Mitsy123 Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Hej! Jag är inne på lchf-utmaningens andra vecka. Hittills har det gått bara bra. Jag är väl en ganska van lchf:ar men som "slarvat" lite väl mycket kring jul/nyår och ville sparka i gång igen. Jag har även kört igång ett träningsprogram 3 ggr/vecka. Nu känns det som om orken inte räcker till mellan måltiderna. Blir alldeles tom och orkeslös innan det är dags för lunch/middag. Frukosten går bra. Den kan jag vänta med till vår fikastund på jobbet som är 08:30. Lunch äter jag 11:30. Middagen brukar bli runt 17-18 på kvällen. Får som rejäla blodsockerfall. Nån som har nån idé vad detta beror på ? Ska jag tillsätta salt? Jag tycker jag dricker tillräckligt. Jag får gå på toa flera gånger både före och efter lunch samt en gång på natten. Hoppas nån känner igen sig och kan råda! Margareta 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Ta en kallsup varje morgon dvs ett glas vatten med en tesked salt i. så kan det eventuellt hjälpa. Välkommen hit förresten! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Men tack Cleppa Jag har läst på lite under eftermiddagen och förstått att detta är vanlig reaktion som ofta beror på för lite vatten och salt. Jag tycker jag dricker bra men saltet kan jag helt klart öka. Ska ta och plocka fram supersaltet jag tidigare använt mig av. Har ju varit lchf:are i många år med varierande undantag så detta har jag nog vetat om men.. man glömmer. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Ja blodsockerfall får man egentligen aldrig om man äter LCHF. Däremot kan det vara omställningsbesvär och då är det ju ofta bra med lite vatten och salt som Cleppa skriver. Lite extra magnesium skadar inte heller. Sen så kan det ju vara så enkelt som att du äter för lite ... du kan testa med att äta lite mer. Välkommen hit! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 5 timmar sedan, Mitsy123 sade: Jag får gå på toa flera gånger både före och efter lunch samt en gång på natten. Tror detta är huvudproblemet? Dvs då handlar det lixom inte bara om blodsocker utan även om allt annat som går ut "by rectum"! Det vanligare problemet vid striktare LCHF är snarare förstoppningsliknande symptom. Så jag tror du åkt på någon magåkomma.. det är för övrigt årstid för diverse åkommor just nu! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 22, 2020 Author Share Posted January 22, 2020 Härlig med sånt engagemang! Det tackar jag för Tror att jag själv och tillsammans med Peter B kommit fram till att det är omställningsbesvär. Har upplevt detta tidigare i mina "omstarter" men man glömmer som sagt bort. Får väl kanske förtydliga något Zepp; mina toabesök beror på att jag kissar en himla massa och att jag därför tror att jag dricker tillräckligt. Ingen fara med nån magåkomma alltså :). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 6 timmar sedan, Mitsy123 sade: jag kissar en himla massa och att jag därför tror att jag dricker tillräckligt Då är saltet extra viktigt! Aldosteron (hormon) följer insulinet och påverkar hur mycket salt vi kan återabsorbera. Därav kan den trötthet många känner som kan avhjälpas av mer salt (man hinner plocka upp mer trots att mycket åker ut). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 23, 2020 Share Posted January 23, 2020 On 2020-01-22 at 08:29, Mitsy123 sade: Härlig med sånt engagemang! Det tackar jag för Tror att jag själv och tillsammans med Peter B kommit fram till att det är omställningsbesvär. Har upplevt detta tidigare i mina "omstarter" men man glömmer som sagt bort. Får väl kanske förtydliga något Zepp; mina toabesök beror på att jag kissar en himla massa och att jag därför tror att jag dricker tillräckligt. Ingen fara med nån magåkomma alltså :). Vid alla omstarter så tappar man som regel en massa vatten.. dvs nr 2 blir iallafall mer frekvent.. iallafall under en tid. Dvs jag är lixom inte helt övertygad om att det handlar om blodsockerhalt.. vid upprepade omstarter! Iallafall.. ett av det mer grundläggande råden för start av LCHF/Keto, det gäller därmed nog oxå vid omstarter.. drick två glas hemmakokad benbuljong per dag! Det är lixom ingen som gör det utan tar i stället saltshots.. dvs vanligt bordssalt! Och det handlar om det som redan nämnts, dvs bordssalt (natriumklorid), blodtryck, blodvolym och Aldosteron-Renin systemet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts