Jump to content

Ingen vikt/fettreducering trots optimal ketos

Thakisha

Recommended Posts

Hej!

Jag är en 30 årig tjej, 163 cm lång och väger runt 61-63 kilo. Jag tränar styrketräning ca 2-3 dagar i veckan och springer på löpband ca 2-3 gånger i veckan, stillasittande jobb men brukar komma upp i runt 10 000 steg per dag i alla fall.

Jag har ätit strikt LCHF/keto sedan oktober 2018 för hälsans skull och för att jag gärna vill bli av med en del fett, speciellt runt magen. Jag är inte tjock eller överviktig, men inte i en sådan form som jag skulle önska.

I januari skaffade jag en blodsockermätare som även mäter blodketoner, jag har enligt den varit i optimal ketos (som lägst 1,3 och som högst 2,8) sedan jag började (mäter blodketoner ca 2-3 gånger i veckan) och fasteblodsockret har hela tiden legat på 3,7-4,6.

Jag äter 2-3 måltider per dag, inga mellanmål, ca 10g kolhydrater per dag i forma av gröna grönsaker (broccoli, vitkål, gröna blad etc), 60-100g protein i form av kött och 100-150g fett i form av kött, ister, smör, kokosolja, mctolja etc, om man nu vill räkna kalorier så ligger jag oftast runt 1500-2000 kcal/dag.

Sedan jag började med LCHF/keto har jag gått net totalt 0 kg och 0 cm i omkrets runt midja, mage etc på 1,5 år. Absolut ingenting har alltså hänt och jag börjar nu bli ordentligt frustrerad. Jag testade under en period att äta mer fett, runt 150-200g per dag för att se om det skulle göra någon skillnad, vilket det inte gjorde. Jag har sedan en vecka tillbaka därför börjat med fasta som innebär att jag äter mitt sista mål för dagen klockan 19 och äter mitt första mål mat för dagen klockan 11 dagen efter, alltså 16 timmars fasta varje dag. När jag började med detta vägde jag 61 kg och idag när jag vägde mig vägde jag 62,5 kg, alltså upp 1,5 kg på en vecka. Det har gått för kort tid med fastan för att kunna utvärdera den helt, men det känns verkligen inte lovande. Jag överäter inte heller när jag väl äter, jag har samma portionsstorlekar som innan jag började med fastan, men en måltid mindre vilket alltså ger ett lite mindre energiintag.

Jag kan för mitt liv inte förstå vad jag gör för fel, det är inte så att jag inte har fett att ta av, det har jag absolut, speciellt runt magpartiet. Finns det någon som har några idéer på vad jag kan göra för att minska i fett? Tar tacksamt emot ALLA förslag, funderingar eller annat ni duktiga människor kan tänkas ha :)

• Like 1

Välkommen hit! :)

Du är ung, antagligen helt metabolt frisk och normalviktig. Då är det inte lika troligt att du bara genom att äta strikt LCHF kan gå ner ytterligare. Så det du gör är rätt. Fasta kommer troligen leda till viktnedgång men du kan behöva korta ner ät-fönster. Men antagligen är du ute efter en mer "definierad kropp" och sannolikt är då ett bättre och sundare alternativ att träna hårdare.

Lycka till :)

• Like 3

Martina Johansson har skrivit en artikel om Keto, men det är inte säkert att den stämmer in på dig.

10 Misstag mina klienter gjort med Keto/Low Carb
https://martinajohansson.se/10-misstag-mina-klienter-gjort-med-keto-low-carb/

Jag sökte även på Martinas sida efter viktnedgång och fick en lång lista med artiklar. Kanske någon som är intressant?

https://martinajohansson.se/?s=viktnedgång

• Like 2

Med tanke på hur mycket du tränar, är du säker på att du tränar rätt och inte stressar din kropp? Du verkar ligga lågt med kalorierna för din träningsmängd. Om du inte redan har Martina Highfatfitness som husgud tror jag hon är helt rätt för dig. 

Om du googlar på Eric Berg body types, vilken typ beskriver dig bäst? Stress, äggstockar, sköldkörtel eller lever? 

• Like 4

Hej och tack så mycket för era kommentarer!

Jag har redan Martina som "husgud" och läser alla hennes inlägg och har i princip alla böcker. Tycker jag gör allt hon förespråkar, men ändå står vikten helt still.

Jag är "äggstockar" enligt Eric Berg.

Äter inga sötningsmedel, vet exakt vad jag stoppar i mig då jag i långa perioder har registrerat exakt allt jag äter och räknat macros.

Undrar om man kan gå upp i vikt av att äta för lite? Det känns ju orimligt. Eller kan det vara så att jag ändå äter för mycket?

Undrar ibland om jag överdriver mitt fettintag, borde jag inte lägga till så mycket extra fett?

Min dag idag såg tex ut såhär:

Åt sista målet till middag vid 19 dagen innan. Vaknade 5.00 och hade 3,7 i blodsocker. Sprang 4 km och tränade 30 minuter styrka klockan 10-11, sen åt jag lunch bestående av en skiva fläskkarré ca 150g, lite blandade gröna blad och ca 30g ister. Höll mig bara mätt till 17 idag så då åt jag 3 skivor skinka (utan tillsatser och socker) med ca 20g smör. Middag klockan 20 bestående av 200g nötinnanlår, lite gröna blad och hemslagen bearnaise på 70g smör, 1 äggula, 1 msk vinäger och lite lök och dragon.

Totalt idag: 1742 kcal, 6g kolhydrat, 153g fett, 88g protein.

Är också lite orolig över att fasta kan vara stressande för min kropp, vad tror ni?

• Like 2

3 timmar sedan, Thakisha sade:

Är också lite orolig över att fasta kan vara stressande för min kropp, vad tror ni?

Det är din oro över fastande som är stressande för din kropp. Att fasta är bra kroppen, det är något alla borde ta till sig. Rensa ut allt skräp som har satt sig i tarmarna.

• Like 1

Är du helt frisk så är det inga problem att köra periodisk fasta/mindre ätfönster. Med tanke på att du kan/orkar träna så ofta som du gör, upplever jag dig också som hyfsat frisk.

Har man däremot problem med saker som t.ex kronisk svår smärta, utmattning, hormonell obalans, strulande sköldkörtelfunktion eller mer allvarlig autoimmunitet med mera, så kan det finnas en poäng i att äta mer ofta. Man får testa sig fram i sådana situationer och lyssna på kroppen. 

Jag håller med tidigare inlägg att din lösning nog finns i träningen och inte så mycket i kosten, som du verkar ha bra koll på. Är man hyfsat normalviktig och vill bli av med extra fett av estetiska skäl, få snyggare fastare kropp liksom, så är det träning som gäller. Att banta ner sig till en sticka leder inte till en hälsosam och snygg kropp.

Kanske behöver du se över ditt träningsprogram och rutiner? Jag tror du skulle tjäna på att ta fler ordentliga vilodagar där du max får promenera och låter kroppen vila. Se till att sova ordentligt också! Sedan när du väl styrketränar så kör du tyngre, längre mer fokuserade pass och igenom större delen av kroppen. Kanske finns det någon bra PT som kan hjälpa dig att sätta ihop ett program? 

• Like 3

Jag har redan Martina som "husgud" och läser alla hennes inlägg och har i princip alla böcker. Tycker jag gör allt hon förespråkar, men ändå står vikten helt still.

Jag är "äggstockar" enligt Eric Berg.

Hur tycker Eric Berg att äggstockar ska göra för vikt och hälsa. 

Läser din dag. Om vi lägger på den cirkadiskakurvan på ditt dagsschema - som gör att vi får upp stresshormonerna för att vakna och komma igång glykogendepåerna och glukoneogenesis används för att få upp blodsockret och insulinet går igång och fettförbränningen avstannar - så gissar jag du inte har nån fettförbränning mellan kanske 03.00 och två tim efter din lunch. Därefter fettdrift fram till mellanmålet. Ingen fettdrift fram till 2 tim efter mellanmålet. Därefter fettdrift fram till middag. Därefter fettdrift från kanske 23 - 03. 

Jag tror du äter mycket protein. Mer grönsaker och 50gr fett till per dag och mindre träning, din träning stressar dig, särskilt om du är äggstockar. 

Du behöver troligen också hjälpa kroppen bli av med östrogen genom korsblommiga växter - kålväxter. Stötta din lever. Stötta utrensningen av östrogen och stresshormoner. Det är samma system. 

• Like 2

Elinor - jag skulle vilja hitta en bra PT, men vet inte hur man får tag på en bra. Jag bor i Upplands Väsby utanför Stockholm, känner du till någon bra PT inom rimligt avstånd eller vet hur jag kan hitta en? Har testat söka på Internet, men det är svårt att veta om det är en bra PT eller inte. Skulle gärna vilja hitta en som förstår lchf/keto också.

Erik 2 - Vad är cirkadiskakurvan? Varför har jag ingen fettförbränning mellan 3.00 och två timmar efter lunch? Jag trodde poängen med fasta var att man förbränner massa fett? Kan jag på något sätt se till att jag fettförbränner dygnet runt eller närapå?

Är 15-20% för mycket protein? Är 5% kolhydrater, 10% protein och 85% fett bättre? 50g till fett är alltså ca 200g fett, sen kanske 60-70g protein och 10g kolhydrat, det blir strax över 2000kcal, är inte det lite mycket? Jag åt ungefär så ett tag utan att det gjorde någon skillnad. Jag äter olika former av kål varje vecka, mest broccoli och grönkål.

Hur går jag tillväga för att stötta levern och utrensning av östrogen och stresshormoner? Jag tror att jag har för mycket stresshormoner som snurrar runt i kroppen.

Om jag inte ska träna så mycket för att jag är äggstockar, vad ska jag göra för att stötta kroppen få den kropp jag vill?

• Like 1

Cirkadisk kurva. Googla. Den är fin. 

Sömncykeln. För att vi ska vakna sätter kroppen igång en stresslikande respons på efternatten. Den innebär bla sockerfrisättning som ger insulin. Med insulin i blodet ingen fettförbränning. Den här kan vi och bör vi inte göra nåt åt, däremot kan vi försöka jobba med den. 

https://martinajohansson.se/basic-vs-next-level-biohacking/

Min teori om din situation är att du tränar för ofta, för intensivt och för hårt för din typ. Med den nivån på träning tror jag du äter för lite. En teori, ät när du vaknar gärna tidigt, ät mycket, drick ditt kaffe då. Sen ingen träning, annat än mycket lugn promenad, ingen mat, inget kaffe fram till 13. Då lunch med massor med grönsaker, balanserat protein och rejält med smör. Sen samma sak fram till 17/18 då middag, samma innehåll. Sen inget mer. Sov i tid. Inga skärmar, etc.

Om du vill lägga in styrka gör det runt 15 och inget intensivt, bara tungt, och inte varje dag utan var 3e 4e. 

Drick kålsmoothies Kale-shakes varje dag för att rensa östrogen. Fibrerna i grönsakerna du kommer att äta transporterar ut östrogenet i toastolen istället för att det tas upp, återupptag, i kroppen igen efter dumpning ur levern. Se över ev östrogena p-medel. 

• Like 3

Hej, jag är ganska ny här men har ändå fått väldigt mycket råd och tips på vägen. Har bara hållit på en månad denna omgången -har ätit lågkolhydrat tidigare. Min viktnedgång kom när jag la till lite mer kolhydrater. Åt nästan bara gröna blad i början men nu lägger jag till blomkål och broccoli. Jag är 167 cm och väger 67 nu (start 71,5) rasar ca 0,5-1 kg i veckan och äter ca 3000 kalorier per dag. Nu har jag förstått att man ska inte räkna kalorier på LCHF men 1700 +att du tränar så mycket tycker jag låter som ett lågt intag. Kanske din kropp har ställt in sig på svält? Jag har alltid haft ganska lätt för att gå ner i vikt och jag äter sällan regelbundet lika mycket så antagligen hinner min kropp inte ställa in sig på en viss ämnesomsättning. Vet inte hur det funkar med ketos men bara en tanke. Jag äter vissa dagar 3000-5000 kalorier och vissa dagar 2000. Vissa dagar fastar jag naturligt utan att tänka på det! Tränar inte speciellt mycket! 

Hoppas du får fler bra råd och tips här!

• Like 6

12 timmar sedan, Erik 2 sade:

Min teori om din situation är att du tränar för ofta, för intensivt och för hårt för din typ.

Vad bygger du det på... knappast något som står hos Martina i alla fall?

I min värld kan en frisk tjej/kille i 30-års åldern i princip träna 7 dagar i veckan om hen vill det utan bekymmer. Däremot tror jag också att  om man sover för lite och stressar mycket så kan det vara kontraproduktivt att träna mycket.

...sen så mycket tid på gymmet betyder ju inte med automatik att man tränar speciellt mycket. 😉 Men TS verkar vara ambitiös så det är antagligen inte problemet. Personligen skulle jag rekommendera TS att ta kontakt med en PT och förklara sina mål och försöka jobba mot dessa med denne (om hon har råd). Kosten verkar hon ha koll på! :)

• Like 4
  • Thanks 2

Erik 2 - När det kommer till sömnen har jag nog lite att jobba på. Somnar väldigt fort på kvällen, men vaknar oftast av mig själv efter 6 timmar och då kan jag inte somna om.

Ska definitivt kolla upp och testa kålshake för att få ner östrogenet, tack för tipset!

Stockholmskan - Vad roligt att det går så bra för dig! Jag har testat att äta större mängder/mer kalorier, men verkar gå upp i vikt av det. Tycker det är supersvårt att hitta en bra balans. Jag har aldrig varit speciellt överviktig, men sen tonåren legat några kilo mer än jag skulle önska. Viktmässigt är jag nöjd som det är, jag struntar egentligen i vad det står på vågen, men jag skulle vilja ha lägre fettprocent/mindre fluff runt magen.

Peter B - Jag skulle säga att jag tränar på ganska bra när jag är på gymmet, 🙂lyfter tungt men med ganska mycket vila mellan setten då jag verkligen vill lyfta tungt och med bra teknik. Springa gör jag inte så långt eftersom jag i slutet av förra året fick hjärtmuskelinflammation och därför inte vågar mig på några längre sträckor än, springer runt 3km per tillfälle just nu.

Jag vill väldigt gärna träffa en bra PT, men vet inte värt man hittar någon bra som gärna har koll på keto (och inte säger att man måste äta kolhydrater för resultat)? Jag har inte råd att prova mig fram, skulle behöva hitta en bra direkt.

• Like 5

On 2020-02-23 at 09:41, Erik 2 sade:

Cirkadisk kurva. Googla. Den är fin. 

Sömncykeln. För att vi ska vakna sätter kroppen igång en stresslikande respons på efternatten. Den innebär bla sockerfrisättning som ger insulin. Med insulin i blodet ingen fettförbränning. Den här kan vi och bör vi inte göra nåt åt, däremot kan vi försöka jobba med den. 

https://martinajohansson.se/basic-vs-next-level-biohacking/

Min teori om din situation är att du tränar för ofta, för intensivt och för hårt för din typ. Med den nivån på träning tror jag du äter för lite. En teori, ät när du vaknar gärna tidigt, ät mycket, drick ditt kaffe då. Sen ingen träning, annat än mycket lugn promenad, ingen mat, inget kaffe fram till 13. Då lunch med massor med grönsaker, balanserat protein och rejält med smör. Sen samma sak fram till 17/18 då middag, samma innehåll. Sen inget mer. Sov i tid. Inga skärmar, etc.

Om du vill lägga in styrka gör det runt 15 och inget intensivt, bara tungt, och inte varje dag utan var 3e 4e. 

Drick kålsmoothies Kale-shakes varje dag för att rensa östrogen. Fibrerna i grönsakerna du kommer att äta transporterar ut östrogenet i toastolen istället för att det tas upp, återupptag, i kroppen igen efter dumpning ur levern. Se över ev östrogena p-medel. 

On 2020-02-22 at 19:29, Erik 2 sade:

Jag är "äggstockar" enligt Eric Berg.

Hur tycker Eric Berg att äggstockar ska göra för vikt och hälsa. 

Läser din dag. Om vi lägger på den cirkadiskakurvan på ditt dagsschema - som gör att vi får upp stresshormonerna för att vakna och komma igång glykogendepåerna och glukoneogenesis används för att få upp blodsockret och insulinet går igång och fettförbränningen avstannar - så gissar jag du inte har nån fettförbränning mellan kanske 03.00 och två tim efter din lunch. Därefter fettdrift fram till mellanmålet. Ingen fettdrift fram till 2 tim efter mellanmålet. Därefter fettdrift fram till middag. Därefter fettdrift från kanske 23 - 03. 

Jag tror du äter mycket protein. Mer grönsaker och 50gr fett till per dag och mindre träning, din träning stressar dig, särskilt om du är äggstockar. 

Du behöver troligen också hjälpa kroppen bli av med östrogen genom korsblommiga växter - kålväxter. Stötta din lever. Stötta utrensningen av östrogen och stresshormoner. Det är samma system. 

Vad är det för fel med att ha östrogen i kroppen om man är kvinna? 

• Like 1
  • Confused 1

3 timmar sedan, Tingeling sade:

Vad är det för fel med att ha östrogen i kroppen om man är kvinna? 

Tror det är nedbrytningen som avses. Om man inte bryter ner olika substanser i tid får man överskott, bryter man ner för snabbt får man underskott. Båda ger problem på olika sätt, ibland är symptomen desamma. 
För mycket östrogen i förhållande till progesteron, vilket är vanligt vid stress, ger t ex östrogendominans vilket skapar obalanser som PMS/PDMS. 

• Like 4

13 timmar sedan, Thakisha sade:

Somnar väldigt fort på kvällen, men vaknar oftast av mig själv efter 6 timmar och då kan jag inte somna om.

Gissar på stress. Fluff runt magen utan att vara fluffig i övrigt är ofta ett tecken på det. Så kanske fokusera på bättre sömn/återhämtning är en bra ända att se över (begränsa skärmtid på kvällen, avslappning innan läggdags, inget koffein på em, ingen träning på kvällen och liknande)?

• Like 5

• 1 month later...

Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.

Nu har jag mätt blodsocker varje dag, ketoner 1-3 gånger i veckan och legat i optimal ketos (oftast runt 2) och bra blodsocker (4-4,5) varje morgon jag mätt i flera månader. Idag när jag ställde mig på vågen så visar vågen mer än den gjort på 4-5 år, jag har totalt gått upp 4 kg i vikt sedan januari och 1 kg på två veckor.

Jag har ätit enligt 16/8 och alltså fastat varje morgon och endast ätit lunch och middag. Efter att vågen visade +3kg för en vecka sedan gav jag upp fastan och har börjat äta frukost igen, men nu är det alltså +1kg till.

En vanlig dag ser ut såhär nu (ibland hoppar jag över frukost om jag inte är hungrig, ibland hoppar jag över lunch om jag inte är hungrig, men 8 av 10 dagar äter jag alla 3 mål):

Går upp 7:00

Frukost 8:30
2 ägg och 10-20g smör eller 2 ägg och 50g bacon (på helgen har jag ätit ketogröt gjord på 2 ägg, 1msk kokosmjöl, 1dl kokosgrädde och 1msk kokosolja)

3 dagar i veckan 11:00 3km jogging/löpning utomhus i terräng (har inte tillgång till mitt gym nu under dessa tider)

Lunch 12:30
150-250g kött/fisk
50-100g broccoli eller sallad
50g fett tex smör/ister/talg

Middag 18:30
150-250g kött/fisk
50-100g broccoli eller sallad
50g fett tex smör/ister/talg

Lägger mig 22:00-23:00

Det syns också på magen att den blivit större, hade lite definierade magmuskler, men dessa syns nu inte alls och det blir också en osmickrande muffinkant som jag inte sett på flera år när jag sätter på mig byxorna. Jag har ju ätit LCHF i 2 år nu (innan dess någorlunda lågkolhydratkost) och har legat still i vikt, men nu går jag alltså UPP flera kilo i vikt. Vad sjutton är det som händer och vad ska jag göra för att ändra detta?

Är desperat efter hjälp! 

• Like 1

Usch, inte kul...! Kan det vara så att du tillhör de som PF och keto inte funkar för? Det finns sådana (fast det vill inte alla kännas vid ;)). Funderar på om din lever och lymfa fungerar som de ska? Läs hos Anna Hallén och hennes ALP och se om du får nån ledtråd där. ALP handlar om att cykla maten (mer paleo än keto) och vi är många som stått still länge och inget hjälpt på som fått fina resultat av det. 

• Like 3

4 timmar sedan, MariaF sade:

Det ska jag verkligen kolla upp, aldrig hört talas om ALP förut. Har du själv testat det och det funkar för dig?

Min lymfa är nog lite sisådär, jag har försökt jobba med den något år nu och tycker väl att det börjar bli bättre, men tyvärr syns inget på varken våg eller måttband till följd av det.

• Like 1

Ja, jag har testat. Gick från 62 till 58kg. Blev framför allt mer "benig" ovanför bysten men även magen plattade till sig. Tyvärr gick jag på långtidsvarianten (mer äta som vanligt) av det och fick en del stresspåslag med medföljande överätning (om än LCHF) så jag höll inte de kilona borta men det är inte metodens fel. Jag är övertygad om att det är just stress som gör det så förbonkat svårt med vikten när typ keto inte funkar men med en sådan här metod som stöttar lymfa och lever så minskar i alla fall belastningen för de städande organen och kroppen får det lite lugnare, även om stressen är kvar vilket absolut kan påverka. En kropp med icke fungerande avgiftning är ju liksom stressad/belastad i sig.

• Like 2

Det är vanlig mat, kött/fisk/ägg/fågel, fett och grönsaker. Grejen är att man blandar dem på ett speciellt sätt vid olika måltider. Man vill t ex inte äta större mängd kolhydrater ihop med fett (namnet kommer sig av leptin, ett ämne som behöver lite socker för att delta i mättnadsregleringen på ett bra sätt). Inte för att det är större mängder kolhydrater men allt är ju relativt.

• Like 2

• 2 weeks later...

Maria - tack för informationen, har beställt böckerna så får vi se om det låter som något som kan passa mig :)

Helge - alla tester de har tagit har varit bra, bland annat natrium. De har inte hittat något fel alls på mig utöver att jag nu fått hjärtmuskelinflammation 3 gånger på 1,5 år (inga symptom sedan december nu, så jag är friskförklarad)

• Like 3

Iallafall, det finns risk för att du är (i övrigt frisk)!

Det finns även chans för att dina tankar om vikt och kroppsform inte överenstämmer med dina gener eller livstil?

Hur som helst.. fluff på magen är inte lika allvarligt som Hjärtmuskelinflammation!

Om du frågar din läkare om orsaken till dina hjärtmuskelinflamationer så är jag inte så säker på att du får något vettigt svar!

Iallafall så har du gjort allt rätt du har stenkoll på maten, glukos, ketoner, fasta, ätperioder.. dvs du lider inte utav metabolt syndrom/diabetes/hyperinsulinemi, det vågar jag nästan säga?

Oså tebaks till hjärtmuskelinflamation, orsakas ofta utav virus/andra patogener, det visar sig att folk som tränar trots att de är sjuka (influensasymptom) oftare får hjärtmuskelinflamation!

Och som Peter nämner.. är man ung och frisk så kan man träna nästan hur mycket som helst, men man måste hoppa över det när man har fått ett nytt virus, som man inte är immun mot!

Iallafall en länk om Hjärtmuskelinflamation;

https://www.netdoktor.se/hjart-karlsjukdom/hjartsvikt/sjukdomar/hjartmuskelinflammation-myokardit/

• Like 2

Zepp - Jag förstår inte riktigt meningen om vikt/kroppsform och gener/livsstil?

