Tingeling Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 Nu har jag kört vad jag känner en ganska strikt LCHF sen december. Äter mest ägg och smör känns det som. Så lite grönsaker och nötter som möjligt. Sista tiden har jag kört så att om jag ska äta några grönsaker eller nötter så får det bli till frukosten, men helst inte då heller. I helgen unnade jag mig, tydligen dumt nog, några rutor mörk choklad och en dadel, men kan garantera att ingen dag har jag kommit upp i 20 g kolhydrater, och de allra flesta dagar skulle jag inte ens tro att det är 10. Jag har även ätit 16:8 i över ett år (under den tiden har väl ätit ganska "normalt", bröd och pasta, fika ibland) men sån fasta har inte gjort mig smalare vad jag har märkt. Så nu i dec. började jag dessutom med denna kosten. Dessutom har jag börjat röra mig och träna mer än innan. mån 20/1 80 cm mån 27/1 78 cm mån 3/2 80 cm (midja) Jag vill inte väga mig. Jag har mätt andra delar på kroppen också och jag har koll och jag är ju så gott som lika tjock som i december och senaste åren. Blev så besviken idag, nästan så jag började gråta. Jag kan lika gärna ge upp och börja äta godis och pasta igen, så har jag i alla fall något som jag tycker om, för smalare får jag ju ändå inte bli, så gick mina tankegångar idag. Det här gör mig helt gråtfärdig, stressad och desperat. Dessutom har jag tränat ganska hårt den här veckan. Jag gick ner med LCHF för kanske 10 år sedan, och då fick jag ganska snabbt resultat och då åt jag dessutom mer liberalt än jag har gjort nu, jag åt nötter och grönsaker utan att kolla så noga. Och jag blev definitivt smalare än vad jag är nu, och till slut kom jag ner till under 48 kg, och då var jag smalare än nu, så jag borde inte vara på någon "platå" nu, alltså LCHF dieten borde ha mer att ge på min kropp. Min plan den här gången var att vara så hård jag orkar och sen när jag är nöjd med mitt midjemått så får jag se hur mycket kolhydrater jag kan äta för att stanna där. Jag orkar inte så mycket längre känns det som nu, men jag vet ju egentligen att socker, vitt bröd och såna saker inte är bra för mig även bortsett från midjemåttet. Har försökt googla och läsa runt även här vad man kanske gör fel men det blir en enda röra i huvudet till slut. Jag hoppas det finns någon duktig här på forumet som vill hjälpa mig reda ut det här eller kanske ge några tips. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 Lugn och fin Inte ska du ge upp. En sak i taget. För 10 år sen var du 10 år yngre än nu. Det kan spela in. Sen verkar det som att det är svårare att gå ner i vikt andra gången med LCHF. Bara för att du äter max 20 gr kolhydrater per betyder det inte att det är bättre än t ex 30 gr. Kan du precisera vad du äter på en dag? Du kanske helt enkelt äter för lite. När det gäller grönsaker så tycker jag själv att det funkar bäst att spara dom till middagen. Var inte rädd för grönsaker heller. Det finns en massa nyttigheter i dom som kroppen behöver. Har du några sjukdomar? Det säjs att kroppen prioriterar läkning före viktnedgång. Hoppas det här kan vara till nån hjälp 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 Hej! Välkommen hit! Det enklaste svaret är väl att du har hållit på lite för kort tid...ge det mera tid typ två månader. Men sen kan det vara så att du kanske inte kan gå ner genom att "bara" äta LCHF ... som jag ser det ligger du kanske på gränsen till övervikt, inte mer och då blir det svårare att gå ner ytterligare i vikt. Men du kan hitta massor med tips här:https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Mitt bästa tips är nog att bara äta två gånger om dagen typ 12 och 17. (alla mellanmål är förbjudna) Men då ska man äta så mycket att man inte går omkring hungrig resten av dygnet. Lycka till 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted February 3, 2020 Popular Post Share Posted February 3, 2020 Nu kommer du få massor av råd där vissa säger si, andra säger så... Ät mer fett. Ät mindre fett. Fasta mer. Var försiktig med fasta. Ät mer grönt. Nej, ät bara kött. Ät bönor. Ät inga bönor. Ät mjölksyrade grönsaker. Träna MAF. Nej, träna styrka. Och så håller vi på för vi vill så gärna hjälpa till när någon tappar modet. Ta det för vad det är, idéer och råd från oss som experimenterat själva och se vad som kan stämma in på dig. Tänker att vi behöver veta lite mer om dig innan man kan ge några tips på saker att prova. Hur gammal är du? Jag utgår från att du är en kvinna. Var på kroppen sitter fläsket? Allt på samma plats? Småplufsig rakt över? Bara mage men smala ben? Tål du ägg (du äter många vad jag förstår)? Några andra hälsoproblem, typ hår/hud, mage, huvudvärk, illamående, matt i kroppen? Vilken sorts träning/rörelse gör du? Hur mycket vardagsrörelse? Hur mycket punktrörelse (pass)? Äter du mejerier? Ost? Äter du charkprodukter? 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nisse Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 OMAD är lösningen tillsammans med LCHF och inget fuskande lägg sen till konditionsträning varje dag. Då du händer saker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 3 timmar sedan, Nisse sade: OMAD är lösningen tillsammans med LCHF och inget fuskande lägg sen till konditionsträning varje dag. Då du händer saker. Inte säkert. Det KAN vara det men det beror på individens förutsättningar. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 4, 2020 Author Share Posted February 4, 2020 Tack alla snälla ni för svaren! Det var mycket information och jag ska försöka svara på era frågor och fråga gärna igen om jag ska vara mer detaljerad med något 16 timmar sedan, Trollmormor sade: Lugn och fin Inte ska du ge upp. En sak i taget. För 10 år sen var du 10 år yngre än nu. Det kan spela in. Sen verkar det som att det är svårare att gå ner i vikt andra gången med LCHF. Bara för att du äter max 20 gr kolhydrater per betyder det inte att det är bättre än t ex 30 gr. Kan du precisera vad du äter på en dag? Du kanske helt enkelt äter för lite. När det gäller grönsaker så tycker jag själv att det funkar bäst att spara dom till middagen. Var inte rädd för grönsaker heller. Det finns en massa nyttigheter i dom som kroppen behöver. Har du några sjukdomar? Det säjs att kroppen prioriterar läkning före viktnedgång. Hoppas det här kan vara till nån hjälp Igår åt jag såhär: oklar mängd blomkålsmos (kanske som en apelsin i storlek) och fiskpanetter (panerad i lite mandelmjöl) lite gröna ärtor 2 dl räkor 1 kokt ägg 1 salladsblad smör majonnäs 1 lembasbröd 1 kesobröd (från "56kilo") 2 satser varm choklad (https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-varm-choklad) 17 timmar sedan, Peter B sade: Hej! Välkommen hit! Det enklaste svaret är väl att du har hållit på lite för kort tid...ge det mera tid typ två månader. Men sen kan det vara så att du kanske inte kan gå ner genom att "bara" äta LCHF ... som jag ser det ligger du kanske på gränsen till övervikt, inte mer och då blir det svårare att gå ner ytterligare i vikt. Men du kan hitta massor med tips här:https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Mitt bästa tips är nog att bara äta två gånger om dagen typ 12 och 17. (alla mellanmål är förbjudna) Men då ska man äta så mycket