Jump to content

Ont i magen vid fasta-ish

enahel

Recommended Posts

Hej alla smarta och kunniga! 

Jag har mer och mer börjat vilja äta högst 1-2 gånger per dag (ca.12 och 18) eftersom det passar mitt liv. Och det är verkligen inga problem ur hunger/energi synpunkt. Men, problemet jag får är att jag får riktigt ont i övre delen av magen. Som en sugande superhunger känsla. 

Jag har definitivt "mat" kvar i kroppen att ta av, då jag har haft en lång period av att äta lchf-ish med många dåliga val och en del viktuppgång som följd. 

Jag höll 2 ggr per dag i 3-4 månader innan jul, men problemet kvarstod, och nu när jag har börjar om med det i 2-3 veckor igen så är även smärtan tillbaka. 

Och under perioderna har jag ätit bra mat, protein, vettigt fett och vettiga grönsaker, så även om jag inte är i perfekt ketos (har inte kollat) så bör det inte kunna bero på någon blodsockerdipp eller liknande. 

Nån bra ide på vad det kan vara som strular och något jag kan felsöka på? 

Hjälp? :)

• Like 2

Har du problemet konstant eller bara när det är relativt länge sedan du åt ? (typ kl 11 och kl17)

Om  problemet finns hela dygnet och du äter ungefär likadant oavsett om du har tre eller två mål så skulle jag nog gå tillbaka till att äta oftare. (alternativt börja experimentera med kosten lite mer radikalt)
Om problemet bara dyker upp strax innan måltid kanske man kan testa att stå ut ett tag till (kanske lite mer fett, lite mindre protein), kroppen kanske bara behöver lång tid att vänja sig.

• Like 3
  • Thanks 1

Bra fråga, jag får ont typ vid 21 på kvällen och när jag har varit vaken ett tag på morgonen. Så det är ungefär så att när jag väl blir hungrig så blir jag direk väldigt ont i magen hungrig, inte vanlig hungerkänsla. Vanlig kan jag hantera. :) Men jag skulle kunna testa att höja fettet och sänka proteinet och se om det hjälper.   

• Like 4

4 timmar sedan, enahel sade:

Hej alla smarta och kunniga! 

Jag har mer och mer börjat vilja äta högst 1-2 gånger per dag (ca.12 och 18) eftersom det passar mitt liv. Och det är verkligen inga problem ur hunger/energi synpunkt. Men, problemet jag får är att jag får riktigt ont i övre delen av magen. Som en sugande superhunger känsla. 

Jag har definitivt "mat" kvar i kroppen att ta av, då jag har haft en lång period av att äta lchf-ish med många dåliga val och en del viktuppgång som följd. 

Jag höll 2 ggr per dag i 3-4 månader innan jul, men problemet kvarstod, och nu när jag har börjar om med det i 2-3 veckor igen så är även smärtan tillbaka. 

Och under perioderna har jag ätit bra mat, protein, vettigt fett och vettiga grönsaker, så även om jag inte är i perfekt ketos (har inte kollat) så bör det inte kunna bero på någon blodsockerdipp eller liknande. 

Nån bra ide på vad det kan vara som strular och något jag kan felsöka på? 

Hjälp? :)

Rätt extremt om du inte hade ätit LCHF ioförsig.. men vi får väl räkna oss till de som är extrema?

LCHF med 1-2 måltider passar mig oxå, dvs ingen energibrist, bara jag vet när nästa måltid kommer att lagas till/serveras!

Iallafall, som long time LCHF, long time anyhow på att vara människa, vi pratar då om Gastriska besvär, i de mildaste formerna, maginfluensa.. dvs virus som påverkar magen/tarmarna!

Man lindrar de symptomen genom att äta.. helst LCHF!

Oså kan man då antingen via viruset eller att man ätit mat med inte så bra bakterier, fått en irritation på magens/tarmens slemhinna.. lixom bara att forstätta äta LCHF, även om det för tillfället skulle kunna bli lite för många kalorier.. har man något val.. jo mediciner, man lär hur som helst vara lika sugen i tarmarna!

Iallafall har du koll på var smärtan sitter, det är j*vligt svårt att säga som regel innan röntgen.. för då får man som regel reda på vilka problem man har!

Det kan ju vara gallstenar eller njursten,, hur skiljer man på dessa innan röntgen?

Jag kan nog med rätt säkerhet säga att det knappast handlar om för lågt blodsocker.. det har helt andra symtom!

• Like 1

Det fenomenet tror jag att jag också upplever när jag ätit mer sällan, ont precis nedanför revbenen, och det går över när jag äter nåt. Jag kopplar det till magsäcken. Min nattfasta är oftast inte så lång men jag tycker fenomenet inte finns när jag tagit HCl (saltsyra) som tillskott till maten dagen innan. Jag kör Digest från Helhetshälsa. Egentligen tar jag saltsyran för att få en bättre nedbrytning av maten och slippa halsbränna men jag tycker som sagt att smärtan i tom mage minskat också. 

• Like 4

8 timmar sedan, MariaF sade:

Det fenomenet tror jag att jag också upplever när jag ätit mer sällan, ont precis nedanför revbenen, och det går över när jag äter nåt. Jag kopplar det till magsäcken. Min nattfasta är oftast inte så lång men jag tycker fenomenet inte finns när jag tagit HCl (saltsyra) som tillskott till maten dagen innan. Jag kör Digest från Helhetshälsa. Egentligen tar jag saltsyran för att få en bättre nedbrytning av maten och slippa halsbränna men jag tycker som sagt att smärtan i tom mage minskat också. 

Ok, tack får testa det. :) 

3 timmar sedan, Katerina sade:

Det är mycket svårt att säga vad det kan bero på utan att veta mer om din historia och vilka hälsoproblem du har haft förut eller har nu. Du säger också att du äter protein men inte vilken sorts protein det är.

Jo, men det förstår jag såklart, det är därför jag tänker felsöka utifrån tipsen jag får. Men jag äter ägg, kyckling, rött kött, korv, osv... Dvs animaliska protein. Brukar försöka minimera processade, men inte hur långt som helst. 

• Like 1

Jag testade imorse med en fettkaffe, utifrån vad Peter sa, och det hjälpte med smärtan. Fick inte alls ont i magen trots att jag var sen på lunchen. Jag fick dock en ny grej, jag blev väldigt illamående 1-2 timmar innan lunch. 

Det kan ju helt enkelt vara så att min kropp vill äta oftare, men jag vill inte! Så jag ska testa fettkaffe i några dagar och se vad det ger. Sen ska jag utveckla med Saltsyra. Och sen får vi se. 

• Like 2

1 minut sedan, enahel sade:

Jag testade imorse med en fettkaffe, utifrån vad Peter sa, och det hjälpte med smärtan. Fick inte alls ont i magen trots att jag var sen på lunchen. Jag fick dock en ny grej, jag blev väldigt illamående 1-2 timmar innan lunch. 

Det kan ju helt enkelt vara så att min kropp vill äta oftare, men jag vill inte! Så jag ska testa fettkaffe i några dagar och se vad det ger. Sen ska jag utveckla med Saltsyra. Och sen får vi se. 

Om smärtan beror på en inflammation eller begynnande magsår, vilket det kan vara utifrån symptomen, så är saltsyra som att kasta bensin på brasan. Då river du upp det ännu mer. Saltsyratillskott är bra om du har en funktionell nedsättning kopplat till matsmältningen(vanligt när man blir äldre), men ingenting du ska använda om det rör sig om en inflammation eller till och med sår i magen/tarmens slemhinna. Så var försiktig när du testar dvs om det börjar svida/bränna rejält så abort mission. 

Hur som helst, det låter inte som att dina problem har med specifikt med kosten att göra. Du får troligen ont när det går för lång tid mellan måltiderna, pga magsyra då kommer i kontakt med ett område i tarmväggen som är irriterat/inflammerat, dvs låter som magkatarr. Att man blir illamående när man inte ätit eller av kaffe(på tom mage) är också typiskt katarr. Vanlig orsak till det är att man tagit läkemedel som Magnecyl, Ipren och dylikt som försvagat tarmens slemhinna. Det kan också beror på att man har bakterier i magen som påverkar slemhinnan. Ibland finns ingen direkt medicinskt förklaring till irritationen.

Den enda typen av katarr/dyspepsi som vården kan "bota" är inflammation/sår orsakat av HP infektion. Annars skriver de bara ut magsyrehämmare, vilket inte fixar huvudproblemet och kan leda till andra magbesvär samt bla B12 brist. Så med tanke på det, så känns detta som något du måste hantera själv. Kanske testa att äta lite på morgonen eller 3-4 ggr per dag om det gör att du slipper smärta och illamående? Sen absolut dra ner på grejer som kan irritera tarmslemhinnan som kaffe, svart te, alkohol, sura drycker t.ex juice, läsk, energidryck och bränd mat. 

• Like 1
  • Thanks 1

2 timmar sedan, Elinor sade:

Om smärtan beror på en inflammation eller begynnande magsår, vilket det kan vara utifrån symptomen, så är saltsyra som att kasta bensin på brasan. Då river du upp det ännu mer. Saltsyratillskott är bra om du har en funktionell nedsättning kopplat till matsmältningen(vanligt när man blir äldre), men ingenting du ska använda om det rör sig om en inflammation eller till och med sår i magen/tarmens slemhinna. Så var försiktig när du testar dvs om det börjar svida/bränna rejält så abort mission. 

Hur som helst, det låter inte som att dina problem har med specifikt med kosten att göra. Du får troligen ont när det går för lång tid mellan måltiderna, pga magsyra då kommer i kontakt med ett område i tarmväggen som är irriterat/inflammerat, dvs låter som magkatarr. Att man blir illamående när man inte ätit eller av kaffe(på tom mage) är också typiskt katarr. Vanlig orsak till det är att man tagit läkemedel som Magnecyl, Ipren och dylikt som försvagat tarmens slemhinna. Det kan också beror på att man har bakterier i magen som påverkar slemhinnan. Ibland finns ingen direkt medicinskt förklaring till irritationen.

Den enda typen av katarr/dyspepsi som vården kan "bota" är inflammation/sår orsakat av HP infektion. Annars skriver de bara ut magsyrehämmare, vilket inte fixar huvudproblemet och kan leda till andra magbesvär samt bla B12 brist. Så med tanke på det, så känns detta som något du måste hantera själv. Kanske testa att äta lite på morgonen eller 3-4 ggr per dag om det gör att du slipper smärta och illamående? Sen absolut dra ner på grejer som kan irritera tarmslemhinnan som kaffe, svart te, alkohol, sura drycker t.ex juice, läsk, energidryck och bränd mat. 

Ok, bra att du sa det med saltsyran, jag har iof en lite intressant kropp som har väldigt långsam förbränning(EDS), men jag ska vara väldigt försiktig. 

Jag får testa att dra ner på kaffe, då resten inte är något jag belastar min mage med, men jag har haft lite för mycket stress på senaste, så det kan definitivt vara nån slags katarr. Så ska testa att dra ner på stressen med. 😄 

Och kanske råa grönsaker, jag är lite för förtjust i råa grönsaker.. Inte det snällaste mot magen. 

• Like 2

6 timmar sedan, enahel sade:

Jag fick dock en ny grej, jag blev väldigt illamående 1-2 timmar innan lunch. 

Jag har ibland känningar av det som kallas magkatarr och har fått mindre problem sen jag började med saltsyra. Sedan är det förstås vettigt att prova försiktigt. Fenomenet med illamående får jag en stund efter jag ätit för mycket fett vid ett och samma tillfälle. Jag gillar fett så jag kan utan problem äta det men som sagt, måste ha koll på mängden. Det har också blivit bättre sen jag började med tillskott av HCl. Kanske dock ska påpeka att jag inte äter HCl till alla måltider utan en gång om dagen, ihop med protein. Rekommenderar att det tas mitt i en måltid annars kan det svida men jag har inte märkt av något negativt i övrigt. Halsbrännan är borta och jag har sällan illamående nu.
Det är vanligt att vi har för högt pH i magsäcken, kanske 4-5 ist f 3 som vi bör ha. Syrahämmande när vi har för högt pH är katastrof. Kroppen kan "lära om" och sluta producera HCl. Om magsaften inte är tillräckligt sur kan inte magmunnen sluta tätt. 

• Like 3
  • Thanks 1

Jag hade en period då det kändes som att någon körde omkring med slipmaskin inne i övre delen av magen. 5 olika läkare undersökte inkl g-skopi, inget hittades. Jag kom på att jag tillät mig en liten typ ryvita knäckebröd till smöret och osten på morgonen och testade att ta bort den. Det löste problemet. Känslighet mot råg, fibrer ? 

• Like 5

On 2020-01-30 at 14:07, enahel sade:

Testa ett tag till.. iallafall om det inte går över så är det antagligen något i övre magtarmkanalen.. jag ger inte ett sk*t för förklaringen om att kroppen vill äta fler gånger per dag, så länge den får alla kalorier och övriga näringsämnen.

Inte nog med det, övre reflux.. förövrigt även nedre reflux har en massa olika orsaker.. dvs det drabbar lixom inte bara folk som äter "extrema dieter".. och har rätt sällan något samband mellan vad man äter!

Hur som helst om man nu har de problemen, så får man lirka lite.

Du  lirkar lite.. oså får du problem med illamående inför lunch, jag är inte du, men jag misstänker starkt att fettkaffet gjort att din kropp inte vill ha den där lunchen.. dvs egentligen är din kropp nöjd iallafall vad gäller kalorier?

Antagligen är du som jag, dvs man äter lunch på fasta tider, som någon annan bestämt, företaget/facket förhandlat fram.. om inte annat så säger stupstocken att den bör infalla cirka 11.00-12.00.. med minst en halvtimmes rast!

Vissa dagar är jag inte hungrig alls, andra dagar längtar jag till lunchen!

• Like 2

Från MariaFs artikel ovan. 

"The PPAR-alpha gene plays a major role in fatty acid metabolism, apolipoproteins, HDL, LDL and ketone body production during fasting. Like the CPT1A gene, variants in the PPAR-alpha gene may cause a lower production of ketone bodies during fasting. It is sensitive to saturated fat intake, and also, like CPT1A, PPAR-alpha is stimulated by omega-3 fatty acids, but also healthy omega-6 fatty acids (nuts and seeds).

PPAR-alpha is also stimulated by astaxanthin (wild salmon, crab, shrimp, krill), pterostilbene (blueberries, mulberries, cranberries, raw almonds), zinc (high in seafood), tomatoes, Lion’s Mane mushroom, fermented soy, and Gynostemma tea. Interesting enough, coconut oil, a tropical saturated fat, does not negatively affect PPAR-alpha like other saturated fats. In my opinion, variants in this gene point towards coastal cultures that adapted to a higher omega-3 intake and other foods more common in temperate climates, as well as a consistent food supply.

From my own clinical experience, many people with variants in this gene have blood sugar levels that drop quickly, have issues with high saturated fat intake (coconut oil being the exception), and do best on consistent feedings with three meals and multiple snacks throughout the day. So if you ever wondered if it was better to eat three meals a day without snacking, skipping breakfast to fast longer, or to eat three meals with snacks in-between, this gene may give us insight that it depends on the individual.

The interesting part of this gene is that stimulating it has been demonstrated to inhibit tumor growth and angiogenesis (new blood vessels for cancer cells). Nature may have responded to the consistent food intake without long fasting times and created another way to prevent cancer growth for this subset of people.

Fasting and ketosis may be too much of a stressor for people with variants in PPAR-alpha, or a shift to more monounsaturated and polyunsaturated fats, lower fasting times and consistent intake of foods that stimulate the PPAR-alpha gene may be the best approach for optimal health for this subgroup. Monitoring your biomarkers is the best way to get accurate feedback."

• Like 4

Här var det svarat! Tack!! 🥰

Jag har exprimenterat lite, ätit frukost ägg när magen har varit lite tjurig, men inte när den inte har varit det. Och dragit ner lite på mängden råa grönsaker.Struntat i fettkaffet eftersom det mest gjorde mig illamående. OCh det har gått bra. Har inte ont i magen längre (just nu) och sitter t.ex nu kl två på dagen och börjar känna första hungern. Ska ta det lite lugnt och vänja tillbaka kroppen på få mål och strikt-ish LCHF innan jag tar längre fastor. Jag är lite för snabb och går all in när jag väl vill något.. Kroppen hann väl inte med. 

Tack för referensen till artikeln Erik, den är nog inte vad som var mitt problem, men däremot kommer den säkert att hjälpa någon annan som ställer samma fråga och letar runt här. Och bra för att komma ihåg att olika kroppar reagerar olika. :) 

Ha det fint alla! 

• Like 3
  • Thanks 1

On 2020-02-08 at 14:25, enahel sade:

Här var det svarat! Tack!! 🥰

Jag har exprimenterat lite, ätit frukost ägg när magen har varit lite tjurig, men inte när den inte har varit det. Och dragit ner lite på mängden råa grönsaker.Struntat i fettkaffet eftersom det mest gjorde mig illamående. OCh det har gått bra. Har inte ont i magen längre (just nu) och sitter t.ex nu kl två på dagen och börjar känna första hungern. Ska ta det lite lugnt och vänja tillbaka kroppen på få mål och strikt-ish LCHF innan jag tar längre fastor. Jag är lite för snabb och går all in när jag väl vill något.. Kroppen hann väl inte med. 

Tack för referensen till artikeln Erik, den är nog inte vad som var mitt problem, men däremot kommer den säkert att hjälpa någon annan som ställer samma fråga och letar runt här. Och bra för att komma ihåg att olika kroppar reagerar olika. :)

Ha det fint alla! 

Eh.. vissa grönisar skall man äta råa, andra skall man förvälla innan intag!

3 minuter sedan, enahel sade:

Bara ren nyfikenhet - vilka? :) 

En sån himla bra fråga.. och jag är lixom inte ens säker på att jag kan svara så att du förstår/dvs det är lixom inte ens säkert att jag själv begriper!

Så vi böjar från början, dvs grönsaker, till skillnad mot rotfrukter/frukt,bönor, nötter (vilket vissa iallafall kallar för grönsaker)!

De flesta gröna växter är giftiga för oss, så vi äter bara ett fåtal och vissa i väldans liten mängd!

Dvs vi är omniovorer, på svenska blandkostare, den andra grejen är att de flesta växter försvarar sig med gifter, som skall hindra att vi äter upp dem!

Det tenderar att bli en himla lång förklaring, så jag överlåter det till någon annan;

Oså raskar jag strax vidare till vilka grönisar/rotfrukter/bönor/litta annat som bör vara kokta/jästa/tillgagade på annat sätt för att de skall tillföra någon som helst näring/andra grejer främst vitaminer!

Nu blir det litta jobbigt för mig att förklara allt, speciellt som jag inte begriper allt, men jag gör ett försök och hoppas på det bästa!

Vi börjar med potatis, en rotfrukt, med rätt mycket stärkelse, ät hur många okokta potatisar du vill för nästan inga kalorier men med lös avföring, dvs våra förfäder kom på grejen de skall kokas för upptag, lika gäller en del andra rotfrukter, typ rovor/majrova!

Iallafall mer rotisar som folk felaktigt kallar för grönisar, du behöver inte koka rädisor, rättika eller morötter, höstmorötter är ett mellanting men dess ger man främst som djurfoder, säljer som soppgrönsaker!

Oså kommer man osökt in på bönor och linser, de är alla giftiga, grejen är att vi genom generationerna lärt oss hur vi skall kunna  hantera deras gifter/hur vi skall genom blötläggning och sen tillagningen tillgodogöra oss deras näring.,

Sen så kommer vi då in på frukter, som vanligt folk ändå kallar för grönsaker, jag nämner bara två och det är Tomat och gurka.

Dvs vissa gurkor måste man koka för att tillgodogöra sig, typ Västeråsgurka, det är den du köper inlagd, slangurka kan du i princip äta hur mycket som helst utav, om du inte hellre vill dricka vatten.

Oså till tomaterna, de kan antingen ätas råa, gärna som småtomater/druvtomater, de stora kan man lika gärna koka och använda i matlganingen, eller en burk krossade tomater för lite extra Lycopen!

Oså kommer vi till det riktigt besvärliga, dvs grönsaker i övrigt, som väl är så har vi genom generationer iallafall lyckats lista ut vilka gröna grejer man kan äta utan att dö, det är i princip dessa du kan köpa i en vanlig affär, ge f^n i att gå ut i skogen och smaka på olika gröna grejer, lita mer på ICA, COOP, Willys, för det är som Lindybeig beskriver, rätt mycket är dödligt giftigt för just oss!

Inte nog med det, det finns nog mer men iallafall, kålväxter, de är i princip grönisar, en del skall ätas råa andra kan ätas både råa och kokta.. ogiftiga iallafall, varvid man får fritt val!

Jag trodde det var slut, men här kommer således även lökväxter.. dvs det är litta samma här, vissa är dödligt giftiga, håll dig till de som säljs i vanliga mataffärer, strunta i de som säljs i trädgårdsaffärer.. speciellt dem som säljs med argument att de är giftiga och undviks av rådjur, älgar!

Det är lixom inte ens här slut, för nu kommer vi in på örter, de flesta är dödligt giftiga, men de som säljs i matvarubutiker är rätt oharmliga!

Sååååå det beror lite på hur man definerar grönisar, rätt många har problem med detta, iallafall så kan jag iallafall ge en rätt säker rekommendation, du får äta hur mycket gröna blad som helst/köpta på en vanlig butik/deras inköpare har lixom kontroll!

Dem får du gärna äta råa, spenat får du lov att koka om du vill, brocoli vilket egentligen är en blomma/kålväxt får man gärna koka!

Frågor på det?

Haha, tack som vanligt Zepp. :) 

Broccoli tycker jag dock smakar bäst rå, men det går att få ner kokt med.

Och surkål med kultur är nog bland det godaste jag vet. 😄  

Men jag ska ta din varning seriöst och sluta att testa äta allt jag hittar i skogen (utifall att det faktiskt skulle kunna vara ätbart). 

Tack tack! 😄 

• Like 1