kickilotta

Dr Berg om coronavirus

Recommended Posts

I Kina har man stora  problem med luftföroreningar som leder till olika lungsjukdomar som man därför redan dragit på sig innan man blir sjuk i Corona.

Lungsjuka har mycket sämre prognos än lungfriska.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om att stärka sitt immunförsvar - dr Berg delar intressanta tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inte tittat på videon men inte heller oroat mig så mycket för Corona ... men de sista dagarna ser ju faktiskt utvecklingen en aning oroande ut...

• Gilla 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessvärre tror jag att USA använder denna Corona-paniken politiskt för att försvaga Kinas ekonomiska makt. Så rapporteringen och sanningen om corona behöver inte stämma överens fullt ut. Jag är också lite funderdam över varför det inte finns mer information om hälsotillståndet av dess avlidna 300+ persionerna innan de blev smittade. Var corona viruset ensam dödsorsaken eller var det den sista sista droppen som fick bägaren att rinna över? Jag tror på det senare om det nu överhuvudtaget var corona...

Jag fuskar nämligen lite på fritiden med att föda upp abessinier. Katter har ofta corona virus - Feline coronavirus, FCoV. Den är väldigt ofta förekommande bland tamkatter och speciellt raskatter och ofta vet man inte om det eftersom symptomen är en övergående diarré. Men ibland händer det att speciellt unga djur kan drabbas av en muterad form FIP-virus (Feline Infectious peritonits virus) vilket leder ofta till döden. Den muterade, FIP-orsakande formen av felint coronavirus har inte visats smitta mellan katter, mutationen tros ske på nytt hos varje katt som insjuknar. Vätska kan ansamlas till exempel i lungorna och katten dör. https://www.sva.se/djurhalsa/djursjukdomar-a-o/kattens-coronavirus-och-fip-felin-infektios-peritonit/ Om corona viruset hade varit så förskräckligt farligt skule vi i familjen ha dött ut för länge sedan :) tillsammans med alla andra kattuppfödare.

Det kan naturligtvis vara ett helt annat nytt okänt corona??? virus som har drabbat Kina. Men det påstås ju ha kommit från djuren. Katter och hundar är inte så olika djur rent biologiskt. Jag misstänker att hundens corona är inte så olik kattens. Jag tar denna "pandemi" med en nypa salt med andra ord.

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med risk för att jag skrämmer upp folk i onödan är det tyvärr så att om de siffror som WHO förmedlat verkligen stämmer är detta det största pandemi hotet sedan penicillinet uppfanns. Vi pratar för Sveriges del typ 50 000 döda av viruset och total lamslagning av viktiga samhällsfunktioner vilket betyder åtskilliga fler döda av andra orsaker. 

Kultingsnuvan och annat man kört skrämselpropaganda kring tidigare år har varit ogrundat (viket säkert finns gamla poster av mig på detta forumet). Dock har det funnits vaccin mot dessa och därför har det funnits incitament att överdriva hotet. Nu finns inget vaccin så enligt mig har medierna än så länge underrapporterat riskerna. 

Närmsta veckorna kommer bli avgörande för om trenden bryts eller om det fortsätter enligt tidigare projektion. 

• Gilla 3
  • Tack! 1
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu så har jag inte tittat på Bergs video.. vilket inte underlåter mig från att uttala mig om Coronavirusepedemin!

Iallafall, Corona är ett vanligt virus.. ofta finns det hos olika djurarter, som är i princip immuna mot detta.. problemet lär uppstå via en mekanism som kallas för Zoonoser, dvs när mäniskor/gäller andra djurarter oxå smittar varandra/kontentimeras för andra djurs virus, då kan det överleva och utvecklas!

Hur som helst, det nya Coronaviruset verkar vara en Zoonos, ett virus från en annan arts virus och sen drabbat en annan art.. i det här fallet människor!

Det skiljer sig således från Grisflunsan och fågelflunsan, hur som helst så verkar det inte dödligare än andra rätt vanliga flunsor.

Oså kommer vi till något annat, dvs det är en ovanlig form, vi har inget immunförsvar mot detta nya virus, iomed att det är rätt nytt och ovanligt!

Det förefaller att vara extremt smittsamt, jag tvekar härvidlag, det handlar nog mer om vanlig flunsa, som snabbt sprider sig över jorden.. skillnaden är att det är nytt och vi inte har adaptivt immunförsvar mot detta som är så ovanligt och nytt?

Hur som helst.. dödligheten lär enligt senaste uppskattningar ligga på samma nivå som alla andra säsongsinfluensor och det dödar främst äldre och redan sjuka!

Till skillnaden mot Spanska sjukan, vilket oxå var ett säsongsvirus men i första hand slog ut unga friska med bra immunförsvar!

Dvs det slog ut lungfunktionerna!

Iallafall ketogen diet är bra för en massa saker, tveksamt om det skyddar mot senaste Coronaviruset!

Iallafall så förefaller dödligheten inte vara högre än andra säsongsvirus.. cirka 2-3%.. mest gamla och redan sjuka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tydligen har bara några få barn dött. - Högst dödstal har män o äldre. -- Jag tror dålig lungfunktion innan man blivit sjuk leder till fatal utgång.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte vart alla får info ifrån att antalet döda inte skulle vara högre än en vanlig influensa? 

Enligt WHO ligger dödligheten på över 2%. Svininfluensan låg på 50-100 ppm. Det är en gigantisk skillnad. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009

Det är inte så att smittskyddsinstituten inte känner till detta. 
”Coronavirus ‘could claim 400,000 UK lives’ warns British expert”

https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2020/02/15/coronavirus-claim-400000-uk-lives-warns-british-expert-12245830/amp/?client=safari

Dock verkar både media och läkarkåren oförmögna att ta in information om de inte bjuds på en muta samtidigt. 

Att data från utbrottet till idag visar siffror vi inte skådat i modern tid är ganska enkel matematik om man bemödar sig titta på siffrorna.

Med det sagt, hur spridning och dödlighet eventuellt förändrar framåt i tiden är svårare att dra slutsatser kring. Ganska ofta dyker upp någon faktor som får viruset på fall. Våren är på väg så håller man alla fall i karantän tills dess finns goda chanser det dör ut av sig självt. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
36 minuter sedan, The Biochemist sade:

Jag förstår inte vart alla får info ifrån att antalet döda inte skulle vara högre än en vanlig influensa? 

Enligt WHO ligger dödligheten på över 2%. Svininfluensan låg på 50-100 ppm. Det är en gigantisk skillnad. 
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/H1N1-utbrottet_2009

Det är inte så att smittskyddsinstituten inte känner till detta. 
”Coronavirus ‘could claim 400,000 UK lives’ warns British expert”

https://www.google.se/amp/s/metro.co.uk/2020/02/15/coronavirus-claim-400000-uk-lives-warns-british-expert-12245830/amp/?client=safari

Dock verkar både media och läkarkåren oförmögna att ta in information om de inte bjuds på en muta samtidigt. 

Att data från utbrottet till idag visar siffror vi inte skådat i modern tid är ganska enkel matematik om man bemödar sig titta på siffrorna.

Med det sagt, hur spridning och dödlighet eventuellt förändrar framåt i tiden är svårare att dra slutsatser kring. Ganska ofta dyker upp någon faktor som får viruset på fall. Våren är på väg så håller man alla fall i karantän tills dess finns goda chanser det dör ut av sig självt. 

Jag antar att du i första hand citerar mig och jag får min info från vanliga media!

Dvs vi vet fortfarande inte om detta är jämförbart med Spanska sjukan, där flest friska dog!

Antalet döda i Kina varierar för varje dag.. litta på hur de räknar på detta/vilka diagnoser de ställer angående dödsorsak!

Hur som helst, det riskerar att bli en pandemi.. främst på grund av att det är ett väldans nytt virus.. egentligen inget nytt virus men ett som överförts från andra arter och sen konvetrterat till att smitta mäniskor.

Iallafall, det jag läser antyder att det är ytterst smittsamt.. huruvuvida kineiska myndigheter håller ner antalet döda på grund av viruset skall jag låta vara osagt, dvs det är iallaffall lika smittasmt.. eller värre än andra influensor!

Skit samma.. Spanska sjukan var inte lika smittsamt, men det drabbade oss mitt under första världskriget , där man sammanförde en hel massa unga friska män i samma lokaler!

Dödligheten var extrem, främst bland unga friska män!"

Den andra grejen är då kanske för att avbryta en pandemisk situation, bör sluta att besöka Kina i det första, handla mindre med kina för det andra!

Hur som helst.. pesten är andra saker vi bör oroa oss för, den finns oxå latent i kina och länder där borta i djur som bor där som är i princip imuna mot detta..

Iallafall allt jag vet läser jag från vanliga media, det finns stora chanser att kinesiska myndigheter underrapporterar, det är inte första gången!

Så då får man gå lite vidare, typ vilka som dör med just de symptomen.. allt tyder ännu på att det främst är äldre och redan sjuka.. typ vanligt vid vanlig influensa!

Osen vill jag spinna vidare på det att det förmodligen är en ovanlig sorts virus där cirka 80-60% kan drabbas.. det är inte lika viktigt, utan det är dödligheten som är viktigast.

Och hitintills så har jag läst om cirka 2-3 %dödlighet.. dvs inte annorlundare än vanlig säsongsgsflundsa  grejen är att det är nytt, det kan eventuellt stiga.. kinesiska myndigheter kan underapportera, eller så är det slutet på mämskligheten så som vi  känner det?

Jag tvivlar på det ioförsig, med tanke på att pesten alldrig varit lika utrbredd som i dag i Kina och i mellanöstern, via olika djur.. av någon underlig anledning verkar vi hur som helst kunna komtrollera det.

Give me som ytterligare information.. SARs var dödligare!

Iallafall, detta Coronavius verkar vara så ovanligt att cirka 60-80 % av världsbefolkningen kan bli angripna, det är allvarligt nog.om Kineserna inte lyckas få bukt med pandemin!

Dvs jag spekulerar vidare, dvs om 60-80% av befolkningen drabbas och dödligheten ligger på 2-3 %, det är en fucking katastrof hur som helst!

Om spridningen och sen oxå dödlighten är större, då är det slut på den värld som vi är vana att leva i!

Såå vårt sista hopp står till att kinesiska myndigheter kan kontrollera det hela!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Zepp syftade egentligen inte på att citera någon specifik person utan hör generell att Corona är som en vanlig influensa. Dottern hade fått höra det av läraren i skolan osv. En tyngre influensa säsong har vi ca 60% smittade i Sverige men inte dör 2-3% av dem. Det skulle vara 120 000 - 180 000 döda av vanlig influensa. Det stämmer inte. Vi skulle inte kunna begrava dem på normalt sätt utan behöva öppna de förberedda massgravar som finns i storstäderna. 

Dessutom finns en fördröjning av döden jämfört med tex SARS viket gör det lite knepigare att jämföra. Om vi antar att vi har 100 personer smittade varav 2 avlidna. Är då dödligheten 2%? Nja, om det tar 4 veckor att avlida och antalet sjuka fördubblas varje vecka betyder det att de flesta smittade har varit sjuka för kort tid för att hinna dö. Om vi nu väntar 4 veckor och det visar sig att vi då har 32 döda kommer vi ha 1600 smittade. 32 döda av 1600 är 2%. Problemet är bara att korrekt dödlighet är 32 av 100, dvs 32%. De andra personerna har varit smittade för kort tid för att hinna avlida. Denna faktor gör Corona väldigt lömsk att räkna på. 

Men som jag nämnde tidigare, detta är vad som har hänt fram till idag. Det finns flera faktorer som kan ändra dess bana och ofta dör sådana här utbrott ut och ibland vet vi inte ens varför. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2020-02-16 at 00:49, The Biochemist sade:

@Zepp syftade egentligen inte på att citera någon specifik person utan hör generell att Corona är som en vanlig influensa. Dottern hade fått höra det av läraren i skolan osv. En tyngre influensa säsong har vi ca 60% smittade i Sverige men inte dör 2-3% av dem. Det skulle vara 120 000 - 180 000 döda av vanlig influensa. Det stämmer inte. Vi skulle inte kunna begrava dem på normalt sätt utan behöva öppna de förberedda massgravar som finns i storstäderna. 

Dessutom finns en fördröjning av döden jämfört med tex SARS viket gör det lite knepigare att jämföra. Om vi antar att vi har 100 personer smittade varav 2 avlidna. Är då dödligheten 2%? Nja, om det tar 4 veckor att avlida och antalet sjuka fördubblas varje vecka betyder det att de flesta smittade har varit sjuka för kort tid för att hinna dö. Om vi nu väntar 4 veckor och det visar sig att vi då har 32 döda kommer vi ha 1600 smittade. 32 döda av 1600 är 2%. Problemet är bara att korrekt dödlighet är 32 av 100, dvs 32%. De andra personerna har varit smittade för kort tid för att hinna avlida. Denna faktor gör Corona väldigt lömsk att räkna på. 

Men som jag nämnde tidigare, detta är vad som har hänt fram till idag. Det finns flera faktorer som kan ändra dess bana och ofta dör sådana här utbrott ut och ibland vet vi inte ens varför. 

Japp det ytterligare en aspekt.. vi får se hur den långsiktiga dödligheten blir.

Oså till att denna Corona är som en vanlig säsongsingfluensa.. spridningen verkar vara liknande, typ droppsmitta/mänsklig kontakt, dvs det går snabbt att sprida i populationen.

Och det är oroande även om dödligheten hamnar på 2-3%.. för enligt de media jag läser, så är det nya Coronaviruset så nytt att i princip ingen har imunförsvar mot det så kan 60-80% av världens befolkning drabbas av det och bli smittade.

Låt oss säga att de har rätt.. nästan 8 miljarder människor där cirka 60-80% smittas.. det blir hur som helst mellan 100-200 miljoner människor som dör i bästa fall.. utifall att 60-80% av världsbefolkningen drabbas.

Oså tebacks till vanlig säsongsinfluensa.. där stora delar av befolkningen redan har en viss immunitet, antigen genom att redan har varit "förkylda" förut eller vaccinerade, det är där det förekommer 2-3% dödlighet, oftast folk som redan står med ena foten i graven.. ålder och allehanda sjukdomar som påverkar ens överlevnadsförmåga.

Låt oss säga att du är inne på rätt spår.. dvs jag läser även om unga friska läkare/sjukvårdspersonal som har avlidit.. och jag antar att de flesta döda är lixom vid vanlig influensa, de dör först.. iomed att de redan stod med ena foten i graven!

Ponera att dödligheten stiger till 10% eller strax över.. cirka en miljard mäniskor som dör, det får återverkningar i hela världsekonomin.

Hur som helst.. vi får hoppas på Kinesiska myndígheter lyckas minska smittspridningen.. fördröjer den tills vi får fram vaccin, tar iallafall minst ett halvt år?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Även om dödligheten "bara" är 2% så kan uppåt 15% av de överlevande få så svåra symptom att de krävt sjukhusvård. Det är en oerhörd skillnad mot en vanlig sässongsinfluensa. 

Kanske är det rimligt att jämföra detta första coronavirusutbrott med spanska sjukan, det första influensautbrottet enligt vad jag läst. 

Nu när viruset verkar sprida sig kraftigt även utanför Kina, så även i EU (Italien), borde det kanske vara dags för förberedelse och viss beredskap? Jag skrev ett relaterat inlägg om detta i en annan tråd tidigare idag: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Kahavia sade:

Även om dödligheten "bara" är 2% så kan uppåt 15% av de överlevande få så svåra symptom att de krävt sjukhusvård. Det är en oerhörd skillnad mot en vanlig sässongsinfluensa. 

Kanske är det rimligt att jämföra detta första coronavirusutbrott med spanska sjukan, det första influensautbrottet enligt vad jag läst. 

Nu när viruset verkar sprida sig kraftigt även utanför Kina, så även i EU (Italien), borde det kanske vara dags för förberedelse och viss beredskap? Jag skrev ett relaterat inlägg om detta i en annan tråd tidigare idag: 

Prexis. om det nya Coronaviruset är lika smittsamt som vanlig säsongsinfluensa, så lär det spridas fort.

Den andra grejen är om att det är så nytt, så har i princip ingen imunförsvar mot detta!

Iallfall, då kanske 60-80 % av världsbefolkningen kunna drabbas.. då kan dödligheten drabba cirka 2-3 %!

Skillnaden med Spanska sjukan är, att det inträffade under första världskriget, det var främst unga män som dog, hela logementen blev smittade!

Nu så har vi andra problem, dvs supersmittare som flyger från ena regionen till den andra utan att själva få några allvarligare symptom.

Läser i media att WHO gör allt för att viruset inte skall spridas till fattigare länder där man inte har lika bra  sjukvårdsresurser!

Iallafall, man kämpar för att få fram ett vaccin.. problemajset härvidlag är att att vi lagt ut det på privata företag, olika stater kanske skulle pynta upp några 

miljarder.. eller så är det EU i vårt fall som skall göra det?

Det lär ta tid.. har vi den tiden?

På något sätt så inbillar jag mig att vi eventuellt har lite tur.. får iallallafall en viss tid att förbreda oss, iomed att Kina är en auktoritår stat, som kan utfärda olika drakoniska åtgärder för att begränsa smittspridningen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Zepp sade:

På något sätt så inbillar jag mig att vi eventuellt har lite tur.. får iallallafall en viss tid att förbreda oss, iomed att Kina är en auktoritår stat, som kan utfärda olika drakoniska åtgärder för att begränsa smittspridningen!

Jag upplever detsamma. Även om Kinas åtgärder inte kunnat stoppa viruset helt så kan vi ha vunnit ett par månader, kanske tre eller fyra. Det för oss närmare ett vaccin. 

Nu närmar sig våren och då undrar jag hur temperatur påverkar smittorisken? Jag tycker mig ha läst eller hört att virus smittar dåligt i värme (låter konstigt dock). Men spanska sjukan blev en pandemi i mars 2018.

• Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dödligheten verkar vara en aning högre än en vanlig influensa relativt sett. Det som skrämmer är att så många fler smittas då immunitet är låg vilket gör att dödligheten i absoluta tal blir skrämmande hög. Vi kan jämföra med SARS och svininfluensan, eller inte... SARS fick man stopp på innan den spred sig, svininfluensan försvagades under spridningen så den inte blev mer än en liten snuva. Svinisen cirkulerar fortfarande runt jorden och är en av säsongsinfluensorna numera.

Jag tog en spruta mot svinisen när det begav sig och fick aldrig några symptom ens. En del drabbades av sidoeffekter av det kanske lite tveksamma vaccinet vilket är tragiskt men antagligen hölls antalet döda ner rejält av det. Jag tror inte man kör lika hårt med corona denna gången vad gäller vaccin men jag skulle inte tveka om det kommer fram. Nästa höst är jag dessutom berättigad till fri vaccinering mot säsongsinfluensor. Börjar bli till åren 🧑‍🦳

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg