Jump to content

Högt värde på ketostix + ingen viktnedgång

Stockholmskan

Recommended Posts

Hej, så många frågor som snurrar i huvudet och försöker läsa mig till genom andras erfarenheter men känner ändå att jag vill skapa en specifik tråd för just mina frågor. Hoppas det är ok!

Bakgrund: Jag är 45 år och har tidigare haft väldigt lätt att gå ner i vikt med hjälp av LCHF. Då Har jag ätit ganska liberalt med kolhydrater och mindre mängder fett. Kroppen har respondat direkt, jag har rasat i vikt och magen har direkt blivit plattare.

Jag är sockerberoende och trycker i mig kolhydrater när jag sätter igång. För mig är det allt eller inget, alltid. Har lyckats sluta nu. Så fort jag slutar med kolhydrater och socker så brukar min mage bli mycket plattare!

Denna gången har jag kört igång mycket striktare och läst på om Keto. Åt lite försiktigt första veckan och har sedan ätit väldigt strikt i två en halv veckor dock har blivit några glas vin på helgerna (torra med mindre än 3G socker).

Har haft en del problem med kramper i benen och hjärtklappning men det känns bättre nu. Dock händer det ingenting med vikten och omfånget minskar inte.

Tycker att min mage är förvånansvärt svullen med tanke på så lite kolhydrater som jag ätit.

En annan Fundering som jag har är värdet på Ketostix som jag köpt. Har läst här att det inte är särskilt pålitliga men ändå. 4 morgnar i rad har jag legat på 8.

Förra veckan låg mellan 2-3.

Betyder det att jag behöver äta lite mer kolhydrater? Tror jag har läst att man ska ligga på mellan 1,5 -3?

Varför är värdet högt? Och är det farligt? Jag har ingenting diabetes vad jag vet.

Sedan läser jag att man inte ska räkna kalorier utan att det förhållandet mellan fett kolhydrater och protein som är det viktigaste. Men jag tänker att någonstans kan man väl äta för mycket/för lite fett? Om jag äter 500 g fett på en dag så bör jag väl få i mig för mycket för att kunna gå ner i vikt?

Jag har skaffat appen Cronometer. Om jag fyller i en dag vad jag äter hur många gram bör jag då äta i form av fett kolhydrater och proteiner? Fördelningen vet jag redan!

Finns det någon bättre app tycker ni?

jag vet att jag tillhör den gruppen som har svårast att gå ner i vikt, men det var inte många år sedan det gick väldigt lätt så därför är jag smått frustrerad. Funderar om jag ska göra en liberalare uppdelning på kosten? Fick barn vid 40 och åt lågkolhydrat under hela graviditeten (Men åt morötter, rödbetor och ost även mycket fröknäcke, bakade på kokosmjölk, åt mycket probiotika osv.). Dock tappade jag det efteråt och började äta dåligt. Nu väger lika mycket som när jag var i nionde månaden. Jag är 168 cm lång och väger 69 kg. Har alltid legat kring 59. Fettet sätter sig på magen och överkroppen.

Jag har väldigt lågt blodtryck och är väldigt ofta salt sugen. Älskar chips. 

Sedan läste jag på någon blogg, Martinas, om olika kroppstyper. Och kände mest att min kroppstyp liknade den hon kallade ”lever”. Och med just den kroppstypen står det att man bör äta mer kolhydrater och mindre fett eftersom levern har svårt att bryta ner fettet. Kan det vara därför jag har gått ner snabbare i vikt tidigare när jag åt mer kolhydrater än jag gör nu?

jag äter inga andra mjölkprodukter än smör då jag tidigare känt att jag mår bäst utan.

Tränar medeltung styrketräning ca 2 gånger i veckan 1 timme. 

Äter tillskott av B-vitaminer, zink och tar magnesiumspray.

En matdag kan se ut så här:

Frukost: 1 stort glas vatten med 1/2 pressad citron. 2-3 dl kaffe mixat med 20 g smör och en matsked MCT olja +1 msk collagen.

Ibland 2 ägg, 2 msk aioli.

Lunch: 1 Kycklingfilé eller bit kött ca 150- 200 g. Lite stekt vitkål och färsk spenat Stekt i två matskedar smör. 2 msk majonnäs.

Mellanmål 1-2 avacado +2 msk aioli

Middag: Liknande lunchen fast ofta en mindre portion. Ibland omelett på två ägg stekt i 2 msk smör med 2msk majonnäs till. Spenat + 1/2 msk olivolja.

Så, är jätteglad för all feedback jag kan få. 

Bör jag vara orolig över värdet på ketostixen? Hur länge kan man ligga högt?

Ska jag hålla ut med strikt Keto eller Tillsätta mer kolhydrater?

Så tacksam för alla svar jag kan få!

337175B7-B98C-4829-941A-3729EBBE0426.png

733D9476-8E59-45C8-A715-1035A9773370.png

591209CC-2CBA-414A-AB87-47BD12465F09.png

E4D27D9A-9914-443A-936E-0ECCF8907287.png

Du tar tydligen inte D3-"vitamin" - ett av de viktigare hormonerna i kroppen, som utgör den viktiga basen bl.a för upptaget av magnesium och kalcium. Jag misstänker att det magnesium du får genom spray inte räcker långt. Magnesium är basen för  produktionen av bortåt 300 enzymer. Hur får du i dig kalcium? Har du funderat över K2-vitamin som tillskott?

• Like 1

Hej, Tack för påminnelsen om D-vitamin. Den behöver jag verkligen. K-vitamin Borde jag få i mig genom kosten (äter bla syrad vitkål) likaså kalcium. Jag har bara ett kort uppehåll med mjölkprodukter. Kommer att äta lagrade ostar. Äter relativt mycket spenat bladgrönsaker och broccoli. Man får ju även i sig kalcium genom ägg och kött (även om det är mindre)?. Står att brist på K vitamin är sällsynt?

Jag är ingen expert men jag har läst otroligt mycket bra om magnesium spray, att kroppen tar upp magnesium bättre den vägen. Jag får direkt effekt när jag sprayar den på huden. 

Nu har jag bara ätit strikt i två till tre veckor men bra påminnelse-tack!

Hej, i grunden har du ett sockerberoende som får dig att trycka kolhydrater?  Mitt förslag är att du läser Bitten Johnsson och Pia Nordströms bok Sockerbomben 3,0. Kanske kan du få lite mer förståelse om varför du hoppar av och på LCHF. Tänker också att du skulle kunna lägga in lite mer bra kolhydrater och antingen trappa ner dem till strikt eller bara rotera intaget. Att då och då slänga in en fasta är inte heller så dumt. Du tränar styrka, vilket är bra. Kan du kanske tänka dig att ta lite långsamma promenader eller lite yoga också? Bra för att kunna få ner lite stress. Och sömnen, hur sover du?

• Like 3

1 timme sedan, Kattuggla sade:

Hej, i grunden har du ett sockerberoende som får dig att trycka kolhydrater?  Mitt förslag är att du läser Bitten Johnsson och Pia Nordströms bok Sockerbomben 3,0. Kanske kan du få lite mer förståelse om varför du hoppar av och på LCHF. Tänker också att du skulle kunna lägga in lite mer bra kolhydrater och antingen trappa ner dem till strikt eller bara rotera intaget. Att då och då slänga in en fasta är inte heller så dumt. Du tränar styrka, vilket är bra. Kan du kanske tänka dig att ta lite långsamma promenader eller lite yoga också? Bra för att kunna få ner lite stress. Och sömnen, hur sover du?

Helt inne på denna linje!

Skippa mellanmålet , det triggar och upprätthåller insulinet - helt onödigt när man känner att man "sitter fast" .

@JennyE1974 , gör dig själv en tjänst, som jag aldrig gjorde... och hade besparat mig onödigt lidande, i tid.

Kolla upp ditt blodvärde och det ska innefatta faste-BS + HbA1c, så du kan utesluta ev. prediabetes.

Hade jag varit lite smart och kollat upp det i den ålder du är i nu, istälelt för att vänta i 100 år till.. på så sätt kan du lägga upp en mer direkt strategi och slippa gissa dig fram här.. även om det är klokt att förankra dig här! Ett kanske avgörande kliv.. vem vet?

He det också tid, har du alltid haft hyfsat lätt att skaka av dig kilon, finns ingenting som talar emot för att du kommer att lyckas, bättre än du tror idag.

Jag har gått ner nästan 20 kg på 5 månader, är 58 bast och startatade i ett uruselt tillstånd.. så, ge dig själv ett HbA1c-resultat, att ha kliniskt- medicinska skäl att bli av med kilona, smäller rätt högt, när man inser konsekvenserna.. och tillståndet där i dina organ.

Önskar all lycka till ! 

En liten detalj till, SLÄPP KALORIJAKTEN, JAG HADE TOTALT SKIPPAT LIFESUM! OMGÅENDE.

DietDoctors guidlines här, är tusenfalt bättre.. det är här källan är, du behöver i princip endast visuell guide och inte en enda siffra att brottas med, jag befarar att det också stressar dig - omedvetet... därför, lägg ner lifesum, men detta är MIN rekommendation.

Räknade ingen kolhydrat, ingen fettpärla, ingen proteinmolekyl ÖHT de första två månaderna. Men igen, min högst personliga vy (erfarenhet, och också hur jag åtgärdat envisa kilon förr) på detta..  vi är olika, take it or leave it , och tänk positivt vad du än gör!!!!

Så länge du ser D.D som proffessionell vägleding, kan du inte misslyckas, utifrån att ha bra ämnesomsättning, ok... haft, och kan ta upp igen. 

Försök dessutom inte vara passiv i soffan eller i stolen mer än 20 min. åt gången, max. 

Lyckospark!

• Like 1

On 2020-02-14 at 00:53, JennyE1974 sade:

1.Tack för påminnelsen om D-vitamin. Den behöver jag verkligen.

2. K-vitamin Borde jag få i mig genom kosten (äter bla syrad vitkål) likaså kalcium.

3. Jag har bara ett kort uppehåll med mjölkprodukter. Kommer att äta lagrade ostar. Äter relativt mycket spenat bladgrönsaker och broccoli. Man får ju även i sig kalcium genom ägg och kött (även om det är mindre)?.

4. Står att brist på K vitamin är sällsynt?

5. ... har läst otroligt mycket bra om magnesium spray, att kroppen tar upp magnesium bättre den vägen. Jag får direkt effekt när jag sprayar den på huden. 

Den som ger sig in i leken (veganism eller köttätande) t.ex. i riktning LCHF bör veta att huvuddelen av den information som finns t.ex. på de olika hälsosajterna är ekonomiskt relaterade. Dvs. man reklamerar för olika kosttillskott, vanligen utan minsta intresse för annat än försäljning. Biotillgänglighet - vad är det??? Man bryr sig inte!

1. Ja D-vitaminet är oerhört central för upptaget av magnesium (se pkt. 5) och kalcium (se under pkt. 2)

2 - 4. Inte så lätt som man kan tro att få i sig K2-vitamin i de mängder som garanterar att kroppen inte lagrar kalcium på fel ställen i mjukvävnaden som D-vitaminet tillåter kroppen att ta upp.

3. Vad gäller att få i sig dagsbehovet av kalcium är det definitivt inte så lätt som många tror. För det behövs att man (med en enskild komponent ensam) dagligen äter t.ex.:

- 125 kg ris

- 13 kg falukorv

- 11 kg lax

- 8 kg skinka

- 5 kg berikade frukostflingor

- 3 kg broccoli

- 2 kg ägg

- 800 gram spenat

- ett halvt kilo soyabönor

- nära en liter yoghurt

- 200 gram ost (parmesanost 70 gram)

osv. Så lätt är det alltså inte att tillfredsställa kalciumbehovet. Kika på tabellen härunder så kan du räkna på...

ScreenHunter_2582 Nov. 21 02.34.jpg

Det som fattas av tillfört kalcium tas från benstommen, som med åren blir svagare med risk för benbrott. För kvinnor är riskerna med kalciumtillskott i tablettform mindre än för män, som riskerar prostatacancer vid stora tillskott. Allt i tillskottsväg bör delas upp under dagen.

5. T.o.m. FASS upptar magnesiumtillskott (det enda som anges) med närmast NOLL i biotillgänglighet alltså meningslöst för en läkare att skriva ut (hur många läkare tror du ha en aning om begreppet biotillgänglighet?).  Det enda verkligt funktionella är och förblir magnesiumcitrat.  Kika på nedanstående:

1977346410_ScreenHunter_1434Oct_0819_36.      

Ganska förklarligt att all svensk forskning med utgångspunkt från verkan av Emgesan i olika sammanhang givit NOLL resultat. Vad menas egentligen med begreppet "forskare" som i en studie runt verkan av magnesium inte först tar reda på hur mycket av det studerade ämnet som kroppen tar upp? NOLL upptag borde inses bli NOLL i resultat utan behov av kostnadskrävande studier.

Kan du berätta vid vilka klockslag du äter dina mål?

Hur ser din stresskarta ut? Jag tror ine din kroppstyp är "lever" utan "binjure"/stress (adrenal). 

Som sockerberoende behöver du också göra nåt åt serotoninet, du ligger med all sannolikhet lågt generellt och pendlar extra i dina cykler.  

Kroppstyperna: 

• Like 3

On 2020-02-13 at 23:39, JennyE1974 sade:

Hej, så många frågor som snurrar i huvudet och försöker läsa mig till genom andras erfarenheter men känner ändå att jag vill skapa en specifik tråd för just mina frågor. Hoppas det är ok!

Bakgrund: Jag är 45 år och har tidigare haft väldigt lätt att gå ner i vikt med hjälp av LCHF. Då Har jag ätit ganska liberalt med kolhydrater och mindre mängder fett. Kroppen har respondat direkt, jag har rasat i vikt och magen har direkt blivit plattare.

Jag är sockerberoende och trycker i mig kolhydrater när jag sätter igång. För mig är det allt eller inget, alltid. Har lyckats sluta nu. Så fort jag slutar med kolhydrater och socker så brukar min mage bli mycket plattare!

Denna gången har jag kört igång mycket striktare och läst på om Keto. Åt lite försiktigt första veckan och har sedan ätit väldigt strikt i två en halv veckor dock har blivit några glas vin på helgerna (torra med mindre än 3G socker).

Har haft en del problem med kramper i benen och hjärtklappning men det känns bättre nu. Dock händer det ingenting med vikten och omfånget minskar inte.

Tycker att min mage är förvånansvärt svullen med tanke på så lite kolhydrater som jag ätit.

En annan Fundering som jag har är värdet på Ketostix som jag köpt. Har läst här att det inte är särskilt pålitliga men ändå. 4 morgnar i rad har jag legat på 8.

Förra veckan låg mellan 2-3.

Betyder det att jag behöver äta lite mer kolhydrater? Tror jag har läst att man ska ligga på mellan 1,5 -3?

Varför är värdet högt? Och är det farligt? Jag har ingenting diabetes vad jag vet.

Sedan läser jag att man inte ska räkna kalorier utan att det förhållandet mellan fett kolhydrater och protein som är det viktigaste. Men jag tänker att någonstans kan man väl äta för mycket/för lite fett? Om jag äter 500 g fett på en dag så bör jag väl få i mig för mycket för att kunna gå ner i vikt?

Jag har skaffat appen Cronometer. Om jag fyller i en dag vad jag äter hur många gram bör jag då äta i form av fett kolhydrater och proteiner? Fördelningen vet jag redan!

Finns det någon bättre app tycker ni?

jag vet att jag tillhör den gruppen som har svårast att gå ner i vikt, men det var inte många år sedan det gick väldigt lätt så därför är jag smått frustrerad. Funderar om jag ska göra en liberalare uppdelning på kosten? Fick barn vid 40 och åt lågkolhydrat under hela graviditeten (Men åt morötter, rödbetor och ost även mycket fröknäcke, bakade på kokosmjölk, åt mycket probiotika osv.). Dock tappade jag det efteråt och började äta dåligt. Nu väger lika mycket som när jag var i nionde månaden. Jag är 168 cm lång och väger 69 kg. Har alltid legat kring 59. Fettet sätter sig på magen och överkroppen.

Jag har väldigt lågt blodtryck och är väldigt ofta salt sugen. Älskar chips. 

Sedan läste jag på någon blogg, Martinas, om olika kroppstyper. Och kände mest att min kroppstyp liknade den hon kallade ”lever”. Och med just den kroppstypen står det att man bör äta mer kolhydrater och mindre fett eftersom levern har svårt att bryta ner fettet. Kan det vara därför jag har gått ner snabbare i vikt tidigare när jag åt mer kolhydrater än jag gör nu?

jag äter inga andra mjölkprodukter än smör då jag tidigare känt att jag mår bäst utan.

Tränar medeltung styrketräning ca 2 gånger i veckan 1 timme. 

Äter tillskott av B-vitaminer, zink och tar magnesiumspray.

En matdag kan se ut så här:

Frukost: 1 stort glas vatten med 1/2 pressad citron. 2-3 dl kaffe mixat med 20 g smör och en matsked MCT olja +1 msk collagen.

Ibland 2 ägg, 2 msk aioli.

Lunch: 1 Kycklingfilé eller bit kött ca 150- 200 g. Lite stekt vitkål och färsk spenat Stekt i två matskedar smör. 2 msk majonnäs.

Mellanmål 1-2 avacado +2 msk aioli

Middag: Liknande lunchen fast ofta en mindre portion. Ibland omelett på två ägg stekt i 2 msk smör med 2msk majonnäs till. Spenat + 1/2 msk olivolja.

Så, är jätteglad för all feedback jag kan få. 

Bör jag vara orolig över värdet på ketostixen? Hur länge kan man ligga högt?

Ska jag hålla ut med strikt Keto eller Tillsätta mer kolhydrater?

Så tacksam för alla svar jag kan få!

337175B7-B98C-4829-941A-3729EBBE0426.png

733D9476-8E59-45C8-A715-1035A9773370.png

591209CC-2CBA-414A-AB87-47BD12465F09.png

E4D27D9A-9914-443A-936E-0ECCF8907287.png

Jag vill bara nämna nackdelarna och fördelarna med Ketostix;

Nackdelen är att de mäter ketonhalten i din urin, dvs ju mer vatten du dricker/kissar ut så späds de ut!

Fördelen är att de är rätt billiga och enkla att använda, oså indikerar de hur som helst att man är i någon form av ketos.. dvs en relativ brist på kolhydrater i födan.. antyder att man dragit ner drastiskt på kolhydrater!

Sen så det där med 1,5-3 är blodketoner.. mäts via blodprov och är en helt annan keton, än den du kissar ut!

Den du kissar/andas ut är överskott, rätt vanligt i början vid ketogen diet eller bantning med kalorirestriktion.

Iallafall det där med 1,5-3 i form av blodketoner anses vara Keto Sweet spot.. iallafall om man vill tillämpa ketogen diet för viktnedgång/hälsa.. dvs om man strävar efter ketos, så är varken värden över eller under inte helt optimala.. dvs det är ingen finess med att ligga varken över eller under!

Så jag nämner några tillstånd där blodketoner kan vara högre.. den första och egentligen den allvarligaste är Diabetes typ 1, då har man samtidigt höga glukosnivåer, därav så finns det mätare som mäter både blodketoner och blodsocker.

Oså har vi svältketos.. förutom ren svält/magsjukdom/diare/kräkningar/ätstörningar/Bulimi.. så är det hur som helst vanligt vid vanlig bantning/lång fasta!

På det så har vi tillfälligt höga ketonvärden för friska, märk väl för friska och den vanligaste är då Post exercise ketos, dvs när man sprungit typ en hel eller halv marathon, då kan de gå upp till cirka 6, fortfarande blodketoner!

Det finns en mycket ovanligare och den heter Alcoholic intoxication ketos, drabbar främst alkoholister.. dvs de super i stället för att äta mat!

21 timmar sedan, Zepp sade:

Jag vill bara nämna nackdelarna och fördelarna med Ketostix;

Nackdelen är att de mäter ketonhalten i din urin, dvs ju mer vatten du dricker/kissar ut så späds de ut!

Fördelen är att de är rätt billiga och enkla att använda, oså indikerar de hur som helst att man är i någon form av ketos.. dvs en relativ brist på kolhydrater i födan.. antyder att man dragit ner drastiskt på kolhydrater!

Sen så det där med 1,5-3 är blodketoner.. mäts via blodprov och är en helt annan keton, än den du kissar ut!

Den du kissar/andas ut är överskott, rätt vanligt i början vid ketogen diet eller bantning med kalorirestriktion.

Iallafall det där med 1,5-3 i form av blodketoner anses vara Keto Sweet spot.. iallafall om man vill tillämpa ketogen diet för viktnedgång/hälsa.. dvs om man strävar efter ketos, så är varken värden över eller under inte helt optimala.. dvs det är ingen finess med att ligga varken över eller under!

Så jag nämner några tillstånd där blodketoner kan vara högre.. den första och egentligen den allvarligaste är Diabetes typ 1, då har man samtidigt höga glukosnivåer, därav så finns det mätare som mäter både blodketoner och blodsocker.

Oså har vi svältketos.. förutom ren svält/magsjukdom/diare/kräkningar/ätstörningar/Bulimi.. så är det hur som helst vanligt vid vanlig bantning/lång fasta!

På det så har vi tillfälligt höga ketonvärden för friska, märk väl för friska och den vanligaste är då Post exercise ketos, dvs när man sprungit typ en hel eller halv marathon, då kan de gå upp till cirka 6, fortfarande blodketoner!

Det finns en mycket ovanligare och den heter Alcoholic intoxication ketos, drabbar främst alkoholister.. dvs de super i stället för att äta mat!

Tack för utförligt svar👌 Är inte alkoholist (dricker sparsamt) har inte sprungit maraton, känner inte att jag svälter (FaT min kropp kanske tolkar det så nu i början???).

det skulle vara diabetes få men kollade mina värden i höstas och de var bra då. Har inte tidigare haft högt socker. Svårt att få tid på VC. Kan jag köpa eget test så länge? Så jag inte är för strikt och riskerar något?

fortfarande 8 på morgonpromenad på stickan.

Skall jag bara ignorera det (Eftersom stickorna är osäkra) och fortsätta som vanligt? Eller kan det vara för att jag har högt jag inte får effekt?

ätit strikt i 3 veckor nu!

On 2020-02-14 at 14:22, Erik 2 sade:

Kan du berätta vid vilka klockslag du äter dina mål?

Hur ser din stresskarta ut? Jag tror ine din kroppstyp är "lever" utan "binjure"/stress (adrenal). 

Som sockerberoende behöver du också göra nåt åt serotoninet, du ligger med all sannolikhet lågt generellt och pendlar extra i dina cykler.  

Kroppstyperna: 

Tack för det,

jag är absolut binjure utmattad!

Har läst mycket om det tidigare. Dock blev jag lite fundersam då jag har för mig att jag har haft lite dåliga Levervärden vid någon test på VC tidigare och eftersom jag gillar salt och chips så funderar jag på om jag var lever typen som hade svårt att bryta ner fett eftersom jag denna gången ätit mycket mer fett än tidigare LCHF omgångar och ej får resultat.

Det han beskriver på binjure stämmer väldigt bra på mig. Jag gillar egentligen mycket grönsaker och mer protein. Lagom fet för att hålla mig mätt.

Läste någonstans att om man inte gå ner i vikt så det är bra att minska på proteinet och har därför ätit mindre protein och grönsaker och mycket fett den här gången. Kanske blev fel för min kroppstyp? Jag är fortfarande svullen om magen. Har en grund stressig kroppen då jag har ADHD. Brukar dock alltid tappa mycket på magen och den brukar bli ”plattare och mindre svullen” på bara någon dag när jag slutar med kolhydrater. Så har det alltid blivit men inte denna gången??

Denna gången har jag Ätit mindre kolhydrater Och mer fett men magen är fortfarande svullen?

Jag dricker alltid en fettkaffe på morgonen. Ibland äter jag två stekta ägg med lite spenat eller lök. Ibland hoppar jag över frukosten helt och äter mitt första mål kring 14:00. Jag har alltid ätit ganska oregelbundet så jag har fastat utan att veta om det. Tror att jag därför har kunnat hålla min vikt relativt bra trots stort kolhydratintag under livet. Jag upplever att jag har ganska hög förbränning och kan äta väldigt mycket utan att bli jätte fet. Kan också bero på att jag äter olika mycket varje dag så att kroppen inte vänjer sig vid en viss nivå. Dock är jag fet om armar magen och låren nu. Inte jätte fet med mycket celluliter och svullen. 
Ibland äter jag ett mellanmål i form av en avacado/ett ägg och middag blir tyvärr ofta sen. jag jobbar till 18-19. Ibland blir det middag först mellan 20 till 22.

Sover inte alltid jättebra, det har med min ADHD att göra. jag har svårt att varva ner. Min hjärna går alltid på högvarv! Det är så klart stressigt för min kropp, jag är dessutom väldigt känslig så jag går igång på väldigt lite.

kortisol/serotonin?  Skall läsa på! Förklara gärna!

Hur hjälper jag kroppen på bästa sätt? Jag vet att jag behöver stressa ner Och göra lugn träning men finns det något annat i form av kosten/tillskott som jag kan stärka upp med?

On 2020-02-14 at 10:05, Kattuggla sade:

Jag har ganska bra koll tror jag på mina socker kickar och är påläst kring det. Jag tror främst det beror på dålig tarmflora. Det beror på att jag har ätit väldigt mycket som jag är känslig mot. Jag har dessutom ADHD som gör att jag har svårt att hålla en jämn nivå. Socker ger mig kickar som ADHD personer ofta gillar för att hålla sig pigga! 

Har haft problem med panikångestattacker förra våren och sommaren på grund av en skilsmässa så det har varit mycket stress. Jag klarar inte av för mycket pulshöjande träning för det triggar ångesten- så jag försöker hålla det lugnt. Självklart hade yoga varit fantastiskt men jag blir stressad av att det är för långsamt. Har genom åren hittat vissa klasser som jag tycker är bra med lite mer fysisk ansträngning som gör att jag inte behöver tänka så mycket. När det är lite mer avancerade rörelser kan jag fokusera mer på dem än stressen som blir när jag bara ligger still.

Men förstår din tanke, jag behöver absolut göra mer långsamma träningspass!

min ADHD gör att jag är otålig och sover dåligt. Är högpresterande, gör allt till 200% och är väldigt känslig. För Vanliga människor är det väldigt lätt att bara säga att man ska stressa ner men när man har en funktionsnedsättning så är det inte lika lätt. 

Jag hoppar nog av och på LCHF för att jag gillar utmaningen och känslan. Jag älskar känslan av att slippa sockerberoendet. Det är otroligt starkt för mig och jag kan inte fuska lite grann. Jag trillar ofta tillbaks när andra i min omgivning tycker att jag är för extrem och att jag skulle kunna vara lagom och äta lite grann. Då tar jag en kaka och sedan är det kört. Så ofta har jag Dock inte hoppat av och på. Denna gången har jag gått in för det mer aktivt och kanske lite väl mycket.

Tror som du säger att jag borde äta lite mer kolhydrater men det är svårt du suger lätt kommer🙈

• Like 1

On 2020-02-14 at 13:22, Nils Engström sade:

Den som ger sig in i leken (veganism eller köttätande) t.ex. i riktning LCHF bör veta att huvuddelen av den information som finns t.ex. på de olika hälsosajterna är ekonomiskt relaterade. Dvs. man reklamerar för olika kosttillskott, vanligen utan minsta intresse för annat än försäljning. Biotillgänglighet - vad är det??? Man bryr sig inte!

1. Ja D-vitaminet är oerhört central för upptaget av magnesium (se pkt. 5) och kalcium (se under pkt. 2)

2 - 4. Inte så lätt som man kan tro att få i sig K2-vitamin i de mängder som garanterar att kroppen inte lagrar kalcium på fel ställen i mjukvävnaden som D-vitaminet tillåter kroppen att ta upp.

3. Vad gäller att få i sig dagsbehovet av kalcium är det definitivt inte så lätt som många tror. För det behövs att man (med en enskild komponent ensam) dagligen äter t.ex.:

- 125 kg ris

- 13 kg falukorv

- 11 kg lax

- 8 kg skinka

- 5 kg berikade frukostflingor

- 3 kg broccoli

- 2 kg ägg

- 800 gram spenat

- ett halvt kilo soyabönor

- nära en liter yoghurt

- 200 gram ost (parmesanost 70 gram)

osv. Så lätt är det alltså inte att tillfredsställa kalciumbehovet. Kika på tabellen härunder så kan du räkna på...

ScreenHunter_2582 Nov. 21 02.34.jpg

Det som fattas av tillfört kalcium tas från benstommen, som med åren blir svagare med risk för benbrott. För kvinnor är riskerna med kalciumtillskott i tablettform mindre än för män, som riskerar prostatacancer vid stora tillskott. Allt i tillskottsväg bör delas upp under dagen.

5. T.o.m. FASS upptar magnesiumtillskott (det enda som anges) med närmast NOLL i biotillgänglighet alltså meningslöst för en läkare att skriva ut (hur många läkare tror du ha en aning om begreppet biotillgänglighet?).  Det enda verkligt funktionella är och förblir magnesiumcitrat.  Kika på nedanstående:

1977346410_ScreenHunter_1434Oct_0819_36.      

Ganska förklarligt att all svensk forskning med utgångspunkt från verkan av Emgesan i olika sammanhang givit NOLL resultat. Vad menas egentligen med begreppet "forskare" som i en studie runt verkan av magnesium inte först tar reda på hur mycket av det studerade ämnet som kroppen tar upp? NOLL upptag borde inses bli NOLL i resultat utan behov av kostnadskrävande studier.

Tack, vad är ditt förslag? Ska jag äta tillskott trots att det inte är speciellt bra? Jag mår inte bra av mjölkprodukter. Min pollenallergi bli sämre och mina allergier blir generellt sämre. Utan mjölk produkter har jag mycket mindre allergisymptom, är lugnare och mindre svullen mage. 

Lagrade ostar brukar vara ok så jag får väl försöka äta parmesan.

Förstod inte riktigt det med magnesium. Är det ingen idé att äta tillskott då? Beställde just hem Holistics. Jag har en stark känsla av att magnesiumsprayet jag använder hjälper otroligt mycket. Kanske bara placebo? Men, det har hjälpt på mina barn också när de har haft växtvärk och svårt att sova. Då har jag sprayat deras ben. 

Har ADHD så jag har svårt att läsa sådana faktaspäckade texter! Alla säger olika och det blir bara rörigt i huvudet🙈Det är lättare för mig att diskutera kortare I en sådan här chatt🙏🏻 

När jag lägger in vad jag äter så är K vitamin en av de som jag får högst värde på, 250%. Menar du att ett tillskott skulle vara bättre/behövs? Och på vilket sätt behöver jag just det? Om nu tillskott ofta anses dåliga? Blir inte klok🙈

On 2020-02-14 at 11:37, Gemma sade:

Skippa mellanmålet , det triggar och upprätthåller insulinet - helt onödigt när man känner att man "sitter fast" .

@JennyE1974 , gör dig själv en tjänst, som jag aldrig gjorde... och hade besparat mig onödigt lidande, i tid.

Kolla upp ditt blodvärde och det ska innefatta faste-BS + HbA1c, så du kan utesluta ev. prediabetes.

Hade jag varit lite smart och kollat upp det i den ålder du är i nu, istälelt för att vänta i 100 år till.. på så sätt kan du lägga upp en mer direkt strategi och slippa gissa dig fram här.. även om det är klokt att förankra dig här! Ett kanske avgörande kliv.. vem vet?

He det också tid, har du alltid haft hyfsat lätt att skaka av dig kilon, finns ingenting som talar emot för att du kommer att lyckas, bättre än du tror idag.

Jag har gått ner nästan 20 kg på 5 månader, är 58 bast och startatade i ett uruselt tillstånd.. så, ge dig själv ett HbA1c-resultat, att ha kliniskt- medicinska skäl att bli av med kilona, smäller rätt högt, när man inser konsekvenserna.. och tillståndet där i dina organ.

Önskar all lycka till ! 

En liten detalj till, SLÄPP KALORIJAKTEN, JAG HADE TOTALT SKIPPAT LIFESUM! OMGÅENDE.

DietDoctors guidlines här, är tusenfalt bättre.. det är här källan är, du behöver i princip endast visuell guide och inte en enda siffra att brottas med, jag befarar att det också stressar dig - omedvetet... därför, lägg ner lifesum, men detta är MIN rekommendation.

Räknade ingen kolhydrat, ingen fettpärla, ingen proteinmolekyl ÖHT de första två månaderna. Men igen, min högst personliga vy (erfarenhet, och också hur jag åtgärdat envisa kilon förr) på detta..  vi är olika, take it or leave it , och tänk positivt vad du än gör!!!!

Så länge du ser D.D som proffessionell vägleding, kan du inte misslyckas, utifrån att ha bra ämnesomsättning, ok... haft, och kan ta upp igen. 

Försök dessutom inte vara passiv i soffan eller i stolen mer än 20 min. åt gången, max. 

Lyckospark!

Tack, det ger mig hopp. Bra jobbat👌👌

Precis, det har inte varit svårt tidigare så borde gå bra. kan vara så att jag har gått in lite väl hårt? Det stressar nog lite omedvetet, min kille har fått resultat direkt- jag står still (irriterande) och han är inte lika strikt. Ville stämma av kosten i en app för att se att fördelningen är rätt, eftersom jag läste att det är det viktigaste. Har tidigare ätit liberal LCHF, mycket mer grönsaker och mindre fett.

Hur lång tid tog det för dig innan det kickade igång? Jag har förlorat 2 kg på tre veckor så jag kanske inte borde klaga men denna veckan har det stått helt still. Jag har inte minskat något i omfång när jag mäter kroppen sedan start Så antagligen har jag bara förlorat lite vätska.

känner mig inte slankare alls på 4 veckor (1 vecka mjukstart och 3 strikt Keto).

Borde kanske gå lite mer på känslan av vad jag mår bra av än att försöka följa dieten alltför strikt. Att fokusera på att äta 150g fett verkar inte funka.... Eller så kommer det att funka om jag är lite ihärdig? Svårt att veta då jag tidigare tillfällen har gått ner snabbare genom att äta mer kolhydrater och mindre fett.

Men, är antagligen på väg in i klimaterialet nu så hormonerna kanske spökat, har fött ett barn till för fem år sedan och har haft det ganska stressigt det senaste åren (skilsmässa mm.). Försöker blunda för det men behöver nog vara lite mer realistisk och snäll mot mig själv😍

Tack för påminnelsen!

On 2020-02-14 at 11:37, Gemma sade:

Önskar all lycka till ! 

Lyckospark!

Kan jag testa diabetes själv? Så svårt att få tid på VC. Typ omöjligt om man inte är döendes eller finns det bra tester att köpa via nätet? 

Gjorde en stortest förra våren och i höstas ok jag är nästan 100 % säker på att de kollade blodsockret också och det var ingen anmärkning. Har aldrig haft någon anmärkning på det. Men det kan ju ändras så klart! 

1 timme sedan, JennyE1974 sade:

Kan jag testa diabetes själv? Så svårt att få tid på VC. Typ omöjligt om man inte är döendes eller finns det bra tester att köpa via nätet? 

Gjorde en stortest förra våren och i höstas ok jag är nästan 100 % säker på att de kollade blodsockret också och det var ingen anmärkning. Har aldrig haft någon anmärkning på det. Men det kan ju ändras så klart! 

Det kan du men då måste du köpa Blodsockermätare + stickor. Iofs en bra investering, om inte annat för framtiden..

Jag hade i första hand KRÄVT att få ett basic blodprov,  övetygad om att det är en rättighet  som VC ska genomföra av rena folkhölsoskäl samt i preventivt syfte.

Dra till med att du har starka misstankar och är orolig för diabetes, bara dra en historia om att du käner stark törst, kissar om nätterna.. de får inte ignorera sådana indikationer.

Annars finns detta :

https://www.apotekhjartat.se/soksida/?query=werlab+hälsokontroll

3 minuter sedan, Gemma sade:

Det kan du men då måste du köpa Blodsockermätare + stickor. Iofs en bra investering, om inte annat för framtiden.

Dock räcker inte egna blodsockertest, däremot kan man se hur ens blodsocker förändras efter måltider, och du kan gå till :

https://www.diabetesportalen.lu.se/startsida , för mer vägledning/orientering. 

Men det är kriterier utifrån provet HbA1c, som fastställer huruvida man klassas som prediabetiker.

(Ett litet stick i fingret, svar inom 10 min. På VC)

3 minuter sedan, Gemma sade:

Jag hade i första hand KRÄVT att få ett basic blodprov,  övetygad om att det är en rättighet  som VC ska genomföra av rena folkhölsoskäl samt i preventivt syfte.

Dra till med att du har starka misstankar och är orolig för diabetes, bara dra en historia om att du käner stark törst, kissar om nätterna.. de får inte ignorera sådana indikationer.

Annars finns detta :

https://www.apotekhjartat.se/soksida/?query=werlab+hälsokontroll

3 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Kanske lättare att jag lägger in svaren i blått direkt efter siffrorna på dina inlägg:

1. Tack, vad är ditt förslag? Ska jag äta tillskott trots att det inte är speciellt bra? Varifrån har du fått att tillskott inte skulle vara bra? Som du såg av uppställningen med magnesium är biotillgängligheten för alla preparat låg för alla utom citratformen. Spraya kan man göra om behovet är mycket litet eller behovet lokalt - benen t.ex.. Nu hör det dock till saken att magnesium är oerhört viktigt att inte lida brist av. Överskott på magnesium är det inga problem med.  

2. Jag mår inte bra av mjölkprodukter. Min pollenallergi bli sämre och mina allergier blir generellt sämre. Utan mjölk produkter har jag mycket mindre allergisymptom, är lugnare och mindre svullen mage. Det är en annan sak, då får man försöka med tillskott. Du kunde se i tabellerna för kalcium hur lite du får i dig av flertalet slag av föda.

3.Lagrade ostar brukar vara ok så jag får väl försöka äta parmesan. Om du klarar 70 gram om dagen!

3. Förstod inte riktigt det med magnesium. Är det ingen idé att äta tillskott då? Jo absolut! Beställde just hem Holistics. Jag har en stark känsla av att magnesiumsprayet jag använder hjälper otroligt mycket. Kanske bara placebo? Men, det har hjälpt på mina barn också när de har haft växtvärk och svårt att sova. Då har jag sprayat deras ben. (Se punkt 1.)

4. ...svårt att läsa sådana faktaspäckade texter! Alla säger olika och det blir bara rörigt i huvudet🙈Det är lättare för mig att diskutera kortare I en sådan här chatt🙏🏻Ja du vet, alla vill ditt bästa i detta forum, därför blir du överöst av erfarenheter och kunskaper! Kanske lättare att köra färgad text till dig!

5. När jag lägger in vad jag äter så är K vitamin en av de som jag får högst värde på, 250%. Om du menar  något blodvärde eller  eller annan test, då behöver du inte men 250% - var får du detta ifrån? Menar du att ett tillskott skulle vara bättre/behövs? Och på vilket sätt behöver jag just det? Om nu tillskott ofta anses dåliga? Blir inte klok🙈Om du frågar en läkare eller läser studier över resultaten på folk som äter tillskott eller inte tillskott får du vanligtvis inga vettiga svar! Verkligheten är att våra jordar blivit alltmer utarmade på viktiga ämnen och vitaminer. Ta ett äpple t.ex. - det innehåller nu ca 80% mindre magnesium än för något halvsekel sedan. Likadant är det med innehållet i grönsaker. Att via epidemiologiska tester utröna om tillskott är bra eller dåligt är i praktiken omöjligt. Har du för lite järn, magnesium, kalium etc. i blodet, kan du som individ endera ändra i kosten (om det är praktiskt möjligt) eller så får du ta tillskott. En vegan måste vara extra noggrann. Vi LCHF:are klarar oss ofta bra via animaliska födoämnen, njure lever och olika typer av kött, vispgrädde, yoghurt, ost.

Jag förmodar att du tar D3-"vitamin". För att säkra kroppens förmåga att fördela det kalcium  och magnesium  som kroppen tar upp - till benvävnaden kan K2-vitamin vara lämpligt (ofta lider man  brist på K2-vitamin, såväl som på D-"vitamin").

• Like 1

3 timmar sedan, Nils Engström sade:

Tack🙏🏻 Jätteglad för alla svar!

Tack för dina svar!

läste nog för snabbt det du bifogade om Magnesium. Har beställt Holistics D3 samt Magnesium. Hoppas den är ok?

Ingredienser: magnesiummalat, magnesiumcitrat, magnesiumlaktat, fyllnadsmedel (mikrokristallin cellulosa), MCT från kokosolja (medellånga triglycerider), klumpförebyggade medel (kiseldioxid) 
Kapseln är vegetabilisk och råvaran är gjord av cellulosa från tall. 
Viktigt: Förvaras torrt och utom räckhåll för barn. Rekommenderad dos bör ej överskridas. Kosttillskott bör inte användas som ett alternativ till en varierad kost.

stod 250% av dagsbehovet på K- vitamin när jag fyllt i vad jag ätit en dag. Vet att det är näringsfattigt😢 tragiskt!

• Annika Rane changed the title to Högt värde på ketostix + ingen viktnedgång
On 2020-02-16 at 12:43, JennyE1974 sade:

Tack för utförligt svar👌 Är inte alkoholist (dricker sparsamt) har inte sprungit maraton, känner inte att jag svälter (FaT min kropp kanske tolkar det så nu i början???).

det skulle vara diabetes få men kollade mina värden i höstas och de var bra då. Har inte tidigare haft högt socker. Svårt att få tid på VC. Kan jag köpa eget test så länge? Så jag inte är för strikt och riskerar något?

fortfarande 8 på morgonpromenad på stickan.

Skall jag bara ignorera det (Eftersom stickorna är osäkra) och fortsätta som vanligt? Eller kan det vara för att jag har högt jag inte får effekt?

ätit strikt i 3 veckor nu!

Det finns sååå många grejer man kan mickla med.. iallafall, du kan i princip slopa ketostixen om du mår bra.. alternativt så dricker du mer vatten!

Att du kissar ut överskott av ketoner på morgonen kan vara en positiv grej, det handlar mer om lång god sömn/fettförbräning.. oandrasidan om du dricker mer vatten kan du vakna mitt i natten kissnödig!

Oså kan man bli nörd, fasten man mår bra, då kan man mäta allt som föreslås.. to be safe!

Inte nog med det, man befinner sig i hög ketos.. iallafall via ketostix, det kan lika gärna bero på fettet man äter!

Dvs "optimal Ketos" är blodketoner de aktiva som kroppen använder, de som kroppen inte använder kissar/andas man ut.

Och så här funkar blodketonerna.. varav man bara mäter en, de ersätter en hel del glukos,  i celler som har högre mängder utav ketolysensymer.. det är uppregleringen av ketolysensymer som tar 3-4 veckor.. främst i hjärnan och hjärtat!

Musklerna har inte så många.. de får heller inte så många.. så då kommer nästa omställning.. dvs musklerna går mer över till betaoxidation vid brist på glukos, dvs ökad fettförbräning.. som i sin tur kräver mer syre, vilket kräver mer kapilärer att transportera syret i ytterligare en omställning!

Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!

Kör en vecka till minst innan du skruvar på något, använd dina ketosix för att se hur det utvecklas.. det finns stora chanser att de sjunker iomed att dina celler får mer ketolysensymer.

On 2020-02-16 at 17:14, Nils Engström sade:

Tack snälla🙏🏻 Läste för snabbt ditt inlägg om Magnesium. Har beställt D3 samt Holistics Magnesium. Hoppas den är ok?

jätteglad för alla svar🙏🏻👌

ang K vitamin Så stod det att jag fått i mig 250% av rek. Dagsbehov när jag fyllde i vad jag ätit en dag men vet att det inte är mycket i dagens mat- tragiskt😥

• Like 1

1 timme sedan, Zepp sade:

Det finns sååå många grejer man kan mickla med.. iallafall, du kan i princip slopa ketostixen om du mår bra.. alternativt så dricker du mer vatten!

Att du kissar ut överskott av ketoner på morgonen kan vara en positiv grej, det handlar mer om lång god sömn/fettförbräning.. oandrasidan om du dricker mer vatten kan du vakna mitt i natten kissnödig!

Oså kan man bli nörd, fasten man mår bra, då kan man mäta allt som föreslås.. to be safe!

Inte nog med det, man befinner sig i hög ketos.. iallafall via ketostix, det kan lika gärna bero på fettet man äter!

Dvs "optimal Ketos" är blodketoner de aktiva som kroppen använder, de som kroppen inte använder kissar/andas man ut.

Och så här funkar blodketonerna.. varav man bara mäter en, de ersätter en hel del glukos,  i celler som har högre mängder utav ketolysensymer.. det är uppregleringen av ketolysensymer som tar 3-4 veckor.. främst i hjärnan och hjärtat!

Musklerna har inte så många.. de får heller inte så många.. så då kommer nästa omställning.. dvs musklerna går mer över till betaoxidation vid brist på glukos, dvs ökad fettförbräning.. som i sin tur kräver mer syre, vilket kräver mer kapilärer att transportera syret i ytterligare en omställning!

Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!

Kör en vecka till minst innan du skruvar på något, använd dina ketosix för att se hur det utvecklas.. det finns stora chanser att de sjunker iomed att dina celler får mer ketolysensymer.

Tack för utförligt svar!

Kanske lika bra att inte hålla på och mäta. Blir antagligen bara stressad i onödan.

Har ju bara gått ca tre veckor så jag får nog ha lite is i magen. Men det har kickat igång tidigare förut så det stör mig lite.

Jag får bara gilla läget att jag är kvinna 45 år och att det inte alltid är lika lätt för oss🙈

Förutom att jag inte har gått ner så mycket i vikt så har jag ingen hjärtklappning som jag hade första till andra veckan och jag känner mig inte speciellt yr heller förutom de Gånger när jag glömmer bort att äta. Första till andra veckan fick jag också kramp i benen, men det har jag läst är normalt. Jag behöver dricka mer, jag är dålig på det.

Jag mår väldigt bra. Känner mig lugn och skön i kroppen, sover redan mycket bättre. Humöret är jämnare. Jag ser bättre och klarare. Inte lika torr i ögonen, konstigt. 
Känner mig slankare över magen även om måttbandet visar samma mått.

Har de senaste dagarna ätit lite mer kolhydrater. En vecka åt jag knappast några kolhydrater, då åt jag bara fett och protein! 

Om man äter LCHF med mycket fett, rimligt med protein och bara ovanjordsgrönsaker som vitkål blomkål broccoli gröna blad (avacado, Oliver, lagrade ostar ibland) kan man då räkna med att man är i ketos?

Förut hette det ju bara LCHF men nu även Keto (Som jag har förstått är en strikt LCHF). Funderar bara var gränsen går?

Vad menar du att detta skulle vara indikation på? :”Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!”?

tack🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

56 minuter sedan, JennyE1974 sade:

1. Tack snälla🙏🏻 Läste för snabbt ditt inlägg om Magnesium. Har beställt D3 samt Holistics Magnesium. Hoppas den är ok?

2 ang K vitamin Så stod det att jag fått i mig 250% av rek. Dagsbehov när jag fyllde i vad jag ätit en dag men vet att det inte är mycket i dagens mat- tragiskt😥

1. Använder själv!

2. Då äter du rejält och i såfall OK:

Med din ambition kan inget gå fel!

41 minuter sedan, JennyE1974 sade:

Tack för utförligt svar!

Kanske lika bra att inte hålla på och mäta. Blir antagligen bara stressad i onödan.

Har ju bara gått ca tre veckor så jag får nog ha lite is i magen. Men det har kickat igång tidigare förut så det stör mig lite.

Jag får bara gilla läget att jag är kvinna 45 år och att det inte alltid är lika lätt för oss🙈

Förutom att jag inte har gått ner så mycket i vikt så har jag ingen hjärtklappning som jag hade första till andra veckan och jag känner mig inte speciellt yr heller förutom de Gånger när jag glömmer bort att äta. Första till andra veckan fick jag också kramp i benen, men det har jag läst är normalt. Jag behöver dricka mer, jag är dålig på det.

Jag mår väldigt bra. Känner mig lugn och skön i kroppen, sover redan mycket bättre. Humöret är jämnare. Jag ser bättre och klarare. Inte lika torr i ögonen, konstigt. 
Känner mig slankare över magen även om måttbandet visar samma mått.

Har de senaste dagarna ätit lite mer kolhydrater. En vecka åt jag knappast några kolhydrater, då åt jag bara fett och protein! 

Om man äter LCHF med mycket fett, rimligt med protein och bara ovanjordsgrönsaker som vitkål blomkål broccoli gröna blad (avacado, Oliver, lagrade ostar ibland) kan man då räkna med att man är i ketos?

Förut hette det ju bara LCHF men nu även Keto (Som jag har förstått är en strikt LCHF). Funderar bara var gränsen går?

Vad menar du att detta skulle vara indikation på? :”Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!”?

tack🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Du får lov att mäta med Ketostix, du skall bara lära dig tolka resultatet!

Likaså med blodketoner och KJetonix vilket är en utandningsketonmätare!

Iallafall, så kan jag med rätt stor säkerhet säga som så att man kan kissa och andas ut ansenliga mängder ketoner.. utan att det är någon ko på isen!

De är främst för Typ 1 diabetiker och epileptiker.. är man frisk och mår bra i övrigt får man kissa/andas ut nästan vilka mängder som helst.

Hjärtklappning och yrsel är  omställningsbesvär, klassiska rådet är att dricka två koppar hemmakokt benbuljong, lovar finns nästan inga som gör det utan tar salt i stället.

Och det handlar för det mesta om att när Insulin droppar.. en rätt vanlig grej på LCHF/keto, så tar njuren upp mindre salt, blodtrycket sjunker, kroppen använder salt för att upprätthålla blodvolym/blodtryck!

Kramp kan oxå vara relaterat till detta främst då magnesiumsalt!

"Om man äter LCHF med mycket fett, rimligt med protein och bara ovanjordsgrönsaker som vitkål blomkål broccoli gröna blad (avacado, Oliver, lagrade ostar ibland) kan man då räkna med att man är i ketos?"

Då är du i princip garanterat i ketos av något slag!

"Förut hette det ju bara LCHF men nu även Keto (Som jag har förstått är en strikt LCHF). Funderar bara var gränsen går?"

LCHF heter kosten finns även andra namn.. men i Sverige dominerar LCHF, och ketos är det metabola tillståndet i USA heter det Lowcarb eller keto diet.. även Atkins!

"Vad menar du att detta skulle vara indikation på? :”Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!”?"

Det indikerar då omställningen, smaken/lukten i munnen är acceton (utandningsketoner) yrseln och muskelsvagheten indikerar brist på glukos och även brist på ketolysensymer för att använda ketoner i stället glukos.. vilket är det man strävar efter med en ketogenare diet!

Och var går gränsen.. finns det sådana för i övrigt friska.. så vi går till vad man lär sig på läkarutbildningarna, dvs 100 gram kolisar per dag och under det leder till ketos.. för folk som äter typ 2000 Kcal per dag!

Då misstänker de iallafall svält/malabsorbation/ätstörningar.. såvida man inte påtalar att man frivilligt använder en ketogen diet.. sen så får man förklarar vilken ätstörning man lider utav och inte vill äta bullar, kakor socker eller dricka läsk.

Iallafall vi är några och vi blir fler, som frivilligt avstår inte bara det jag nämnde utav även potatis och pasta, pissa.. för att vi mår så¨mycket bättre.

Och var går då gränsen.. det är inviduellt,. där finns ingen vetenskaplig konsensus alls.. snarare tvärt om!

Såå nu är det dags att introducera dig för begreppet E%, det råder det konsensum om iallafall.. snabbt.. 100 gram kolisar för någom som drar 2000 Kcal blir 20 E% kolisar!

Strikt LCHF hamnar på cirka 20-25 gram per dag/5 E%.. det är strikt.. det blir nästan bara gröna blad kvar!

Är då detta det optimala, kanske för vissa, typ diabetiker/äldre överviktiga, men rätt sällan för 45 åringar som ändå fortfarande är hyfsat friska!

Utan då är det mer som så.. nu borde man äta mer grönsaker, till allt fett och fortfarande normalt med protein, det är en kostföröndring/livstilsförändring.. om man behövde sådana?

Såå du får en frisedel utav mig att äta hur många gröna blad du vill och andra lågkolhydrathaltiga grönsaker, en del rotfrukter, en del frukt.. under förutsättningen att de ingår i dina normala måltider.. tada du får äta frukt, som en del av din måltid!

Det kommer med brasklappar.. inte som mellanmål, utan som en del av en komplett måltid!

Tanken med en måltid är att det skall vara gott, man skall bli nöjd och mätt till nästa planerad måltid!

21 timmar sedan, Zepp sade:

Du får lov att mäta med Ketostix, du skall bara lära dig tolka resultatet!

Likaså med blodketoner och KJetonix vilket är en utandningsketonmätare!

Iallafall, så kan jag med rätt stor säkerhet säga som så att man kan kissa och andas ut ansenliga mängder ketoner.. utan att det är någon ko på isen!

De är främst för Typ 1 diabetiker och epileptiker.. är man frisk och mår bra i övrigt får man kissa/andas ut nästan vilka mängder som helst.

Hjärtklappning och yrsel är  omställningsbesvär, klassiska rådet är att dricka två koppar hemmakokt benbuljong, lovar finns nästan inga som gör det utan tar salt i stället.

Och det handlar för det mesta om att när Insulin droppar.. en rätt vanlig grej på LCHF/keto, så tar njuren upp mindre salt, blodtrycket sjunker, kroppen använder salt för att upprätthålla blodvolym/blodtryck!

Kramp kan oxå vara relaterat till detta främst då magnesiumsalt!

"Om man äter LCHF med mycket fett, rimligt med protein och bara ovanjordsgrönsaker som vitkål blomkål broccoli gröna blad (avacado, Oliver, lagrade ostar ibland) kan man då räkna med att man är i ketos?"

Då är du i princip garanterat i ketos av något slag!

"Förut hette det ju bara LCHF men nu även Keto (Som jag har förstått är en strikt LCHF). Funderar bara var gränsen går?"

LCHF heter kosten finns även andra namn.. men i Sverige dominerar LCHF, och ketos är det metabola tillståndet i USA heter det Lowcarb eller keto diet.. även Atkins!

"Vad menar du att detta skulle vara indikation på? :”Hur som helst så finns det andra tecken man kan leta efter, det första är smak av död råtta i munnen det andra är känslan av att bära riddarustning, när man går uppför!”?"

Det indikerar då omställningen, smaken/lukten i munnen är acceton (utandningsketoner) yrseln och muskelsvagheten indikerar brist på glukos och även brist på ketolysensymer för att använda ketoner i stället glukos.. vilket är det man strävar efter med en ketogenare diet!

Och var går gränsen.. finns det sådana för i övrigt friska.. så vi går till vad man lär sig på läkarutbildningarna, dvs 100 gram kolisar per dag och under det leder till ketos.. för folk som äter typ 2000 Kcal per dag!

Då misstänker de iallafall svält/malabsorbation/ätstörningar.. såvida man inte påtalar att man frivilligt använder en ketogen diet.. sen så får man förklarar vilken ätstörning man lider utav och inte vill äta bullar, kakor socker eller dricka läsk.

Iallafall vi är några och vi blir fler, som frivilligt avstår inte bara det jag nämnde utav även potatis och pasta, pissa.. för att vi mår så¨mycket bättre.

Och var går då gränsen.. det är inviduellt,. där finns ingen vetenskaplig konsensus alls.. snarare tvärt om!

Såå nu är det dags att introducera dig för begreppet E%, det råder det konsensum om iallafall.. snabbt.. 100 gram kolisar för någom som drar 2000 Kcal blir 20 E% kolisar!

Strikt LCHF hamnar på cirka 20-25 gram per dag/5 E%.. det är strikt.. det blir nästan bara gröna blad kvar!

Är då detta det optimala, kanske för vissa, typ diabetiker/äldre överviktiga, men rätt sällan för 45 åringar som ändå fortfarande är hyfsat friska!

Utan då är det mer som så.. nu borde man äta mer grönsaker, till allt fett och fortfarande normalt med protein, det är en kostföröndring/livstilsförändring.. om man behövde sådana?

Såå du får en frisedel utav mig att äta hur många gröna blad du vill och andra lågkolhydrathaltiga grönsaker, en del rotfrukter, en del frukt.. under förutsättningen att de ingår i dina normala måltider.. tada du får äta frukt, som en del av din måltid!

Det kommer med brasklappar.. inte som mellanmål, utan som en del av en komplett måltid!

Tanken med en måltid är att det skall vara gott, man skall bli nöjd och mätt till nästa planerad måltid!

Tack för det 🙏🏻 jo jag har förstått att det här med procenten/förhållandet (eller tror jag har förstått). säg då att jag äter 5000 kalorier på en dag och 5E% kolhydrater kan jag fortfarande hålla mig smal/gå ner i vikt då? Kan man typ äta hur mycket som helst så länge man håller förhållandena? Det är jag lite nyfiken på då man inte pratar kalorier! Kan jag gå ner i vikt om jag äter 300 g smör på en dag så länge till andra förhållandena stämmer?

Jag kommer inte äta frukt, för det går min sockerabstinens igång på. Men har tidigare gått ner mycket i vikt även när jag ätit rotfrukter så det kommer jag att äta längre fram. Kommer att försöka hålla det strikt nu i början men fortfarande äta god mat. Jag klarar inte av att äta en måltid utan grönsaker men jag äter gärna en köttbit fet sås och en sallad på gröna blad.

Jag gick igång lite på det här med strikt Keto men inser att då kan jag knappt äta blomkål eller broccoli och då kommer det antagligen att bli så tråkigt så att jag inte orkar fortsätta.

Men, har hittills på sin höjd ätit stekt vitkålsris till en måltid eller lite wokade grönsaker (spenat, blomkål, broccoli).

Dock: Vågen står still, inte minskat 1 mm i omfång. 

Jag kämpar på!

35 minuter sedan, JennyE1974 sade:

Tack för det 🙏🏻 jo jag har förstått att det här med procenten/förhållandet (eller tror jag har förstått). säg då att jag äter 5000 kalorier på en dag och 5E% kolhydrater kan jag fortfarande hålla mig smal/gå ner i vikt då? Kan man typ äta hur mycket som helst så länge man håller förhållandena? Det är jag lite nyfiken på då man inte pratar kalorier! Kan jag gå ner i vikt om jag äter 300 g smör på en dag så länge till andra förhållandena stämmer?

Jag kommer inte äta frukt, för det går min sockerabstinens igång på. Men har tidigare gått ner mycket i vikt även när jag ätit rotfrukter så det kommer jag att äta längre fram. Kommer att försöka hålla det strikt nu i början men fortfarande äta god mat. Jag klarar inte av att äta en måltid utan grönsaker men jag äter gärna en köttbit fet sås och en sallad på gröna blad.

Jag gick igång lite på det här med strikt Keto men inser att då kan jag knappt äta blomkål eller broccoli och då kommer det antagligen att bli så tråkigt så att jag inte orkar fortsätta.

Men, har hittills på sin höjd ätit stekt vitkålsris till en måltid eller lite wokade grönsaker (spenat, blomkål, broccoli).

Jag kämpar på!

Iallafall.. kalorierrna finns där hur som helst!!

Grejen med LCHF/keto är att man skall bli mättare med med mer fett.. äta färre måltider.. inga mellanmål!

Så vad gör man.. i värsta fall länkar man till viktklubb!

"11 vanliga misstag när du minskar på kolhydraterna"

https://viktklubb.aftonbladet.se/kampanj/artikel/22170814?refpartner=aftonbladet_viktklubb_2.2170814_mittspalt_forskning_kolhydrater&utm_source=mittspalt&utm_medium=aftonbladet&utm_campaign=forskning

Kunde skrivit allt själv, men nu snodde de det från Laura Dolson som är en LCHF-förespråkare!

Iallafall, vill man gå ner i vikt, så skall kalorierna ner, via munnen och upp från fettlagren.

Macronutrientfördelning gör således att man får brist på glukos, vilket tvingar kroppen att förlita sig mer åt fettförbräning och även tillverka eget glukos om så behövs samt tiölverka ketonkroppar som ersättning för glukos!

Att prata kalorier är så självklart så det är en Tautologi, en förklaring som är självklar men inte förklarar själva sambanden!

Iallafall när vi ändå är inne på självklara samband så kan jag hur som helst nämna homeosas, dvs hur olika macronutrieneter påverkar våra hormoner.

Glukos leder till ökad utsöndring av insulin, som triggar lagring av fett och kolhydrater, medans lägre nivåer  gynnar uttag då är det i stället Glukagon som dominerar!

Hur som helst vid en måltid så dominerar iallafall Insulin, dvs det mesta du äter lagras litta oavsett vad du äter!

Om insulinnivån är lagom så går man inom någon timme över till att leva av föråden/föregående måltid och om homeostas är helt okej så behöver man inte äta igen fören om många timmar!

Det gör att folk som testar LCHF och efter omställningen äter färre måltider, det vanligaste är 1-2 måltider per dag.. nothing inbetwen!

Strikt Keto/LCHF är strikt.. krashkursen så att säga utifall man har bråttom.. lika bra att köra det i fyra veckor så är man ute på andra sidan tunneln!

Dvs kalorierna finns där hela tiden och man förbrukar i princip lika mycket varje dag, så det man inte äter tas ur fettdepåer, men då måste man oxå gynna fettoxidation/ketos/Glukagon/äta rejäla måltider/men mer sällan!

2 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Jag kämpar på!

Du kan gå upp i vikt på strikt LCHF om du försöker. Men är svårare att göra än på kolhydratrik och sockerstinn kost, eftersom man blir väldigt mycket mättare av fett och animaliskt protein än t.ex socker och snabba kolhydrater som får en att svälla som en jäsbulle. Jag tror inte du skulle klara av att käka 5000 kcal strikt LCHF dagligen hur mycket du än försökte. Men visst, gjorde du det så skulle du gå upp i vikt.

Vad jag luskat från diverse mindre studier är att viktuppgång på keto är möjligt vid kaloriöverskott, men det går inte lika snabbt som vid vanlig kost och du kan också äta lite mer kalorier. Finns säkert en biokemisk förklaring samt att livsmedel som t.ex spannmål också har en tendens att skapa kaos vad gäller ens blodsocker.

Sen finns individuella skillnader i hur vi metaboliserar fett och hur mycket fett vi kan goffa i oss, beroende av ens genetisk profil eller nutrigenetik samt hur man mår på organnivå. Om du inte upplever viktnedgång alls så kan du absolut testa att köra dagar med lite mindre fett och mer protein och grönsaker. Om det resulterar i att du känner dig hungrig och vill småäta, så öka på fettet igen. Men finns ju en massa olika grejer man kan testa för att försöka få vikten att börja röra på sig igen. 

Nu var det rätt länge sen jag gick ner i vikt med LCHF men fick inte heller ngt resultat i början och fick ta i med hårdhandskarna dvs inte njuta LCHF med rödvin, gräddsås och dessertost liksom. Åt 2 ggr per dag och bara kött, fet fisk, fågel och wokade/frästa grönsaker i smör, olivolja eller kokosolja. Då släppte det och vikten började droppa.  

• Like 1

10 timmar sedan, Zepp sade:

Iallafall.. kalorierrna finns där hur som helst!!

Grejen med LCHF/keto är att man skall bli mättare med med mer fett.. äta färre måltider.. inga mellanmål!

Så vad gör man.. i värsta fall länkar man till viktklubb!

"11 vanliga misstag när du minskar på kolhydraterna"

https://viktklubb.aftonbladet.se/kampanj/artikel/22170814?refpartner=aftonbladet_viktklubb_2.2170814_mittspalt_forskning_kolhydrater&utm_source=mittspalt&utm_medium=aftonbladet&utm_campaign=forskning

Kunde skrivit allt själv, men nu snodde de det från Laura Dolson som är en LCHF-förespråkare!

Iallafall, vill man gå ner i vikt, så skall kalorierna ner, via munnen och upp från fettlagren.

Macronutrientfördelning gör således att man får brist på glukos, vilket tvingar kroppen att förlita sig mer åt fettförbräning och även tillverka eget glukos om så behövs samt tiölverka ketonkroppar som ersättning för glukos!

Att prata kalorier är så självklart så det är en Tautologi, en förklaring som är självklar men inte förklarar själva sambanden!

Iallafall när vi ändå är inne på självklara samband så kan jag hur som helst nämna homeosas, dvs hur olika macronutrieneter påverkar våra hormoner.

Glukos leder till ökad utsöndring av insulin, som triggar lagring av fett och kolhydrater, medans lägre nivåer  gynnar uttag då är det i stället Glukagon som dominerar!

Hur som helst vid en måltid så dominerar iallafall Insulin, dvs det mesta du äter lagras litta oavsett vad du äter!

Om insulinnivån är lagom så går man inom någon timme över till att leva av föråden/föregående måltid och om homeostas är helt okej så behöver man inte äta igen fören om många timmar!

Det gör att folk som testar LCHF och efter omställningen äter färre måltider, det vanligaste är 1-2 måltider per dag.. nothing inbetwen!

Strikt Keto/LCHF är strikt.. krashkursen så att säga utifall man har bråttom.. lika bra att köra det i fyra veckor så är man ute på andra sidan tunneln!

Dvs kalorierna finns där hela tiden och man förbrukar i princip lika mycket varje dag, så det man inte äter tas ur fettdepåer, men då måste man oxå gynna fettoxidation/ketos/Glukagon/äta rejäla måltider/men mer sällan!

Tack för all information, den gör att jag känner att jag är rätt ute. Jag äter helt rätt kanske bara ska tänka på att inte äta för mycket för jag är nästan inte hungrig. Vissa dagar äter jag bara en fett kaffe på morgonen och sen två mål till. Har lagt till lite mer grönsaker. Men vi pratar vitkål blomkål broccoli. Imorse stod i vågen på 67,5. Så nu har det hänt lite. Jag känner att jag följer alla punkter rätt, det enda är kanske min otålighet, men jag har inte gett upp. Jag vet också att om jag fortsätter så här så kommer min pollenallergi att vara obefintlig i sommar, vilket är en fantastisk biverkning som jag märkte av första gången. Ska så klart försöka hålla dieten denna gången. Tack snälla för all feedback som får mig att känna att jag är på rätt spår. Rapporterar vidare hur det går framöver! Ha en underbar dag🌸

• Like 1

Just nu, JennyE1974 sade:

Tack för all information, den gör att jag känner att jag är rätt ute. Jag äter helt rätt kanske bara ska tänka på att inte äta för mycket för jag är nästan inte hungrig. Vissa dagar äter jag bara en fett kaffe på morgonen och sen två mål till. Har lagt till lite mer grönsaker. Men vi pratar vitkål blomkål broccoli. Imorse stod i vågen på 67,5. Så nu har det hänt lite. Jag känner att jag följer alla punkter rätt, det enda är kanske min otålighet, men jag har inte gett upp. Jag vet också att om jag fortsätter så här så kommer min pollenallergi att vara obefintlig i sommar, vilket är en fantastisk biverkning som jag märkte av första gången. Ska så klart försöka hålla dieten denna gången. Tack snälla för all feedback som får mig att känna att jag är på rätt spår. Rapporterar vidare hur det går framöver! Ha en underbar dag🌸

Förresten, är kaffet dåligt på något sätt? Jag gör en kaffe på morgonen som räcker hela dagen. Den består av 2- 3 dl kaffe, en till två matskedar smör och en matsked MCT olja +1 matsked kollagen

10 timmar sedan, Elinor sade:

Du kan gå upp i vikt på strikt LCHF om du försöker. Men är svårare att göra än på kolhydratrik och sockerstinn kost, eftersom man blir väldigt mycket mättare av fett och animaliskt protein än t.ex socker och snabba kolhydrater som får en att svälla som en jäsbulle. Jag tror inte du skulle klara av att käka 5000 kcal strikt LCHF dagligen hur mycket du än försökte. Men visst, gjorde du det så skulle du gå upp i vikt.

Vad jag luskat från diverse mindre studier är att viktuppgång på keto är möjligt vid kaloriöverskott, men det går inte lika snabbt som vid vanlig kost och du kan också äta lite mer kalorier. Finns säkert en biokemisk förklaring samt att livsmedel som t.ex spannmål också har en tendens att skapa kaos vad gäller ens blodsocker.

Sen finns individuella skillnader i hur vi metaboliserar fett och hur mycket fett vi kan goffa i oss, beroende av ens genetisk profil eller nutrigenetik samt hur man mår på organnivå. Om du inte upplever viktnedgång alls så kan du absolut testa att köra dagar med lite mindre fett och mer protein och grönsaker. Om det resulterar i att du känner dig hungrig och vill småäta, så öka på fettet igen. Men finns ju en massa olika grejer man kan testa för att försöka få vikten att börja röra på sig igen. 

Nu var det rätt länge sen jag gick ner i vikt med LCHF men fick inte heller ngt resultat i början och fick ta i med hårdhandskarna dvs inte njuta LCHF med rödvin, gräddsås och dessertost liksom. Åt 2 ggr per dag och bara kött, fet fisk, fågel och wokade/frästa grönsaker i smör, olivolja eller kokosolja. Då släppte det och vikten började droppa.  

Hej och tack för svar. Jag känner att jag äter rätt enligt allas beskrivningar och efter den strikta varianten. Första två helgerna tog jag något glas torrt bubbel och vin men ska försöka hålla upp helt med det i några veckor. Äter inga mjölk produkter förutom smör. Använder riven parmesan för att få i mig kalcium + gott på gratänger. 

Håller med att det är lätt att hamna i fällan med massa feta gräddSåser, gräddgratänger etc. 

Blir mest naturlig mat nu, mjölkfri. Är allergisk mot fisk men jag äter kyckling, gärna kycklinglår som är lite fetare, fläskkött och nötkött samt ägg. Smör och kokosfett. Gröna bladgrönsaker, blomkål broccoli sparris.

River i lite ingefära och vitlök för att få god smak i wook. Innehåller ju en del kolhydrater men jag antar det är okej eftersom det är så lite? Älskar att krydda  med färsk koriander som ger god smak.

kaffe med smör, MCT olja och kollagen på morgonen. Omelett stekt med mycket fett, lite purjolök och färsk spenat till lunch. 
4msk aioli till.

Middag kan bli stekt kycklinglår wookat med blomkål broccoli i massa kokosfett!

Kompletterar ibland med en avokado och några oliver!

Eller en vitkål och köttfärsgratäng med spenat och ägg och massa fett och isbergssallad till.

När jag är riktigt sugen på något så gör jag grönkålschips eller äter inlagda cornichoner. Eller en skiva parmaskinka.

Under 68 kg nu så känns som det rör sig väldigt långsamt. Visar inget på måttbandet än men vägde närmare 72 vi start så dumt att säga att inget händer, det händer bara så långsamt jämfört med tidigare. Men 4 kg på fyra veckor får väl anses som bra🙈🙈🙈 

Tidigare har jag rasat 2-3 kg redan första bästa veckan (Antagligen Mest vätska)

tack för feedback🙏🏻

23 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Räknar du strikt keto som 20 g kolhydrater eller mindre? Det motsvarar 500 g blomkål eller broccoli per dag. Ät grönsaker om det hjälper dig att hålla dig kvar på banan. :)

• Like 1

10 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Då kommer vi till det övriga, dvs den mentala omställningen, den är jobbigast!

Dvs du får lov att äta lite vad du vill och när du vill hur många gånger per dag som du vill!

Dvs det är lixom inte ens säkert att det är du som vill utan alla andra som mumsar på Wienerbröd, till fikapausen!

Karaktär kallas det för övrigt, det konstigaste med LCHF är att jag fått bättre karaktär, dvs jag kan avstå både wienerbröd och semlor.. för jag är inte hungrig!

Dvs jag kan nöja mig med en svart kopp kaffe och det finns alltid någon som vill offra sin kropp för att destruera totalt onödiga kolhydrater!

Det finns tillfällen där man kanske gör bäst i att offra en del av sin hälsa för sociala relationer.. de förekommer hur som helst inte varje dag!

• Like 1

10 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Förresten, är kaffet dåligt på något sätt? Jag gör en kaffe på morgonen som räcker hela dagen. Den består av 2- 3 dl kaffe, en till två matskedar smör och en matsked MCT olja +1 matsked kollagen

Inte dåligt per se.. kaffe är gott.. halva födan tycker jag!

Dvs då uppkommer frågan så småningom om du behöver MCT-oljan och kollagenet?

Vi är väl svenska.. då ingår i princip att man dricker kaffe.. iallafall på morgonen.. bästa stunden på dagen!

Det där med MCT och smör i kaffet.. är lite en omställningsgrej!

7 minuter sedan, Zepp sade:

Inte dåligt per se.. kaffe är gott.. halva födan tycker jag!

Dvs då uppkommer frågan så småningom om du behöver MCT-oljan och kollagenet?

Vi är väl svenska.. då ingår i princip att man dricker kaffe.. iallafall på morgonen.. bästa stunden på dagen!

Det där med MCT och smör i kaffet.. är lite en omställningsgrej!

Jag tycker att kaffet blir gott med smöret och oljan👌 Mättar bra! Tänkte mer om kaffet saktar ner omställningen. Oljan kanske blir lite overkill? Bara läst att den ska vara bra. Collagenet har jag kvar sedan tidigare (ekologisk gräsbetes) som jag köpte när jag åt en tarmläkare diet. Så, jag tänker att den är nyttig för huden och tarmarna och gör förhoppningsvis sitt till. Sedan ska jag försöka lägga till lite benbuljong också!

Jag har inte alls sötsugen, det är så otroligt skönt att inte vara sugen på kakor eller annat sött. 

Första veckan är skit jobbig alltid, men sedan tycker jag det är ganska lätt! Problemet är bara att jag inte kan småfuska, Jag behöver hålla det ganska strikt och det gör att det är lite svårare för mig tror jag. Det jobbigaste är andra som ska hålla på lägga sig i och tycker att jag kan äta en halv kaka då och då, Att Jag ska äta lite lagom. Men för mig är att äta lite lagom av allt det är det absolut sämsta. Då trillar jag tillbaks i sockerfällan!

• Like 3

1 timme sedan, morgonsol sade:

Räknar du strikt keto som 20 g kolhydrater eller mindre? Det motsvarar 500 g blomkål eller broccoli per dag. Ät grönsaker om det hjälper dig att hålla dig kvar på banan. :)

Tack för den infon,  Skulle tro att jag håller mig därikring då👌 Menar du vikt i rå blomkål?  

Jag har inte riktigt koll på exakt vad som räknas som strikt eller inte i form av vikt i grönsaker (så tack🙏🏻) Men känner, efter alla bra svar  jag har fått här att jag äter relativ strikt👌 Jag mår bra av att äta grönsaker, så det kommer jag att fortsätta med. Men kommer så klart inte överäta!

• Like 1

8 minuter sedan, JennyE1974 sade:

Tack för den infon,  Skulle tro att jag håller mig därikring då👌 Menar du vikt i rå blomkål?  

Jag har inte riktigt koll på exakt vad som räknas som strikt eller inte i form av vikt i grönsaker (så tack🙏🏻) Men känner, efter alla bra svar  jag har fått här att jag äter relativ strikt👌 Jag mår bra av att äta grönsaker, så det kommer jag att fortsätta med. Men kommer så klart inte överäta!

Jag utgick ifrån kostdoktorns grönsaksguide, se här. Min gissning är att vikten då är rå. Jag hade inte bekymmrat mig för vikten om jag använder frysta grönsaker. När det gäller strikt LCHF och grönsaker tror jag att vilka grönsaker man äter spelar större roll än mängden. (Med detta sagt vill jag inte uppmuntra någon till att avstå grönsaker helt). Ovanjordsgrönsaker kan man typ äta hur mycket man vill av, rotfrukter får man vara försiktigare med (högre kolhydratinnehåll -> minska mängden för att klara 20 g kolhydrater/dag). Vad jag har sett brukar lök inte begränsas, men det är väl en smaksak. Det som gäller rotfrukter gäller frukt i ännu högre grad. Personligen hamnar lätt 200 g grönsaker på min tallrik vid en måltid, men då är jag en person som gillar grönsaker. 

• Like 2

23 minuter sedan, morgonsol sade:

Jag utgick ifrån kostdoktorns grönsaksguide, se här. Min gissning är att vikten då är rå. Jag hade inte bekymmrat mig för vikten om jag använder frysta grönsaker. När det gäller strikt LCHF och grönsaker tror jag att vilka grönsaker man äter spelar större roll än mängden. (Med detta sagt vill jag inte uppmuntra någon till att avstå grönsaker helt). Ovanjordsgrönsaker kan man typ äta hur mycket man vill av, rotfrukter får man vara försiktigare med (högre kolhydratinnehåll -> minska mängden för att klara 20 g kolhydrater/dag). Vad jag har sett brukar lök inte begränsas, men det är väl en smaksak. Det som gäller rotfrukter gäller frukt i ännu högre grad. Personligen hamnar lätt 200 g grönsaker på min tallrik vid en måltid, men då är jag en person som gillar grönsaker. 

Tack för länken! Äter ingenting under jord just nu, men det kommer jag att göra ”lite” om jag äter ute (rotfrukter) samt när jag har nått min målvikt! Jag har faktiskt inte haft någon problem att hålla vikten med morot kålrot och rödbeta tidigare. Men just nu har jag haft en period av riktig skitmat och gått upp i vikt så jag behöver vara striktare tills jag når min mål vikt igen😉

Tur att det finns många goda grönsaker som växer ovan jord. Jag skulle inte heller klara mig utan grönsaker. Jag skulle inte bara kunna äta kött och fett. Maten ska vara god att titta på och smaka gott och dessutom vara nyttig😉👌

• Like 1

@JennyE1974 Det låter som en utmärkt inställning. Så länge det inte triggar något sötsug eller överätande bara! Om man vill äta rotfrukter men kanske inte få i sig en lika stor kolhydratsmängd är ett tips att syra dem. Morot och rödbeta går bra att mjölksyra, även om jag inte provat att göra mjölksyrade morötter än. Har sett något recept på kålrot också.

• Like 1

49 minuter sedan, morgonsol sade:

@JennyE1974 Det låter som en utmärkt inställning. Så länge det inte triggar något sötsug eller överätande bara! Om man vill äta rotfrukter men kanske inte få i sig en lika stor kolhydratsmängd är ett tips att syra dem. Morot och rödbeta går bra att mjölksyra, även om jag inte provat att göra mjölksyrade morötter än. Har sett något recept på kålrot också.

Ja, det är ju jättegott och otroligt nyttigt. Har tänkte göra det flera gånger men det blir aldrig av. Brukar köpa färdiga, Tistelvind😉  Innehåller de färre kolhydrater som syrade eller menar du bara att man inte äter lika mycket? 

• Like 1

8 timmar sedan, JennyE1974 sade:

Innehåller de färre kolhydrater som syrade eller menar du bara att man inte äter lika mycket? 

Det är nog lite både och. Förvisso äter man inte lika stora mängder, men samtidigt måste ju bakterierna äta något för att föröka sig och producera mjölksyra.

• Like 2

On 2020-02-19 at 20:48, JennyE1974 sade:

Jag tycker att kaffet blir gott med smöret och oljan👌 Mättar bra! Tänkte mer om kaffet saktar ner omställningen. Oljan kanske blir lite overkill? Bara läst att den ska vara bra. Collagenet har jag kvar sedan tidigare (ekologisk gräsbetes) som jag köpte när jag åt en tarmläkare diet. Så, jag tänker att den är nyttig för huden och tarmarna och gör förhoppningsvis sitt till. Sedan ska jag försöka lägga till lite benbuljong också!

Jag har inte alls sötsugen, det är så otroligt skönt att inte vara sugen på kakor eller annat sött. 

Första veckan är skit jobbig alltid, men sedan tycker jag det är ganska lätt! Problemet är bara att jag inte kan småfuska, Jag behöver hålla det ganska strikt och det gör att det är lite svårare för mig tror jag. Det jobbigaste är andra som ska hålla på lägga sig i och tycker att jag kan äta en halv kaka då och då, Att Jag ska äta lite lagom. Men för mig är att äta lite lagom av allt det är det absolut sämsta. Då trillar jag tillbaks i sockerfällan!

Enligt mig så är kaffe i princip brunt vatten.. koffeinet är stimulerande, det kan höja ämnesomstättningen/det kan höja stresshormoner Ie det är på marginalen!

Kollagenet.. bidrar hur som helst inte till ökat kollagen till din kropp iomed att det bryts ner i tarmen till olika aminosyror.. där de sen eventuellt kan bilda kollagen  som du skulle kunna behöva, dvs det går lika bra att äta kött/fläsksvålar!

Iallafall, det finns en annan grej som åxå är viktig när kött/kollagen/andra aminosyror bildar kroppseget kollagen/annan bindväv och det är C-vitamin!

Summa summarum.. LCHF är ingen magisk diet.. man mäste fortfarande är riktig mat!

Utan det är snarare som så att på LCHF/keto, så måste man äta riktig mat!

Såå vad är då mitt råd, kör på med LCHF/Keto, lär dig lite nya´recept. öka på fettet som E%, det förändrar din homeostas, ät hur mycket gröna blad och andra låggkolhydraltiga grönsker du vill.. ät obegränsat med gröna blad till dina måltider.

• 2 weeks later...

Detta med extra tillsatt fett, bara-för-att...  kan vara lite kontroversiellt, i alla fall om man lyssnar på Dr Ted Naiman, som nästintill "retat gallfeber" på "keto-fantaster och fantasterierna med att stirr sig blint på ketoner, och mäta dem som vore de diamanter i blodet.. T.Naiman har en annan version, som är musik i mina öron, och som jag stödjer utifrån att hans resonemang framstår logiskt, samt underbyggt hela vägen in till mitokondrie-nivån. 

Naiman menar alltså att (trots att han stödjer lchf dvs. low carb) att man får akta sig att få i sig för mycket fett-energi

Hans bok The P:E Diet är en filosofi som jag numera och sedan några veckor tillbaka växlat över till.. mkt p.g.a förhöjt kolesterolvärde efter att ha gottat mig med ketogen diet.. och generöst med alla mättade fetter.. med hälsovinst förvisso, dock i botten känt att jag hellre hade fått högre % protein, och Ted Naiman är den rätte läkaren för mig, även Martina Johansson har en kort passage i sin senaste bok att du kan dra i dig ordentligt med protein.. minns inte exakt citat nu, men det står där iaf, och det var då jag hoppade jämfota av glädje,  att få bekräftat att inte snåla med proteinet , inte vara så rädd för den berömda bl.sockerhöjningen.. 

Intervjun sker på engelska utan översättning, men hyperintressant.. att orka sig igenom hela, men som sagt, det finns belackare som redan kallar honom för anti-keto.. haha...  men jag omfamnar hans logiska slutsatser,  som tyvärr.. INTE rekommenderar all denna smörkaffe, ketobollar.. bulletproof mct morgon middag kväll.. "energickickar-drickar suparna, osch så. 

Alltså, Ted Naiman om fetma, om kroppsfetma, om protein, om metabola syndromet, om platåer och massor annat! Värdefull guideline inte minst hälsomässigt. Med ny input i relation till "high fat" .. så, vad är high fat inom lchf-världen.. ja enl. Annika Dahlquist, så är det individuellt,.. och jag är övertygad om att Dahlquist därmed också menar att proteinration, isf också är individuellt. Medan Naiman.. är lite mer forward.. och direkt ser att fettet aldrig kan konkurrera med proteinet, alltså mer uttalad filosofi, om detta inom low-carb världen. 

En underbar kille, fler sådana här doktorer, tack!!! 

💫 The P:E Diet ☀️  

• Like 1