Hög keton nivå vid förkylning?

Boogdan

Recommended Posts

6 timmar sedan, Boogdan sade:

Har ätit LCH i ca 2 veckor och använt ketostix för att kolla nivåerna. Senaste veckan ligger jag mellan 1.5-3. Men igår kväll och idag har jag legat runt 8.. Kan det bero på min förkylning som dök upp igår? 

Eller så dricker du för lite vatten!

Ketostix är bra i början som indikation på att man befinner sig i ketos.. det som är mindre bra med Ketostix är att de är beroende utav mängden vatten du dricker och kissar ut, dvs de späds ut.

Man skall aldrig blanda ihop urinketoner och blodketoner.. eller för den delen oxå utandningsketoner (ketonixmätare)!

Vi pratar altså om tre olika ketoner, det bästa är att mäta blodketoner, följt av utandningsketoner, sämst är urinketoner som dels är av den tredje sorten/späds ut av mängden vatten man kissar ut!

Iallafall, du är i mitt i en omställningsfas med dina 2 veckor.. för vissa kan det kännas som  förkylningssymptom.. eventuellt så har du en förkylning på det, det är typ förkylningstider!

Såå.. iomed att jag inte är läkare, men lite hemma på detta med ketos.. kolla de viktiga förkylnings/influensa symptomen.. främst feber.. man får inte förhöjd feber av ketos, men andra symptom kan vara lite samma!

Sååååå.. vilka är då de främsta symptomen av ketos för newbies, död råtta i munnen och riddarustning, dvs man får en amoniakliknande andedräkt/egentligen accetonliknande och det känns som man bär en hel riddarrustning varje gång man går uppför!

• Like 1

On 1/25/2020 at 5:08 PM, Boogdan said:

Har ätit LCH i ca 2 veckor och använt ketostix för att kolla nivåerna. Senaste veckan ligger jag mellan 1.5-3. Men igår kväll och idag har jag legat runt 8.. Kan det bero på min förkylning som dök upp igår? 

Tror det är så enkelt att du hamnade i ketos nu. Man brukar ligga på låga nivåer ett par veckor och sedan hoppar den upp och då startar även den andra ketonen bildas (Acetoacetat—> beta-Hydroxybuturate). 

• Like 3

On 2020-01-26 at 21:14, Boogdan sade:

Tack för alla svar, låter logiskt! Riktig mansförkylning idag och ketonerna nere på 4, så kämpar vidare helt enkelt ;)

"Man cold" är lixom inte att leka med.. för en man.. då är man utslagen, då behöver man först o främst en förstående fru/partner samt snälla, friska,tysta barn samt en förstående arbetsgivare.

Iallafall man bör börja ketogen diet på semestern, då man får åta vad man vill.. typ grillpartyn.. då kommer allt annat in ur som helst, för man får väldans sällan äta vad man vill, man får därmed inte ens banta om man vill!

Såå.. "man cold" och ketogen diet på detta, då slipper du skylla på andra, man tappar aptiten/man är inte hungrig, det går över.

• Like 1