Popular Post Peter B Posted January 16, 2020 Popular Post Share Posted January 16, 2020 Läste om en provtagningssajt hos Martina där man kan shoppa enskilda blodprover. Ett väldigt bra sätt att pressa kostnaden om man bara är intresserad av några få prov. Kan t ex vara intressant om man gjort ett större test och några värden ligger utanför referenintervallet som man vill testa igen vid ett senare tillfälle. Någon som har testat detta? http://www.mydrop.se/ Exempel: https://martinajohansson.se/nya-labbprover-konshormoner-lever-njurar/ 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 20 timmar sedan, Peter B sade: Läste om en provtagningssajt hos Martina där man kan shoppa enskilda blodprover. Ett väldigt bra sätt att pressa kostnaden om man bara är intresserad av några få prov. Kan t ex vara intressant om man gjort ett större test och några värden ligger utanför referenintervallet som man vill testa igen vid ett senare tillfälle. Någon som har testat detta? http://www.mydrop.se/ Exempel: https://martinajohansson.se/nya-labbprover-konshormoner-lever-njurar/ Såg också den "Finns i hela landet"... Eehh... Nää... Typ Stockholm, Göteborg och Malmö... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 47 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Såg också den "Finns i hela landet"... Eehh... Nää... Typ Stockholm, Göteborg och Malmö... Ja... Och? (Förlåt, ibland blir man så less att det slår över... De finns förresten på några fler platser men inte så många norröver.) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Deras hemsida fungerar inte för mig. När jag ska söka efter t ex lab i Malmö så händer inget samma när jag försöker få fram de olika proverna... 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Nej, sökning funkar inte för mig heller. Däremot får jag upp en lång lista. Mååååånga lab i Sthm, två i Gbg och några få i Sydsverige men jag hittar inget i Malmö (eller Skåne). De verkar ta hjälp av Unilabs. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Såg att "mitt lab", där jag köpt provtagning för Werlabs fanns med och priserna ser ju onekligligen lägre ut. Dock svårt att navigera på sidan. Om jag klickar i blodprov och enskilda prover ser jag bara alla prover som börjar på A, men ingen knapp för att komma vidare. Kanske jag som är korkad... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 17, 2020 Author Share Posted January 17, 2020 31 minuter sedan, PiaB sade: Såg att "mitt lab", där jag köpt provtagning för Werlabs fanns med och priserna ser ju onekligligen lägre ut. Dock svårt att navigera på sidan. Om jag klickar i blodprov och enskilda prover ser jag bara alla prover som börjar på A, men ingen knapp för att komma vidare. Kanske jag som är korkad... Man skriver in namnet på provet man är intresserad av i sökrutan så dyker det upp .... det kanske finns jobb på supporten hos dem. 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 17, 2020 Author Share Posted January 17, 2020 Ni kan ju passa på och ta proverna när ni är i storstan. 2 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 48 kr för ett litet c-peptid? Wow Idag fick man höra av personalen på VC, att c-peptid det tog man minsann bara EN gång.. (åh tusan?) Fel, c-peptid test ska nämligen upprepas , inte sant? - vilket får mig att fundera på att ta nytt c-peptid via detta istället, 48 kr.. det är ju mindre än vad Anton Berg pralinask kostar och mindre än vad nya jeans kostar = VÄRT 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almelia Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 Vad glad jag blev, vilket bra tips! Läser på deras hemsida: ” Vårt utbud inkluderar provstationer i hela Sverige”. Tyvärr är det väldigt dåliga på Sveriges geografi! Den nordligaste provstationen finns i Uppsala som ligger i södra Sverige! så i 2/3 av Sverige finns inga provstationer! I Stockholm finns det 32 stycken, resten söder om Stockholm! Mycket vilseledande information av mydrop! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 4 timmar sedan, Peter B sade: Man skriver in namnet på provet man är intresserad av i sökrutan så dyker det upp .... det kanske finns jobb på supporten hos dem. Men då ska man ju veta exakt vad alla proven man vill ta heter... 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 56 minuter sedan, Cleppa sade: Men då ska man ju veta exakt vad alla proven man vill ta heter... Om du håller Lchf/Ketogen kosthållning, är dessa tester av betydelse enligt Dr Bret Scher ; kardiolog Så förkortningarna är på engelska. OGTT eller Kraft test = glukose och insulin ska gå ner Fibrinogen - ska gå ner oxLDL - ska gå ner LDL phenotype , should be pattern A Men BAS-TEST är dessa : HbA1c Fasteglukos och faste-insulin (HOMA-IR) hsCRP LDL HDL TG TC : HDL ratio TG : HDL ratio Apo B eller LDL-P ----- Annars har jag listan som VC enl. nationella riktlinjer använder, (diabetes-enhet) men konstigt nog finns inte triglycerin med där... nåt jag får ta upp någon dag.. Dock sker några tester i initialskedet vid misstanke om diagnos Diabetes T2, som inte syns på protokoll-listan jag har. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 17, 2020 Share Posted January 17, 2020 6 timmar sedan, PiaB sade: Dock svårt att navigera på sidan. Om jag klickar i blodprov och enskilda prover ser jag bara alla prover som börjar på A, men ingen knapp för att komma vidare. Kanske jag som är korkad... Snarare att deras hemsida är dåligt utformad. Du är verkligen inte korkad. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 18, 2020 Author Share Posted January 18, 2020 16 timmar sedan, Cleppa sade: Men då ska man ju veta exakt vad alla proven man vill ta heter... Supporten här: Testa med att använda Chrome som browser. 2 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 18, 2020 Share Posted January 18, 2020 4 timmar sedan, Peter B sade: Supporten här: Testa med att använda Chrome som browser. Testat Chrome. Edge och Explorer 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 19, 2020 Author Share Posted January 19, 2020 I alla fall när jag har valt "Blodprov" och "Enskilda analyser" så dyker några prover som börjar ned "A" upp med Internet Explorer. Med Chrome så dyker alla prover upp som man då kan scrolla igenom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted January 20, 2020 Share Posted January 20, 2020 On 2020-01-19 at 11:18, Peter B sade: I alla fall när jag har valt "Blodprov" och "Enskilda analyser" så dyker några prover som börjar ned "A" upp med Internet Explorer. Med Chrome så dyker alla prover upp som man då kan scrolla igenom. Fungerade, tack! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 13, 2020 Author Share Posted March 13, 2020 Jag har testat Mydrop! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts