränande sedan barnsben, denna kroppen har dessutom förvärvat brunt bälte i karate, inte för att jag förvaltar det nu för tiden, raka motsatsen viket är kanske lite sorgligt, men livet går vidare.. annat tar vid.

I flera års tid därefter har det motionerats aktivt.. förutom efter ca vid 45.. där började livet innefatta andra värden med lite annat leverne , bl.a en hel massa jobb tog manngrannt över gott men på ont också,  så till vida att jag de sista tre åren egentligen senaste 10, fullständigt ignorerade precis alla kroppssignaler som jag visste var fel.. fortsatte ignorera , sedan helt åt skogen.. men befann mig i spiral som Dr Fung träffsäkert kallar för The Voscious Circle -alltså fysiologiskt farlig spiral (jag är själaglad att jag inte nådde upp till

T.ex krympt 2,5 cm de sista åren, det beskyller jag fetman för, fick ont i knäna, i ländrygg och försämrad rörlighet kändes direkt handikappande, lust till motion minskade sakta men säkert.

Jag är helt med på ditt resonemang, det är D.D filosofi, som jag skriver under på! Tro inget annat!  men ... under resans gång sker det saker med metabolismen, när den de facto inte längre är i ett "sjukdomstillstånd" som för dig... för mig också.

Så naturligtvis sparade inte på fettprocenten de första 3 månaderna,  det är nog viktigt att förse kroppen med extra fett i början (för mig var det så) det gav signaler i kroppen att växla över till fettdrift, men därefter.. kan man behöva så kallat finlira/justera och ackomodera utifrån vilka parametrar man har... och det är högst individuellt, det jag gör nu.. att försöka... hålla ner fettet så det inte överstiger proteinet, varför jag skaffat hem proteinpulver nu. Så jag slipper äta kilovis med kött alla dar i veckan. (blir också lite väl dyrt, jobbigt tugga i sig, behöver avsevärt mindre mat nu, än för månder sedan )

Skulle jag fortsätta med mer fett än protein, då skulle jag förlora ännu mer muskler än vad jag redan tappat och nu måste det jobbas upp detta utan att få tillbaka det förlorade.

Jag säger som du, att övrförskrivning av läkemedel är snarare regel än undantag, det är ett kopiöst slöseri med allt mindre vetenskaplig bärighet än någonsin, det är ju om inget annat tidsbesparande för staten (tror de!! men de bedrar sig, eftersom bieffekterna kan bli än värre och dessutom finns lite forskningsfusk i basen, inget som lockar en att börja knapra statiner, no thanks!!)

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Gemma sade:

överförskrivning av läkemedel är snarare regel än undantag,

Efter att ha läst hur du och många andra kämpat på, inser jag att variationen människor emellan kan ha stor betydelse. I mitt fall, innan jag startade min LCHF-karriär, hade jag lagt ner stor möda på att skaffa fram all information om vad jag hade att vänta. Bl.a. kände jag forummedlemmarna på pulsen, innan jag gick in i forumet som medlem. Kostdoktorn anslöt jag mig till dessförinnan, vid sidan av att göra mig bekant med ett då trettiotal forskares arbeten på lågkolhyratsidan.

Det jag egentligen förväntade mig, var att jag i min ålder skulle ha större anledning att möta anpassningsproblem än yngre. I verkligheten blev allt som förväntat positivt - bloddata visar nu efter dryga två år att utvecklingen helt hade följt LCHF-normerna utan minsta problem.

För att nå resultat, om man går in i LCHF i syfte att reducera vikten, kan man inte räkna med de optimala effekterna förrän normalvikten uppnåtts. Först då kommer de fantastiska resultaten. Möjligen kan man också ha hjälp av en gnutta tur. Det är möjligt att jag haft tur, som slirade in på LCHF, efter att ha befunnit mig på nätet för min hustrus grå och grönstarr.

En del av fördelarna ligger i min frus tidigare kosthållning - det enda som behövde ändras på, dvs. tas bort från matbordet, var: bröd, potatis, pasta, ris, mjölk,  öl och övriga sötade produkter (fasta och i vätskeform) som kunde omvandlas till glukos. Påståendena om kravet på disciplin är klart överdrivna. Den som vill uppleva sin kropp frisk utan läkemedel, har naturligtvis inga svårigheter. Väljer man att fortsätta låta sötsuget styra, då får man göra det, men då har man sannolikt inte skaffat sig de nödvändiga kunskaperna eller anser uppoffringarna för stora. Med rätt kunskap ser jag det som näst intill omöjligt att hamna fel, såvida inte masochistiska böjelser ligger i botten.

• Gilla 1
Länk till inlägg
31 minuter sedan, Nils Engström sade:

Efter att ha läst hur du och många andra kämpat på, inser jag att variationen människor emellan kan ha stor betydelse. I mitt fall, innan jag startade min LCHF-karriär, hade jag lagt ner stor möda på att skaffa fram all information om vad jag hade att vänta. Bl.a. kände jag forummedlemmarna på pulsen, innan jag gick in i forumet som medlem. Kostdoktorn anslöt jag mig till dessförinnan, vid sidan av att göra mig bekant med ett då trettiotal forskares arbeten på lågkolhyratsidan.

Det jag egentligen förväntade mig, var att jag i min ålder skulle ha större anledning att möta anpassningsproblem än yngre. I verkligheten blev allt som förväntat positivt - bloddata visar nu efter dryga två år att utvecklingen helt hade följt LCHF-normerna utan minsta problem.

För att nå resultat, om man går in i LCHF i syfte att reducera vikten, kan man inte räkna med de optimala effekterna förrän normalvikten uppnåtts. Först då kommer de fantastiska resultaten. Möjligen kan man också ha hjälp av en gnutta tur. Det är möjligt att jag haft tur, som slirade in på LCHF, efter att ha befunnit mig på nätet för min hustrus grå och grönstarr.

En del av fördelarna ligger i min frus tidigare kosthållning - det enda som behövde ändras på, dvs. tas bort från matbordet, var: bröd, potatis, pasta, ris, mjölk,  öl och övriga sötade produkter (fasta och i vätskeform) som kunde omvandlas till glukos. Påståendena om kravet på disciplin är klart överdrivna. Den som vill uppleva sin kropp frisk utan läkemedel, har naturligtvis inga svårigheter. Väljer man att fortsätta låta sötsuget styra, då får man göra det, men då har man sannolikt inte skaffat sig de nödvändiga kunskaperna eller anser uppoffringarna för stora. Med rätt kunskap ser jag det som näst intill omöjligt att hamna fel, såvida inte masochistiska böjelser ligger i botten.

Toppen, det här skriver jag under på. Det är för att jag också förstått huvudprinciperna med dels lchf, dels basic fysiologi och basic näringslära, medan principen low carb i komb. high (dvs higher than standard samt individanpassst men med rätt ratio) är saken som får igång fettbrasan.

Sker det sedan inte utefter beräkning, då ska man nog börja analysera sina intag, istället för att stirra sig blind på kartan i handen, terräng vinner alltid över karta, eftersom en karta är en guideline medan ditt liv är en biologisk verklighet, som gärna får bli hållbar.

För alla oss som av olika orsaker genomlevt oönskade effekter av den mat vi stoppat i oss, är ju lchf om jag får säga överlägset, sedan får populärvetenskapliga rtiklar och dito, skriva bäst de vill - jag kommer då hålla mig till lchf, jag tror livet ut.. finns inga anledningar att börja äta kh-späckad mat, när jag inte ens saknar det.

Dessutom, för femtioelfte gången, är D.D här, enligt mig Sveriges bästa hälsosajt, med skitbra läkare, skitbra medarbetare som alla kan sin sak, och supertrevliga forumsmedlemmar med både kunskap & erfarenhet. Enligt mig, är ju "keto" ett snäpp tightare.. som inte passar alla och ev. inget jag kommer att behöva sträva efter, men jg resonerar som så att man är egentligen aldrig "klar" och "färdig" , det finns inget "slut" där man säger nuuu så nu minsann är "min viktresa" klar wow jag väger xx kg, så nu är vi färdiga....

Man ska må bra, inte bara tycka sig se o-tjock ut.. det finns så många fler variabler med lchf, som jag fått upp ögonen för mer och mer, vilket förstärker också min visshet om att lchf, verkligen inte är ett hokus-pokus! Däremot blir man väldigt mätt och belåten på lchf, och anpassar sitt fettintag efter sina egna behov, men fettet ska givetvis med på tallriken , dagligen!

Idag, gjorde jag en köttfärssås baserat på äkta märgbensfett  och med fuskspaghetti (inte ätit en av mina favoriträtter på snart 1/2 år..) men med shiratake- fettuccini blev det ju helt superbt! Blev mätt på ca 1/4 vad jag annars skulle ha ätit av köttf-sås med pasta. 

Orkade inte ens äta salladen till, som jag spar till senare ikväll. 

Och visst kan man f ner blodsockret via lchf, det finns ju massor åter massor av folk som vet det, men kul att man kan gå i god för det faktiskt! Som en undersköterska på VC sa "jaaa DET hade du aaaaldrig klarat utan metformin" Och jag " joodå, bara inte på så kort tid, ovh då visste hon inte att jag inte ens tog metformin alla dagar. 

Dock kan det vara individuellt, att jag tror jag får lägga metforminet när jag är mer viktstabil, då jag fortfarande "är under renovering" om vi säger så. 

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Gemma sade:

1. lchf om jag får säga överlägset, sedan får populärvetenskapliga Artiklar och dito, skriva bäst de vill - jag kommer då hålla mig till lchf, jag tror livet ut..

2. Enligt mig, är ju "keto" ett snäpp tightare.. som inte passar alla och ev. inget jag kommer att behöva sträva efter, men jg resonerar som så att man är egentligen aldrig "klar" och "färdig" , det finns inget "slut" där man säger nuuu så nu minsann är "min viktresa" klar wow jag väger xx kg, så nu är vi färdiga....

3. jag tror jag får lägga metforminet när jag är mer viktstabil, då jag fortfarande "är under renovering" om vi säger så. 

1. Skälet till allt skräp på nätet är ju pengar inte kunskap.

2. Keto är nog det du kommer att fastna för. Där har du metoden för kroppens riktiga harmoni.

3. Har du kollat långtidssockret (över eller under 42?). Ligger du under 42 finns ingen anledning att medicinera.Jag skulle rekommendera en Werlabstest mrd 45 blodanalyser - ett suveränt koncept, som ger dig full koll.

En del av skälet till den snabba utveckling ligger sannolikt i att jag fastar 16 -17 timmar varje dag. Under två år blir det resultat, som visar sig på alla organ (hjärta, lever, njurar, bukspottkörtel, gallgångar - hjärnan inte att förglömma och inte heller god sömn och gott humör.) - går inte att beskriva som annat än en fantastisk uppdatering av hela kroppen, som man önskar alla att uppleva.

• Gilla 1
Länk till inlägg
26 minuter sedan, Nils Engström sade:

1. Skälet till allt skräp på nätet är ju pengar inte kunskap.

2. Keto är nog det du kommer att fastna för. Där har du metoden för kroppens riktiga harmoni.

3. Har du kollat långtidssockret (över eller under 42?). Ligger du under 42 finns ingen anledning att medicinera.Jag skulle rekommendera en Werlabstest mrd 45 blodanalyser - ett suveränt koncept, som ger dig full koll.

En del av skälet till den snabba utveckling ligger sannolikt i att jag fastar 16 -17 timmar varje dag. Under två år blir det resultat, som visar sig på alla organ (hjärta, lever, njurar, bukspottkörtel, gallgångar - hjärnan inte att förglömma och inte heller god sömn och gott humör.) - går inte att beskriva som annat än en fantastisk uppdatering av hela kroppen, som man önskar alla att uppleva.

Klart jag vill ge mig ett ordentligt werlabs-test, inte tu tal om det, helst idag!!

Men min förbaskade tandlökarräkning, är lite mustig nu och ett tag framöver.. 

Ja, mitt HbA1c är ju som jag så stolt skrev om nere på 35,  något jag är rädd om kan du tro.

Men det blir werlab framöver, du vet att man har alltid utgifter, jag tror inte jag kommer att få hjärtbesvär i det närmaste, så jag simmar på.. men helt klart att ett utökat blodtest absolut ska bli av. Gärna kalsiumscanning-score.. 

Man kan göra nästan allt, men inte allting på samma gång alltid 😜

Länk till inlägg
21 timmar sedan, Gemma sade:

Rödris kan sänka kolesterol .

Redasin är ett kosttillskott som innehåller rödris (1,2 g/tablett) samt vitaminerna B6, B12 och folsyra.

Rödris bildas genom jäsning av svampen Monascus purpureus, som växer på fuktigt vitt ris och innehåller HMG-CoA-reduktashämmare i form av monakolin K (lova­statin) och omättade fettsyror.

Rödris är mögligt ris, dvs den ekologiska varianten till Statiner, dvs mykotoxiner som nedreglerar Mevalonsyntesen.. B6, B12 och folsyra, kan man få naturligt från annan mat som inte är möglig!

Var tror du de fick iden till att framställa syntetiska mykotoxíner???

Vet inte hur de tänkt där.. men alla insatta vet att vid HMG-Coa-reduktashämmare, så behöver man tillföra lite extra Q10.. iomed att det oxå bildas i mevalonsyntesen!

"Koenzym Q10, ubikvinon eller ubikinon är en fettlöslig och vitaminlik bensokinon och ett koenzym som finns framför allt i mitokondrierna, och som medverkar i cellandningen. I den processen som Q10 deltar i regleras en stor del av energiförsörjningen i kroppen. Q10 finns därför i hög grad i de organ som förbrukar mycket energi. Det är också en verksam antioxidant."

I elektrontransportkedjan agerar koenzym Q10 som transportör för reduktionspotentialer mellan komplex I och komplex III. Innan ubikvinon har reducerats helt kan det avge en elektron till syrgas, O2, varpå den fria radikalen superoxid bildas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Koenzym_Q10

Nu så har jag inte Googlat Redasin.. men är det som du beskriver, ett kosttillskott, så är det inget läkemedel!

Såå, då är det förmodligen rätt ofarligt att inta, dvs väldans låga doser av Mykotoxiner och mest B6, B12 samt folsyra, men fucking inget Q10, vilket skulle ha varit bättre om Mykotoxinerna hade varit högre.. dvs min enkla åsikt är att det antagligen är ofarligt att inta, de andra vitaminerna har antagligen ett större värde.. men dessa kan man ju oxå mäta/utvärdera om man misstänker att man har något allvarligt sjukligt tillstånd!

Läs på du bara, vi blir väl inte så mycket klokare, men mer skeptiska till sk normalkost, mögelgifter  och enskilda blodprover!

Iallafall, du kan tillobörja med att ta in vad Nils skriver, med risk för att han kan vara en udda person, vissa sådana personer tenderar att ansamlas här på forumet.. grejen med det är kanske att de i själva verket inte är så udda?

Iallafall, det finns en massa piller mot olika saker/provsvar, det finns ändå inga piller mot allt.. så jag tar mykotoxiner i speciella fall, senast Borelia, dvs antibiotika!

Problemajset därvidlag är att även Läkare har blivit restrikstiva mot att slkriva ut mykotoxiner mot ditten och datten, främst sådana mot bakterier!

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Gemma sade:

mitt HbA1c är ju som jag så stolt skrev om nere på 35

Låter bra - om inga tecken finns på försämringar finns, bör du snart kunna släppa medicineringen.

Man kan bara önska andra samma njutning som den jag fått uppleva rent fysiologiskt, dels att kunna konstatera lönsamheten i att noga följa råden som fina forskare utifrån moderna metoder pedagogiskt förklarat bakgrunden till.  

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall, du kan tillobörja med att ta in vad Nils skriver, med risk för att han kan vara en udda person, vissa sådana personer tenderar att ansamlas här på forumet.. grejen med det är kanske att de i själva verket inte är så udda?

Jämfört med den alltmer växande skaran vegantillskyndare som tror sig rädda jorden och dess klimat från köttätare, är flertalet forummedlemmar här naturligtvis udda från statistisk synpunkt. Bara tanken på att någon enskild tar sig tid till  tusentals timmars studier eller bekostar egna blodanalyser i ett antal som aldrig ryms inom vårdcentralens budget är naturligtvis udda. Detta för att bli fri från "läkemedel" och reducera företagens vinster och i vissa avseenden bryta med socialstyrelsens doktriner, är naturligtvis också udda. Å andra sidan är i varje fall jag inte udda jämfört med forumets övriga medlemmer - möjligen med tanke på att jag kunnat hålla mig borta från LCHF så långt upp i åldern men det finns säkert massor av LCHF-entusiaster mellan 90 och 100, kanske t.o.m. utan att de vet om det själva.bild.thumb.png.bb4b87f0c636bdcf5e6878b8b11bb890.pngDock inte med tanken att allt skulle hänga på en tråd. Tvärtom i förvissningen om att med rationella metoder kunna backa klockan.

• Gilla 1
Länk till inlägg
9 timmar sedan, Gemma sade:

Ja, mitt HbA1c är ju som jag så stolt skrev om nere på 35,  något jag är rädd om kan du tro.

Dä kan jag i princip friskriva dig från Diabetes typ 2 iallafall.. senast jag mätte låg jag på 31!

Likt förbannat så har jag kolesterolvärden och bukomfång som ligger på gränsvärden,, en liten hint är att under en period då jag tränade mer så blev de lite bättre!

Dvs det finns inga indikationer på att jag skall bli lika gammal som Nils.. och jag tänker inte trötta ut dig med att nämna alla andra livsstilsfaktorer som kan inverka.. iallafall så går jag i pension om nästa ett år.. vi får se om jag tar tag i det då.. oandrasidan lär de ha pensionärsrabatt på gymmen, det vore en bra start!

Oså vidare till Fung, Cummins, Attia,, ja även Ancel Keys, de har alla rätt, man måste bara sortera ut allt själv.. orsak och verkan, jag drar även in Uffe Ravnskog som själv är läkare och enligt egen utsago lider utav FH!

Aså.. lite vid sidan om, typ din tandläkarräkning,, kan vara ett komunicerande kärl.. tandhälsa lixom all övrig hälsa kan handla om inflamationsfaktorer.. tandläkargrejen är oftast en piss i Nilen, jämfört med en massa andra sjukliga tillstånd.

Skillnaden är främst att tandläkarräkningen får du betala själv.. medans annan akut sjukvård faller inom sjukvårdsförsäkringen!

Nu säger jag inte att dina tandproblem har något med saken att göra i ditt fall, bara nämna att det finns folk som har sådana problem.. främst i fattigare länder, tandlossning. Karies, tandköttsproblem.. då har de till skillnad från dig och mig ytterligare inflamationsorsaker.

Iallafall så kan du få lite tröst, för som regel får de inte våra problem, för de dör som regel utav "all cause mortality" innan de hunnit utveckla CVD eller Cancer.. dvs de dör i medelåldern av allt möjligt annat.. rätt ofta på grund av infektioner!

Det är väl tur att jag inte orkar skriva mer?

Länk till inlägg
On 2020-02-07 at 23:34, Zepp sade:

det finns inga indikationer på att jag skall bli lika gammal som Nils..

Där kommer matematiken in. Eftersom din LCHF-start inträffade betydligt mer än två decennier  före min (räknat på våra åldrar), bör du tvärt om ha betydligt större möjligheter att med råge överträffa min ålder. Tiden talar för dig men det lät nästan, som om du ansåg 90 års ålder för någon som tillämpar LCHF-kost, vara särskilt märklig.

Det är bl.a. kostdoktorns och forumets förtjänst med entusiasm och tips av olika slag, som gör att jag nu,  efter snart 2½ år med LCHF, uppfattar mig förflyttad några decennier bakåt i tiden. Nu är det bara epigenetiken och telomererna som bestämmer över längden resterande tid.

Som det nu känns, förvånar mig inte, om LCHF-kosten kan komma att påverka överlevnadsparametrarna högst väsentligt - något som i så fall gäller oss alla. Sannolikt antyds detta genom utfallet på mina blodanalyser efter dryga två år på LCHF-kost från ingångsdata med full medicinering till data med all medicinering utsatt:

• långtidssockret förbättrat från 48 till 35 mmol/mol (diabetes 2 neutraliserad) -
  • Apo B/Apo A1-kvoten från 1,1 till 0,6 (väsentligt större proteinkapslar)
  • HDL från 0,9 till 1,4 mmol/L  (56 % ökad transporteffektivitet av oxiderat kol.)
  • Triglyceriderna från 1,3 till 0,77 mmol/L (visar << andel oxiderat kolesterol)

Om socialstyrelsen resp. sjukvården hade kunnat tipsa om och förskriva ett enda läkemedel med förmåga att samtidigt normalisera blodtryck, blodsocker och lipidprofil och dessutom normalisera funktionerna på hjärta, lever, njurar, galla och buksportkörtel resp. immunförsvaret, vore det att beteckna som en medicinsk sensation. Det är just det som forumet är till för att förmedla runt LCHF! Jag råkar bara vara ett av exemplen på att den kosten fungerar. I samma riktning som Sarah Hallberg visar i sin kvalitetsforskning och som helt stämmer överens med PURE-studien!

P.S.

En del forummedlmmar hör av sig med frågeställningar och önskemål om att ytterligare kunna förbättra effekten (med mage och vikt som fortfarande finns kvar eller annat som behöver putsas till). Oavsett vad som kan hävdas om individuell variation (genetik etc.), är min  uppfattning att konceptet LCHF i många fall inte följts tillräckligt noggrant. Förståeligt t.ex. med en arbetsmarknad som ofta inte medger mat mitt på dagen med lämpliga ingredienser etc.

Som pensionär har man som jag lätt att ställa om. Min tillämpning är enkel - lätt "social" frukost och ett huvudmål resp. 16-17 timmars daglig fasta med dryckesvanor som styrs av törsten inte av hälsokostsajters rekommendationer runt en viss mängd per dag. Alltså tillämpa rutiner som lätt kan följas för den som i hemmet själv kan bestämma om mathållningen. 

• Gilla 2
Länk till inlägg