Isabell Posted February 13, 2020 Share Posted February 13, 2020 Tips på mat till ett barn på 4 år vid/efter magsjuka? Sjuksköterska rekommenderade vitt bröd och kex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 Vilken mat har barnet fått tidigare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elinor Posted February 14, 2020 Share Posted February 14, 2020 Något som är bra magsjukemat är är kokt morot, palsternacka, sötpotatis som man gör ett gott mos av med en klick smör i. Vad gäller protein så kokt vit fisk, kyckling, skinka eller äggröra, tycker jag är bra. Banan eller yoghurt funkar också. Undvik mat som är hårdstekt och var lite försiktig med fettet också, tills magen är normal igen. Bröd och kex låter inte som en bra idé, eftersom vete är jobbigt för matsmältningssystemet. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
enahel Posted February 15, 2020 Share Posted February 15, 2020 Alltid vid sjuka så gör jag bananpankakor, (1 banan, 2 ägg, lite salt stekt i smör). Jag gör en större batch och har i kylen så kan barnet äta vid hunger. Inte så mycket smak, inte så jobbigt för magen, och enkelt att ta fram när som. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts