Gå till innehåll

Recommended Posts

Hej!

Jag äter LCHF sedan typ 2 månader men har inte gått ner i vikt alls, dock har min kropp ändrad sig en aning. Inte jätte mycket dock. Och så tränar jag ganska hård 5-6 dagar i veckan.

Rekommenderad kalorier per dag för en kvinna ligga på 2.000-2.200 kcal. Nu har jag räknad ut hur många jag äter per dag genomsnittlig och jag kommer till bara 1.000.

Jag undrar nu om det är bra för att går ner i vikt eller om det är anledningen varför det inte riktig kommer igång?

Måste dock säger att jag inte känner mig trött eller känner brister.

Tack för er hjälp redan nu!

Har en fin kväll!

Medea

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara 1000? Då äter du nog för lite om jag ska vara rak mot dig. Jag äter runt 1700-2000 kcal per dag, åtminstone när jag har tränat, och jag är inte direkt stor (163cm 53kilo). 

Är du säker på att du har räknat med allt? Kanske ska du försöka spä på med lite extra fetter här och var i matlagningen, kokosfett är ju en favorit bland LCHF'are. 

Hur ofta äter du på en dag, och vad brukar du äta?

Länk till inlägg

Mer data behövs för att ge något form av trovärdigt råd.

längd
Vikt
Vad tränar du, hur länge, hur ofta
Hur äter du, vad äter du, hur länge har du ätit så här
Hur mycket stressar du
Hur mycket vilar du
Har du någon åkomma

LCHF må vara enkelt att följa och börja med men det finns en hel del variabler som kan ställa till problem, desto mer info vi får, desto lättare blir det att ge ett bra svar :D

På det lilla du givit oss kan jag bara säga att du äter tok för lite.

Här hittas en bra low carb intake kalulator om man vill ha lite mer rekommenderade kcal siffror och protein, fett och kolhydratas mängder.

http://www.phlaunt.com/lowcarb/DietMakeupCalc.php

Länk till inlägg

Låter hur som helst på tok för lite med 1000 Kcal om dagen.. speciellt om man tränar.. då kan 2000 vara för lite!

Dessutom så lär du kunna äta mer kolisar om du tränar hårt.

Länk till inlägg

Hej!

Nu har jag räknad ut hur många jag äter per dag genomsnittlig och jag kommer till bara 1.000.

Det låter helt galet.

Kan du lista vad och hur mycket du äter på en dag för att hamna på ca 1 000 kcal? :-)

Länk till inlägg

...jag ligger oxå på runt 1000kalorier/ dag men enligt 'Shape Up' så är dom nästan perfekt delade i proteiner/ kolhydrater/ fett..

(ligger på ca 10g kolisar/dag)

Men saken är ju den att jag kan inte trycka i mig mat om jag inte är hungrig, så det blir inget mer än så här...

Så jag förstår ditt tänk, har tyvärr inget svar på det du undrar  utan ville bara dela hur det fungerar för mig...

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det är helt orelevant hur mycket andra äter och om det fungerar eller inte.

Varje person är unik.

Varför?
Andel muskel massa (Mer muskel massa kräver mer energi, här spelar alltså vikt och längd roll för att få någon form av data att jobba med.)
Aktivitets nivå (hur mycket man tränar, vad man tränar).

Stress nivå (här spelar aktivitets nivå in och allmän daglig stress in)

Vila (Sömn, tid utan stress, aktivitets lös tid)

Åkommor (diabetes och andra åkommor som på verkar vikt upp gång och ner gång) helt enkelt olika former av obalans i kroppen.

Alla dessa ting spelar in och är olika från person till person.

Om du nu klarar dig på 1000 kcal per dag så är du antingen väldigt liten och lätt eller har väldigt lite muskel massa.
Tränar du relativt hårt 5-6 gånger i veckan så kommer du inte att bygga några muskler what so ever på 1000 kcal per dag större chans att du tar av de muskler du idag har för att få energi till resterande system.

Valin som är rätt liten till växten och rätt lätt, ligger inom rätt  kcal värden för att bygga muskler och hålla vikten (= hälsosamt).

Saker som får en att ej gå ner i vikt alt öka i vikt (ut över insulin resistens).

Leptin resistens (Gör det svårt för kroppen att reglera fettförbränning mm)
Kortison (ökar vid träning, stress och för lite sömn. Har en hel del otrevliga biverkningar om man har höga värden en längre tid).

Ge inte upp allt går nästan att fixa med div justeringar.

Dock bör du ge saker och ting lite mer tid så gör du en justering så kör det i minst 1 månad innan du byter, om du inte ser någon förbättring.

Tycker du att det låter jobbigt då förslår jag dig att försöka göra det mer intressant div köp böcker eller hitta bra och intressanta bloggar/sidor på ämnet.
Tro mig det är värt det! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

Ett mycket bra inlägg av Paleo.

Sen måste jag lägga till den tråkiga kommentaren att jag tror att du räknar fel (trådstartaren alltså).

Det finns inte att träna hårt 5-6 dagar i veckan, äta 1000 kcal per dag och inte gå ner i vikt.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Du räknar fel, om du inte är 140cm lång och väger 30kg.

Man brukar säga att 1200kcal är en gräns ingen ska gå under (undantag folk som är livsfarligt överviktiga och därmed kan gå lägre).

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tack för svaret ni två!

Alltså här kommer mer information:

Längd 160

Vikt 79

Tränar 5-6 dagar i veckan Crossfit, Core och cykling. 1-1 1/2 timmar.

Jag går upp runt kl 9, så jag brukar inte äta frukost. Fösta gången jag äter är när jag blir hungrig. Detta är mellan 13-15.00. Det blir för det flesta rester från gårdagen eller 125g keso och några skivor salami, har vi paprika eller rädisor och sallad hemma så kommer det med också. Sen runt 20-21.00 äter jag kött med grönsaker, eller sallad med keso och tunfisk eller kött med broccolimousse,... det var min dag typ. jag har räknad ut det med kostbevakningen.se och kommer till 800-1.000 kcal/dag.

Så här "lite" har jag ätit i ja några år skulle jag tror, dock äter jag först LCHF sen 2 månader. Så antar att mina kcal var ändå högre innan pga Kohlhydrater.

Tyvärr är jag arbetslös just nu, så tyvärr har jag mycket tid och ingen stress, dessutom sover jag mycket just nu. Dock är det ju mycket psykiskt stress pga att jag inte hittar något jobb.

Går jag efter din länk, Paleo 2.0, ska jag äta runt 1.300 kcal/dag för att går ner 1 kilo i veckan. Så jag skulle ändå ligger till ganska bra. Men jag går ju ändå inte ner någonting.

På en sida är det ju frustrerande, men jag vet att jag leva mycket mer hälsosamt idag. Men några kilo mindre skulle jag ju gärna har :)

Tack för hjälpen!

Medea

Länk till inlägg

Sedan jag började skriver mitt svar har visst fler svar tillkommit :)

Jag fuskar inte, ligger vid 15-30 g kalorier per dag och så har jag inte diabetes eller annat sjukdum.

Jag inser nog att jag äter för lite, men grejen är jag är inte hungrig. Är även lite rädd att jag börjar äta mer och sen automatiskt blir mer hungrig över dagen efter en tid och sen äter för mycket kcal per dag för jag är hungrig hela tiden...

Usch vad det här är krångligt och mycket att har koll på. Men då får jag ju testa att äta mer och räknar allt jag äter ett tag och ser om det går bättre efter en månad.

Jag är i alla fall säkert att jag är på rätt väg :)

Tack igen!

Medea

Länk till inlägg

Något måste ju justeras så börja med att äta lite mer kolhydrater, om du tränar så mycket som du gör och inte är rejält känslig för insulin på slag så kan du lätt ligga på 50-100g kolhydrater per dag utan att gå upp i vikt.

Självklart ska det inte vara godis och skit men kanske lite frukt eller potatis.

För att få i dig mer näring kan du byta ut keson mot ägg bra och billigt.

Så två ändringar som du bör klara av.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Tack så jätte mycket. Har redan ätit 2 ägg idag och det är först kl 1. Så jag är på väg :)

Ska kolla om det funka! Tack igen :)

Låter bra, kämpa på! Det är viktigt att man får i sig ordentligt för att kroppen ska fungera bra, då även viktminskning. Tror det blir svårt för dig att få i dig alla vitaminer & mineraler också, kolla gärna upp hur mycket av RDI du får i dig! Jag kollade nyss, och med 1700-2000 kcal /dag får jag ändå i mig alldeles för lite folat, järn, b1, b2, kalcium & kalium. Jag har justerat lite nu så jag får i mig nästan rätt, men det är inte lätt!

Länk till inlägg

Låter bra, kämpa på! Det är viktigt att man får i sig ordentligt för att kroppen ska fungera bra, då även viktminskning. Tror det blir svårt för dig att få i dig alla vitaminer & mineraler också, kolla gärna upp hur mycket av RDI du får i dig! Jag kollade nyss, och med 1700-2000 kcal /dag får jag ändå i mig alldeles för lite folat, järn, b1, b2, kalcium & kalium. Jag har justerat lite nu så jag får i mig nästan rätt, men det är inte lätt!

Vad gjorde du för att ljustera (nyfiken!)?

Länk till inlägg

Vad gjorde du för att ljustera (nyfiken!)?

Det var pilligt, kollade upp vilka livsmedel som var rika på de olika & bytte ut, t.ex. tar broccoli/sparris/brysselkål till maten istället för tomat. Men det är ju svårare om man vill ha låg kolhydrat, för jag ligger på ca 25g/dag. Även sesamfrön, solrosfrön o.dyl ger en del om man lägger till. Extra mineralsalt för Kalium. Oopsies med bakpulver i till frukosten, bakpulver har högt Kalcium & ägg har mycket av det mesta. Bär är också en bra näringskälla, så försöker blanda lite jordgubbar, hallon & blåbär till mellanmålet, slänger i ett rått ägg för näringen där med & mixar till smoothie.

Länk till inlägg