Jump to content

Istället för ägg till frukost och ändå strikt

Mitsy123

Recommended Posts

Hej!

Är inne på andra veckan av utmaningen 2020. Recepten är överlag jättebra men börjar bli trött på alla äggfrukost-varianter. 

Finns det annat man kan käka men ändå vara strikt? (Men inte tips om att äta rester från lunch och middag)

Rysk Yohhurt med nötter och frön eller feta pannkakor med lite rysk yoghurt blir det fel om man vill hålla en strikt lchf.

Vill få viktminskning men börjar redan bli otroligt less på ägg. Vill inte riskera att mitt förhållande till detta utomordentliga livsmedel blir knas ;)

//Margareta

• Like 3

Jo men..  kör lchfutmaningen2020 nu och den är ju väldigt strikt. Och som jag förstått ska man undvika mejerier för bästa viktnedgång.. 

Men efter dessa två veckor tror jag nog att jag "unnar" mig detta ett par morgnar ändå. Kanske just morgnarna efter träningsdagar.                                         Vilken snabb och trevlig återkoppling du ger :)

• Like 3

3 timmar sedan, Mitsy123 sade:

Längtar ju efter rysk yoghurt med nötter och frön men...  det är väl inte strikt? Och försämrar viktnedgången?

Ja, det försämrar viktnedgång.

Vill du sträva efter mer effektiv viktnedgång, då är under förutsättning att du inte ännu klarar 2 mål/dag men tvunget behöver frukosten, i så fall en kopp benmärgsbuljong - lätt att laga och ha hela veckan! Gott om fett i det samt väldigt mättande samt underbart gott och värmande i magen, samt styrkande. Massvis med vitaminer. Du tjänar på att lära dig koka benmärgsbuljong om det eventuellt är främmande fär dig, ju förr desto bättre.

Sedan är det en vanesak, att skaka av sig den traditionellt stereotypiska mejeri -frukosten , det är liksom också den fina tanken med livsstilsförändringen som medför slankare kropp, på kuppen. 

Jag skulle aldrig satsa på pannkakr, den saken är ju säker, att det skulle absolut göra viktminskningen trög och onödigt kontraproduktiv. Om man verkligen, vill ned.

• Like 1

Funkar bacon alternativt stekfläsk? Med stekt lök eller vitkål till? Räkmacka utan bröd i botten? Ett sätt man kan variera omeletter är med olika fyllningar, t ex svamp eller skinka. Fröknäcke, rejält med smör och lite ost på? Eller leverpastej? Är smoothies något du äter/dricker, om du vill ha en lättare frukost?

• Like 2

Om du inte upplever någon viktnedgång så absolut finns en poäng i att dra ner på eller skippa mejerier. Det handlar inte om fetthalten heller, dvs byta ut yoghurt, mjölk med mera till fullfet grädde har sällan positiv effekt heller. Många som inte tål mejerier vad gäller just vikten. Kan bero på mängden sockerarter, proteinerna, inflammatoriska processer eller att det leder till överätning. Du får testa dig fram.  

Men tycker du att viktminskningen och allt det andra går på räls, så ska du absolut fortsätt med yoghurt och nötter&frön på morgonen. För vissa går det utmärkt att äta en måttlig mängd mejerier. Det är gott och rätt nyttigt också. Du får en bra dos tarmbakterier från yoghurten samt kalcium, magnesium, zink, med mera, som man annars kan få för lite av om man kör strikt.

Vad kan man äta annat än ägg? Du får säkert en massa bra tips. Jag gillar att göra en röra på avokado, tonfisk, örter, matsked creme fraiche eller majo och ha på fröknäcke. Ibland slevar jag i mig en burk makrill i tomatsås. 

• Like 1

PUMA. Stoschas klassiker. Pålägg Utan MackA. T ex. ost och skinkrulle runt en gurkstav, gärna med smör på. 
Plocktallrik; Nån god proteinkälla (typ pålägg, ägg (som omväxling), rökt fisk...) och lite grönt, avocado, oliver eller vad du gillar med en kopp kaffe/te med smör eller grädde om resten inte är så fett. Om smör/kokosfett så använd gärna stavmixer eller lattevisp, annars flyter smält fett uppepå. Tänk på att många på sikt tappar fart av fettkaffe men så här i början kan det fungera.
Och så en portion tålamod, du har bara hållit på i 2v. ^_^

• Like 5

On 2020-01-22 at 08:34, Mitsy123 sade:

Idag blir det lite ost/smör rullar till frukost..

Perfekt! Fetast möjliga ost, hoppas jag? (Get- och fårost brukar vara mindre fettbildande än ko-ost p g a annan kaseintyp, men då får man bre smöret ovanpå.)

Det bästa med LCHF är ju att man bara behöver äta "sovlet". Brödet och potatisen hoppar man skamlöst över (farfar vänder sig i graven😁 )

Faktiskt brukar jag ta med just ost-&smörrullar i en liten plastask och mumsa på, på tårtkalas med sju sorters kakor. Folk vänjer sig...

• Like 4

On 2020-01-24 at 14:57, Inez sade:

Perfekt! Fetast möjliga ost, hoppas jag? (Get- och fårost brukar vara mindre fettbildande än ko-ost p g a annan kaseintyp, men då får man bre smöret ovanpå.)

Det bästa med LCHF är ju att man bara behöver äta "sovlet". Brödet och potatisen hoppar man skamlöst över (farfar vänder sig i graven😁 )

Faktiskt brukar jag ta med just ost-&smörrullar i en liten plastask och mumsa på, på tårtkalas med sju sorters kakor. Folk vänjer sig...

Jag brukar altinera frukosten mellan äggröra, och ett par skinkrullar m ost och brer på lite philadelphia ost så pass så att det inte rinner över när jag rullar ihop dem och ett par körsbärstomater bredvid

• Like 2

• Annika Rane changed the title to Istället för ägg till frukost och ändå strikt
  • 3 months later...
11 timmar sedan, Susanne61 sade:

Beef Bone Broth EKO, 350 ml

Food Studio

Jag har själv sneglat på den men inte testat ännu. Annars brukar jag köpa eko kyckling (eller höna från REKO-ring) och koka egen buljong på skrovet.

• Like 2