duchess

Talg samt mikrovågsugn

Recommended Posts

Hej alla kunniga!

Köpte rå talg från Gröna gårdar och smälte det i en gryta i flera timmar på låg värme i ugn, och silade sedan av fettet och förvarar i glasburk i kyl. Hur ska talg smaka och lukta? Jag får kväljningar av både lukten och smaken. Jag trodde att talg var ganska neutralt? Har jag gjort något fel vid tillagningen?

Något helt annat...lyssnade på Dr Eric Berg som sa att 5-40% av matens näring försvinner när man värmer det i micron. Vad har ni andra läst/hört om användare av micro? I hur stor utsträckning bör man undvika att värma mat i micro? På jobbet har jag ingen möjlighet att värma på annat sätt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Talg har jag ingen erfarenhet av. Kan dock tänka mig att fårtalg måste vara värre än nöttalg. Ister kan vara bättre än talg rent smakmässigt.

Jag har läst på ett flertal ställen att tillagning i micro snarare bevarar näringsämnena bättre, på grund av kortare tillagningstider och mindre behov av vätska. Ångkokning och micro-uppvärmning sägs vara de skonsammaste tillagningsmetoderna. 

Råd & Rön skriver så här: https://www.radron.se/artiklar/myter-om-mikron-/

Men det finns säkert stöd för Dr Eric Bergs påstående där ute på nätet också, om man letar...

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Talg har en viss smak och lukt, tror inte att du gjort något fel.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är själv lite skeptisk mot micron... men jag tror att rent vetenskapligt finns det inget som direkt säger att micro är sämre än andra metoder att värma mat. (Däremot brukar det finnas en del "rykten" som säger det).

Jag har testat att köpa talg någongång men tycker personligen att smör är betydligt godare. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På 40-50 talet använde min mamma fårtalg som handkräm mot självsprickor på fingertopparna, det fanns alltid en klump talg för detta. Har inget minne av att vi käkade fårtalg.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fårtalg är effektivt mot självsprickor, det kan jag intyga. På den tiden vi hade får brukade jag klippa dem i mars, när mina händer var som torrast, med sprickor i fingertopparna. Det räckte  med att klippa en tacka så blev händerna mjuka och sprickorna läkte. Om man däremot ska äta fårtalg är det bäst att kontrollera att den inte kommer från en vuxen bagge. Vi hemslaktade en sådan en gång och köttet hade en "speciell" lukt och smak när man anrättade det. Familjen vägrade att äta av det, jag åt en del, och hönsen hade inget emot att äta resten.

Redigerad av Borje
Har gjort ett tillägg
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla tillagningsmetoder utarmar näring/vitaminer på olika sätt. Mikron är inte så mycket värre än något annat, beroende på hur du använder den. Det vill säga, kör du något väldigt länge i mikron(så det blir som en torr barkbit) så försvinner såklart mycket näring samt att det lilla som finns kvar har dålig biotillgängligheten. Men vem gör det medvetet? Att bara värma upp mat snabbt har inte den dramatiska effekten eller det finns ingen studie/tester som skulle styrka det. Självklart försvinner alltid lite näring när man mikrar, men liksom inte uppåt 40% för att du har matlådan en halv minut därinne.

Mikron har använts frekvent av vanliga hushåll i över 40+ års tid, så om den resulterade i näringsbrist eller dylikt så skulle vi nog noterat det vid det här laget.

Att ångkoka försiktigt eller laga i ugn på låga temperaturer är dock skonsammare än att mikra. Men lite bökigt att göra det på lunchen på jobbet!

Talg kan lukta speciellt, väldigt mycket "djur" som man kanske upplever som mindre angenämt? Det brukar försvinna när man tillagar. Men luktar talgen något annat som är äckligt, så beror det rimligen på något fel i slaktprocessen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-11 at 19:03, duchess sade:

Hej alla kunniga!

Köpte rå talg från Gröna gårdar och smälte det i en gryta i flera timmar på låg värme i ugn, och silade sedan av fettet och förvarar i glasburk i kyl. Hur ska talg smaka och lukta? Jag får kväljningar av både lukten och smaken. Jag trodde att talg var ganska neutralt? Har jag gjort något fel vid tillagningen?

Något helt annat...lyssnade på Dr Eric Berg som sa att 5-40% av matens näring försvinner när man värmer det i micron. Vad har ni andra läst/hört om användare av micro? I hur stor utsträckning bör man undvika att värma mat i micro? På jobbet har jag ingen möjlighet att värma på annat sätt. 

Talg/ister/fårtalg speciellt smakar/luktar skit, för att inte tala om älg-/ren-talg!

Iallafall, bäst är att använde det vid matlagning, det går lika bra med smör och cocosfett!

Såå, hur använder man då talg, jo man späckar stekar som annars skulle vara rätt fettfria!

Iallafall det är litta samma som att köpa märgben!

Man använder det i matlagningen, antingen på grund av att man inbillar sig att det är hälsosamt, eller för att det ingår som en del av receptet (rätt så gamla recept) där det innebar att man tog vara på varenda kalori!

Hur som helst, använd ditt köpta späck.. ister är smält och alla märgben du kan komma över i din matlagning.. späcka alla stekar använd/koka märgbenen i varje gryta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Känner mig också lite smått skeptisk mot micro, dess strålning och eventuellt dränering av näring. Men det är svårt att bara ha med sig matlådor på jobbet som inte behöver värmas, så jag får väl blunda för det! Hemma försöker jag alltid ångkoka grönsaker och laga på låga temperaturer i ugn. 

Angående talg så köpte jag Jureskogs talg och den är mycket mer neutral i lukt och smak, den klarar jag av att steka i. Ska försöka använda upp min talg också, smyga ner det i kryddiga grytor kanske! 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg