Recommended Posts

Hej på er,

alla kunniga. Fundera på om jag ska starta en 7 dagars fasta eller inte... Har kollat på Fungs video. Några frågor...Receptet är lite luddigt...Är det någon som testat? Hur mycket grönsaker, hur många liter gör ni och hur ofta och mycket buljong dricker ni per dag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ulle,

Jag har vattenfastat i fem dagar förut. Det var tänkt som en 7 dagars fasta men jag hamnade i en diskussion om refeeding syndrom och blev nyfiken hur det skulle kännas så jag avbröt min fasta på fredag istället för på söndag så som det var tänkt. Jag kunde ha fortsatt eftersom jag var inte hungrig och fastan flöt på bra.

Sedan dess har jag fastat 4 dagar förra veckan och nu är jag inne på dag 3 av min 5 dagars fasta. Sedan ska jag göra ett uppehåll. Ja, jag kokar benbuljong men jag försöker att dricka så lite av det som möjligt när jag fastar, eftersom tekniskt sätt tillför du näring när du dricker buljong och det bryter fastan. Jag håller mig till te, varmt vatten så här års, svart kaffe och salt. Jason Fung påpekar också att en fasta är inte lika med att man dricker litervis med benbuljong. Man använder det som klykor för att inte falla. Om valet står mellan att bryta en längre fasta eller dricka en liten kopp benbuljong så är det bättre att dricka buljongen.   

De första 1-2 dagarna kan vara de mest svåra. Då håller kroppen på att tömma sina glykogen depåer, blodsockret släpps ut i blodet och blir ostadigt. Man känner sug och tänker mer på mat. Inte så att man börjar klättra på väggarna eller tugga på sin närmaste, men man får påminnelser om att det vore gott att stoppa det ena eller det andra i munnen. Men när jag har passerat det så flyter fastan på utan större problem.

Man måste träna på att fasta och ju mer man tränar desto lättare blir det att fasta. I början var det viktigt för mig att mentalt ställa in mig på att fasta. Jag har laddat ner appen Zero och det har också hjälpt speciellt i början.

Det är inte konstigt att benbuljongreceptet är luddigt. Man kan göra den på många olika sätt. Den gemensamma nämnaren är att du tar ben, kokar de med kryddor och kanske lök och lite rotfrukter i 10 timmar, silar och så är det klart. Du kan hitta ett mer specifikt benbuljong recept på bloggen Birgitta Höglunds mat.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fastar äter jag ingenting alls, dricker endast vatten och kaffe. Mitt främsta syfte med fastan är att gå ner ett antal envisa kilon.

Jag antar att du syftar på buljongfasta som säkert är hälsosamt, jag har inte provat det eftersom det trots sin nyttighet ändå innehåller en liten del kalorier tillräckligt för att bryta en fasta. 

Jag kollar mycket på Mindy Pelz som har massor att ge kring fasta, vikten av att variera olika fastor. Hon föreslår också något som kallas "The fast mimickin diet" (Valter Longo)  https://www.youtube.com/watch?v=VFeo-lQyfTQ som kanske skulle kunna kombineras med buljongfasta. Dock bör denna variant vara utan animaliskt protein så då blir det ju vegetarisk buljong. 

 

 

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan, Katerina sade:

Man måste träna på att fasta och ju mer man tränar desto lättare blir det att fasta.

Ja, precis! När man fastar ofta och tränar upp kroppen på att anpassa sig till fastan går det mer och mer smärtfritt att gå in i fasta.

Förra veckan fastade jag tre dagar i rad, den här veckan planerar jag varannan dag x 3. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

När jag fastar äter jag ingenting alls, dricker endast vatten och kaffe. Mitt främsta syfte med fastan är att gå ner ett antal envisa kilon.

Jag antar att du syftar på buljongfasta som säkert är hälsosamt, jag har inte provat det eftersom det trots sin nyttighet ändå innehåller en liten del kalorier tillräckligt för att bryta en fasta. 

Jag kollar mycket på Mindy Pelz som har massor att ge kring fasta, vikten av att variera olika fastor. Hon föreslår också något som kallas "The fast mimickin diet" (Valter Longo)  https://www.youtube.com/watch?v=VFeo-lQyfTQ som kanske skulle kunna kombineras med buljongfasta. Dock bör denna variant vara utan animaliskt protein så då blir det ju vegetarisk buljong. 

 

 

 

FMD har jag också läst in mig på, blev så nyfiken så jag köpte hem boken "The Longetivity Diet" (V.Longo) för att förstå forskningsunderlagets hela resonemang med underlagen.

 

Vem vill inte ha nya stamceller!! Förbättra eventuellt skadad lever, Diabetes T2, förhindra senilitet/demens eller MS, liksom. 

Och bli av med onödigt fett. Även om MS (multipel scleros, behandlas f.n med väldigt god respons via KETO, dvs. inte bara Epilepsi, som är dokumenterat -  det nämns i boken.

Värt att veta, att Valter Longo är nästintill vegetarian, om inte tangerar vegan-filosofi. (han följer American Heart Associations riktlinjer & principer, nogsamt pretentiöst,  och tror på dess *sanningshalt) .

Att han alltid varit varm adept av kalorirestriktion : med den kända huvudrefrängen "ät mindre rör dig mer" , samt sammanblandar transfetter med animaliskt fett, det får man ha i åtanke....  så, att då haka på fasta.. blir rätt "naturlig förstärkning på redan späkande diet eller förhållning till den mat som man äter inom strikt LCHF och därmed KETO.

 

-----

 

Från detta till Jason Fung, jag läste hans bok "Diabeteskoden" och där minsann har han konkret "recept" på faste-schema! 

Jason Fung, är förespråkare av low-carb, så de dagar man ej fastar, då förutsätter jag att det innefattar lchf-utbudet, inte den piscetariansk/veganska Longo-dieten. med bröd spaghetti etc. Men det väljer man så klart själv.. om man föredrar glukos-förbränning..

 

Skriver Jason Fungs regim här, eftersom detta är "faste-tråd" :

 

KOSTSCHEMA 1 - 36h fasta

Starta efter middagen, kl 19:30 på söndag kväll.

Ät ingenting förrän tisdag morgon kl 07:30

Frukost, lunch, middag (3 mål/dag)

 

Söndag : mat , mat mat

Måndag : fasta, fasta, fasta

Tisdag : mat, mat, mat

Onsdag :fasta, fasta, fasta

Torsdag : mat, mat, mat

Fredag : fasta, fasta, fasta

Lördag : mat, mat, mat

(man kan självklart börja vilken veckodag som helst) 

 

KOSTSCHEMA 2 - 30h fasta

Starta efter lunch kl 12:30 på söndag (valfri dag)

Ät inget förrän middagen kl 18:30 på måndag kväll.

Mat innefattar frukost, lunch, middag. 

 

Söndag : mat, mat, fasta (dvs, ät frukost, ät lunch , middag=fasta)

Måndag : fasta, fasta, mat

Tisdag : mat, mat, fasta

Onsdag : fasta, fasta, mat

Torsdag : mat, mat, fasta

Fredag : fasta, fasta, mat

Lördag : mat, mat, fasta

------

 

Jag vill fasta, och är djupt imponerad av att deet kan "kännas så skönt" att fasta, att hungern uteblir efter ett par dagar.. det jag tycker är så ocharmigt, att drabbas av matfixering men om man förbereder sig med aktiviteter som kan distrahera, så går det nog...

Inte riktigt redo än men jobbar definitivt mentalt på det. Det behöver passa med jobbet också så jag prickar in rätt startdag osv.

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, DRAKULLA sade:

Ja, precis! När man fastar ofta och tränar upp kroppen på att anpassa sig till fastan går det mer och mer smärtfritt att gå in i fasta.

Förra veckan fastade jag tre dagar i rad, den här veckan planerar jag varannan dag x 3. 

Wow! Att bara tänka på det gör mig yr, men att realisera det är nog det som är skillnaden.

 

Men minns du hur det var INNAN du ens hade fasta som ett komplement i ditt liv? Alltså, hur det var i början, innan du var det minsta tränad i att hålla fastedagar? Jag fastade för inte alltförlängesedan ca 32 tim. det var lite plågsamt rent hungersmässigt men gick i vågor. Sedan har jag ätit 1 mål/dag , några ggr, utan problem alls. 

 

Däremot att genomföra flerdagars-fasta, utan martyr-känslan.. tror du man behöver genomföra flerdagarsfastor ett par tre ggr, innan man liksom knäcker svältkänslan? 

 

Enligt t.ex Valter Longo, ska t.ex FMD genomföras minst tre gånger på rad, 1 gng/mån,. för att få gevinst på cellulär nivå.

Men då talar han om primärt cancer-patienterna. (inte läst färdigt boken, får väl bättre grepp om hans filosofi när man borrat igenom hela alstret).

Longo menar ju att du ska för det första dra ner protein-intaget till 0.36 gram/kroppsvikt, som ska komma från vegetabilier och fisk, innan påbörjandet av fasteprogrammet. 

Dag 1 = 1100 cal.

Dag 2-5 = 800 cal. 

Dag 6, "Transition diet" , under 24 h ska du äta pasta, bröd,  ris , frukt  ( ... ) , och minimera fisk, kött, mättat fett, ost mejerivaror.

 

Jagg tror, att om man eliminerar och inte minimerar fisk kätt ägg osv, då är det BINGO!! i Dr Longos värld. Sedan kan man ju äta nyfångade sardiner, som tillägg.. en å annan gång. 

 

Tänkvärt : Prof. Ben Bikman, håller inte med om så (extremt) låga protein-intag i sin dagliga kosthållnning, men hör inte till ämnet "fasta" här, men intressant hur olika forskare kan ha så diametralt motsatt uppfattning om biokemi!! och om vad som är kvalitet och sjukdomsalstrande, och vad inte.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni är så fantastiska som delar med er av era erfarenheter :) Nu blir jag lite pepp på att testa Fung. 24 timmar har jag testat och det funkar. Men jag kan testa 36 och 30 innan jag går ut på 7 dagar. 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört 23:1 fasta OMAD tillsammans med strikt LCHF och tuff träning i 13 månader nu och de funkar kanon. Cykelträning på trainer, stakmaskin, vikter allt funkar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan, Gemma sade:

Men minns du hur det var INNAN du ens hade fasta som ett komplement i ditt liv? Alltså, hur det var i början, innan du var det minsta tränad i att hålla fastedagar? Jag fastade för inte alltförlängesedan ca 32 tim. det var lite plågsamt rent hungersmässigt men gick i vågor. Sedan har jag ätit 1 mål/dag , några ggr, utan problem alls. 

Ja jag minns att det kändes nästan otänkbart att INTE äta under en så lång tid. Min bestämda uppfattning är att det är möjligt och till och med går lättare än man trott tack vare LCHF-kost. Jag har också praktiserat 18:6 fasta också under flera år så det finns redan där i vanan. 18:6 fasta hjälpte mig att tappa några kilon i början men de kom tillbaka tyvärr. OMAD(one meal a day) händer mig också ganska ofta utan problem, vanligtvis på en ledig dag passar det bra med endast en stadig middag ca 16-17. Det är viktigt att man äter sig ordentligt mätt de måltider man äter så att kroppen litar på att det kommer mer bränsle/energi annars drar kroppen ner metabolismen och det vill vi inte. Att äta OMAD regelbundet innebär ju att man måste se till att få med all näring i EN måltid. Ett tips när man vill börja att fasta är att ta första dagen med OMAD och nästa dag helfasta, då går det lättare.

  • Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, DRAKULLA sade:

Ja jag minns att det kändes nästan otänkbart att INTE äta under en så lång tid. Min bestämda uppfattning är att det är möjligt och till och med går lättare än man trott tack vare LCHF-kost. Jag har också praktiserat 18:6 fasta också under flera år så det finns redan där i vanan. 18:6 fasta hjälpte mig att tappa några kilon i början men de kom tillbaka tyvärr. OMAD(one meal a day) händer mig också ganska ofta utan problem, vanligtvis på en ledig dag passar det bra med endast en stadig middag ca 16-17. Det är viktigt att man äter sig ordentligt mätt de måltider man äter så att kroppen litar på att det kommer mer bränsle/energi annars drar kroppen ner metabolismen och det vill vi inte. Att äta OMAD regelbundet innebär ju att man måste se till att få med all näring i EN måltid. Ett tips när man vill börja att fasta är att ta första dagen med OMAD och nästa dag helfasta, då går det lättare.

Det tipset tar jag med mig. Jag känner att motivationsarbetet och förberedelsen inför 5-dagars fastan styrks dag för dag vecka för vecka - oerhört värdefullt att läsa era erfarenheter och att flerdagarsfasta inte är "ett enda kompakt plågeri, med livsfarlig utgång" , på något sätt, bara man fastar klokt, förberett och planerat.

 

Att redan vara van och upparbetad i t.ex 16:8 eller mer 18:6 som i mitt fall, ja jag föreställer mig rent teoretiskt att det borde bli smidigare fasta än att hoppa rakt ifrån 3-4 måls-rutin , och har man sedan införlivat det sunda med att avvänja kroppen vid processad fake-mat så ska nog deyt också kunna bidra till en bra faste-upplevelse - sedan får man nog inte tro att fasta är något trolleri med omedelbar belöning, utan det är ett reparations-verktyg blland flera verktyg, som man ju får fortsätta att vårda hela tiden, med eller utan fortsatta fasteperioder.

 

Längtar! 😋 ... kommer se till att jag under fastans värsta befarade inlednings eventuella mat-fixering/klättrar på väggarna känslan, minnas att det är en vårdande terapeutiskt syfte , så jag tror att om man beaarbetar sig mentalt mer noga istället för att bara vilja,  att  då får en hungerattack under en liten ynka timme inte samma reaktion och det är den mentala påfrestningen jag vill helt undvika , att den ska vara som en rök i vinden.. övergående och betyder INGENTING, att göra sak av. 

 

Tänker att har man energi att springa träna stressa och andra belastningar för kroppen, då har man samma energi att utstå hunger, och så att man är sugen, men VAN att äta.. alla de tomma timmarna som man spenderar på att tänka på vad äta, hur tillaga, köpa, stuva in i skåp och pyssla med skålar disk grytor och hacka och ha sig... så jag får planera ut aktiviteter.. så inte tristess blir alltför gnagande.

 

Jag tycker ju det börjat bli roligt att laga mat , egna leverpastejer långkok och kolla nya recept och så,  alla dessa timmar som går åt..tror att jag kanske får möjlligtvis undvika att dels titta på matbilder, även här på kostdoktorn.. dels helt enkelt vistas mer ute!

Vilket isf är ännu ett stort plus!!!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill inte vara tjatig, men kom å tänka på en sak.. angående ens blodfetter.

Att det kanske vore strategiskt bra, att lägga in en 5-dagars fasta strax innan nästa blodprovstagning , visserligen ett kanske desperat drag och naivt tro att det trollar bort höga fettvärden, men då jag ändå redan planerat min fasta under februari.. så blir jag iaf 100% fastande som man ska vara vid provtagningen, sist var jag när jag tänker till nu efter, inte fastande under 24 timmar, vilket man ska vara efter konstens regler, det betonas extra vid amerikanska kolesterol-upplysningssidor att det faktiskt kan påverka provsvaret.

 

Sedan frågan om 18 timmars fasta eller 24 timmars fasta, gör någon reell ellr marginell skillnad, jag har ingen susning.

Man fastar ju ofta av flera orsaker och motiv oavsett, så vi får se.

 

(lär skriva och berätta om min sensationella 5-dygnsfasta.. blir den jobbig så blir det evig tandagnisslan, blir den meningsfull och t.o.m fin, så blir det idel ros och glädjefnatt - blir det sedan ett par kilo extra nedgång, så blir det i min sedvanliga ordning ett givet kvitto på att allt var värt. Så stundtals desperat och ärligt rädd man kan bli, vid insikten om att kroppsfett kan vara inflammatoriskt dysfunktionellt, jag blev rädd och är fortfarande inte särskilt mindre rädd, aldrig förr varit så rädd för lite envist kroppsfett (lite å lite... är en tolkningsfråga... ) , nä skämt å sido, bara för att kläder sitter bra på, så skvalpar det enligt mig enormt myket fett där inuti, gammalt skräp som kan vara sjukdomsalstrande.

 

Nä jag tror jag skulle kunna sitta o älta detta timmavis oavbrutet.. har blivit ett sant gissel. Så inget ont menat i tjatet, men samtidigt.. känns det skönt att ha lämnat sockervärlden dit pepparn växer, och där ska skiten få stanna!!!! 

 

Varje gång man går oh handlar, ser man ju varu-utbudet som mer brutalt än någonsin, har alltid varit neg. till processad industrimat och tillsats-så kallad mat, men nu är jag ännu mer äcklad, alltså lösgodissystemet har alltid äcklat mig, men efter att ha fastnat i fällan, nu tagit mig ur, är jag i princip hatisk och så förbannad att enda vägen är att tacka ödet för att jag fick ont som satan, och efter den dagen klarnade precis allt. 

 

80% av arealen i en vanlig livsmedelsaffär, upptas av oftast processade kolhydrater och socker.. som får många på kroken, många för resten av deras liv.. så motbjudande vidrigt och sjukvårdsapparaten sjunger mest sina falska lovsånger.

Därför ser jag fastan, som en gåva från ovan och en äkta naturlig hävstång aatt sätta saker på sin rätta plats, fast jag inte är religiös men det ska bli underbart. 

Det är också lyckat, att kostdoktorn eller D.D finns som etablerat plattform och medium, en riktig oas var på skalan man än befinner sig!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-02-03 at 08:39, DRAKULLA sade:

När jag fastar äter jag ingenting alls, dricker endast vatten och kaffe. Mitt främsta syfte med fastan är att gå ner ett antal envisa kilon.

Jag antar att du syftar på buljongfasta som säkert är hälsosamt, jag har inte provat det eftersom det trots sin nyttighet ändå innehåller en liten del kalorier tillräckligt för att bryta en fasta. 

Jag kollar mycket på Mindy Pelz som har massor att ge kring fasta, vikten av att variera olika fastor. Hon föreslår också något som kallas "The fast mimickin diet" (Valter Longo)  https://www.youtube.com/watch?v=VFeo-lQyfTQ som kanske skulle kunna kombineras med buljongfasta. Dock bör denna variant vara utan animaliskt protein så då blir det ju vegetarisk buljong. 

 

 

 

Jag fetade din första mening, det är så jag ska fasta - kroppen ska få vatten, thé och lite kaffe med betoning på lite.

Egentligen inget kaffe, men är koffeinberoende (samt nikotinberoende) (så kom det fram , diskuterar inte nikotin eller koffein mer, så är det också sagt) (vet exakt till 500% hur man gör, kan göra etc. behöver noll hjälp/stöd med det) .

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill verkligen påminna om att lyssna på Mindy Pelz! Hon är väldigt peppande. Personer som är insulinresistenta får förklarat för sig hur man gör för att kroppen ska komma tillbaka till hormonbalans igen från insulinresistensen och hur man efter det ska kunna hålla vikten och hormonerna i styr. Man får veta vilka fastor som är bäst för autophagi,/stamcellsskapande /det metabola . Även olika fastecykler kring kvinnohormoner, vid t.ex. mensvärk, klimakteriebesvär mmmmmmm...

Hon leder även gruppfastor på nätet. Jag blir i alla fall mycket inspirerad🤗.

https://www.youtube.com/channel/UC4cNjUPc2gQKucX3hLUayYQ/videos

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2020-02-04 at 12:47, Gemma sade:

känns det skönt att ha lämnat sockervärlden dit pepparn växer, och där ska skiten få stanna!!!!

Kul att det dyker upp en Casanovas referens där man minst anar det. :D

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.