Jump to content

Yrsel i samband med konditionsträning


Ulle
 Share

Recommended Posts

Hej,

Har nu ätit Lchf, strikt i 4 månader. Får inte till konditionsträningen. Blir helt slut och får yrsel, känns lite som att jag kan komma att svimma men det har jag aldrig gjort. När jag tränar låg intensivt är det inga problem. Någon som känner igen detta och hur ska man göra för att motverka detta, peta i sig något innan konditionsträning?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det låter som anpassningsproblem eftersom det lågintensiva funkar. Det kan ju ta jättelångtid (har hört om 6-8 mån) innan kroppen svarar normalt på intensivare träning så jag tror du behöver hålla ut. Glöm inte saltet och magnesium.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag skriver en del om detta i tråden 

 

Jag körde all in. Jag har kompisar som gjort olika typer av försök.  En som cyklar mycket intensiva pass kör liberalt de dagarna han har "gris pass" både före och efter  passet men strikt i övrigt. Jag tror att om du inte siktar på eliten så hade jag kört strikt och låtit det ta lite längre tid innan det känns bra men belöningen kommer!

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Låter som saltbrist. När man växlar över att äta strikt LCHF så tappar man oftast både vätska och en massa salt/mineraler följer med ut. Så var inte rädd att salta mer i maten du äter. Du kan också testa att ta en "saltshot" innan motionspasset; drick ett glas vatten med salt i (så mycket salt som du kan klara av att dricka. för det är inte så smakfullt). Alternativt ta en tesked med salt, svälj ner och drick vattnet efteråt.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Kahavia sade:

Örtsalt utrört i ett glas vatten kan vara en bra väg. Då smakar det bättre. Jag brukar använda mig av det under fasta då jag även tränar som vanligt. 

Vad dricker du i övrigt under fastan för att orka träna? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, Ulle sade:

Vad dricker du i övrigt under fastan för att orka träna? 

Förutom saltvattnet dricker jag lite kaffe men kaffe verkar strula till fastan något tycker jag.

Jag har ätit LCHF I tio år nu men inte jättestrikt och tränar styrka och lite simning varvat med promenader. Fokus ligger nog mer på styrka än på kondition. 

Jag tror som Maria ovan att anpassningen till en ny kost (egentligen omställningen till effektiv fettdrift) kan ta ganska lång tid, flera, kanske många månader. I synnerhet om man tränar mycket och därför blir beroende av att kroppen kan leverera mycket energi på kort tid. 

Du skulle kunna överväga att släppa något på striktheten och sedan kapa bort kolhydrater i ett väldigt långsamt tempo? Se också till att du inte äter för lite kalorier och för lite proteiner för din träningsmängd. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

On 2020-01-26 at 22:42, Ulle sade:

Hej,

Har nu ätit Lchf, strikt i 4 månader. Får inte till konditionsträningen. Blir helt slut och får yrsel, känns lite som att jag kan komma att svimma men det har jag aldrig gjort. När jag tränar låg intensivt är det inga problem. Någon som känner igen detta och hur ska man göra för att motverka detta, peta i sig något innan konditionsträning?

Vi är flera som känner till detta!

Det mesta tyder på att du behöver träna lågintensivt ett tag tlll!

Jamenfuckingvarför.. jag vet inte i ditt fall, men utgå från rätt vanliga personer, de har inte tid, de bara springer på/(löpning är rätt bra för övrigt) sen så har de inte mer tid för hälsa!

Dvs du är garanteterat över själva omställningsfasen.. dvs nu tar det bara ett halvår tills du är vältränad och omställd till fettoxidation.. vilket då beror på din fysiska status.ålder och hälsa förövrigt!

Såå.. mer lågintensiv träning tills du känner att det släpper.. dvs pumpa på med lågintensiv träning.. annars så hotar jag med  Maffeton-träning och Maffemarias trådar!

Du har redan fått Cleppas tråd, där har du att läsa iallafall hela helgen.. men du skall bara inse att han redan var väl så tränad och fit.. innan han klev på strikt LCHF.. kommer lixom inte ihåg men det tog väl bara en månad.. eller tre?

Dvs det är lixom inget hokuspokus, det handlar mer om hälsa/mitrocondriotiella förutsättningar att utveckla en kropp som dels tar träning och dels ger respons på den träningen!

Träna kan man alltid göra.. i princip så är det bara bra.. dvs bättre med träning en ingen alls!

Hur som helst så har de flesta utav oss rätt ont om tid.. konditionsträning tar tid. vi kan i så fall rädda iallafall en del av vår hälsa genom styrketräning

Ideala situationer innebär att vi har tid med både styrketräning och konditition, det tarvar bara cirka 3 timmar per dag, 7 dar i veckan!

Då får man nog ha en annan försörjning än vanligt lönearbete!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, nokenok sade:

@Zepp

Är det inte så att du närmar dej pensionen?
Blir det läge att köra igång då? 🙂

 

Prexis.. om ett år så börjar livet!

Vi får se hur det blir, gott om tid lär man hur som helst få.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Zepp sade:

Prexis.. om ett år så börjar livet!

Vi får se hur det blir, gott om tid lär man hur som helst få.

Ja men då är det ju perfekt att smyga igång med träningen nu så du är fit och rörlig när det är dags. Sen kan du anmäla dig till en grusvägs- eller off road-kurs på MCn också, eller köra en Iron Butt (24tim på MC, då bör man vara i hyfsad form). Börja gärna med MAF. Det är en riktigt trevlig träningsform! ;)

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...