Anni67

Anni

Recommended Posts

Hej, Jag började med strikt lchf förra måndagen och redan efter dag 3 fick jag extrem dålig andedräkt. Dricker buljong samt saltvatten som ni rekommenderar i de dagliga mailen, hjälper ej. Min man vill inte vara nära mig längre då jag luktar så illa ur munnen…

Ni föreslår:

En annan möjlighet är att äta 50-70 gram kolhydrater per dag samt lägga till periodisk fasta. Det kan ge liknande effekter som striktare LCHF… men utan lukten.

Hur gör jag då? Och vad ska jag äta. Behöver hjälp med att gå vidare.

Vänligen,

Anni

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen hit Anni!

Om du kan stå ut ett tag (någon vecka kanske) så kommer den dåliga andedräkten att försvinna ... det kan ju vara skönt att slippa gubben ett tag. 😉

Om du vill gå spåret periodisk fasta så fortsätt att äta som du gör nu men du kan t ex ta lite ris/potatis till måltiderna (typ 20 gram per måltid).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att väldens bästa @Peter B redan svarat samma....

Hej och välkommen hit.  Som jag ser det finns det två vägar.  Bita ihop så går det över på ganska kort tid.  1 vecka kanske kanske 2.  Eller äta lite mer kolhydrater så du inte "överproducerar" Ketoner. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack både Peter B och Cleppa!

Får väl tänka som så att vi kanske blir nykära på nytt om jag härdar ut nån/några veckor till 😊

Jag provar med ytterliga en vecka med strikt lchf. Så får vi se hur det går. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag skulle rekommendera periodisk fasta för att förbättra andedräkten. Att fasta ger inte mysig andedräkt rent generellt! Är enbart när jag fastar som jag upplever att min andedräkt är mindre angenäm och liksom sur. Jag är heller inte ensam om att uppleva det så. Att man får dålig andedräkt av att fasta är allmänt känns bland alla miljarder muslimer och judar som fastar av religiösa skäl. Står till och med i Koranen att "den fastandes andedräkt är mer väldoftande än mysk för Allah" så där anses det fint att gå runt och lukta sur magsäck ur munnen 😲

Tycker du ska fortsätta som du redan gör och försök härda ut. Den här skumma/fräna acetonliknande doften brukar vara övergående. Annars finns ju kommersiella munskölj som tar död på det mesta i doftväg, om du blir riktigt desperat och verkligen vill nykär-pussas. Alternativ två är att äta lite mer kolhydrater. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett alternativ är att ”gubben” också kör strikt lchf. Då kan ni ha kul åt varandras dåliga andedräkt. 

jag själv har kört keto sedan slutet av april 2019 och har ett mål på <90kg. Har idag gått ned 46kilo med kronisk dålig andedräkt men står ut med det då jag förhoppningsvis når mitt mål innan sommaren! Efteråt kommer jag att äta lite kolhydrater ibland. En öl måste man få någon gång!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här skriver Martina Johansson om dålig andedräkt: " Alla har olika tarmflora och munflora som reagerar olika på det vi äter. Käka ordentligt, undvik alla mejerier och tugga persilja, färsk koriander, dragon och kummin. På apoteket finns också zink-sugtabletter som funkar bra." 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-27 at 14:31, Anni67 sade:

Tack både Peter B och Cleppa!

Får väl tänka som så att vi kanske blir nykära på nytt om jag härdar ut nån/några veckor till 😊

Jag provar med ytterliga en vecka med strikt lchf. Så får vi se hur det går. 

Inga okända problem så långt

Dvs det kan lukta både acceton och amoniak ett tag!

Dvs han hade i princip fått stå ut med samma lukt om du bantat/WW/andra bantningsmetoder!

Jag vet inte men jag utgår från att det i förstone handlar om vikt.. äventuellt oxå om hälsa?

Iallafall, så verkar du ha fattat en del av hur det är att hamna i Ketos, samt hur det kan påverka ens odör.

Skit samma, vill man gå ner i vikt.. dvs fettvikt så måste fettet förbrännas.. det luktar främst Acceton, undvik helst amonikalukt, iomed att det främst handlar om något annat, dvs Dragon breath, på ren svenska, man svälter och förbrukar protein.. i värsta fall sina egna muskler!

Kör några veckor till, håll gubben rätt kort men tala om vad du gör.. vad du går igenom.. hur det kan lukta!

Ketos luktar Acceton. dvs litta samma som nagelack, dragonbreath, luktar amoniak.. i början är det lixom inte helt ovanligt med bägge!

Accetonlukten går som regel rätt snabbt över.. dvs det är acceton, man andas ut ett överskott av ketoner i början!

För viss kan det vara ett bra omen, för deras partners kan det lukta skunk!

Dvs sätt han på samma strikta LCHF/keto, så luktar han litta samma.. pepåka då att han luktar lik illa.. dvs acceton!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-27 at 21:33, Elinor sade:

Vet inte om jag skulle rekommendera periodisk fasta för att förbättra andedräkten. Att fasta ger inte mysig andedräkt rent generellt! Är enbart när jag fastar som jag upplever att min andedräkt är mindre angenäm och liksom sur. Jag är heller inte ensam om att uppleva det så. Att man får dålig andedräkt av att fasta är allmänt känns bland alla miljarder muslimer och judar som fastar av religiösa skäl. Står till och med i Koranen att "den fastandes andedräkt är mer väldoftande än mysk för Allah" så där anses det fint att gå runt och lukta sur magsäck ur munnen 😲

Tycker du ska fortsätta som du redan gör och försök härda ut. Den här skumma/fräna acetonliknande doften brukar vara övergående. Annars finns ju kommersiella munskölj som tar död på det mesta i doftväg, om du blir riktigt desperat och verkligen vill nykär-pussas. Alternativ två är att äta lite mer kolhydrater. 

Jag ser inte detta som en fasta, utan vill äta bra för att må bättre hela livet. Men i början kanske det räknas som en fasta? Munskölj använder jag sedan tidigare både morgon och kväll, hjälper ej nu. Mannen kommer med halstabletter lite då och då för att kunna pussa mig 😊 Jag härdar ut så får vi se. Tack för all din info!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Zepp sade:

Inga okända problem så långt

Dvs det kan lukta både acceton och amoniak ett tag!

Dvs han hade i princip fått stå ut med samma lukt om du bantat/WW/andra bantningsmetoder!

Jag vet inte men jag utgår från att det i förstone handlar om vikt.. äventuellt oxå om hälsa?

Iallafall, så verkar du ha fattat en del av hur det är att hamna i Ketos, samt hur det kan påverka ens odör.

Skit samma, vill man gå ner i vikt.. dvs fettvikt så måste fettet förbrännas.. det luktar främst Acceton, undvik helst amonikalukt, iomed att det främst handlar om något annat, dvs Dragon breath, på ren svenska, man svälter och förbrukar protein.. i värsta fall sina egna muskler!

Kör några veckor till, håll gubben rätt kort men tala om vad du gör.. vad du går igenom.. hur det kan lukta!

Ketos luktar Acceton. dvs litta samma som nagelack, dragonbreath, luktar amoniak.. i början är det lixom inte helt ovanligt med bägge!

Accetonlukten går som regel rätt snabbt över.. dvs det är acceton, man andas ut ett överskott av ketoner i början!

För viss kan det vara ett bra omen, för deras partners kan det lukta skunk!

Dvs sätt han på samma strikta LCHF/keto, så luktar han litta samma.. pepåka då att han luktar lik illa.. dvs acceton!

Jag har visat mannen alla era inlägg, så han verkligen ska förstå. Emellanåt äter han samma mat som jag. Men oftast vill han ha pasta eller ris som tillbehör. Försöker lära honom att äta mer grönt. Men då varken hans föräldrar eller syster är något för grönsaker och sallad - de kallar det för kaninmat - tar det lite tid att omvända honom. Jag tar det försiktigt och smyger in lite broccoli och blomkål i vissa rätter. Han tuggar och mumsar 🤣 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Diver.S sade:

Ett alternativ är att ”gubben” också kör strikt lchf. Då kan ni ha kul åt varandras dåliga andedräkt. 

jag själv har kört keto sedan slutet av april 2019 och har ett mål på <90kg. Har idag gått ned 46kilo med kronisk dålig andedräkt men står ut med det då jag förhoppningsvis når mitt mål innan sommaren! Efteråt kommer jag att äta lite kolhydrater ibland. En öl måste man få någon gång!

Nu är det så att "gubben" inte vill. Han älskar pasta, ris, potatis. Grönsaker och sallad i liten mängd går bra, jag smyger in så mycket jag kan på hans tallrik. Jag kör inte detta för att gå ner i vikt, inte i först hand i alla fall. Lider av lite andra saker som jag hoppas komma till rätta med. Grattis till din viktnedgång! Det har ju inte ens gått 1 år än. Och så klart ska du fira och njuta av en öl när du känner för det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, morgonsol sade:

Så här skriver Martina Johansson om dålig andedräkt: " Alla har olika tarmflora och munflora som reagerar olika på det vi äter. Käka ordentligt, undvik alla mejerier och tugga persilja, färsk koriander, dragon och kummin. På apoteket finns också zink-sugtabletter som funkar bra." 

Oj, undvika alla mejerier! Sås?? På vatten och maizena, eller tillsammans med potatismjöl? Vad är tillåtet här? Är så ny med denna kost.... Ska kolla på efter dessa sugtabletter på apoteket. Tack!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
54 minuter sedan, Anni67 sade:

Oj, undvika alla mejerier! Sås?? På vatten och maizena, eller tillsammans med potatismjöl? Vad är tillåtet här? Är så ny med denna kost.... Ska kolla på efter dessa sugtabletter på apoteket. Tack!!

Även kardemumma-kärnor kan funka.

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Anni67 sade:

Sås?? På vatten och maizena, eller tillsammans med potatismjöl? Vad är tillåtet här? Är så ny med denna kost....

Jag hade väl satsat på de som är emulsioner av smör och äggula, tänk bearnaise eller hollandaise, kryddsmör är annars en personlig favorit. Visst kan du göra gräddiga såser, men jag tycker det blir blaskigt. Lite grädde i matlagning kan vara gott, ibland. Men tror det mer handlar om att man inte ska överäta mejerier, ha dem som huvudsaklig fettkälla. Vilket kan inträffa om man har grädde i kaffet flera gånger om dagen, äter mycket såser/röror med majonäs och creme fraiche, småäter ost t ex. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anni, ta det lugnt med alla råd om vad man skall äta. ;) Om du mår bra för övrigt ... ge det bara lite tid ...sen om det inte går över inom några veckor till så kan det vara värt att fundera på att vidta åtgärder. :) ..anekdotiskt så verkar SB12-tuggummi kunna minska besvären... du kan ju testa det när du vill vara "intim".

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-01-30 at 13:11, Peter B sade:

Anni, ta det lugnt med alla råd om vad man skall äta. ;) Om du mår bra för övrigt ... ge det bara lite tid ...sen om det inte går över inom några veckor till så kan det vara värt att fundera på att vidta åtgärder. :) ..anekdotiskt så verkar SB12-tuggummi kunna minska besvären... du kan ju testa det när du vill vara "intim".

Åh, tack snälla! Blir lite vimsig av alla förslag. Allt sparas ju så jag kan gå tillbaka och läsa vid behov. Är inne på min 3:e vecka nu. Fuskade lite i lördags och drack 1 glas rött vin. TORRT, så torrt att glaset till och med var svårt att dricka upp. Perfekt ju 🤣 Fast egentligen får man väl inte dricka vin när man kör strikt LCHF.... Blev det förstört av detta? Har bestämt med mannen att nästkommande 2 helger blir helt utan alkohol, vill så gärna köra detta nu 👍

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Anni67 sade:

Fast egentligen får man väl inte dricka vin när man kör strikt LCHF.... Blev det förstört av detta?

Klart att du FÅR. Du FÅR vad du vill! Däremot är det bra att veta konsekvenserna av ens val. Det värsta som kan hända av ett glas rött är att processen stoppar upp några dagar men sen går den igång igen. Det svåraste är att, och jag citerar @Peter B, -"Efter en grogg är allting LCHF!" ;)

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är många som äter strikt som kombinerar det med torra viner .... jag förstår inte problemet med detta ( förutom risken för förlorat omdöme 😉 som Maria nämner ovan). Så drick 2 glas nästa helg. ;)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, då slår jag till med 2 glas till mellon då Peter B 🍷💃

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Anni67 sade:

Ok, då slår jag till med 2 glas till mellon då Peter B 🍷💃

Kombinera med en grönsaksbricka med god dipp så blir du proppmätt och omdömet håller sig till att dansa! 😊

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, MariaF sade:

Kombinera med en grönsaksbricka med god dipp så blir du proppmätt och omdömet håller sig till att dansa! 😊

Det låter kanon 👍 Har du recept på någon god dipp tar jag gärna receptet 😋

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Anni67 sade:

Det låter kanon 👍 Har du recept på någon god dipp tar jag gärna receptet 😋

Hur sa vi nu, äter du mejerier? I så fall Creme Fraiche, vitlök, salt och peppar. Enkelt och gott! ^_^

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, MariaF sade:

Hur sa vi nu, äter du mejerier? I så fall Creme Fraiche, vitlök, salt och peppar. Enkelt och gott! ^_^

Jag äter creme fraiche, men klarar inte av majonnäs (för fett i munnen/halsen) Tack snälla, ska absolut testa ❣️

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg