Jump to content

Allergi . . .

Marie Jensen

Recommended Posts

Mitt yngsta barnbarn är hyperallergisk mot fisk, speciellt vit fisk, allergin är orsaken till barnbarnets tillstånd att inte kunna äta följande,

inga som helst sädesslag

inte ägg

inga nötter

inga baljväxter

tack och lov kan barnbarnet äta grönsker, kött och alla mejerier av animaliskt ursprung, största nackdelen är väl att socker går att äta utan problem!! just fisk tror läkarna att man kan införa vid 7-8års åldern, någon mer som har erfarenhet av detta?

• Sad 2

Det är vanligt att allergier växer bort. Jag var allergisk mot både mjölkprotein, gråbo och pälsdjur som barn, vilket växte bort vid 7-8 års ålder.   

Hoppas verkligen det blir bättre för barnbarnet. Just allergi mot spannmål är bland det värsta att ha, eftersom spannmål är den vanligaste tillsatsen samt något som kontaminerar och smittar allt i dess närhet. Är man mycket känslig mot spannmål kan man inte äta borta, på de flesta restauranger, hos vänner, släkt osv, oavsett om man beställer spannmålsfritt, lchf eller whatever. Det beror på hur mjöl och bröd hanteras, flyger runt och smular i lokaler, vilket gör det omöjligt för en allergiker att äta där. Sen inte att förglömma att i princip allt som har en innehållsförteckning idag innehåller spannmål, till och med chark och andra saker man aldrig skulle kunna ana typ skagenröra. Glukossirap som används i t.ex godis och glass är också gjort av vete inom EU, vilket allergiker kan bli sjuka av.

Jag hittade förövrigt flera vetekorn i en förpackning röda linser häromdagen. Sådant blir man mörkrädd av, med tanke på att jag kunde skickat en allergiker till akuten om jag inte sett kornen och sedan bjudit på linssoppa. 

Samtidigt används spannmål mer och mer som både tillsats och basvara "för miljön" (men handlar snarare om att det är billigt)men tas ingen hänsyn till all de som faktiskt blir sjuka av skiten.

• Like 2
  • Sad 1

Det är nog första gången jag läser om korsallergi mellan vit fisk, säd, ägg, nötter och baljor. Allergier är överreaktion mot proteiner, eller delar av proteiner (peptider). En intressant teori kring detta är att allergier uppstår hos dom som har svag magsyra för dom kan inte bryta ner proteinerna till sina beståndsdelar aminosyror. Alltså skulle en hjälp vara att öka på magsyran. 

Läckande tarm är också en komponent i magsyrateorin. Glutenmjöl, bakterier och stress mm orsakar läckande tarm. 

Ann Fernholm har framfört teorin att det finns ett fönster i barns uppväxt då man bör introducera dom till alla olika matprodukter, deras immunförsvar ska då vara mer tillåtande och inte överreagera med allergi. Saker som introduceras efter kan orsaka problem. Denna teori har visat sig stämma med jordnötsallergi men inte med gluten. 

http://annfernholm.se/2019/11/22/muffins-kan-forebygga-aggallergi-hos-barn/

http://annfernholm.se/2017/08/31/stort-genombrott-probiotika-hjalper-mot-jordnotsallergi/

• Like 2

• 2 weeks later...

tack för er info, enligt läkaren tror de att fiskallergin är den primära, då barnet var sjukt och full med utslag gavs det kokt vit fisk (skonsam mat som alla vet!) barnet var även mjölkprotein-allergiker men det är nu borta men resten består, barnet har ju utöver att fått ha blivit introducerad för all mat, mamman har även Annas kokbok för barn, fått alla sockrade produkter som finns på marknaden för små barn, sockret är det som jag tror är grunden för bilden av allergier.

• Like 2