Syster Posted February 6, 2020 Share Posted February 6, 2020 I veckan så har de Norrländska Läkemedelsdagarna gått av stapeln i Umeå. En av föreläsarna var Maj Lis Hellenius som passade på att hacka ner på LCHF under förevändningen att det fanns ny forskning som visar på LCHF:s farlighet. Hon hänvisade till en studie som tydligen har gjorts på gravida kvinnor. Är det någon som vet vilken studie hon hänvisar till? Ska tillägga att jag personligen inte var på plats utan har fått informationen från en kollega. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted February 6, 2020 Popular Post Share Posted February 6, 2020 Gissar på denna som verkar vara ute efter mättat fett ... det jag läser som intresant är att mänga har stor risk för näringsbrist vad gäller näringsämnen vi är bra på inom LCHF !! Från det lilla jag förstår av nedan en riktig skräpstudie fylld av förutfattade meningar, tex RI. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31920469 Objective: This study aimed to explore the intake of food and nutrients in a cohort of pregnant women in Norway and their adherence to Nordic Nutrition Recommendations (NNR) and Norwegian food-based guidelines (NFG). Design: We investigated the dietary intake in 1,674 pregnant women from the mother-child birth cohort, PreventADALL, recruited at approximately 18-week gestational age. Dietary intake was assessed by an electronic validated food frequency questionnaire (PrevFFQ) in the first half of pregnancy. Results: Total fat intake was within the recommended intake (RI) range in most women; however, the contribution of saturated fatty acids to the total energy intake was above RI in the majority (85.2%) of women. Carbohydrate intake was below RI in 43.9% of the women, and 69.5% exceeded the RI of salt. Intakes of fiber, vegetables, and fish were high in a large part of the population. Many women had a high probability of inadequate intakes of the following key micronutrients during pregnancy: folate (54.4%), iron (49.6%), calcium (36.2%), vitamin D (28.7%), iodine (24.4%), and selenium (41.3%). A total of 22.8% women reported an alcohol intake of >1 g/day, and 4.4% reported an alcohol intake of >10 g/day. Women with higher educational levels showed a tendency towards healthier eating habits, except for higher intakes of alcohol and coffee, compared to women with lower educational level. Discussion: Excessive saturated fat intake and limited intake of many important micronutrients during pregnancy were common, potentially increasing the risk for adverse pregnancy and birth outcomes. Conclusions: This study highlights the need for improved nutritional guidance to pregnant women across all educational levels. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted February 6, 2020 Popular Post Share Posted February 6, 2020 7 timmar sedan, Erik 2 sade: Dietary intake was assessed by an electronic validated food frequency questionnaire (PrevFFQ) in the first half of pregnancy. DISCUSSION:Excessive saturated fat intake and limited intake of many important micronutrients during pregnancy were common, potentially increasing the risk for adverse pregnancy and birth outcomes. Intressant period de valde. Hur många skulle i en enkätundersökning erkänna att suget blev dem övermäktigt eller att det faktiskt inte var gröna blad de hade sug efter...? Eller att de fick dämpa illamåendet med pepparkakor? 8 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Katerina Posted February 6, 2020 Popular Post Share Posted February 6, 2020 Det är ju klart att Hellenius tar upp en studie där man okritiskt pekar ut mättat fett som boven. Det är ju hennes jobb att som en papegoja skrika ut i medier "Mättat fett är farligt". Ingenting verkar råda bot på det eftersom hon får betalt för just dessa utrop. 14 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post nilu Posted February 7, 2020 Popular Post Share Posted February 7, 2020 En mycket vanligt förekommande arbetsmodell i såna här skräpstudier är att man sätter hypotesen att mättat fett, eller rött kött beroende på studie, som orsak till högt kolesterol och förtidig död som nåt man inte behöver ifrågasätta. Hypotesen blir således ett axiom, en allmängiltig sanning, ett självklart påstående vars sanningshalt inte kan betvivlas. Med det som grund så gör man då en studie för att se hur mycket mättat fett folk äter under en period och kommer då fram till att folk som äter mycket mättat fett äter ohälsosamt och därmed ökar risken med si och så många procent att dö tidigare än dom som äter hälsosamt, dvs äter mindre mättat fett i maten. Om den allmängiltiga sanningen då inte stämmer, ja då faller hela studien som ett korthus och framstår som ytterligare en meningslös studie i den enorma mängden likadana studier. I bästa fall används den här arbetsmodellen av ren okunnighet. inte alls bra om det är så, men bättre än alternativet, att man gör så här helt medvetet i syfte att få till ett resultat som är acceptabelt av etablissemanget och därigenom försäkrar sig om ytterligare medel till fler studier. Att Hellenius använder sig av sånt här i sina föredrag, okunnighet eller medvetet? 11 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Erik 2 Posted February 7, 2020 Popular Post Share Posted February 7, 2020 Hellenius är kostdebattens Donald Trump. Hon drar sig inte för något. Mest klassiska kanske: "det finns tusentals studier som" 8 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Det börjar nog dra lite kallt i Hellenius hörna. Måste väl dryga ut pensionen.... 3 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 Om LCHF är livsfarligt skulle alla bröstmjölksuppfödda bäbisar inte ha överlevt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 On 2020-02-06 at 08:08, Syster sade: Norrländska Läkemedelsdagarna gått av stapeln i Umeå. En av föreläsarna var Maj Lis Hellenius Ännu har ingen video kommit upp med Hellenius men vi vet vad som kommer! Ett tragiskt exempel på vad dålig uppföljning av modern forskning kan göra med en läkare - köpt av industrin. Efter att ha sett en del av vad som redan finns att lyssna av, blir man inte glad. Idel prat om läkemedel och uppföljning av vårdens förskrivning av läkemedel - hittills inget av det som borde utgöra ett centralt intresseområde - kostens betydelse. Trist med tanke på erfarenheterna som forumets medlemmar har. Visst rör det sig om "Läkemedelsdagar" men när skall det gå upp för medicinskt ansvariga att det överlägset bästa läkemedlet representeras av kosten? Själv har jag nyligen fått ett klart bevis för detta: https://forum.kostdoktorn.se/topic/15842-blodfetter/?do=findComment&comment=159627 I varje fall för mig (oavsett Mai-Lis Hellenius påhopp) finns ingen tvekan om kostens överlägsenhet! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nokenok Posted February 8, 2020 Share Posted February 8, 2020 2 timmar sedan, Tureborgaren sade: Om LCHF är livsfarligt skulle alla bröstmjölksuppfödda bäbisar inte ha överlevt... Även om diandet inte är så specifikt LCHF, det är nog för mycket socker i energiprocenten, så är det en kost som ger ketos. Så i praktiken håller jag med. ¨ 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted February 11, 2020 Share Posted February 11, 2020 On 2020-02-06 at 08:40, Erik 2 sade: ...however, the contribution of saturated fatty acids to the total energy intake was above RI in the majority (85.2%) of women. Carbohydrate intake was below RI in 43.9% of the women, and 69.5% exceeded the RI of salt. Här baseras bedömningen på under resp. över den gamla traditionella RI-nivån. Men hur giltig är den egentligen? Och trots att intag av fiber, grönsaker och fisk sägs vara högt hos en stor del av deltagarna i undersökningen, så påstås det samtidigt, att många kvinnor hade hög sannolikhet för otillräckligt intag av följande mikronutrienter under graviditeten: folsyra (54.4%), järn (49.6%), kalcium (36.2%), vitamin D (28.7%), jod (24.4%), och selen (41.3%)". Egendomligt, tycker jag. Vad menas med "hade hög sannolikhet för"? Har man inte ens kollat om de verkligen hade brist? Skräpstudie är rätt ord, nilu! Hellenius läser forskningsresultat som fan läser bibeln. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 15 timmar sedan, Inez sade: Hellenius läser forskningsresultat som fan läser bibeln Möjligen kan man ha viss förståelse för yrkesfolk som satsat hela sin karriär i en viss riktning, som i slutet av karriären visat sig vara fel (i Hellenius fall "minst ett halvt kilo frukt och grönsaker om dagen" ). Nu har hon ju pensionerat sig och med det tror hon sig slippa problemet med att under ett helt yrkesliv haft fel. Hellenius har inte den ryggrad och ansvarskänsla för kundkretsen som t.ex. Tim Noakes. Han insåg när han just skulle pensionera sig att han hade haft fel i väsentliga avseenden. Istället, som den ärliga vetenskapsman han är, gjorde han allt för att informera sina adepter (bl.a. idrottsmän men också människor i övrigt) om felet att driva en växbaserad agenda. Han verkligen gör upp med tidigare vetenskap, som tusentals andra forskare borde göra - och han gör det med glimten i ögat. Den lika sympatiske Ivor Cummins har i många av sina framträdanden tagit upp samma problem - svårigheten för vetenskapsmän som satsat fel och att de inte förmår erkänna sina misstag. Han beskriver, efter att ha sett sin far utveckla mentala och fysiska problem för att slutligen avlida i 60-årsåldern. En far som på läkarnas inrådan trodde sig leva sunt (sockerkost). Ivor Cummins själv började då fundera över sina egna problem (övervikt och metabolt syndrom), som han diskuterade med tre läkare, som alla stod frågande utan minsta förklaring kring kombinationen blodanalyser. Cummins påpekade att han då på sitt sätt själv började studera och snabbt fann lösningen ligga i lågkolhydratkosten. Han nämner i sammanhanget sitt intresse för LCHF och påpekar vilka fantastiska resultat han uppnått genom den tillämpningen. Varför kan inte den sanna vetenskapen, skild från penningmakten, efter ett par decennier av verklig kunskap, radera tidigare allvarliga missuppfattningar, som skapat så mycket sjukdomar och lidande för hela nationer? Är det inte dags för FN och EU resp. de egna ländernas regeringar att börja satsa på forskning utan beroende av resurser från läkemedels- och livsmedelsföretag? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 @Nils Engström : "Är det inte dags för FN och EU resp. de egna ländernas regeringar att börja satsa på forskning utan beroende av resurser från läkemedels- och livsmedelsföretag?" Det går definitivt redan på övertid, men... prestige, ära och inbördes beundran samt ekonomisk belöning i komb. dålig moralisk kompass.. och ignorans och läkaretik kastad överbord har skapat en egendomlig "självsäkerhet" , tänk KLANMENTALITET : allt sammantaget kommer låta hederligt utförd forskning ta tid och detta till trots att fetmapandemin som inducerats av totalt felvända och oheliga allianser där marknadsstyrningen socker som "primär källa" varit överordnad men satts på otillbörlig piedestal. Det är rättsvidrigt, absolut. Jag tror ju att jag hinner dö innan den dagen hedervärd forskning når ut, att ses som guidlines, som ersätter de nuvarande. Så det ser lite mörkt ut (att t.ex ses som hälsoförnekare i sak av att äta kött, att framlägga animaliskt fett som föredömligt, säger man "jag tycker vi behöver äta lite mer kött, så kan man se miner som ser halvt mördande ut... eller ... det tystnar, liksom man uttryckt sig vara anhängare av någon terror-sekt eller nåt. Men enbart vad jag erfar, samtidigt som valfri VC i landet, utan skam.. bokstavligen inte ens bemödar sig att uppdatera "LCHF är en extrem kost" - info. Samtidigt, har ju smörkonsumtionen i Sverige väl gått upp? En enskild sak som i sig är glädjande. Köttkonsumtionen lär om den går ner, med min vilda gissning, komma att gå upp igen.. eftersom människan nämligen varit omnivorisk carnivor.. det försvinner inte på ett par tre generationer. Samtidigt, ska man aldrig säga aldrig, jag tycker att D.D ledargestalter med sina team.. i sina respektive städer, är rätt bra på frontlinjen, och bevakar media väldigt, väldigt bra.. det kan tippa över, ett helt år innan man ligger på dödsbädden.. kanske innan dess, men jag tvivlar ännu, att det går SÅ fort. Duktiga, begåvade vetenskapligt lagda forskare finns, men prestige-strebrarna som går marknadsärenden, är möjligtvis fler... så därför jag är i tvivel, om att den hyptotiserade massan kan komma att genomskåda bluffarna.. om de ens orkar med tanke på vad fake-maten faktiskt gör med kropp och hjärna, som blir alltifrån lätt till svårt förvriden redan efter ett par dagars konsumtion av fake-maten, processad ultraraffinerad mat med tillsatser som får ses som sinnesförvridande, och snabbt skapar sjuka kroppar som extra bonus. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 16 timmar sedan, Inez sade: Här baseras bedömningen på under resp. över den gamla traditionella RI-nivån. Men hur giltig är den egentligen? Och trots att intag av fiber, grönsaker och fisk sägs vara högt hos en stor del av deltagarna i undersökningen, så påstås det samtidigt, att många kvinnor hade hög sannolikhet för otillräckligt intag av följande mikronutrienter under graviditeten: folsyra (54.4%), järn (49.6%), kalcium (36.2%), vitamin D (28.7%), jod (24.4%), och selen (41.3%)". Egendomligt, tycker jag. Vad menas med "hade hög sannolikhet för"? Har man inte ens kollat om de verkligen hade det? Skräpstudie är rätt ord, nilu! Helenius läser forskningsresultat som fan läser bibeln. Ja, vad var det de mätte i slutändan..? (OBS inte läst studien) Kollade de bara vad de gravida hade ätit och drog slutsatser att de borde ätit annorlunda, eller hade de någon form av end-point mätning (barnen under/överviktiga, grava näringsbrister hos mor och barn, eller vad)?? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 17 minuter sedan, PiaB sade: Ja, vad var det de mätte i slutändan..? (OBS inte läst studien) Kollade de bara vad de gravida hade ätit och drog slutsatser att de borde ätit annorlunda, eller hade de någon form av end-point mätning (barnen under/överviktiga, grava näringsbrister hos mor och barn, eller vad)?? Det är denna typ av studier som vi fått vänja oss vid - med stor sannolikhet beställda och med föreskriven inriktning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 30 minuter sedan, Gemma sade: men prestige-strebrarna som går marknadsärenden, är möjligtvis fler Ivor Cummins påpekar det kriminella i detta - kan man inte börja lagföra forskare och ansvariga för studier och upplägg/tolkning som går stick i stäv mot den sanna forskningen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 7 timmar sedan, Gemma sade: 1. Jag tror ju att jag hinner dö innan den dagen hedervärd forskning når ut, att ses som guidlines, som ersätter de nuvarande. 2. Så det ser lite mörkt ut (att t.ex ses som hälsoförnekare i sak av att äta kött, att framlägga animaliskt fett som föredömligt, säger man "jag tycker vi behöver äta lite mer kött, så kan man se miner som ser halvt mördande ut... eller ... det tystnar, liksom man uttryckt sig vara anhängare av någon terror-sekt eller nåt. 3. ...enbart vad jag erfar, samtidigt som valfri VC i landet, utan skam.. bokstavligen inte ens bemödar sig att uppdatera "LCHF är en extrem kost" - info. 1. Visserligen tog det ett halvt sekel vad gäller nikotin/rökning att få klart vad som vetenskapligt gällde men du kanske är lite väl pessimistisk. Tim Noakes och Ivor Cummins var visserligen lite väl optimistiska, när de trodde på en snabb ändring, när de blev klara på vad verkligheten innebar - i sin entusiasm förstod de inte att ett stort tankfartyg tar tid att ändra kursen för. 2. Du däremot har många år kvar till att se ändringarna komma. Från vetenskapligt håll börjar nu tongångar skönjas som antyder att tecken finns för en övergång till lågkolhydratkost som medel för en frisk ålderdom och inte bara det, även för ett längre liv, genom vad som visats runt möjligheten att via kosten förlänga telomererna (de senare ingår ju som en del av det epigenetiska komplexet). 3. Själv skall jag om någon vecka presentera mina egna resultat på vårdcentralen för min läkare - en underbar representant för kåren. Hon har visserligen redan klart deklarerat problemen med socialstyrelsens regelverk och risken att förlora läkarlegitimationen, om icke medicinsk behandling rekommenderas (trots att Annika Dahlqvist fick ett erkännande i socialstyrelsen). Min läkare visar dock ett klart intresse. Frågan är hur hon slutligen skall kunna stå emot en vårdtagare med diabetes, som efter två år kan visa upp 45 sensationella blodanalyser (alla uppfyllande normen för en frisk människa), bl.a. innefattande att utan medicinering ha blivit helt fri från tidigare diabetes: Hade jag varit läkare skulle i varje fall jag blivit paff och velat ha full info om hur miraklet varit möjligt - UTAN MEDICINERING!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 3 timmar sedan, Nils Engström sade: 1. Visserligen tog det ett halvt sekel vad gäller nikotin/rökning att få klart vad som vetenskapligt gällde men du kanske är lite väl pessimistisk. Tim Noakes och Ivor Cummins var visserligen lite väl optimistiska, när de trodde på en snabb ändring, när de blev klara på vad verkligheten innebar - i sin entusiasm förstod de inte att ett stort tankfartyg tar tid att ändra kursen för. 2. Du däremot har många år kvar till att se ändringarna komma. Från vetenskapligt håll börjar nu tongångar skönjas som antyder att tecken finns för en övergång till lågkolhydratkost som medel för en frisk ålderdom och inte bara det, även för ett längre liv, genom vad som visats runt möjligheten att förlängda telomererna via kosten. 3. Själv skall jag om någon vecka presentera mina egna resultat på vårdcentralen för min läkare - en underbar representant för kåren. Hon har visserligen klart deklarerat problemen med socialstyrelsens regelverk och risken att förlora läkarlegitimationen, om icke medicinsk behandling rekommenderas, men visar klart intresse. Frågan är hur hon skall hon kunna stå emot en vårdtagare, som efter två år kan visa upp 45 sensationella blodanalyser varav den förre diabetespatienten utan medicinering är helt fri från tidigare diabetes enligt grafen nedan: Hade jag varit läkare skulle i varje fall jag blivit paff och velat ha full info om hur miraklet varit möjligt - UTAN MEDICINERING!!! Nja... realist kommer närmare. Att jämföra mat rakt över rökning som har blytunga bevis går inte. Men hade inte varit fel med snabba förändringar ändå, dock vet du också vilka stora hjul som rullar när det kommer till varuutbudet.. all lagerhållning, logistik etc. etc... etc. Men vi vill så klart!! Förändra eller rulla tillbaka alla hjulen, men den komfort och faciliteter vi har idag, banar snarare väg till ännu snabbare snabbmat.. kanske i pulver- och tablettform som redan realierats och inte så lite. I övrigt, är din utkomst av LCHF, helt lysande! Bara att gratulera, din läkare kan inte bli annat än glad & nöjd, borde egentligen sprida det till kollegiatet i sin region, om rätt skulle vara rätt.. men gör din läkare det tror du? Att dina resultat kan vara en kugge i hjulet som kan skapa någon förändring? Man ska så klart inte dra alla enheter över en kam, jag vet att alla inte är lika tröga som just där jag bor, men här är de extremt.. saktfärdiga, man får fixa allt själv. Inget mig emot, jag mer tackar och tar emot ignoransen då jag inte är särskilt vårdsökande oavsett och har inte en tanke att bli sjukdomsidentifierad som deras patient ändå.. kan man jobba och vara aktiv på sin arbetsplats, då kan man också jobba och förändra sin kropps-status.. så länge man kan alltså.. är annars ödmjukt inställd till dem med större problem, det är många! Allt är inte en enda rak motorväg ut ur något tillstånd.. det kan ta betydligt längre tid för många, man kan ha en massa olika slags motstånd.. så.. ibland biter inte kostomläggning heller. Detta med arbetsmiljö, är tungt för många.. därtill familjeförändringar och sådant som kan utgöra ordentliga hinder, man får stanna upp lite och inte försöka se enbart sig själv och egen kamp som en enda mall. Men LCHF i sig självt, är nog ett stort friskt kliv fram och ut ur det allra värsta : sockerberoendet, som tagit kål på många. Du får komma in och berätta din läkares reaktion, du seglar väl in dit ha ha.. ja efter dessa falska piller.. är det din rätt att "vägleda" din läkare.. men h*n bör bli överväldigande glad!!! Men du är målinriktad eller hur? Får man undra, äter du ketoget , varje dag? Får du i dig 20 gram kolhydrater eller du har ingen direkt gräns? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 12, 2020 Share Posted February 12, 2020 3 timmar sedan, Gemma sade: 1. Att jämföra mat rakt över rökning som har blytunga bevis går inte. 2. ... stora hjul ...rullar när det kommer till varuutbudet.. all lagerhållning, logistik etc. etc... etc. ... ännu snabbare snabbmat.. kanske i pulver- och tablettform som redan realierats och inte så lite. 3.... det kan ta betydligt längre tid för många, man kan ha en massa olika slags motstånd.. så.. ibland biter inte kostomläggning heller. ..man får stanna upp lite och inte försöka se enbart sig själv och egen kamp som en enda mall. Men LCHF i sig självt, är nog ett stort friskt kliv fram... 4. ja efter dessa falska piller.. är det din rätt att "vägleda" din läkare.. men h*n bör bli överväldigande glad!!! 5. Men du är målinriktad eller hur? Får man undra, äter du ketoget , varje dag? Får du i dig 20 gram kolhydrater eller du har ingen direkt gräns? 1. Min uppfattning är att flertalet nikotinberoende, sannolikt var klara på det onyttiga redan under tidigt 1900-tal. Eftersom det fortfarande finns rökare och alkoholälskare, är det uppenbart att vissa, trots dagens kunskap, chansar i stil med knarkarna. De valde att ta risken. När det gäller vad folk proppar i sig, ser man knappast större principiell skillnad - när driften finns, vet vi problemen. Den stora skillnaden är att de forskare som inte inser det kriminella i att arbeta för läkemedels- och livsmedelsindustrin, genom att hålla fast vid bevisligen felaktiga "sanningar", medverkar till att hela befolkningar blir sjuka. Om inte det är blytungt, så vet jag inte... 2. Visst är det lätt att förstå problemen med att lägga om produktionen efter en helt ny paradigm på kostsidan - men det måste helt enkelt komma, antingen företagen vill eller ej. Sorgligt att man fortfarande tvingas passera matbutikernas hyllor med idel processad mat, utan att hitta det man vill annat än i något undangjort hörn. 3. Vad gäller rökare eller matmissbrukare gäller samma funktioner. Även om kunskapen förmedlas tillräckligt effektivt och människor förstår sitt eget bästa, finns alltid de som chansar och tror läkemedel medge fortsatt matmissbruk. Vad gäller om kostomläggningen till LCHF fungerar, så lär sannolikt 90%, som inte släpper taget, få samma resultat som en människa snabbt på väg mot 90! 4. Mest intressant är att se reaktionen som ev. kunde tyda på att läkaren är beredd att ge råd i riktning kosten istället för medicinen! 5. Vad gäller de 20 grammen socker har jag ingen gräns därunder. Uppåt kan jag tänka mig vissa avsteg. Grafen ovan innefattar under en tremånadersperiod avsiktliga avsteg (storleksordningen 40 gram glukos per dag via blåbär viss frukt etc.), som ren kontroll av mina cellers insulinkänslighet och bukspottkörtelns produktivitet. Med nedanstående peptidvärde: visar sig min bukspottkörtel fungera perfekt. Därmed är alla argument, vad gäller min diabetes klara inför läkarkonfrontationen nästa vecka! Peptiden (en biprodukt), som bukspottkörteln bildar parallellt med insulinet. Dess genomsnittliga normala nivå anges av peptidnivån. Behovet av höga insulinnivåer för diabetiker visar sig i form av höga peptider. Min insulinproduktion vid det dagliga glukosintag jag testat är alltså helt normal dvs. återställt från tidigare högre nivå. Detta visar samtidigt att insulinkänsligheten på mina kroppsceller helt normaliserats. Vad gäller min målinriktning med LCHF, måste jag, som andra inriktande på gott resultat, inse att det inte rör sig om någon diet utan om en ny kostform, dock inte särskilt avvikande från tidigare kost. Som alla andra på forumet gäller några enkla regler: undvika potatis, ris, pasta, spagetti, bröd, spannmål i övrigt, sötade drycker, mjölk, söta frukter - bort med pressade växtoljor och margarin. Fritt fram däremot för kött av nöt, lamm, svin, fågel, fisk, räkor, rikligt med grönsaker, blåbär, avokado, nötter, smör, äkta olivolja, kokosfett, ost, yoghurt med fröströ, ägg. Kostdoktorns beräknade recept är f.ö. utmärkta ledtrådar. LCHF-bröden suveräna ersättningar för bröd i övrigt till att hyvla smör på som tjockt pålägg. Egentligen inget problem om man är ute efter god lyxmat till lägre kostnad. Ett viktigt tillägg är min tillämpning av daglig fasta (16-17 timmar) och ett huvudmål med social frukost. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 10 timmar sedan, Nils Engström sade: 1. Min uppfattning är att flertalet nikotinberoende, sannolikt var klara på det onyttiga redan under tidigt 1900-tal. Eftersom det fortfarande finns rökare och alkoholälskare, är det uppenbart att vissa, trots dagens kunskap, chansar i stil med knarkarna. De valde att ta risken. När det gäller vad folk proppar i sig, ser man knappast större principiell skillnad - när driften finns, vet vi problemen. Den stora skillnaden är att de forskare som inte inser det kriminella i att arbeta för läkemedels- och livsmedelsindustrin, genom att hålla fast vid bevisligen felaktiga "sanningar", medverkar till att hela befolkningar blir sjuka. Om inte det är blytungt, så vet jag inte... 2. Visst är det lätt att förstå problemen med att lägga om produktionen efter en helt ny paradigm på kostsidan - men det måste helt enkelt komma, antingen företagen vill eller ej. Sorgligt att man fortfarande tvingas passera matbutikernas hyllor med idel processad mat, utan att hitta det man vill annat än i något undangjort hörn. 3. Vad gäller rökare eller matmissbrukare gäller samma funktioner. Även om kunskapen förmedlas tillräckligt effektivt och människor förstår sitt eget bästa, finns alltid de som chansar och tror läkemedel medge fortsatt matmissbruk. Vad gäller om kostomläggningen till LCHF fungerar, så lär sannolikt 90%, som inte släpper taget, få samma resultat som en människa snabbt på väg mot 90! 4. Mest intressant är att se reaktionen som ev. kunde tyda på att läkaren är beredd att ge råd i riktning kosten istället för medicinen! 5. Vad gäller de 20 grammen socker har jag ingen gräns därunder. Uppåt kan jag tänka mig vissa avsteg. Grafen ovan innefattar under en tremånadersperiod avsiktliga avsteg (storleksordningen 40 gram glukos per dag via blåbär viss frukt etc.), som ren kontroll av mina cellers insulinkänslighet och bukspottkörtelns produktivitet. Med nedanstående peptidvärde: visar sig min bukspottkörtel fungera perfekt. Därmed är alla argument, vad gäller min diabetes klara inför läkarkonfrontationen nästa vecka! Peptiden (en biprodukt), som bukspottkörteln bildar parallellt med insulinet. Dess genomsnittliga normala nivå anges av peptidnivån. Behovet av höga insulinnivåer för diabetiker visar sig i form av höga peptider. Min insulinproduktion vid det dagliga glukosintag jag testat är alltså helt normal dvs. återställt från tidigare högre nivå. Detta visar samtidigt att insulinkänsligheten på mina kroppsceller helt normaliserats. Vad gäller min målinriktning med LCHF, måste jag, som andra inriktande på gott resultat, inse att det inte rör sig om någon diet utan om en ny kostform, dock inte särskilt avvikande från tidigare kost. Som alla andra på forumet gäller några enkla regler: undvika potatis, ris, pasta, spagetti, bröd, spannmål i övrigt, sötade drycker, mjölk, söta frukter - bort med pressade växtoljor och margarin. Fritt fram däremot för kött av nöt, lamm, svin, fågel, fisk, räkor, rikligt med grönsaker, blåbär, avokado, nötter, smör, äkta olivolja, kokosfett, ost, yoghurt med fröströ, ägg. Kostdoktorns beräknade recept är f.ö. utmärkta ledtrådar. LCHF-bröden suveräna ersättningar för bröd i övrigt till att hyvla smör på som tjockt pålägg. Egentligen inget problem om man är ute efter god lyxmat till lägre kostnad. Ett viktigt tillägg är min tillämpning av daglig fasta (16-17 timmar) och ett huvudmål med social frukost. 1 / Det är exakt principiella skillnader som skiljer. Det är också underliggande neurobiologiska samt neuropsykologiska markant stora skillnader. Om än nota bene, likheter eller paralleller går att finna. Rökning ombesörjer inga livsparametriska behov och definitivt inte ett basalt fysiologiskt behov. Födointag däremot, transcenderar direkta behov, födan är energibehov för multifunktionell status Föda är således symbiotiskt med överlevnad. Nikotin-intag befinner sig avlägset ifrån den kategorin, är inte ens energi för kroppen - två helt fristående problem, som jobbar totalt olika medicinskt neurologiskt : tacklas/hanteras/lindras/läks/behandlas med olika utgångslägen. Förväxla inte belöning med basalt energibehov. Förväxla inte heller den adaptiva psykologiska belöningsmekanismen, som kan bli betingad reflex, men är fortf. av helt annan art och ursprung. Två helt olika element. Du kan inte heller sammanbunta paracetamol med benzodiazepin in i samma kategori, bara för att folk stoppar dessa ämnen i munnen. Åtskillnad krävs medan den moraliska aspekten eller den "beteendevetenskapliga humanpreferensen" du tar upp, möjligtvis biter och kan "ta skruv" (politiskt) ---- Kostform, LCHF / DietDoctor : ja här förhåller jag mig liksom du, helhjärtat positivt och skulle kunna varmt rekommendera detta alla dagar i veckan, till vem som än kände sig manad eller i behov av förändring - jag säger så här, att D.D för mig fungerat som en slags virtuell multidisciplinärt teambaserad livsstils-station.. med mångfaldiga förgreningar dit man själv kan styra utefter sina förutsättningar och behov, och alltid nörda in sig om den ådran väcks.. finns något för alla att optimeras, man är aldrig klar... (jag har iaf aldrig sett mänsklig individ leva jobba äta eller tänka perfekt.. det ligger i vetenskapsvillkoret.. att identifiera ständigt upptäckta brister, analysera dem, utveckla förädla, tills nästa moment visar sig behöva antingen uppgraderas, eller nedgraderas. Härligt forum, helt enkelt , som gjort gott för min, din och miljontals individer : kanske för att lchf, vilar på mycket sund förnuft och folkvett, det där som rinner ur framför lögodislådorna... eller längre promenader bland hyllorna .. vandrar i labyrinter.. tappar kompassen, och går hem med huvudet under armen.. sedan fortsätter marknadsföringen hemma.. i mobilen, överallt. D.D är en motor, som går i takt med min filosofi också , HUR man sedan justerar makro och mikro, det säger sig självt, men jag själv är inte särskilt styrd av vad siffran på blodprovstagningen sade sednast, kolesterolspökeriet. har alltså lämnat mig nu.. otroligt skönt. Men bry sig ska man ju alltid, så jag ger inte upp.. men är alltså inte besatt (och som jag nämnde, jag är inte den mest vårdsökande individen, dock blir man inte yngre... ) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 On 2020-02-13 at 11:11, Gemma sade: jag själv är inte särskilt styrd av vad siffran på blodprovstagningen sade senast, kolesterolspökeriet. har alltså lämnat mig nu.. otroligt skönt. För min del har LCHF-ideologin (om man får uttrycka sig så) fått utgöra styrelementet. Blodanalyserna ser jag dock som ett kontrollinstrument dvs. som visar om jag lyckats med mitt uppsåt och till att finkalibrera kostvanorna. Min erfarenhet hittills har mycket tydligt visat lågkolhydratforskarnas förutsägelser till punkt och pricka stämma. För kontroll av dessa har blodanalyserna varit till ovärderlig nytta. Mitt sätt att använda den snart 90-åriga kroppen som testobjekt har fungerat väl. Jämfört med den yngre, kanske den äldre kroppen t.o.m. utgör ett mer precist analysobjekt, genom sin sämre förmåga till anpassning - alltså är mer tacksam för fördelarna med kost som i möjligaste mån är optimalt sammansatt. Den yngre kroppens förmåga att anpassa sig och med enzymer och hormoner rätta till fel och variation i kosten, ger sannolikt sämre följsamhet dvs. svarar inte lika tydligt på de 45 blodparametrarna efter växling till LCHF-kosten. Slutsatsen för mig, som för så många andra, är att LCHF fungerar mycket väl. En mycket tydlig lärdom är dessutom att huvudsakligen växtbaserad kost, i sin veganska ytterlighetsform inte fungerar för äldre människor med tendens till diabetes 2 (större andelen). Av tidigare vänner över 75 år som avlidit (märkligt nog fem stycken inom tiden för min hittills drygt tvååriga LCHF-period), hade alla diabetes 2. De som fortfarande är i livet har också diabetes 2. Faktum är att jag är den ende i min äldre bekantskapskrets, som nu inte har diabetes 2. Tragiskt är, trots alla ansträngningar i muntlig och skriftlig form, att min förmåga hittills till överföring av tillräcklig/meningsfull kunskap till omgivningen tyvärr visat NOLL resultat (undantagna är de i åldrarna under pensionåldern). Om de äldres övertro på läkarnas kompetens är den huvudsakliga orsaken till skillnaden är svårt att avgöra. Möjligen kan mina bevisligen fina blodanalyser (konstaterade effekter av LCHF) stärka argumentationen något. Tyvärr är jag fortfarande pessimistisk. Det verkar näst intill omöjligt att ändra på äldre människors matvanor och övertro på läkarna. Förklaringen till att bara 84% av veganerna någon gång under livet avslutar sin kost, kan sannolikt, i varje fall delvis, förklaras med att äldre veganer saknar samma förmåga att ändra livsstil som övriga äldre med standardkost. För egen del har mina tidigare studier före LCHF-starten otvetydigt visat varför den växtbaserade kosten inte lämpade sig till upphäva diabetes 2, samtidigt med utsättning av all medicin. Enkelt att uttrycka för den som efter bara två år med LCHF sluppit både diabetesbördan, högt blodtryck och olämplig lipidprofil. Dessutom är det metabola syndromet för min del därigenom till stor del avvärjt, med väsentligt minskade risker att drabbas av en lång rad kultursjukdomar - verkligen att beteckna som "grädde på moset". För att slutligen knyta ihop säcken vad gäller Mai-Lis Hellenius, kan jag tacka försynen och mina studier runt den växtbaserade kosten, som med hennes "hjälp" styrde mig in på LCHF-banan, svepte bort alla dumheter som denna "profet" ansåg vara de viktigaste. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts