Tingeling Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 Jag reagerar lite på de inlägg som verkar mena att jag är inte fet och har en acceptabel kropp hälsomässigt och att den biten som fattas är bara vad jag önskar utseendemässigt. Jag kan köpa att jag möjligtvis inte har övervikt eller fetma rent viktmässigt, men är det ändå inte en hälsorisk att ha en fet mage? Det är ju flera sjukdomsrisker som ökar med bukfetma. Och magen är alltså fettig när man känner på den, och dallrig, den är ju inte uppblåst och stinn??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 On 2020-02-24 at 20:46, MariaF sade: Jo, tanken är att man vid konditionsträning, efter uppvärmning, ska upp i 180-ålder och träna strax under där. I ditt fall 146 i puls, mätt med bröstband. Det finns ett fåtal personer som har låg puls av sig själva och det scenariot vet jag inte att jag läst så mycket om (eller i alla fall inte tagit till mig eftersom jag är högpulsare). Ska se om jag hittar nåt i hans böcker. Funderar över lite olika saker du skrivit; Var inte rädd för grönsaker. De ger fibrer, näring och matglädje. Håll dig till de ovan jord för lågt kolhydratinnehåll och lite lök för smak och mineraler. Stress har en tendens att sätta sig som fett runt de inre organen och påverka midjemåttet. Dålig sömn är en form av stress. Överträning likaså. Tar du hand om dig? Mindfulness så att säga? Äter du nåt som kan få dig att binda vatten? Strular menscykeln? Men tror du att det är ok att träna för min del då med den pulsen jag har och att det betyder att jag inte förvärrar stressen? Det verkar väldigt bra det jag förstår av det i alla fall. Jo jag äter lite mer grönsaker nu. Mest gröna blad. Jag gör mitt bästa för att varva ner och så. Men det är tänkbart att det inte är tillräckligt och jag har för mycket stress. Andningsövar när jag har tålamod till det. Brukar uppleva att jag blir väldigt lugn och närvarande i stunden just när jag tränar. Men det kanske inte räknas då? Vet inte riktigt om det med menscykeln. Men tror den är någorlunda regelbunden, borde jag skriva upp för att få bättre koll? Vad tänkte du kan vara fel där? Jag vet inte vad som skulle binda vatten? Förlåt om jag svarar dåligt och vet så lite. Tack för att du har tålamod och hoppas du har lust ge mer återkoppling. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 On 2020-02-26 at 08:45, Erik 2 sade: Stressmage. Adrenal body type. Det är stressen i ditt liv som gör att du inte kommer dit du vill. On 2020-02-26 at 11:06, Erik 2 sade: Martinas version av hormontyperna. https://martinajohansson.se/hormonell-fettinlagring/ Typ 4 – BinjurarnaFasta inte, banta inte, träna inte pulshöjande träning, spring inte, gör ingenting som stressar binjurarna. Det inkluderar kaffe/koffein och blodsockerhöjningar. Börja med simning, yoga och andningsövningar. Sov som om det fanns ett pris att vinna för bästa sjusovaren. Ät högfettkost, medium protein och inte för mycket grönsaker. On 2020-02-26 at 19:11, Erik 2 sade: Det är två trådar som liknara varandra, ja, men i den ena har vi en "äggstocks person" och i den andra en "stress person" och lösningarna blir lite olika när lchf inte funkar. Tingling är inte nöjd och vi ser inte att hon gör något fel, tvärtom, hon gör rätt med det funkar inte. Jag är själv en stressperson, om jag nångång får en lång riktigt lugn semester så smälter fettet bort och jag blir definierad, nästan med fler magrutor än 2 ;-). Men sen så fort vardagen sätter igång kommer lite mage och kärlekshandtag på plats. Jag har försökt med glycin (Martina tips) för att få bort kortisol men det är väldigt sött och verkar trycka till mitt insulin så jag går igenom blodsockergolvet och får känning av hypoglykemi. Det är viktigt att få lugn och återhämtning när man är stress. En bra sak med stressmagen är att man vet varför och vad som krävs för att få bort den .. då kan man stå ut. Tack så mycket Erik! Ja, det verkar vettigt och kanske blir det en slags tröst att tänka att det är därför. Har minskat kaffet faktiskt tar bara ibland på morgonen nu. Men får väl kanske ta bort det helt. Ja såna övningar är bra och jag borde göra bättre där. Sömnen har gått bättre sista tiden men som inatt till exempel blev det en dålig natt, om jag har nått att tänka på och jag somnade inte förrän 3-4. Sen tänkte jag, vet jag inte om jag har sagt fel, jag har en del stress som att ha bråttom och att jag inte hinner det jag vill, men är nog mest att jag syftat på oro och grubbel för andra saker, och att jag blir lätt ledsen för olika saker jag vet inte om det var det som ni anser är stress? Alltså jag vet inte hur jag ska förklara bra hur jag menar, jag kanske sa fel när jag kallade det för stress så att ni inte misstolkar det i tråden tänker jag? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted March 1, 2020 Author Share Posted March 1, 2020 Jag kom på en sak till om det där med grönsakerna. Ovanjordsgrönsaker, men vad räknas alger som? Och är det någon som vet om kolhydratsinnehållet menas när de är torra eller blötlagda? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 1, 2020 Share Posted March 1, 2020 46 minuter sedan, Tingeling sade: Jag kan köpa att jag möjligtvis inte har övervikt eller fetma rent viktmässigt, men är det ändå inte en hälsorisk att ha en fet mage? Det beror lite på vad som får den att puta ut. Jag tror en generell gräns för kvinnor går vid 86cm i midjemått men har man fött barn eller har en tendens att bli uppblåst så vet man att det måttet kan variera från dag till dag... En företagssköterska gav mig för länge sen tipset att mäta högre upp på magen, precis nedanför revbenen för det måttet varierar inte lika mycket. 29 minuter sedan, Tingeling sade: Men tror du att det är ok att träna för min del då med den pulsen jag har och att det betyder att jag inte förvärrar stressen? Vad träning beträffar är det ovanligt att vara så lågpulsig som du är. Lågpulsträning är aerob, dvs kroppen bränner fett i närvaro av syre medan styrka räknas som anerob träning. Det är svårt att veta om träningen är ett problem/bidrar till stress. Det bränner en del stresshormoner också. Om hela livssituationen är stressfylld kan träning förvärra men får man till återhämtningen så är vi gjorda för att röra oss mycket så sluta inte. Däremot ska du nog försöka känna in kroppen och hur den mår och om det är läge för snällare eller intensivare träning. 29 minuter sedan, Tingeling sade: Vet inte riktigt om det med menscykeln. Men tror den är någorlunda regelbunden, borde jag skriva upp för att få bättre koll? Viktreglering är vad jag förstått hormonell. Insulin är ett hormon och lagrar fett på magen. I kombination med väldigt potentiella könshormoner och våra stresshormoner kan hela det endokrina systemet orsaka fenomen man inte alls tror är kopplade till just det. Min tanke var att om du har PMS-besvär, oregelbunden mens eller väldigt riklig/liten blödning, så kan det också hänga ihop. Jonas Bergqvist har en bra bild i sin bok "LCHF och Träning" som illustrerar en hormonellt påverkad kropp (ffa insulin) och hur den skiljer sig mot en kropp i balans. Här syns även östrogenets inverkan i form av kärlekshandtag och höfter/lår. https://www.jonasbergqvist.se 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 @Tingeling Jag vågar säga med 100% att om det du menar med en fet mage är din mage (jag tycker inte den är fet) så är det inte hälsofarligt, jag skulle säga tvärt om. Man kan generalisera och säga att fett du kan ta tag i med händerna är ofarligt (upp till viss mängd så klart), medan fett du inte kan ta i tex sånt som gömmer sig under magmusklerna (tänk gravid farbror) är farligt. Alger vet ej men tång innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater, jag har sett innehåll på upp till 45%. Det du beskriver om sömn mm visar på en pressad och stressad livssituation. Du bör vara i säng kl22 och sova till 06. Du skulle kunna testa glycin (hälsokost) 1tsk i vatten efter middagen det kan hjälpa till att göra trött. Låt det gå minst 2 tim mellan träning slut och sov. Hitta stressfaktorerna och gör når åt dem. Lyssna på lroppen. Meditera. Käka broccoli, städar ut hormoner inkl sresshormoner. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2020 Share Posted March 2, 2020 On 2020-03-01 at 18:08, Tingeling sade: Jag reagerar lite på de inlägg som verkar mena att jag är inte fet och har en acceptabel kropp hälsomässigt och att den biten som fattas är bara vad jag önskar utseendemässigt. Jag kan köpa att jag möjligtvis inte har övervikt eller fetma rent viktmässigt, men är det ändå inte en hälsorisk att ha en fet mage? Det är ju flera sjukdomsrisker som ökar med bukfetma. Och magen är alltså fettig när man känner på den, och dallrig, den är ju inte uppblåst och stinn??? Du tangerar nu verkligheten! Du är ingen tonåring längre, utan i yngre medelåldern! Då får man träna och dieta, för att upprätthålla tonårskroppen! Iallafall Love handels är per se inget sjukligt tillstånd.. utan medelåldern! Slappare livstil, slappare hud, slappare muskler! Iallafall bukfettma som inte flyter ut på sidan om man lägger sig ner är allvarligare än sådan som står kvar! Dvs man mäter det med bukhöjd! " Bukhöjden avslöjar farlig övervikt [NYHET 2010-09-23] Bukhöjd kan vara ett bättre sätt att upptäcka farlig övervikt än att mäta midjemåttet eller beräkna BMI. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet och Uppsala universitet. Gränsvärdet för riskabel bukhöjd, som kontrolleras genom att man ligger på rygg och mäter hur mycket magen stucker upp, är 20 centimeter för kvinnor och 22 centimeter för män. Över den höjden kan forskarna se en ökad förekomst av dåliga blodfetter, störningar i ämnesomsättningen och andra riskfaktorer för hjärt- kärlsjukdom." https://nyheter.ki.se/bukhojden-avslojar-farlig-overvikt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 On 2020-03-02 at 18:46, Zepp sade: Du tangerar nu verkligheten! Du är ingen tonåring längre, utan i yngre medelåldern! Då får man träna och dieta, för att upprätthålla tonårskroppen! Iallafall Love handels är per se inget sjukligt tillstånd.. utan medelåldern! Slappare livstil, slappare hud, slappare muskler! Iallafall bukfettma som inte flyter ut på sidan om man lägger sig ner är allvarligare än sådan som står kvar! Dvs man mäter det med bukhöjd! " Bukhöjden avslöjar farlig övervikt [NYHET 2010-09-23] Bukhöjd kan vara ett bättre sätt att upptäcka farlig övervikt än att mäta midjemåttet eller beräkna BMI. Det visar en ny studie från Karolinska Institutet och Uppsala universitet. Gränsvärdet för riskabel bukhöjd, som kontrolleras genom att man ligger på rygg och mäter hur mycket magen stucker upp, är 20 centimeter för kvinnor och 22 centimeter för män. Över den höjden kan forskarna se en ökad förekomst av dåliga blodfetter, störningar i ämnesomsättningen och andra riskfaktorer för hjärt- kärlsjukdom." https://nyheter.ki.se/bukhojden-avslojar-farlig-overvikt Vad menar du med att 34 år är yngre medelåldern, var har du fått det ifrån? Jag har ingen slappare livsstil än förut och jag är inte ute efter att upprätthålla någon tonårskropp. Enligt artiklar jag nu hittat på dietdoctor.com så verkar det som att mitt midjemått inte är bra. Jag menar inte att jag tror att jag kommer dö snart, men vad jag kan läsa mig till av eenfeldts artiklar så verkar det verkligen inte vara något man borde vara nöjd med och tycka är en OK kropp rent hälsomässigt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tingeling Posted March 3, 2020 Author Share Posted March 3, 2020 On 2020-03-02 at 08:57, Erik 2 sade: @Tingeling Jag vågar säga med 100% att om det du menar med en fet mage är din mage (jag tycker inte den är fet) så är det inte hälsofarligt, jag skulle säga tvärt om. Man kan generalisera och säga att fett du kan ta tag i med händerna är ofarligt (upp till viss mängd så klart), medan fett du inte kan ta i tex sånt som gömmer sig under magmusklerna (tänk gravid farbror) är farligt. Alger vet ej men tång innehåller förvånansvärt mycket kolhydrater, jag har sett innehåll på upp till 45%. Det du beskriver om sömn mm visar på en pressad och stressad livssituation. Du bör vara i säng kl22 och sova till 06. Du skulle kunna testa glycin (hälsokost) 1tsk i vatten efter middagen det kan hjälpa till att göra trött. Låt det gå minst 2 tim mellan träning slut och sov. Hitta stressfaktorerna och gör når åt dem. Lyssna på lroppen. Meditera. Käka broccoli, städar ut hormoner inkl sresshormoner. Jag är stressad och pressad, ja. Tack för råden jag ska verkligen försöka. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 För att minska ner på de dåliga tankarna kan du testa med folat (vitamin B9), viktigt att det inte är folsyra utan folat/metylfolat. Den här tycker jag är prisvärd och funkar. 1 tabl på morgonen. https://www.bodystore.com/folat-green-line-100-kapslar/A2500-70.html Kolla andra saker och rensa bort om de har folsya tex multivitamin, bkomplex, glutenfria mjöl. Ät mycket kålväxter för att städa ut hormoner. Du kan också testa inositol för att stötta serotonin och i förlängningen melatonin. Sova och vara nöjd. https://www.svensktkosttillskott.se/core-inositol 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 4, 2020 Share Posted March 4, 2020 Efter att ha läst tråden så har jag lite funderingar om du tar några tillskott? Grubblerier, oro och nedstämdhet (?) kan bero på D-vitaminbrist. Personligen tar jag 5000 IE D-vitamin/dag från september till april, kombinerat med K-vitamin för optimal inlagring. Att ha svårt att varva ner och komma till ro kan vara tecken på brist. Lättare att hålla hög fart än att varva ner. +1 på mig för det också, om jag inte tänker mig för. Funderar också över om det är något livsmedel du inte tål så att magen sväller av det? Jag hör till den typen, Känner väldigt tydligt om det är mage på grund av viktuppgång eller om det är på grund av nåt jag inte tål, "svällmage". Men man kanske måste vara medveten om problemet för att känna skillnaden... 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts