Björn Ekholm

Olivolja i te?

Recommended Posts

Hej. Jag undrar om det går lika bra att hälla en skvätt olivolja eller rapsolja som smör eller kokosfett i teet? När man googlar på detta framkommer inget om sådan olja i kaffe eller te nämligen. 

Hälsningar Björn Ekholm Grimsås 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Björn Ekholm sade:

Hej. Jag undrar om det går lika bra att hälla en skvätt olivolja eller rapsolja som smör eller kokosfett i teet? När man googlar på detta framkommer inget om sådan olja i kaffe eller te nämligen. 

Hej Björn!

Välkommen till forumet.

Rapsolja rekommenderas inte då det innehåller lite för mycket Omega6 för att det ska vara nyttigt i större mängd, olivolja ska helst inte hettas upp...

Ett alternativ om du inte vill använda smör eller kokosolja är MCT-olja, som innehåller en bra sammansättning.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallpressad olivolja har en rykpunkt på 180 till 190 grader. Varmpressad ännu högre.  Kaffe och te kanske har en värme på 80 till  90 grader.  Så det går ju bra. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Björn Ekholm sade:

Testa, det lär smaka skit!

Cocosfett tror jag hur som helst smakar bäst.

• Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smöret i sin sammansättning är väl närmast människans underhudsfett, som är vår matförråd om det blir svåra tider. Varför skulle olivolja eller rapsolja vara bättre än det?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nä, det var väl mest det här med upphettning jag hade misstankar om. Om oljan blir dålig på något sätt om den blandas ner i varm vätska. Tänkte om det berodde på det att man inte hittar något om olja i kaffe eller te. Att jag frågar beror egentligen på att på jobbet tycker jag det är bökigt med ett smörpaket varje gång man ska gå till automaten och fylla på temuggen. Tänkte då att en flaska oliv eller rapsolja vore mycket smidigare. 

Hälsningar Björn 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Björn Ekholm sade:

Att jag frågar beror egentligen på att på jobbet tycker jag det är bökigt med ett smörpaket varje gång man ska gå till automaten och fylla på temuggen.

Jag kör vispgrädde (och smör ibland, jag har en liten lattevisp i pentryt på jobbet). För min del handlar det om att det är gott, jag behöver inte få upp fetthalten eller så. Egentligen skulle det nog vara bättre att avstå helt och dricka teet rent eftersom varje kopp blir som att småäta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Björn Ekholm sade:

Ja, nä, det var väl mest det här med upphettning jag hade misstankar om. Om oljan blir dålig på något sätt om den blandas ner i varm vätska. Tänkte om det berodde på det att man inte hittar något om olja i kaffe eller te. Att jag frågar beror egentligen på att på jobbet tycker jag det är bökigt med ett smörpaket varje gång man ska gå till automaten och fylla på temuggen. Tänkte då att en flaska oliv eller rapsolja vore mycket smidigare. 

Hälsningar Björn 

En liten flaska MCT-olja kan ju vara en lösning då..

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan ju fråga dig själv varför du vill ha olivoljan i kaffet överhuvudtaget? Behöver din kropp extra fleromättat fett? Jag håller med @MariaF en fettkaffe kan liknas med att småäta. Om man dricker en fettkaffe i anslutning till en måltid som i övrigt inte innehåller mycket fett så är det ett sätt att öka på fettet. Om man har fått för vana att dricka det utspritt över dagen så kan man hindra viktnedgången och till och med börja gå upp i vikt. Jag tror att smöret är nyttigare så om man är intresserat av att ge sin kropp näring så är smöret att föredra. Förutom att fettsammansättningen i smöret är bättre så kan den innehålla fettlösliga vitaminer: A, D, E och K. Speciellt om man lyckas få tag på smör gjort av opastöriserad mjölk från gräsbetes djur.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, smör funkar rätt bra.. 40% grädde oxå!

Dvs upphettningen är knappast något problem!

Då är det större problem med att man på jobbet sällan har tillgång till 40% grädde eller smörpaket!

Iallafall.. jag äter tillräckligt med smör hemma och på jobbet dricker jag svart kaffe.. utan något till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-05 at 19:32, Zepp sade:

Då är det större problem med att man på jobbet sällan har tillgång till 40% grädde eller smörpaket!

Har ni inget kylskåp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå det är bara det att man då måste komma ihåg att ta med sig något bestick att karva av en bit av smöret varje gång man ska ha det. Det var där skon klämde egentligen. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men jag har trots allt testat nu en tid med rapsolja i teet på jobbet och det funkar. Dock känns det som att smöret jag testade innan rapsoljan mättade bättre? Undrar varför? Kan det ha något med skillnaden i sammansättningen av fettsyrorna att göra månntro? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och om någon undrar så ja, jag vill ha fett i teet för att hålla mig mätt mellan måltiderna plus att jag har fått för mig att tarmen fungerar bättre om man får i sig flytande fett. Bara en teori men tycker mig märka det själv. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Björn Ekholm sade:

för att hålla mig mätt mellan måltiderna

Ett alternativ skulle ju kunna vara att du äter mera fett när du äter, alltså TILL måltiderna, så du inte blir hungrig emellan...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut det kan jag göra. Men jag tycker mig som sagt också märka att tarmen fungerar bättre utav fettet utblandat i teet så det är ett starkt skäl till att fortsätta med det. Det kan ju vara inbillning förstås vad vet jag? 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Björn Ekholm sade:

Absolut det kan jag göra. Men jag tycker mig som sagt också märka att tarmen fungerar bättre utav fettet utblandat i teet så det är ett starkt skäl till att fortsätta med det. Det kan ju vara inbillning förstås vad vet jag? 

Tror det är den totala fettmängden under dagens lopp som har påverkan på tarmen, så äter du det extra fettet vid en måltid, till exempel ringla olivolja över en sallad, då har det nog samma effekt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg