Jump to content

Borde jag gnälla? Får jag det? [Det går lite långsamt]

Stefan S

Recommended Posts

Hej!

Gjorde en fin viktresa för två år sen där jag tappade 45 kilo på 9 månader. (Gick från 133kg cirka till 88kg) med hjälp av fasta + lchf.

Sen blev jag ett ganska fint exempel på att man måste hålla i dieten annars så går det upp igen. Höll väl ändå i kanske ett år.
Mina kläder jag köpt som "smalis" blev bara tightare och tightare. Och jag mådde ju inte bra när jag glufsade pizza och godis och slutade träna, men jag kunde inte sluta.

Jag gick upp till 103kg innan jag sa stopp.

Den 27:e dec efter helgerna bestämde jag mig igen, en gång för alla. Nu är det stopp och det är träning och kost som gäller.

Därtill tog jag även steget att sluta med mina kvällsaktiviteter (att spela datorspel till midnatt), gå och lägga mig mellan 21-22 och kliva upp vid 06, alla dagar.

Sömnen fungerar otroligt bra, det är en fröjd att sova 7:30 timmar och kliva upp före familjen.

Träningen går bra också, måndag morgon samt onsdag morgon går jag in på gymmet och lyfter skrot. Tisdag + Torsdag lunch joggar jag med kollegor. Och lördagar tar jag en liten egen joggtur, olika grader av variation, ibland hårt ibland lätt.

Kosten går också bra, jag kör med lätthet 16:8 eller 23:1 och jag vet exakt vad jag får och inte får äta. Jag håller mig också borta från sockersubstitut.

Nej, jag har inte mätt min kropp, jag har enbart gått på vågen (ja jag vet man ska inte stirra sig blind...).

Men jag känner ju, med det skrotlyftandet jag gör för att bygga muskler som i sin tur ska käka i sig fett, och den konditionsträning jag gör för att bränna ytterligare, borde ju ge något mer än starkare fysik och uthålligare kropp?

Jag vägde mig den 31:a dec, på 103,6kg.

Nu idag väger jag in mig på 100,6kg. Det är 3 kilo på 6 veckor (42 dagar). Visst, det är jättefint... Det är ett halvt kilo i veckan (vilket är standard...)

Men, "förut" kunde jag tappa mellan 1-2 kilo i veckan, även under 100kg.

Och, det enda annorlunda jag gör nu är att jag tränar lite mer kanske. Jag sover mycket mycket mer. Jag dricker INTE koffein.

Alltså, ska jag gnälla på mina 3 kilo och förbättrade rutiner eller vad ska jag göra? Jag vill ju bli av med fettet så jag kommer i mina kläder igen.

Alternativt... Kan det liksom komma igång lite fortare snart? Vid den här tiden förra gången hade jag tappat åtminstone 5 kg.

• Like 3

1 timme sedan, Erik 2 sade:

Vilken ålder hade du då, vilken har du idag? 

Tränade du lika ihärdigt förra gången som du gör nu? Nu bygger du uppenbarligen muskler samtidigt som du vill minska i fettvikt, kan vara svårt att tappa totalvikt då. 

27-28 resp 30.

Ja, jag hade ungefär likadant upplägg då som nu. Fast då hade jag redan nått min vikt på runt 90. Konditionsträna gjorde jag från ... säg såhär:

Jag promenerade från 130 till 110.
Jag började jogga från 110 till 95.
Jag började styrketräna + jogga från 95 till 90 ish. Pga att jag skulle vara med i en hinderbana och kände att kondition inte räckte till :).

• Like 2

26 minuter sedan, HelgeK sade:

Stefan du bör fundera på vad som fick dig att sluta med LCHF . T. ex. kan det vara så att man längtar efter gamla favorit rätter. Om det är så kan man leta efter lågkalori alternativ. T.ex. jag saknade potatisgratäng med grädde och vitlök, och även glass. Jag frågade på "Kolhydrater i fokus" om de hade några bra LCHF alternativ. jag fick svar: Byt ut potatisen mot rättika(som är låg kart.)  Vad det gällde glass, så var rådet vispa upp vispgrädde och häll i frysta bär(Det är lite kolhydrater i bären, men väldigt lite jämfört med glass. 

Så det allmänna rådet är: Hitta LCHF alternativ till dina gamla favoriter. Så blir allt lättare.    

Jag vet ganska väl hur jag kom mig för att sluta...

Jag åkte på dreamhack winter, slutet på november (ni vet den där datorfestivalen i jönköping) och var där i 4 dagar/nätter.
Det var ju ganska givet att det inte skulle finnas LCHF-mat på det stället.
Men jag fick inte packa med mig nötter och annat, tror dessutom man inte fick ta med sig nötter.
Jag ville heller inte peta i maten som jag betalat dyra pengar för (för att ta bort så mycket dåligt som möjligt).

Så jag åt med tanken att "jag fixar det sen efteråt".

Sen kom december med all form julmat, och då hade jag redan släppt på garden och lättat ankar till mathelvetets portar, så då åt jag då också. Samtidigt som jag, inte tränade.
På nyåret så flyttade jag till en ny bostad, de var ju ändå nån form av träning ;), men jag kunde inte komma igång med kost och träning, jag ursäktade mig med att "det finns flyttlådor hemma så varför ska jag ge mig ut å springa för? de finns grejer hemma att göra som är viktigare".
Och samma år fyllde jag 30, och då ville jag fira med en fin smörgåstårta, samtidigt som vi firade ihop med mina barn som fyller i samma tid, en mer sockrig tårta. Så jag släppte på kost och träning och tänkte "efter det kalaset, då jävlar".
Men det hände inte, och det fortsatte att inte hända under hela sommaren, och hela hösten. Kläderna krympte, konditionen svek mer och mer. Jag började köpa lösgodis i smyg och smuggla in på kontoret. Inte mådde jag bättre för de.

Så med skam i hela kroppen och lösningen i hand så tog jag återigen samma beslut som jag gjorde när jag började på 133kg, och nu har jag minsann lyckats hålla det.

Så, det handlade inte om att jag "saknade någon mat" eller något sånt där. Jag släppte helt enkelt på spärrarna, och sen kunde jag inte på på spärrarna igen. Jag ursäktade mig hela tiden så jag kunde fortsätta, och .. jag .. kunde .. inte .. ta .. mig .. ur .. det.

Förrän nu. Vilket är nice.

Jag bara ventilerar. det är nog allt. :)

• Like 6
  • Sad 1

3 timmar sedan, Stefan S sade:

Kosten går också bra, jag kör med lätthet 16:8 eller 23:1 och jag vet exakt vad jag får och inte får äta. Jag håller mig också borta från sockersubstitut.

Hej! Du är inte den första som får svårare att gå ner i vikt andra gången efter ett "återfall" till vanlig kost. 

Jag kämpar också med allt för många kilon fastän jag levt med LCHF i närmare 20 år. Jag har också praktiserat fasta, vanligtvis 16:8 och ibland 23:1 under de senaste 3-4 åren. Tyvärr har vikten bara ökat. Visserligen har jag passerat klimakteriet men ändå. Nu har jag åter läst in mig på fasta som verktyg för att nå ända in i fettgömman. Har lyssnat mycket på Mindy Pelz och Sten Ekberg och känner mig nu klar över att variationen av fasta är nyckeln till viktnedgång. Kroppen försöker hela tiden att ställa in sig på den nya vanan, så man behöver ständigt överraska med nytt att anpassa sig till. Jag har nu börjat lägga upp fastedagar/tider huller om buller, ex varannan dag helfasta x 3, 16:8 några dagar, någon dag med 3 mål mat, proteinrik dag, proteinsnålare dag. Håller också på med långsiktig detox  sedan snart ett år tillbaka och har förstått att gifter och tungmetaller lagrats i fettcellerna. Kroppen vill oss väl och gör allt för att skydda våra ömtåligaste organ. Det kan vara så att det är nödvändigt att visa toxinerna vägen ut för att få fettet att släppa taget. I detta sammanhang kan jag avslöja att jag gått ner 6 kg. sedan julhelgerna med hjälp av extra fasta + variation och detox.🥳

Här en av Mindy Pelz videor:

https://www.youtube.com/watch?v=v_TeF1P01JM

• Like 5

Du har garanterat inte gått upp flera kilo muskler på bara 6 veckor som amatörgymmare, så kan nog utesluta att ditt "långsammare" resultat är kraftigt påverkat av muskeltillväxt. Möjligen kan det påverka litegrann, bla för att träningen i sig gör att man samlar vätska, blir svullen i de områden man kört igenom, vilket ger högre vikt på vågen.

Dock förstår jag inte varför du vill gå ner i vikt snabbare. Tycker ditt resultat är på drygt 0.5 kg i veckan är perfekt. Att gå ner för fort i vikt är stress och ett trauma för kroppen som kan ge negativa sidoeffekter som lös hud, håravfall, utmattning, ökad infektionskänslighet med mera. Att äta för lite innebär också att dina resultat från gymmet blir sämre, för man måste käka om man vill bli starkare och ha ökad muskeltillväxt. Finns inga fördelar med att rasa i vikt, annan än om du är så fet och hjärtsjuk att du riskerar att dö annars. 

Men tja, om du absolut vill gå ner 1-2 kg i veckan, så kommer det nog inte fungera att njuta LCHF, som knappast är en svältkur. Att det gick förra vändan berodde troligtvis på att det var första gången du satsade helhjärtat på att bli av med övervikten? Men vill man rasa i vikt andra/tredje osv gången så får man köra en mer hardcore low carb, dvs en diet som även är snål på fett och snål på det mesta, typ magert protein, grönsallad och kosttillskott. Men jag ser som sagt inga som helst fördelar med att "stressbanta" på det sättet. Det är inte bra för hälsan. 

• Like 3

5 minuter sedan, DRAKULLA sade:

Hej! Du är inte den första som får svårare att gå ner i vikt andra gången efter ett "återfall" till vanlig kost. 

Jag kämpar också med allt för många kilon fastän jag levt med LCHF i närmare 20 år. Jag har också praktiserat fasta, vanligtvis 16:8 och ibland 23:1 under de senaste 3-4 åren. Tyvärr har vikten bara ökat. Visserligen har jag passerat klimakteriet men ändå. Nu har jag åter läst in mig på fasta som verktyg för att nå ända in i fettgömman. Har lyssnat mycket på Mindy Pelz och Sten Ekberg och känner mig nu klar över att variationen av fasta är nyckeln till viktnedgång. Kroppen försöker hela tiden att ställa in sig på den nya vanan, så man behöver ständigt överraska med nytt att anpassa sig till. Jag har nu börjat lägga upp fastedagar/tider huller om buller, ex varannan dag helfasta x 3, 16:8 några dagar, någon dag med 3 mål mat, proteinrik dag, proteinsnålare dag. Håller också på med långsiktig detox  sedan snart ett år tillbaka och har förstått att gifter och tungmetaller lagrats i fettcellerna. Kroppen vill oss väl och gör allt för att skydda våra ömtåligaste organ. Det kan vara så att det är nödvändigt att visa toxinerna vägen ut för att få fettet att släppa taget. I detta sammanhang kan jag avslöja att jag gått ner 6 kg. sedan julhelgerna med hjälp av extra fasta + variation och detox.🥳

Här en av Mindy Pelz videor:

https://www.youtube.com/watch?v=v_TeF1P01JM

Ja jo, jag kände att jag inte fick ut något av 23:1, så jag gick över till 16:8, och kände väl av att de har hänt lite mer på kilo-sidan. Så nu tänkte jag återigen köra 23:1 en vecka.

Dessutom har jag tänkt slänga på några flaskor med "kallt vatten" för att få kroppen att "lägga energi på att värma upp vattnet", sen får vi väl se... Ska se de där klippet.

• Like 4

4 minuter sedan, Elinor sade:

Du har garanterat inte gått upp flera kilo muskler på bara 6 veckor som amatörgymmare, så kan nog utesluta att ditt "långsammare" resultat är kraftigt påverkat av muskeltillväxt. Möjligen kan det påverka litegrann, bla för att träningen i sig gör att man samlar vätska, blir svullen i de områden man kört igenom, vilket ger högre vikt på vågen.

Dock förstår jag inte varför du vill gå ner i vikt snabbare. Tycker ditt resultat är på drygt 0.5 kg i veckan är perfekt. Att gå ner för fort i vikt är stress och ett trauma för kroppen som kan ge negativa sidoeffekter som lös hud, håravfall, utmattning, ökad infektionskänslighet med mera. Att äta för lite innebär också att dina resultat från gymmet blir sämre, för man måste käka om man vill bli starkare och ha ökad muskeltillväxt. Finns inga fördelar med att rasa i vikt, annan än om du är så fet och hjärtsjuk att du riskerar att dö annars. 

Men tja, om du absolut vill gå ner 1-2 kg i veckan, så kommer det nog inte fungera att njuta LCHF, som knappast är en svältkur. Att det gick förra vändan berodde troligtvis på att det var första gången du satsade helhjärtat på att bli av med övervikten? Men vill man rasa i vikt andra/tredje osv gången så får man köra en mer hardcore low carb, dvs en diet som även är snål på fett och snål på det mesta, typ magert protein, grönsallad och kosttillskott. Men jag ser som sagt inga som helst fördelar med att "stressbanta" på det sättet. Det är inte bra för hälsan. 

Jag bara reflekterar över hur de gick för mig förr med samma/liknande träning och kost kontra nu. Att det gick med 1kg i veckan då, när jag nu hamnar mellan 0-300gram på en vecka.

• Like 2

7 timmar sedan, Stefan S sade:

Hej!

Gjorde en fin viktresa för två år sen där jag tappade 45 kilo på 9 månader. (Gick från 133kg cirka till 88kg) med hjälp av fasta + lchf.

Sen blev jag ett ganska fint exempel på att man måste hålla i dieten annars så går det upp igen. Höll väl ändå i kanske ett år.
Mina kläder jag köpt som "smalis" blev bara tightare och tightare. Och jag mådde ju inte bra när jag glufsade pizza och godis och slutade träna, men jag kunde inte sluta.

Jag gick upp till 103kg innan jag sa stopp.

Den 27:e dec efter helgerna bestämde jag mig igen, en gång för alla. Nu är det stopp och det är träning och kost som gäller.

Därtill tog jag även steget att sluta med mina kvällsaktiviteter (att spela datorspel till midnatt), gå och lägga mig mellan 21-22 och kliva upp vid 06, alla dagar.

Sömnen fungerar otroligt bra, det är en fröjd att sova 7:30 timmar och kliva upp före familjen.

Träningen går bra också, måndag morgon samt onsdag morgon går jag in på gymmet och lyfter skrot. Tisdag + Torsdag lunch joggar jag med kollegor. Och lördagar tar jag en liten egen joggtur, olika grader av variation, ibland hårt ibland lätt.

Nej, jag har inte mätt min kropp, jag har enbart gått på vågen (ja jag vet man ska inte stirra sig blind...).

Men jag känner ju, med det skrotlyftandet jag gör för att bygga muskler som i sin tur ska käka i sig fett, och den konditionsträning jag gör för att bränna ytterligare, borde ju ge något mer än starkare fysik och uthålligare kropp?

Jag vägde mig den 31:a dec, på 103,6kg.

Nu idag väger jag in mig på 100,6kg. Det är 3 kilo på 6 veckor (42 dagar). Visst, det är jättefint... Det är ett halvt kilo i veckan (vilket är standard...)

Men, "förut" kunde jag tappa mellan 1-2 kilo i veckan, även under 100kg.

Och, det enda annorlunda jag gör nu är att jag tränar lite mer kanske. Jag sover mycket mycket mer. Jag dricker INTE koffein.

Alltså, ska jag gnälla på mina 3 kilo och förbättrade rutiner eller vad ska jag göra? Jag vill ju bli av med fettet så jag kommer i mina kläder igen.

Alternativt... Kan det liksom komma igång lite fortare snart? Vid den här tiden förra gången hade jag tappat åtminstone 5 kg.

Du har all rätt att gnälla iomed att livet inte är rättvist.

Iallafall så har du koll på vad som gör vad.. och vad som gick fel.

Ett halvt kilo per vecka är superbra.. att gå ner mer än ett kilo per vecka är antingen en hel del vatten.. eller att man är supermotiverad och kör All in.

4 timmar sedan, Stefan S sade:

Jag bara reflekterar över hur de gick för mig förr med samma/liknande träning och kost kontra nu. Att det gick med 1kg i veckan då, när jag nu hamnar mellan 0-300gram på en vecka.

Det gick bra då, du vill givetvis ha en repris men din kropp har bundit upp en hel massa nya toxiska föreningar och det kort inpå en genomgången rensning/viktras alldeles för snabbt inpå .. så din kropp har ju inte riktigt fått etablera sig i fred.

Bli inte frustrerad.  Din reflektion är fullt förståelig.

Att :

Max 300 g tappad vikt på en hel vecka - det är ju lite väl lite... ja. .

Du är ung. Din kropp klarar av att genomgå snabbare vikttapp än några gram/v. 

Men ställ inte det i kontrast till "allt du uppoffrar"

Mot bakgrund att du ordnat din sömn, håller gott avstånd mellan två måltider och inget snacks däremellan, samt fysisk träning, är maten prio 1. Alltid. (rent socker + snabbmat in i kroppen så lång tid som blivit för dig nu sist, det gör skillnad !!!!

Handlar inte om en liten matematisk ekvation om att nu-gör-vi-bara-om ekvationen,  som om biologisk kropp vore en teknisk maskin? Så klart är det inte så  - särskilt inte när du aldrig hann bli hemma med nya vikten.

En idé för att speeda upp förbränningen = effektiv fettbränning ;   gå raskt/jogga eller simma eller cykla snabbt 1 timmes tid , direkt efter nattsömnen och uppvaknandet och helst innan morgonkaffet. Gör det konsekvent regelbundet och du kan (kanske) komma att få se hur du inom dagar, börjar gå ner kilogram/v. istället för gram. Gällande viktras ger rask promenad alt. jogging , mer än gymmet x 7.

Värt att prova. Om, man känner att det "inte händer något" eller om man blir less på stiltjen. 

Tips :

* använd cayennepeppar i varje måltid, i sallad, i såser, på köttet osv. 

* gör liten bitsk konc. coctail av riven ingefära + cayenne alt. chilli + citron + honung - intag dagligen ca 25 ml på fastande mage.

...därefter , dagliga raska gångturer/simturer - skulle det inte sätta fart på metabolismen, så duscha kallt DAGLIGEN.

En sak till, det är bra att inte halvfrysa medan man utemotionerar däremot vara så sval med kläder att det finns utrymme för termoökning, dvs hellre lite för sval än för varm. Jag ser till att halvfrysa.. inom 10 min. fryser jag inte längre, blir vanesak... till slut normaliserat. Så jag har aldrig kofta under täckjackan.. utan ett ärmlöst linne..  sedan uppskattar jag mer att simma i lite kallare vatten än det varma som simbassängerna har.

Men gillar du att simma eller inte ens testat? , så är det enormt gynnsamt per se.

Man tar ut sig omedvetet mer, utan det där motståndet som är på torra land. (vi kommer ju från havet.. vår biologiska vagga... eller..? 😂

@Stefan S Det är intressant att följa den här tråden. Grattis! Härligt att höra att du fått ordning på kosten, fasta, träning, sömn, inget koffein m.m. Bättre vanor som du själv säger. Med viktnedgång som ett mätbart resultat. Vi är nog flera som gnäller här på forumet av och till, mig själv inräknad, så du är inte ensam om det. Har full förståelse för att det är svårt att vara tålmodig. Gnäll hellre här än att slå på dig själv (mentalt) eller tilltala dig själv med en nedlåtande ton. Kan inte låta bli att fundera, appropå att du skrev att du inte kunde sluta samt att smuggla in godis på kontoret, hur ser ditt förhållande till socker och kolhydrater ut? Behöver du vara 100% strikt och låta bli socker och/eller sockersubstitut i alla former? 

• Like 2