heidi.leinur Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 jag har fått en gastricbanding för 20 år sen, och sen har jag fått problem med reflux, då får man veta att man ska hålla sig från fet mat nu vill jag veta om jag kan gå på keto eller om det är helt omöjligt mvh heidi 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 Hej och välkommen! Det är högst individuellt vad man reagerar på, vad gäller funktionella problem i de regionerna(reflux och dyspepsi). Är lite som det där med "stark mat" som avråds på varenda vårdsida, trots att väldigt många inte får symtom av t.ex chili överhuvudtaget. Visst finns det refluxdrabbade som inte klarar fettrika måltider absolut, men då handlar det ofta om stora måltider som även innehåller en massa kolhydrater. Det är inte så att de blir sämre av en klick rent smör liksom, utan är när fettet kommer i kombinationen med stor volym annan mat som magsäcken börjar strula och glappa. Sen finns det folk vars symptom enbart blir värre av andra livsmedel som t.ex kaffe, alkohol, kolsyrat, juice osv. Du får helt enkelt testa keto för att se hur det är för dig. Det värsta som kan hända är att dina symptom blir värre, men det är väl ändå övergående? Då äter du mindre fett nästa gång. Sen kan du alltid experimentera massor inom ramen för lågkolhydratkost med kanske lite mindre rent fett och mer grönsaker/rotfrukter istället. Du kan även testa olika fettkällor och se vilka du tolererar bäst. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss_pickle Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 Hej Hedi Jag har också ett gastric band sen 10 år tillbaka. för mig har reflux problemen försvunnit med strikt LCHF. Vi är ju alla olika men kombinationen kohlhydrater och fett verkar vara den största boven, inte fettet I sig. VIsst kan det säkert ta några veckor att annpassa sig men helt klart värt ett forsök. Hoppas du kan hitta lösningen här! Susanne 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 Måste erkänna att jag inte kände igen begreppet men en snabb sökning talade först om för mig att ett dylikt ingrepp kostar 36.000kr och därefter insåg jag att jag visst visste vad det är....Sökningar i ett nötskal. Som jag uppfattat det beror reflux-problem på att maginnehållet inte är tillräckligt surt. Magmunnen sluter inte helt tätt om det inte är surt nog, dvs runt pH 3. Om pH istället ligger runt 4-5 och magmunnen inte sluter tätt så upplever man det förstås som surt och obehagligt. Jag skulle vilja tipsa om att våga prova saltsyratillskott, typ Digest från Helhetshälsa. Vågar man inte det kan man förstås testa med äppelcidervinäger också. Bäst är att äta lite, ta tillskottet, äta lite till (egen erfarenhet). Dr Andrew Rostenburg har tagit upp fenomenet i någon av sina youtube-föreläsningar. Han finns på Beyond MTHFR. Tror det är denna: https://www.youtube.com/watch?v=wPHXQUl1ja8 Anna Sparre har också tagit upp ämnet: https://4health.se/har-du-for-lite-magsyra-testa-sa-har 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 27, 2020 Share Posted January 27, 2020 9 timmar sedan, heidi.leinur sade: jag har fått en gastricbanding för 20 år sen, och sen har jag fått problem med reflux, då får man veta att man ska hålla sig från fet mat nu vill jag veta om jag kan gå på keto eller om det är helt omöjligt mvh heidi Jag inbillar mig att reflux iallafall till största delen är helt oberoende av både Gastrik banding och LCHF/fett!! Vi börjar från början, dvs det finns altså nedre och övre reflux.. i ditt fall utgår jag från att det handlar om övre reflux? Dvs det handlar om att någon utav magmunnarna inte håller tätt! Övre handlar som regel om magsyra som gör sår och nedre om Helicobakter pylori! Oså till fett i kosten, när det når magsäcken så omvandlas det till något som vi kan jämföra med tvål.. dvs det kan skumma upp, det kan tränga upp i övre magmunnen och dör fräta på slemhinnan.. dvs det är egentligen hela grejen med att undvika fett vad gäller övre reflux. Den andra grejen är då vid fettintag och reflux är att man väntar med att sova om man ätit en fetare måltid, fråmst så bör man äta tidigare innan man lägger sig i ryggläge. Såå med denna lilla introduktionen, testa, följ mina råd, har man magmunsbråck så har man och då gäller hur som helst att det skall gå timmar från senaste måltid innan man lägger sig. Och då kommer den glada delen, dvs på LCHF funkar det att äta 1-2 måltider per dag. Den tråkiga delen är att det kanske inte funkar med Gastric banding? Såå.. LCHF/Keto och gastric banding.. först o främst testa, för vissa funkar det så väl att de ångrar sina bandings, andra har fortsatta problem, en del får värre, utifallall lägg extra fettet/E% på morgon eller middag i så fall.. lättare måltider på kvällen. Egentligen.. så inbillar jag mig att Gastric banding innebär att man i princip tvingar folk att börja med LCHF, de som inte fattar detta är nog lite lost? Och för säkerhets skull förklarar jag då vad jag menar med LCHF.. främst mat som man lagat själv från de bästa råvaror man har råd med och inget fettskrämt! Iallafall.. så har jag läst värsta skräckhistorierna om folk som gått igenom gastric banding och även bypass, där de inte fått vettiga kostråd.. då är det f*nimig dags att äta extra näringsrikt dvs i princip laga all mat själv. Hur som helst oxå skräckhistorier om folk med Gastric banding som fortsatt att äta junkfood.. godis och läsk ger en hel del kalorier medans riktig mat ger obehag.. först så går de ner, sen så går de upp allt igen. Sååå nu kommer själva slutklämmen, det där med övre reflux kan vara lite vad som helst, men med en Gastric banding så bara det inbjuder till att att åta LCHF, dvs små kaloritillräckliga måltider. Grejen med Keto är mer huruvida man behöver gå ner i vikt.. främst för sin hälsa för hur som helst.. går man ner i fettvikt så hamnar man i viss mån i ketos! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidi.leinur Posted January 28, 2020 Author Share Posted January 28, 2020 8 timmar sedan, Zepp sade: Jag inbillar mig att reflux iallafall till största delen är helt oberoende av både Gastrik banding och LCHF/fett!! Vi börjar från början, dvs det finns altså nedre och övre reflux.. i ditt fall utgår jag från att det handlar om övre reflux? Dvs det handlar om att någon utav magmunnarna inte håller tätt! Övre handlar som regel om magsyra som gör sår och nedre om Helicobakter pylori! Oså till fett i kosten, när det når magsäcken så omvandlas det till något som vi kan jämföra med tvål.. dvs det kan skumma upp, det kan tränga upp i övre magmunnen och dör fräta på slemhinnan.. dvs det är egentligen hela grejen med att undvika fett vad gäller övre reflux. Den andra grejen är då vid fettintag och reflux är att man väntar med att sova om man ätit en fetare måltid, fråmst så bör man äta tidigare innan man lägger sig i ryggläge. Såå med denna lilla introduktionen, testa, följ mina råd, har man magmunsbråck så har man och då gäller hur som helst att det skall gå timmar från senaste måltid innan man lägger sig. Och då kommer den glada delen, dvs på LCHF funkar det att äta 1-2 måltider per dag. Den tråkiga delen är att det kanske inte funkar med Gastric banding? Såå.. LCHF/Keto och gastric banding.. först o främst testa, för vissa funkar det så väl att de ångrar sina bandings, andra har fortsatta problem, en del får värre, utifallall lägg extra fettet/E% på morgon eller middag i så fall.. lättare måltider på kvällen. Egentligen.. så inbillar jag mig att Gastric banding innebär att man i princip tvingar folk att börja med LCHF, de som inte fattar detta är nog lite lost? Och för säkerhets skull förklarar jag då vad jag menar med LCHF.. främst mat som man lagat själv från de bästa råvaror man har råd med och inget fettskrämt! Iallafall.. så har jag läst värsta skräckhistorierna om folk som gått igenom gastric banding och även bypass, där de inte fått vettiga kostråd.. då är det f*nimig dags att äta extra näringsrikt dvs i princip laga all mat själv. Hur som helst oxå skräckhistorier om folk med Gastric banding som fortsatt att äta junkfood.. godis och läsk ger en hel del kalorier medans riktig mat ger obehag.. först så går de ner, sen så går de upp allt igen. Sååå nu kommer själva slutklämmen, det där med övre reflux kan vara lite vad som helst, men med en Gastric banding så bara det inbjuder till att att åta LCHF, dvs små kaloritillräckliga måltider. Grejen med Keto är mer huruvida man behöver gå ner i vikt.. främst för sin hälsa för hur som helst.. går man ner i fettvikt så hamnar man i viss mån i ketos! hej tack för svar det är så att min man och son har börjat på Keto och då fundera jag på att kanske jag kan göra det med. jag är 160 cm och väger 70kilo, så lite bukfett vill jag gärna av med. jag började för 20 år sedan på 178 kilo som den snabbt gick ner på 76 kilo, men utan kostråd blev det fort till en berg o dal bana , nu äntligen efter att ha fått tag i en läkare som vill lyssna på mig har jag stannat på 70-75 kilo. jag äter endast en gång pr dygn då jag har svårt att få ner maten då det känns som att det inte vill ta sig ner (pga mycket slem), för mig funkar det bra att äta 1 gång pr dygn . jag har fått en form av ätstörningar som gör att ätande har blivit en hel ritual som måste vara samma varje dag, annars blir det ingen mat den dagen. tyvärr är jag en av dom som har haft mycket problem och bekymmer efter min operation, speciellt med oförstående läkare som tycker att jag bör skylla mig själv då jag själv betalade för den pga av långa väntelistor på den tiden. mitt största problem just nu blir nog att bli av med mitt stora beroende av pepsi, får se om jag inte hittar en lösning. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted January 28, 2020 Share Posted January 28, 2020 1 timme sedan, heidi.leinur sade: mitt största problem just nu blir nog att bli av med mitt stora beroende av pepsi, Spontant så skulle jag vilja säga att där har du nog den största orsaken till din reflux... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidi.leinur Posted January 28, 2020 Author Share Posted January 28, 2020 1 timme sedan, Jamtlandstjej sade: Spontant så skulle jag vilja säga att där har du nog den största orsaken till din reflux... Det är ett problem, men jag tycker det har hjälpt mot slemmet, men det kan ju klart vara som du säger 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
heidi.leinur Posted January 28, 2020 Author Share Posted January 28, 2020 On 2020-01-27 at 17:31, MariaF sade: Måste erkänna att jag inte kände igen begreppet men en snabb sökning talade först om för mig att ett dylikt ingrepp kostar 36.000kr och därefter insåg jag att jag visst visste vad det är....Sökningar i ett nötskal. Som jag uppfattat det beror reflux-problem på att maginnehållet inte är tillräckligt surt. Magmunnen sluter inte helt tätt om det inte är surt nog, dvs runt pH 3. Om pH istället ligger runt 4-5 och magmunnen inte sluter tätt så upplever man det förstås som surt och obehagligt. Jag skulle vilja tipsa om att våga prova saltsyratillskott, typ Digest från Helhetshälsa. Vågar man inte det kan man förstås testa med äppelcidervinäger också. Bäst är att äta lite, ta tillskottet, äta lite till (egen erfarenhet). Dr Andrew Rostenburg har tagit upp fenomenet i någon av sina youtube-föreläsningar. Han finns på Beyond MTHFR. Tror det är denna: https://www.youtube.com/watch?v=wPHXQUl1ja8 Anna Sparre har också tagit upp ämnet: https://4health.se/har-du-for-lite-magsyra-testa-sa-har tack jag har kollat på de länkar du bifogade, de var till stor hjälp 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted January 29, 2020 Share Posted January 29, 2020 Majerier är slembildande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted January 29, 2020 Share Posted January 29, 2020 On 2020-01-28 at 06:13, heidi.leinur sade: hej tack för svar det är så att min man och son har börjat på Keto och då fundera jag på att kanske jag kan göra det med. jag är 160 cm och väger 70kilo, så lite bukfett vill jag gärna av med. jag började för 20 år sedan på 178 kilo som den snabbt gick ner på 76 kilo, men utan kostråd blev det fort till en berg o dal bana , nu äntligen efter att ha fått tag i en läkare som vill lyssna på mig har jag stannat på 70-75 kilo. jag äter endast en gång pr dygn då jag har svårt att få ner maten då det känns som att det inte vill ta sig ner (pga mycket slem), för mig funkar det bra att äta 1 gång pr dygn . jag har fått en form av ätstörningar som gör att ätande har blivit en hel ritual som måste vara samma varje dag, annars blir det ingen mat den dagen. tyvärr är jag en av dom som har haft mycket problem och bekymmer efter min operation, speciellt med oförstående läkare som tycker att jag bör skylla mig själv då jag själv betalade för den pga av långa väntelistor på den tiden. mitt största problem just nu blir nog att bli av med mitt stora beroende av pepsi, får se om jag inte hittar en lösning. Grattis först o främst.. för nu har du både make och son, som kan hålla dig på banan! Dvs vad är det du funderar på? Läkare har 14 dagars utblidning på kost.. det viktigaste de får lärt sig är att dumpa alla på dietetister, som iomed sin utbuildning får alla att käka minst 50-60E% kolhydrater! Dvs knappast någon LCHF/Keto.diet! Iallafalla.. så tror jag att hela grejen med Gastric banding är att patienterna skall känna att det är himla svårt att få ner maten.. dvs om de inte kunde begränsa den förut så lär de få besvär iomed bandingen? Iallafall, du kan inte äta hur mycket som helst, så dina måltider bör dels vara näringsrika samt energirika! Du får gärna utveckla det med ätstörningen, så vi förstår vad du menar.. det kan vara relaterat till din banding.. eller till Pesiconsumtionen! Iallafall. det borde i så fall vara något som inverkat.. kanske oxå negativt till att du undergått banding? Se det som så här.. du har banding.. du har både man och son som är inne på på LCHF/Keto, du har nästan inget annat val än att följa dem i spåret.. jag vet inte, du får fråga dem, men det kan tänkas att de själva vill slippa banding/din son har iallafall en hel del av dina gener/din make.. har lixom inte så mycket att välja på, för han vill det bästa för både fru och son, så han hakar på? Dvs gör det bästa utav situationen.. det där med Pepsiberoende vet jag lixom inte vad man gör åt.. kan det handla om läsk som Dopamintriggare.. läsk som något som alltid finns där.. testa iallafall köpta kolysyrade vatten, med eller utan smak.. de kan funka lite som läsk! Dvs jag har som vanligt inte en anung.. men jag har oxå svårt att inte skriva något! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts