Jump to content

Kalorier carnivore


Veronicaaa
 Share

Recommended Posts

Hej! Har börjat med att äta carnivore sedan 3 veckor tillbaka,  dock äter jag smör. Jag har märkt att jag äter väldigt mycket. Cirka 3000 kalorier (ibland mer) om dagen till mina 158 cm och 50 kilo 😅 är inte så nojig över vikten utan jag tänker att min kropp vill väl ha så mycket just nu, jag är bara lite nyfiken på varför det blir såhär, någon som har en teori? Kan ju även tillägga att jag springer cirka 5-6 mil i veckan. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

17 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Hej! Har börjat med att äta carnivore sedan 3 veckor tillbaka,  dock äter jag smör. Jag har märkt att jag äter väldigt mycket. Cirka 3000 kalorier (ibland mer) om dagen till mina 158 cm och 50 kilo 😅 är inte så nojig över vikten utan jag tänker att min kropp vill väl ha så mycket just nu, jag är bara lite nyfiken på varför det blir såhär, någon som har en teori? Kan ju även tillägga att jag springer cirka 5-6 mil i veckan. 

Jag är mer nyfiken på hur många kalorier du åt innan Carniovore-dieten ?

Dvs 3000 Kcal är inte mycket för någon som är rejält fysiskt aktiv.. enligt sk välunderättade källor (dvs jag mins inte var jag läst det) så drar våra landslagsmän i skidåkning i sig upp till 5000 Kcal per dag.

Iallafall.. antingen så är du helt enkelt galen i smör.. protein mättar mer/ger ofta en liten minskning av kalorier.. för vissa/ofta överviktiga/lågaktiva.

Hur som helst, med din vikt i förhållande till din längd, det verkar lixom inte finnas några jättedepåer fett på kroppen att leva på och sen springa 5-6 mil per vecka.

Såå, min första diagnos är att du är frisk, mer aktiv än de flesta/nästan alla andra, du gillar smör, det är säkert kroppen själv som signalerar att du skall äta så mycket, plus att du då antagligen oxå gör av med alla kalorierna?

Nu blir det krongligt.. dvs man måste vara väldans väl tränad.. dvs klara av att förbruka en massa kalorier av träning, dvs otränade som springer (antagligen i ett annat tempo än dig, även om de sprang samma miltal), förbrukar bråkdelen av det som vältränade klarar av att göra per mil!

En liten utvikning här då.. dvs träning för någon som är överviktig och otränad förbrukar som regel inte så himla mycket kalorier/fettvikt per se, utan det är snarare ett sätt att bygga om fysisk förmåga/omvandla kroppen.. att ha en större förmåga att bränna det man äter och ett i förlängningen bättre kroppskänsla för hur mycket man skall äta.. som en bonus så kan man få mer spring i benen/dvs omedvetet bli mer fysiskt aktiv.

Vi fortsätter när du svarat på den första frågan, dvs LCHF/Keto/Carniovore är som regel rätt kalorihöga dieter.. iallafall så är en stor del av tanken med LCHF att man bör landa i ett tillstånd där kroppen själv reglerar hur mycket man äter.. i bästa fall!

Link to comment
Share on other sites

Tack för väldigt intressant svar 😀 innan carnivore åt jag runt 2000-2300 kalorier men då blandat med ungefär två mål lågkolhydratskost, dock inte så mycket fett jämfört med nu, har dock aldrig varit fettskrämd, och sedan två mål med mycket kolhydrater. Har alltid fått kommentarer om att jag äter väldigt mycket för min längd 😅 men som sagt tränar ju mycket med. Tittar man på hur mycket kalorier jag ska äta på kaloriappar så ska jag ligga runt 1500-1700 vilket är helt sjukt lite.

Liten rolig erfarenhet är att jag har senaste halvåret haft väldigt svårt med återhämtningen, konstant kännt mig trött och sliten och haft problem med ett knä, det är som bortblåst nu sedan jag la om kosten, känner mig pigg frisk och stark! 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Veronicaaa sade:

Tack för väldigt intressant svar 😀 innan carnivore åt jag runt 2000-2300 kalorier men då blandat med ungefär två mål lågkolhydratskost, dock inte så mycket fett jämfört med nu, har dock aldrig varit fettskrämd, och sedan två mål med mycket kolhydrater. Har alltid fått kommentarer om att jag äter väldigt mycket för min längd 😅 men som sagt tränar ju mycket med. Tittar man på hur mycket kalorier jag ska äta på kaloriappar så ska jag ligga runt 1500-1700 vilket är helt sjukt lite.

Liten rolig erfarenhet är att jag har senaste halvåret haft väldigt svårt med återhämtningen, konstant kännt mig trött och sliten och haft problem med ett knä, det är som bortblåst nu sedan jag la om kosten, känner mig pigg frisk och stark! 

Ja fortsätt ett tag iallafall, (du vet på LCHF skall man inte räkna kalorier, det gäller antagligen främst för de som går ner i vikt)!

Det finns även appar för hur mycket man förbrukar genom att löpa i ett visst tempo si och så många mil per vecka!

Oså till något annat, dvs du är löpare/uthållighet, de brukar som regel förbruka en himla massa fett/ha en högre VO2, dvs syreupptagningsförmåga.

Det betyder att du förbränner lite mindre andel glukos och mer fett.. i ett visst tempo.

Jodå, vi är bekanta med diverse appar, de är lixom baserade på statistik.. dvs de stämmer/fast inte vad gäller din vikt/längd och aktivitetsnivå.

1500-1700 anser jag främst är för folk som vill och behöver gå ner i vikt?

Kör på ett tag, se hur aptit och hunger fluktuerar.. eller landar på någon nivå vad gäller kalorierna.

Dvs det kan vara en återhämtningsfas oxå.. och med tank på ditt nick, kvinnliga friska kroppar i fertil ålder vill gärna lägga på sig lite fett på typ kvinnliga ställen.

Dvs nr 2, man skall inte göra misstaget med att jämföra sig med manliga personer, som den mesta träningsliteraturen baserar sig på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...