Högt LDL

Asta_B

Recommended Posts

Hej. Jag har nyligen kontrollerat mina prover gällande kolesterol. Arbetar på vårdcentral och nu vill de att jag äter statiner . Det vill inte jag. Jag äter liberal LCHF är 

inte överviktig. Tränar 4- 5 dagar i veckan.

LDL/HDL kvot 3,1

kolesterol 7,3

HDL 1,7 mmo/L

LDL 5,3 mmol/L

Triglycerid 0,85 mmol/L 

Jag är 57 år och känner mig faktiskt hyfsat frisk. Har en Ulcerös i botten men som just nu sköter sig utmärkt.

Dock blev jag orolig av deras oro. De vill mig väl men vi tänker nog olika.

Bör jag oroa mig? 

2 timmar sedan, Asta_B sade:

Hej. Jag har nyligen kontrollerat mina prover gällande kolesterol. Arbetar på vårdcentral och nu vill de att jag äter statiner . Det vill inte jag. Jag äter liberal LCHF är 

LDL/HDL kvot 3,1

kolesterol 7,3

HDL 1,7 mmo/L

LDL 5,3 mmol/L

Triglycerid 0,85 mmol/L 

Jag är 57 år och känner mig faktiskt hyfsat frisk. Har en Ulcerös i botten men som just nu sköter sig utmärkt.

Bör jag oroa mig? 

Du behöver inte oroa dig det minsta. Däremot kan det aldrig vara fel att äta lite striktare LCHF än liberal.

• Like 4

1 timme sedan, Asta_B sade:

LDL/HDL kvot 3,1

kolesterol 7,3

HDL 1,7 mmo/L

LDL 5,3 mmol/L

Triglycerid 0,85 mmol/L 

Bör jag oroa mig? 

Nej, du har utmärkta värden (åtminstone de som du visar här), och du verkar må bra,  och dina kollegor som vill medicinera dej verkar inte ha någon aning.

• Like 3

19 minuter sedan, nokenok sade:

Nej, du har utmärkta värden (åtminstone de som du visar här), och du verkar må bra,  och dina kollegor som vill medicinera dej verkar inte ha någon aning.

De är utbildade inom sjukvård ratar allt gällande LCHF. Jag har lågt blodtryck och alla andra värden ligger på topp. Tack snälla. 

• Like 2

On 2020-02-13 at 18:38, Asta_B sade:

LDL/HDL kvot 3,1

kolesterol 7,3

HDL 1,7 mmo/L

LDL 5,3 mmol/L

Triglycerid 0,85 mmol/L 

Bör jag oroa mig? 

Då får du utbilda dina kollegor, dvs det är ditt svinhöga HDL-C, det (goda kolesterolet) som driver upp ditt Tot-C!

Dvs LDL-C/HDL-C skall vara under 6, gärna på 5.. alla nivåer under 4 är på tonårsnivåer!

Oså;

"Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

• Like 2

20 minuter sedan, al@j sade:

Onda eller goda kolesterolet????? Kolesterol finns i bara en sort och det är gott och nödvändigt, däremot så finns det lipider som bär fram kolesterolet. Ät riktig mat och bry dig inte om kolesterolet det sköter sig själv.

Det är en definition, en sammanblandning av olika begrepp!

Såå om jag oxå skall typ vara extra noga, Lipider är fetter, du menar nog APO-lipoproteiner?

Iallafall, när jag ändå är på G.. no pun intended, det finns en del nomenklatur.. en del vettiga studier oxå för den delen, de är litta gamla, men inte helt fel!

Såå förr så mätte man LDL-C, HDL-C samt triglycerider, därav uttrycket det goda samt det onda kolesterolet, dvs man mätte då innehållet av kolesterol och Trg i olika APO-lipoproteiner!

Det var på den tiden höjden av vetenskap för att indikera framtida risk för CVD!

Iallafall så är kolesterol en alkohol.. därav  -ol och det produceras till minst till 80-90 i våra egna celler och det styrs till en rätt stor del utav Insulin och Glukagon.. till en väldans liten del av om man äter kolesterolrik mat.

Oså åter till de gamla studierna, det man såg var i princip att de med lägre andel HDL-C.. egentligen låg andel APO-A1 hade större risk för framtida CVD.. en rätt stor del av dessa kan indikera Metabolt syndrom/prediabetes!

• Like 2

• Annika Rane changed the title to Högt LDL
  • 3 weeks later...
On 2020-02-15 at 14:51, Zepp sade:

Då får du utbilda dina kollegor, dvs det är ditt svinhöga HDL-C, det (goda kolesterolet) som driver upp ditt Tot-C!

Dvs LDL-C/HDL-C skall vara under 6, gärna på 5.. alla nivåer under 4 är på tonårsnivåer!

Oså;

"Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

Tack snälla. Övertalnngskampanj pågår på arbetet men jag står på mig. 

• Like 3

On 2020-02-15 at 15:14, al@j sade:

Onda eller goda kolesterolet????? Kolesterol finns i bara en sort och det är gott och nödvändigt, däremot så finns det lipider som bär fram kolesterolet. Ät riktig mat och bry dig inte om kolesterolet det sköter sig själv.

Tack :) Jag äter och mår gott. 

• Like 5