Jag fick hjärtmuskelinflammation trots att jag inte tränade med virus i kroppen. Senaste gången jag fick det var jag på semester i Egypten och låg bara på stranden och tog det lugnt i en hel vecka, ingen fysisk aktivitet alls i princip och hade ingen förkylning i kroppen eller någonting sådant alls. Kände mig helt frisk och så sista dagen på semestern började jag få ont i hjärtat och armen, åkte in till akuten när jag kom hem och de konstaterade hjärtmuskelinflammation igen.

Nu har jag dock inte haft några sympom på det sedan början av januari.

Jag tycker verkligen att jag har stenkoll på mat, blodsocker och ketoner eftersom jag mäter det hela tiden. Har under dessa månader av mätning inte haft högt blodsocker eller kickats ur ketos en enda gång. 

Jag förstår inte hur jag kan gå UPP i vikt nu när jag ätit såhär i över två år och legat still hela tiden. Tyckte det var jobbigt nog att ligga still i vikt, men nu sitter kläderna sämre och dessa 3 kg syns tydligt.

On 2020-04-13 at 08:14, Thakisha sade:

Maria - tack för informationen, har beställt böckerna så får vi se om det låter som något som kan passa mig :)

Helge - alla tester de har tagit har varit bra, bland annat natrium. De har inte hittat något fel alls på mig utöver att jag nu fått hjärtmuskelinflammation 3 gånger på 1,5 år (inga symptom sedan december nu, så jag är friskförklarad)

Angående dina hjärtmuskelinflammationer. Kolla upp så du inte har ngn tand som "spökar". 

• Like 1

Förslag för att bränna mer : dra ner (rejält) på fettet och ha det endast som komplement dvs du får ev. frångå den berömda E% gällande fett.. , öka proteinet.

Funkat på bl.a  mig, finns bra stöd för denna metod, Dr Ted Naimann har studerat samt analyserat detta rätt bra. Naimans teori P:E Ratio (protein som huvudsaklig energi (ist. för fett som du kör med nu?)

Googla detta. 

Jag sitter också med mina sista tre extremt envisa kilon (överflödsfett alltså) och fick för flera veckor sedan "överge" high-fat-delen inom lchf. 

Lycka till 👍

och... ge det tid, kan ta flera månader, om så.. acceptera det. 

• 8 months later...
On 2020-02-22 at 00:53, Thakisha sade:

Jag är "äggstockar" enligt Eric Berg.

Äter inga sötningsmedel, vet exakt vad jag stoppar i mig då jag i långa perioder har registrerat exakt allt jag äter och räknat macros.

Undrar om man kan gå upp i vikt av att äta för lite? Det känns ju orimligt. Eller kan det vara så att jag ändå äter för mycket?

Undrar ibland om jag överdriver mitt fettintag, borde jag inte lägga till så mycket extra fett?

Min dag idag såg tex ut såhär:

Åt sista målet till middag vid 19 dagen innan. Vaknade 5.00 och hade 3,7 i blodsocker. Sprang 4 km och tränade 30 minuter styrka klockan 10-11, sen åt jag lunch bestående av en skiva fläskkarré ca 150g, lite blandade gröna blad och ca 30g ister. Höll mig bara mätt till 17 idag så då åt jag 3 skivor skinka (utan tillsatser och socker) med ca 20g smör. Middag klockan 20 bestående av 200g nötinnanlår, lite gröna blad och hemslagen bearnaise på 70g smör, 1 äggula, 1 msk vinäger och lite lök och dragon.

Totalt idag: 1742 kcal, 6g kolhydrat, 153g fett, 88g protein.

Hej, 

läst på bla Dietdoctor.se att man bör sikta på sin önskevikt i gram proteiner/dag. Dvs vill du väga ca 60 kg, så ser du till att få i dig 60 g protein/dag. Dock vet jag att denna siffran kan ökas om man tränar på bla gym intensivt. Men kanske är ngt att fundera på? Och ersätta proteinet med fett, för att bli mätt! 

Lycka till!