att man inte går omkring hungrig resten av dygnet. Lycka till Ja mina funderingar på det här Kort tid: ja två månader är det väl snart, och som sagt förra gången blev det ju resultat redan första månaden På gränsen till övervikt och svårt att gå ner ytterligare: Men förra gången blev jag ju mycket smalare så jag förstår inte varför det skulle vara stopp här Äta två gånger om dagen: Ja det är ofta det blir vid 12 och ungefär 17 jag äter och sen inget mer, för jag bestämt att äta mellan 12 och 20. Sen kan jag bli lite hungrig vid 21 eller 22 men äter inget då. Men då kan jag alltså äta större portioner menar du? 16 timmar sedan, MariaF sade: Nu kommer du få massor av råd där vissa säger si, andra säger så... Ät mer fett. Ät mindre fett. Fasta mer. Var försiktig med fasta. Ät mer grönt. Nej, ät bara kött. Ät bönor. Ät inga bönor. Ät mjölksyrade grönsaker. Träna MAF. Nej, träna styrka. Och så håller vi på för vi vill så gärna hjälpa till när någon tappar modet. Ta det för vad det är, idéer och råd från oss som experimenterat själva och se vad som kan stämma in på dig. Tänker att vi behöver veta lite mer om dig innan man kan ge några tips på saker att prova. Hur gammal är du? Jag utgår från att du är en kvinna. Var på kroppen sitter fläsket? Allt på samma plats? Småplufsig rakt över? Bara mage men smala ben? Tål du ägg (du äter många vad jag förstår)? Några andra hälsoproblem, typ hår/hud, mage, huvudvärk, illamående, matt i kroppen? Vilken sorts träning/rörelse gör du? Hur mycket vardagsrörelse? Hur mycket punktrörelse (pass)? Äter du mejerier? Ost? Äter du charkprodukter? 34. Ja, en kvinna. Kanske småplufsig rakt över och magen sticker ut. Inga smala ben. Jag försöker bifoga bild hoppas det är OK med bild i bara underkläder här?? Det är deprimerande hur jag ser ut. Vad jag vet så tål jag ägg. Har en del hudproblem, kan få utslag om huden utsätts för uttorkning men om jag smörjer in mig brukar det hålla sig borta. En del akne också. Kan bli illamående vid jobbiga situationer och när jag oroar mig. Matt i kroppen och trött tycker jag att jag ofta är men det är väl "alla". Har alltid haft sömnproblem men det har blivit mycket bättre sista tiden. Jag tränar styrketräning 2 ggr/vecka 35 minuter+uppvärmning cykel 5min, rodd 5min, trapp 5min. Promenader ett par-tregånger om dagen sammanlagt ca 60 min. Utöver det: Förra veckan cyklade jag ute sammanlag 5 timmar, simning sammanlagt 30 min. Veckan innan det cykel ute 3 tim 20 min, Simma 3 timmar. Veckan innan det simma 5 timmar 15 min. Veckan innan det simma drygt 2 timmar. Ost, fetaost och grädde äter jag, inga charkprodukter. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 4, 2020 Author Share Posted February 4, 2020 Jag glömde en sak om kosten igår, åt även 2 matskedar omega 3 fiskolja. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 Jag har fått den uppfattningen att du vill att kroppen ska börja ta av det fettet som sitter just nu på magen och kanske låren också? Du vet kroppen gör lite som den vill så att det kan dröja innan just din kropp med de genetiska förutsättningar du har kommer att börja ta fettet från de önskade zonerna. Det är också bra att komma ihåg att fettet i fettcellerna omvandlas först i vatten och sedan dräneras ut. Så du kan mycket väl förbränna fett men inte märka någon skillnad varken på vågen eller i omfånget. För att kroppen ska börja ta av fettreserverna behöver man sänka insulinet samt göra det tillräckligt länge för att kroppen ska tömma glykogendepåerna först och sedan börja ta av fettdepåer. Därför säger man att träning är bra eftersom du tömmer dina glykogen depåer snabbare då. Om du småäter under dagen och/eller har ett långt ätfönster så håller du insulinet uppe. En lösning kan vara att minska ätfönstret till 16:8 eller 18:6 så att du har fler timmar med låg insulin och då ger kroppen chansen att bränna fett. Man får bara dricka vatten, rent te utan smaksättare eller svart kaffe under de 16 eller 18 timmarna. Mejerier är kända att ge större insulinpåslag. Om du äter mycket av det och har mjölk eller grädde i kaffet kan det också hålla insulinet uppe. Du är också kvinna i fertil ålder vilket gör att du har en annan hormonell reglering jämfört med män. Din kropp anser att det kan vara riskabelt att göra sig av med för mycket fett eftersom enligt din kropps åsikt kan du bli gravid när som helst och då behöva dessa fettförråd. Vissa av oss kvinnor har anlag till att lägga det extra fettet på rumpan och låren, andra lägger det på magen. Det är en av anledningarna att hårt tränande elitidrottstjejer som är smala och har knappt något fett på kroppen kan bli infertila. Fortplantning är en väldigt viktig funktion för alla djurarter inklusive människan. Vår biologi är byggt att skydda den funktionen. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 1 timme sedan, Tingeling sade: Igår åt jag såhär: oklar mängd blomkålsmos (kanske som en apelsin i storlek) och fiskpanetter (panerad i lite mandelmjöl) lite gröna ärtor 2 dl räkor 1 kokt ägg 1 salladsblad smör majonnäs 1 lembasbröd 1 kesobröd (från "56kilo") 2 satser varm choklad (https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-varm-choklad) 1 timme sedan, Tingeling sade: Jag tränar styrketräning 2 ggr/vecka 35 minuter+uppvärmning cykel 5min, rodd 5min, trapp 5min. Promenader ett par-tregånger om dagen sammanlagt ca 60 min. Utöver det: Förra veckan cyklade jag ute sammanlag 5 timmar, simning sammanlagt 30 min. Veckan innan det cykel ute 3 tim 20 min, Simma 3 timmar. Veckan innan det simma 5 timmar 15 min. Veckan innan det simma drygt 2 timmar. Ost, fetaost och grädde äter jag, inga charkprodukter. Med tanke på att du tränar och motionerar så tycker jag rent spontant att det ser ut som att du äter för lite på det stora hela. Lägg in det du äter en vanlig dag i https://kostbevakningen.se/ så är det lättare att få en uppfattning om det stämmer eller inte. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted February 4, 2020 Popular Post Share Posted February 4, 2020 Precis som Trollmormor tycker jag också att du verkar äta i minsta laget. Sedan skulle jag vilja spinna vidare på Katerinas hormonspår. Kan du känna igen dig i någon av de typer som finns i Martina Johansson blogginlägg? https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/? Du nämner matt i kroppen, illamående vid oro - hur har du det med stress i livet? Stress är allt från för mycket eller fel träning (hur man nu ska veta det?!) till bristande djupsömn, oro, för mycket att göra, äta fel saker (som kroppen triggar på)... Då går stresshormonerna igång och de placerar fettet runt de inre organen/magen så det är nära till hands. Acne, utslag, torr hud... Hudproblem är ofta kopplade till tarmen och tarmslemhinnan. En del personer är känsliga mot mejerier även om man inte får det klassiska magknipet. Det är mjölkproteinet som, liksom gluten, irriterar tarmslemhinnan. Det tar ca 3mån att läka tarmen när man tar bort gluten, lite osäker på tidsaspekten vid kasein (mjölkprotein). Om du eventuellt känner igen dig som "levertypen" i länken ovan kan jag rekommendera Anna Halléns ALP (finns som nyutkommen bok) för att underlätta leverns avgiftning. Om du känner igen dig i binjuretypen så är nog inte jag rätt person att råda, jag tycks oavsett hur mycket kunskap jag skaffar mig aldrig kunna råda bot på problemet (och det skulle kunna ha varit min mage i yngre dagar du fotograferat). Skämt åtsido, lugn och ro, meditation, mjuk träning osv. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 25 minuter sedan, MariaF sade: Precis som Trollmormor tycker jag också att du verkar äta i minsta laget. Sedan skulle jag vilja spinna vidare på Katerinas hormonspår. Kan du känna igen dig i någon av de typer som finns i Martina Johansson blogginlägg? https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/? Du nämner matt i kroppen, illamående vid oro - hur har du det med stress i livet? Stress är allt från för mycket eller fel träning (hur man nu ska veta det?!) till bristande djupsömn, oro, för mycket att göra, äta fel saker (som kroppen triggar på)... Då går stresshormonerna igång och de placerar fettet runt de inre organen/magen så det är nära till hands. Acne, utslag, torr hud... Hudproblem är ofta kopplade till tarmen och tarmslemhinnan. En del personer är känsliga mot mejerier även om man inte får det klassiska magknipet. Det är mjölkproteinet som, liksom gluten, irriterar tarmslemhinnan. Det tar ca 3mån att läka tarmen när man tar bort gluten, lite osäker på tidsaspekten vid kasein (mjölkprotein). Om du eventuellt känner igen dig som "levertypen" i länken ovan kan jag rekommendera Anna Halléns ALP (finns som nyutkommen bok) för att underlätta leverns avgiftning. Om du känner igen dig i binjuretypen så är nog inte jag rätt person att råda, jag tycks oavsett hur mycket kunskap jag skaffar mig aldrig kunna råda bot på problemet (och det skulle kunna ha varit min mage i yngre dagar du fotograferat). Skämt åtsido, lugn och ro, meditation, mjuk träning osv. Annas ALP, handlar väl om leptinkontroll? (eller mättnadskontroll) Leptin utsöndras ur fettvävnaden ; hur är isf kopplingen till lever enligt hennes metod? (förutom glukagon/insulinreaktion) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 4, 2020 Share Posted February 4, 2020 1 timme sedan, Gemma sade: Annas ALP, handlar väl om leptinkontroll? (eller mättnadskontroll) Det stämmer, namnet kommer sig därav men jag skulle vilja påstå att det än mer handlar om att hjälpa levern och lymfan att rensa ut kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 22 timmar sedan, Katerina sade: Jag har fått den uppfattningen att du vill att kroppen ska börja ta av det fettet som sitter just nu på magen och kanske låren också? Du vet kroppen gör lite som den vill så att det kan dröja innan just din kropp med de genetiska förutsättningar du har kommer att börja ta fettet från de önskade zonerna. Det är också bra att komma ihåg att fettet i fettcellerna omvandlas först i vatten och sedan dräneras ut. Så du kan mycket väl förbränna fett men inte märka någon skillnad varken på vågen eller i omfånget. För att kroppen ska börja ta av fettreserverna behöver man sänka insulinet samt göra det tillräckligt länge för att kroppen ska tömma glykogendepåerna först och sedan börja ta av fettdepåer. Därför säger man att träning är bra eftersom du tömmer dina glykogen depåer snabbare då. Om du småäter under dagen och/eller har ett långt ätfönster så håller du insulinet uppe. En lösning kan vara att minska ätfönstret till 16:8 eller 18:6 så att du har fler timmar med låg insulin och då ger kroppen chansen att bränna fett. Man får bara dricka vatten, rent te utan smaksättare eller svart kaffe under de 16 eller 18 timmarna. Mejerier är kända att ge större insulinpåslag. Om du äter mycket av det och har mjölk eller grädde i kaffet kan det också hålla insulinet uppe. Du är också kvinna i fertil ålder vilket gör att du har en annan hormonell reglering jämfört med män. Din kropp anser att det kan vara riskabelt att göra sig av med för mycket fett eftersom enligt din kropps åsikt kan du bli gravid när som helst och då behöva dessa fettförråd. Vissa av oss kvinnor har anlag till att lägga det extra fettet på rumpan och låren, andra lägger det på magen. Det är en av anledningarna att hårt tränande elitidrottstjejer som är smala och har knappt något fett på kroppen kan bli infertila. Fortplantning är en väldigt viktig funktion för alla djurarter inklusive människan. Vår biologi är byggt att skydda den funktionen. Magen är vad jag helst vill ska minska, ja. Resten bryr jag mig inte så mycket om ifall det minskar eller är kvar (för övrigt har minskat 1 cm runt rumpan). Magen är ju superäcklig och verkligen en belastning att behöva gå omkring med. Menar du att det kan vara på gång att fettet går bort? Eller menar du att det redan kan vara borta men jag kommer inte se skillnad? Det blir redan ofta 18:6 och absolut är inte mitt ätfönster mer än 8 timmar någonsin. Men får kanske försöka hålla det till 6 timmar varenda dag? Nej, jag småäter inget emellan och dricker bara vatten under de fastande timmarna. Mjölk tar jag aldrig, grädde har jag i sås ibland. Har hänt nån gång att jag haft en klick vispad grädde i kaffet men nu brukar jag köra med "fettkaffe" 1 ägg och 1 msk smör med stavmixer i kaffet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakopp Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Tarmbakterier! saag ett intressant avsnitt av Doctor in the house season 2 episode 3 fr. BBC med Dr Rangan Chatterjee. Hans instaellning aer low carb, TV serien handlar mycket om att laeka med riktig mat, framfoerallt reducera socker och skraep. i det avsnittet har han en 11 aarig pojke, som verkligen aer mullig. Men han aeter riktigt bra! och sportar massa. Till slut kommer han genom stolprov paa att han har vaeldigt reducerade tarmbakterier, han hjaelper honom bygga upp tarmbakterier med pro och prebiotika, och han gick ner i vikt. Han hade tagit flera penicillinkurer. jag laeste daa boken the diet myth av Tim Spector. Ett riktigt stolprov kan kanske hjaelpa, och ta resistent staerkelse. bra tarmbakterier tex. Misosoppa, sauerkraut, naturell ekologisk fil, yoghurt, kefir - olika sorter varje gaang. och tillskott. Hormoner aer en annan bra teori. Hormonprov. kanske laagt DHEA, det kan man ta som tillskott. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 22 timmar sedan, Trollmormor sade: Med tanke på att du tränar och motionerar så tycker jag rent spontant att det ser ut som att du äter för lite på det stora hela. Lägg in det du äter en vanlig dag i https://kostbevakningen.se/ så är det lättare att få en uppfattning om det stämmer eller inte. Under tisdagen lade jag in det, det kändes som ganska typisk kost över en dag och jag åt kl 12 och mellan 16 och 17. 62 gram Protein 252 kcal 14% 166 gram Fett 1469 kcal 83% 7 gram Kolhydrater 28 kcal 2% 11 gram Fibrer 21 kcal 1 % Totalt 1770 kcal. Om jag äter för lite för att jag tränar kan jag då inte sluta träna istället för att äta mer? För jag har svårt att få i mig mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessika.m.nilsson Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Känslig fråga kanske, men har du eventuellt genomgått en graviditet? Det kan isf vara ett fall av Diastasis Recti (https://befitmom.com/pregnancy/diastasis-recti/), vilket gör att det kan vara svårt att se viktnedgång på magen om magmusklerna är separerade och 'spänner' ut magen där separeringen är Länken innehåller både info, hur man kan diagnostisera samt tips för rehabilitering. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 21 timmar sedan, MariaF sade: Precis som Trollmormor tycker jag också att du verkar äta i minsta laget. Sedan skulle jag vilja spinna vidare på Katerinas hormonspår. Kan du känna igen dig i någon av de typer som finns i Martina Johansson blogginlägg? https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/? Du nämner matt i kroppen, illamående vid oro - hur har du det med stress i livet? Stress är allt från för mycket eller fel träning (hur man nu ska veta det?!) till bristande djupsömn, oro, för mycket att göra, äta fel saker (som kroppen triggar på)... Då går stresshormonerna igång och de placerar fettet runt de inre organen/magen så det är nära till hands. Acne, utslag, torr hud... Hudproblem är ofta kopplade till tarmen och tarmslemhinnan. En del personer är känsliga mot mejerier även om man inte får det klassiska magknipet. Det är mjölkproteinet som, liksom gluten, irriterar tarmslemhinnan. Det tar ca 3mån att läka tarmen när man tar bort gluten, lite osäker på tidsaspekten vid kasein (mjölkprotein). Om du eventuellt känner igen dig som "levertypen" i länken ovan kan jag rekommendera Anna Halléns ALP (finns som nyutkommen bok) för att underlätta leverns avgiftning. Om du känner igen dig i binjuretypen så är nog inte jag rätt person att råda, jag tycks oavsett hur mycket kunskap jag skaffar mig aldrig kunna råda bot på problemet (och det skulle kunna ha varit min mage i yngre dagar du fotograferat). Skämt åtsido, lugn och ro, meditation, mjuk träning osv. Tycker inte jag känner igen mig specifikt i någon att ringa in, jag har ju fettinlagring på hela kroppen egentligen, uppspänd och vätskefylld är magen inte, magen är möjligtvis hängande men inte smala ben, och jag tycker om att äta alla de där sakerna som räknas upp på varje så jag kanske är allihopa på något sätt? Jo jag har en del stress och oro i tillvaron, men jag mår bra av träning och tycker att stressen och oron minskar av det. Sen blir det väl inte bättre av att jag oroar mig för det här med viktminskningen som jag mår dåligt av Gluten har jag inte ätit på ett par år, möjligtvis kan jag ha fått i mig något av olyckshändelse för jag har glömt läsa innehållsförteckningar eller så.. får försöka minska mejerier då men det blir svårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 31 minuter sedan, annakopp sade: Tarmbakterier! saag ett intressant avsnitt av Doctor in the house season 2 episode 3 fr. BBC med Dr Rangan Chatterjee. Hans instaellning aer low carb, TV serien handlar mycket om att laeka med riktig mat, framfoerallt reducera socker och skraep. i det avsnittet har han en 11 aarig pojke, som verkligen aer mullig. Men han aeter riktigt bra! och sportar massa. Till slut kommer han genom stolprov paa att han har vaeldigt reducerade tarmbakterier, han hjaelper honom bygga upp tarmbakterier med pro och prebiotika, och han gick ner i vikt. Han hade tagit flera penicillinkurer. jag laeste daa boken the diet myth av Tim Spector. Ett riktigt stolprov kan kanske hjaelpa, och ta resistent staerkelse. bra tarmbakterier tex. Misosoppa, sauerkraut, naturell ekologisk fil, yoghurt, kefir - olika sorter varje gaang. och tillskott. Hormoner aer en annan bra teori. Hormonprov. kanske laagt DHEA, det kan man ta som tillskott. Tack så väldigt! Känner igen en del av det du skriver men jag har inte tänkt på såna saker på länge... det bästa vore ju hitta ett sätt att få i mig bakterier utan att få alltför mycket kolhydrater på köpet tänker jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 17 minuter sedan, jessika.m.nilsson sade: Känslig fråga kanske, men har du eventuellt genomgått en graviditet? Det kan isf vara ett fall av Diastasis Recti (https://befitmom.com/pregnancy/diastasis-recti/), vilket gör att det kan vara svårt att se viktnedgång på magen om magmusklerna är separerade och 'spänner' ut magen där separeringen är Länken innehåller både info, hur man kan diagnostisera samt tips för rehabilitering. Nej, jag har aldrig varit gravid men tack ändå att du tänkte på det! verkligen tack ni som skriver och försöker hjälpa mig! Trodde inte jag skulle få så mycket svar så det är väldigt uppskattat, även om det blir lite mycket information att ta in och försöka tänka igenom så förlåt om jag inte fattar ibland 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katerina Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 9 timmar sedan, Tingeling sade: Magen är vad jag helst vill ska minska, ja. Resten bryr jag mig inte så mycket om ifall det minskar eller är kvar (för övrigt har minskat 1 cm runt rumpan). Magen är ju superäcklig och verkligen en belastning att behöva gå omkring med. Menar du att det kan vara på gång att fettet går bort? Eller menar du att det redan kan vara borta men jag kommer inte se skillnad? Det blir redan ofta 18:6 och absolut är inte mitt ätfönster mer än 8 timmar någonsin. Men får kanske försöka hålla det till 6 timmar varenda dag? Nej, jag småäter inget emellan och dricker bara vatten under de fastande timmarna. Mjölk tar jag aldrig, grädde har jag i sås ibland. Har hänt nån gång att jag haft en klick vispad grädde i kaffet men nu brukar jag köra med "fettkaffe" 1 ägg och 1 msk smör med stavmixer i kaffet. Om du har lättare att lägga fett på magen så finns det risk att det blir det sista stället där fettet kommer att försvinna. Jag kan berätta att i mitt fall samlas fettet på rumpan och låren. Går jag upp i vikt så är det större byxor jag får köpa. Sedan försvinner fettet från överkroppen (det lilla jag har där) mycket fortare än från ben och rumpan. Kroppen tar inte fettet från de områden jag vill. Vill jag få bort det fettet får jag jobba med mycket längre vattenfastor, 3-4-5 dagar och längre. Det är det jag gör just nu och fettet försvinner trotts att jag är i 50 års ålder och når väl snart klimakteriet med alla de hormonella förändringarna som följd. Men du är yngre och kanske kan testa 3x(36-42) timmars fastor I veckan om du vill bli av med det besvärliga fettet kring magen. Det verkar funka bra just för kvinnor. Det jag skrev om att fettet omvandlas till vatten först för att sedan dräneras och spolas bort förklarar bara att det kan dröja innan man ser någon förändring på vågen. Dock vet du ju inte var de fettcellerna sitter tyvärr. De behöver inte sitta i kudden på magen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marie Jensen Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 Jag vill råda dig att testa fasta, https://www.dietdoctor.com/se/langa-fasteperioder-24-timmar-eller-mer ge en kickstart till kroppen och kanske är det det just din behöver, lycka till 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 3 timmar sedan, Tingeling sade: Under tisdagen lade jag in det, det kändes som ganska typisk kost över en dag och jag åt kl 12 och mellan 16 och 17. 62 gram Protein 252 kcal 14% 166 gram Fett 1469 kcal 83% 7 gram Kolhydrater 28 kcal 2% 11 gram Fibrer 21 kcal 1 % Totalt 1770 kcal. Om jag äter för lite för att jag tränar kan jag då inte sluta träna istället för att äta mer? För jag har svårt att få i mig mer. Om vi ska prata energi och kalorier så är det förmodligen inte för lite. Men du kanske ska testa att göra en annan fördelning. Mer kolhydrater i form av grönsaker. Mer protein. När du tränar som du gör kan du äta borde det funka med 1- 1,5 gr protein per kilo kroppsvikt. Och mindre fett. En mening jag aldrig trodde jag skulle skriva 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 5, 2020 Author Share Posted February 5, 2020 1 timme sedan, Trollmormor sade: Om vi ska prata energi och kalorier så är det förmodligen inte för lite. Men du kanske ska testa att göra en annan fördelning. Mer kolhydrater i form av grönsaker. Mer protein. När du tränar som du gör kan du äta borde det funka med 1- 1,5 gr protein per kilo kroppsvikt. Och mindre fett. En mening jag aldrig trodde jag skulle skriva Tack för att du fortsätter svara! Betyder ditt resonemang att jag kanske inte blir smalare därför att jag äter för lite kolhydrater?? Och detta på grund av träningen? Så om jag lägger ner träningen så kanske jag går ner i vikt om jag fortsätter äta som jag gör? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 27 minuter sedan, Tingeling sade: Tack för att du fortsätter svara! Betyder ditt resonemang att jag kanske inte blir smalare därför att jag äter för lite kolhydrater?? Och detta på grund av träningen? Så om jag lägger ner träningen så kanske jag går ner i vikt om jag fortsätter äta som jag gör? Jag är den siste att uttala mej om träning. Jag har bara varit på ett gym 1 gång i hela mitt 62-åriga liv och det var inte frivilligt Men motion och träning i lagom mängd har enbart hälsofördelar så fortsätt med träningen. För viktnedgång däremot har kosten betydligt större påverkan än träning. Om det varit jag så hade jag nog testat att ändra kosten lite som jag föreslog i en tidigare kommentar. Var inte rädd för kolhydrater i form av grönsaker. Kroppen behöver näringen från dom. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 5, 2020 Share Posted February 5, 2020 On 2020-02-04 at 11:06, Tingeling sade: Tack alla snälla ni för svaren! Det var mycket information och jag ska försöka svara på era frågor och fråga gärna igen om jag ska vara mer detaljerad med något Igår åt jag såhär: oklar mängd blomkålsmos (kanske som en apelsin i storlek) och fiskpanetter (panerad i lite mandelmjöl) lite gröna ärtor 2 dl räkor 1 kokt ägg 1 salladsblad smör majonnäs 1 lembasbröd 1 kesobröd (från "56kilo") 2 satser varm choklad (https://www.dietdoctor.com/se/recept/lchf-varm-choklad) Ja mina funderingar på det här Kort tid: ja två månader är det väl snart, och som sagt förra gången blev det ju resultat redan första månaden På gränsen till övervikt och svårt att gå ner ytterligare: Men förra gången blev jag ju mycket smalare så jag förstår inte varför det skulle vara stopp här Äta två gånger om dagen: Ja det är ofta det blir vid 12 och ungefär 17 jag äter och sen inget mer, för jag bestämt att äta mellan 12 och 20. Sen kan jag bli lite hungrig vid 21 eller 22 men äter inget då. Men då kan jag alltså äta större portioner menar du? 34. Ja, en kvinna. Kanske småplufsig rakt över och magen sticker ut. Inga smala ben. Jag försöker bifoga bild hoppas det är OK med bild i bara underkläder här?? Det är deprimerande hur jag ser ut. Vad jag vet så tål jag ägg. Har en del hudproblem, kan få utslag om huden utsätts för uttorkning men om jag smörjer in mig brukar det hålla sig borta. En del akne också. Kan bli illamående vid jobbiga situationer och när jag oroar mig. Matt i kroppen och trött tycker jag att jag ofta är men det är väl "alla". Har alltid haft sömnproblem men det har blivit mycket bättre sista tiden. Jag tränar styrketräning 2 ggr/vecka 35 minuter+uppvärmning cykel 5min, rodd 5min, trapp 5min. Promenader ett par-tregånger om dagen sammanlagt ca 60 min. Utöver det: Förra veckan cyklade jag ute sammanlag 5 timmar, simning sammanlagt 30 min. Veckan innan det cykel ute 3 tim 20 min, Simma 3 timmar. Veckan innan det simma 5 timmar 15 min. Veckan innan det simma drygt 2 timmar. Ost, fetaost och grädde äter jag, inga charkprodukter. Ja altså, ser en del bilder som inte är helt sjuka.. det är väl det där med magen, resten anser jag iallafall är helt okej/normalt för en kvinna vid 34! En del subkutant fett, det är väl det viscerala i så fall som man kan diskutera? Dvs det subkutanta, får lov att variera litta beroende av ålder.. speciellt om man är av kvinnligt kön! Oså är jag 20 år äldre än dig samt av manligt kön.. med samma mage, men aningen mindre subkutant fett.. dvs det ser värre ut! Iallafall, det är magen som förenar oss.. på mig kallas det gubbmage/ölmage, det säger egentligen inget om vad visceralt fett handlar om! Visceralt fett handlar främst om stress och att ha god tillgång till snabb energi, i nödsituationer.. ju mer stress ju mer lagras i buken kring de interna organen! Våra kroppar anpassar sig till situationen! På det så ser jag även en hel del subkutant fett kring magen.. det är inte lika allvarligt.. speciellt inte om man är kvinna och 34.. det är fortfarande det där innaför som evenetuellt skulle kunna reduceras för framtida hälsa! Dvs skall vi prata hälsa eller vikt/utseende, de bilder jag sett är rätt normala för en kvinna vid 30-40.. i vårt samhälle, jag säger inte att det är optimalt eller ens hälsan själv. Det är det där med magen/visceralt fett, som vi har tillsammans. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 7, 2020 Share Posted February 7, 2020 Stressinlagrat fett är en luring. Man behöver inte känna sig stressad för att vara det. Det finns många orsaker till att man får påslag av stresshormoner och där är träningen så viktigt för att balansera detta. Tyvärr får man stresspåslag av träning också så det gäller att hitta sin kropps ultimata träningsform, den är sällan av typen "no pain, no gain". Uttrycket att kosten är viktigare än träningen för viktnedgång stämmer men det stämmer inte om man som du vill forma om kroppen. Då är kostens fördelning och träningen lika viktiga. Det svåra är att hitta rätt. Så ladda upp med tålamod, du kan komma att behöva det. Ändra något då och då men ge det tid, minst nån månad. Kanske försöka få in avslappning/lugn yoga/qigong också? Det kan räcka med en kortare stund på kvällen, så att sömnen blir fantastisk. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 12, 2020 Author Share Posted February 12, 2020 On 2020-02-05 at 17:00, Trollmormor sade: Jag är den siste att uttala mej om träning. Jag har bara varit på ett gym 1 gång i hela mitt 62-åriga liv och det var inte frivilligt Men motion och träning i lagom mängd har enbart hälsofördelar så fortsätt med träningen. För viktnedgång däremot har kosten betydligt större påverkan än träning. Om det varit jag så hade jag nog testat att ändra kosten lite som jag föreslog i en tidigare kommentar. Var inte rädd för kolhydrater i form av grönsaker. Kroppen behöver näringen från dom. Nähej, ska jag bortse från vad du skrivit angående min träning då eller vad menar du? Jag äter lite mer grönsaker nu men det är svårt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 12, 2020 Author Share Posted February 12, 2020 On 2020-02-05 at 20:49, Zepp sade: Ja altså, ser en del bilder som inte är helt sjuka.. det är väl det där med magen, resten anser jag iallafall är helt okej/normalt för en kvinna vid 34! En del subkutant fett, det är väl det viscerala i så fall som man kan diskutera? Dvs det subkutanta, får lov att variera litta beroende av ålder.. speciellt om man är av kvinnligt kön! Oså är jag 20 år äldre än dig samt av manligt kön.. med samma mage, men aningen mindre subkutant fett.. dvs det ser värre ut! Iallafall, det är magen som förenar oss.. på mig kallas det gubbmage/ölmage, det säger egentligen inget om vad visceralt fett handlar om! Visceralt fett handlar främst om stress och att ha god tillgång till snabb energi, i nödsituationer.. ju mer stress ju mer lagras i buken kring de interna organen! Våra kroppar anpassar sig till situationen! På det så ser jag även en hel del subkutant fett kring magen.. det är inte lika allvarligt.. speciellt inte om man är kvinna och 34.. det är fortfarande det där innaför som evenetuellt skulle kunna reduceras för framtida hälsa! Dvs skall vi prata hälsa eller vikt/utseende, de bilder jag sett är rätt normala för en kvinna vid 30-40.. i vårt samhälle, jag säger inte att det är optimalt eller ens hälsan själv. Det är det där med magen/visceralt fett, som vi har tillsammans. Men oavsett vad som är hälsofarligt eller utseendemässigt i vårat samhälle så borde jag minska på den här livsstilen jag har nu, jag kämpar jättehårt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 12, 2020 Author Share Posted February 12, 2020 On 2020-02-07 at 06:11, MariaF sade: Stressinlagrat fett är en luring. Man behöver inte känna sig stressad för att vara det. Det finns många orsaker till att man får påslag av stresshormoner och där är träningen så viktigt för att balansera detta. Tyvärr får man stresspåslag av träning också så det gäller att hitta sin kropps ultimata träningsform, den är sällan av typen "no pain, no gain". Uttrycket att kosten är viktigare än träningen för viktnedgång stämmer men det stämmer inte om man som du vill forma om kroppen. Då är kostens fördelning och träningen lika viktiga. Det svåra är att hitta rätt. Så ladda upp med tålamod, du kan komma att behöva det. Ändra något då och då men ge det tid, minst nån månad. Kanske försöka få in avslappning/lugn yoga/qigong också? Det kan räcka med en kortare stund på kvällen, så att sömnen blir fantastisk. Jag har helt klart stress i mitt liv. Jag gör vad jag kan för att hantera det. Jag ska försöka öva mera avslappning, tack för att du tänkte på det. Har du någon tanke om vad för träning jag kan prova och ha tålamod med för att forma kroppen(du har tränat en del själv eller, hur har det gått för dig? Har funderat på att ta ett par "core" pass i veckan vad tror du om det? Men tålamod kanske helt enkelt nyckeln. I måndags när jag mätte hade det gått lite bättre, midjan -1 cm, rumpan -1 cm. (Brösten hade ökat 1 cm däremot). Så jag har ingenting emot om det går långsamt bara det händer något åt rätt håll varje vecka (midjan är egentligen det enda jag bryr mig om) så kan jag hålla modet uppe tror jag. Men går det tillbaka igen så vet jag inte hur jag ska orka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 1 timme sedan, Tingeling sade: Har du någon tanke om vad för träning jag kan prova och ha tålamod med för att forma kroppen Trodde aldrig du skulle fråga...! Berättar om det här: Jag tror på fettförbrännande, lågintensiv träning och i synnerhet vid stress. Jag vet att det finns de som säger att man ska undvika långa joggingpass vid binjureproblematik (Martina Johansson t ex) men det finns andra som säger att just Dr Maffetones metod passar även vid stress (Dr Rostenberg t ex). Fördelen med MAF är just att det är skonsam träning. Vill man springa ultramara får man förstås lägga mycket tid men som träning när man är stressad behövs ju inte de volymerna. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 15, 2020 Share Posted February 15, 2020 On 2020-02-12 at 16:58, Tingeling sade: Nähej, ska jag bortse från vad du skrivit angående min träning då eller vad menar du? Jag äter lite mer grönsaker nu men det är svårt Som jag skrev så ska jag inte uttala mej om träning, men i lagom mängd utan att överdriva så är det bra. Vad som är lagom hoppas jag att någon annan kan svara på. Vad är det som är svårt med grönsaker? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholmskan Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 On 2020-02-05 at 11:25, Tingeling sade: Tack så väldigt! Känner igen en del av det du skriver men jag har inte tänkt på såna saker på länge... det bästa vore ju hitta ett sätt att få i mig bakterier utan att få alltför mycket kolhydrater på köpet tänker jag Du kan köpa mjölksyrande grönsaker tex tistelvind tex. Vitkål. De skall inte vara pastöriserade eller ha citronsyra som tex. ICAs (=dödade bakterier). Syra din egen grädde/youghurt. Koka buljong med ben (tex kyckling) och eller köpa tillskott. Finns så många olika stammar. Vill man nörda ner sig kan man läsa på vilka som passar bäst för ditt behov/känsligheter du har. Jag är histaminkänslig och undviker vissa stammar som ökar histaminet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholmskan Posted February 16, 2020 Share Posted February 16, 2020 6 timmar sedan, JennyE1974 sade: Du kan köpa mjölksyrande grönsaker tex tistelvind tex. Vitkål. De skall inte vara pastöriserade eller ha citronsyra som tex. ICAs (=dödade bakterier). Syra din egen grädde/youghurt. Koka buljong med ben (tex kyckling) och eller köpa tillskott. Finns så många olika stammar. Vill man nörda ner sig kan man läsa på vilka som passar bäst för ditt behov/känsligheter du har. Jag är histaminkänslig och undviker vissa stammar som ökar histaminet! Köp vitkålen då, det räcker om du äter 2-3 matskedar till varje måltid. Du kan också syra själv med mycket vätska och dricka den. Skall vara enkelt men har inte testat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 23, 2020 Author Share Posted February 23, 2020 On 2020-02-12 at 18:01, MariaF sade: Trodde aldrig du skulle fråga...! Berättar om det här: Jag tror på fettförbrännande, lågintensiv träning och i synnerhet vid stress. Jag vet att det finns de som säger att man ska undvika långa joggingpass vid binjureproblematik (Martina Johansson t ex) men det finns andra som säger att just Dr Maffetones metod passar även vid stress (Dr Rostenberg t ex). Fördelen med MAF är just att det är skonsam träning. Vill man springa ultramara får man förstås lägga mycket tid men som träning när man är stressad behövs ju inte de volymerna. Jag vet inte om jag förstår vad det handlar om. Har läst ditt inlägg, kollat hans hemsida och några svenska sidor men det känns som jag inte förstår. Man ska ta pulsen? Jag har gjort det några gånger när jag tränar. Mellan 86 och 99 har jag legat, det kanske är ok då enligt honom? Att få upp pulsen till 180 minus min ålder som jag läste någonstans att man skulle göra, känns inte helt överkomligt i dagsläget, jag kan ha missförstått. Hoppas du vill svara. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 23, 2020 Author Share Posted February 23, 2020 On 2020-02-15 at 15:49, Trollmormor sade: Som jag skrev så ska jag inte uttala mej om träning, men i lagom mängd utan att överdriva så är det bra. Vad som är lagom hoppas jag att någon annan kan svara på. Vad är det som är svårt med grönsaker? Därför att de innehåller mer kolhydrater, det känns ju som att förvärra det hela, och sista gången jag mätte mig har jag mycket riktigt ökat 2 cm på magen sen veckan innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 23, 2020 Author Share Posted February 23, 2020 On 2020-02-16 at 12:36, Stockholmskan sade: Du kan köpa mjölksyrande grönsaker tex tistelvind tex. Vitkål. De skall inte vara pastöriserade eller ha citronsyra som tex. ICAs (=dödade bakterier). Syra din egen grädde/youghurt. Koka buljong med ben (tex kyckling) och eller köpa tillskott. Finns så många olika stammar. Vill man nörda ner sig kan man läsa på vilka som passar bäst för ditt behov/känsligheter du har. Jag är histaminkänslig och undviker vissa stammar som ökar histaminet! On 2020-02-16 at 19:14, Stockholmskan sade: Köp vitkålen då, det räcker om du äter 2-3 matskedar till varje måltid. Du kan också syra själv med mycket vätska och dricka den. Skall vara enkelt men har inte testat Tack snälla, det verkar intressant att fördjupa sig i det men också väldigt komplicerat, får se om jag orkar försöka sätta mig in i det just nu är jag väldigt deppig och hjärnan funkar inte alls. Men jag köpte en burk surkål! Hittade inte tistelvind i de affärer jag var tyvärr, valde till slut en ekologisk variant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 23, 2020 Author Share Posted February 23, 2020 Tack alla ni som skriver i tråden och orkar läsa mitt gnäll. Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 23, 2020 Share Posted February 23, 2020 43 minuter sedan, Tingeling sade: Tack alla ni som skriver i tråden och orkar läsa mitt gnäll. Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till. Gnäll på , om någon säger att det är en bagatell att lägga om sina kostvanor, då har man fastnat i teorins värld utan kontakt med verkligheten. Att befinna sig i läget jag vet snart inte vad jag ska ta mig till, är VÄLBEKANT, jag tror inte det är bara du och bara jag, jag tror nog att många här i forumet vet vad det innebär att tampas med otillfredsställt läge.. att inte bara starten, utan redan när man kör sin lchf.. och även när man *lyckas.. ändå, lite här och lite där, plötsligt tappar fattningen. det är normalt, det är OK. Det är väl också meningen, att olika trådar finns för olika ändamål. allt är inte vetenskap, och alla frågor har inte sina givna svar, så att äta pastöriserad surkål, är fortfarande toppen! jämfört med att äta t.x potatismos, så du har gjort en vinst idag! Köpt hem surkål, som aldrig förr ansetts vara dåligt, varför skulle det vara helt fel nu? Tänk på att äppelcidervinäger över salladen är bra, tänk på att Dr Jason Fung, som är väldigt insatt i det inresekretoriska faktiskt sagt att det fullständigt kvittar om du äter äppelcidervinäger, vitvinsvinäger eller annan vinäger, och finns ingen vinäger hemma.. så går det utmärkt att pressa citron över salladen. Och är det svårt med surkålen, så funkar kefir också bra för magen, men går det inte med kefir, så är A-fil fortfarande bättre än lättmjölk. Osv. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stockholmskan Posted February 23, 2020 Share Posted February 23, 2020 1 timme sedan, Tingeling sade: Tack snälla, det verkar intressant att fördjupa sig i det men också väldigt komplicerat, får se om jag orkar försöka sätta mig in i det just nu är jag väldigt deppig och hjärnan funkar inte alls. Men jag köpte en burk surkål! Hittade inte tistelvind i de affärer jag var tyvärr, valde till slut en ekologisk variant. Ibland står Tistelvind produkter i en liten kyl på en vanlig hylla, jätte konstigt placerad En del hälsokostbutiker brukar ha mjölksyrade grönsaker. Fungerar inte hjärnan så skulle jag lägga energin på annat än att mjölksyra grönsaker, finns ju bra att köpa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 Inte ge upp! Men kanske skippa lembasbröd, kesobröd och choklad. Ät sånt bara sällan. Laga ordentlig mat. Riktigt protein och lite grönt. Då behövs inga mellanmål, min erfarenhet. Jobba med sömnen och tänk på hur bra du är som har ett sånt driv för att komma dit du vill! Kanske kan du slänga in ett dygns fasta emellanåt också, istället för 16:8 varje dag. Och läs t ex Martina Johanssons blogg för där finns det mycket intressant att läsa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted February 24, 2020 Author Share Posted February 24, 2020 Tack ni tre ska ni ha för era inlägg. Idag mätte jag mig, och midjan har minskat 4 cm sen förra veckan (!), jag förstår verkligen inte det här... Mått bröst och runt rumpa är dock oförändrade. Men jag gått ner 1,2 kg på en vecka (någon annan tittade på vågen för jag orkar inte veta min vikt just nu). Så nu känner jag mig mer motiverad att fortsätta. Men det verkar ju gå lite fram och tillbaka så får hoppas det fortsätter åt rätt håll nu istället för att gå tillbaka igen som jag är rädd för. Men nu ska jag nog klara att hålla i ett tag, det är ju värt det så länge man får något för det eller hur man ska säga. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 19 timmar sedan, Tingeling sade: Därför att de innehåller mer kolhydrater, det känns ju som att förvärra det hela, och sista gången jag mätte mig har jag mycket riktigt ökat 2 cm på magen sen veckan innan. Aha, var det så. Jag trodde att du inte tyckte om grönsaker. I min värld blir det lite fel att avstå näringsrika grönsaker därför att man är rädd för kolhydraterna. Det finns inget som säjer att man lättare går ner i vikt ju färre kolhydrater man äter. Du borde kunna minska kolhydraterna på annat sätt. Sen kan jag tipsa om babyspenat. Ät det som sallad till maten. Massor av nyttigheter och väldans lite kolhydrater. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 24, 2020 Share Posted February 24, 2020 23 timmar sedan, Tingeling sade: Jag vet inte om jag förstår vad det handlar om. Har läst ditt inlägg, kollat hans hemsida och några svenska sidor men det känns som jag inte förstår. Man ska ta pulsen? Jag har gjort det några gånger när jag tränar. Mellan 86 och 99 har jag legat, det kanske är ok då enligt honom? Att få upp pulsen till 180 minus min ålder som jag läste någonstans att man skulle göra, känns inte helt överkomligt i dagsläget, jag kan ha missförstått. Hoppas du vill svara. Jo, tanken är att man vid konditionsträning, efter uppvärmning, ska upp i 180-ålder och träna strax under där. I ditt fall 146 i puls, mätt med bröstband. Det finns ett fåtal personer som har låg puls av sig själva och det scenariot vet jag inte att jag läst så mycket om (eller i alla fall inte tagit till mig eftersom jag är högpulsare). Ska se om jag hittar nåt i hans böcker. Funderar över lite olika saker du skrivit; Var inte rädd för grönsaker. De ger fibrer, näring och matglädje. Håll dig till de ovan jord för lågt kolhydratinnehåll och lite lök för smak och mineraler. Stress har en tendens att sätta sig som fett runt de inre organen och påverka midjemåttet. Dålig sömn är en form av stress. Överträning likaså. Tar du hand om dig? Mindfulness så att säga? Äter du nåt som kan få dig att binda vatten? Strular menscykeln? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
magnus5670@hotmail.com Posted February 25, 2020 Share Posted February 25, 2020 On 2020-02-03 at 16:51, Tingeling sade: Nu har jag kört vad jag känner en ganska strikt LCHF sen december. Äter mest ägg och smör känns det som. Så lite grönsaker och nötter som möjligt. Sista tiden har jag kört så att om jag ska äta några grönsaker eller nötter så får det bli till frukosten, men helst inte då heller. I helgen unnade jag mig, tydligen dumt nog, några rutor mörk choklad och en dadel, men kan garantera att ingen dag har jag kommit upp i 20 g kolhydrater, och de allra flesta dagar skulle jag inte ens tro att det är 10. Jag har även ätit 16:8 i över ett år (under den tiden har väl ätit ganska "normalt", bröd och pasta, fika ibland) men sån fasta har inte gjort mig smalare vad jag har märkt. Så nu i dec. började jag dessutom med denna kosten. Dessutom har jag börjat röra mig och träna mer än innan. mån 20/1 80 cm mån 27/1 78 cm mån 3/2 80 cm (midja) Jag vill inte väga mig. Jag har mätt andra delar på kroppen också och jag har koll och jag är ju så gott som lika tjock som i december och senaste åren. Blev så besviken idag, nästan så jag började gråta. Jag kan lika gärna ge upp och börja äta godis och pasta igen, så har jag i alla fall något som jag tycker om, för smalare får jag ju ändå inte bli, så gick mina tankegångar idag. Det här gör mig helt gråtfärdig, stressad och desperat. Dessutom har jag tränat ganska hårt den här veckan. Jag gick ner med LCHF för kanske 10 år sedan, och då fick jag ganska snabbt resultat och då åt jag dessutom mer liberalt än jag har gjort nu, jag åt nötter och grönsaker utan att kolla så noga. Och jag blev definitivt smalare än vad jag är nu, och till slut kom jag ner till under 48 kg, och då var jag smalare än nu, så jag borde inte vara på någon "platå" nu, alltså LCHF dieten borde ha mer att ge på min kropp. Min plan den här gången var att vara så hård jag orkar och sen när jag är nöjd med mitt midjemått så får jag se hur mycket kolhydrater jag kan äta för att stanna där. Jag orkar inte så mycket längre känns det som nu, men jag vet ju egentligen att socker, vitt bröd och såna saker inte är bra för mig även bortsett från midjemåttet. Har försökt googla och läsa runt även här vad man kanske gör fel men det blir en enda röra i huvudet till slut. Jag hoppas det finns någon duktig här på forumet som vill hjälpa mig reda ut det här eller kanske ge några tips. Hej Jag kan nog hjälpa dig Jag är en kille på 53 som också som du fått kämpa med lchf Märkte efter ett tag på lchf att viktnedgången inte gick så snabbt fastän jag låg under 20 kolhydrater Började då med 16/8 som du och efter 2 dagar så kände jag mig mätt hela tiden, svårt med avföringen, ej förstoppad Fastade i över 24 tim men ändå inte hungrig Då började jag experimentera och tog bort ost o mjölkprodukter helt Köpte istället kokosfett och kokosmjölk Används i allt måttligt förutom omelett på morgonen då jag steker i smör för smakens skull Mina 2 mål ser ut så här Omelett på 2 ägg och en sardinburk i tomatsås, eldorado 0 kolhydrater 2 laxfilé med broccoli o dragon sås på en halv deciliter kokosmjölk och lite kokosfett Jag ligger under 10 kolhydrater Efter 3 dagar så började min mage bli lättare, fortfarande inte så hungrig och äntligen som vanligt på toa Kör på gym och märkte otrolig fokus och förstod senare att jag är i ketos Nu rasar jag i vikt, 1,5- 2 kg i veckan Känns som allt rinner av en i en ruskig snabbt Vägde 112 kg sista dec och nu nere i 96kg på 7 veckor Mitt tips är att komma in i riktigt ketos på under 10 kolhydrater och inga mjölkprodukter Ge det en vecka och du kommer att få se vilken fokus, uthållighet samt hur bra du kommer att må Var inte rädd för att äta lite mer protein än vad som sägs , du tränar så det behövs Jag ligger på ca 80 till 100 % per dag Mycket Animaliskt fett med lite kokosmjölk till middag Långt svar men vill du få fart på viktnedgången så följ detta Mvh Magnus 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Stressmage. Adrenal body type. Det är stressen i ditt liv som gör att du inte kommer dit du vill. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Martinas version av hormontyperna. https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ Typ 4 – BinjurarnaFasta inte, banta inte, träna inte pulshöjande träning, spring inte, gör ingenting som stressar binjurarna. Det inkluderar kaffe/koffein och blodsockerhöjningar. Börja med simning, yoga och andningsövningar. Sov som om det fanns ett pris att vinna för bästa sjusovaren. Ät högfettkost, medium protein och inte för mycket grönsaker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 5 timmar sedan, Erik 2 sade: spring inte Fast där håller inte Dr. Rostenberg med. Han rekommenderar Dr Maffetones MAF-metod (om än inte i samma utsträckning som för en ultralöpare, kanske). 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 @Erik 2 vi har en liknande diskussion i två trådar nu. Egentligen tror jag att vi tycker ganska lika, om man upplever mycket stress och sover dåligt så måste man jobba på att fixa det ... att då träna som en "idiot" löser knappast problemet. Men vi skiljer oss lite åt med slutsatsen när det gäller de här två "fallen"... du lutar åt ovan...men jag lutar åt att man kanske inte kan hoppas att kosten fixar mer när vi pratar om två normalviktiga personer och i denna tråd finns också en bild på TS som verkar ha en helt OK kropp. Jag kan förstå (och vill själv) ha en definierad kropp och helst med lite synliga magrutor. Men för att nå dit krävs nog ofta en hel del träning och dessutom kanske krävs "professionell" hjälp för att man ska få maximal effekt av träningen. Skulle motsvarande diskussion gälla tydligt överviktiga personer som inte går ner i vikt skulle vi nog komma till mer likartade slutsatser. (Sen så är det säkert inte ett helt ovanligt problem att man stressar, sover för lite och tränar för mycket i förhållande till det och ser väldigt trimmad ut, fast kroppen då egentligen inte mår så bra) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 26, 2020 Share Posted February 26, 2020 Det är två trådar som liknara varandra, ja, men i den ena har vi en "äggstocks person" och i den andra en "stress person" och lösningarna blir lite olika när lchf inte funkar. Tingling är inte nöjd och vi ser inte att hon gör något fel, tvärtom, hon gör rätt med det funkar inte. Jag är själv en stressperson, om jag nångång får en lång riktigt lugn semester så smälter fettet bort och jag blir definierad, nästan med fler magrutor än 2 ;-). Men sen så fort vardagen sätter igång kommer lite mage och kärlekshandtag på plats. Jag har försökt med glycin (Martina tips) för att få bort kortisol men det är väldigt sött och verkar trycka till mitt insulin så jag går igenom blodsockergolvet och får känning av hypoglykemi. Det är viktigt att få lugn och återhämtning när man är stress. En bra sak med stressmagen är att man vet varför och vad som krävs för att få bort den .. då kan man stå ut. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts