Gå till innehåll

Fråga gällande Kolesterol

Recommended Posts

Hej,

Tänkte kolla med er gällande detta:

Ålder: 40

Kön: Kvinna

Vikt: 53

Längd: 1,62

LCHF sen 21 Juni, 2019.

Värden:

P--Glukos 5,0 mmol/L
P(fPt)--LDL-kolesterol 6,4 mmol/L *
P--HDL-kolesterol 1,6 mmol/L
P--Kolesterol 8,4 mmol/L *
P(fPt)--Triglycerid 0,96 mmol/L
P--Apolipoprotein A1 1,49 g/L    
P--Apolipoprotein B 1,80 g/L *
P--CRP <1 mg/L

Läkarn vill ge statiner, dock så är jag väldigt tveksam tanke på att vi äter LCHF och tagit bort all processat mat.

Skulle uppskatta med era åsikter, försökte hitta en LCHF-läkare i sthlm men det är svårt att hitta en.

Tack för hjälpen :)

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hjärtproblem eller många släktingar med hjärtproblem? Om svaret är nej så har du sannolikt inget akut att vara orolig för ... du kan ta tid på dig att fatta ditt beslut. :)

Höga P--Apolipoprotein B är en markör för ökad risk.

Låga CRP och triglycerider samt höga Apolipoprotein A1 är markörer för lägre risk.

Om du är orolig så kan man åtminstone anekdotiskt minska sina 
Apolipoprotein B genom att byta ut en del av kosten som innehåller mycket mättat fett mot feta fiskar (typ lax), olivolja och avocado.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Tack Peter,

Pappa hade hjärtproblem och fick statiner, men han dog utav hjärtinfarkt när han blev 65.

Har kommit igång med träning och äter Coenzym Q10.

Vill verkligen fortsätta med Keto-kosten, det har gjort mig friskare och jag har gått ner ca 12 kg och tappat 12 cm runt magen.

Finns det andra tillskott som skulle kunna minska P--Apolipoprotein B.

Är väldigt nöjd med min CRP och Triglycerid nivå.

Tack för hjälpen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Lägre vikt är ju också bra! Har du kollat blodtrycket?

Jag tycker nog att det kan vara en bra ide att förskjuta kosten mot mera fet fisk och olivolja (det är fortfarande LCHF) :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Artikel i tidningen iForm - 5 myter om kolesterol
https://iform.se/halsa/5-myter-om-kolesterol

Ralf Sundberg om kolesterol (TV4)
https://www.youtube.com/watch?v=szOH5Aq2jYE

TV4:s doktor Mikael Sandström kritiserar läkemedelsindustrin i TV4
https://kurera.se/redaktionen/2018/12/12/doktor-mikael-kritiserar-lakemedelsindustrin-i-tv4/

• Gilla 3
Länk till inlägg

@Peter B uppskattar verkligen att du återkopplar.

Blodtrycket är lågt, ligger mellan 125/70, allt annat är top förtuom P--Apolipoprotein B.

Vi kör mer fisk nu och får göra uppföljning därefter.

Känner du till någon bra läkare inom Sthlm område som man kan boka tid hos?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Nej... det finns knappt några vad jag vet ...det skulle nog vara känt om det fanns. 

Den  som brukar nämnas (han skriver också ibland (sällan) på bloggen hos Dietdoctor) är Björn Ekengren. Jag försökte faktiskt vid ett tillfälle lista mig hos honom...men han var fullbokad. ;) 

https://www.dietdoctor.com/se/authors/dr-bjorn-ekengren
https://www.dietdoctor.com/low-carb/doctors

Ska bli intressant och höra om du kan få ner "LDL":erna på naturlig väg.

(glöm inte ..fet fisk, lax tonfisk och mycket olivolja)

Lycka till! :)

• Gilla 3
Länk till inlägg

@Peter B och @Erik 2 tack att ni tar er tid och besvarar min fråga, jag uppskattar detta verkligen!

Jag ska införa mer fisk och utöka mängden av CoQ10, jag håller er uppdaterade :)

Önskar er en härlig dag och helg!

• Gilla 3
Länk till inlägg
30 minuter sedan, Peter B sade:

Den  som brukar nämnas (han skriver också ibland (sällan) på bloggen hos Dietdoctor) är Björn Ekengren. Jag försökte faktiskt vid ett tillfälle lista mig hos honom...men han var fullbokad. ;) 

Björn jobbar inte längre som familjeläkare, han är numera verksam inom försvaret (om jag uppfattat det rätt...)

• Gilla 5
Länk till inlägg

Tillägg:

Du kan lugna dig själv en hel del genom att stoppa in dina värden i tabellen nedan (den bygger på den kanske största studien som gjorts på risker med blodfetter):

https://www.mdcalc.com/framingham-risk-score-hard-coronary-heart-disease#use-cases

Det som talar lite emot  är att din far hade hjärtproblem och det är väl antagligen därför din läkare vill ta det säkra före det osäkra och ge dig statiner. Du borde egenligen testa ditt  Lp(a) värde (Lipoprotein(a) ) .  Men jag vet inte om läkare i Sverige gör det? Höga Lp(a) värden indikerar genetiskt förhöjda "LDL"-värden.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

En anekdot från "verkliga livet": Min pappa hade normala nivåer på sitt kolesterol, men drabbades av hjärtinfarkt vid 69 års ålder. Han genomgick en bypass-operation året efter, och lever än, snart 94 år gammal. Naturligvis (sic) ordinerades han statiner, vilket sannolikt har bidragit med en del trista och rörelsehämmande biverkningar.

Min mamma hade vid test i 50-årsåldern höga kolesterolvärden. Hon har inte haft någon hjärtinfarkt, men hade en hjärtincident för ca 5 år sedan, 85 år gammal (nu är hon snart 91). Kanske den incidenten var en följd av att även hon äter statiner. Det kan vi aldrig få veta.

Själv har jag skyhöga kolesterolvärden (se tråden Forskning på vegetabiliska oljor) men perfekt blodtryck, perfekt blodsocker och mår minst lika bra som i 30-årsåldern, är nu 60. Jag är inte bekymrad över att äta mättat fett, men har ingen medicinsk utbildning, utan förlitar mig på forskare som Uffe Ravnskov och Ralf Sundberg.

• Gilla 7
Länk till inlägg
1 timme sedan, Peter B sade:

Tillägg:

Du kan lugna dig själv en hel del genom att stoppa in dina värden i tabellen nedan (den bygger på den kanske största studien som gjorts på risker med blodfetter):

https://www.mdcalc.com/framingham-risk-score-hard-coronary-heart-disease#use-cases

Det som talar lite emot  är att din far hade hjärtproblem och det är väl antagligen därför din läkare vill ta det säkra före det osäkra och ge dig statiner. Du borde egenligen testa ditt  Lp(a) värde (Lipoprotein(a) ) .  Men jag vet inte om läkare i Sverige gör det? Höga Lp(a) värden indikerar genetiskt förhöjda "LDL"-värden.

Jag hamnade på 2,8%/7% i framingham kalkylatorn. 🙂 och är troligen en LMHR.

• Gilla 4
Länk till inlägg
33 minuter sedan, Angelico sade:

Jag hamnade på 2,8%/7% i framingham kalkylatorn. 🙂 och är troligen en LMHR.

Och jag hamnade på 3,2%/8%. Nu känner jag mig om möjligt ännu lugnare än tidigare 😀

Är dessutom smal och motionerar mer än 1 timme varje dag 😀

• Gilla 6
Länk till inlägg
9 minuter sedan, SGK sade:

Och jag hamnade på 3,2%/8%. Nu känner jag mig om möjligt ännu lugnare än tidigare 😀

Är dessutom smal och motionerar mer än 1 timme varje dag 😀

Skulle du kunna säga att motion och viktbalans, kan ha betydelse för kolesterol-värdet?

Mest så där allmänt...  utan någon precisionsvetenskaplig uppbackning.

Enligt Feldman, (kolesterolexperten) hade man t.ex upptäckt att kaffe, för somliga individer inverkar negativt gällande kolesterol, varpå han rekommenderar att inte dricka kaffe minst 48 h innan blodprovet. Finns kanske liknande resonemang här i Sverige om kaffet?

Vidare sa han att, det är just kaffeälskarna som kan uppvisa "dåliga" , "sämre" värden. Samtidigt, som det "onda" kolesterolet enligt å andra sidan många.. inte är så dåligt alls (beroende på hur avvikande nat.vis) - är det en djungel eller inte?

• Gilla 2
Länk till inlägg
1 timme sedan, Gemma sade:

Skulle du kunna säga att motion och viktbalans, kan ha betydelse för kolesterol-värdet?

Mest så där allmänt...  utan någon precisionsvetenskaplig uppbackning.

Jag har inte så bra koll på det mer än att jag är övertygad om att motion är bra för hälsan och att det brukar sägas att det är bättre att vara smal än att vara överviktig. För övrigt slutade jag dricka kaffe med koffein för drygt 2,5 år sedan för att se om jag skulle sova bättre. Jag dricker 3 små koppar koffeinfritt kaffe per vecka numera.

Orsaken till att jag tog upp det var att faktorerna vikt och motion inte fanns med i Framingham-uträkningen och jag tänkte att om jag dessutom "prickar av" dem kanske risken är ännu mindre. Och då syftar jag inte på att det minskar kolesterolvärdet utan på risken för hjärtincidenter. Jag är nämligen skeptisk till att det är ett samband mellan dem.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vi får inte heller glömma att våra kolesterolvärden är vad våra kroppar vill att de ska vara. Kroppen producerar det den behöver och använder det där den behöver. Det finns andra markörer som vi ska titta på vad gäller risk för hjärtsjukdom, kolesterol är irrelevant förutom möjligen som indikator på att vi är inflammerade och inflammation och hjärtsjukdom är kopplade. Lågt kolesterol och hjärtsjukdom är korrelerade. 

Fixeringen vid kolesterol både inom sjukvården och på detta forum är tröttsam. 

@Peter B  "Genetiskt förhöjda LDL värden". Syftar du på familjär hyperkolesterolemi (stavas så?). Den koppling man tycker sig ha sett mellan FH och hjärtsjukdom visar sig handla om andra genvariationer som FH personer ofta har som tex har att göra med koagulationsfaktorer, detta gör att dessa personer riskerar tidig död i hjärtsjukdom (men då skyller man på kolesterolet som vanligt) men risken verkar minska över tid och äldre FH personer visar sig ha mycket goda möjligheter att bli riktigt gamla och friska, de har gott skydd av sitt höga kolesterol. 

• Gilla 5
  • Tack! 1
Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kolsterolrädslan grundar sig, enl vad jag tror, på ett feltänk. Jag brukar tänka så här: Om nu kolesterol bildas av kroppen, man får förmoda i den mängd som kroppen behöver i varje ögonblick, och att det "dåliga" kolesterolet LDL faktiskt är det aktiva, dvs det som är på väg ut till kroppens alla vävnader för att reparera cellväggar och annat, och att det "goda" kolesterolet HDL är det som helt passivt är på väg tillbaka till levern, ja då är det ju inte alls någon nackdel att ha högt kolesterol  och speciellt inte att ha högt LDL. Bara vad jag tror, har ingen forskning att hänvisa till. Men känns logiskt för mig.

Angående FH så skriver Ravnskov ganska ingående om det.

Redigerad av nilu
Tillägg
  • Gilla 2
Länk till inlägg
6 minuter sedan, SGK sade:

Jag har inte så bra koll på det mer än att jag är övertygad om att motion är bra för hälsan och att det brukar sägas att det är bättre att vara smal än att vara överviktig. För övrigt slutade jag dricka kaffe med koffein för drygt 2,5 år sedan för att se om jag skulle sova bättre. Jag dricker 3 små koppar koffeinfritt kaffe per vecka numera.

Orsaken till att jag tog upp det var att faktorerna vikt och motion inte fanns med i Framingham-uträkningen och jag tänkte att om jag dessutom "prickar av" dem kanske risken är ännu mindre. Och då syftar jag inte på att det minskar kolesterolvärdet utan på risken för hjärtincidenter. Jag är nämligen skeptisk till att det är ett samband mellan dem.

Ja det är lite svårt att nonchalera överviktens risker..  redan efter ca 10 kg ö.vikt.. hade jag märkbara medicinska effekter som jag totalignorerade (inte längre!) - det är svårt att argumentera emot de fysiska lagarna ang. fysionomin/motoriken och sambandet med överflödsfett, friktionen blir mindre med smal kropp. (lyckans ost!)

Har resonerat nåt liknande, efter att ha stressats av "kolesterolbeskedet och vad jag upplever som "statin-hot" (skojar lite.. ) men faktiskt djupt ovillig att påbörja statiner. 

Har införskaffat Cikoria.. dels också för att koffein stressar kroppen, vilket i sin tur kan ge lipioida effekter, vare sig det ökar eller inte ökar kolesterolhalten. Dricker redan 1/2 citron om dagen, och thé.. men svårt lägga av med kaffet ändå.

För övrigt, strävan viktbalans av HÄLSOSKÄL, tanken på att vid eventuella framtida vårdbehov/inläggning om man t.ex bryter höften ell. annat på sin 90-års-dag, då vill man iaf inte bli upphissad i en sele eller lift.. för att vara lite dråplig, men fetma kan ge annan effekt på en äldre kropp, än på medelålders kropp.. är inte precis lättare att enbart GÅ.. som 80-åring, jämfört med 60-åring, som jag företäller mig, gå med bilringar eller utan.. det är väl enbart lite matamatisk uträkning över 3 sekunder, i min värld.

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 minuter sedan, Erik 2 sade:

Vi får inte heller glömma att våra kolesterolvärden är vad våra kroppar vill att de ska vara. Kroppen producerar det den behöver och använder det där den behöver. Det finns andra markörer som vi ska titta på vad gäller risk för hjärtsjukdom, kolesterol är irrelevant förutom möjligen som indikator på att vi är inflammerade och inflammation och hjärtsjukdom är kopplade. Lågt kolesterol och hjärtsjukdom är korrelerade. 

Fixeringen vid kolesterol både inom sjukvården och på detta forum är tröttsam. 

@Peter B  "Genetiskt förhöjda LDL värden". Syftar du på familjär hyperkolesterolemi (stavas så?). Den koppling man tycker sig ha sett mellan FH och hjärtsjukdom visar sig handla om andra genvariationer som FH personer ofta har som tex har att göra med koagulationsfaktorer, detta gör att dessa personer riskerar tidig död i hjärtsjukdom (men då skyller man på kolesterolet som vanligt) men risken verkar minska över tid och äldre FH personer visar sig ha mycket goda möjligheter att bli riktigt gamla och friska, de har gott skydd av sitt höga kolesterol. 

Sanningens ord, fixeringen vid kolesterol är fruktansvärt överspelad.. men ibland behöver man älta det 1, 2 , 3 veckor.. eller för annan kanske månader, innan poletten trillar ner.

Jag är inte det minsta orolig över att hoppa över statiner, det bekommer mig absolut plus minus noll.

Dock, intressant ämne... bl.a de samband du nämner här, att det kanske är lite värt att hålla lite koll ändå, så inte värdena skenar iväg.. varför jag ska försöka... att dra ner på kaffet. Även om kaffet inte har ett smack med kolesterolnivån att göra , det lär vara individuellt, enl. Feldman.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Vill tacka alla som motiverar och bistår med goda råd. Nu känns det bättre inför samtalet med läkaren på måndag. Ska dock försöka hitta en läkare som förespråkar bra kost före medicinering. 

Verkar som att alla läkare vill tvinga en på läkemedel, har ingenting emot läkemedel om de kan förklara det på ett vettigt sätt.

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Erik 2 sade:

FH är tydligen något av en slaskdiagnos med den gemensamma faktorn att man har gener som leder till "avvikande" kolesterolvärden...jag har för mig att det handlar om över 1000 olika genetiska kombinationer som kan leda till detta. Men att då säga FH-personer har mycket goda möjligheter att bli riktigt gamla och friska är nog felaktigt. För många FH-varianter är det säkert som du säger ... men andra är säkert mer eller mindre dödliga i ung ålder.

Det kan också vara värt att tillägga att LDL-kolesterol är en nödvändig komponent i ateroskleros och om i princip skulle nolla LDL så kan du inte få ateroskleros. Dock skulle du kanske dö av andra orsaker i förtid... rent allmänt så är forskningen i det stora hela överrens om att höga värden av ApoB är en markör och antagligen också en riskfaktor för ateroskleros. Därmed inte sagt att det är den enda riskfaktorn utan en av många, t ex är också inflammation en nödvändig komponent.

• Gilla 3
Länk till inlägg
23 timmar sedan, Peter B sade:

Tillägg:

Jag har fått detta analyserat i Umeå.  I och för sig ett forskningsprojekt. Men det finns att tillgå.

Länk till inlägg
19 hours ago, Peter B said:

Det kan också vara värt att tillägga att LDL-kolesterol är en nödvändig komponent i ateroskleros och om i princip skulle nolla LDL så kan du inte få ateroskleros.

Intressant, det har jag nog inte sett förut, nolla LDL ingen ateroskleros. Är det djurförsök eller en grupp människor nånstans? Ett problem med noll kolesterol är väl att inga köshormoner skulle produceras och reproduktionen blir då lite svår.

Men jag kanske hänger upp mig på definitioner.

Möjligen kan jag begripa att en klump med bla kolesterol, som lossnar från en kärlskada och fastnar ett förkalkat kärl, en propp, kan skyllas på kolesterol för att om det inte fanns kolesterol i klumpen kanske den varit mindre och mindre farlig. Men problemet är egentligen det förkalkade kärlet. Om kärlen inte är förkalkade är det större chans att proppar inte fastnar. Förkalkningen beror på inflammation i kärlväggen som kroppen försöker laga permanent genom att göra ben av kärlet. Varken inflammationen eller förbeningen möjliggörs av kolesterol. Så vitt jag har begripit. 

• Gilla 5
  • Tack! 2
Länk till inlägg

Det slog mig att om man ska vara noga med definitionerna så är LDL och HDL namn på proteinbåtar som transporterar bla kolesterol. Kolesterol är kolesterol oavsett vilket taxibåt det åker i. Sen kan kolesterol vara oxiderat eller på annat sätt skadat, men då gissar jag att det oftast åker HDL taxi på väg till återvinningen i levern. LDL båtarna blir mindre ju längre de åker omkring för att dela ut sin last där det finns köpare, och de kan skadas, och oxideras och orsaka sår i kärlen särskilt i kärlförgreningar där trycket blir störst. 

Länk till inlägg

Vi börjar med Tot-C;

"Totalkolesterol. I de flesta fall ett rätt dåligt mått på risk ensamt. Ofta rekommenderas värdet vara under 5,0 – vilket egentligen endast gäller redan hjärtsjuka. För i övrigt friska är det en orimlig nivå för behandling – 70% av svenskar mellan 30-50 år har högre värde, och 90-95% av svenskar över 50 år."

6,4/1,6=4.. bör vara under 6, helst 5 eller lägre.. rena tonnårsvärdena om de landar på 4!

"Triglycerider. Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom."

APO-b1,8/APO-A1,49= 1,2, det är väl detta som avviker i så fall?

Tex så samvarierar det inte med LDL-C/ HDL-C!

"Provet,  apo-kvoten, hamnar vanligen någonstans under ca 1,5. Ju lägre desto bättre. Följande gränser har föreslagits, ofrånkomligen något godtyckligt:

"

Kvinnor:

• Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8  = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk

Personer med känd hjärtsjukdom bör helst ha mycket bra apokvot för att minska risken för återinsjuknande."

https://www.dietdoctor.com/se/kolesterol#tolka

"Andra orsaker till de höga värdena kan vara lever- och njursjukdom, underfunktion av sköldkörtel eller användning av vissa mediciner - exempelvis betablockerare, urindrivande, kortison och manligt könshormon."

https://werlabs.se/halsokontroll/hjart-och-karlsjukdom/apo-kvot

"Låga nivåer av högkänsligt CRP <1 mg/L tyder på en låg risk för framtida insjuknande i hjärt- och kärlsjukdom, medan nivåer mellan 1-3 mg/L tyder på en genomsnittlig risk. Observera dock att det finns flera andra olika riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom såsom ärftlighet, höga blodfetter, högt blodtryck, diabetes och rökning varför riskvärderingen är komplex."

https://werlabs.se/halsokontroll/inflammation/hs-crp

Iallafall, sammanfattar, du har ovanligt hög Tot-C för din ålder, dvs LDL-C det "onda kolesterolet" är högt, men likaså HDL-C det "goda kolesterolet" vilket ger att kvoten blir toppen.. här är det kvoten som är säkraste värde!

Oså, det samvarierar inte med APO-kvoten, som är ett betydligt säkrare värde för framtida risk!

Lite höga Trg för din ålder, detta prov måste tas fastande, annars så mäter man senaste måltiden, annars så är det mer kopplat till Metabolt syndrom, Insulinresistens, Diabetes!

Inga indikationer på att influensa, mediciner eller annat påverkat dina prov av inflamatorisk karraktär!

Oså en brasklapp, jag är inte läkare, så du kan egentligen bortse från mina kommentarer/Googlande, men du får en länk till;

"Högt HDL-kolesterol och kvinnligt kön underskattade skyddsfaktorer"

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=2861

"Risken att dö i hjärtinfarkt eller stroke under de närmaste 10 åren är låg hos friska svenskar före pensionsåldern, speciellt hos kvinnor. Å andra sidan hade mer än hälften en måttlig riskökning (1–4 procent), vilket kommer att öka betydligt när tidsperspektivet förlängs till 20 eller 30 år i stället för de 10 åren som SCORE använder. Endast få i denna åldersgrupp är i behov av primärpreventiva farmakologiska insatser, men desto fler skulle kunna ha nytta av råd och stöd för ändrade levnadsvanor. Eftersom SCORE 2015 ger en rimlig prediktion av risken så kan den användas som ett stöd vid konsultationen kring risker för kardiovaskulär sjukdom. Även om hjärt–kärlsjukligheten fortfarande är något högre i norra Sverige så torde skattningen av absolut risk vara tillförlitlig för landet i stort. Andelen i befolkningen med högre risk torde då vara ännu något lägre i andra delar av landet än i Norrbotten och Västerbotten."

https://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Rapport/2017/04/Nya-SCORE-visar-fa-med-hog-risk-att-do-i-hjartinfarkt-eller-stroke/

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Aprops FH, Zoe la just ut når iintressant.

https://www.zoeharcombe.com/2020/02/the-british-heart-foundation-and-familial-hypercholesterolemia/

* FH is a genetic condition caused by a gene defect on chromosome 19. The defect impairs the body's ability to remove low density lipoproteins (LDL) from the blood stream.

* There are two types of FH – Heterozygous and Homozygous. They are found in approximately 1 in 500 and 1 in 1,000,000 people respectively and so are rare and extremely rare.

* Given the rarity of FH, data are not abundant. The data that exist indicate that people with Heterozygous FH die more of heart disease, but less from cancer and thus the death rate is no higher overall. There is also an age factor with heart disease, such that mortality is no higher for people aged 60-74 with FH than for people of the same age without FH.

* David asks the right question in his presentations on FH: if high LDL-cholesterol is so dangerous, why doesn’t everyone with FH die prematurely from heart disease? His research has led to evidence that there are significant differences between people with FH who develop heart disease and those who don't. Smoking and clotting factors are substantially higher in people with FH who develop heart disease. It is vital for people with FH not to smoke and to have clotting factors identified and managed. High LDL-cholesterol may be nothing more than the marker that someone might have FH and should be genetically tested for the condition.

• Gilla 3
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Erik 2 sade:

Aprops FH, Zoe la just ut når iintressant.

Det är den "enkla" övergripande beskrivningen av FH.

(Tydligen finns bara 😉 150 kända LDLR mutationer )
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/humu.1380010602

En sak som jag undrar över är varför det verkar finnas så många inom "LCHF-rörelsen" som verkar ha "problem" med att höga ApoB/LDL-P värden är en markör för CVD?

Själv har jag ganska hög ApoB/ApoA kvot ca 0.9. Det innebär en tredubblad risk enligt Interheart studien jämfört med dem som har 0.43. Det finns fler sådana studier som visar på liknande resultat. (Men som jag fattar det är det bara en minoritet av LCHF-ätarna som får de här problemen)

image.png

Men det finns ett antal andra markörer, ApoB är bara en av dem. Man får fundera över helheten och bestämma sig för om man är orolig eller inte.

Jag vet att Ravnskov & co ifrågasätter LDL:s farlighet. Men jag vet inte om de tittade på Apo-kvoten eller bara LDL.
https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full

Men som jag ser det får man vara öppen för att ApoB faktiskt är en markör för ökad risk för CVD även om det finns andra hypoteser så känns det som att det inte skulle skada om man kunde pressa ner kvoten en aning. 

• Gilla 3
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Peter B sade:

Det är den "enkla" övergripande beskrivningen av FH.

(Tydligen finns bara 😉 150 kända LDLR mutationer )
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/humu.1380010602

En sak som jag undrar över är varför det verkar finnas så många inom "LCHF-rörelsen" som verkar ha "problem" med att höga ApoB/LDL-P värden är en markör för CVD?

Själv har jag ganska hög ApoB/ApoA kvot ca 0.9. Det innebär en tredubblad risk enligt Interheart studien jämfört med dem som har 0.43. Det finns fler sådana studier som visar på liknande resultat. (Men som jag fattar det är det bara en minoritet av LCHF-ätarna som får de här problemen)

image.png

Men det finns ett antal andra markörer, ApoB är bara en av dem. Man får fundera över helheten och bestämma sig för om man är orolig eller inte.

Jag vet att Ravnskov & co ifrågasätter LDL:s farlighet. Men jag vet inte om de tittade på Apo-kvoten eller bara LDL.
https://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full

Men som jag ser det får man vara öppen för att ApoB faktiskt är en markör för ökad risk för CVD även om det finns andra hypoteser så känns det som att det inte skulle skada om man kunde pressa ner kvoten en aning. 

Det är ofta här som det går fel, dvs FH eller metabolt syndrom, kan ge  litta samma symptom, men av helt andra anledningar!

FH är en genetisk defekt, medans metabolt syndrom är en kost/livsilsrelaterad sjukdom som främst har med hyperinsuliulinemi att göra!

Och hur vet man det.. iallafall så menar Ravnskog att han själv lider utav FH.. troligen av den mildare formen!

Dvs det handlar om leverns förmåga att bryta ner APO-B!

Det handlar således inte lika mycket om LDL-C.!

'Såååå, kolesterol bildas iallafall till cirka 80-90 % i dina egna celler till iallaafall till stora delar under inflytande av Insulin eller gukagon!

Dvs det är här det ofta går fel, när man testar olika personer, dvs de med FH får en katastofal påverkan medans de med metabolt syndrome får samma diagnos!

Såå jag litar hur som helst på Peter Attia.. its a number game, dvs höga andelar av APO-b är en riskfaktor, oavsett orsak!

Det svåra är fortfarande att ställa diagnosen.. FH eller metabolt syndroe!

Mina konklusioner.. litta dragna från olika studier, det är cirka några enstaka procent som lider utav FH.. de andra.. cirka 90-99% lider utav metabolt syndrome/hyperinsulinemi/insulinresistens!

• Gilla 2
Länk till inlägg

Aseem Malhotra säger att INSULINRESISTENSEN är den viktigaste markören för risk för hjärt- och kärlsjukdom.Det tycker jag låter vettigt. Se: https://www.youtube.com/watch?v=DV9yQbNCE3E.      (Ungefär lite efter 10,30  in i videon.) Men hela videon är intressant.        En del av de som har familjär hyperkolesterolemi får hjärtinfarkt relativt tidigt. Men de flesta med FH får inte hjärtinfarkt tidigt. Så det finns skäl att tvivla på, att när en  person med FH  får  hjärtinfarkt, så beror det på kolesterolet, och inte på insulinresistensen.

• Gilla 4
Länk till inlägg

@Peter B  Mitt problem med hela kolesteroldebatten inkl APO A och APO B är att ingen konsekvent och tydligt deklararerar vad hen pratar om men alltid under rubriken "kolesterol". Kolesterol får skulden för allt, som vanligt. Som om kolesterol är = LDL eller = APO B. Så är ju inte fallet. 

APO B tex är (enl Wikipedia, tas med nypa salt, jag vet) det primära apo-lipo-proteinet (jag understryker: proteinet) i lipo-proteinerna kylomikroner (ULDL), VLDL, IDL och LDL, vars uppgift det är att transportera fettmolekyler, och kolesterol (som vi lärt oss av Zepp inte är fett utan en alkohol), runt i kroppen. En kylomikron tex består av triglycerider (ursprung kolhydrater), phospholipider (ursprung fett), kolesterol och protein (samt, skulle jag gissa en del annat, tex fettlösliga vitaminer). 

Så vad är det som är ett problem i den blandningen, går det ens att säga, är det ens testat, går det att testa? Är det kombinationen? Har någon högtrycksbombat en artär med rent kolesterol för att se om det går att trycka in det genom väggen? Samma med triglyceriderna. Samma med proteinerna.  Med en dåres envishet: apo-lipo-proteinerna är inte = kolesterol. 

Apolipoprotein B is the primary apolipoprotein of chylomicrons, VLDL, IDL, and LDL particles (LDL - known commonly by the misnomer "bad cholesterol" when in reference to both heart disease and vascular disease in general), which is responsible for carrying fat molecules (lipids), including cholesterol, around the body (within the water outside cells) to all cells within all tissues. While all the functional roles of ApoB within the LDL (and all larger) particles remain somewhat unclear, it is the primary organizing protein (of the entire complex shell enclosing/carrying fat molecules within) component of the particles and is absolutely required for the formation of these particles. What is also clear is that the ApoB on the LDL particle acts as a ligand for LDL receptors in various cells throughout the body (i.e., less formally, ApoB indicates fat carrying particles are ready to enter any cells with ApoB receptors and deliver fats carried within into the cells).

Chylomicrons (from the Greek χυλός, chylos, meaning juice (of plants or animals), and micron, meaning small particle) are lipoprotein particles that consist of triglycerides (85–92%), phospholipids (6–12%), cholesterol (1–3%), and proteins (1–2%). Due to their density relative to lipoproteins, they are also commonly known as ultra low-density lipoproteins (ULDL) in modern usage. [1]

• Gilla 7
Länk till inlägg

Ja ...terminologin är slarvig...det är ju egentligen bärarna vi bör prata  som innehåller bland annat kolesterol. Den hypotes som verkar ha mest anhängare är att antalet bärare av LDL-typ är en tydlig markör för CVD-risk och att detta mäts bäst med LDL-P eller ApoB tester.  Men jag skulle inte bli förvånad om hypotesen kommer att förändras i takt med  att ytterligare kunskap inom området växer fram.

Men jag blir också lite oroad över att en del helt verkar avfärda hypotesen ovan baserat på ett ganska litet antal forskare som påstår att detta är fel. Speciellt om man skulle råka ha ytterligare markörer som talar för risk som höga TG, högt blodtryck eller inflammation. Sammantaget kan det då vara tecken på att något inte står rätt till och att det kan vara läge att försöka förstå vad det kan bero på och om man kan göra något åt det. :)

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 5 months later...

Hej mina vänner,

Lite goda nyheter gällande min fru.

Först vi sänkte hennes LDL, Kolesterol och höjde HDL, allting låg perfekt. Även då ville läkarna (langarna) ge henne statiner (för att hon ärftligt), som tur så stod hon på sig och ville göra blodkärlsröntgen. Idag fick hon svar på det och det var perfekt. Känns så himla härligt att slippa statiner, förstår inte varför sjukvården är så besatt utav det.

Återigen tack alla!

• Gilla 3
  • Boom 2
Länk till inlägg