Jump to content

Halstabletter

Labolina
 Share

Recommended Posts

Det här med att man sällan eller aldrig blir förkyld när man äter LCHF har min kropp inte fattat, än i alla fall. Det räcker att någon som är sjuk tittar på mig så fastar förkylningsvirusen uppenbarligen... Har alltid varit sån.

Andra förkylningen inom två månader är på gång. Hostar, nyser och har ont i halsen.

Till min fråga då, vad använder ni för halstabletter om ni väl får ont i halsen eller hostar mycket? Det är ju socker eller sötningsmedel i alla... :(

Har sugit på Strepsil citron idag i brist på annat. Te på ingefära och/eller citron är ju bra och lindrar men jag har inte möjlighet att dricka te dagarna i ända.

Det här med att man sällan eller aldrig blir förkyld när man äter LCHF har min kropp inte fattat, än i alla fall. Det räcker att någon som är sjuk tittar på mig så fastar förkylningsvirusen uppenbarligen... Har alltid varit sån.

Andra förkylningen inom två månader är på gång. Hostar, nyser och har ont i halsen.

Till min fråga då, vad använder ni för halstabletter om ni väl får ont i halsen eller hostar mycket? Det är ju socker eller sötningsmedel i alla... :(

Har sugit på Strepsil citron idag i brist på annat. Te på ingefära och/eller citron är ju bra och lindrar men jag har inte möjlighet att dricka te dagarna i ända.

När det kommer till förkylningar så äter även jag (som stark motståndare mot sötningsmedel) halstabletter (sockerfria) då jag inte kan se någon annan utväg för att överleva ;) Så ät du dina halstabletter med gott samvete! 

• Like 1

• 2 weeks later...

Jag har inte ätit halstabletter på länge, kommer inte ihåg sist jag köpte ett paket... Men sjuk blir jag ändå...

Jag har faktiskt släpat med mig en termos till jobb med en hemmagjord varm drink på kanel, ingefära och citron. I orginalreceptet ska man ha honung, det hoppar jag då jag inte fixar sött. Mina arbetskamrater har modifierat receptet och lagt till nypon i det också. Jag måste ha en "fungerande" röst då jag pratar mycket i telefon vissa dagar på jobb. En termos med denna dunderkur och jag kan både svälja och prata utan att det känns som sandpapper i halsen.

Sen jag slutade äta "vanlig" mat har halstabletter smakat illa. Sötade kemikalier typ.

• Like 2

Jag har inte ätit halstabletter på länge, kommer inte ihåg sist jag köpte ett paket... Men sjuk blir jag ändå...

Jag har faktiskt släpat med mig en termos till jobb med en hemmagjord varm drink på kanel, ingefära och citron. I orginalreceptet ska man ha honung, det hoppar jag då jag inte fixar sött. Mina arbetskamrater har modifierat receptet och lagt till nypon i det också. Jag måste ha en "fungerande" röst då jag pratar mycket i telefon vissa dagar på jobb. En termos med denna dunderkur och jag kan både svälja och prata utan att det känns som sandpapper i halsen.

Sen jag slutade äta "vanlig" mat har halstabletter smakat illa. Sötade kemikalier typ.

Ingefära och citron känner jag till sedan tidigare, men kanel har jag inte hört talas om i det här sambandet. Vilken nytta gör kanelen?

Jag har inte varit förkyld på nästan fyra år, för så länge har jag ätit ganska strikt LCHF, men i förra veckan började att killa och göra ont i halsen, så nu hostar jag så mina magmuskler är så onda, jag behöver också något att stoppa i munnen när hostattackerna kommer, förslag :rolleyes:

Ingefära och citron känner jag till sedan tidigare, men kanel har jag inte hört talas om i det här sambandet. Vilken nytta gör kanelen?

Om det stämmer vet jag inte, men jag har läst att kanel ska vara bra för blodsockerreglering, insluinkänslighet och bra för hjärta och kärl. Men som sagt, jag vet inte om det stämmer. Däremot är det supergott i denna dryck och det gör mycket när man är sjuk och har sandpapper i halsen.

• Like 1

Sist  jag var sjuk och hade JÄTTEONT i halsen köpte jag Zyx, man kan (bör inte suga i sig fler iaf) suga upp 3 om dagen och de bedövar halsen. Sötade med ngt sötningsmedel.

Det var min kompromiss.

Hade jag varit dig hade jag gjort min kanel-citron-ingefärsdryck. Den lenar riktigt bra i halsen.

Koka upp en liter vatten med två kanelstänger i, tillsätt 0.5 citron i det varma vattnet (delad i skivor) och 1-2 msk (eller var det tsk??) riven ingefära. Låt stå i 10 min, sila av och drick. HÅller sig varmt i termos så man behöver inte dricka allt på en gång. VIll man ha lite sötma kan man tillsätta honung. Men glöm inte att honung får inte tillsättas i för varmt vatten för då förstör man alla de goda nyttigheterna som finns i den!!

Jag har kollat på alla halstabletter jag kunnat hitta, men nästan alla har 3-5 olika sötningsmedel i. Känns inte helt bra. 
Varm dryck, som flera nämnt, brukar alltid vara bra tycker jag. Vissa säger att tillfälligt höga doser av Zink mildrar, detta har jag ingen erfarenhet av dock.