Jump to content

Why diets fail

AnnikaB

Recommended Posts

Netflix har en serie som heter Explained och där finns ett avsnitt Why diets fail. Någon som sett? Den gör mig mer förvirrad än klok. De säger en del kloka saker men också en del mindre kloka.

Jag känner att avsnittet klippts ihop av någon klåpare. Så mycket fattas exv. vad man kan göra åt leptinnivåer. Känns som om avsnittet förmedlar; "skit i det, du kan ändå inte göra något åt din fetma".

Klokt är tipset att man inte ska fokusera på viktminskning utan på hälsa.  Dock avslutas den med rådet "ät mindre, rör dig mer" 🙄

• Like 1
  • Sad 3

49 minuter sedan, AnnikaB sade:

Känns som om avsnittet förmedlar; "skit i det, du kan ändå inte göra något åt din fetma".

Får mig att tänka på min bekant som under hashtag:en "bodypositive" lägger ut inlägg på insta om "ju fetare desto bättre". Enda nyårslöftet i år är att "stay fat 2020"... 
Man blir så ledsen av fokuset bort från hälsan och det uppgivna. Fast tror man på budskapet att det är kört som dylika filmer förmedlar, så kan man i alla fall lyckas med ett sådant nyårslöfte... :(

• Like 1
  • Sad 2

Man kan väl säga så här: dieter fallerar eftersom angreppssättet är feltänkt. När man tänker sig en diet tänker man sig att man ska äta mycket mindre och bara av vissa saker samt under en begränsad tid. Efteråt när man har uppnått sitt mål och har gått ner X antal kilon då kan man slappna av och gå tillbaka till sitt vanliga liv. Här just här har man förberett för ett fiasko. Går man tillbaka till sitt vanliga liv så får man sitt vanliga resultat och går upp alla kilon igen. Planen är fel.

Man måste tänka att det är en livsstilsförändring som är permanent. Till exempel, ta Biggest Loser. Om deltagarna är beredda att även i fortsättningen äta så lite som dem äter under showen samt träna lika hårt under resten av sitt liv så kommer de att fortsätta vara smala. Jag tänker mig då bondesamhället. Hårdbearbetade bönder som var ute på fälten nästan jämnt och hade inte speciellt mycket tid för att äta stup i kvarten. Lite mat, mycket rörelse hela livet - ingen viktuppgång.

För att få sin bantningsmetod att fungera måste man tänka i termer av "resten av livet". Kommer jag att kunna fortsätta så här resten av livet och passa in det nya sättet att äta eller röra sig? Då kommer jag att lyckas. Det beror också på hur bra den nya dieten täcker näringsbehovet och om det går att få tag på dessa matvaror även i framtiden.

Därför är fastan så bra. Vi kan inte kontrollera våra liv fullt ut. Livet går upp och ner, saker händer, disciplinen brister men har man lärt sig att vattenfasta så är det som att man har lärt sig att cykla. Nu kan man det och kan tillämpa det då det behövs och lika ofta det behövs. Man måste fortfarande äta mat som är näringsrik och skräpmaten kan fortfarande göra en sjuk men man har fått ytterligare ett verktyg som gör att man arbetar med kroppens biologi och inte emot den. Dessutom har dem som äter mer hälsosamma fetter lättare att fasta. Under fastan går kroppen på fett och animaliska proteiner (de ägna). En kropp som är anpassad att gå på fett klarar fastan mycket bättre.

• Like 4