Mitsy123 Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Hej! Är inne på andra veckan av utmaningen 2020. Recepten är överlag jättebra men börjar bli trött på alla äggfrukost-varianter. Finns det annat man kan käka men ändå vara strikt? (Men inte tips om att äta rester från lunch och middag) Rysk Yohhurt med nötter och frön eller feta pannkakor med lite rysk yoghurt blir det fel om man vill hålla en strikt lchf. Vill få viktminskning men börjar redan bli otroligt less på ägg. Vill inte riskera att mitt förhållande till detta utomordentliga livsmedel blir knas //Margareta 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Hoppa över frukosten helt- kan de va nåt? Bara dricka kaffe eller te. Väldigt effektivt för viktminskning, och magen vänjer sig förvånansvärt snabbt vid att det inte dalar ner något på morgnarna. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 På den tiden jag åt frukost åt jag ryskyoughurt med vispgrädde,kokosflingor , mandel, hasselnötter och valnötter. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Längtar ju efter rysk yoghurt med nötter och frön men... det är väl inte strikt? Och försämrar viktnedgången? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Och jag kan helt klart testa att skippa frukosten. I alla fall de morgnar då jag inte har tränat kvällen före.. då kan jag känna hunger på morgonen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 9 minuter sedan, Mitsy123 sade: Längtar ju efter rysk yoghurt med nötter och frön men... det är väl inte strikt? Och försämrar viktnedgången? Fast om du också har i vispgrädde och kokosflingor blir det ganska fett! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 21, 2020 Author Share Posted January 21, 2020 Jo men.. kör lchfutmaningen2020 nu och den är ju väldigt strikt. Och som jag förstått ska man undvika mejerier för bästa viktnedgång.. Men efter dessa två veckor tror jag nog att jag "unnar" mig detta ett par morgnar ändå. Kanske just morgnarna efter träningsdagar. Vilken snabb och trevlig återkoppling du ger 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Loberg Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Jag rekommenderar ju mixa 30 gr. smör i 3-4 koppar kaffe som frukost. Mätt och glad länge. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 3 timmar sedan, Mitsy123 sade: Längtar ju efter rysk yoghurt med nötter och frön men... det är väl inte strikt? Och försämrar viktnedgången? Ja, det försämrar viktnedgång. Vill du sträva efter mer effektiv viktnedgång, då är under förutsättning att du inte ännu klarar 2 mål/dag men tvunget behöver frukosten, i så fall en kopp benmärgsbuljong - lätt att laga och ha hela veckan! Gott om fett i det samt väldigt mättande samt underbart gott och värmande i magen, samt styrkande. Massvis med vitaminer. Du tjänar på att lära dig koka benmärgsbuljong om det eventuellt är främmande fär dig, ju förr desto bättre. Sedan är det en vanesak, att skaka av sig den traditionellt stereotypiska mejeri -frukosten , det är liksom också den fina tanken med livsstilsförändringen som medför slankare kropp, på kuppen. Jag skulle aldrig satsa på pannkakr, den saken är ju säker, att det skulle absolut göra viktminskningen trög och onödigt kontraproduktiv. Om man verkligen, vill ned. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morgonsol Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Funkar bacon alternativt stekfläsk? Med stekt lök eller vitkål till? Räkmacka utan bröd i botten? Ett sätt man kan variera omeletter är med olika fyllningar, t ex svamp eller skinka. Fröknäcke, rejält med smör och lite ost på? Eller leverpastej? Är smoothies något du äter/dricker, om du vill ha en lättare frukost? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 21, 2020 Share Posted January 21, 2020 Om du inte upplever någon viktnedgång så absolut finns en poäng i att dra ner på eller skippa mejerier. Det handlar inte om fetthalten heller, dvs byta ut yoghurt, mjölk med mera till fullfet grädde har sällan positiv effekt heller. Många som inte tål mejerier vad gäller just vikten. Kan bero på mängden sockerarter, proteinerna, inflammatoriska processer eller att det leder till överätning. Du får testa dig fram. Men tycker du att viktminskningen och allt det andra går på räls, så ska du absolut fortsätt med yoghurt och nötter&frön på morgonen. För vissa går det utmärkt att äta en måttlig mängd mejerier. Det är gott och rätt nyttigt också. Du får en bra dos tarmbakterier från yoghurten samt kalcium, magnesium, zink, med mera, som man annars kan få för lite av om man kör strikt. Vad kan man äta annat än ägg? Du får säkert en massa bra tips. Jag gillar att göra en röra på avokado, tonfisk, örter, matsked creme fraiche eller majo och ha på fröknäcke. Ibland slevar jag i mig en burk makrill i tomatsås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 22, 2020 Share Posted January 22, 2020 PUMA. Stoschas klassiker. Pålägg Utan MackA. T ex. ost och skinkrulle runt en gurkstav, gärna med smör på. Plocktallrik; Nån god proteinkälla (typ pålägg, ägg (som omväxling), rökt fisk...) och lite grönt, avocado, oliver eller vad du gillar med en kopp kaffe/te med smör eller grädde om resten inte är så fett. Om smör/kokosfett så använd gärna stavmixer eller lattevisp, annars flyter smält fett uppepå. Tänk på att många på sikt tappar fart av fettkaffe men så här i början kan det fungera. Och så en portion tålamod, du har bara hållit på i 2v. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mitsy123 Posted January 22, 2020 Author Share Posted January 22, 2020 Blir så grymt imponerad av allt engagemang Idag blir det lite ost/smör rullar till frukost.. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted January 24, 2020 Share Posted January 24, 2020 On 2020-01-22 at 08:34, Mitsy123 sade: Idag blir det lite ost/smör rullar till frukost.. Perfekt! Fetast möjliga ost, hoppas jag? (Get- och fårost brukar vara mindre fettbildande än ko-ost p g a annan kaseintyp, men då får man bre smöret ovanpå.) Det bästa med LCHF är ju att man bara behöver äta "sovlet". Brödet och potatisen hoppar man skamlöst över (farfar vänder sig i graven ) Faktiskt brukar jag ta med just ost-&smörrullar i en liten plastask och mumsa på, på tårtkalas med sju sorters kakor. Folk vänjer sig... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaerrma Posted January 25, 2020 Share Posted January 25, 2020 On 2020-01-24 at 14:57, Inez sade: Perfekt! Fetast möjliga ost, hoppas jag? (Get- och fårost brukar vara mindre fettbildande än ko-ost p g a annan kaseintyp, men då får man bre smöret ovanpå.) Det bästa med LCHF är ju att man bara behöver äta "sovlet". Brödet och potatisen hoppar man skamlöst över (farfar vänder sig i graven ) Faktiskt brukar jag ta med just ost-&smörrullar i en liten plastask och mumsa på, på tårtkalas med sju sorters kakor. Folk vänjer sig... Jag brukar altinera frukosten mellan äggröra, och ett par skinkrullar m ost och brer på lite philadelphia ost så pass så att det inte rinner över när jag rullar ihop dem och ett par körsbärstomater bredvid 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolfgang Heu Posted January 29, 2020 Share Posted January 29, 2020 Är snabb viktminskning det viktigaste? Ät fullkornsgröt, gröt på linser som omväxling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne61 Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Vilken benmärgsbuljong är bäst förstår att bästa,att göra själv men gärna svar på bästa färdig att köpa 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Försök hitta en med så få konstiga ingredienser som möjligt. Måste erkänna att jag fuskar med Kung Markattas tärningar och de är väl lite sisådär egentligen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne61 Posted May 15, 2020 Share Posted May 15, 2020 Hittade denna Beef Bone Broth EKO, 350 ml Food Studio 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted May 16, 2020 Share Posted May 16, 2020 11 timmar sedan, Susanne61 sade: Beef Bone Broth EKO, 350 ml Food Studio Jag har själv sneglat på den men inte testat ännu. Annars brukar jag köpa eko kyckling (eller höna från REKO-ring) och koka egen buljong på skrovet. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts