MariaF

Fenomenet "banta sönder kroppen"

Recommended Posts

18 timmar sedan, MariaF sade:

Nä... inte direkt... Många tankar och idéer, kanske pusselbitar, men inte direkt svar på den biokemiska biten. Men frågan dyker ju upp i andra trådar så det kanske kommer?

Hm.. 

Jag tycker ändå när det kommer till strikt LCHF aka KETO : att det visst finns ganska glasklara "svar" på din undran..

Detta får kanske tilläggas, att jag samtidigt kan spekulera i hur många av alla dem som provat/initierat/levt med/provat eller t.o.m "lyckats" med ovanstående kostomläggning som ju de facto bygger på hormonreglerande ämnesomsättning, dvs IFRÅN glukosdrivande ämnesomsättning : att svaret helt enkelt ligger i principerna.

Därmed, man kan inte banta-sönder kroppen, det är ett glättigt uttryck som säger mest ingenting, mer ett slag uttryck av uppgivande.. slags uttryck för att "jag är körd" , och m.a.o avsaknad av kunskap, långiktighet, fasthållande eller om du vill, att för att inte halka tillbaka, att det därmed krävs att HÅLLA SIG TILL kostupplägg som gynnar kroppens metabolism, istället för att gång på gång TÄRA kroppsfysiologin till tändigt skadliga upprepningar, sedan klaga över att "jag är körd" , jag tycker inte den populistiskt ytliga uttrycket stämmer alls. 

Alla (de allra flesta) kroppar svarar på genomtänkt medveten förändring via kosten, problemet kan vara, i vanlig ordning.... att börja smyga in svårsmälta föreningar där processade kh i komb. med för mycket fett alt. högprocess-produkter mer ofta än vad som är sunt, helt enkelt fuckar upp.. för varje gång man går i-går-ur.. upplevs det som svårare och jag är fast, fast-jag-gör-som-sist.

Nej, det är aldrig identiskt, eftersom det är ständig dags-status.. samtidigt som din kropp förändras över tid.. 

Så igen, notera hur 1-åringens kropp svarar på maten, jämfört med tonåringens, jämfört med 40-åringens, jmfört med 60-åringens... 

Det händer saker för varje dag som går, för varje år... och för varje decennium. Vi binder upp saker, som ibland är svårt att felökas på bara nolltid - kan ju ta år... innan det dåliga måendet gör sig påmint, en signal om att kroppen fått för mycket skadligt i sig, och den maten går definitivt att spåra, däremot felsökningen på hormonella el. inresektoriska planet, kan bli knivigare.. och tager sin tid.

Att också äldre människor kan, med rätt grepp förändra sina överflödskilon, eller andra besvär medelst kosten, ser jag som fullgott svar på din fråga. 

Sök dig fram till kost som du kan leva med, se resultaten, om kort el. lång sikt... därefter : håll dig fast till det som funkar! Så slipper man i framtiden komma med undanflykter som enbart maskerar de verkligt underliggande orsakerna, som allihopa oavsett alltid är biokemiska, exakt vad du undrar.. det vilar på ren och skär KEMI.

Vår kropp är en kemo-biologisk fabrik, ett eget litet universum, som man till mans.. ofta inte riktigt respekterar eller inser vilka mikrogram, som kan få allt (om det vill sig illa) , tippa över.. och i obalans hålla sig på "fel sida"

Jag är en av dem, som lovprisat LCHF, men det är ofta PSYKET som styr tilbaka till den allmännt felnärande ksot, som råder i denna vår tid, nu. Mönster.. vanor.. kopplar greppet om de flesta av oss, och falluckorna är många, ofta svåra att riktigt identifiera.. man underskattar ofta och vill inte inse hur en liten brödbit in i munnen faktiskt är ren och skär biokemi.. dvs, ur vetenskaplig synvinkel till 100 %. Från födseln till graven. 

Men om du vill se kemiska formler, lär du få vänta länge..  i tron att det "är gåtfullt". Att frågan förblir en "gåta".

Det tror inte jag. Kemin är maten, hur mycket salt i förhållande till sockret, i förhållande till fettet.. i förhållande till rörelsemönstret, många lever dessutom sedativt, passiviserande.. att maten in trollar för sig själv, riktigt så enkelt är det inte och det vet vi alla. Att både fysiska liksom fysiologiska lagar, samverkar. Stressen.. onödigt att tillägga.. vilken vetenskaplig ekvation kan man applicera på stress?

Finns det sådan "vetenskaplig" ekvation att ta till? Jag tror inte det. Det är vad man gör med sin genetiska kod, och felsöker intill man hittat rätt.. och för somliga tar det enbart frustretrande lång tid, men trollerier med vetenskapliga formler hjälper för den skull inte ett skit, så länge inte grundläggande förändringar sker på ALLA fronter, om det behövs, behövs det, så är det det som ska till.

Att komplicera det enkla, det är människans specialitet. Som också säljer storkovan. Jakten på DEN rätta formeln, som ska låta supervetenskaplig, och sälja mer än allt annat...

Det TÄR på kroppen således, att "banta" , därför "ska man" inte banta, utan hålla en sund kost inkl. sund livsstil. Det om något, är vetenskapligt faktiskt bevisat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare vetenskaplig belysning/underlag  kan fås genom : Dr Robert Lustig.

Känd endokrinolog som kartlagt varför "vissa kroppar" , inte svarar på generellt erkända viktnedgångs-koncept, i exakt det landskap som din fråga placerar sig i @Maria.

Som alltid, är det också individuellt, ett kostupplägg för mig, svarar inte på "annan" eller på "alla" oavsett hur gångbart evidensbaserat kostupplägget kan vara, samt ambitiöst.

Den som säger sig ha bantat sönder sin kropp, må leta efter snabba färdiga svar att få "slutgiltigt" svar? men för den skull saknas inte vetenskapligt potenta svar. 

Ingenting är dock färdigforskat, det är forskningen ening i, nya nobelpris är alltså att vänta... (för de s.k hopplösa fallen)

Själv förstod jag inte heller varför "ingenting biter" , sedan upptäcktes att jag är intolerant för redan lite socker... (resistens)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

Jag tycker ändå när det kommer till strikt LCHF aka KETO : att det visst finns ganska glasklara "svar" på din undran..

Frågan var glasklar, om jag får säga det själv men jag kan förtydliga igen: Vad är det som biokemiskt händer i kroppen som får oss att använda uttryck som att vi "bantat sönder kroppen"? 

Det mesta jag fått är filosofiska svar, tyckanden och motfrågor av typen "Varför lämnar man?"; "Man blir äldre."; "Metabolismen förändras."; "Genitik"; "Antal fettceller man föds med."; "Stress"; "Toxiner samlas i fettet."; "Kraftig benstomme som hormonsignalerar."; "Socioekonimisk status"; "Fasta kräver variation."

Kanske är många av punkterna ledtrådar? Kanske vet faktiskt kroppen om den är tjock eller smal? Kanske måste man därför lura något kroppsminne för att lyckas, precis som man tydligen måste fasta i olika intervaller för att lura kroppen? Kanske påverkas metabolismen men HUR i så fall? Kanske finns en genetisk komponent om det nu är så att fenomenet inte gäller alla? I detta forum tycks det i alla fall gälla många... Men min fråga som gällde biokemin, alltså vilka hormoner, signalsubstanser, näringsämnen, kroppsprocesser osv som skapar fenomenet, den tycker jag inte att jag fått svar på.

36 minuter sedan, Gemma sade:

Själv förstod jag inte heller varför "ingenting biter" , sedan upptäcktes att jag är intolerant för redan lite socker... (resistens)

Om du nu då skulle falla tillbaka i ett något högre kolhydratintag en tid, kan du kanske upptäcka att LCHF inte fungerar lika bra på dig en andra gång. Eller så gör det det. Inget jag rekommenderar att prova, dock... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, MariaF sade:

Frågan var glasklar, om jag får säga det själv men jag kan förtydliga igen: Vad är det som biokemiskt händer i kroppen som får oss att använda uttryck som att vi "bantat sönder kroppen"? 

Det mesta jag fått är filosofiska svar, tyckanden och motfrågor av typen "Varför lämnar man?"; "Man blir äldre."; "Metabolismen förändras."; "Genitik"; "Antal fettceller man föds med."; "Stress"; "Toxiner samlas i fettet."; "Kraftig benstomme som hormonsignalerar."; "Socioekonimisk status"; "Fasta kräver variation."

Kanske är många av punkterna ledtrådar? Kanske vet faktiskt kroppen att den är tjock eller smal? Kanske måste man därför lura något kroppsminne för att lyckas, precis som man tydligen måste fasta i olika intervaller för att lura kroppen? Kanske påverkas metabolismen men HUR i så fall? Kanske finns en genetisk komponent om det nu är så att fenomenet inte gäller alla? I detta forum tycks det i alla fall gälla många... Men min fråga som gällde biokemin, alltså vilka hormoner, signalsubstanser, näringsämnen, kroppsprocesser osv som skapar fenomenet, den tycker jag inte att jag fått svar på.

Om du nu då skulle falla tillbaka i ett något högre kolhydratintag en tid, kan du kanske upptäcka att LCHF inte fungerar lika bra på dig en andra gång. Eller så gör det det. Inget jag rekommenderar att prova, dock... 

Alla de faktorer som inverkar vid positiv metabol förbränning, finns som du själv redan vet beskrivet i litteraturen och vetenskapliga länkar, däremot är vissa faktorer mer samverkande /synergetiska än andra.. vilket är individuellt.

Att spåra EXAKT VILKEN/VILKA komponenter, mitokondriell eller i muskulärt eller cirkulatoriskt eller inflammatoriskt, är nog den sak du efterfrågar, och det är naturligtvis ingen lätt sak att "komma åt" för enskild individ, som märker att den gåtti stå (oavsett antal bantnings-trix, med s.k lyckad utgång... dock om man bantat-med-bananer eller bantat med lchf, så är sådan bantning fortf. en bantning, eftersom bantning antyder att man inte GRUNDLIGT etablerat kost-att-eva-med, utan som temporär "lösning" .

Banta med lchf eller banta med bananer, anser jag lite tillspetsat vara samma värdelösa projekt. 

Men förstår din fråga, dock kan det inte skrivas ut som en formel, eftersom det är djupt individuellt. 

För vissa utgör mejerivaror en direkt blockad, för andra inte... för vissa sätter fibrer fart på vikttapp (vi pratar viktnedgång här, eller hur?) , medan andra inte ser minsta skillnad av att börja tugga råkost.. för mig gör fibrer susen. Tråkigt ibland stabbigt, och jobbigt men det hjälper mig ur viss envis fas.. men för annan krävs helt annan utredning, kortisolet är en riktigt jävlig faktor som kan blockera vikttapp för vem som helst, där gäller att ha en ängels tålamod.. och inte ge upp. Kan handla om år.. inte ens månader.

Men om t.ex du äter ett par hekto godis och några skopor glass och enbart tar LITE av den mer kh-rika maten en liten vecka.. så kan du få annan utkomst av neg. inverkan på kommande kvartal i vikttapp.. än om jag eller annan gör samma sak.

Det är så fruktansvärt individuellt, varför dessa funktionsmedicinares ansträngningar i att kartlägga individens immunintet och tålighet för olika råvaror , är så enormt värdefullt.. utredaning tar tid.. men kan upplevas som att man "är sönder"

Ska kanske sägas, som jag tror, att vissa kroppar HAR blivit skadade, men jag tror inte det har med bantning att göra, då jag tror att man kan banta om och om igen.. men vad gjorde man däremellan? Det som är intressant... vilka ämnen fick kroppen då att hantera?

Så, hur kartlägga det om det var förrförra året , som man inte ens minns vad allt man tog in.. värktabletter är också en blockad för många. Sedan detta att sitta still mer än 1/2 tim  åt gången, lär sacka ner metabolismen rätt ordentligt, hur många lever inte ett liv på kontor? Att ett mer precist utformat rörelse-schema då kan behövas, är också svårt att genomföra.. ibland krävs extraordinärt minutiöst maskinellt rörelse-schema, samtidigt med så nya matintag, att det blir så trist.. att det är förståeligt att ge upp.

Som är nog välkänt, passar det inte alla att leva ketogent, det har sin vinst, men också sin förlust.. jag tror.. att det är där man får leta, att gällande det biokemiska så finns redan alla svaren! Fortsätt söka.. jag tycker det kryllar av svar, man ska enbart GENOMFÖRA det, whatever it takes.. OM, man vet med sig att man t.ex "fuskat" för mycket, det är inte heller okänt att man gärna överrapporterar samt underrapporterar, ofta omedvetet dessutom. Vad man gjorde vad man åt, som orsak till att det nu "inte händer något, utan bara stampar".

Sönder.. ja levern kan paja, njurarna kan sluta omsätta så man får fel tryck i kroppen.. men vem har tid eller råd med att dammsuga vartenda kärl och cell i sin kropp? Hade jag bara vetat att mitt BS spikar på en enda brödbit, för tre år sedan, hade jag fan inte fortsatt försätta mig i sådan kropps-obalans som skedde, hade jag sedan aldrig ens lät på om något som har med inresekretoriska flöden att göra... eller näringslära, så hade jag kanske varit en av dem som sjungit med i kören : min kropp *svarar inte längre.... så hade jag det för ett halvår sedan, innan dess tämligen halvhjärtade försök, då jag inte orkade att gå till absoluta botten.. beredd på kampen.

En kamp är ju inte samma som ansträngning, men kamp med kaloriräkning.. är inte som kamp med keto. båda kan vara så svårt att det känns oöverkomligt.

Allergenerna som vi lever med idag, mer än någonsin förr.. vad vet vi hur de skapar resistens? Ja din fråga är på sitt sätt relevant, men kan kräva extra mycket tidskrävande kartläggning på individ-basis. Vi har ju inte hela cellulära kartan framför oss när Lisa, Olle Maja och Kalle meddelar att "inget händer", och uppger att det gick sååå bra så bra, alla-de-andra-gångerna, det säger ju faktiskt eg. inte ett enda dugg. 

Finns mögel i huset? Har man ens mätt? Asbest.. har man mätt? Antal tusen föreningar till.. som kan gömma på svar, men det finns ingen som bantar perfekt.. perfekt är fel ord att ha som referens när man hänvisar till vikten enbart! Vikten är inte enda parametern som markerar att "kroppen funkar" , det osm är kruxet. Finns smala duktigt bantade kroppar eller deffade, som en dag eller natt.. övergår till en metabolism.. som i framtiden kan komma att bjuda på många "rubbningar" 

Så jag tänker, att din fråga kan beröra detta med hur många svälkurer i komb. träningshets.. att inte tillföra sig nyttiga fettföreningar,.. betyder ju inte att man därmed är en frisk kropp.

Intressant ämne! Alltid!! 💥 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
32 minuter sedan, Gemma sade:

Så jag tänker, att din fråga kan beröra detta med hur många svälkurer i komb. träningshets.. att inte tillföra sig nyttiga fettföreningar,.. betyder ju inte att man därmed är en frisk kropp.

Det tänker iofs inte jag eftersom jag pratar LCHF, inte svältkurer (även om fenomenet tycks finnas då med).

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon eller några processer i kroppen måste ju veta att det är andra/tredje/fjärde gången för just det där sättet att äta om det nu funkar med en annan metod som i sin tur kommer att falera när den testas andra eller tredje gången? 

Bara genom att spendera några minuter av min lunch och söka på "andra gången" så hittar jag en del trådar där fenomenet kommer upp. Jag gissar att om jag ändrar sökord kan jag hitta fler (och nej, jag gick inte igenom alla sökträffar heller). I flera av dessa trådar sägs att "Jo, det är svårare andra gången!" Nu har jag inte sökt på motsatsen, att det skulle vara lättare eller lika lätt andra gången någon testar LCHF men jag tycker nog att jag har belägg för att många upplever att det är svårare andra gången och att det är en vedertagen sanning att det är så. Frågan är ju då bara varför... 🤔

https://forum.kostdoktorn.se/topic/5431-problem-att-gå-ner-andra-gången/?tab=comments#comment-74356

https://forum.kostdoktorn.se/topic/8194-lchf-funkar-inte-andra-gången/?tab=comments#comment-108533

https://forum.kostdoktorn.se/topic/11929-lchf-andra-gången-gillt-men-med-sämre-viktnedgång/?tab=comments#comment-143164

https://forum.kostdoktorn.se/topic/13084-är-det-svårare-andra-gången/?tab=comments#comment-152045

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15896-kämpar-och-kämpar-för-ingenting/?tab=comments#comment-159415

https://forum.kostdoktorn.se/topic/15917-borde-jag-gnälla-får-jag-det-det-går-lite-långsamt/?tab=comments#comment-159726

• Gilla 1
  • Boom 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, MariaF sade:

Det tänker iofs inte jag eftersom jag pratar LCHF, inte svältkurer (även om fenomenet tycks finnas då med).

Med tanke på hur media "uppfattar lchf", är det inte särskilt svårt att utgå ifrån att alla som säger sig ha "ätit lchf" , inte riktigt gjort det... en viss kvot av dem som uppger det, har alltså med all säkerhet tillämpad metod späkning á la calorirestriktion. 

Men statistik på detta finns så klart inte. Så det är svårt att ta tag i en fråga som redan har skev utgångsläge, sett till när det kommer till att BLINT tro något helt automatiskt. 

Det ses ju i flöden på forumet också.. utifrån frågorna, att det varit "känsligt" att "verkligen äta så mycket fett? eller "känns som att jag karvar smör från morgon till kväll.. eller "hur i hela friden ska jag *få i mig.. så här.. mycket fett... eller "behöva" dricka bullet proof.. det kan, men inte nödvändigtvis, skvallra om att man inte har lagt upp en vettig kotplan, men ner går man nog i vikt, av att ge sig energi i form av kaffe med lite fettpärlor.

Nåja. Jag menar ändå att du inte bantar sönder något, däremot upphör livsviktiga signaleringar i kroppen, både när man drar en kostplan till ytterlighet både åt ena eller andra hållet. Men en bukspott eller lever njure eller cirkulering av alla substanser, att "klaffa" , enligt en tidsplan... 

Vad menar den enskilde när den säger sig ha gått sönder då? Att insulinet inte biter? ÄR insulinet sönder, vid hyperinsulenemi? Sådant tillstånd är väl rätt jobbigt att åtgärda, att "tillämpa lchf" , sedan övergå eller ändå längta till processad mat... tja, vad ska man säga...  att vederbörande kanske inte orkar eller inte kan fasta?

Isf, kan fasta tillskrivas vara hard science när det kommer till metabolism. Dr Fung har tillskrivit fastan att vara medicinsk, när något associeras till klinisk medicinsk åtgärd, ska det finnas evidens.. vilket det finns, men betyder inte att alla kroppar bör fasta eller att alla kroppar reagerar samma på en och samma fastechema. Autofagi, finns det underlag för..  men man vet inte i vilken grad det sker för resp. kropp.

Därmed evidens också för intermittent periodisk fasta. Hur ofta och under hur lång tid.. en månad? ett halvår? osv. eller,  kan man utgå från att den genomsnittlige överviktarens rapport i social media fastar utan att ge efter för hunger/sugenhet?

När är en rätt/perfekt/föredömlig kostplan genomförd? När det är individuellt? Så , vilken ekvation skulle rent presumtivt egentligen kunna räknas på, för den som påstår sig äga en sönderbantad kropp? Vet vi vad den kroppen öht stoppat i sig, under vilka tillstånd? 

Inte jag. Behövs rätt mycket data, för att ens börja.. så om jag bantat med flygvärdinnedieten förr, men om jag kör den dieten idag och inte får resultatet enl. uträkningen, är jag då sönderbantad? 

Spekulera kan man alltid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett rimligt antagandet är att man genom jo-jo bantande sänkt basal-metabolismen, så att det blir svårare att höja förbränningen, så att man går ner i vikt. Men klarar man inte det, då är det väl fasta kvar, som kan ge det önskade resultatet.  

• Gilla 1
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-19 at 21:46, HelgeK sade:

Ett rimligt antagandet är att man genom jo-jo bantande sänkt basal-metabolismen, så att det blir svårare att höja förbränningen, så att man går ner i vikt.

Jo men även de som säger sig ha gått ner i vikt av LCHF tycks ju märka fenomenet...? Eller har de "fuskat" med andra bantningsmetoder däremellan tro?

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MariaF du skrev i trådstarten: "Vi uttrycker ofta att ”dieter funkar sämre andra eller tredje gången” som nån sorts sanning, förmodligen för att vi noterat detta rent erfarenhetsmässigt." Professor David Ludwig har visat att man förbränner  MER, när man äter LCHF, än högkolhydrat kost.  Men ingen hävdar väl att basalmetabolismen INTE ALLS går ner, när man går ner i vikt med LCHF? Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-21 at 09:22, HelgeK sade:

Men ingen hävdar väl att basalmetabolismen INTE ALLS går ner, när man går ner i vikt med LCHF? Eller?

Jag har snarare uppfattat att den kan gå upp... Äter du mer än du förbrukar och med rätt hormonella status så bör ämnesomsättningen kunna styras upp. Inte så många som bekymrar sig om det, iofs. 
Det finns en bra beskrivning av hur termodynamikens första lag upprätthålls hormonellt, ska se om jag kan hitta på den. 

EDIT: https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/ (Jason Fung)

Fast jag fortsätter ändå undra vad som rent biokemiskt händer... 😉

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Fast jag fortsätter ändå undra vad som rent biokemiskt händer... 😉"       Lycka till!  Kanske du måste du måste börja med grundforskning??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, HelgeK said:

"Fast jag fortsätter ändå undra vad som rent biokemiskt händer... 😉"       Lycka till!  Kanske du måste du måste börja med grundforskning??

Det händer nog inte så mycket. Har sett en studie på området där man studerade idrottare som tävlar i viktklasser och ofta går ned 5-10 kg eller mer inför tävling. En del har gjort det 100 ggr under karriären. Man hittade inte något avvikande alls i den studien. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Triggade min grundfråga dig på nåt vis, @HelgeK? Du kommer med lite udda inpass..? Det var en väldigt seriös fråga men varken du eller någon annan här tycks kunna svara på den så det är helt okej att släppa taget om den.  Själv låter jag den ligga kvar på lur i bakhuvudet, kanske får jag nån ledtråd nångång, kanske inte, det får tiden utvisa.

Jag kan förresten dela med mig av en annan sådan där fundering kring sådant vi slänger ur oss här i forumet ibland; 
Om man äter massor (matmängd och fett), eller fastar för den delen, men ändå är hungrig så blir svaret ibland "Det är inte farligt att vara hungrig." Vad är det som gör att man dömer ut dieter av typ kalorireduktion eftersom "ingen klarar att gå hungrig en längre tid" men det är helt okej att vara hungrig vid LCHF och fasta..? Nu är det alltså språkbruket jag undrar över, inte huruvida hunger är farlig eller ej eller om man ska fasta mer eller öka fettet... 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-21 at 18:57, The Biochemist sade:

Det händer nog inte så mycket. Har sett en studie på området där man studerade idrottare som tävlar i viktklasser och ofta går ned 5-10 kg eller mer inför tävling. En del har gjort det 100 ggr under karriären. Man hittade inte något avvikande alls i den studien. 

Intressant. Så varifrån kommer då ”självklarheten” att man kan banta sönder sig..? Mysteriet består. :)

• Gilla 4
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag upplevde också detta.  När jag började med LCHF bara gled kilona av mig. ( hade gått upp 14 kilo pga skada) sedan började jag äta vanligt igen och kilona började krypa på.  När jag då började med LCHF igen upplever jag att det inte hände så mycket förrän jag gick ännu striktare. 

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Cleppa sade:

jag upplevde också detta.  När jag började med LCHF bara gled kilona av mig. ( hade gått upp 14 kilo pga skada) sedan började jag äta vanligt igen och kilona började krypa på.  När jag då började med LCHF igen upplever jag att det inte hände så mycket förrän jag gick ännu striktare. 

Samma här, men för mig funkade det 2 ggr. Inte nu längre. Kan tyvärr inte fasta pga migrän. Men ska inte klaga, lite rondör i min ålder skadar nog inte. När jag nu äter som vanligt blir  det ca 35 till 50 gr kolhydrater per dag. Hur striktade du till?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Cederulla sade:

r striktade du till?

Gick från väldigt liberal till  strikt för att några år senare gå ännu striktare dvs så nära noll som möjligt

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är inget alternativ för mig just nu. Så länge mina hälsomarkörer är bra. Ätit så här sen 2009. Första gången smälte fettet på magen bort väldigt snabbt. Inte ens då var jag superstrikt.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg