Robert N Posted January 30, 2020 Share Posted January 30, 2020 Hej Jag fyller snart 54 år och har precis fått tillbaka mina Werlabs-resultat. Har även nyligen gjort en labbanalys på min vårdcentral och då blev läkaren helt förskräckt och menade att det var helt fruktansvärda siffror! Dock tar de inte Apo B och Apo A1 och således inte Apo-kvoten på vårdcentralen så därför valde jag att göra ett på Werlabs också som tar med detta. Har tidigare ätit statiner (Simvastatin) under ca 2 år (ca 2016-2018), men valde att avbryta det ca 6 månader efter att jag börjat med lchf och gått ner 20 kg (88-68 kg) under en 6 månaders period. Har nu ätit ganska strikt lchf under snart 2 år och mår väldigt bra, men det ska tilläggas att jag innan min lchf tid varit starkt sockerberoende och ätit ganska mycket socker (godis mm) i perioder och samtidigt inte tränat speciellt mycket vilket jag gör nu. Skulle därför tro att min kropp kanske har en del inflammationer som nu börjar att bli bättre och bättre med lchf-kosten vilket också kanske är orsaken till mina värden? Vill helst inte börja med statiner igen (verkar finnas mycket biverkningar, speciellt på lång sikt) och har därför läst på så mycket som möjligt om de nya forskningresultaten, allt från Kostdoktorn, Annika Dahlqvist, Ralf Sundström, Uffe Ravnskov och många utländska läkare och kardiologer som finns med på Youtube mm. Jag känner att jag nu har en ganska klar bild av vad jag kommer att göra, men skulle uppskatta att höra vad ni på detta forumet tänker och tycker. Tacksam för svar från alla ni kunniga på detta forumet. En del av mina Werlabs-svar som berör kolestrolet P-LDL-kol, direkt 8.0 mmol/L 2,1-5,3 2020-01-24 P-Kolesterol 8.9 mmol/L 3,9-7,8 2020-01-24 fP-Triglycerider 0.86 mmol/L 0,45-2,6 2020-01-24 P-HDL-kolesterol 1.4 mmol/L 0,8-2,1 2020-01-24 P-Apo B 1,61 g/L 0,46-1,74 2020-01-29 P-Apo A1 1,51 g/L 0,79-1,69 2020-01-29 S-Apo B/Apo A1 1,07 <0,90 2020-01-29 ! P-Glukos 3.1 mmol/L 4,2-6,0 2020-01-24 ! B-HbA1c (IFCC) 25 mmol/mol 31-46 2020-01-27 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Det här är ingen lätt fråga... Jag skulle utgå lite från länkarna jag bifogar nedan. Men svaret är nog att man vet inte vilken riskökning det finns för människor som äter Keto som får höga LDL/ApoB. Jag har också väl höga ApoB värden som jag ser det och har väl funderat en del runt det. En teori som finns är att en del människor som äter mycket mättat fett får höga värden. ... en lösning kan vara att minska det mättade fettet och äta mer fleromättat fett (Olivolja och feta fiskar typ) ... en annan lösning kan vara att äta en mer liberal LCHF kanske 100 gram kolhydrater och på så vis dra ner på det mättade fettet. ... en tredje lösning kan vara att om alla andra värden ser bra ut att då hålla tummarna för att det inte är så farligt med höga ApoB värden och fortsätta äta som man gör. https://www.dietdoctor.com/low-carb/cholesterol-basicshttps://cholesterolcode.com/hyper-responder-faq/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 On 2020-01-30 at 21:33, Robert N sade: Hej Jag fyller snart 54 år och har precis fått tillbaka mina Werlabs-resultat. Har även nyligen gjort en labbanalys på min vårdcentral och då blev läkaren helt förskräckt och menade att det var helt fruktansvärda siffror! Dock tar de inte Apo B och Apo A1 och således inte Apo-kvoten på vårdcentralen så därför valde jag att göra ett på Werlabs också som tar med detta. Har tidigare ätit statiner (Simvastatin) under ca 2 år (ca 2016-2018), men valde att avbryta det ca 6 månader efter att jag börjat med lchf och gått ner 20 kg (88-68 kg) under en 6 månaders period. Har nu ätit ganska strikt lchf under snart 2 år och mår väldigt bra, men det ska tilläggas att jag innan min lchf tid varit starkt sockerberoende och ätit ganska mycket socker (godis mm) i perioder och samtidigt inte tränat speciellt mycket vilket jag gör nu. Skulle därför tro att min kropp kanske har en del inflammationer som nu börjar att bli bättre och bättre med lchf-kosten vilket också kanske är orsaken till mina värden? Vill helst inte börja med statiner igen (verkar finnas mycket biverkningar, speciellt på lång sikt) och har därför läst på så mycket som möjligt om de nya forskningresultaten, allt från Kostdoktorn, Annika Dahlqvist, Ralf Sundström, Uffe Ravnskov och många utländska läkare och kardiologer som finns med på Youtube mm. Jag känner att jag nu har en ganska klar bild av vad jag kommer att göra, men skulle uppskatta att höra vad ni på detta forumet tänker och tycker. Tacksam för svar från alla ni kunniga på detta forumet. En del av mina Werlabs-svar som berör kolestrolet P-LDL-kol, direkt 8.0 mmol/L 2,1-5,3 2020-01-24 P-Kolesterol 8.9 mmol/L 3,9-7,8 2020-01-24 fP-Triglycerider 0.86 mmol/L 0,45-2,6 2020-01-24 P-HDL-kolesterol 1.4 mmol/L 0,8-2,1 2020-01-24 P-Apo B 1,61 g/L 0,46-1,74 2020-01-29 P-Apo A1 1,51 g/L 0,79-1,69 2020-01-29 S-Apo B/Apo A1 1,07 <0,90 2020-01-29 ! P-Glukos 3.1 mmol/L 4,2-6,0 2020-01-24 ! B-HbA1c (IFCC) 25 mmol/mol 31-46 2020-01-27 On 2020-01-30 at 21:33, Robert N sade: Utdrag från Kostdoktorns hemsida om du inte redan läst detta: Följande diagram visar den statistiska riskökningen för hjärtinfarkt (=MI= myocardial infarction) vid olika nivå på kvoten: Klicka för att förstora Vad betyder detta i praktiken? Man behöver inte få panik för att ens blodfetter inte är perfekta. På det allra bästa provet, ApoB/ApoA1, är skillnaden i risk för hjärtsjukdom mellan de som har högst och lägst värde (i deciler=tiondelar) ca fyra ggr. Skillnaden mellan ett hyfsat och ett lätt förhöjt är kanske bara gånger 1,5… Medianvärdet på ApoB/ApoA1 i de olika grupperna läser du alltså underst i diagrammet ovan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matsen Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Titta gärna på föredraget av Docent Ralf Sundberg där han visar statistiken av mindre dödlighet vid högre kolesterol. tid 31.50 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 3 timmar sedan, Peter B sade: Det här är ingen lätt fråga... Jag skulle utgå lite från länkarna jag bifogar nedan. Men svaret är nog att man vet inte vilken riskökning det finns för människor som äter Keto som får höga LDL/ApoB. Jag har också väl höga ApoB värden som jag ser det och har väl funderat en del runt det. En teori som finns är att en del människor som äter mycket mättat fett får höga värden. ... en lösning kan vara att minska det mättade fettet och äta mer fleromättat fett (Olivolja och feta fiskar typ) ... en annan lösning kan vara att äta en mer liberal LCHF kanske 100 gram kolhydrater och på så vis dra ner på det mättade fettet. ... en tredje lösning kan vara att om alla andra värden ser bra ut att då hålla tummarna för att det inte är så farligt med höga ApoB värden och fortsätta äta som man gör. https://www.dietdoctor.com/low-carb/cholesterol-basicshttps://cholesterolcode.com/hyper-responder-faq/ Det är ju det man vill komma åt! Vilken teori/hypotes kan vara troligast el. säkrast? HUR GÖRA KONKRET? A/ För mycket mättat-fett-resonemanget har jag uppfattat som den ledande rådande teorin, och så som trådskaparen här berättar vilken panikreaktion vården överför till den enskilde och har hela etablissemanget på sin sida, så får man hoppas de menar rent fett, och inte bara kött, som "bör" ätas mindre... (men kött-teorin, den köper jag inte) Jag överväger nu därför att dra ner lite på mättade fettet som möjligtvis överdrivits med syfte iaf i starten att bli fettadapterad genom att använda både kokosgrädde smör och oliv/avokadoolja vid en och samma måltider - kanske lite onödigt. Kanske onödigt att kräma på med stora portioner beasås flera dgr/v. Kanske. B/ Sedan får man se tidsperspektivet, var började man och hur såg ens blodstatus eller insulinresistens ut vid starten.. även om CRP inte varit förhöjt så köper jag resonemanget om att en starkt sockerdriven kropp, där mycket raffinerat socker utgjort nästintill basen i dagliga intag i åravis, kan ta mer än 1/ år, 1 år eller kanske mer än så, att återställas till bättre balans. Sockret driver lipiderna till patologisk oblans. Insulinet jobbar tokhögt utan minsta respons. Det är inte att "bara dra ner det med lite lchf några månader" (iaf inte för alla) utan kan vara en segdragen process om flera organ är involverade och inte enbart blodbanan, alltså tidskrävande omställning, oavsett man går ner i vikt och ser magen minska, mår prima och tycker sig leva friskare än någonsin. Men vården överdriver nog ändå, och det utan att ta en enda kvot. Det är uruselt, att behöva köpa sig werlab-test, egentligen. Rent av skamligt!!! (vi har liksom rätt höga skatter) Det ektopiska fettet , det har väl ingen vårdcentral mig veterligen bemödat sig att mäta eller utreda? Annan strategi är : fortfarande äta strikt lchf/ketogent (> 20 g. kh/dag) , med minskad mängd mättat fett, däremot öka proteinet, för att bibehålla högre energiförbränning dvs mer effektiv , som är en av vinsten med keto. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Gemma har du mätt att du har en hög Apo-kvot? (Det är bara en delmängd av alla som äter keto som får höga värden, man brukar spekulera i 5-30%). Ser kvoten bra ut finns ju ingen vettig anledning att minska på det mättade fettet. Rent tekniskt är det egentligen ganska enkelt att börja äta mer fisk och olivolja och därmed minska på kokosfett, mejeri och kött ... men jag har inte orkat ta tag i ett sånt "projekt" än.... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Blodsocker och HbA1c är utmärkta, vilket väl avspeglar sig i ditt låga, fina värde för triglycerider. Ingen förfettning i levern som det verkar! HDL är rätt högt, vilket också är bra. Det som kan vara en källa till viss oro är det höga LDL-värdet givet att apo-kvoten är så pass hög. Jag håller med Peter att, om du inte redan gör det, öka ditt intag av långkedjigt omega-3, t.ex. feta fiskar såsom lax, makrill och sill och gärna gräsbeteskött som har en bra fettprofil. Sedan kolla igen efter någon månad. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cederulla Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Vad du hade i Ldl innan LCHF vore intressant att veta. Som jag förstått det är totkolesterol= Ldl+Hdl+ triglycerider. Räknar man ihop dina värden stämmer det inte. Ngn som kan förklara detta? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 @Robert N Din doktor verkar väldigt okunnig. APO-kvoten aningen hög, men om jag förstår dej rätt har doktorn inte ens sett den? HDL och triglycerider väldigt bra! Vilket är ett jätteviktigt mått. Sockervärden fantastiska! Vilket kanske är ett ännu viktigare mått. LDL högt - Men de har ingen betydelse, åtminstone inte för hjärtsjukdom, kanske istället kan skydda. Dagens hjärtriskkalkylatorer tar inte ens hänsyn till LDL. Om jag hade dessa värden skulle jag be doktorn dra dit pepparn växer om denne vill skriva ut statiner. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Ett tips gör en mätning av din Artärstelhet (Arteriografi) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 21 minuter sedan, Cederulla sade: Vad du hade i Ldl innan LCHF vore intressant att veta. Som jag förstått det är totkolesterol= Ldl+Hdl+ triglycerider. Räknar man ihop dina värden stämmer det inte. Ngn som kan förklara detta? Jag har lärt mig att totalkolesterol är LDL + HDL + 0,45*triglyceriderna. Men det stämmer ändå inte med de redovisade värdena? 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 Detta känns som en anknytning till ämnet 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 6 minuter sedan, SGK sade: Jag har lärt mig att totalkolesterol är LDL + HDL + 0,45*triglyceriderna. Men det stämmer ändå inte med de redovisade värdena? Ja lite konstigt är det ...speciellt som det står "direkt" på LDL-värdet vilket jag tolkar som ett uppmätt värde och inte ett beräknat värde ... på mina tidigare prov på Werlabs har det varit LDL-C (Calculated). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 10 minuter sedan, SGK sade: Jag har lärt mig att totalkolesterol är LDL + HDL + 0,45*triglyceriderna. Men det stämmer ändå inte med de redovisade värdena? Det stämmer ändå rätt hyfsat - LDL enligt formeln blir 7,11 så det flyttar inte berg jämfört med 8,0. Det var faktiskt det första jag kollade för det verkade inte stämma... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 1 minut sedan, Peter B sade: Ja lite konstigt är det ...speciellt som det står "direkt" på LDL-värdet vilket jag tolkar som ett uppmätt värde och inte ett beräknat värde ... på mina tidigare prov på Werlabs har det varit LDL-C (Calculated). Fint! Det förklarar ju saken: då är det mätfel säkert inom acceptabla toleranser som förklarar att formeln visar 10% fel. Men det hamnar ju i rätt härad i alla fall. Ovanligt att man mäter LDL direkt, men bra tycker jag, speciellt om man har väldigt låga eller höga triglycerider för då fungerar inte formeln så bra. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 33 minuter sedan, nokenok sade: @Robert N APO-kvoten aningen hög, men om jag förstår dej rätt har doktorn inte ens sett den? Apo-kvoten är ganska ordentligt förhöjd... det finns en hel del seriösa forskare som menar att det innebär en kraftigt ökad risk för MI ... det finns några som jag uppfattar det seriösa förskare som menar att det inte betyder så mycket om alla andra värden ser bra ut... jag tycker att man ska fundera några gånger om man ska försöka få ner värdet eller inte. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 16 minuter sedan, Kjell Granelli sade: Fint! Det förklarar ju saken: då är det mätfel säkert inom acceptabla toleranser som förklarar att formeln visar 10% fel. Men det hamnar ju i rätt härad i alla fall. Ovanligt att man mäter LDL direkt, men bra tycker jag, speciellt om man har väldigt låga eller höga triglycerider för då fungerar inte formeln så bra. Ja...det gör ju LDL-värdet mer trovärdigt ...men när man ändå tagit APO-värden så ska man ju hellre titta på dessa om jag förstått det hela rätt. Tillägg: Det är ganska irriterande att man inte kan ta en "Calcium-Score" i Sverige såvitt jag vet. Det skulle kunna vara ganska avgörande ...om scoren var låg så skulle man nog kunna ta det ganska lugnt även med höga ApoB-värden ( vice versa om Calcium-scoren visade på ett högt värde ) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 31, 2020 Share Posted January 31, 2020 1 timme sedan, Peter B sade: Ja...det gör ju LDL-värdet mer trovärdigt ...men när man ändå tagit APO-värden så ska man ju hellre titta på dessa om jag förstått det hela rätt. Tillägg: Det är ganska irriterande att man inte kan ta en "Calcium-Score" i Sverige såvitt jag vet. Det skulle kunna vara ganska avgörande ...om scoren var låg så skulle man nog kunna ta det ganska lugnt även med höga ApoB-värden ( vice versa om Calcium-scoren visade på ett högt värde ) Det finns flera kliniker som erbjuder arteriografi, som mäter kärlens styvhet, vilken korrelerar med ateroskleros. Det skulle man kunna satsa på när blodfetterna ”spretar” så som hos TS. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 1, 2020 Share Posted February 1, 2020 18 timmar sedan, Peter B sade: Gemma har du mätt att du har en hög Apo-kvot? (Det är bara en delmängd av alla som äter keto som får höga värden, man brukar spekulera i 5-30%). Ser kvoten bra ut finns ju ingen vettig anledning att minska på det mättade fettet. Rent tekniskt är det egentligen ganska enkelt att börja äta mer fisk och olivolja och därmed minska på kokosfett, mejeri och kött ... men jag har inte orkat ta tag i ett sånt "projekt" än.... Nej inte mätt Apo-kvoten. Inte ens fått lab-svaren, enbart recept på Statiner. Men begärt och väntar på det. Så jag kan se dels förändringar från förra provet, dels försöka få till en mätning Apo-kvot. Läser följande info I BLÅTT här nere : kan ju ändå inte få veta kvoten utan att anlita annat lab. eller hur? VC-Läkaren kommer inte att ordinera nytt blodprov, (hon tycker redan att utökade prover via t.ex Werlab handlar mest om att tjäna pengar) så på något sätt kommer alla frågor om specifika kvoter osv, allt som går utanför vårdcentealens rutiner m.a.o bara irritera henne/belasta , som jag tror....... Nu hr jag ändå kunnt luska ut att forskarna som befattar sig med lchf/keto, allihopa underförstått ger budskap om att kosten bör dra ner på fettprocenten, med tiden.. och i stort sett implicera betoning på proteinet att vara fettbärande och tillsatt fett, som minimum - man kan säga att det i bagrunden ligger en tydlig kalori-restriktion. Lätt att missa, men jag har märkt detta, genomgående. Därför kommer jag att noga se över alla fettkällorna, men det kan ju ta säkert flera månader till, UTAN statiner alltså. Att fettreglera. Observera att traditionella LDL- och HDL-prov är ett mängdvärde och mäter inte antalet partiklar. Man kan alltså inte räkna ut sin apokvot från vanliga LDL/HDL-värden, utan apokvoten kräver ett specifikt blodprov. ...Kvinnor: Under 0,6 = mycket bra. 0,6-0,8 = ok. Över 0,8 = förhöjd risk. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robert N Posted February 2, 2020 Author Share Posted February 2, 2020 Hej Stort tack för alla bra och viktiga svar! Känner att jag fortsätter med mina livsstilsförändringar som motion och lchf mm och så får statinerna vänta tillsvidare. Även bett om att få ut mina tidigare journaler med labbtester från 2000 och framåt. Mvh Robert 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts