Jump to content

K-vitamin?

Nyfikenpånäring

Recommended Posts

Hej

Jag är helt ny här, men vill gärna ta del av vad ni andra tänker och tycker. Efter att ha läst lite trådar här på forumet ser jag att en hel del härinne tar tillskott av vitamin K (ofta K2). Varför tar man det? Det verkar ju finnas mycket K-vitamin i mörka bladgrönsaker och fermenterad mat. Vad jag har förstått är brist på K-vitamin sällsynt, så varför tar man tillskott? Har jag missat något? Borde inte en naturlig, bra kost tillgodose alla näringsämnen kroppen behöver? Är genuint nyfiken :)

/T

• Like 2

3 timmar sedan, Nyfikenpånäring sade:

Hej

Jag är helt ny här, men vill gärna ta del av vad ni andra tänker och tycker. Efter att ha läst lite trådar här på forumet ser jag att en hel del härinne tar tillskott av vitamin K (ofta K2). Varför tar man det? Det verkar ju finnas mycket K-vitamin i mörka bladgrönsaker och fermenterad mat. Vad jag har förstått är brist på K-vitamin sällsynt, så varför tar man tillskott? Har jag missat något? Borde inte en naturlig, bra kost tillgodose alla näringsämnen kroppen behöver? Är genuint nyfiken :)

/T

Bra fråga.. IE, främst handlar det om folk som tar D3 som tillskott!

Såå, jo D3 interagerarm med K2.. lätt som en plätt, D3 ger en ökad Kalciumomsättning.. förutom allt annat som detta prohormomon oxå gör!

Iallafall, det är inget problem om man äter stora delar grönkål/svartkål varje dag och bor vid medelhavet!

Dvs de flesta svenskar får brist på D3 på våren, personer med mörk hy och heltäckande klädsel får "Svenska sjukan"!

Dvs vi pratar om folk som inte visstas vid medelhavet på vintern och inte alltid äter mat med så mycket D3, då får man ta tillskott.

Ialafall, tar man sådana tillskott, utan blodprover och läkares rekommendation och fortsatta prover, så skall D3 tillskottet även åtföljas av K2!

Dvs.. om man inte äter en massa grönkål, som för övrigt, förutom att det är äckligt omvandlas till gas i tjocktamen men även till K1 och med högre halter K1 i blodet så lär hur som helst en del omvandlas till K2.. i blodet!

Lite skämtsamt hitintills.. eller skämmigt?

Då så rätt snabbt till D3 och K2.. D3 ökar kalciumomsättningen i kroppen.. mer kalcium i blodet.. K2 är det som bestämmer var det skall hamna, dvs främst i benmassa och inte som arterosklerotiska plack i dina kärl!

Sååå snacket om K2 och grönkål/svartkål, har mesta att göra med att folk gärna tar D3 som tillskott, när de i stället borde ha flyttat till medelhavet under vintern, Portugal har bra skatteregler!

• Like 4

K2 och D3 är fettlösliga vitaminer. För att vi ska kunna ta upp dem krävs fungerande galla. Galla förutsätter ordentligt med sur magsyra. Dålig syra, dålig galla. Bra kost, bra syra och bra galla då behövs inga tillskott. Bra syra kräver bla salt. 

• Like 3

Såhär är det, det här forumet kan vara antingen det sämsta eller det  bästa man kan få svar ifrån... det handlar till stora delar om hur man ställer sina frågor!

Som man frågar får man svar.. dvs det handlar till rätt stor utsträckning om man har lite koll på K2 i första vändan.. hur som helst så verkar det funka att äta grönkäl/svartkål varje dag. Nu så skämtade jag "lite".. iomed att inte ens vetenskapliga studier har riktigt koll på detta.. iallafall för säkerhets skull dags att äta mer mat med K2, dvs surkål, surströmiming annn jäst mat, typ  Natto!

Prata om ursprunglig föda.. i sverige äter vi Surströming!

Alla i Sverige äter Surströmming så de får sitt behov av K2.. or not?

Dvs man får inte lura sig här.. så även om Natto och surströming kan ha räddat en del av våra förfäder från K2 brist.. så räcker det i dag att vi äter vår dagliga dos av grönkål/svartkål/brysselkål/vitkål/rödkål.. you name it all kind of kål.. det går även bra med en del andra fibriga grönsaker där deras fibrer omvandlas till K1 i tjocktarmen, som tas upp i blodet och sen omvandlas till K2!

Testa för övrigt Endivier, de smakar skit/beskt iallafall jag har lite vant mig. oså bara njuter jag av att få en extra dos K1/2!

Nu kommer vi då till folks som hälldre tar tillskott än äter Natto/surströming/en massa kålgrejer/endiver och vägrar att bosätta sig vid medelhavet under vintern,(Portugal har fortfarande bra skatteregler för de med hög privat pensionsförsäkring.)!

Då finns det nästan ingen annan möjlighet än att flytta Västkusten.. i sämsta fall till Danmark och där då leva av färsk fisk/skaldjur, det täcker D3 behovet som regel när det sen kommer till K2 så är det dagliga intag av Grönkål/svartkål.. endiver och en massa sådana andra kålgrejer.. du får tugga brysselkål och brocoli!

Hoppas bara alla fattar att jag delvis skämtar.. K2 produceras av bakterier inte i vår tarm, utan i jäst föda.. ät mer sådant!

Såå jag har lixom nämnt några sådana livsmedel typ Surströming och Natto.. har man svårt för dessa rekommenderar jag iallafall Surkål och den koreanska varianten Kimchi!

Hur gör man då.. om man inte ens älskar surkål/kimchi, den som inte älskar Kimchi i dag är liksom lost i space, in princip inga Poke Bowls.. vilket i princip är nödvändigt för ett socialt umgänge.. främst after work!

Då gör man som jag.. undviker After works.. och käkar min egen grönkål/svartkål/brysselkål/endiver/alla andra sorters kål.. dvs jag gör min egen sk Pissa sallad av nästan vilken kål som helst som jag har hemma!

Brysselkål äter jag bara om jag är bjuden på fin resturang.. likaså Endiver, det var min förra granne som var förtjust i dessa, hon har bott en del år i Holland.. tada hon var gift med en Holländare!

Hur som helst, hennes endiver var litta åt det beska hållet, jag har inget problem med beskt, hur som helst hon var äldre än min mor och flyttade härifrån.