Jump to content

Ice
 Share

Recommended Posts

hej, letade lite här på forat men hitta inget svar jag tyckte dög..

Jag äter mestadels enligt LCHF, när jag lagar och får välja är det LCHF

som gäller. MEN till min fråga.

Kan man blanda LCHF och kolhydrat rik mat (tex, Pizza, mackor)

eller är det katastrof ur viktsynpunkt?

Alltså äta LCHF och äta en eller två pizzor i veckan..

Grejen är den att jag har föräldrar som inte är svenskar

och när det lagas mat så är det mycket deg och pajjer,

alltså mkt kolhydrater,

som sagt frågan jag vill ha svar på är kan jag äta LCHF

och ibland äta en kolhydrat rik måltid eller två utan att det är katastrof för min vikt?

mycket fett OCH kolhydrater är ju rena kalori bomben, därför jag undrar.. hjälp mig.. alla svar välkommna..

tack  på förhand..

alltså mkt kolhydrater,

och ibland äta en kolhydrat rik måltid eller två utan att det är katastrof för min vikt?

mycket fett OCH kolhydrater är ju rena kalori bomben, därför jag undrar.. hjälp mig.. alla svar välkommna..

tack  på förhand..

Det beror på. Det kan ju vara svårt att vara i ketos, något som jag tycker är den största fördelen med LCHF då det ger mig energi & jämnt blodsocker.

Men LCHF säger ju inget mer än att du ska äta mycket fett & lite kolhydrater, det säger inget om ration. Så du kan köra en mindre strikt LCHF. 

Om du ser till att träna ordentligt de dagar du ska äta kolhydrater kan det fungera ändå, om du tränar ett ganska hårt pass. 

Jag rekommenderar inte det, men har du inget val så skulle det väl gå att äta LCHF 6 dagar i veckan & kolhydrater 1 dag. Men om du inte vill gå upp i vikt får du nog ha lägre fettintag den dagen du äter kolhydrater.

Förstår att det inte är optimalt, men jag tänker om man håller lite koll på kalorier in/ut

då så borde det funka i teorin iaf :P men man ska inte räkna det är ju det som är fint =)

snabbt svarat =)

Man brukar ju säga att bara äta ovankråmet på pizzan/pajen om du äter enligt LCHF, så kanske det är en lösning? Tror det kan bli knepigt att gå ned i vikt om du "fuskar" med pizza/paj 2 ggr/v, det är ganska mycket kh i deg. Men om du bara äter "fyllningen" borde det gå bättre.

• Like 1

Jättebra svar av Johanna07! Skulle tro att man går upp väldigt om man kombinerar LCHF med kolhydrater - det är nog så de flesta av oss har dragit på oss övervikt. Om du vet med dig att du kommer att synda ordentligt (en pizza t ex), så är det kanske bra att dra ner på proteiner och fett i förskott? Det finns tre energikällor; fett, protein och kolhydrater. Kombinationen fett och kolhydrater = ökad vikt, protein och kolhydrater = ökad vikt, kolhydrater, fett och protein = BOOM! Men fett och protein = minskad vikt. Undrar om man går ner i vikt om man enbart äter kolhydrater? Jo, det gör man! Viktminskning är en av de största effekterna när man dör. 

Som vanligt ska tilläggas att det är också väldigt individuellt hur man reagerar på plötsligt intag av kolhydrater. Sen så kommer ju också balansen vad gäller familj och LCHF - hur hård ska man vara utan att förstöra en relation, speciellt om det för den personen är ett sätt att visa kärlek? Jag hittade ett citat i "Gamla tanter lägger inte ägg" - "När man blir gammal säger man inte längre att man älskar varandra. Då frågar de om de ska ha kakor till kaffet istället" Tord, 7 år. 

Det är en dålig idé, men om du ska göra det så gör det åtminstone inte under samma dag och absolut inte under samma måltid.

Tror ju att det är bättre att äta lchf den mestadels av tiden och fuska ibland än att äta högkolhydratskost hela tiden... så det är ju bättre enligt mig :) sen beror det ju på också. Jag tror att ALLA tjänar på att byta ut lättprodukter till de helfetaste och använda smör/kokosolja att steka i osv även om man äter kolhydratskost :)

• Like 1

Blir lite som min mamma brukade säga,,om man bantat (innan man hört om LCHF) och varit duktig i typ 2 veckor, och tog en weekenda med "dåligt liv"...för att så hoppa upp på spåret igen. *Nu har du förtsört ALT :angry:* Nej det måste väl va bättre at gå på LCHF "det mesta av tiden", kontra bara paier  :rolleyes: 

Min (hyfsat opopulära) filosofi med det här är att min mat är stärkelsefri (lchf) men jag slår inte på mig själv om det slinker ner en chokladbit för mycket eller något annat vid kalas. Jag vet mycket väl att det sabbar min viktminskning, men det sabbar knappast något annat. That's fine by me..

• Like 2

Frågan jag ställer mig är: Vad är katstrof för din vikt? Ska man förutsätta att alla som skriver inlägg är överviktiga eller har varit det? Jag har turen (?) att ha noll erfarenhet av att vara överviktig samt att jag är frisk i övrigt, och detta medför såklart en något sämre förmåga att sätta mig in i folks situationer, särskilt på detta forum.

Jag äter saker och ting för att det är gott, men tänker oftast på att det ska vara näringsrikt. Bakar helst kakor från grunden (med råsocker/honung etc), skyr margarin som pesten. Äter gärna frukt och även potatis, ris och pasta om lusten faller på. Grejen är att äter man LCHF så kommer suget efter sådana livsmedel ganska sällan. En pizza kan jag dela upp på två måltider, jag köper bara en med extra ost och kött, samt ringlar lite extra olivolja över den och voilá, lite mindre kolhydrater och lite mer fett. Håller med Zepp om att det är snittet som räknas, under vilken tidsaspekt detta skulle gälla gör mig detsamma.

Mitt råd? Är du normalviktig och tränar så tror jag inte någon pizza eller paj spelar någon som helst roll. Är du överviktig eller har diabetes eller någon annan åkomma så kan jag tyvärr inte råda dig då jag har noll erfarenhet av en sådan situation. I värsta fall får man sänka veckosnittet genom en dags fasta i veckan :)

Jättebra svar av Johanna07! Skulle tro att man går upp väldigt om man kombinerar LCHF med kolhydrater - det är nog så de flesta av oss har dragit på oss övervikt. Om du vet med dig att du kommer att synda ordentligt (en pizza t ex), så är det kanske bra att dra ner på proteiner och fett i förskott? Det finns tre energikällor; fett, protein och kolhydrater. Kombinationen fett och kolhydrater = ökad vikt, protein och kolhydrater = ökad vikt, kolhydrater, fett och protein = BOOM! Men fett och protein = minskad vikt. Undrar om man går ner i vikt om man enbart äter kolhydrater? Jo, det gör man! Viktminskning är en av de största effekterna när man dör. 

Som vanligt ska tilläggas att det är också väldigt individuellt hur man reagerar på plötsligt intag av kolhydrater. Sen så kommer ju också balansen vad gäller familj och LCHF - hur hård ska man vara utan att förstöra en relation, speciellt om det för den personen är ett sätt att visa kärlek? Jag hittade ett citat i "Gamla tanter lägger inte ägg" - "När man blir gammal säger man inte längre att man älskar varandra. Då frågar de om de ska ha kakor till kaffet istället" Tord, 7 år. 

Är inte så säker på att detta stämmer. Vi åt HCHF i dessa breddgrader i många år utan att alla blev feta innan lightprodukterna kom. Ifall Ice försöker gå ner i vikt kan det absolut vara en broms, men jag tror inte det blir bättre av att minska på fettet den dagen man slänger in en pizza extra. I så fall skulle jag hellre verkligen nolla kolhydraterna den dagen (utöver pizzan) och äta så lite pizza jag kan för att hålla släkten nöjd.

• Like 1

alltså mkt kolhydrater,

tack  på förhand..

Men hallå...om du äter sund mat ...utom en måltid där du tar en Pizza  (skär gärna bort en del av brödet) varje vecka ...så tror jag att det är en alldeles lysande kosthållning...du kommer sannolikt att gå ner i vikt om du är ordentligt överviktig... :) ​ 

Nej inte överviktig, 78 kg på 177cm,  Jag bara spåna lite hur det kan påverka.

När man åt förr så åt man ju inte en förhöjd del av fett tillsammans med kolhydraterna.

Därför jag undra, om man har högt på båda så är det väldigt mkt energi som måste ta vägen

någonstans..

Det där får du gärna utveckla ytterligare.

Om man vill tvinga kroppen att använda fett som bränsle genom att äta minimalt med kolhydrater och man pratar om omställningsfas osv så innebär ju en dag med pizza att man bryter fettförbränningen. Samtidigt sägs att man behöver äta kolhydrater i flera dagar innan kroppen kan hantera dom igen vilket innebär att man lätt får både högt blodsocker och högt insulin om man äter kolhydratmat. Håller man på att växla så hinner ju inte kroppen ställa om sig varken till det ena eller det andra.

...och man pratar om...Samtidigt sägs att man...

Du har uppenbarligen en teori här, men har du något som stödjer den? Kroppen kan väl inte bara sluta förbränna fett bara för att man äter en pizza? Även dom som äter en "normal" kost med "normalt" med fett bränner väl fett?

Är det inte dessutom väldigt individuellt hur bra vi är på att hantera det vi stoppar i oss? Det finns många som nästan inte tål kolhydrater överhuvudtaget, medan andra kan äta nästan "hur mycket som helst".

Du får gärna ge exempel på hälsoproblem man kan få. Och blir det inte lite tillspetsat att påstå att det skulle vara farligt? Att det kanske inte är optimalt för viktnedgång är en sak, men farligt? Farligare än att äta en "normal" kost?

Jag säger inte att du har fel, jag vill bara förstå.

Du har uppenbarligen en teori här, men har du något som stödjer den? Kroppen kan väl inte bara sluta förbränna fett bara för att man äter en pizza? Även dom som äter en "normal" kost med "normalt" med fett bränner väl fett?

Är det inte dessutom väldigt individuellt hur bra vi är på att hantera det vi stoppar i oss? Det finns många som nästan inte tål kolhydrater överhuvudtaget, medan andra kan äta nästan "hur mycket som helst".

Du får gärna ge exempel på hälsoproblem man kan få. Och blir det inte lite tillspetsat att påstå att det skulle vara farligt? Att det kanske inte är optimalt för viktnedgång är en sak, men farligt? Farligare än att äta en "normal" kost?

Du är helt klart inne på rätt spår, det varierar.. och vi pratar om olika personer med olika känslighet.. och preferenser!

I princip förbränner vi det vi äter.. utom då vi har fått metabola problem.. då kan det ibland vara lite si och så med förmågan.

Råden här är ju oftast av den karaktären att vi strävar efter högsta tänkbara fettoxidationsförmåga.. därav svaren/tankegångarna!

Är man ung frisk och aktiv kan man i stort sett äta vad skit som helst.. så länge man får sitt energibehov.. iallafall upp till medelåldern.

Sen så händer det att man får problem, om man lyckats tulla på kroppens hälsodepåer.

I Peters tråd om glukostoleranstest sades det att man kan få dåliga värden om man inte äter kolhydrater några dagar först och då är det fråga om bra kolhydrater och inte mjölmat eller socker. Om LCHF innebär att man får nedsatt glukostolerans så mår kroppen inte alls bra av att äta en pizza 1 eller 2 gånger i veckan som trådskaparen skrev.

En person berättade här i forumet att personen skiftat fram och tillbaka mellan vanlig kost och LCHF och nu hade det konstaterats att blodkärlen hade blivit påverkade.

En bekant till mig som hållit på och växlat mellan LCHF och vanlig mat fick bröstcancer och jag tror inte det var någon slump.

Som Zepp skriver så klarar man mer om man är vältränad men det vet vi inte om trådskaparen är.

Jag skulle inte våga hålla på och växla och jag säger bara vilken slutsats jag har dragit.

En person berättade här i forumet att personen skiftat fram och tillbaka mellan vanlig kost och LCHF och nu hade det konstaterats att blodkärlen hade blivit påverkade.

Kan du länka till den tråden?

Jag hittade den här tråden där "Olle" sammanfattar:

Om man vill vara säker på att behålla förmågan att hantera kolhydrater får man välja en mindre strikt variant av LCHF där man t.ex. regelbundet äter lite frukt, rotfrukter eller bönor regelbundet.

Okej, så om man äter strikt LCHF så blir det ett problem med pizzorna. Äter man strikt så vänjer sig kroppen av med att ta hand om kolhydraterna. Men om man äter en mer moderat LCHf så bibehåller man förmågan att ta hand om kolhydraterna. Och då blir pizzorna inga problem mer än vad som gäller för alla. Kan det stämma?

Eh.. en gång till, man förbränner det man äter i princip.. så var det klart.

Sen så.. vad är specefikt vid strikt ketogen diet, jo kroppen ställer om så att den inte förbrukar för mycket glukos, det blir i princip reserverat för hjärna, njure men först o främst röda blodkroppar.

Dvs, dina muskler blir funktionellt insulinresitenta.. de får hålla tillgodo med fett och ketonkroppar och rätt lite glukos.

Vilket innebär.. nästan det motsatta till när man hastigt och lustigt lade om till LCHF.. det tar en tid att ställa om kroppen till nytt bränsle.

Man kan få tillfälligt högt blodsocker.. aningen högre än om man hade ätit mera kolhydrater på regelbunden basis.. väldigt sällan några toxiskt höga nivåer.

Pratar vi dessutom Pizza, så är det rätt mycket snabba kolhydrater, (mjöl).. men oftast oxå rätt mycket fett.. som i sig sänker det glykemiska indexet, magsäckens tömningshastighet.. altså hastigheten som glukosen stiger i blodet.

Man kan få tillfälligt högt blodsocker.. aningen högre än om man hade ätit mera kolhydrater på regelbunden basis.. väldigt sällan några toxiskt höga nivåer.

Pratar vi dessutom Pizza, så är det rätt mycket snabba kolhydrater, (mjöl).. men oftast oxå rätt mycket fett.. som i sig sänker det glykemiska indexet, magsäckens tömningshastighet.. altså hastigheten som glukosen stiger i blodet.

Så det du säger är alltså att även vid en strikt LCHF så är pizzan på sin höjd ett marginellt problem (utöver det uppenbara problemet med att äta pizza)? Även om man smäller i sig pizzan en eller två gånger per vecka som trådstartaren frågar om? Och inga som helst problem (utöver det uppenbara problemet med att äta pizza) om man äter en moderat/liberal LCHF?

Tillägg: Och jo, jag förstår ju att man ramlar ur ketos (om man är i ketos) och att det inte är optimalt på något sätt. Det bästa är naturligtvis om man inte äter pizzan.

Du kan skräddarsy din kost hur du vill egentligen. Förstå bara att så länge du inte överskrider ditt dagliga energibehov så är det ok ur ett viktsynpunkt. Sen rent praktiskt är det betydligt lättare att kontrollera hungern om du äter dig mätt på nyttiga fetter (smör, grädde, avocado, vissa nötter etc), ägg, fisk, kött, avocado och håller ner på kolhydraterna som orskar blodsockersvängningar. 

Du gör som du själv känner är bäst för dig eftersom ingen här kan svara åt dig. Tänk dock på att inte gå för "extremt" med din kosthållning, tanken är nog lite att det ska bli en livsstilsförändring och inte en "kur" som vara i X antal veckor. 

Jag ser väl mest problem med näringsvärdet i pizzan, så länge man inte är hyperkänslig.

Dvs det borde ju inte vara mycket sämre nu än innan man började äta LCHF, förutom att man kan få något högre blodsocker.

Men det är ju oxå beroende på en massa andra faktorer, tex om glykogendepåerna inte var fulla så går det åt mindre insulin för att trycka in glukosen där.

Kan du länka till den tråden?

Jag hittade den här tråden där "Olle" sammanfattar:

Okej, så om man äter strikt LCHF så blir det ett problem med pizzorna. Äter man strikt så vänjer sig kroppen av med att ta hand om kolhydraterna. Men om man äter en mer moderat LCHf så bibehåller man förmågan att ta hand om kolhydraterna. Och då blir pizzorna inga problem mer än vad som gäller för alla. Kan det stämma?

Jag minns inte vad den tråden heter och som sagt min uppfattning är vad jag tror. Var står du själv?

Var står du själv?

Ja, det är ju det jag försöker ta reda på. Jag vill förstå hur det fungerar. Hur jag fungerar.

Jag tror att det finns en risk att "LCHF-rörelsen" får problem om ett antal år om det visar sig att du har rätt, när fler och fler kommer till doktorn med skadade blodkärl och bröstcancer. För det vore konstigt om det inte är ganska många som på ett eller annat sätt "jojo"-äter. Och ju fler som anammar LCHF-tänket, desto fler blir det som "jojo"-äter.

Jag tror också att det är vanskligt att peka på ett fall av tex. bröstcancer och tro att man vet vad det beror på.

Du svarade inte på vad du tror om min sammanfattning:

MKJ och Ganymedes, jag tror att det största problemet här är bristen på definitioner. Vad innebär det att äta LCHF, vad innebär det att "växla"? osv...

Om vi nu bortser från viktfaktorn (dels är inte Ice överviktig och dels är det inte den enda hälsoaspekten såklart), så tycker i alla fall jag att det är rimligt att tänka sig att det är bättre att äta bra 95% av tiden jämfört med att äta jämndåligt. Dessutom tror jag vår föreställning om vad det är att äta LCHF och vanlig kost växlande varierar rejält från person till person. Det är lite som ICA-reklamen, LCHF-men-godis-är-ok. Det innebär t.ex. inte att äta växlande som jag ser det, det är inte LCHF överhuvudtaget. 

Även om man kanske får en pik i blodsockret i samband med pizzan så tror jag ändå att den piken påverkar mindre än alla de små pikar man skulle ha fått under veckan på tallriksmodellen. Dessutom tror jag faktiskt att man genom att äta en pizza i veckan håller sin kropp rätt bra på alerten när det kommer till socker, och då är nog inte kroppen så "ovan" när pizzan hamnar i magen, däremot betyder det säkert också att man aldrig är i särskilt effektiv ketos.

När det gäller att koppla LCHF i vilken form som helst till cancer rakt av på basen av ett fall så skulle jag nog fundera rätt länge först. Cancer kommer ganska sällan genast, ens om man pratar riktigt farliga saker (t.ex. asbest). Så ifall man som exempel äter LCHF i 3 år och sen får cancer, så är det väldigt svårt att säga ifall den här cancern beror på LCHF eller på kosten man åt innan dess, eller på något helt annat.

Jenny:

Tack för svar.

Det finns ju även det som kallas för cyklisk ketogen diet där dom, om jag fattat det rätt,  äter ketogen kost några dagar för att sen trycka i sig kolisar en dag. Förvisso tränar säkert dom flesta ganska hårt men ändå. En pizza kommer inte i närheten av dom mängderna.  Och dom verkar inte dö av det.

Man kan kanske också tänka på att förmånen att kunna gå till affären och handla ägg, smör, kött och sådant året runt är en väldigt ny möjlighet. Att förstå skillnaden mellan kolhydrater och fett är också något nytt.

Vi har under flera miljoner år mer eller mindre varit utlämnade till att äta den mat som fanns till hands beroende på tillgång och årstid. Vi är allätare och opportunister vilket är en av anledningarna till att vi har kunnat bosätta oss nästan var som helst på jorden. Så skiftningar mellan olika typer av mat borde vi vara byggda för tänker jag. Kanske mer byggda för det än den ofta enformiga mat vi äter idag året runt?

Jag har svårt att tänka mig att "ursprungsmänniskan" efter att ha haft god jaktlycka under en tid, eller kanske svultit ett tag, satte sig ner och funderade på om det var lämpligt att äta dom där frukterna och rötterna när jaktlyckan tog slut. Man åt det som fanns tillhands.

Om man äter strikt LCHF ett längre tag så kanske det kan vara idé att ta det lite lugnt med kolisarna i början för att vänja kroppen. Kanske inte för att det skulle vara direkt farligt utan mer för att vara snäll mot sig själv.

Om det skulle vara farligt att äta som trådstartaren frågar om, vilket jag inte tror, så borde man införa varningstexter om det i böcker och bloggar som handlar om LCHF. För alla kan inte vara, och kommer inte att vara konsekventa.

Det, kanske, enklaste sättet att se på det är att LCHF är en extrem kosthållning av det enkla skälet att den är restriktiv sett till nuvarande norm, dvs man utesluter i princip en hel makronutrient (kolhydrater). Det borde således koka ned till varför man gör något sådant här? Någonstans där så borde man inse att det faktiskt handlar om ett aktivt vägval. Vad är det som ligger till grund för detta vägval? Är det ökad hälsa, minskad sjukdom, prestationsrelaterat, önskan om magrutor etc etc.

Beroende på hur man motiverar detta så borde man också ha lite lättare att kunna identifiera saker som underlättar svar på ex. den här frågan. Jag menar, är orsaken hälsa (förebyggande på sikt kan tänkas) så är det viktigt att man anammar LCHF rent praktiskt så att man generellt sett är basalt strikt men undantagsvis inte har några problem med avsteg. När man väl gör dem så gör man dem medvetet och med måtta, dvs det bör absolut INTE handla om att "ta chansen" eller "passa på" för då har man ju uppenbarligen gjort ett vägval som man är dömd att misslyckas med på sikt. LCHF skall vara något man upplever positivt och mår bra av inte något som känns som ett straff eller något man helst slipper.

Utgår vi istället från någon som vill komma till rätta med (konstaterade) sjukdomar så är ju läget och allvaret lite annorlunda. Då kan det i värsta fall gälla livet varför fokuset måste vara väldigt strikt, åtminstone till en början. Inte ens då finns dock någon anledning att späka sig. Om man inte tycker det räcker med att äta god LCHF-mat så är ju inte en bit mörk choklad eller vad man nu känner bidrar till livskvaliteten något att noja över. Däremot så ska man absolut inte i detta läge tänka i banor av "riktiga" avsteg som i exemplet innan. Frånvaro av akut sjukdom och t.o.m. död förtjänar ett högre fokus än så och det borde situationens allvar även präglas av utan att det krävs utvecklande resonemang kring detta.

Har man ett prestationsfokus, ex. som idrottare, så är A och O att tillse optimal ketoadaption. Idrottare har ju även fördelen av att ofta ligga på ett högt energiintag och även ha lite bättre insulinkänslighet än kreti och pleti vilket sammantaget leder till en rad fördelar. Jag menar, det är "viss" skillnad att äta 10-15 kolhydrater om man äter 2000 kcal/dag vs 5000 kcal/dag. I det senare fallet så kan man stundom komma undan med kolhydratintag som den förre inte ens skulle klassa som lågkolhydratkost. Här finns det en poäng att ta upp begreppet "liberal LCHF". Många missar nämligen behovet av ketoadaption och så tycker man att "liberal LCHF" låter ju bättre/enklare/trevligare. Således så lägger man sig på 100-150 gram kolhydrater/dygn...och missar att de (elit)idrottare som rekommenderas detta har både väl tilltagna energiintag och energiutnyttjanden. I slutändan är det, som alltid, hur man själv fungerar i relation till kosten som styr men det kan vara värt att åtminstone ha det här senare resonemanget i bakhuvudet så man inte lurar sig själv i onödan.

Sist men inte nödvändigtvis minst, strävar man efter magrutor ur perspektivet snabbfix i relation till Beach-2013 så kan förvisso en lågkolhydratkost fungera alldeles ypperligt. Men vad händer till Blåst-Kyla-och-Rusk-2013, dvs när  hösten kommer och det här landets normalklimat smeker oss med sin sedvanliga styvmoderlighet? Tja, börjar man äta "som förr" så kan man ju i regel kyssa magrutorna farväl. LCHF är också något som, hävdar jag, gör sig bäst på längre sikt och som en kosthållning på sikt. Är det en "grej man vill prova på" så må det vara hänt. Jag skulle inte beskriva det som idealt men livet lär inte gå under bara för det. Är man däremot inne på långsiktiga kroppssammansättningseffekter så är man lite mer fel ute.

Kort och gott, är man ex. inriktad på kroppsbyggning/fitness och - viktigt - inte använder sig av "starka kosttillskott" så är det snurrigt att inte sträva mot att alltid vara i acceptabel form. Även om det självklart måste ske anpassningar av både träning och kost inför ex. tävlingar så finns det ingen anledning att ägna sig åt grisbulkning eller något annat som folk inbillar sig gynnar resultaten men i själva verket bara maskerar ett intresse av att frossa.

Således, det är kanske enligt ovanstående resonemang man finner ett praktiskt svar på frågan även om frågan var specifik? Jag menar, varför ens bry sig om LCHF när man inte verkar intresserad av det (vilket man sannolikt inte är om man vill äta pizza enligt en ätfrekvens som kan klassas som normativ). Det Ganymedes är inne på tycker jag också är intressant ur detta senare perspektiv. För kanske är det så att människor överlag ser LCHF och lågkolhydratkost ur ett slags snabbfixperspektiv som gör att de anammar det helt fel ur ett längre perspektiv där man ser till heöheten i form av allmänt välmående, hälsa och prestation? Med tanke på det genomslag dokumentären om PF fick bland gemene man så kan man i varje fall misstänka det. Nu avser jag inte alls de som här på forumet blivit intresserad av det utan de många människor som sett dokumentären, känner att sommaren närmar sig med stormsteg och nu söker (ännu en) generallösning och snabbfix för att lösa grundläggande livsstilsproblem med fokus på kost, hälsa och träning.