Anna Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Turf i Kalmar Öppnar denna tråd för att berätta om min resa till LCHF och med LCHF från torsdagen den 17 januari 2008. Kommer att blicka bakåt, framåt och skriva om nutid - med nystart den 21 januari 2013. Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted December 26, 2012 Author Share Posted December 26, 2012 Redan sommaren och hösten 2007 hade jag läst om Annika Dahlqvist och LCHF och funderade på om det skulle vara något för mig. Jag hade jojo-bantat sen jag var 35 och nu var jag 57 och fetare än någonsin. Mådde dåligt både fysiskt och psykiskt av det. Strax före jul bestämde jag mig, "bokade" in torsdagen den 17 januari för min start till ett bättre liv. I och för sig inte första gången, men denna gång kändes det mer än rätt. Jag behöver en startsträcka när jag ska förändra mig i detta avseende, därav inbokning i kalendern några veckor innan start. Att det just blev den 17 tyckte jag passade bra, det var efter alla helger och efter tjugondag Knut. Och en torsdag tycker jag är bättre än en måndag. Ja jag vet jag har lite idéer för mig. När dagen kom startade jag med ägg och bacon till frukost och åt nästa gång på eftermiddagen då jag var hungrig, minns inte vad jag åt. Men jag minns tydligt vad de sa på nyheterna på kvällen, just den dagen. De sa att Socialstyrelsen givit Annika Dahlqvist ett godkännande om LCHF. Jag rös och tänkte just att detta är rätt, det sammanföll på dagen som jag före jul bestämt till den 17 januari 2008. Nu var det bara att köra på och jag mådde bra från dag ett. Ingen huvudvärk, inget sug, inga som helst omställningsbesvär. Sötsuget, sockerberoendet, mitt allra största problem, försvann helt efter två-tre dagar. Det var otroligt, helt borta, något jag dragits med sen jag var barn, fast då visste jag ju inte vad det var med mig. Däremot "beteendet" satt länge kvar, det där att jag skulle handla något gott - fast jag inte var sugen, att jag skulle fylla en skål med nåt att mula in vid datorn - fast jag inte var sugen. Samma stund jag tänkte tanken kom jag på att nej, det var ju inget jag ville ha. Då vikten hade närmat sig tresiffrigt till mina 168 cm på höjden ville jag gå ner i vikt. Satte som mål att jag ville gå ner sakta och kanske sex kilo till midsommar. Men när midsommaren kom hade jag gått ner tio kg och jag mådde bra och det kändes verkligen toppen. Det var ju inget som var svårt, det var ju så enkelt. Det kunde ibland kännas lite tråkigt att gå och fika och inte ens vara sugen på mer än en kaffe med vispgrädde. Mina vänner kunde äta precis vad som helst, inget lockade mig och jag kände mig inte alls "duktig" som alla sa de tyckte jag var. Efter drygt tre år när jag sammanlagt gått ner fjorton kilo, vet jag inte vad som hände, men sockermonstret tog över, först smygande sen med buller och bång. I ett-och-ett-halvt år har jag inte följt LCHF alls och mår åter dåligt på alla sätt. Tror jag har gått upp nästan hälften av det jag gick ner. Vad var det som hände? Jag mådde ju så bra! Kanske "rasade" kilona inte i den takt jag ville? Jag stod ju tämligen stilla under en lång tid. Ja jag vet inte. Nu har jag bokat in en nystart. Det blev av vissa omständigheter en måndag, den 21 januari 2013 är det dags. Det känns så skönt att jag har bestämt, att dagen är inskriven i agendan och nu börjar jag bli trött på kolhydrater! Ser fram mot starten och har tänkt rapportera här då och då under tidens gång. Förresten har jag inte varit den sportiga typen nånsin, jag joggade många år till ryggen och vikten sa stopp. Så började jag med dans som jag hållit på med i sex-sju år, men det är alltid jobbigt att passa tider så jag slutade för ett år sen. I slutet av september i år hittade jag Turfing. Blev fast direkt! Vet du inte vad det är? Du tar hem en gratis app, som heter Turf, till din Android och det är ett fysiskt spel där vi samlar zoner via gps, sedan kan man sno zoner från varandra och samla poäng. Poängen räknas ihop varje månad. Gissa om det blir många mil cykling för mig som verkligen alltid gillat att hoja runt, både långt och länge? Anna 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eugenia Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 läste din inlägg och vet du?, allt min support och kämpa vidare!!!!!!!!! en nybörjare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted December 26, 2012 Share Posted December 26, 2012 Anna, jag känner igen mycket i din berättelse! Va bra att du tar nya tag och det är kul att läsa om Turf - hade ingen aning om att det fanns något dylikt. Kämpa vidare, hoppas kunna läsa mer om dej här på forumet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
copecca Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kör hårt nu 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Runesson Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Kul att läsa det där om hur du kom igång med lite rörelse tack vare telefonen. Jag har liknande erfarenhet. Själv har jag som mål att gå på alla gator i Norrköping. Nu har jag i princip "prickat av" samtliga gator i tätorten. "Bara" tre områden kvar och jag har ca 1 timmes promenad till "nya" gator... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna-Lena Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Oj, så många igenkänningsfaktorer det fanns! Vid min senaste jojobantning, så tyckte jag att spinning och Body Pump var roligt, men det rann ut i sanden, när jag fick en senskada, blev för tung (igen) och dessutom fick svårt att få ihop all tidspassning. Jag kommer att börja göra något igen, men känner ingen stress just nu, utan fokuserar på mat och vardagsrörelser. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Tack för era peppande kommentarer. Känns skönt att vi är fler. Jag kommer att rapportera mer vartefter tiden går. Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted December 27, 2012 Author Share Posted December 27, 2012 Kul att läsa det där om hur du kom igång med lite rörelse tack vare telefonen. Jag har liknande erfarenhet. Själv har jag som mål att gå på alla gator i Norrköping. Nu har jag i princip "prickat av" samtliga gator i tätorten. "Bara" tre områden kvar och jag har ca 1 timmes promenad till "nya" gator... Har en vän här i Kalmar som gjort som du, han har under ett års tid gått på alla gator i stan utan några undantag. En kul grej! Önskar dej lycka till med resterande gator! Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted December 27, 2012 Share Posted December 27, 2012 Heja Anna och lycka till! Kul tråd, ska absolut följa din fortsatta väg! Appen låter användbar, den måste jag skaffa! Lycka till 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 3, 2013 Author Share Posted January 3, 2013 Tro nu inte att jag jag glömt bort att skriva, jag har bara haft så mycket annat, ingen skrivlust, inget nytt att tillföra - förrän idag, då jag har både tid, lust och något jag vill skriva om. Jag har ju satt ut den 21 januari i kalendern för min återstart med riktig mat och håller som bäst på att missbruka kolhydrater i mängder. Nästan så att jag känner mig trött på dem, vilket aldrig nånsin hänt/känts förut. Jag har mulat in kakor, bullar, godis, choklad, smörgås, potatis och jag vet inte vad mer. Mår pyton både i kropp och knopp av detta. Borde jag inte flytta fram datumet då, kan tyckas? Nej, jag är väl lite konstig, jag måste planera och följa planen jag bestämt. Måndag den 21 gäller och så får det bli. Känner att det bara kan bli bra, slippa må dåligt, inte äta en massa sk*t, inte strunta i middagar och ta mackor istället. Ja det var väl bara det jag ville säga denna gång, jag återkommer snart igen. Läs gärna min blogg så länge, den uppdaterar jag minst en gång per dag. God fortsättning på 2013! Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 3, 2013 Share Posted January 3, 2013 Kom igen Anna!Strunta i avsteget, kanske måste man ibland påminna sej om vad man mår bäst av genom att falla i gamla vanor? Jag känner igen mej i ditt sätt, trillar man dit så gör man det med besked Håll dej du till din planering och ditt datum, som jag ser det så består livet av en massa misstag, återfall och annat man kan tycka att man klara sej utan men det är nog så som det är menat - vi prövas i tid och otid, av interna och externa orsaker.Kom igen Anna, gör bra för dej själv snart igen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Hej igen, nu är det sista dagen av mitt årslånga avhopp från LCHF idag. I morgon börjar jag igen och det var ju fem år sen i torsdags som jag startade första gången med bättre mat, bättre liv. Ser fram mot min nystart i morgon. Är verkligen riktigt trött av och med kolhydrater nu och det blir skönt att börja må bra igen! Kommer att kika in och skriva då och då. Anna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Lycka till Anna 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna Posted January 28, 2013 Author Share Posted January 28, 2013 Är inne på andra veckan efter nystarten och allt går som planerat och jag börjar känna mig bättre/piggare. Anna 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts