Hanna Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Vi har precis introducerat LCHF för våra barn, 5 år och 3 år, sedan några veckor tillbaks. En rolig sak vi har upptäckt är att dottern som har atopiska eksem, särskilt vintertid, har blivit nästintill symptomfri när även barnen har börjat med lchf, dock inte helt strikt och fortfarande i startgroparna. Finns det studier gjorda på atopiska eksem och posivita effekter av lchf? Någon annan som märkt av liknande effekter eller är det ren slump (det känns inte så) /Hanna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
risalu Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Har en tjej som haft eländig eksem, hon äter liberal LCHF hemma och får tillskott av omega 3 och D-3 med detta har vi fått bort hennes eksem och hon är nu sen ett år bara lite torr i huden men det blossar aldrig upp. Svårt med dagis där det serveras smörgås till alla mål och maten är mycket bukfylla efter en dagisvecka så är huden torrare. Vi smörjer även med kokosfett efter hon duschat medans hon fortfarande är blöt och det ger smidig hud. Helt oventenskapligt med av egen erfarenhet och jag tror de flesta håller med så påverkas eksem i rätt riktning av lågkolhydratskost och lite tillskott. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted December 28, 2012 Share Posted December 28, 2012 Jag har haft eksem sedan jag var liten och i tonåren och även som vuxen. Som vuxen mest på händerna, men även vid handlederna och värst på vintern. Det är helt borta nu då jag äter strikt lchf, tror absolut på ett samband. Så fortsätt att köra er liberala lchf på barnen, det är fruktansvärt jobbigt med eksem! Jag är glad för er och era barns skull! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Vad glad jag blir av denna tråd! Jag har två barn, 6 och 3år, och de har stora problem med atopiskt eksem. Eftersom de inte svarar positivt på glutenprov så får jag ingen hjälp av BVC att få bort mjölet från skol- och dagismat. Enligt www.4health.se är dock det svenska glutenprovet inte komplett. Att plocka bort mjölet hemma är inte heller lätt, pappa och jag är inte överens... Men av ovanstående känner jag mig än mer taggad att fortsätta kämpa bort mackorna och pastan. För visst är det enkelt och gott, det tycker jag med men det finns det mycket annat som också är... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted December 31, 2012 Share Posted December 31, 2012 Vad glad jag blir av denna tråd! Jag har två barn, 6 och 3år, och de har stora problem med atopiskt eksem. Eftersom de inte svarar positivt på glutenprov så får jag ingen hjälp av BVC att få bort mjölet från skol- och dagismat. Enligt www.4health.se är dock det svenska glutenprovet inte komplett. Att plocka bort mjölet hemma är inte heller lätt, pappa och jag är inte överens... Men av ovanstående känner jag mig än mer taggad att fortsätta kämpa bort mackorna och pastan. För visst är det enkelt och gott, det tycker jag med men det finns det mycket annat som också är... Är de bara utredda för glutenintolerans? Min dotter är spannmålsallergiker vilket är något helt annat. Hon är konstaterat allergiskt mot vete och havre men just gluten är inte problemet. De andra sädesslagen har vi inte testat än. Glutenintolerans behöver ju inte ge atopiskt eksem men en allergi kan ju absolut ge det och det är ju något helt annat. Har märkt att det råder en stor okunskap om skillnaden mellan dessa tillstånd och hur de diagnostiseras. Har dina barn erbjudits tester angående allergier? Min dotters spannmålsallergi konstaterades genom ett s.k. patch-test. Kostanpassningen blir ju liknande mellan celiaki och spannmålsallergi med den skillnaden att de glutenfria produkterna inte säkert fungerar för en allergiker då de fortfarande innehåller vetestärkelse. Min dotter tål inte vetestärkelse heller och kan därför inte äta större delen av det glutenfria sortimentet, Hon får hålla sig till det naturligt glutenfria som ris och majs t.ex. Är vi duktiga på detta håller sig hennes eksem i schack och vi behöver inte reducera kolhydraterna generellt. Sedan finns det säkert atopiker som mår bra av lågkolhydratkost men när det gäller ett barn skulle jag börja med att utesluta spannmål och sedan eventuellt också mjölkprotein. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MalinJ Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Blev själv av med mina eksem när jag ändrade till lchf-kost, framförallt tror jag det handlat om socker"intolerans". Vår dotter har också haft eksem, testad med glutenprov med negativt resultat, dock sade läkaren att det ändå kan handla om gluten-känslighet. Dottern känner klar förbättring när vi håller oss på lågkolhydratintag o nästan omgående klåda i armvecken vid fusk under någon dag. Dessutom har vi märkt att citronsyra är väldigt eksem-triggande, vilket finns i saft, sylt, läsk etc. som surhetsreglerande medel (E330-333, tror jag att det var) Dessa ämnen slipper man ju spontant med lågkolhydrat-tänket. Men kanske något att vara vaken på om man ände använder en liberal lchf. För egen del kommer kliande i skinnet dagen efter "fusk", och försvinner nästan direkt när jag kör mer ren lchf, när det gäller mjöl o socker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 1, 2013 Share Posted January 1, 2013 Även jag är vuxen atopiker (med diagnosticerad högt IgE) som i stort sett blivit av med mina eksem när jag började äta lchf 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Träningstokig Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Väldigt intressant tycker jag som har ett barn med multipla födoämnesallergier. Har tidigare känt en oro över att hennes kost ska bli bristfällig men efter att läst om fördelarna med lågkolhydratkost och "ren" mat så har jag insett att hennes förutsättningar är mycket bättre än syskonens egentligen. Hon kommer ju mest troligt att äta minimalt med skräp p.g.a sina allergier. P.g.a. spannmålsallergin faller ju bröd och pasta bort, större delen godis också p.g.a. mjölkallergi och sojaallergi. Många halvfabrikat innehåller ju i någon mån mjölk, gluten, ägg eller soja så de faller ju också bort. Dessutom verkar hon känslig för kött där djuren utfodrats med t.ex. spannmål så vi borde välja vilt eller naturbeteskött. Förhoppningsvis innebär hennes allergier att hon kommer att äta till större delen det vi är gjorda för. Försöker intala mig det för att inte bli tokig på alla begränsningar. Hoppas att mjölk och äggallergin ska växa bort men resten kvittar väl egentligen. Men eftersom så många upplever förbättring med LCHF så måste det ju vara något som spökar. Jag är väl inte riktigt beredd att tro att det är kolhydratbegränsningen i sig som gör det utan snarare p.g.a. att man genom kostomläggningen utesluter vissa tillsatser och gluten t.ex. Fortsätt gärna dela erfarenheter hur som helst, det är jätteintressant :-) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annefranc Posted March 8, 2014 Share Posted March 8, 2014 Har vunnit så många högvinster iom lchf och extra d-vitamin (5000E/dag). Bästa är nog att sonen och jag slipper atopiska eksem. Någon med erfarenheter av att kräva skolan på lchf-diet? Skulle ju vilja att min son fick ha lika fin hy som jag, som lagar all mat jag stoppar i mig själv (nästan iaf) iom denna härliga upptäckt? Bye bye kortison, ses aldrig mer :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts